Tjenaree!
Denna morgon började tidigt eftersom att vi skulle bli hämtade av en mini-buss klockan 7.30. Vi fick stressa väldigt mycket men vi blev ändå klara i tid.
Vi klev på mini-bussen med farmor, Magnus och två andra killar vi inte kände. Nu var vi på väg mot KINESISKA MUREN!!
Bussen åkte i ca 45min innan vi gjorde första stoppet vid någon pärlshop typ? Någon som jobbade där visade oss runt på ett museum ish där det fanns en massa pärlor och försökte sälja 3000 krs (och mer) armband.
Efter 30 min där fortsatte bussen och stannade nu vid ett ställe som heter Ming tombs. Det är ett historiskt ställe där många viktiga kineser har blivit begravda.

Sen var det äntligen dags att åka en lång bergsväg till muren.
Då vi kom fram fick vi äta lunch (Kinamat såklart) och sen hade 2h att göra som vi ville.
Alla valde att ta en fett liten lift som va fett osäker egentligen meeen ingen orkade gå i 1,5h för att komma upp till själva muren.

Liften ramlade inte ner (peppar peppar ta i trä) och nu var vi uppe på muren!!
Vi började gå åt ett håll på muren och det var obeskrivligt häftigt. De va lite komiskt när en kinesiskt par kom fram till mig och frågade om de fick ta bild med mig eftersom att de aldrig sett en blond förut.

Aja vi va iaf uppe på muren i 1,5h innan vi åkte en liten slags pulka sak ner för en rutschkana vilket va fett kul!
Runt 16.30 satte vi oss i bilen igen och åkte hemmåt. Det var såååå jäkla mycket trafik så hemresan tog 2h och 40 min. Ush
Vi kom hem, körde styrka i gymmet och gick sen och åt sista middagen (pastaaaa) innan vi gick till hotellet för att packa ocj lägga oss tidigt.

Hejdåååå (till Kina också den här gången) :)

Tjeeenare!
Vi började idag våran dag med att gå ut och springa ca 4-5km vilket va väldigt skönt. Vi kom tillbaka till hotellet och åt som alla andra dagar frukost och vid 10.30 var vi på väg mot himmelska fridhems torg.

Det va supermycket folk där så vi gick bara runt på torget en liten stund innan vi åkte med tunnelbanan till temple of Heaven. Vi kom fram snabbt och gick in i den fett stora parken.

Efter att ha gått runt där i någon timme gick vi till "Pearl market" som låg mittemot templet. Där fanns en food court vi åt lunch på innan vi gick in i själva marknaden. Det var så jäkla mycket mer folk här än på silkesmarknaden, mycket mer billiga kopior av skor och väskor så vi stannade inte där länge. Istället tog vi en kaffe och åkte sedan till silkesmarknaden igen.
Det var mycket mindre folk här och vi stannade i någon timme för att kolla runt. Tyvärr hittade ja inget kul eller snyggt.

Då klockan var 19 åkte vi tillbaka till hotellet för att fräscha upp oss innan middagen. Det blev kinesiskt (typ det enda som finns här) och sen en tidig kväll eftersom att vi skulle kliva upp tidigt dagen efter.

Hejdååå :)

Tjeeenare!
Morgonen började 7.00 med att jag, pappa och Jasmine stack ut och sprang. Vi sprang förbi den förbjudna staden och till en liten damm där vi körde lite intervaller. På vägen tillbaka stannade vi och köpte lite fruktsallad, en liten tårtbit och kaffe till mammis som fyllde år.
Efter att vi hade grattat mamma o så gick vi ner till frukosten och åt.
Runt halv 11 var alla färdiga för att åka till silkesmarknaden. Vi tog tunnelbana dit vilket gick väldigt snabbt och kom fram till den 7 vånings byggnaden med bara kläder, skor, väskor osv. (Mest fake saker men även ganska mycket riktiga i butiker)

Vi gick runt i flera timmar och i en butik blev en kvinna så arg på oss för att vi hade provat skor och inte velat köpa så hon först inte ville lämna tillbaka mammas te som hon hade köpt (som hon glömde i butiken) och sen blev hon jättearg och sprang efter oss så att vi inte skulle köpa andra skor från en annan butik. Loooool

Aja efter shoppingmarknaden + lunch (italienskt) tänkte vi åka till Temple of lama och åkte världens kaloustro tåg där man knappt kunde andas.

Tydligen hade det redan stängt så vi gick runt i området och hittade fett mysiga bakgator med miniaffärer där vi gick runt lite.

Runt 18 åkte vi tillbaka till hotellet igen för att byta om och fräscha upp oss inför middagen.
Vi gick till ett shoppingcenter nära hotellet och åt Taiwansk mat som var såååå jäkla god!!

Då vi hade ätit upp middagen bestämde vi oss för att äta lite glass innan vi tog en prommis till hotellet.

Hejdåååå :)

Dagen började med att allihopa åt frulle. Det var fett många konsiga saker de serverade men också sån frukost jag är van vid vilket va tur.

Efter frukosten gick vill till förbjudna staden vilket låg ganska nära hotellet vi bor på. Där inne var det 100x större än va jag hade trott och på de 2h vi var där inne hann vi se typ hälften av alla byggnader och sånt.

Efter det gick vi och åt lunch på en kinesisk resturang, den här var såå mycket bättre, grader och fräschare än den vi åt på igår.

Aja efter lunchen tänkte familjen och farmor ta en taxi till shopping mallet men det failade och vi fick inte tag på någon så istället kom det fram några mopeder (ish) med en liten sittvagn som skjutsade oss dit. Det var heelt galen åktur för att trafiken är KAOS här. Alla (bilar bussar cyklar moppe) åker hur och när de vill så man håller på att bli överkörd hela tiden.

Det var inre så jätteroliga affärer på Bairong shopping mall så vi stack därifrån ganska snabbt. På vägen tillbaka tog vi tunnelbana som faktist va helt ok. Vi stannade och fikade innan vi gick tillbaka till hotellet.
Där körde jag och Jasmine styrka och runt 20 gick vi och åt middag. Idag blev det förvånansvärt inte kinesisk mat utan pasta carbonara :)

Hejdåååå :)

Tjenareee!
Nu är jag alltså i Peking tjoho. Jag kan inte beskriva hur SJUUUUKT jävla många människor, moppar och bilar det är här. Det är klaustro varning över allt, vart man än går. Däremoot könner ja mig fett lång här (även fast jag inte alls är det lol) eftersom de flesta är korta eyyyyyy.

Aja vi åkte ett plan från Stockholm klockan 13.40 den 31/10 och mellanlandade i Helsingfors. Därefter tog vi ett 7.5 h plan till Peking.

Vi landade klockan 8.00 på morgonen Peking-tid och 01.00 i svensk tid. Redan på flygplatsen fattade man hur lite engelska alla kan.... Vi lyckades iaf komma på rätt lökiga buss som vi satt på i typ 1h tills vi kom fram till hotellet.

Alla va heeelt omtumlade för att ingen hade sovit så vi gick upp till hotellrummet duschade och gick och la oss. Vi vaknade runt halv 1 och åt lunchhh. Det blev kinesisk mat surprise surprise

Efter lunchen gick vi på en prommis och sen till ett shoppingmall som låg rätt så nära och kollade runt.
Sen åt vi lätt middag och sen hände inte så mycket mer än att vi gick och la oss.

Något som ja tycker är fett sjukt är att den kinesiska regeringen (tror ja) har bestämt att censurera google, sociala medier, youtube och ja venne mer så ja kan inte använda det :(

Aja..... Hejdåååååå

Tjenare!

Ärligt talat hade jag ingen aning att det var såhär jobbigt att göra en blogg. Fattar fortfarande knappt hur det här fungerar, jag lyckades iaf posta det här, woowwwww.

Japp jag har skaffat en blogg, men inte vilken blogg som helst för att jag vet att jag 1. inte orkar upt varje dag om min vardag och 2. det är inte så intressant att veta vad jag gör varje dag vilket förutom att gå i skolan, jobba, träna eller träffa kompisar inte är så mycket mer.

Därför har jag bestämt att jag ska göra en reseblogg tjoho. Så typ varje resa jag gör utomlands eller lov jag har, kommer jag upt här på bloggen. Mest med bilder för att det är roligare än att läsa långa texter (enligt mig iaf) men kommer såklart skriva lire oxå. Vem vet jag kanske gör något inlägg på en vanlig dag men förvänta er ingenting ;)

Min första resa jag kommer skriva om här på bloggen är då jag åker till Kina, Peking över höstlovet, TAGGA. Vi åker tisdagen på höstlovet och kommer hem första måndagen efter höstlovet (yeahhh en extra dag ledigt)

Såååå de som ens läser det här får vänta någon vecka eller så till nästa inlägg.