Idag er det søndag, og jeg tenkte jeg skulle oppdatere dere litt på livet i Spania.

Jeg har "feiret" nasjonaldagen til Spania, som var 12. oktober. De fleste spanjoler liker ikke denne dagen, og vil nesten si denne dagen var det motsatte av 17. mai i Norge. Dette var egentlig bare en helt vanlig onsdag med fri fra skolen.

12. oktober var den dagen Christopher Columbus først oppdaget Amerika, grunnen til at spanjoler ikke liker denne dagen er fordi de drepte, voldtok og plyndret lokalbefolkningen. (Hahaha lite tips av erfaring: ikke skriv gratulerer med nasjonaldagen til en spanjol, been there, done that)

Jeg brukte fridagen på å spise lunsj med noen folk fra kirken, mye god mat (som spansk tortilla, fajita og pizza)

Etter lunsj dro jeg hjem for å gjøre meg klar for kino. Jeg satt på med venninnen min Paula til kinoen. Kinoen er i et stort shoppingsenter, før filmen måtte vi stå i en lang kø, for å finne ut at billettene til den filmen vi ville se var utsolgt. Så vi valgte en annen film, jeg lot de andre velge, og bare betalte. (dumt valg) Fordi da filmen startet fant jeg ut at filmen var den sammen filmen jeg hadde sett for en uke siden, men positive siden er at jeg forstod mer av filmen. For selvsagt er alle engelsktalende filmer dubbet til spansk. Før filmen spiste vi donuts fra Dunkin´ Donuts <333. Så alt i alt var den en veldig bra nasjonaldag, selvom jeg klarte å se den sammen filmen to ganger og gratulerte noen med dagen.

Blogg med mobilen - Nouw har en av de beste blogg verktøy på markedet - klikk her!

• 43 lesere

Hola todos <3 I dette innlegget tenke jeg å skrive litt om hva som har skjedd og hvordan nesten tre uker i ny familie og ny by har vært.

Første møte med vertsforeldre: Jeg ble hentet av koordinatoren min på flyplassen i Sevilla. Bilturen fra Sevilla til Huelva ble brukt på å snakke spansk, vertsforeldrene mine ventet på meg ved en parkeringsplass i nærheten av Huelva, som er byen jeg bor i. Første bilturen var veldig bra, vertsfar var veldig ivrig med spørsmål som jeg prøvde så godt jeg kunne å svare på, på spansk. (Vertsfar kan litt engelsk, og vertsmor kan nesten ingenting.) Vi kjørte til leiligheten som ligger i sentrum av byen, der ventet vertssøsteren min, og kjæresten hennes med lunsj til hele familien. Det var veldig koselig og jeg følte meg veldig velkommen. Etter maten pakket jeg ut alle tingene mine (som var veldig deilig for var rimelig lei av å leve ut av en koffert) deretter gikk vertsmor og jeg en tur rundt i byen. Hun snakker kun spansk så samtalen bestod av at hun sa noe, som jeg ikke forstod, deretter måtte forklare i sånn 10 min, også forstod jeg kanskje halvparten. Men var faktisk overrasket over hvor mye jeg forstod den første dagen haha ;)

Andre ting som har skjedd og jeg har lært:

-Jeg har besøkt Sevilla med vertsfamilien, som er Spanias tredje største by.

-Jeg har startet på skolen, jeg kan gå til skolen på 15 minutter fra leiligheten.

-Jeg har startet på volleyball. På laget har jeg en av mine nærmeste venner i Huelva, som heter Paula, haha vi ble venner fordi hun var den eneste på laget som kunne snakke engelsk så hun måtte oversette hva trenerene sa den første dagen. Tar også bussen med Paula til trening for hun bor i nærheten av meg.

-Spanjoler (både ungdommer og voksne) er svært dårlige i engelsk!!!!!!!

-Mye shopping :)) men ikke helt den typen jeg liker best, bestått mye av å lete etter ting jeg trenger som sokker, sekk og skolebøker.

-I spania må man kjøpe bøker til skolen. Jeg og en venninne har måttet dra til bokhandelen tre ganger, der det er en kø langt ut på gata for å i det hele tatt komme inn i butikken, for å prøve å kjøpe bøkene mine. Jeg har fortsatt ikke franskbøkene mine etter tre forsøk, men de er bestilt og kommer på onsdag, og i dag fikk jeg kjøpt økonomi boken min av en eldre gutt på skolen, så er nesten i mål.

-I spania er fransk obligatorisk <33333 veldig happy for det, og folk i franskklassen får seg en god latter hver gang jeg prøver å uttale franske ord, men går faktisk ganske bra, og jeg har en kjempe bra fransklærer.

-Jeg har byttet fra gresk til matte, og litteratur til økonomi.

-Enkel Matematikk i Spania er 5 ganger vanskeligere enn i Norge og så kan vi gange med to fordi undervisningen er på spansk, med en svært hurtig mattelærer.

-Jeg har vært på stranda med noen venner. Strendene her er kjempe fine her med helt hvit sand og masse sol.

-Jeg har løpt et løp til støtte for kreft, med en venninne i klassen. Var veldig gøy, har aldri løpt et løp før, og satser på å dra inn til Sevilla og løpe "the colour run"

-Jeg har vært i mormonsk kirke to ganger, veldig mange hyggelige folk, men også litt lenge med 3 timer hver søndag. Men trenger ikke dra hvis jeg ikke vil.

-Blitt kjent med mange nye mennesker, MANGE navn å holde styr på. Funfact: navnet Paula(kjenner tre stk med d navnet), Maria og Jésus er populære i spaina :))

-Har lært litt flamenco under et familieselskap.

-Spist MASSE spansk mat (vertsmor er veldig flink til å lage mat og liker sunn mat og mye frukt, så er happy for det)

-mye søvn, er mye som skjer så er ofte sliten, og siesta etter skolen er mye brukt.

-Mye spansk og MANGE dumme svar. Blir flau av å tenke på hvor mange dumme svar jeg har gitt, som da jeg ble med en venninne hjem fra skolen og moren spurte: Hva skjer? (Qué pasa?) og jeg svarte "bare bra, hva med deg?" og på skolen der læreren spurte meg noe om nivået mitt i fransk og jeg svarte Norge :) Alltid like gøy å skjønne fem sekunder etter du har svart hva faktisk spørsmålet var.

-Imorgen skal jeg ta bussen til Sevilla, for å besøke Frida. Vi skal bare være sammen se rundt i byen, spise og kose oss hele dagen.

Håper dere likte dette innlegget (spesielt Christine og Oda )

Hasta luego!

• 57 lesere

Hey hey! Jeg tenkte jeg ville skrive litt om hva som har skjedd i min første uke i Spania. Jeg var litt usikker på om jeg skulle bruke denne bloggen eller ikke, men tenker det blir fint å se tilbake på, og holde familie og venner oppdatert.

Dag 1 på soft landing camp: Jeg dro på tidlig på tirsdags morgen, toget fra Tønsberg gikk klokka 05:00 til Gardemoen, og flyet til Barcelona gikk klokka 09:00. Jeg reiste med venninnen min Frida, og er veldig glad for det. Det er fint å ha en man kan dele opplevelser med og ha en å snakke med. På Gardemoen møtte vi syv andre utvekslingsstudenter, noen hadde jeg sett før på et møte i Oslo, mens andre var helt nye. Vi tok flyet med Peter fra Explorius til Barcelona. Da vi hadde hentet bagasjen møtte vi Clara som er spansk og en av de som skulle være med oss på campen. På flyplassen måtte vi vente lenge på en Tysk jente, fordi flyet hennes var forsinket. Da hun endelig kom, dro vi til hostellet som vi skulle tilbringe de fem neste dagene i. Vi var tolv jenter fra Norge, Tyskland, Finnland, Brasil og Italia på et lite rom, alle med store kofferter, så det var ganske trangt, men hyggelig. Vi dro å spiste på en spansk restaurant, der vi kunne plukke mat fra en buffé, jeg smakte på gazpacho for første gang. Etter lunsjen dro vi på stranda i Barcelona, Frida og jeg badet sikkert i en halvtime. Etter det kjøpte vi frukt fra en bod på stranda og dro tilbake fra hostellet. Da vi kom tilbake hadde de siste utvekslingsstudentene kommet. Vi spiste middag på hostellet rundt klokka 21:00, da var jeg veldig klar for køyesenga, siden jeg hadde vært oppe siden klokka 04:00. Første dagen hadde jeg litt hjemlengsel på kvelden, fordi det var noen som var veldig flinke i spansk, men den hjemlengselen gikk fort over.

Dag 2 på soft landing camp: Vi spiste frokost klokka 08.00, spansk frokost er veldig søt, med mye lyst brød, søte frokostblandinger og syltetøy. Heldigvis kunne man få ristet brød med egg og bacon, så det gikk mye i det til frokost. Etter frokost dro vi ut i byen for å dra på hopp on hopp off busser. Vi hadde også en lek med en "pegg" eller klesklype. Leken gikk ut på at en startet med klypa, deretter skulle prøve å klipse den på en person uten at de merket det, så man måtte hele tiden sjekke om du hadde den på deg og en eller annen gang i løpet av dagen spurte de"hvem har peggen?" og den uheldige (som selfølgelig var meg) fikk en utfordring som gruppa fant på. Heldigvis fikk ikke jeg en ille utfordring, jeg måtte bare ta selfie med en fremmed på gata. Vi fikk litt fritid så Frida og jeg gikk innom noen butikker og et stort marked med masse frukt, fisk og kjøtt. Vi kjøpte smoothie og jordbær med sjokolade. På kvelden spiste vi spansk Tapas, som var ganske annerledes fra norsk tapas, det var mye brød med forskjellige ting smurt på, som leverpostei, fisk, tomat og oliven. Etter middag lekte vi en lek der man var fire og fire som satt på stoler og hadde en oreo i panna og skulle bevege ansiktet og prøve å få oreoen til å havne i munn fortest, veldig morsomt.

Dag 3 på soft landing camp: Dag tre bestod av besøk av FCB sin fotballstadion og Gaudihuset. I Spania er fotball veldig stort, så inni stadion var det et museum med alle pokalene til FCB gamle baller og fotballsko, videoer av scoringer, du kunne høre på sangen til laget på høretelefoner. Ikke hva jeg hadde forventet, jeg trodde vi bare skulle få komme inn på stadion og se hvordan det så ut, men nei et helt museum med fotballting. Etter det besøkte vi en tyrefekting stadion som hadde blitt laget om til et shoppingstenter inni fordi det det er forbudt med tyrefekting i Barcelona område. Det var veldig kult fordi de hadde beholdt fasaden og bygget om inni, der spiste vi lunsj. Deretter fikk vi valget om å dra på stranda eller dra til Gaudi huset, jeg valgte Gaudi huset og er veldig glad for det! Det var utrolig kult å få komme inn i huset, vi fik en slags Ipad og høretelefoner, og med de kunne vi gå rundt i huset og høre på historiene og se hvordan hvert rom så ut før og hvorfor det var bygget som, farge valgene og alle detaljene. Etter Gaudi huset fikk vi litt fritid til shopping. Da vi kom hjem til hostellet stod kjøttdeig og pasta klar på bordet. Vi lekte også noen leker på kvelden før vi la oss.

Dag 4 på soft landing camp: Dag fire dro vi på Port Averntura aka en fornøyelsespark som er kåret til Europas beste! Vi stod tidlig opp og tok toget i en time for å komme dit. Jeg kjøpte, sammen med fire andre som også var glad i berg og dalbaner, exspress pass sånn at jeg kunne droppe køen en gang per store karusell og det var virkelig verdt det! Beste berg og dalbanene jeg har prøvd! parken var også delt inn i forskjellige verdensdeler, for eksempel Kina og Polynesia. Det var en utrolig fin og gjennomført park, med musikk, planter og mat fra de forskjellige stedene. Vi var der hele dagen og da vi kom hjem var det paella kveld! Fikk smake paella med skalldyr, kjøtt og vegetar.

Dag 5 på soft landing camp: Dette var dagen vi skulle reise fra Barcelona og møte vertsfamilien!!! Lager et eget innlegg om den dagen, stay tuned!!!