Hei! For omtrent 2 uker siden var det Thanksgiving her i USA. Vi fikk fra fra skolen hele den uken, og jeg og vertsfamilien min tok turen til Florida. Vi kjørte hjemmefra tirsdagen og kjørte hjem igjen fredag. Vi bodde hos moren og faren til vertsfar. De var utrolig koselige og jeg følte meg virkelig velkommen i hjemmet deres. Jeg fikk virkelig et par dager å slappe helt av men samtidig se og oppleve mye! Storkoste meg!

Vi ankom Florida ca. 13:00. Denne dagen brukte vi hovedsakelig på å "lande" i huset og relaxe helt. Vi badet litt i bassenget, chillet på bassengområde, dro ut for å spise middag og dro til så senteret for litt shopping.

På onsdag stod vi opp tidlig for å dra til Lido Beach. Denne stranden må være en av de fineste strendene jeg har vært på i hele mitt liv! Sanden var kritthvit og vannet var helt klar... A true dream! Vi var på stranden et par timer før vi dro dro hjem igjen på kvelden. Denne kvelden gikk alle ut for å spise middag sammen igjen.

Torsdag var selve Thanksgiving. Hele familien stod opp tidlig for å dra samme å spise frokost på en søt Café downtown. Etter det slappet vi bare av hjemme mens vi ventet på middagen. Vi så fotball på tv, Thanksgiving parade og spilte brettspill. Etter vi hadde spisst middag (som var utrolig godt, vi spisste turkey med masse masse forskjellig tilbehør. Enny dimensjon av matopplevelse!!) dro vi til en ny strande for vi fannt ut at hvorfor ikke haha? Vi hadde ikke noe bedre å finne på uansett.. På kvelden lå alle bare på sofaen og vi såg filmer og spilte litt brettspill.

(Bildene er fra Downtown forresten!)

-A

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

Hei!

Ahh, long time no see huh.. Har skikkelig dårlig samvittighet ettersom jeg ikke har oppdatert bloggen på over en måned. Vet ikke hvor jeg skal begynne engang, så utrolig mye har skjedd. Vi feiret Halloween, opplevde en hurricane, vært på overnattinger og fotballkamper og, noe av det som sikkert har vært mest tidskrevende: skole. Trenger vel kanskje ikke å gå i detaljer på alt, men tenker jeg kan legge til bilder hvor jeg kan legge til litt "info" til hvert av bildene.

Skal prøve å oppdatere oftere, ikke bare for andre, men også fordi jeg ønsker å beholde denne bloggen som en offentlig dagbok, kinda. Når jeg kommer hjem fra USA så vil jeg ha denne bloggen som jeg kan lese og huske de små og store tingene, og da er det jo viktig at jeg holder den oppdatert og faktisk får alt med meg.

Kan nå starte med en av de morsomste helgene jeg har hatt i USA så langt.. En av mine nermeste venner her nede heter Delia. Hun er en utvekslingsstudent fra Tyskland som jeg har blitt utrolig glad i på relativt kort tid. Hun bor et godt stykke unna meg, så hver gang vi bestemmer oss for å henge, ender vi bare opp med å sove over. Så en helg for et par uker siden sov jeg hos hun hele helgen, fra fredag til lørdag. Det var utroolig kjekt. Lørdagen var vi på min første college fotball kamp, og på søndag var vi på shopping omtrent hele dagen.

Og jaa, fredagen før jeg dro til Delia, dro jeg vertsfar og vertsmor på noe som minnet om et dyreshelter. Vertsfar har en stund mast om at han vil ha katt (av en eller annen grunn) og jeg elsker (og da mener jeg elsker) dyr, så jeg ble like så godt med på denne jakten etter katt. Vertsmor fant fort ut at det å ha både vertsfar og meg med var kanskje ikke den beste ideen ettersom vi begge er flinke til å overtale, så da endte vi opp med å ta verdens skjønneste kattepus, Diesel, med oss hjem.

HALLOWEEN

Åå hadde gledet meg så masse til Halloween, dere aner ikke!! Har aldri feiret Halloween før i hele mitt liv, så dette var virkelig en av de mange tingene jeg virkelig så frem til. Har hele tiden hørt at amerikanere er veldig flinke til å dekorere hus, hage osv. når det kommer til høytider. Så langt har det virkelig vist seg å være sant! Hele nabolaget dekorerte voldsomt med både skumle skjelett, søte gresskar, gravstener, spindelvev og zombier. Det var så utrolig kult! På "selve" halloween kledde alle på skolen seg ut, og jeg kledde meg ut som Dracula (veldig orginalt, i know). Etter det dro jeg og 5 andre venninner til en som heter Vanessa. Der var vi hele kvelden og spiste masse godteri, så film, gikk litt knask eller knep (tihi) og gikk på gresskarjakt.

Et par dager etter Halloween var jeg også på et Halloween-party hos en venninne som heter Emi (Emilia). Hun hadde ordnet det så utrolig kult! Alle sammen var ute og hun hadde ordnet utekino hvor alle sammen satt og spiste godteri, popcorn og pizza mens vi så på Harry Potter. Theme for festen var Harry Potter så alle hadde også kledd seg ut i Hogwarts kostyme.. Hele settingen og alt var bare utrolig morsomt og kult!

Litt diverse bilder...

Og la meg bare adde et siste input til slutt..... Trump wins the presidential election, jaja..

Hei!

Arh ukene strekker virkelig ikke til her.. Dagene flyr og jeg legger jo såvidt merke til det.
I dag (06/10/16) har jeg vært i South Carolina i 2 måneder. Det er helt sykt å tenke på. Føler liksom jeg har vært her i sånn to uker. Har opplevd så utrolig my på bare disse to månedene, og gleder meg masse til å finne ut hva de neste åtte månedene har i vente!

Det har gått veldig opp og ned i det siste. Ikke med tanke på hjemlengsel osv, men mer med tanke på ulike ting som har skjedd her. For å være helt ærlig med dere, har jeg faktisk ikke kjent så mye på denne såkalte "hjemlengselen" (bank i bordet :pp). Sier ikke at jeg ikke savner familie og venner, for det gjør jeg så absolutt! Savner kosekvelder med mamma og Henrik, savner å spille fotball på banen med Håkon og savner turer med pappa! Savner alle de utrolig morsomme helgene sammen med venner og savner selvsagt hunden min lol. MEN, sier bare det at jeg ikke har kjent på den virkelige hjemlengselen. Tenker liksom ikke på livet hjemme hver dag. Tenker avogtil sånn "å husker jeg gjorde dette med feks mamma", men det er det. Tenker hjemlengselen er forskjellig fra person til person. Kanskje jeg er en av de som ikke kjenner så mye på hjemlengselen i det hele tatt, eller kanskje den kommer etterhvert som tiden går. Hm, hvem vet?

• 311 lesere

Tenkte å starte med noe jeg kaller for "uken som var". Har sett en del andre bloggere gjøre det samme, og tenkte at dette var en enkel måte for meg å fortelle på en litt enklere måte hva jeg gjør på fra uke til uke. Ettersom jeg er utvekslingsstudent, så skjer det noe for meg hver eneste dag, og da blir det lett for at bloggen ikke blir oppdatert like ofte som jeg ønsker. Ved å starte med "uken som var" så vil jeg på enkelt vis oppsumere for dere hvordan uken min har vært og hva jeg har gjort. Jeg tenker å starte med denne uken som er nå (12-18. september).

Ukens opptur
Å få tilbake karakterer (:-)))) og overnatting + jentekveld med noen venner fra skolen!

Ukens nedtur
Kan ikke spille tennis pga brukket hånd, say no more :-)

Ukens craving
KAFFI! Haha, føler dette ofte kommer til å bli min "craving", men har seriøst trengt det denne uken! Må stå opp så tidlig + at skoledagene er lange og etter det følger lekser med. I need that coffee..!!

Ukens sang

Okey, you guys, Vet at dette er 2 sanger haha, men Willy Wonka er min offisielt favoritt sang denne uken! Hører på den minst 5 ganger iløpet av dagen. Den er så avslappende og ah i love it!
I tillegg, må jeg vel få lov til å legge til en Frank Ocean sang pga nye albumet (!!) I LOVE!

Ukens tanker

At jeg er utrolig heldig som får vært med på denne utrolige reisen. Mellom all jobbingen og trening, har jeg fått meg selv til å innse at jeg klager veldig mye til meg selv. Ikke til andre hah, til meg selv. Derfor har jeg de siste dagene prøvd å si til meg selv at jeg må slutte å klage, og heller sette pris på at jeg får være her til å begynne med.

Ukens bilde

Såå vakkert! Noe av det fineste jeg har sett, må være soloppgangene og solnedgangene i South Carolina.

02. September 2016.

"Stormy day".
Vi fikk fri fra skolen, alle butikker var stengt og veier var sperret. Tropisk storm som eskalerte til orkan traff Charleston. Gledet meg skikkelig til å oppleve en ekte storm. Jeg elsker, og da mener jeg virkelig elsker, dårlig vær. Som i stormer, lyn og torden osv. Jeg, Alexia og Bob (<33 vertsfar) tok med oss Charlie (den ene hunden vår) på stranden for å virkelig oppleve denne stormen. Må innrømme at det var ganske kraftig vind osv. så det var litt imponerende å se på. Bortsett fra det var det vel egentlig bare (trist å innrømme) vanlig Bergensvær. Fikk derfor ikke så mange imponerende bilder desverre.

Senere på kvelden, etter at stormen hadde roet seg ned, gikk jeg ut til bassenget. Harrison var på telttur, Kim og Bob var ute å spiste middag på golfklubben med noen venner og Alexia var lat (hehe). Derfor gikk jeg ut til bassenget alene, og det var helt fantastisk.

Litt alenetid slår aldri feil!

// Calm after the storm //

Hellu!
Som jeg sa i et tidligere innlegg så ønsket jeg å fortelle om reisen jeg hadde fra New York til Charleston. Mange av dere gidder sikkert ikke å lese dette, men jeg ville bare få det ut.

Første vi gjør er å ta buss til flyplassen. Dette gikk greit, ettersom jeg kjente en del av de jeg dro med. Først sa vi hade til en pulje siden vi skulle til ulike terminaler på flyplassen. Så kjørte vi videre til terminal C. Da jeg skrev ut billetten min kom en mann som jobbet der bort og bare "Ehm du er på feil terminal". Det viste seg altså at reiselederen hadde tatt meg med på feil terminal. Flyplassen i NY er ganske stor , så da måtte jeg ta toget til terminal A (som var den riktige). Damen følgte meg heldigvis bort der, men etter det var det hade og klar deg på egenhånd. Så da sjekket jeg inn, inn i sikkerhetskontrollen og fant gaten min. Trasket nå bare rundt der med min lille søte trillekoffert og musikk på ørene jeg. Fant til slutt gaten min, så jeg gikk å kjøpte meg en kaffi og satt meg ned i ca 30 min før de begynte boardingen. Da jeg skulle boarde fikk jeg beskjed om at jeg måtte vente til alle hadde boardet flyet før jeg kunne gå på, noe jeg syntes var litt merkelig. Visste at billetten Explorius hadde bestillt var sånn at en hadde plass på flyet men ikke sete (?), for det hadde alle når vi reise til NY og, men trodde ikke det kom til å bli noe problem. Men joda. Etter alle hadde boardet gikk jeg bort til damen som jobbet der og spurte hva som skjer. Hun bare så på meg og sa, unnskyld, men du må nok ta et senere fly, for dette flyet er over-booked. Great. Jeg ble selvfølgelig stresset og skjønte ingenting. For det første var kofferten min sendt med det andre flyet (det jeg originalt skulle ta), for det andre så er jeg faktisk bare 17 år i et land og på en flyplass jeg ikke kjenner i det hele tatt. Men, heldigvis var damen som jobbet der utrolig snill og bestillte ny flybillett til meg og ga meg en erstatning som unnskyldning for det som hadde skjedd.

Det endte da med at jeg måtte ta nytt fly fra NY - Charlotte (wtf), så fra Charlotte-Charleston. Dette var veldig uforberedt og ikke gøy at all. Jeg stod der med klump i halsen og ville bare hjem. Helt til jeg fant ut at det nye flyet mitt gikk om 10 min og jeg var atter en gang på feil terminal :-) Så da var det påan igjen. Gikk ned til bussholdeplassen, snakket med bussjåføren og fortalte om situasjonen min og fikk han til å kjøre en privat tur med bare meg til terminal C (jepp, terminal C my friend). Løp deretter rett til gaten min, inn på flyet og i det jeg satt meg ned i setet, kjørte flyet. Fjoh! Kommer aldri til å glemme det øyeblikket jeg satt i det setet på det flyet. Klomp i både halsen og magen og har aldri hatt lysst til å grine så mye som jeg hadde da. Vet egentlig ikke hvorfor jeg var så lei meg. Tror bare jeg var utrolig stresset, litt irritert og litt redd ettersom jeg måtte fikse alt helt alene. Men, det gikk jo fint. Kom meg til flyplassen i Charlotte. Gikk atter en gang til en ny gate med nye muligheter :) Gikk å kjøpte meg litt mat og en kaffi (ofc). Måtte vente litt lengre på denne flyplassen, ca 1 1/2 time. Så jeg satt nå bare der, hørte på musikk og leste bok. Storkoste meg ass.

Må bare slenge med dette lite sjarmerende bildet for å vise hvor utslitt, trøtt og lei jeg var haha!

Uansett, så syntes jeg at American Airlines var utrolig snille som hjalp meg med ny billett osv. Var jo ikke deres feil at Explorius ikke hadde bestilt plass.

Tviler på at så mange av dere i det hele tatt leste alt dette, men jeg ville nå bare skrive et innlegg om det. En stund etter jeg hadde landet, hilst på familien osv. var hele opplevelsen nesten glemt. Var bare akkurat i det øyeblikket jeg stod der at jeg ble så frustrert. Vil bare si til unge som skal ut å reise alene, at slike situasjoner kan oppstå, men ikke vær redd for å finne voksne som kan hjelpe deg på veien!

• Hverdag
  • 495 lesere

15. August 2016.
Første dag på high school i USA. Skolen jeg går på heter Palmetto Scholars Academy (PSA) og ligger omtrent 20 min (med bil) unna der jeg bor. Skolen er en relativt liten skole sammenlignet med andre HS i USA, men akkurat det bryr jeg meg ikke så mye om. Jeg er så heldig at vertsmor jobber som lærer på skolen, så jeg og Alexia sitter på med henne til skolen. Basically så slipper vi å ta buss, noe jeg er glad for siden alle sier det er helt grusomt (!?).

Første dag på skolen må jeg innrømme var ganske stressende. Ante aldri hvor jeg skulle og kjente ingen (bortsett fra Alexia da, men hun er junior så vi har ingen klasser sammen). En av de store forskjellene mellom skolen jeg går på her og skolen i Norge, er at mellom hver time får vi bare 2/3 minutter "friminutt". Så vi har ikke tid til noe, må bare løpe til neste time. Det er skikkelig irriterende! Får ikke gått til skapet, gått på do eller snakket med noen. Nå, 2 uker senere, er jeg vandt til det, men de første dagene slet jeg litt. Bortsett fra det var første skoledag egentlig helt grei. Ble kjent med nye folk, spiste lunsj og ble litt kjent med fagene. Denne dagen ble vel egentlig en dag jeg brukte på å få litt "oversikt" over skolen og folkene som går her.

Skoledagen min er virkelig anderledes fra det jeg er vandt til i Norge. For det første er selve skoledagen, med timer, friminutt osv. veldig lang. Begynner på skolen 8:45, men må dra hjemmefra 06:30. Kim (vertsmor) jobber som sagt som lærer på skolen og en av klassene hun har kalles "early bird classes". Denne timen begynner 7:30. Så selvom jeg ikke har denne klassen (for jeg er ikke en early bird at all!), så må jeg være der til 7:30 ettersom jeg sitter på med vmor. Som sagt tar det ca 20 min til skolen, men som oftest er det mye trafikk her så da kan det kan ta litt lengre tid. Skoledagen er over 3:45, så hadde det ikke vært for at jeg gikk på tennis hadde jeg vært hjemme ca 4:30 hver dag.
Så først er det skole fra 7:30-3:45, deretter er det tennistrening fra 4:15-5:45. Vanligvis er jeg ikke hjemme fra skolen osv før rundt halv syv/syv. Dette er jeg så absolutt ikke vandt til. Hjemme i Norge var jeg skikkelig irritert og nebbete om vi måtte være på skolen til sånn 3/4. Dette vil jeg absolutt tilstå er den største utfordringen/forskjellen. Tror aldri jeg har vært så trøtt og sliten som jeg var første uken her. Jeg begynner sakte men sikkert å bli vandt til det nå. Jeg har jo også selv valgt å spille tennis etter skolen (som forresten er utrolig gøy!!).

Nå er jeg i slutten av 2. uke her, og jeg trives ganske godt! Menneskene er utrolig hyggelige, lærerene er veldig dyktige (og noen snille :p) og selve skolen er (faktisk) utrolig koselig!

Den salaten er forresten det beste jeg har smakt!! Love

Heihei!

For ca. 2 uker siden var NY campen over, og vi (studentene) fortsatte reisen videre til hver vårt sted i USA. Jeg var den eneste på campen som skulle til South Carolina, så (desverre) måtte jeg fly og fikse alt alene. Flyturen ble en veldig trøblete tur, noe som jeg har lyst å forklare mer om i et senere innlegg. Uansett, så ordnet alt seg til slutt og jeg kom omsider frem, et par timer senere enn planlagt. Da jeg ankom flyplassen tok det ikke lang tid før jeg fant familien min. Vertsfar, vertsmor, vertssøster og kontaktperson stod å ventet på meg med flagg, plakater og klemmer. Utrolig koselig! Det første jeg gjorde når vi kom til huset var definitivt å pakke ut av kofferten! Ah hadde legit levd i en koffert i en uke! Etter jeg hadde pakket ut og fått ting noenlunde på plass på rommet, fikk jeg en liten "tour" i nabolaget. Stedet vi bor på er så utrolig fint. Det kalles et nabolag, men det er enormt! Ikke likt nabolag som vi har i Norge for å si det sånn. I tillegg har vi eget basseng, treningsrom og tennisbane. Det er også en golfbane i nabolaget som tydeligvis er veldig populært. Føler nesten som det er et lite "community" her. Love it!

Nå som jeg sitter å skriver dette innlegget har jeg vært i MT Pleasant, SC i 2 uker. Første uken hadde vi ikke skole. Skolen vår begynte ikke før 15. august så jeg hadde god tid til å lande og bli ordentlig kjent med folkene og stedet før jeg måtte igang med skole. Første uken bestod av mye strand (vi bor rett ved stranden, tar sånn 5 min å komme seg dit så vi tilbringer mye tid der), basseng, soling, trening (!), møte nye mennesker og litt shopping. Første uken var helt fantastisk. Følte nesten som jeg var på ferie, så det ble litt tungt å begynne på skolen når det var tid for det.

(Min fine vertssøster, Alexia)

Håper alle har det fint hjemme i Norge (eller hvor du enn er i verden)!! see ya

Hellu! Beklager for at jeg ikke blogget underveis i New York, men dagene gikk bare så fort og plutselig var campen over og det var på tide å reise videre.. Tenker at jeg heller kan gi en liten oppsummering fra dagene som har gått.

Tirsdag, 2. august: Avreisedag! Flyet gikk fra Flesland, Bergen ca. kl 8 om morningen, så kl halv 6 satt vi oss i bilen på vei til flyplassen. Det ble nok en ganske så tårevåt avskjed. Var så heldig at jeg fikk reise sammen med Eirin til NY, så vi var flinke til å støtte hverandre. Da vi endelig kom til New York måtte jeg (desverre) si hade til Eirin også siden hun skulle videre til Arizona med en gang. Det var ikke så langt fra flyplassen til hotellet vi skulle være på, noe som var ganske greit siden alle var ganske så sliten. Klokken var ca 4 på ettermiddagen da vi kom til hotellet. Her fikk vi tildelt romkamerater for de neste 4 dagene. Jeg kom på rom med en danske og en tysker, utrolig hyggelige jenter! Resten av dagen gikk vel egentlig bare til utforsking av hotellet, bli kjent med folk og spise middag.

Dag 1: Vi tok bussen fra hotellet til Manhattan ca. kl 11. Første stoppet var Grand Sentral Station, hvor vi fikk kjøpt litt lunsj før det var på tide å kjøre videre. De neste 4 timene gikk på å kjøre rundt på Upper Manhattan, hvor en turleder guidet oss rundtomkring. Bussen stoppet også et par ganger hvor vi kunne gå av, traske litt rundt, ta noe bilder osv før vi kjørte videre. Var innom bla. Central Park, Rockefeller-senter, High line (gammel togbane gjort om til park, pretty cool). Etter denne turen var det tid for fritid, woho! Da gikk vi ned til Macy´s for litt shopping, spising og sightseeing.

Dag 2: Dagene hadde vel egentlig ganske likt oppsett: Møte kl 9, buss til Manhatten kl 11 og lunsj på Central Park Station. I dag skulle vi utforske Lower Manhattan og Brooklyn! Lower Manhattan syntes jeg er utrolig fint! Vi gikk ned til elven (hudson river), World Trade Center, Brookfield Place og Wall Street. Så fint! Etter dette, dro vi videre til Brooklyn! Vi avsluttet denne dagen med litt shopping i Soho.

Dag 3: Vi startet dagen som vanlig; frokost, møte, buss til Manhattan. Når vi kom frem kjøpte vi oss lunsj for å så gå videre til Central Park. Dette var vel det mest avslappende vi har gjort hele turen, men det ble litt kjedelig i lengden. Vi var i parken i ca. 4 timer, hvor vi spiste mat, solte oss, spilte ball og pratet. Det var koselig, men det ble litt lenge å være fire timer i en park i 30 varmegrader.. Etter vi hadde vært der, tok vi bussen videre til et outlet mall som lå litt utenfor New York. Her fikk vi et par timer til å shoppe, spise osv.

Dag 4: Denne dagen bestod vel bare av reising. Stod opp klokken 6 for å ordne alt før vi måtte møte i lobbyen  7:15 for å ta buss til flyplassen!

Denne campen var utrolig gøy! Så mange minner og møtte så mange fine mennesker! Føler meg virkelig heldig som får vært med på dette eventyret!! :)

Hei og velkommen til min utvekslingsblogg! Jeg er en 17 år gammel jente som bor i Bergen. Jeg har alltid vært en person som elsker å reise og oppleve nye steder, så når jeg fikk høre at man kunne tilbringe et helt år i USA som utvekslingsstudent, visste jeg at dette virkelig var noe for meg. Jeg reiser sammen med en organisasjon som heter Explorius, og en underorganisasjon som heter CHI.

Jeg opprettet denne bloggen hovedsakelig slik at de hjemme kan følge med på hva jeg driver med til hverdags, men også slik at andre som vurderer, eller skal på utveksling også kan få litt tips eller inspirasjon.

Jeg reiser til New York 2. august, hvor jeg vil være på noe som heter Soft Landing Camp. Etter 5 dager i NY reiser jeg videre til South Carolina, hvor jeg vil bo i 10 måneder. Jeg gleder meg så utrolig masse til avreise. Føler ikke det er lenge siden jeg så på kalenderen og sa at det bare var tre måneder til jeg reiser, og nå er det bare litt under tre uker! Jeg vil reise til NY sammen med min beste venninne Eirin, men hun skal dessverre ikke bli værende i NY. Selv kjenner jeg mange andre som skal på utveksling, noe jeg er veldig glad for. Tror det er bra å ha noen jeg kan dele opplevelsen med, både oppturer og nedturer. I tillegg til venner som reiser, ser jeg også frem til å bli kjent med mange nye mennesker! Jeg håper virkelig dette vil bli et lærerikt år, en opplevelse for livet!

Håper du vil følge meg videre på mitt utvekslingsår i USA!