INGREDIENSER

Blåbær, frosne ▸ 1 dl.

Bananer, frosne ▸ 1,5 stk.

Havregryn ▸ 2 spsk.

Chiafrø ▸ 1-2 tsk.

Kanel ▸ 0,5 tsk.

Vaniljepulver ▸ 1 tsk.

Kardemomme ▸ 1 knivspids

Vand ▸ ca. et glas og efter behov

FREMGANGSMÅDE

▸ Tilføj alle ingredienser (undtagen chiafrø) til en blender og blend til der ikke er flere klumper.

▸ smag til med vaniljepulver og kanel.

▸ Tilføj ekstra havregryn for en mere fyldig og cremet konsistens.

▸ Når smoothien er overført til et glas eller en skål tilsættes chiafrøne.


TIPS

▸ Husk at fryse bananerne et par timer/dagen før. Dette gøres ved at skære modne bananer ud i skiver og lægge dem i en frysepose.

▸ Blåbærne kan helt eller delvist erstattes af blandt andet hindbær.

Flyt din blog til Nouw - nu kan du importere din gamle blog - klik hér!

Likes

Comments

INGREDIENSER

Sushi ris

Sushi ris ▸ 500 g.

Riseddike ▸ 8 spsk.

Sukker ▸ 4 spsk.

Marinerede portobellosvampe

Portobellosvampe ▸ 2 store

HP sauce ▸ 1 dl.

stærk chilisauce ▸ 2 tsk.

Samling af sushi

Sushi Nori (tangplader) ▸ 2 pakker

Avocado ▸ 1 - 2 stk.

Agurk ▸ 1 stk

Gullerod, revet ▸ 1 håndfuld


FREMGANGSMÅDE

Forberedelse

▸ Kog risene efter anvisningen på pakken.

▸ Mens risene koger laves eddike-sukker blandingen. Når risene er færdigkogt tilsættes denne blanding. Det er vigtigt, at risene ikke bliver most under blandingen.

▸ Herefefter stilles risene på køl.

▸ For at lave portobellosvampene, skæres de ud på langs og tilføjes til en stegepande med marinaden. De steget ved lav til medium varme indtil de er halverede i størrelse.

▸Når risene er helt afkølede, så kan processen med at lave sushirullerne gå i gang.

▸ Skær agurken på langs i tynde stave. Det samme gøres med avocadoen.

▸ Hav grønsagerne og svampene klar sammen med risen og tangpladerne. Desuden stilles en lille skål med koldt vand også klar.

Samling

▸ Læg en tangplade med den glatte side nederst.

▸ Tilføj et tyndt lag ris til tangpladen. Lad dog ca. 2 cm i den ene ende være uden ris. Dette er vigtigt, når den skal rulles.

▸ Tilføj herefter grønsager på langs af tangpladen i midten af rislaget.

▸ På det stykke, hvor der ikke er ris, skal der tilføjes en smule vand.

▸ Start med at rulle tangpladen fra enden med ris imod enden med det bare stykke. Gør det så tæt som muligt.

▸ Gentag denne proces, til der ikke er flere tangplader tilbage. Denne mængde af ris skulle passe perfekt til to pakker tangplader.

▸ Når rullerne er færdige, er de klar til at blive skåret ud. Dette sker lettest ved brug af en meget skarp kniv.

▸ Nyd med lidt soyasauce og syltet ingefær.


TIPS 

▸ Der kan tilføjes alle de grønsager, som falder i en egen smag. Mango er også en eksotisk smagsvariant og giver et sødere resultat.

▸ Risene og grønsagerne kan med fordel laves dagen før. Dette vil gøre processen meget lettere dagen efter.

▸ Marinaden til svampene kan også erstattes med BBQ sauce.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Rice Krispies fra Kellogs ▸ 1 cup

Mørk chokolade ▸ 1 cup

Peanutbutter ▸ 0,75 cup

Plantesmør / olie ▸ 0,25 cup

FREMGANGSMÅDE

▸ Klargør en brødform med bagepapir

▸ Tilføj Rice Krispies til en skål og stil til side

▸ Tilføj smør/olie, hakket chokolade og peanutbutter til en skål og smelt det i en mikrooven

▸ Når chokoladeblandingen er smeltet godt sammen tilføres det til skålen med Rice Krispies og det vendes forsigtigt sammen.

▸ Herefter hældes blandingen over i brødformen og stilles på køl i ca. 1 time.

▸ Herefter kan det skæres ud i spiseklar størrelser. Nydes kold

TIPS 

▸ Hvis der ikke er salt i peanutbutteren, så vil det være en fordel at tilsættes en knivspids selv.

▸ Der kan også tilføjes en smule revet appelsinskrald for en varieret smag.

Likes

Comments

INGREDISNER

Risnudler ▸ 50 g.

Peanutbutter ▸ 2 spk.

Soyasauce ▸ 1 spsk.

Siracha/stærk chillipaste ▸ 1 tsk.

Æblecidereddike ▸ 1 tsk.

kogende vand ▸ efter behov


FREMGANGSMÅDE

▸ Kog risnudlerne efter anvisningen på pakken.

▸ Bland de øvrige ingredienser sammen på en pande over medium varme. Lad det smelte sammen til en sauce og tilsæt en smule kogende vand, så det ikke brænder på.

▸ Når nudlerne er færdigkogte tilsættes de til panden med saucen. Bland nudler og saucen til nudlerne er helt dækkede.

▸ Server med friske krydderurter. Kan nydes både varm såvel som kold.


TIPS

▸ Denne opskift svarer til 1-2 portioner, så den kan sagtens dobles op.

▸ Tilsæt tofu for ekstra fylde og protein. Find en nem og lækker opskrift på tofu HER.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Kokosvand ▸ 1 cup

Spinat ▸ 1 til 2 håndfulde

Ananas, frossen i tern ▸ 1 cup

Citron ▸ juicen fra en halv

Ahornsirup ▸ 1


FREMGANGSMÅDE

▸ Blend kokosvand og spinat til der ikke er flere store stykker tilbage.

▸ Tilsæt herefter de andre ingredienser til blenderen og blend til den ønskede konsistens er opnået.

▸ Nyd kold

TIPS 

▸ Ananasternene kan både laves selv ved at skære en ananas ud i tern og fryse dem natten over, men de kan også købes udskåret og frosset i diverse supermarkeder.


Likes

Comments

INGREDIENSER

Ris, kogt og afkølet ▸ ca. 400 g.

Soya sauce ▸ 2 spk.

Agurk ▸ 0,25 stk.

Avocado ▸ 0,5 stk.

Sesamfrø ▸ 1 tsk.

Riseddike ▸ 1 tsk.

Revet gullerod ▸ 1 psk.

Tangplader(nori) ▸ 1 stk.

Tofu sticks ▸ ca. 5 stk. Se opskrift (http://nouw.com/altidvegansk/tofu-sticks-29772465)


FREMGANGSMÅDE

▸ Tilføj risne til en skål og hæld riseddike og soya sauce ud over. Bland godt.

▸ Skær avocado, tofu sticks og agurk mindre tern.

▸ Tilføj agurk, tofu sticks, avocado og revet gullerod på toppen af risne.

▸ Tangpladder rives i mindre stykker og tilføjes derefter til skålen med ris og grønsager.

▸ Drys med sesamfrø og smag til med soya sauce.

TIPS

▸ Dette er en rigtig let frokost, hvis der allerede er ris i køleskabet fra dagen før.

▸ Det er muligt at tilsætte alle de ingredienser til skålen, som man normalt vælger som indhold i sin sushi.


Likes

Comments

INGREDIENSER

Frossen mango ▸ 60 g.

Mangojuice (Kan også hedde mango nektar) ▸ 100 g.

Banan ▸ 1 tsk.

Vand ▸ ca. et glas

Vaniljesukker/ahornsirup ▸ 1 tsk.

Chiafrø ▸ 2 tsk.

FREMGANGSMÅDE

▸ Placer mango, banan, mangojuice og vaniljesukker i en blender og blend.

▸ Tilføj vandet lidt af gangen.

▸ Når smoothien er færdigblendet, hældes det over i et glas og chiafrø tilsættes.

▸ Nydes kold.

TIPS

▸ Mangojuice kan erstattes med en anden sød juice. Det vil dog ikke give helt den samme smag.

▸ Jo tyndere man ønsker sin smoothie, jo mere vand tilsættes.

▸ Tilsæt en spk. havregryn for ekstra fylde.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Banan ▸ 1 stk.

Havregryn ▸ 1 Cup

Plantemælk ▸ 0,25 Cup

Bagepulver ▸ 1 tsk.

Æblecider eddike ▸ 1 tsk.

Ahorn sirup ▸ 1 tsk.

Vaniljesukker ▸ 1 tsk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Blend havregryn i en foodprocessor, til det er helt finmalet og ligner mel.

▸ Mos bananen groft med en gaffel.

▸ Tilføj herefter bananen samt resten af ingredienserne til foodprocessoren ( sammen med havregrynsmelet ) og blend til konsistensen er glat og ensartet.

▸ Lad pandekagedejen hvile i 5-10 min. mens panden varmer op.

▸ Fordel dejen i den ønskede størrelse på panden og steg ved medium varme i lidt olivenolie.

▸ Nyd frisklavet med topping af eget valg.


TIPS

▸ For at opnå den optimale mængde af olie på panden, tilføjes ca. en spiseske olie til panden. Herefter tørres olien rundt på panden med et stykke køkkenrulle.

▸ Top pandekagerne med bær, chokolade, hjemmelavet nutella( http://nouw.com/altidvegansk/nutella-29812337) eller andet godt.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Pasta ▸ 240 g.

Blomkål ▸ 240 g.

Vand ▸ 250 ml.

Hvidløgspulver ▸ 2 tsk.

Løgpulver ▸ 2 tsk.

Gurkemejepulver ▸ 1 knivspids

Gærflager ▸ ca. 16 g.

Citronjuice ▸ 1 spk.

Soya sauce ▸ 2 spk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Kog pastaen efter anvisningen på pakken.

▸ Skær blomkålen groft ud. Kog det herefter i 10-15 min. - eller til det er blødt.

▸ Blend blomkålen med de yderligere ingredienser, til der opnås en glat og ensartet konsistens.

▸ Smag til med salt og peber.

▸ Bland saucen med pastaen og server straks.

TIPS

▸ Lav en bagt version ved at tilføje pasta samt saucen til en bradepande. Derefter drys med brødkrummer og bag til der opnås en gylden farve.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Kikærter ▸ 1 dåse

Tahini ▸ 3 spk.

Dijon sennep ▸ 1 tsk.

Ahorn sirup ▸ 1 tsk.

Rødløg ▸ 0,5 stk.

Selleri 0,5 stk.

Syltet agurk ▸ 1 stor

Kapers ▸ 1 tsk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Mos kikærterne groft med en gaffel.

▸ Tilføj de yderligere ingredienser til kikærterne og bland godt.

▸ Stil "Tun" salaten på køl og nyd i en sandwich eller på en skive rugbrød.


TIPS 

▸ Denne opskrift passer perfekt som fyld i en sandwich til en hurtig og nem madpakke.

▸ Husk at smage til med salt, peber og citronsaft.

▸ Denne opskrift kan holde sig i 4-5 dage på køl.

Likes

Comments