VI LEVER! Herregud vad längesedan det var jag kikade in här. Det är såklart jättetråkigt att det ekat så tomt men jag antar att det är ett bra betyg då vi verkligen haft FULLT UPP sedan jag sist skrev vilket är precis så det ska vara. Att hela Filippinerna dessutom har sämst Wifi någonsin har inte heller gjort det enklare för oss.. haha! Under tiden bloggen stått tom har vi hunnit med Vietnam i 5 dagar och Filippinerna i 3 veckor. Det har varit 4 (mer eller mindre) intensiva men extremt roliga veckor och vi har träffat så många nya härliga människor under tiden.

Först ut Phu Quoc, Vietnam!

Fina Saô Beach<3

I Vietnam var resmålet ön Phu Quoc som vi hade hört så mycket bra om. Här spenderade vi våra dagar vid stränderna, käkade EXTREMT mycket frukt både till frukost, lunch och middag då det var så otroligt billigt och gick på nattmarknader/hade filmkvällar. Det var en hel del barnfamiljer runtomkring och det fanns inte riktigt så mycket att göra men detta passade oss fin fint då vi kände att vi ville ha ett par lugna dagar utan något speciellt planerat. Höjdpunkten var framförallt när vi tog en dagstur till Saô Beach, vilken fantastisk strand det var! Lång vit sandstrand och kristallklart vatten.. Dock aningen för mycket folk men under eftermiddagen blev det betydligt bättre. Efter 5 dagar på Phu Quoc kände vi oss mer än nöjda och började resan mot FILIPPINERNA!!!

Boracay, Fillipinerna

Puka beach

Ariel's Point, världens roligaste ställe där man hoppar från klippor ner i vattnet.

Emelie på en båt<3

Solnedgångarna på White Beach.. så himla fint!!

Vi började våra veckor i Filippinerna på ön Boracay där vi sedan stannade i hela 2 veckor. Vilken ö säger jag bara! Människorna, maten, stränderna, ALLT var verkligen bra med Boracay (förutom de gröna algerna på White beach haha). Vi hade dessutom flera olika kompisgäng som var där samtidigt vilket gjorde det hela ännu roligare. Vi spenderade våra kvällar på Mad Monkey (ett partyhostel) och dansade på alla barer längs stranden. Under en av dagarna åkte vi även på en båttur ut till Ariel's Point där man hoppar från klippor och detta var en av de roligaste upplevelserna under hela resan. Puka Beach var den absolut finaste stranden vi besökte på Boracay och vi lyckades även hitta en gömd plats bakom ett berg (så äventyrliga som vi är) där det fanns superfina klippor att ta bilder vid. Jag kan rekommendera ALLA att åka till ön Boracay, jag hade säkert 2 av mina absolut roligaste veckor i mitt liv.

El Nido, Palawan

På båtturen "Tour A". Emelie körde efter citatet "better safe than sorry" och hade på sig en orange flytväst tillsammans med alla japaner, haha!

Inne i Small Lagoon, så häftigt!

Fantastiska (men blåsiga) Napcan Beach.

Efter Boracay åkte vi till El Nido som ligger på ön Palawan. Vi spenderade 6 nätter där och det var alldeles tillräckligt, om inte lite för mycket. Vi hade superhärliga dagar och jag är glad att vi åkte hit och fick se allt vi fick se men själva staden i sig hade inte mycket att erbjuda och man tröttnade snabbt. Det var ganska smutsigt, man blev tvungen att åka till stränder om man skulle till någon (man kunde inte ligga på El Nido beach) och det fanns inget wifi i hela staden förutom på ETT café. Under våra dagar fick vi alltså sysselsätta oss från morgon till kväll för att spendera så lite tid i staden som möjligt med olika båtturer och dagsutflykter till stränder och öar och detta var verkligen värt att göra. Herregud vilka fina ställen vi fick se!

Allt som allt har Filippinerna varit helt underbart. Det är verkligen ett land man bör besöka för det finns så otroligt mycket att se! Just nu befinner vi oss i Puerto Princessa och imorgon flyger vi till Bali, vi är supertaggade! Förhoppningsvis hörs vi därifrån, kram.

Kolla på detta vattnet.. så turkost och fint<3

Vi stannade på ön Koh Rong i 3 nätter och under vår näst sista heldag åkte vi över till Long Beach som ska vara känd som öns absolut finaste strand. Jag kan verkligen inget annat än att hålla med.. vilken fantastisk strand! Finaste vi har sett hittills på vår resa helt klart. Vattnet var kristallklart, stranden kritvit och den sträckte sig så långt ögat kunde nå, alltså helt perfekt. Vi var lite skeptiska innan vi kom fram då de andra stränderna på Koh Rong som vi besökte, exempelvis 4K beach vilket även den är en väldigt "hypad" strand, inte alls nådde upp till våra förväntningar. De var inte fula, absolut inte, men bara inget speciellt. När vi kom fram visade det sig dock att Long Beach levde upp till dess rykte. Det är faktiskt lite häftigt hur det kan vara så stor skillnad på stränderna när det är exakt samma ö och endast ett par minuter mellan dem.

Koh Rong som ö i helhet gjorde oss tyvärr väldigt besvikna, vilket var superoväntat. Vi trodde verkligen att det skulle vara en liten paradis ö men härlig stämning och sköna människor men det blev rena raka motsatsen (bortsett från  Long Beach såklart). Öns centrum (där vi även bodde) kryllade av väldigt extrema hipsters, sådana som röker marijuana, rockar rockring och har trasiga kläder. Detta låter verkligen knäppt haha, men vet inte hur jag ska förklara dem. Det är absolut inget fel med att vara sådan och de såg även ut att ha väldigt roligt tillsammans, men det är bara så extremt olikt hur jag och Emelie är som personer. Dessutom bodde vi på det värsta stället vi har vart med om under den här resan hittills. Vi hade bokat via booking.com ett par dagar tidigare och hittat detta boende för ett väldigt bra pris och slog till med 3 nätter direkt. Boendet hade fått helt okej recensioner förutom att en del hade klagat på att det var lyhört, men det var inget vi la större fokus på, man får ju inte vara för kräsen och ställa för höga krav när man ändå har en budget att gå efter. Det visade sig dock vara EXTREMT lyhört, och då överdriver jag verkligen inte. Dag in och dag ut spelade stället brevid hög techno blandat med rockabilly country, oerhört konstig mix och det var verkligen fruktansvärt. Det blev nästan komiskt på kvällarna när vi försökte sova runt 12-halv 1 tiden och de satte på en flöjt techno låt, höjde till maxvolym och började sjunga med (läs skrika) och klappa.

Dessutom kändes ön extremt smutsig och ofräsch och på grund av att hela ön består av sand (finns inga vägar) kändes det liksom som att man aldrig blev helt ren och det var rent ut sagt äckligt. På toppen av allt detta kryllade även stränderna av strandloppor och både jag och emelie fick bett som fortfarande är kvar och kliar förbaskat!! Som ni hör hade vi alltså inte de bästa dagarna på ön och vi var riktigt lättade när vi satt på båten därifrån. Tanken var faktiskt från början att vi skulle stannat 5-6 nätter, men vi valde att lämna redan efter 3 på grund av omständigheterna. Stranden Long Beach är en riktig pärla, men annars är ön inget att se och jag kommer aldrig åka tillbaka, sad but true:(

Nu befinner vi oss dock i Vietnam på ön Phu Quoc och allt känns redan tusen gånger bättre, vi bor på bästa hotellet och ön är supermysig och relaxad. Det här kommer bli 5 helt underbara dagar, det är vi säkra på!!! Vi hörs senare, kramis<3

Såhär fint var det innan vi lämnade Long Beach efter en hel dag på stranden.

Under en av våra dagar i Siem Reap i Kambodja åkte vi och besökte det kända templet Ankor Wat. Det kändes som en självklarhet då det är det man ska kolla på om man åker till staden. Templet var väldigt fint och det känns häftigt att ha varit där och sett det med egna ögon. Dock var det otroligt varmt just den här dagen, säkert över 40° i solen, så vi nöjde oss ganska snabbt och åkte hem. Vi var även förbi några andra tempel under dagen men endast Ankor Wat var värt att se enligt mig.

Inne i templet kunde man ge gåvor till munkarna.

En härlig turistbild igen på Emelie framför Ankor Wat, haha!

Vår tuktok-chaufför stannade även utanför Ankor Thom på vägen tillbaka.

Under vår sista dag på Langkawi valde vi att åka upp till Langkawi Skybridge som är öns mest kända sevärdighet. Vi var lite nervösa för att det skulle vara dåligt väder då väderprognosen visade spöregn samtidigt som vi hade haft lite otur med vädret under våra tidigare dagar, men det visade sig bli superfint vilket vi var så tacksamma för. För att komma upp till bron fick man åka i små "cable cars" som de kallade det, och bara det var en upplevelse. På vissa ställen var det superbrant lutning och uppe på toppen kunde man ibland känna hur själva "gondolen" gungade av vinden, superkul men också läskigt haha!

What a view!

Uppe på toppen.

Wow, vad häftigt det var! Det var verkligen kul att se Langkawi från ovan och få ett annat perspektiv på ön. Utsikten var ju helt otrolig<3 Trotts att det var väldigt varmt den här dagen och vi fick gå upp och ner för branta trappor när våra "Cable cars" hade släppt av oss kom vi båda överens om att vi skulle göra det igen för att få uppleva den utsikten, för tro mig, den får man inte på många ställen.

Såhär fina var vi kvällen till ära<3. Äntligen fick vi ett tillfälle att klä upp oss lite mer och använda våra fina klänningar som fått följa med på resan. Restaurangen är väldigt "classy" och har en dresscode vilket kan vara bra att tänka på om man ska hit. Man får exempelvis inte ha flipflops eller linne på sig.

Kolla bara på den här fantastiska utsikten över Kuala Lumpur. Helt otroligt!!

Vilken kväll vi hade! Jag måste nog säga att det här är den absolut finaste restaurangen jag någonsin varit på. Hela atmosfären, inredningen och stämningen var verkligen perfekt. För det första har man (vart man än sitter) utsikt över hela Kuala Lumpur då man sitter i en inglasad kupol ca 280m över marken. För det andra snurrar restaurangen, hur coolt?!! Nu tänker ni säkert att man måste blivit snurrig eller illamående, men riktigt så fort gick det inte haha! Detta gjorde iallafall att man fick se hela staden ifrån alla håll medan man satt och åt, så himla häftigt. Sist men inte minst var maten också FANTASTISK och det fanns hur mycket som helst att välja mellan. Det var buffé och man kunde äta allt ifrån indiskt, thailändsk och japanskt till västerländskt, arabsikt och malaysiskt. Det fanns så mycket att välja på vilket resulterade i att min tallrik blev helt överfull, typsikt mig haha. Sushin skulle jag säga var det absolut bästa på hela buffén och jag ångrar fortfarande att jag inte åt mer av den. De två bitarna jag åt platsar på min top 3 lista av de godaste sushibitarna jag ätit, och då har jag ätit mycket sushi i mina dagar ska ni veta. Jag måste även nämna dessertbuffén som var helt galen!! Det fanns verkligen allt man kunde tänka sig och det var kvalité på grejerna, vilket jag tycker är ganska ovanligt när det kommer till just dessertbufféer.

Vi hade iallafall en helt fantastisk kväll och det var helt klart något av det bästa hittills på resan. Min pappa hade rekommenderat oss till att åka hit då han var här för ca 20 år sedan och jag är så glad att vi gjorde det, trotts att det egentligen var lite för dyrt för oss. Vi betalade ca 600kr per person för mat, dryck och även "fönsterplats" vilket vi i efterhand insåg att vi inte hade behövt betala extra för då ca alla bord låg precis vid fönstret ändå.. Men men, det var fortfarande värt det och det är sådant man lär sig i efterhand. Om ni får chansen ska ni helt klart äta på Atmosphere 360° som ligger i Menar Tower, ni kommer inte bli besvikna det kan jag lova!

Från flygplansfönstret påväg till KL

Petronas twin towers

Haha vi blev ju bara tvungna att ta varsinn turistbild framför tornen också!!

Hej på er! Nu har jag äntligen tid att skriva lite här igen. Här i Kuala Lumpur har vi haft superroliga, men också hektiska dagar där vi vart igång från morgon till kväll, därav den sämre uppdateringen här.. Att få byta ut stränder, sol och bad mot storstad i ett par dagar har varit hur skönt som helst, även om vi båda redan nu längtar tills vi ligger på en strand igen...

Staden är fantastisk och det finns så mycket att se och göra. Vi hann göra det mesta vi ville och vi är supernöjda med våra dagar. Shoppingen var det enda vi blev lite besvikna på då utbudet i affärerna inte alls nådde upp till våra höga förväntningar. Det fanns väldigt få klädesplagg i vår smak vilket såklart var lite tråkigt då så många pratat så gott om just shoppingen i denna stad.. Dock försökte vi se detta som något positivt då vi både sparade pengar och plats i väskan, haha!

Just nu i skrivande stund befinner vi oss i Siem Reap i Kambodja där vi landade runt lunchtid tidigare idag. Vi har inte hunnit så mycket mer än att äta lunch och gå en snabbis på stan. Än så länge är vårt första intryck av staden att det är ganska rörigt, smutsigt, varmt men också mysigt och trevligt. Planerna för imorgon är att åka till Angkor Wat templet och sedan på kvällen ta nattbuss och båt ut till ön Koh Rong, så spännande!

Det kommer komma ut fler inlägg under dagarna, både från Kuala Lumpur, Langkawi och Koh Nang Yang så fort vi får bra Wifi, så stay tuned!! Vi hörs<3

Blandade bilder från våra senaste veckor

Jahopp, då var det dags att lämna Thailand efter 2 och en halv vecka. Det känns lite vemodigt.. för samtidigt som jag såklart ser jättemycket fram emot nästa stop, Malaysia, känns det också tråkigt att lämna. Vi åker runt 4-tiden från Koh Lipe till ön Langkawi och efter 5-6 nätter där flyger vi till Kuala Lumpur, spännande!!

Hur ska man då sammanfatta dessa veckor..? Det har helt enkelt varit FANTASTISKT! Bangkok med stadslivet, Koh Tao med framförallt dykningen och Koh Lipe, var ska jag börja? Vilken paradis ö<3 Tyvärr har vi inte haft internet till att blogga överhuvudtaget då hela ön har ganska dåligt Wi-fi, men annars har vi absolut inget att klaga på. Vi har spenderat våra dagar på stränderna med nyfunna vänner och även festat på kvällarna tillsammans med dem. Öns image är att det är väldigt lugnt, relaxat och chill och innan vi kom hit trodde vi att det var precis så våra dagar skulle spenderas. Men vad fel vi hade, haha! Vi har hållit igång från morgon till kväll och snittat kanske 5-6 timmar sömn varje natt, så vi är inte ett utvilat gäng som lämnar ön vilket vi trodde..

Jag kan definitivt rekommendera er alla att åka till Koh Lipe, ön är verkligen perfekt. Den är ganska liten vilket gör att du har gångavstånd till allt, man slipper ta taxi och hela känslan blir mysigare. Stränderna är superfina med både kristallklart vatten och mjuk vit sand vilket du oftast bara hittar på mer tropiska ställen runtom i världen. Maten är dessutom väldigt god med flera olika val av restauranger och bra variation. Får jag chansen i framtiden kommer jag åka tillbaka, det är en sak som är säker.

Nästa gång vi hörs är från Malaysia, Wiho!! Kram

• Travel

Såhär såg alltså vår sista middag ut på Koh Tao. Vi valde såklart vår favorit restaurang som vi ätit på ett x antal gånger redan då det är relativt billigt men framförallt SÅ gott! Igår blev det någon wok med kyckling och cashewnötter för min del och en Tom Gha Kai (typ kyckling och kokosnötsmjölk-soppa) för Emelie. Till detta drack jag givetvis min absoluta favorit dricka, watermelon shake. Det är seriöst det godaste jag vet haha! Sista middagen blev alltså en riktig 10-poängare, precis som vi trodde när vi valde denna restaurangen.

Vi blev ju såklart också tvungna att dela på en nutella pannkaka till efterrätt. Man kan inte åka till Koh Tao utan att äta en sådan här, alla säljer dem i sina små stånd och dom är gudomliga!!

Vilken känsla! Nu har vi äntligen tagit vårt Open Water Diver dykcertifikat. Igår gjorde vi våra sista dyk och var nere på hela 18 meter.. Det kändes såklart lite nervöst till en början men det gick hur bra som helst och ska jag vara ärlig kände jag inte så jättemycket skillnad på att vara nere på 18 meter jämfört med 12. Att ta dykarcertifikat har varit bland det bästa jag gjort och jag rekommenderar er alla till att göra det om ni får chansen! Det går inte ens att beskriva känslan när man befinner sig där nere, så häftigt verkligen. Jag och Emelie gick vår kurs på Ban's diving resort här på Koh Tao och vi är hur nöjda som helst. Vi hamnade i en superhärlig grupp med folk från olika delar av världen och fick även två fantastiska ledare som var svenska vilket var skönt ifall det var något man inte förstod (många nya begrepp inom dykning, haha). Vi betalade 9800 Baht vilket är ca 2450kr och då ingår boende, alltså väldigt prisvärt!

Igårkväll var vi ute och åt middag med hela gänget och efter detta fortsatte vi fira med lite drinkar och dans, det blev en ganska sen kväll så idag har vi inte vart speciellt pigga.. haha! Vi hade iallafall en jätterolig kväll och nu känns det nästan lite sorgligt att allt är över, det har verkligen varit så kul:( Men men, nu får vi se fram emot att använda vårt certifikat på någon av våra kommande destinationer istället, kanske i Filippinerna eller på Bali, we'll see.. Nu ska vi ut och äta vår sista middag här på Koh Tao, för imorgon kväll åker vi vidare mot Koh Lipe, spännande det med.. Ha det bra, vi hörs.

Såhär har vi spenderat vår kväll, sittandes ute på balkongen och pluggat dyk-teori. Det är faktiskt inte alls så hemskt som det låter, även fast det innebär att vi pluggar på vår semester.

Idag började vår kurs på riktigt och vi spenderade hela förmiddagen i poolen och gick igenom alla grunder och säkerhetsregler inom dykning. Jag har ju dykt 2 gånger tidigare för ett par år sedan men man märker verkligen hur snabbt sådant försvinner när man inte gjort det på ett tag... Imorgon däremot ska vi göra våra första dyk i havet och det ska bli SÅ kul!! Nu ska vi strax sova, Godnatt på er<3