Next stop --> Koh Rong Samloem
Hit blev vi rekommenderade att åka från så så många vi träffade. Så tillslut ändrade vi våra planer och ställde in oss på södra Kambodja istället för Laos. Koh Rong Samloem är en pytteliten ö utanför Kambodjas södra kust, och oj vilken paradis ö.... Hit åkte vi med två underbara svenska tjejer vi träffade i Siem Reap och bara inte kunde lämna, Selva och Isabell, och vår sjukt roliga amerikanska kompis som vi också träffade i Sieam Reap, Cameron. 5 dagar spenderades här med fantastiska människor, och helt utan internet. Bästa veckan hittills! Vi bodde på ett hostel där det enda som fanns var vårt hostel, djungeln och en liten paradissandstrand. På dagarna solade, badade, och åt vi. På kvällarna dansade, drack och umgicks vi. Not much more to ask for!

Interesting fact = Amok är en kambodjansk känd maträtt som vi föll pladask för, vår absoluta favoorätt blev det här. Amok till frukost, lunch och middag var hur vi levde ute i djungel paradiset. Lite curry liknande är det och herregud vad gott..

Siem Reap blev en blandning av poolhäng, temple, floating village, underbara människor och ett sjukt kul uteliv.
Angkor Wat var det ända temple vi såg, men helt magiskt var det. 04.00 klev vi upp för att hinna dit och se soluppgången, och WOW det var det värt!

Floating Village var en superspontan utflykt vi gjorde som även det blev en otrolig upplevelse. Vi åkte runt med båt i deras lilla ”stad” på vattnet, fick träffa lokalbefolkningen och se hur precis allt dom behövde fanns någonstans i ett litet hus där ute på vattnet. Allt från sjukhus till skolor till kyrkor. Sjukt häftigt.

Såhär förvånade var vi alla när vi klev på vår ”sleepingbus” och ser att det är riktiga sängar där man faktiskt ligger ner.. Bussen tog vi från Siem Reap mot vårt nästa stop, Koh Rong, öarna i södra delen av Kambodja!!

OJ vad vi redan gillar Kambodja. Så fort vi satte oss i vår tucktuck påväg till hostelet kollar jag och Amelie på varandra och säger ”det här kommer vi gilla”. Vi hade hört väldigt blandat om Kambodja så att nu äntligen få skapa en egen uppfattning var extremt roligt, och att första intrycket var positivt gjorde det bara så mycket bättre. Tre nätter räckte dock gott och väl i Phnom Penh där vi bland annat låg vid vår fina pool, träffade kul folk, åkte runt på city tour och spenderade en kväll vid waterfront riverside (tror det hette så). På vår city tour såg vi palatset vilket var fantastiskt vackert, men hade nog vart smart och ta en guide (vilket vi inte gjorde) för att förstå lite mer än vackerheten... Vi var även ute vid the Killing Fields och på S21 museumet, vilket var något av det värsta jag någonsin sett och gjort. Finner inga ord för att förklara vad detta landet har gått igenom. Det får en verkligen att ifrågasätta mänskligheten.
Absolut ett måste att se om man är i Kambodja dock.
Annars var det bara glitter och glamour i Phnom Penh med super trevliga människor och roliga tucktuck drivers.

Idag, 6 oktober, tog jag och Amelie bussen kl. 8.30 från Ho Chi Minh city mot Phnom Penh i Kambodja. 4-5 timmar sa dom att den skulle ta.. Efter 10 sköna men svettiga timmar, utan någon som helst information om vad vi gör eller var vi är eller ungefär hur lång tid det är kvar, var vi äntligen framme vid slutstationen, ”Phnom Penh busstation”.
MEN, som slutsats vill jag faktiskt tillägga att det gick ändå otroligt smidigt. Tog liiite längre tid än vad vi tänkt, mestadels för att vi blev fast lite längre på gränsen där visum osv behövde fixas, och otur som vi har var det bara 1 PERSON som jobbade idag och ungefär 300 som ville ha visum. Vi räknade då själva ut att det kanske dröjer lite... Men med en super trevlig personal som pratade både engelska (och säkert många andra språk) och gav oss lite bröd och vatten, levde vi nästan så gott som paradiset på en buss.
Sen blev det tucktuck för 30 kr till vårt hostel.

Efter en otroligt smidig flygresa från München, med en mellanlandning i Bangkok, kom vi fram till Ho Chi Minh vid 9 tiden på morgonen.
Det häftigaste med Ho Chi Minh är att det är en stad som aldrig sover. När vi flög in vid 9 tiden kunde klockan lika gärna vart 4 mitt på dagen. Lika livligt, lika många moppar, och precis lika mycket folk ute. Underbart.
Vi spenderade 3 nätter i Ho Chi Minh på ett superbra hotel mitt i stan, med gångavstånd till i princip allt. Många av dom första timmarna här spenderades åt att sova, då jag nog aldrig känt mig så trött som jag gjorde efter Tyskland och mycket mycket jobb, men också pga jetlagg och kanske lite nervositet över att vi äntligen kommit iväg.
Men tre otroligt bra dagar hade vi ändå efter att sovit oss i form första natten/dagen.

Amelie otroligt massage redo.

Bui vien street - också kallad backpacker street! Heeelgalen gata verkligen.

Delar av sista kvällen spenderades på Chill Skybar, där vi hade råd med precis ungefär 1 drink var för att hålla oss till budgeten. Men iallafall en sjukt häftig bar och resturang med en otrolig utsikt över hela Ho Chi Minh.

26 september gav vi oss iväg. Jag och min bästa kompis Amelie, iväg på vår livs resa som vi pratat om sen vi var 12. Soo, här kommer jag försöka poppa in lite då och då och uppdatera er med lite bilder och om ni har tur lite text med hur vi har det<33

Första stoppet blev oktoberfest i München för att hälsa på min bästa kompis Elin som bor där tillsammans med sin pojkvän CJ. För mig var det första gången i München och även på oktoberfest, och herregud. 5 bästa tjejkompisar och världens bästa CJ var vi som strosade runt i stan i München, åt gott, drack gott, umgicks, shoppade och sjävklart spenderade ett antal timmar på oktoberfest. Behöver jag säga mer än att vi hade den bästa veckan på hela året. Njöt varenda sekund, allt från att köpa klänningarna till oktoberfest vilket är ett måste om man vill passa in... dirndls som dom kallas, till att få en guided tur genom staden av Elin som bodde där från 7-9 och därför kan staden utan och innan, till att få uppleva oktoberfest. München är en otroligt vacker stad och Oktoberfest var något av det roligaste jag någonsin vart på. Stora tält smockfulla med glada och högljudda folk, öl och mat, och orkestrar som spelar allt från traditionell tysk musik till svensk mamma Mia. Utanför alla dessa tält är det också som en nöjespark med alla
möjliga olika attraktioner och små söta stånd där dom säljer allt från pretzels och brända mandlar till brautvursts och halva kycklingar. Stämningen, folket, tälten, ölen, maten, musiken, bättre blir det helt enkelt inte.

Efter en underbar vecka i Tyskland bar det nu av mot flygplatsen för att ta flyget till Vietnam. Ho Chi Minh är första stoppet i Asien. Två nervösa men otroligt förväntansfulla och taggade tjejer kom tillslut, efter förvånansvärt få felgångar (för att vara oss), på rätt plan mot Vietnam! WOHO