Ända sen jag och Amanda bokade hela resan förra året så bokade vi hemdatum 17 maj. Det har varit bestämt från hela början att vi skulle åka hem då. Men när det började närma sig så bestämde jag och Amanda att vi skulle komma hem en vecka tidigare, men utan att säga till någon. De enda som visste var våra familjer för att de skulle möta oss på flygplatsen.

11 maj landade vi på svensk mark. Det kändes konstigt och overkligt. Det kändes som att alla dessa åtta månader hade varit en lång dröm. Det var ju liksom bara några veckor sedan vi lämnade Sverige, tänkte vi. Men nej så var det ju inte riktigt.

När vi var på Visby flygplats ringde vi till våra närmsta vänner och sa att de skulle ställa in sina planer för kvällen, för att de skulle komma hem till mig i Levide! Chockade och stumma blev de, och sedan brast det ut i tårar och skratt för allihopa. "VADÅ ÄR NI HEMMA??? Är ni på Gotland?!" Det var så himla kul att överraska dem, jag blev helt varm i hjärtat av att veta att jag snart skulle få krama om dem.

Kvällen blev riktigt mysig med alla samlade på samma ställe. Vi grillade, drack champagne och pratade ikapp om allt som har hänt. Åh så kul det var att se dem igen!!!

Denna resa har verkligen varit det bästa jag kunde gjort efter studenten. Jag har växt som människa, lärt mig så otroligt mycket, träffat vänner för livet från hela världen och framförallt; fått uppleva!! Det finns ingenting med denna resa som jag ångrar. Visst kunde jag gjort vissa saker annorlunda, men livet är för kort för att ångra sig tänker jag!

Jag kan inte med ord beskriva hur bra jag har haft det. Och extra glad är jag att jag gjorde det här äventyret med min bästa vän, Amanda. Att vi fortfarande inte har tröttnat på att umgås med varandra efter att ha levt uppå varandra i åtta månader (eller snarare 15 år haha) är fortfarande inte förståligt, men visst är det fantastiskt att ha en sån vän!

Nu tar jag en paus från denna blogg, tills det är dags för nästa äventyr! Jag bloggade egentligen mest för min egen skull, så att jag ska komma ihåg allt jag varit med om och mina egna tankar. Men det är kul att så många andra ville hänga med på vår resa. Hoppas att det jag skrivit har varit underhållande och intressant. På återseenden, tack för mig! 👋🏼

Igår åkte jag, Amanda och Natalie meden Tuk tuk upp till Big Buddha, en av de största turistattraktionerna i Phuket. Man får inte visa axlar eller knän så vi var insvepna i saronger. Big Buddha är 45 meter hög och 25 meter bred, riktigt stor med andra ord!

Vi donerade även en slant till en munk som sedan gav oss ett armband som skulle ge oss lycka i livet. Det kändes lite häftigt på något sett. Han gjorde så att jag kände mig lite annorlunda efteråt, men på ett bra sätt!

Bangkok är väldigt stort så man måste ta taxi vart man än ska. Jag har märkt att jag tycker mer om mindre ställen där man har gångavstånd till allt. Det är mycket lättare (och billigare) så.

Igår åkte vi till Skybar som ligger på våning 63 där man har utsikt över hela Bangkok. Det är fri entré men man måste köpa en drink och priserna var typ som i Sverige. Så det var dyrt men det var sååå fint! Det är även på den baren filmen Hangover 2 spelades in.

Annars har vi bara gått runt på Khao San Road, åkt till det stora shoppingcentret MBK och tagit det lugnt. Saknar dock Phuket nu, vi hade så himla kul där. Är inte så imponerad av Bangkok men så brukar det alltid vara på nya ställen i början.

• Thailand

Phuket var vårt sista stopp med vår resekompanjon Natalie! De avslutade vi med en god sushimiddag och utgång på Bangla road.

I början var jag inte så imponerad av Phuket. Det var så himla mycket folk och överallt människor som ropade efter oss som sålde saker osv. Men efter varje dag som gick så gillade jag det mer och mer. Vårt hotell var ju drömmen! Pool på taket, världens skönaste säng och bäst av allt; AC! Vi frös varje gång vi var på rummet men det var så skönt att mysa ner sig under täcket och faktiskt frysa för en gångs skull.

Dave, en kille vi träffade allra första veckan på vår resa var också i Thailand så han umgicks vi med nästan varje dag. Kul eftersom vi inte träffat honom på 7 månader!

Nu är jag och Amanda i Bangkok. Frågan är vad vi ska göra här i en vecka... Ikväll ska vi nog till skybar som ligger på våning 63 så man får en fin utsikt över Bangkok. I morgon har vi planerat att åka till MBK, ett jättestort billigt shoppingcenter!

• Thailand

Jag, Amanda och danske Natalie åkte till Koh Phi Phi tillsammans. Från Koh Tao åkte vi en nattbåt, vilket var en upplevelse. Det var en båt fylld med små smala sängar, alla låg på rad bredvid varandra haha!

Vi fastnade lite på Koh Phi Phi så vi var där i fem nätter. En dag var vi på Poolparty vilket var så kul! Sista dagen hyrde vi en privat långbåt och åkte till bland annat Monkey Beach där det finns massa apor, och till Maya Bay där Leonardo Dicaprios film "The Beach" spelades in.

Nu ligger vi på hotellet i Phuket och tar det lugnt. I morgon ska vi nog besöka Big Buddha och turista runt lite! Natalie måste lämna Thailand på torsdag så då går vi skilda vägar, tråkigt nog. Jag och Amanda stannar några dagar till i Phuket och sedan tar vi en nattbuss upp till Bangkok!

Morgonen efter full moon partyt tog jag och Amanda färjan över till Koh Tao, en väldigt liten ö norr om Koh Phangan. Dumt av oss att åka dagen efter med tanke på att vi gick och la oss ungefär halv nio på morgonen och skulle upp vid tio.... Men vi kom dit och vi lever!

Jag gillar Koh Tao, mycket på grund av att det är så litet så man kan gå till de flesta ställen och man stöter alltid på folk man känner på gatan. En dansk tjej och tre killar från England träffade vi på Koh Phangan har också varit här på Koh Tao som vi har hängt mycket med. Såna ställen gillar jag, därför tror jag att jag kommer tycka om Phi Phi öarna som är vår nästa destination.

Jag, Amanda och Natalie åkte på en båttur över till Koh Nang Yuan och runt hela Koh Tao där vi stannade för att snorkla på vissa ställen. En kväll gick vi på en Ladyboy show "Queen Cabaret", det var bland det bästa jag gjort i Thailand! Så kul och häftigt var det haha!

Full moon partyt på Koh Phangan var såååå häftigt! Runt 30000 människor samlas på Haad Rin Beach, klädde sig färgglatt, målade hela kropparna med färg, drack buckets och dansade tills solen gick upp. Jag träffade så många härliga människor. Det var helt klart en höjdpunkt här i Thailand!

I förrgår tog vi vår hyrmoppe och körde upp till 360 bar. Vägen dit var inte den lättaste. Guppigt, stenigt, brant och krånglig, men det var så värt det! Blev helt euforiska när vi såg solnedgången, och jag brukar annars inte vara så imponerad av sånt haha!

Thailands billigaste ö! Det är helt sjukt var billigt det är, nästan farligt. Vi bor på ett hostel för 20kr/natt, maten kostar runt 12kr och hyra moppe ca 50kr/dag. Dröm!

Idag har jag och Amanda kört moppe längst hela Koh Phangans västra sida. Vi åt mat vid en jättemysig tjej som hade en pytteliten "restaurang" hemma i sin trädgård, så gott med thaimat!! Vi stannade vid några stränder längst vägen och bara njöt. Det var verkligen kul att köra moppe, att bara glida runt och stanna vart man vill. Ikväll ska vi köra till 360 bar för att se solnedgången.

Efter några dagar med mardrömmar, hemlängtan och pengarångest mår jag bra igen efter att ha pratat med mamma och pappa. Det är helt sjukt hur mycket jag sovit sen vi lämnade Bali. Både på dagarna och nätterna. Jag är så redo för att komma hem nu, men jag är inne på de sista veckorna på min livs resa så jag ska njuta till fullo!

15 april lämnade jag och Amanda Bali och vår älskade Emma och flög till Thailand. Vårt första stopp var Koh Samui (en av de tre öarna på den östra sidan), men vi hade ingen aning om hur vi skulle ta oss dit. Vi gick av flyget, gick till informationen och sa vart vi skulle. Vi köpte någon biljett, blev påkastade på en buss, hoppade av bussen, hoppade på båten och åkte mot Koh Samui. Det gick väldigt smidigt men jag hann inte ens tänka innan vi satt där på båten haha.

Jag skulle säga att Koh Samui är lite mer för barnfamiljer och par. Vi bodde vid Chaweng Beach. Det var väldigt mysigt och fint, men inget för mig och Amanda. Vi vill ju träffa andra backpackers! Vi chillade vid stranden och shoppade lite behövliga grejer. Efter två nätter åkte vi till den andra ön, Koh Phangan, där vi befinner oss nu!