INGREDIENSER

Ris, kogt og afkølet ▸ ca. 400 g.

Soya sauce ▸ 2 spk.

Agurk ▸ 0,25 stk.

Avocado ▸ 0,5 stk.

Sesamfrø ▸ 1 tsk.

Riseddike ▸ 1 tsk.

Revet gullerod ▸ 1 psk.

Tangplader(nori) ▸ 1 stk.

Tofu sticks ▸ ca. 5 stk. Se opskrift (http://nouw.com/altidvegansk/tofu-sticks-29772465)


FREMGANGSMÅDE

▸ Tilføj risne til en skål og hæld riseddike og soya sauce ud over. Bland godt.

▸ Skær avocado, tofu sticks og agurk mindre tern.

▸ Tilføj agurk, tofu sticks, avocado og revet gullerod på toppen af risne.

▸ Tangpladder rives i mindre stykker og tilføjes derefter til skålen med ris og grønsager.

▸ Drys med sesamfrø og smag til med soya sauce.

TIPS

▸ Dette er en rigtig let frokost, hvis der allerede er ris i køleskabet fra dagen før.

▸ Det er muligt at tilsætte alle de ingredienser til skålen, som man normalt vælger som indhold i sin sushi.


Design din blog - vælg mellem masser af færdige skabeloner på Nouw, eller lav din egen: "peg og klik" - klik hér!

Likes

Comments

INGREDIENSER

Frossen mango ▸ 60 g.

Mangojuice (Kan også hedde mango nektar) ▸ 100 g.

Banan ▸ 1 tsk.

Vand ▸ ca. et glas

Vaniljesukker/ahornsirup ▸ 1 tsk.

Chiafrø ▸ 2 tsk.

FREMGANGSMÅDE

▸ Placer mango, banan, mangojuice og vaniljesukker i en blender og blend.

▸ Tilføj vandet lidt af gangen.

▸ Når smoothien er færdigblendet, hældes det over i et glas og chiafrø tilsættes.

▸ Nydes kold.

TIPS

▸ Mangojuice kan erstattes med en anden sød juice. Det vil dog ikke give helt den samme smag.

▸ Jo tyndere man ønsker sin smoothie, jo mere vand tilsættes.

▸ Tilsæt en spk. havregryn for ekstra fylde.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Banan ▸ 1 stk.

Havregryn ▸ 1 Cup

Plantemælk ▸ 0,25 Cup

Bagepulver ▸ 1 tsk.

Æblecider eddike ▸ 1 tsk.

Ahorn sirup ▸ 1 tsk.

Vaniljesukker ▸ 1 tsk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Blend havregryn i en foodprocessor, til det er helt finmalet og ligner mel.

▸ Mos bananen groft med en gaffel.

▸ Tilføj herefter bananen samt resten af ingredienserne til foodprocessoren ( sammen med havregrynsmelet ) og blend til konsistensen er glat og ensartet.

▸ Lad pandekagedejen hvile i 5-10 min. mens panden varmer op.

▸ Fordel dejen i den ønskede størrelse på panden og steg ved medium varme i lidt olivenolie.

▸ Nyd frisklavet med topping af eget valg.


TIPS

▸ For at opnå den optimale mængde af olie på panden, tilføjes ca. en spiseske olie til panden. Herefter tørres olien rundt på panden med et stykke køkkenrulle.

▸ Top pandekagerne med bær, chokolade, hjemmelavet nutella( http://nouw.com/altidvegansk/nutella-29812337) eller andet godt.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Pasta ▸ 240 g.

Blomkål ▸ 240 g.

Vand ▸ 250 ml.

Hvidløgspulver ▸ 2 tsk.

Løgpulver ▸ 2 tsk.

Gurkemejepulver ▸ 1 knivspids

Gærflager ▸ ca. 16 g.

Citronjuice ▸ 1 spk.

Soya sauce ▸ 2 spk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Kog pastaen efter anvisningen på pakken.

▸ Skær blomkålen groft ud. Kog det herefter i 10-15 min. - eller til det er blødt.

▸ Blend blomkålen med de yderligere ingredienser, til der opnås en glat og ensartet konsistens.

▸ Smag til med salt og peber.

▸ Bland saucen med pastaen og server straks.

TIPS

▸ Lav en bagt version ved at tilføje pasta samt saucen til en bradepande. Derefter drys med brødkrummer og bag til der opnås en gylden farve.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Kikærter ▸ 1 dåse

Tahini ▸ 3 spk.

Dijon sennep ▸ 1 tsk.

Ahorn sirup ▸ 1 tsk.

Rødløg ▸ 0,5 stk.

Selleri 0,5 stk.

Syltet agurk ▸ 1 stor

Kapers ▸ 1 tsk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Mos kikærterne groft med en gaffel.

▸ Tilføj de yderligere ingredienser til kikærterne og bland godt.

▸ Stil "Tun" salaten på køl og nyd i en sandwich eller på en skive rugbrød.


TIPS 

▸ Denne opskrift passer perfekt som fyld i en sandwich til en hurtig og nem madpakke.

▸ Husk at smage til med salt, peber og citronsaft.

▸ Denne opskrift kan holde sig i 4-5 dage på køl.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Flormelis ▸ 140 g.

Tofu ▸ 110 g.

Hasselnøddesmør ▸ 50 g.

Vaniljeekstrakt ▸ 1 tsk.

Kakaopulver ▸ 25 g.


FREMGANGSMÅDE

▸ Placer hasselnøddesmør, tofu og vaniljeekstrakt i en foodprocessor og blend.

▸ Når blandingen har opnået en glat og ensartet konsistens, tilføjes flormelis lidt af gangen.

▸ Derefter tilføjes kakaopulver lidt af gangen.

▸ Når nutellaen er færdigblendet, placeres det i en lufttæt beholder og sættes på køl.


TIPS

▸ Når nutellaen bliver nedkølet, vil den få en mere fast konsistens.

▸ Jo tykkere man ønsker sin nutella, jo fastere en tofu skal man benytte.

▸ Nuteallaen kan holde sig i ca. en uge på køl.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Rødløg ▸ 1 stk.

Kikærter ▸ 1 dåse

Champignon ▸ 100 g.

Kokosmælk ▸ 100 ml.

Tomatpure ▸ 1 tsk.

Tomatpasatta ▸ 250g.

Madras karrypulver ▸ 1 tsk.

Grøn karrypulver ▸ 1 tsk.

Røget paprika ▸ 0,5 tsk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Hak løget groft og steg dem på en pande sammen med svampene(evt lidt vand) ved medium varme.

▸ Efter 3-4 min. tilføjes tomatpure og karry og til panden.

▸ I en skål blandes kokosmælk, tomatsauce og kikærter.

▸ Indholdet fra skålen hældes derefter på panden, og karryen simrer i ca. 5 minutter - eller til kikærterne er blevet varme.

▸ Server med kogte kartofler eller ris.

TIPS

▸ Der kan også tilføjes ekstra grønsager som peberfrugt eller sød kartoffel.

▸ Smag til med salt, peber og citron/limejuice.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Bagekartofler ▸ 5 stk.

(Karrypulver, chiliflager, oregano, timian, rosmarin, salt, peber eller paprika)

FREMGANGSMÅDE

▸ Skyl og skær kartoflerne ud i tynde aflange pomfritstørrelser.

▸ Læg dem på en bageplade med bagepapir(der er nok til to)

▸ Drys evt. Med dit foretrukne krydderi (Karrypulver, chiliflager, oregano, timian, rosmarin, salt, peber eller paprika)

▸ Bag ved 200° i ca. 20-25 min. Eller til de er gyldne.

TIPS

▸ Lad de udskårne pomfritter trække i en skål med vand før de lægges på bagepladen.

▸ Fordel de valgte krydderier jævnt på pomfritterne ved at tilføje de udskårne pomfritter samt krydderiet i en pose, lukke posen og derefter ryste grundigt. 

Likes

Comments

INGREDIENSER

Tørre ingredienser

Mel ▸ 1,5 Cups

Sukker ▸ 1 Cups

Kakaopulver ▸ 3 spk.

Vaniljesukker ▸ 1 tsk.

Bagepulver ▸ 1 tsk.

Natron ▸ 1 tsk.

Våde ingredienser

Olie ▸ 3 spk.

Vand ▸ 1 Cup

Salt ▸ 1 knivspids

Lagereddike ▸ 1 tsk.


FREMGANGSMÅDE

▸ Forvarm ovnen til 180°

▸ Bland de tørre ingredienser godt i en skål.

▸ Form to fordybninger i blandningen og hæld eddiken i den ene og olien i den anden.

▸ Opløs salt i vandet og hæld derefter vandet ud over hele blandingen. Rør til der ikke er flere klumper.

▸ Hæld dejen over i en bradepandeform og bag i ca. 35 min.

TIPS

▸ Opskriften kan også bruges til at lave muffins.

▸ Tilsæt hakket chokolade for en ekstra dekadent chokoladekage.

Likes

Comments

INGREDIENSER

Mandler ▸ 3 Cups

Salt ▸ 1 knivspids


FREMGANGSMÅDE

▸ Tænd ovnen på 250°

▸ Placer mandlerne på en bradepande med pagebapapir.

▸ Når ovnen er klar, sættes mandlerne ind. De bages i ca. 12-15 min.

▸ Placer mandlerne i en foodprocessor og puls et par gange, til mandlerne begynder at blive til en masse.

▸ Lad herefter foodprocessoren køre, til en glat ensartet masse. Det er når olien begynder at komme ud af mandlerne, at det begynder at blive til smør.

▸ Det kan godt tage lang tid - ca. 15-20 min.


TIPS

▸ Mandelsmør kan både bruges på brød, i smoothies, som topping på grød og i diverse desserter.


Likes

Comments