Hej hur mår ni?

Vi mår fint. "Sommarn" är i full gång här hemma i Vasa. Vädret har varit det sämsta på år och dagar, men sommar som sommar. Har umgåtts mycket med vänner och familj, men framförallt jobbat. Eftersom att vi flyttar till Berlin i Augusti är det bra att få ihop lite savings, så man klarar sig.

Jag är SÅ PEPP på att flytta till Berlin. Känner ett sånt sug till storstad efter att ha spenderat sommaren här i min lilla hemstad. Något jag ser mest framemot är min praktikplats jag har på Finnland-Institutet i Berlin. Ser framemot att få vara praktisk, kreativ istället för att studera vilket jag gjort de senaste 3 åren.

Jag längtar verkligen till att få andas in storstadsluft, njuta av allt kulturellt och historiskt Berlin ha att erbjuda och till att få bygga en vardag i en annan stad tillsammans med min kärlek, än en gång.

Den 19 augusti bär det av. På vår 5 års dag <3 Före det ska jag hinna jobba och så ska jag njuta av en veckas semester på Grekland tillsammans med min syster!

En annan sak jag längtar till, är att börja blogga på heltid igen. Längtar tills att få fotogradera, skriva och skapa minnen på bloggen. Nu just kliar det i fingrarna, men vill fokusera på andra saker nu när jag är på hemmaplan.

Vi hörs i AUGUSTI. Puss

HEJ!

Oj, här har det visst varit tyst. Har varit hemma i Finland snart en månad, och tiden har verkligen gått väldigt fort!

Jag flög hem via Stockholm, där jag pausade i några nätter för att umgås med mina bästisar. Verkligen behövligt! Direkt jag kom hem till Finland, började jag jobba nästa dag. Det var intensivt i början, men nu har det lugnat ner sig.

Förövrigt har jag hunnit fira en super trevlig midsommar tillsammans med vänner i skärgården, träffat vänner, umgåtts med familjen och tagit det både lugnt och mindre lugnt. Både jag och Wille försöker maxa vår tid vi får här i Vasa före vi åker vidare till Berlin i höst, för nya äventyr. För oss är det viktigt att få landa emellan, umgås med vänner och familj och få lite perspektiv på saker och ting.

Så snälla sommar, slow down!! Jag ser framemot hösten jätte mycket, men just nu vill jag bara att sommaren ska gå långsamt.

Angående bloggandet, jag antar att det kommer vara tyst här i sommar. Känner att jag vill fokusera på annat. Men i höst väcks den till liv igen, det lovar jag!

PUSS PÅ ER. HA EN FIN SOMMAR!

Igår hade jag först en sista lektion i tyska-kursen. Fick väldigt bra vitsord i både muntliga och skriftliga provet så fick ett helt megabra vitsord från kursen vilket känns jättekul! Efter lektionen mötte jag upp Wille som satt och gjorde arbetsansökningar.

Gårdagen var sista dagen mitt tågkort fungerade, så vi bestämde att använda det till max. Vi besökte först vackra Chinese Garden i Seefeld, Zürich. Chinese Garden är en present från Zürichs "tvilling-stad" i Kina, som heter Kunming. Själva trädgården är rankad som en av det finaste och bästa temple-gardens utanför Kina. Det var verkligen jättevackert där! Vi satte oss sen på en uteservering i skuggan och jag hann plugga en stund till min tent, som jag har på torsdag.

Vi bestämde sen ganska spontant att maxa användningen av tågkortet ännu mer, och hoppade därför på tåget till Konstanz, Tyskland en sista gång. Där åt vi Sushi på Konstanz bästa sushi-restaurang enligt TripAdvisor, handlade mat till resten av veckan och bara njöt. Pluggade mellan varven och i tåget också, för att inte gå miste om dyrbar pluggtid.

För mig är det viktigt att få blanda viktig studietid med roliga saker, får liksom mycket mer gjort och min inlärningsförmåga är på en helt annan nivå i och med det! Ett tips för er som stressar med sista inlämningsuppgifter och tentläsning.

Är dock otroligt tacksam över att jag börjat I TID med pluggandet inför alla tenter och deadlines. Skulle nog ha drunknat annars. Nu har jag en slutspurt på onsdag, torsdag och fredag före jag på lördag flyger till Stockholm för att mysa med mina favoritbrudar <3

Vi hade inte riktigt föreställt oss att få sånhär sommar i Schweiz (vilket jag ändå ansett vara ett vinterland) under vår tid här. Men ack så fel vi hade. +30 och sol en hel vecka i sträck är vad som är på gång hos oss nu. Tur har vi nära till ett sånhär natur-paradis. Friskt, fräsht vatten och mysiga små stränder. Igår spenderade vi vår hela dag där. Trots att vi dränkt oss i solkräm har vi båda bränt oss på olika ställen så idag ska vi nog vara i skuggan. Ska packa filt och skolböcker med och fara till parken nära oss. Får bli en +30 dag i skuggan. Bättre så, man blir så trött i kropp och knopp av att ligga i solen en hel dag!

Igårkväll hade vi de mysigt med Jonas & Chiara i parken. Det blev kortspel, varsinn öl och musik ända tills natten. Supertrevligt och en perfekt sista lördagskväll för här!

Jag har passande nog dragit på mig en förkylning. Vaknade med täppt näsa och sjuk hals. Men inte tänker jag ligga inne för det. De har lovat +30 grader och sol (inga moln) lördag-tisdag så vi tänkte åka ner till Thur forsen och ligga på stranden där.

Igår hade jag min sista ordentliga föreläsning. Nu återstår endast tenter och feedback. Efter att jag kom hem bytte jag snabbt om och gjorde Wille sällskap i parken. Satt ända tills solen gick ner i värmen och studerade. Får så mycket mer gjort ute än hemma inomhus, när det gäller skolarbete!

Nu ska vi börja gå mot bussen som tar oss till stranden. Ha en fin dag!

Vårt fina Frauenfeld! <3

Hej fina sommarfilurer. Har ni också sommarväder?

Igår tog vi en liten paus i allt jobb och slit. Jag behövde lite miljö-ombyte i pluggningen så vi åkte till Luzern för en dagstrip. Passade på att plugga i tåget påväg dit och tillbaka. Måste ju vara smart och använda tråkig tid till att plugga! Jag har besökt Luzern tidigare en par gånger men Wille har aldrig varit där och eftersom att det är en av top-3 vackraste städer i Luzern, enligt min åsikt, valde vi att besöka det. Antagligen vår sista daytrip under vår tid denna gång i Schweiz.

Vad gjorde vi då? Nå det vi brukar göra på daytrips. Njuta av vädret, arkitekturen, bergen, mat, dricka och varandra. Vi besökte en vacker kyrka, den kända speciella bron och en konstutställning och mellan varven njöt vi i VARMA solen.

Vi avslutade dagen med picnic i Luzerns finaste parker. Med utsikt över bergen och sjön. Så mysig och fin dag. <3

Jag går igenom en separationsångest-fas för tillfället när jag har svårt att se mig lämna detta vackra land och framför allt Zürich. Igår efter min föreläsning tog jag en omväg endast för att njuta av min favoritstad. Vi båda mår så otroligt bra här och det känns verkligen som att vi kommer att komma tillbaka hit nångång (Inte bara på resa).

På samma gång som vi har svårt att släppa staden, så ser vi så otroligt mycket framemot att få spendera sommaren i vår hemstad. Ska faktiskt njuta sönder av att få vara nära vänner, familj och släkt en hel sommar, få se bekanta ansikten på stan osv. Sånt är skoj ju, iallafall nu när man varit borta en stund!

Speciellt viktigt för oss är det att få vara i Vasa över sommaren, eftersom att vi åker vidare på nya längre äventyr till Berlin efter. Därför är det viktigt att få landa lite hemma före, packa om och få perspektiv en stund.

Österbotten, du kan banne mig vara vacker.

Gomorgon onsdag!

Har inte varit så duktig på att uppdatera, men vill ändra på det eftersom jag vill komma tillbaka och minnas nå roligt av mina 2 sista studie-veckor på UZH också!

Idag är det alltså onsdag. Det betyder föreläsning för min del och jobb för Willes. Före och efter föreläsning ska jag plugga till Politisk Kommunikation tent, vilken är en av mina nästa veckas tenter. Sen ska jag försöka renskriva ett research paper också, som ska vara inskickat nästa vecka.

Det är högtryck över Schweiz och framför allt där vi befinner oss. Vi har haft över 23+ grader varje dag denna vecka och så ska det även vara så långt väderleken visar. Det glädjer mig verkligen! Försöker studera utomhus så mycket som möjligt, så man påriktit får något ut av solstrålarna (vet inte hur mycket sol vi kommer att se i Finland i sommar).

Nu -> Back to work. Ha en fin dag <3

Förra torsdagen, spenderade vi en STRÅLANDE dag på tyska sidan av Bodensee. Vi tog tåget till Konstanz varefter vi hoppade på färjan till Meersburg. (Andra gången för mig och Wille, första gången för Sofia och Anna). Vädret var återigen på vår sida och vi fick njuta av värme och full sol en hel dag. Viktigt med solkräm och vatten var det.

Efter en fantastisk dag i vackra Meersburg tog vi färjan över till Konstanz där vi åt varsinn Schnitzel före vi hoppade på tåget tillbaka till Schweiz. Kvällen slutade inte där. Vi bestämde oss nämligen att besöka fina utomhusbaren "Frau Gerolds Garten", som minsann är den coolaste, finaste puben/baren jag någonsin sett. Så unikt och fint ställe.

På onsdag morgon anlände vårt sista besök hit till Zürich, nämligen Anna och Sofia. MIna fina studiekompisar!

Vi strosade runt i underbara staden, drack drinkar, åkte tramp-båt på sjön och besökte alla mina och Willes favorit,- och stammisställen. Vädret var VERKLIGEN fantastiskt. 30 grader och molnfri himmel. Vi var tvungna att vila oss i skuggan mellan varven för att inte tuppa av, av värmen. Finnarna i farten haha!

Kort sagt hade vi en jätte fin dag vilket avslutades med varma smörrisar och mys på vår balkong här hemma.