Får jag krama om världens finaste syster. Som jag längtat efter henne <3!!

Kajsa och Joel kommer hit ungefär 12 tiden idag. Jag kom just till jobbet, har ett viktigt möte idag före jag ska ta mig till flygplatsen för att välkomna dom. Sen får vi njuta av deras sällskap över 4 dygn!! Lyx.

Kram!

Ett stycke personalfoto för vár hemsida. Varför är det alltid lika hemskt att ta närbild/profilbild. Har trauma från klassfotona under skoltiden.

Vår helg var UNDERBAR. På lördag spenderade vi en riktig date-dag. Gick i butiker på dagen, köpte skor och åt utomhuslunch (+20 grader i Berlin nu). På kvällen fixade vi till oss lite extra och begav oss in till centrum där vi bokat bord på en mysig Italiensk restaurang. Vi åt underbart god middag (hela köret med förrätt, varmrätt och efterätt) och bara njöt av varandras sällskap. Vi kommer att ha mycket besök under hösten, så vi ville passa på att njuta bara vi två. På söndag började vi med att äta frukost ute, varefter vår dag fortsatte med promenad, städning och matlagning. Så fin helg!

Nu är helgen slut, vilket innebär att jobbveckan har kickat igång! Vi har en rätt hektisk vecka på jobbet, med evenemang, konferenser och besöksgrupper. Nu just har jag matpaus, och efter det ska jag hinna få klart x-antal grejer förän det är dags att checka ut för dagen.

På onsdag kommer min älskade älskade syster med sin pojkvän hit. Längtar så mycket!!

Alltså herregud vad tiden går fort! Sen senast jag bloggade har vi hunnit med otroligt mycket.

1. Haft besök från torsdag-söndag av Danne, Miku, Leva och Joel. Vi hann med att turista, äta, dricka, dansa, shoppa och bara allmänt hänga.

2. Uppleva GALEN storm i Berlin. (vägskyltar och träd föll) hela 7 människor dog!!

3. Varit sjuka måndag-tisdag (Inte konstigt, så kallt, regnigt och stormigt som det varit i Berlin).

4. Jobbat arslet av oss. Ni kan ju tänka er vilken mail-hög man har när man varit borta två dagar...

Ikväll hamnar jag att jobba lite övertid (pga. jobbhögen), men efter det ska vi gå och se på Festival of Lights tillsammans med mina kolleger, vilket vi fick en försmak för på lördag när våra vänner var här. Imorgon är det fredag (igen) och denna helg är faktiskt ledig för oss, dvs. inget program inplanerat. När hände det senast? Över en månad framåt nu har vi planer, vilka lyder såhär:

18-23.10 Är min syster Kajsa och hennes pojkvän Joel på besök.

26-30.10 Kommer Willes syster Jessica och hennes pojkvän Tom hit.

9-14.11 Kommer vi till Vasa för att fira vår fadderbarns namngivning <3 (samt träffa familj&vänner)

17-19.11 Får vi besök av Jenny och Marcus.

24-26.11 Ska vi till Stockholm på dop <3

....Och sedan är vi inne i December! Helt sjukt hur snabbt denna höst kommer gå. Vi har så mycker program, varvat med en hel massa jobb! :-) Men vi båda gillar tempo, vilket är bra!

En kaffe på det! ;-)

Idag är det första riktiga jobbdagen för mig denna vecka. Började med att min Email-inkorg bombades med x-antal mail, och slutade med att Servern "dog". Nåjå, som tur hände det först på eftermiddagen, så vi alla fick en hel del jobb gjort före det.

Efter jobbet gick jag iväg till gymmet, för ett kort men intensivt pass före Wille slutade jobbet. Har föresten fått en PT (!) till samma pris som mitt gymkort (som förövrigt är väldigt mycket billigare här än i Finland). Av min Personliga tränare får jag ett träningsprogram upplagt, som främst kommer att fokusera på att stärka mina inre mag och ryggmuskler, för att få min rygg i bättre skick. Är väldigt glad och exalterad för detta! :-)

Imorgon får vi också besök av fyra typer från Finland, vilket ska bli skoj! Mer om det sen.

Ja, jag är bortskämd när det kommer till mat. Men om man råkar bo med världens bästa kock under samma tak (Wille <3) så kan man få sån här mat en vardagskväll. Dethär är bara en bråkdel av allt gott han lagar. Jag kan bara tacka, bocka och diska allt (vi har ingen diskmaskin) för att betala tillbaka. HIhi <3

Godmorgon! Vaknade imorse när Wille smällde igen dörren och åkte iväg till jobbet. Fixade ihop en god, enkel frukost till mig och nu sitter jag här och tar det lugnt. Själv är jag ledig idag, men ska hurshomhelst ändå iväg till kontoret en sväng för att maila lite, vill inte ha bombad mailkorg på onsdag då vi är tillbaka på jobbet, haha! Efter jobbet ska jag till gymmet med Maija. Jag har alltså en rätt skön dag framför mig!

Imorgon är hela Tyskland ledig, så måste minnas att fara via butiken för att handla middag, frukost osv. :-)

Hoppas ni får en fin dag!

En liten titt in i vårt nya hem! <3

Vi trivs så bra här. Vi har två sovrum, ett där vi sover och ett annat som vi använder som klädrum/gästrum och sen allmänna utrymmen som kök och vardagsrum samt wc. Lägenheten är i ett gammalt stenhus med underbart högt till tak och fin bevarat trägolv. Här kommer vi minsann trivas!

Delar med mig av mer bilder då det väl är lite bättre ljus i lägenheten. Nu börjar det skymma och märker att vår kamera inte alls vill samarbeta? Det är något konstigt med den, hoppas det går att fixa! Ikväll kommer hurshomhelst våra vänner över på spel & vinkväll., men först ska vi mysa och äta pasta bara vi två. Vi är så glada över att ha hittat så fina vänner här i Berlin, som gör vistelsen så mycket roligare!

Ha en fin lördag, kram.

Hejsan!

Det har varit två​ hektiska dagar, pga. att vi äntligen få​tt tillträde till nya lägenheten! På​ tisdag fick jag ett mail där det stod att ett av vå​ra rum (vi hyr två​) i lägenheten är ledigt redan nu, och peppade som vi var valde vi att flytta in direkt! Så​ hittills har vi flyttat vå​ra saker och ställt i ordning på​ nya stället.

Annars då​? Jo, jag har skaffat gymkort! Gymmet ligger näst intill mitt jobb, så i hopp om att jag faktiskt kommer att orka dra mig dit, valde jag ett nära. Väldigt skönt att ÄNTLIGEN få röra på sig, eftersom att kroppen inte riktigt är van att sitta 9-17, fem dagar i veckan..

Ikväll blir det middag med Willes kolleger, och imorgon ska jag på​ första-hjälp kurs frå​n jobbet. SEN väntar 4 dagars ledigt! Woho!

PUSS,

Rebecca

© Finnland-Institut/Foto: Bernhard Ludewig

Som sagt fick vi besök i torsdags av Jonas, vår rumskompis och vän från Schweiz. Jag och Wille har båda jobbat torsdag och fredag så under tiden vi jobbat har Jonas upptäckt staden för sej själv, vilket (enligt honom) gick jättebra. Torsdag kväll gjorde vi inte mera märkvärdigt än att beställde hem mat från Foodora, spelade kort och catchade upp. På fredag efter jobbet mötte jag upp Jonas för en AW (slutade 3 timmar före Wille), och vartefter fick vi sällskap av Maija, Elena och hennes vän och slutligen även William. Därefter åt vi middag på Vapiano före vi åkte till Zig Zag Jazzclub där vi bokat bord. Supertrevlig kväll med väldigt duktiga Jazz-musikanter.

Igår (lördag) åt vi dunderfrulle före vi begav oss in mot Hackescher Markt. Det blev lite strosandes på stan och en burger-lunch före vi gick över ån till Museum island och Deutsche Historische Museum. Hade sett väldigt mycket framemot att besöka Museet, och det var nog så bra som jag tänkte mig (väldigt annorlunda). En våning täckte Tysklands historia ända fram tills Första världskriget, och den andra våningen täckte tiden efter Första världskriget ända fram tills murens fall.

Fullproppade av impulser och information orienterade vi oss mot Alexanderplatz och sedan till en mysig Irish Pub, där vi sedan kom att spendera resten av kvällen. Så otroligt roligt att ha Jonas på besök, som har blivit en av våra närmsta vänner!

Idag åker Jonas hem. Tråkigt att kompisar far, men som tur är det inte länge tills nästa besök!

Andra dagen jag är hemma. Har haft nån släng av spysjuka dagarna i två vilket betyder att jag varit kraftlös, orkeslös och ursvulten pga. Ja, ni vet.

Nu börjar jag äntligen må bättre. Får i mig mat utan att må allt för illa och spy upp, och försöker hinka i mig så mycket vatten och ingefärate (hjälper mot illamående) som möjligt. Ska nog åka till jobbet imorgon! Man märker hur bra man trivs på jobbet då man längtar tillbaka då man är sjuk!

Imorgon händer en till rolig grej. Vår kompis (rumskompis) Jonas från Schweiz kommer och hälsar på, så kul! <3. Vi har saknat honom massor dessa 3 månader vi inte setts! Hoppas bara jag hålls frisk och att jag inte smittar ner dem, hehe. Skulle ju vara katastrofalt!

Ska bli så roligt att ha honom här i några dagar! :-)

Vi tog oss till Neukölln i lördags, i jakt efter smultronställen (cafén). Vi lyckades inte värst bra och blev mest irriterade och hungriga så vi hamna på ett mysigt ställe med äcklig mat, haha! Efter att vi ätit bestämde vi oss för att gå igenom Tempelhofer Feld ända till andra sidan, därifrån vi sen tänkte ta tåget hem. Vi möttes dock av en karneval av drakar och människor på andra sidan, det visade sig att det var något evenemang/tävling i drak-flygning. Massor av folk och drakar, vilket ledde till att vi var illa tvungna att gå ytterligare 3 km hem istället för att ta tåget full med människor. Sammanlagt gick vi över 12 km den dagen räknade vi. På kvällen åt vi god middag hemma förän vi mötte upp vänner i Elenas lägenhet. Kul kväll!

Idag har vi upptäckt vårt nya område där vi ska bo från och med Oktober. Kan säga att vi är otroligt förväntansfulla. Dels för att vi ser framemot vår lägenhet och dels för att vi är otroligt trötta på den vi bor i nu. Det är jobbigt att bo i kappsäck i en månad, inte ha skåp att plocka upp saker i eller inte röra sig fritt eftersom man bor hos någon annan. Men SNART får vi flytta!

Hoppas ni alla haft en fin helg. Vi är precis påväg att gå och sova, är otroligt taggad för en ny vecka med jobb. Vilken lyx alltså, att få jobba på ett ställe man trivs så bra på så att man längtar tills måndagen. Det ni, är life goals.