View tracker
View tracker

​Tänkte först starta en ny blogg och börja om från början men insåg att jag har för många minnen på denna och för mycket som är för värdefullt för mig för att bara glömma bort. På denna blogg har jag inlägg från när jag tog beslutet att satsa allt jag har på att följa min dröm - vilket jag ibland behöver läsa om då jag inte är mer än människa och får mina svackor ibland.

Senast för en vecka sen faktiskt, när vi hade sista föreställningen med dansskolan och vi går ut på krogen efteråt och jag - som inte alls är lika van vid alkohol längre - vaknar upp i en fyllecell dagen efter. Inget farligt hände och jag var inte tagen för något brott, polisen lät mig bara sova där för jag var inte vid medvetande och inte kapabel till att ta hand om mig själv (obviosly). För mig var det ingenting. Jag minns ju inte ens själva händelsen men bara tanken på hur mena vänner upplevde det hela skrämmer mig - Sara som höll upp mig mot en vägg och slog mig i ansiktet ett flertal gånger och skrek mitt namn utan att få något som helst svar, Mattias som väntade utanför för att sen se mig bli utsläpad av vakterna och Victor som inte visste vart vi var förrän morgonen efter.

Att va full kan va kul ibland - ja! - men det är allt för vanligt att saker går åt helvete. Inte bara för min del utan för allas.  Jag jobbar själv i krogbranschen och ser detta nästan dagligen och det är just såna stunder när saker går åt helvete som får mig att äcklas av alkohol och fylla. Man tror att man har koll på läget men det räcker med ett glas för mycket för att ens kväll ska förstöras totalt. Jag hade egentligen bara tur att polisen tog mig. Hade jag bara blivit utslängd kanske jag inte hade kommit hem. Hade jag bara blivit utslängd hade jag kunnat hamna precis vart som helst.

Det är i såna stunder - som när jag kom hem morgonen efter - som jag behöver läsa alla gamla inlägg om när jag tog beslutet att följa min dröm igen. För att påminna mig själv om hur mycket jag vill klara det, hur mycket jag är beredd att ge allt jag har. För jag är inte mer än människa - jag har mina svackor och ibland glömmer jag bort vad som är viktigt för mig men det betyder inte att jag vill det mindre än vad jag ville det innan. Jag dansar fortfarande minst 6 gånger i veckan och jag är på gymmet så ofta jag hinner. Jag ska till och med bli danslärare nästa termin och ha mina egna små dansgrupper.

Jag ger fortfarande allt jag har men jag glömmer bort mig själv ibland och jag har mina svackor. Men jag står för den jag är och jag står för besluten jag tar för dom besluten är den jag är. Skulle jag påstå något annat och skylla på det ena och det andra skulle jag bara vara falsk. Det är därför jag berättar om förra veckans incident - för även den gör mig till mig.

Likes

Comments

View tracker

En fråga som jag får höra oftare och oftare är hur jag orkar. Hur jag orkar träna så mycket som jag gör, jobba sena nätter för att sen gå upp i tid för att hinna träna igen innan nästa jobbpass. Hur jag orkar hålla mig strikt till mitt kostschema. Hur jag kan hålla mig från allt gott osv och det är inte ofta dom frågorna kommer från mig själv.

När jag började med träningen igen för ungefär 4 månader sen trodde jag aldrig att jag skulle hålla ut så länge som jag gjort och jag trodde definitivt inte att jag skulle uppnå de resultaten jag har uppnått. På tre månader har jag gått från 30,8 i fettprocent till 22, mitt BMR(antal kalorier som bränns i viloläge) har gått från 1377 till 1505, min fysiska ålder har gått från 25 till 12(!!!) och min muskelmassa har gått från 41.1kg till 46.5kg. Ändå ligger jag kvar på samma vikt (62.5kg) som när jag började. Utöver allt detta så mår jag även mycket bättre psykiskt. Jag är mycket piggare men framförallt mycket gladare än jag var förut.

Folk frågar mig hur jag orkar men grejen är att när man väl är igång och när resultaten väl börjar synas - vilket de gör fortare än vad man tror - så blir det en vana. Det är inte alls lika jobbigt att ta sig till gymmet längre utan numera vill jag dit för att köra på ordentligt så jag får se ännu mer resultat. Folk frågar mig om jag är klar med träningen och kostschemat nu när mina PT-timmar är över. Svaret är nej, jag är långt ifrån klar. Jag har fått två nya kostscheman nu som jag under ett bra tag framöver ska växla lite emellan, ett med och ett utan stärkelser och jag kommer fortfarande träna med Kristoffer bara att jag kommer köra varannan vecka istället för varje.

Jag kommer aldrig bli klar för när jag nått ett mål sätter jag upp ett nytt och fortsätter så. En del säger att jag har blivit tråkig för att jag inte är ute och festar med dom längre och som alltid finns det alltid folk som ska ifrågasätta och tycka det ena och det andra om vad jag gör men det rör mig inte. För det här är en livsstil som jag äntligen lyckats komma tillbaka till och jag planerar att vara kvar ett bra tag framöver. 

Likes

Comments

Idag hittar ni mig i VLT som veckans 20åring där jag berättar lite kort om mig och mitt liv. För att komma till artikeln klickar ni HÄR.

Likes

Comments

Jag har nu i 9 veckors tid hållt mig strikt till ett kostschema som jag fått av min personliga tränare. Då kör jag på sån nivå att jag väger varenda måltid jag äter och set till att jag får i mig exakt så mycket som det står att jag ska få i mig men för vissa räcker det med att man endast tar bort alla kolhydrater eller bara tar bort allt godis och det kan vara galet svårt att hålla sig till det så jag tänkte dela med mig av lite grymma tips så att det ska gå lättare.

​Följ schemat strikt 6 dagar i veckan, exempelvis söndag-måndag, och ha 1 dag i veckan då du får äta precis vad du vill. Är den dagen sugen på en kanelbulle? Ät en. Vill du ha en cola till maten? Det är bara att dricka på så mycket du känner för det. Det är viktigt att ha en dag i veckan som man bara kan njuta, slappna av och samla ny energi och motivation för att följa schemat strikt i 6 dagar igen.

​Matlådor. Gör mycket mat på en gång och förvara i kyl eller frys. Jag försöker att alltid göra mat för ​minst​ 4 dagar framåt just för att slippa lägga massor med tid på matlagning men mest för att undvika att hamna i sockerfällorna så som oneline-pizza eller någon annan typ av mat som går lätt att få. Har man mat klart är kylen så är det bara att slänga in den i mikron i ett par minuter så är det klart.

Ingen människa är perfekt och det kan hända att det kommer någon dag när man inte kan motstå den där glassen eller den där tårtbiten men ge inte upp för det. Misstag händer och då är det bara att motivera sig själv till att göra det bättre nästa måltid eller nästa dag.

Känner du att du börjar slarva för mycket och att du är beredd på att släppa det hela och gå tillbaka till att äta som du gjorde förut? Påminn då dig själv om varför du bestämde dig för att ändra din kost från första början. Det är lätt hänt att man i allt fokus på att hålla kostschemat strikt glömmer bort varför man ens gör det och då är det enda som krävs en liten tankeställare.

Likes

Comments

​Dagens pass gick grymt bra. Fick dock lite problem med vänster axel och vänster knä men det löste sig lätt med lite alternativa övningar. Efter bilolyckan som var för 2-3 år sen kan jag fortfarande få perioder när mina muskler på vänster sida - där jag blev träffad - blir väldigt svaga och orkar inte riktigt hålla allt på plats. Det är inget som är farligt på något sätt  men det gör lite ont så brukar vara försiktig då. Framförallt med axeln.

Efter passen fick alla som deltog en varsin goodie bag med massa gott. En nyttig energidryck, en BCAA dryck som är fullproppad med aminosyror och två proteinbars. Är bara en med på bilden då den andra försvann direkt ner i magen efter passen.

Nu är jag helt slutkörd i soffan och ska hoppa in i duschen snabbt innan jag börjar fixa i ordning lite inför kvällens/nattens jobb. Det blir ett 9h pass som slutar 02.30 inatt men imorgon är jag ledig och ska bara ta det lugnt och fira midsommar med släkten.

Likes

Comments

Godmorgon! Idag tänker jag ignorera faktumet att jag är äckligt övertrött efter att ha jobbat natt och kriga mig iväg till dagens lunchpass med Krille på utegymmet mellan 11.00-12.00. Det är sista dagen som dom har utegymmet öppet och dessa lunchpass är de sista passen de kör där så som sagt så tänker jag ignorera faktumet att jag känner mig som en överkörd zombie och jag tänker gå dit och köra på ordentligt.

Måste säga att det här utegymmet var en riktigt rolig grej och jag är glad att jag har varit där såpass mycket som jag har varit. Tänk vad stor skillnad lite frisk luft kan göra, man krigar och ger allt man har och mitt i allt kommer världens underbaraste vindpust och så är man genast mycket piggare. Får helt enkelt ta och köra mer kondition och styrka på Rocklundas löpbanor och utegym nu i sommar.

Likes

Comments

Ett av de största problemen jag är med om dagligen när det kommer till att vara hälsosam är att hålla sig borta från alla sötsaker och frestelser i vardagen. Bor man själv kan man göra det lättare genom att helt enkelt inte köpa hem de sakerna man inte ska/vill äta men när man är i min situation som bor tillsammans med mamma och lillebror är det inte riktigt så lätt. Speciellt inte när ens mamma har en stor förkärlek till bland annat chips och popcorn och ens lillebror köper hem alldeles för mycket godis på helgerna som sen ligger kvar i veckorna.

Jag har nämligen ALLTID varit en liten skåpråtta och jag har alltid haft ett konstant sug efter socker, vilket ni alla förstår inte är sådär jättebra. Det är nästan så att jag bokstavligt åt allt ätbart jag fick tag på. Haha okej kanske inte riktigt men nästan så. I alla fall om det innehöll socker.

Hur blir man av med detta sötsug då?

Jag själv har som sagt haft en del problem med att bli av med det helt och hållet men jag har lärt mig att ignorera det genom dessa små knep:

Det första jag gör är att jag verkligen tänker efter om jag verkligen vill ha den där glassen eller den där godisbiten. Visst den är jättegod men den är inte nyttig någonstans och det enda jag får ut av den är lite god smak på tungan innan den lägger sig i magen och mitt sötsug börjar kräva efter mer.

Jag börjar tänka på vilka resultat jag har uppnått genom att hålla mig till mitt kostschema och en hälsosam livsstil och genom att hålla mig borta från allt onyttigt. Varför skulle jag vilja äta något som inte är bra för mig eller min kropp istället för att fortsätta och fortsätta nå grymma resultat?

Vägrar sötsuget att försvinna brukar jag dricka ett stort glas vatten för att fylla magsäcken med något så jag inte längre har den här hungriga känslan.

Gå INTE och kolla i skafferiet om du kan hitta något annat som du kan tugga på istället. Du kommer bara se den där godispåsen eller chipspåsen och du kommer vilja ha det ännu mer.

I slutändan är det bara sin egen vilja som kan hålla en borta från alla onyttigheter. Hur gärna vill du egentligen nå ditt mål? För den enda som styr över vad du matar dig själv med är du.

Likes

Comments

Dagen började i ren nervositet,sån där riktigt jobbig nervositet så man bara vill gömma sig under en stol. Eller något. Jag hade tid bokad med min personliga tränare för att göra om alla tester igen som jag gjorde under första passet med honom för att se vilka förändringar som gjorts. Det är inte ofta jag ger mig själv beröm och ännu mer sällan jag är stolt över mig själv men efter att ha sett alla resultat så ja, jag är fan stolt över min prestation. Jag har varit stenhård mot mig själv i 8-9 veckor och följt dieten strikt och det har gett riktigt bra resultat som jag lovar att jag ska lägga upp så fort jag får alla siffror av Kristoffer.

När vi var klara skuttade jag med ett leende på läpparna för att möta upp Amanda som har kommit hem från Stockholm och vi åkte hem till henne för att släppa av massa packning och hjälpte hennes pappa med att fixa i ordning maten som blev en riktigt finmiddag. Unnade även mig själv en liten munk efter maten.

Imorgon kör jag igång igen med hårdträningen och påbörjar ett nytt kostschema. Har fått två alternativ av Kristoffer så ska kolla igenom dom och så får vi se vad jag väljer.

Likes

Comments