Allt är så annorlunda här i Australien jämnfört med hemma i Sverige. Tänkte göra en lista på vissa saker som är typiskt för en Backpacker här man aldrig eller väldigt sällan skulle göra i Sverige.

1. Dricka Goon
Goon är billigt "vin" man dricker här. Det är inte riktigt vin egentligen utan mer vinrester, fiskrester, äggrester osv. Låter disgusting? nja beror på vilket Goon man dricker. Jag tycker att det är helt ok, go for Fruity lexia!

2. Flipflops dygnet runt
Ska du duscha? -flipflopsen är med
ska du festa? - på med flipflops
ska du till stan? - flipflops is ur best friend
yes, u get it.

3. $1 extra för sås till maten? nejtack.
Man kan inte kalla sig själv snål utan ekonomisk. I början gör de flesta felet och slösar pengar på onödiga saker. Man tänker inte på att man kommer att resa i månader och inte få en inkomst.

4. Alla är vänner med alla
Inget att göra ikväll? Perfekt! Varesig man vill eller inte har man flera olika alternativ för kvällen. Alla pratar med alla. Enda anledningen varför man sitter själv eller är för sig själv är för att man vill.

5. Rulla sina egna cigg
Vem vill betala 150 kronor för ett packe cigg? Att rulla cigg är mycket mycket billigare! Tar sin tid att lära sig men tillslut gör man det på 10 sekunder.

6. Spendera en hel dag (eller en vecka) med någon man lärde känna 5 min sen.
Många gånger när man kommer till en ny stad känner man ingen alls. Ska ens roomie iväg till stan är det klart man vill med! Ibland går det så snabbt att man inte ens kan varandras namn. Har lärt känna så många fina människor på detta sättet!

7. Lyx! Sover i ett 4bädds rum inatt!
Inget man hade sagt i Sverige. Ett 4 bäddsrum = privat. Vanligaste är dock rum med 6-10 sängar. Finns även de med 20-30 sängar i ett rum. Det är inte så farligt som det låter - lovar!

8. Surfa, snorkla & bada är en normal dag.
När jag säger att jag inte gjort mycket idag så innebär inte det alltid att jag bara hängt på hostlet utan att jag kan ha varit ute och surfat eller bara legat vid stranden. Stränderna är som i filmer.

9. Hur man tvättar sina kläder
Det kostar $3-4 varje gång man tvättar. Gör man det ofta blir det mycket pengar. Därför ska man tvätta tröjor då och då för hand. Jag brukar använda vasken. Underkläder kan man tvätta i duschen.
När man väl tvättar i tvättmaskin slänger man in allt tillsammans om man nu inte tvättar med någon annan. Jag brukar ta ut det jag är mest rädd om och tvätta förhand. Låter jobbigt? Japp, i början var det wierd men man vänjer sig.

10. Free food shelf
På alla hostel finns det en så kallad "Free food shelf", var folk kan lämna mat, dryck, kryddor osv som de egentligen skulle slängt. Oftast pga att man inte kan ta med sig det på resan. Man kan fynda massor!! Just nu finns det en färdigstekt kyckling, bönsallad, mjölk, ägg, ost och skinka på free shelf på detta hostlet. Inte dåligt!

Efter att ha spenderat nästan 1 månad i Brisbane var det dax att åka vidare.
Jag åkte till Surfers Paradise och bodde på ett hostel som heter Backpackers Inn.
Det var ett partyhostel tydligen.
En tjej som heter Anna jag lärde känna i Brisbane hade bokat in sig på samma hostel och samma dag så jag fixade att vi kom i samma rum 😄
Det var det bästa rummet hittills! Det var en 8 bäddssal men i två rum typ. Så jag hade 4 sängar i mitt rum. Som en liten lägenhet. Vi hade vårt eget kök (första gången!!!!) och eget badrum.
På hostlen måste man hålla tiderna i köket. De flesta köken stänger vid 10 tiden. Efter det har man ingen tillgång till sin mat eller något alls. Därför var det så skönt att ha eget kök och äta när man ville och alltid ha kallt vatten.
Anna checkade ut men då checkade bästa Malin in! En tjej från Sverige. Vi hade sjukt kul tillsammans. Vi gick ut varje kväll och gick till stranden på dagarna.
Men sen lämnade hon mig med. Samma kväll lärde jag känna 2 andra svenska tjejer, Malin och Caroline. Vi gick också ut tillsammans och hade sjukt kul.
Träffade massa andra sköna människor här med men tillslut måste man vidare..
Lite bilder från Surfers

Juste! Gjorde mer saker i Surfers.
Mina fina vänner från Brisbane kom och besökte mig i Surfers en dag! Vi var på stranden hela dagen sen gick vi runt på strandmarknaden. Var så kul att se dom igen ❤

Det finns en jättestort vattenland rätt nära Surfers Paradise så jag, Malin, Caroline & Pelle bestämde oss för att åka dit på en dagsutflykt.
Har inga bilder därifrån och bara 1 video eftersom  jag inte fick ha min gopro med mig. Smugglade med den på 1 rutschkana. Videon finns på min Facebook!
Det var hur många vatten rutschkanor som helt och vissa var helt insane! Man var typ inspärrad i en bur på en av dom och åkte upp och ner och grejer. Lite synd att min  fick vänta i kö i 30 min på vissa ställen..

hellojsan
Jag har spenderat nästan 1 månad i Brisbane. Helt sjukt hur snabbt tiden går här. När jag kom till Brisbane tänkte jag stanna i en vecka kanske. Sen träffade jag massa nya människor som jag klickade jättebra med och fortsatte att förlänga mitt rum där. Folket jag umgicks med bodde på hostlet, jobbade i Brisbane.
Det är jättekul att resa själv och jag tycker att det är det bästa sättet att resa på men ibland kan man känna sig lite ensam på något sätt även om man har folk runt omkring sig hela tiden. Det kändes som om jag hade ett "hem" i brisbane. Man väntar tills de andra kommer, bestämmer och gör saker tillsammans. Man hann lära känna folk på ett annat sätt än att umgås med någon i 2 dagar på hostel och sen resa vidare.
Men kan inte stanna på ett ställe forever så jag reste vidare.

Jag har hunnit göra massor i Brisbane. Lagt upp lite bilder i de andra inläggen så lägger upp det jag har på telefonen nu.

Jag besökte botanic garden i Brisbane. Tog en buss dit och gick runt där, skrev i min bok och tog det lugnt.
Fanns riktigt många & stora spindlar! På vissa ställen var jag tvungen att ducka när jag gick för att inte fastna i spindelnät.
Australia..

Träffade även en vän som bor i Brisbane några gånger. Vi gick ut och åt middag innan jag gick som hejdå (for now).
Jag har även varit på en karaoke bar här, måste fixa att jag kan lägga ut videor eller ja, hitta gratis wifi med..

För ca 2 veckor sedan var jag på Fraser Island som är en sandö. Det finns inga vägar där så man kör maffiga bilar på stranden istället. Fick dock inte köra för att jag inte fyllt 21 än. Aja verkade rätt läskigt att köra så hade det bra att bara vara i bilen medan andra kör.
Vi sov i tält 2 nätter där med. Var inte så farligt men kände absolut att 2 nätter räcker för mig. Man kände sig så ofräsch och nasty.
Vi besökte massa olika ställen där borta. Har lite problem med mina kameror så vet inte om jag får med alla bilder men lägger upp dom jag har nu!

Idag har jag varit sjukt aktiv!
Igår var jag på en bar med några från mitt hostel. En del av de jag lärt känna här skulle åka härifrån idag så vi hade en sista kväll tillsammans.
Hade sjukt kul. Gick och la mig vid halv 3 så blev inte alldeles försent.
Klockan 8 på morgonen var jag på fötterna igen och redo för äventyr.
Jag och svenskarna jag lärt känna här med tog bussen till Mount cootha. Ett ställe var du kan se hela Brisbane. Vi gick lite på en gång där med men fanns inte så mycket att se dock.

Efter någon timme tog vi bussen tillbaka till vårt hostel och lagade lite lunch. Efter lunchen var det dax för nästa äventyr, vi gick till The Art Gallery och tittade på konst. Var ganska konstigt konst där. Det bästa var dock ett "lekrum" typ. Vi satt där i typ 1h 😂

Efter konstgallerian  (lekstunden) gick vi till ett museum och tittade runt lite där. Fanns massa skelett man kunde röra och undersöka. Massa olika skalbaggar, spindlar, krabbor osv. pretty cool!

Helloj, har inte skrivit på bloggen på väldigt länge men känns som om jag prioriterar annat. Ifall någon vill följa min resa mer dag för dag så kan ni lägga till mig på snapchat. Lägger oftast upp massor av bilder varje dag där!
snapchat: arokvic

Nu tänkte jag göra bildinlägg, lägga upp massa bilder på olika platser jag besökt helt enkelt 😄

hejsan hoppsan!
Vi är fortfarande i Airlie beach men har checkat ut härifrån. Vi väntar in tiden tills vår buss kommer som ska ta oss till Rainbow beach. Vi har en riktigt lång resa framför oss, 14h nästan i bussen! Kommer bli ganska rastlös känner jag..

De senaste dagarna har vi varit på Whitsundays, vi har bott 2 nätter på en båt med 27 andra. På vägen till båten hade vi med ett vars en stor väska som vägde 1 ton kändes det som så vi satte våra väskor i en kundvagn som vi hittade på vägen och körde istället väskorna till båten 😂

Såklart ska jag ha otur som vanligt så banden till min 1 ton tunga väska gå isönder så fick gå runt och bära på den, inte så kul. Väl på båten valde vi sängar vi skulle sova i eller ja, jag och Josefine valde inte riktigt vi kom sist in så tog den som var kvar, helt okej läge, vi var närmast maten 😁

Nästkommande dagarna så hann vi med ganska mycket. Vi besökte olika stränder och fick dyka och snorkla med!
Jag tyckte att dykningen var lite obehaglig för att jag blev lite förvirrad över allt man skulle ha koll på och min mask släppte in vatten hela tiden. Tyckte det var mycket roligare att snorkla faktiskt. Kändes som om jag fick se mer på något sätt. När jag gjorde första snorklingen hade jag inte min gopro kamera med mig, för Amanda var så smart och glömde stänga av kamera efter att hon använt den så batteriet laddades ut.
Men de två andra gångerna fick jag riktigt bra videos och bilder! Vill gärna lägga upp videorna men mitt internet är inte tillräckligt bra här :(

En av stränderna vi besökte heter Whitehaven beach och är klassad som top 5 eller top 10 i världen och indeed var stranden jättefin!

Vattnet var kristallklart och sanden så mjuk och fin. Helt vit med. Vi tog massa roliga bilder där borta med de andra från båten med!
En kille hade en boll och frisbee med sig så vi stod och spelade det rätt länge. Vill tillbaka!

På kvällarna var det dags för party. Jag hade köpt med mig en box goon, det är billigt vin Backpackers dricker här. Vad det innehåller är inte lika trevligt. Men ja det är standard här 😄
Vi spelade massa kortspel umgicks i slutet av båda kvällarna låg jag och några till och kollade på stjärnorna, det var helt amazing! Har aldrig sett så många stjärnor i mitt liv. Sista natten tittade vi på stjärnor och låg i en hängmatta typ. Vi tog tiden mellan varje stjärnfall. Det var ett var 10e minut.

Alla båtar har afterparty på kvällen när man är tillbaka på Airlie Beach. Vi samlades på restaurangen på vårt hostel och åt middag där först. Det var så kul att se alla där för på båten såg man ju inte så jättefin ut. Man hade 1 minut på sig att duscha om dagen så man var inte jättefräsch där borta. Alla var uppklädda och fixat håret och sminkat sig. Folk såg helt annorlunda ut 😄
På restaurang/baren fick vi gratis cider och öl och även 20% rabatt i baren så det var riktigt nice! Efteråt gick vi till en klubb var vi också var VIP vi fick 2 drinkar till priset av en och dom var riktigt billiga kostade typ 70 kronor!
Jag och Josefine gick hem ganska tidigt vid halv 2 kanske för vi skulle upp tidigt och checka ut plus att man var ganska trött efter hela båtresan.
När vi kom till rummet såg vi att ingen annan checkat in så vi fick hela rummet för oss själva och det är en 8 bäddsoffa sovrum. Inte alls ofta det händer!!

Ska försöka skriva i bloggen snart igen, ha det bra sålänge 😄