Postad i: Resor

Nu åker vi hemmåt efter några mysiga dagar i Kraków! Jag är väldigt tacksam över att vi fick göra denna resan och man har lärt sig mycket nytt! Rekommenderar verkligen att göra samma resa, verkligen värt det!

Igår kväll åt vi på en trevlig restaurang i stan och sen var tanken att hitta på något efteråt men det regnade och var bara runt 10 grader så vi gick hem och sov istället 😄

Nu sitter vi på bussen påväg till flygplatsen men vi är inte hemma förrän ikväll vid 19 då vi måste åka buss från Oslo där vi landar. Gott om tid att napa iaf ;)

Postad i: Resor

Krakow är en väldigt fin stad verkligen! Igår gick vi runt i ca 2 timmar med en guide som visade och berättade massor för oss! Så himla mysigt och man fick se så fina byggnader och annat som verkligen var värt att se! Bl.a Krakows slott, det judiska gettot och flera synagogor.

Det var intressant att se platser som man kände igen också! Vi fick nämligen se flera platser som finns med i filmen Schindlers list. Vi fick åka polsk spårvagn också! Ganska läskigt

Hejhej! Idag är det strålande sol och det har varit runt 20 grader varmt hela dagen! Just nu sitter jag och några kompisar på ett mysigt café och snart ska vi gå runt i stan och kolla i butikerna här! Allt är verkligen så mysigt här! Staden är jättefin och allt är liksom lugnt och skönt. På torget där vi är just nu så spelas pianomusik i bakgrunden och när vi var på stadsvandring tidigare idag så fick vi se en massa mysiga små kvarter och liknande :-)

Vi har också varit på Schindlers museum idag! Helt ärligt visste jag inte ens att det fanns något sådant innan jag kom hit men nu har vi utforskat även det! Inte det roligaste faktiskt men vissa delar var ändå lite intressant.

Igår var vi i både Auschwitz 1 och Auschwitz 2 Birkenau, och det var mindre trevligt än dagens upplevelser kan man väl säga. Det var verkligen hemskt att se allt och att tänka sig in i att där jag går just nu så har tusentals judar blivit plågade och dödade. Att bara se porten utanför Birkenau där tågen fulla med fångar åkte igenom var riktigt jobbigt, och att stå 2 meter från ingången till en riktig gaskammare likaså.

I Auschwitz 1 fick vi även se tusentals skor och också ton av hår från judarna. Då blev man riktigt illamående typ och man förstod verkligen att det var på riktigt. För även om man vet att detta har hänt så var det otroligt svårt att tänka sig in i det när man faktiskt var där. Solen sken och det var hur varmt och skönt som helst, fåglarna kvittrade, och man fick liksom inte alls känslan som jag tror man hade fått om det hade varit grått, mulet och regnat.

Otroligt intressant att se allt iaf, samtidigt som det var läskigt och hemskt! Det värsta var nog att se barnens barack där de sov, det var riktigt jobbigt. Men man lärde sig mycket och det var verkligen en värd resa!

Mer bilder kommer när jag har bättre internet!

Postad i: Resor

Igår kom vi fram till Krakow vid 22 och alla var så trötta så vi gick och la oss så fort vi hade kommit fram till hotellet! Nu har jag precis vaknat och idag kommer bli en väldigt spännande dag. Vi ska till Auschwitz nämligen.

Hela denna resan går ut på att vi ska besöka olika koncentrationsläger och lära oss mer om förintelsen och allt där till. Så idag står Auschwitz på schemat! Kommer nog bli läskigt men samtidigt väldigt intressant.

Bilder från resan igår, först buss till Kastrup och sen flyg till Krakow!

Postad i: Allmänt

Hej på er! Nu sitter jag och hela klassen på bussen påväg mot Kastrup, där vi ska flyga till Krakow! Är hemma igen på torsdag kväll och tills dess får uppdateringen bli lite hejsan hoppsan, vet ej om jag kommer ha wi-fi! Kram på er

Postad i: Allmänt

Godmorgon! Idag var jag helt förvirrad när alarmet ringde vid 8 för jag hade noll koll på om klockan var 7, 8 eller 9? Jag lyckades (efter att ha checkat alla klockor i huset) komma fram till att den var 8 och att telefonen alltså hade ställt om sig själv haha

Så nu har jag varit i stallet och fixat allt där + att Casilla fick skritta ut en runda i solen! Myspys :D

Nu har jag varit hemma 1 h ca och lyckats packa klart till Krakow, skönt att ha det klart! Imorgon är det vanlig skoldag till 14.30 och sen åker vi direkt från skolan till flygplatsen så då finns liksom ingen tid att packa ;)

Snart ska jag hem till pappa och städa som vanligt, sen åker jag direkt till hotellet och jobbar från 17 till 22! Nu ska jag sätta mig i solen och börja skriva på en uppsats! Ha det bra, puss & kram

Casilla från dagens 115, älskar henne👇🏻👇🏻👇🏻

Nu har jag precis landat i sängen efter en mysig kväll med Ruben och Viktor! Vi åt tacos till middag och sen har vi bara tagit det lugnt, kollat roliga youtubevideos osv osv :-))) Men nu är jag somsagt hemma och ska sova jättesnart! Imorgon ska jag till stallet hyfsat tidigt, sen hem till pappa och städa och sen jobbar jag 17-22! Fullspäckad dag men det är kul! Jag måste hinna packa till Krakow också. Vi åker ju på måndag!

Vi hörs imorgon! Natti natti

Postad i: Tävling

Jag säger det typ varje dag, men Casilla är världens bästa bästa häst! Vi åkte ju till GFRK i förmiddags och hoppade först en 105. Superbra runda men jag tabbade mig till 4:an så ett pet där, sen blev det fel antal språng till 5:an då jag glömde driva tillräckligt så hon petade även den. Men resten var jättebra verkligen och jag lärde mig väldigt mycket på den rundan också faktiskt! Kombinationen gjorde hon helt fantastiskt bra och det var även första gången hon klarat den felfritt (och tredje gången hon hoppar kombination nånsin), superbra känsla verkligen!

Jag bestämde mig för att även hoppa 115 och det var inget dåligt beslut kan jag säga! Hon hoppade bättre än någonsin och jag kan inte vara annat än jättenöjd!! B-hindret i kombinationen och även 8:an var väldigt höga oxrar så det hade jag lite panik över innan jag startade, men det hade jag inte behövt för hon har aldrig hoppat så bra som hon gjorde på just de hinderna haha ;)

Dock petade vi 1:an för att jag glömde göra en halvhalt innan och sen la jag henne lite nära på 3:an så då räckte hon inte fram till 4:an på mina 6 planerade språng och gjorde ett omtramp så hon petade även 4:an då. Men två riv i vår första och hennes första 115 är helt fantastiskt bra! Jag är så så så nöjd!!

Träffade världens bästa Johanna och Tosse också som även dom gjorde en superrunda i 105!