Hejsvejs! Denna dag har jag spenderat i Stockholm med mamma. Har vart väldigt mysigt o trevligt.
Vi Åkte inte dit för att köpa nåt speciellt utan mäst bara för att umgås. Vi parkerade vid vattnet och vandrade in mot stan, spenderade säkert 4 timmar inne på Granit, Designtorget och en annan mysig inredningsbutik som jag inte kommer ihåg namnet på. Älskar Granit, är typ bästa affären jag vet. Skulle kunna köpa så mycket där om jag bara egentligen behövde de.
När jag flyttar till en större lägenhet och tänker bo lvar ett tag kan man ju börja inreda lite, ser fram emot det.

Vädret va ju helt underbart, strålande sol. Va länge sedan jag fick gå runt i så fint väder, va länge sedan det va så uppe i Idre. Va även skönt att få se lite stad, uppleva lite tempo och se lite människor, haha. Kände att jag kanske fick i mig min dos av stadstempo men jag får lite mer imorgon då jag o Ida troligtvis ska ta oss dit för lite käk, kanske bio om det går nå bra.

Kollade in lite saker idag fick bara med mig en tröja och en elefant av sten på typ 5kg endå, kanske överväger imorgon och köper nåt mer, haha.

Nu blir det hem o skriva födelsedagskort till Tobias som fyller 20 imorgon. Har bojan en grej för oss två, kan ju inte skriva vad här eftersom att det är en överraskning.
Han kommer få veta när han är där.

Kram kram!

Projekt

Ja, så litet är det kanske inte. Det är ett A2 papper.
Men jag är ju inte jätte snabb heller. Detta är alltså mitt lilla projekt som jag håller på med.

Jag håller på att pricka o pricka med en 0,05mm kulspetspenna. Jag följer en tjej på Instagram som gör detta och är superproffsig, alltså riktigt super duktig och hon gör det så himla snyggt och ja på några nivåer över mig. Jag ville i all fall prova själv då jag inte hade så mycket inspiration, men tänkte att jag kunde blanda lite med dessa prickar och lite utav mitt egna tecknande.

Jag skulle ju lika gärna kunna vara klar med den nu men jag har lite mer planer för den. Jag tror det kommer bli väldigt bra när jag blir klar, men det tar lite tid för mig. Så ja vi får se hur det blir. Kram!

I helgen har jag haft lite finbesök från Järna. Hon är en av e bästa jag känner, blev så glad när vi satt tillsammans för ett par veckor sedan och pratade medans hon höll på att boka biljett upp hit.
Hon är en sån där person som inte tycker om snö, kyla och grått väder. Enrå tog hon sig upp hit för att hasa på mig, hur fantastisk är inte hon. Det är ju det enda vädret tyvärr har att bjuda på här uppe denna tid på året, vi hade en fin eftermiddag i alla fall i lördags då hon kom hit, lite soligt va det tack o lov. haha
Vi har typ inte gjort någonting vi har mest chillar och bara tagit det lugnt, ganska skönt faktist, inte för att det finns så mycket att göra här nu.. men vi har badat massa bubbelpool vilket alltid är skönt. Idag åkte hon dock hem men jag åker ju hem på onsdag så då är det min tur att hälsa på henne hemma.

Ska bli så skönt att komma hem i några dagar. Fira Tobias som fyller 20 på fredag. Gå på bio (kam man ju knappt göra här så bion ligger 2h bort, haha) så jag håller tummarna för att det ska finnas nåt bra att se. Träffa lite folk osv. Mys ska det bli. Kram på er!

En av mina små favoriter där till höger. Måste meddela Nyheten att jag kommer vara hundvakt åt 3 av hennes syskon den kommande månaden. Ska bli intressant, jag som aldrig tagit hand om en hund förut och nu ska jag ha tre stycken, iiih! Men det ska gå bra, är väldigt taggad och ser fram emot en del mys med dom haha.
Kram!

Kebnekaise - 2017

(min glada pappa till vänster som va lika lycklig som jag när vi åkte ner för berget. haha)

Vi åkte på rumpan ner för Vierramvare. Det va väldigt kul. Det gick ganska fort först i början men man saktades ner av all snö som va precis överallt. Tillslut åkte man som i en mini mini lavin som gick bara där man satt. haha!

Förstå bara när det är snö på vinter och man kan åka skidor här. Måste ju var helt underbart!

Kebnekaise - 2017

Det känns som att jag har gått lite längre än vad jag faktiskt gjort. Det har blivit några höjdmeter om man säger så, så vi har i alla fall samlat på oss några steg nu efter 3 dagar.

Det har vart väldigt kul, vi har ändå haft helt okej väder. Men hade vi vetat att tisdagen skulle bli så otroligt fin som den blev så hade vi nog börjat redan i måndags. Men som sagt, vi har haft helt okej väder. Det har i alla fall inte regnat när vi har vart ute, förutan när vi gick hem igår, men då skulle vi ju ändå bara hem, så det gjorde inte så mycket.

I Tisdags käkade vi en mycket god hotellfrukost i Kiruna innan vi tog bilen till Nikkaluokta. Där parkerade vi och sen va det bara att börja gå. Vi insåg när vi började gå att det här hade vart det absolut bästa dagen att gå upp på Kebnekaise. Men nu va det inte så så vi njöt av värmen o solen och promenaden mot vårt första mål.
Efter nästan 2 mil kom vi fram till Kebnekaises fjällstation. Det va väldigt mycket folk. Vi checkade in oss och kikade runt lite på området. Väldigt fint va det.
Dagen avslutades på fjällstationens mysiga Resturang som jag tyckte hade väldigt god mat. Mat man blev mätt på. Det kändes bra. Sen va det bara att gå och packa morgondagens ryggsäck och sova.

Sen på Onsdagen va det upp ur sängen kl 5.50 för att klä på sig och gå ned och käka en rejäl frukost. Och gu vad jag åt. haha. Brukar inte va hungrig så tidigt på morgonen men vad jag fick i mig mat då. Det va väldigt gott, dom hade det bästa. Och deras bröd, mm, va så gott.
Plockade med mig två mackor som jag kunde äta någon gång under dagen. Vilket uppskattades lite senare.
Kl 6.50 började vi gå.
Min kusin gick 5 min före mig och Tobias och sen gick våra föräldrar 10 min efter oss. Vi går i så många olika tempon så det va lika bra att vi gick som vi gick.
Det va väldigt mycket uppför och det va inte som jag trodde det skulle vara. Man var verkligen tvungen att hålla koll på vart man hade sina fötter, det va inte bara att gå hela tiden. Men det va en utmaning och jag tycke det va både jobbigt och roligt.

Jag måste ju säga att vi faktiskt inte tog oss hela vägen upp på toppen, tråkigt nog. Det var bara min kusin som lyckades. Jag tror han gick upp på 3 och en halv timme eller nåt. Han hade slagit följe med tre andra som han gått ikapp när han kommit upp på Vierramvare (hoppas jag skrev rätt nu) och när han kom upp dit så va det ganska dimmit, dom såg fortfarande de andra bergen. Men uppe på toppen av kebnekaise sen så såg dom ingenting. Så sen när vi kom upp så såg man noll. Ingenting. Och det va en del snö och det hade börjat bli kallare och smått snöa lite igen och så det som smält lite blev is så det va super halt. Tror vi hade 5-6 minus grader där uppe.
Så tyvärr, pga snö och noll sikt och halt så bröt vi och började gå ner igen. Men vi kom i alla fall ca 1700möh så det va ju inte så många höjdmeter kvar men det va ju en bit till att gå. Men a berget står kvar och vi kommer nog ta oss upp någon annan gång. sen om vi går upp nästa gång tror jag dock inte. finns ju andra alternativ.
Tobias och jag sa att vi kunde åka dit på vintern istället någon gång och gå på tur o åka skidor istället. då kan man ju gå upp med skidor på kem och åka ner sen. Måste va så fint där på vintern.
Åh vad jag längtar efter snö! Det va en bra och rolig utmaning i alla fall.

Igår när vi gick hem så va det ganska kallt. Och så duggregnade det hela vägen tillbaka till Nikkaluokta.
Gjorde ett lite glädjeskutt genom porten när vi kom fram, sen köpte jag mig en sån där choklad biskvi med fluff i. Kommer inte på vad de heter men ni förstår nog vad jag menar. haha.

Så jag tror vi kom fram till ungefär 5 mil. det känns som vi gått längre men som jag skrev det är nog bara för vi gått väldigt mycket rakt upp. Kul va det!

Nu har vi precis ätit ytligare en hotellfrukost på det mysigaste hotellet jag har vart på i Sverige tror jag. Hur som hällst är det väldigt fint i alla fall. Arvidsjaur - Laponia Hotell.
Asså hotellfrukost kan man inte få för lite av. Älskar det. Man kan ju äta hur mycket man vill av absolut allt! och det brukar oftast finnas verkligen ALLT! Gött!

Snart dags att åka vidare mot Idre igen, hem o jobba. Bara2 månader kvar nu däruppe tills jag åker på lite semester igen innan vintersäsongen börjar. Längtar! Kram!

- mer bilder kommer

Igår kom vi fram och nu känns det som att jag har åkt genom Sverige både upp o ned och kors o tvärs. Det blev en liten bits färd förstås med tanke på att vi va tvungna att ta oss från Idre ner till Stockholm först med tåg, vilket vi redan gjorde i Torsdags. Och sen åka bil från Järna upp hit, så blev det ju några timmars resande. Resan mellan Idre och Stockholm gick väldigt fort denna gång tyckte jag. Förra gången när vi åkte till Gotland tog det sån extremt lång tid. Men nu efter en bilfärd på nästan 100mil uppåt så är vi framme i Pajala. Och sååå otroligt skönt dä är!
Jag vet att jag har sagt att det är frisk luft och lugnt och bara allmänt gött i Idre, men här är det liksom den känslan fast 10 gånger bättre här uppe. Det kanske bara är jag men jag tycker det, har alltid trivts bra här.
Något speciellt med denna gång vi är här är att det inte är midnattssol. Jag har alltid vart häri typ Juni/Juli så då har det ju vart ljust dygnet runt och man har noll koll på dag och tid man bara är, det är också lite charmigt. Men nu börjar det bli lite mörkt och om ett par timmar är det nog kolsvart. Som hemma. Fast här ärret lite bättre.

Jag skulle nog kunna flytta hit någon gång. Stugan är så mysig, och den ligger så bra längs älven. Så fint.

Idag har vi bäst tagit det lugnt, Tobias och min kusin Lukas och hans familj som är med är här för fösta gången och mamma har inte heller vart här på typ 15 år så vi har gjort en lite mini utflykt till Kengis där min farmor är född.
Vi skulle fika på ett lite café nere vid forsen som tydligen inte va öppet längre, (tråkigt) så vi kollade bara runt lite.
Men annars har vi bara degat, helt okej att göra när man är här och speciellt med tanke på att vi ska gå en bra bit på tisdag. Vilket jag inte sagt något om eftersom att jag inte skriver nåt så ofta, men hur som hälsa så ska vi till Kebnekaise, Sveriges högsta topp. Sen är det inte så högt jämfört med vad jag vart på tidigare men endå, det är en bra utmaning, och jag är super taggad.

Nu ska jag sluta skriva för nu ska vi ut och fiska. Våran motor är dock paj så vi måste ro men det är väll bra träning eller hur? varför fiska när man kan få ett gratis träningspass?

Ja ush vad jag behöver träna, hjälp mig. vill inte ens tänka på det. Men a gör ju det, och nu har jag haft semester så nu är det ju bara att börja igen annars kommer de där 3-5 åringarna försvinna snabbare än blixten i vinter.

En natt i tält och en lunch på pizzerian, helt okej. Igår kväll tog jag ett snabbt beslut att vi skulle åka till Fårö och tälta, Tobias har aldrig tältat förut så jag tyckte det va dags, haha. Vi tog vårt pick o pack och åkte ut till ön. Vi stannade vid ett raukområde där vi slog upp vårat lilla tält och kollade på solnedgången med lite smått o gott att äta o dricka. Mys va det.

Idag har vi vart i Visby och fixat lite med lite helmligheter. Sen gjorde vi lite andra saker också som att kolla i lite affärer o grejer, Visby är så lugnt o mysigt, det är rätt skönt att gå på den ärm gatan även fast man gått på den rann o tillbaka sjuhundra gångerna typ. Haha! När vi va klara drog vi hemmet och sen till stranden. Har badat två gång i år och det va i måndags och idag, jag blir typ ledsen när jag tänker på det. Det är ju inte direkt varmt i vattnet uppe i Idre så det va väldigt skönt att får se lite sandstränder och få sola o bada lite. Sånt saknar jag. Det är sommar för mig. ☀️

Imorgon åker vi tillbaka till fastlandet och ska vara hemma över helgen innan vi åker tillbaka till Idre på måndag igen. Ska försöka skriva klart mitt cv också så jag får iväg det någon gång. Jag är så seg och nojig när det kommer till det där. Vad ska man skriva?/ är det hörn bra?/ låter det hörn konstigt?/ aah finns så mycket man vill skriva med men endå Så vill man typ inte skriva någonting. Jajaj life helt enkelt..

ja nu får vi väll se när jag skriver nästa gång jag tycker jag blivit bättre, jag försöker i alla fall. Bye! 🌸

Vardag, Gotland - 2017

Ja! Äntligen, Nu åker vi till Gotland för lite semester! SÅ SKÖNT! Har vart så kallt i idre de senaste veckorna, förutom igår, Då va det sol. Men Nu vill jag ha riktig sommar och mycket sol och vill bada! Förhoppningsvis håller vädret. Gotland brukar inte göra en besviken.

Sitter nu på på tåget från Mora till Stockholm.
Är fett trött har jobbat fram tills vi åkte, och har inte vart ledig på ett bra tag. Men nu så.

Kommer bli en lång resa det här. Vi kommer framtill
T-Centralen i Stockholm runt 10 halv 11 typ tror jag det va och sen ska vi ta oss till Nynäshamn vilket tar en timme. Sen går inte båten till Gotland föras vid 3 inatt.
Vi har försalong så det blir nog bra, kan man sova lite.

Har längtatefter Gotland ett bra tag nu. Va så skönt att vi kom iväg tillslut endå.