2016 blev året då antalet sponsrade inlägg ökade, det blev dyrare att annonsera på Facebook och livestreaming ökade och blev mainstream. Här kommer några trender som jag tänkte dela med mig av som vi lär få se under 2017.


Mindre organiska inlägg på Facebook

För ett par veckor sedan meddelade Facebook att de skulle ändra algoritmen i sitt nyhetsflöde för att prioritera inlägg från användarens vänner och familj över andra källor. Det innebär bland annat att även om användaren gillar din facebook-sida så kommer hen inte automatisk att se de nya inläggen som du publicerar. Så vad är det då som dyker upp i användarens nyhetsflöde? Inlägg som anses vara relevanta och intressanta för användaren. Som sidägare behöver man därför se till att ens inlägg skapar engagemang – ju fler som gillar, kommenterar och sprider ett inlägg desto mer intressant anses det vara i Facebooks ögon och därmed ser de till att inlägget rankas högre i användarnas nyhetsflöde.


Social Commerce

Möjligheten att köpa det du ser; beställa en Uber eller kunna få mat levererat hem till dörren kommer att testas. Detta är redan idag möjligt via WeChat. 75 procent av alla användare på till exempel Pinterest har köpt något som man har sett i tjänsten. Vi rör oss mot att inköp inte behöver ske på företagets egna hemsida utan att man som kund vill kunna köpa direkt när man ser en produkt. Användarna finns i sociala medier så varför ska de lämna kanalen/plattformen för att kunna handla? Facebook är ett annat exempel och när de väl bestämmer sig för att lansera Facebook Marketplace i Sverige, kommer de förmodligen att börja ta marknadsandelar av Blocket och Tradera.


Livestream

Under 2016 lanserades Facebook Live och premierades i toppen av våra feeder. Instagram var inte sena med att haka på och i slutet av 2016 erbjöd även de möjligheten att livestreama. Under 2017 lär live-streamingen fortsätta att öka och jag tror även att det kommer bli vanligare med livestreaming i 360 grader. Fler och fler personer kommer att spela in 360 graders videos med sina GoPro kameror för att sedan ladda upp dem på Facebook eller Instagram. Företagen kommer också få nytta av dessa möjligheter eftersom de kommer att kunna visa 360 grader videos av hotell, butiker, museer etc. till sina potentiella kunder på olika sociala medier.


Chatbots 

Digitala assistenter är en funktion som under 2016 fått fäste. Tekniken är under utveckling men möjligheterna och kapaciteten växer hela tiden. Hittills har chatbots mest utfört enklare repetitiva uppgifter som därmed automatiserats. Den nya generationen bots kommer däremot bli digitala marknadsförare och säljare, tänk e-handelssidor där chatbots hjälper kunden framåt i kundresan förbi steg som annars lätt kan skapa friktion. Siri från Apple har fått många kusiner – och fler kommer.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments