Ny vecka, nya möjligheter. Ett uttryck jag älskar då det är så himla sant - även om jag egentligen väljer att se varje dag som en ny möjlighet.

Jag vill börja denna vecka med att tänka igenom lite positivt som skett i veckan och vad jag hoppas på att åstadkomma denna vecka.

Jag är glad över att jag funnit flera tillfällen att plugga i förra veckan och att det börjar kännas som att man kommer framåt. Sen att jag har sånt himla brinnande intresse för det är ju stört, jag har aldrig NÅGONSIN längtat till nästa läge man kan få dyka ner i boken för att studera 😂

Även väldigt glad över att jag fick till väldigt bra (trotts sliten) träningspass, haft så himla bra folk runt mig och jag känner att fler och fler pusselbitar "sätts på plats".

Denna vecka hoppas jag på att bli klar med minst 25% av kursen, ha lite vilodagar och få till en bra laddning inför helgens Cykeltävling 😍

Har ni något roligt att dela med er av, roliga planer eller något? 🤗

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - Click here

Likes

Comments

I förra veckan åkte jag till Gran Canaria för att medverka i en jobbresa som sker varje år o en vecka. Under denna vecka så (kort förklarat) köper man in alla nästkommande års cyklar av ett specifikt märke. På denna resa köpte vi in Crescent, Monark och Bianchi cyklar.

Men de blev så mycket mer än så.

Jag vill, innan jag drar igång, övertydliga i att dehär är egentligen inget speciellt för många, men det känns väldigt speciellt för mig. Jag blev väldigt glad inombords.

Veckan började iallafall med en välkomms middag med alla leverantörer och handlare samt några sponsoråkare osv.

På vägen ner mot middagen så hamnade vi med två män som var väldigt aktiv inom cykling  (den ena va 3a i OS på 90-talet och den andra va aktiv inom cykling va det jag visste då). Jag snackade lite med den ena och det visade sig att han hade sätt mig på Vårgårda xc (den tävling som de gick sämst för mig iår) men hade även kollat andra tävlingar så som mera lera 12h m.m. och vi fastnade lite på träningssnack medan ja samtidigt lurade på hur kan kunde kollat sånna grejer och varför. Jag är ju egentligen "ingen".

Det visade sig att han var Jenny Rissveds förbundskapten vilket drog igång tankeverkstaden ännu mer, jag är ju verkligen ingen i jämförelse med henne 😂 Men man kände sig ändå lite glad av att höra det på något sätt.

Dagen efter det så var vi ett större gäng som skulle trampa upp till Soria ihop, vi körde i klunga på vägen dit och jag hamnade med en fd. landslagscyklist som gör en comeback nästa år, han va tyst till en början och jag såg att han sneglade mot cykeln några gånger, sen utbrast han:

" Du cyklar jävligt bra, du kör tveklöst ifrån 80% av dameliten (lvg)"

Hur bra känns inte det att höra något sånt från en landslagscyklist?! Jag känner absolut INTE att jag är något speciellt bra egentligen. Det drog ju igång endorfinkickarna ÄNNU mer så jag och pappa trampade vidare en sväng till.

Dagen efter det (ja något hade skett varje dag 😂) så tog vi en tramptur med våran Bianchisäljare upp till Soria igen men denna gång vände vi efter ett fika stopp. Även han sa att jag hade bra sprutt i benen och mina endorfiner fortsatte att sväva i skyn 😂 Ni förstår inte hur glad jag var, men de slutade ju inte.

När vi väl kom tillbaka och skulle shoppa lite cyklar, så fick jag frågan:
" Vad tror du om att låna en cykel?"
"Låna en cykel" undrade jag, vad vill ni att ja ska göra då? Hur länge lånar man en cykel?

Det visade sig att dom vill låna ut en cykel till mig över en säsong (racer) som ja får trampa runt på, köra något lopp och testa den sen lämna tillbaka? Bara sådär?
Hur coolt låter inte det?? 😍

Sen var det lugnt där någon dag, jag råkade anmäla mig till en serie (pilotserie dock) men det vet jag inte om ja får berätta om än 😂

Sista dagen så kom vår crescentleverantör fram och frågade ifall jag ville va med på några foton/videos som de ska använda som reklam (?) till sina cyklar.

Jag har försökt förklara detta kort för att inte det ska bli en mils förklaring och jag skriver det inte för att försöka låta mallig eller något på något sätt alls, men förstår ni hur det känns att få höra från flera stora personer att man har riktig potential inom cykling? Jag kan inte ena förklara hur glad jag blev/blir. De bara sprudlar i kroppen 😃

Så nu är det bara att ta till sig av det jag fått höra och fortsätta kämpa, jag ska fixa dehär!!! 😁😁

Likes

Comments

Godaste. Frukosten. EVER.

Fruktsallad med propud vanilj, valnötter och krossad chia 😋😋😋

Likes

Comments

Cykel på buss och tåg, hur gick egentligen det?

Nu kommer mitt lite lätt sena inlägg om hur egentligen vägen tillbaka gick från Kebnekaise, för "lätt" vill jag inte påstå att det var.

Från själva fjällstation hade jag inte cykeln då den var kvar i Nikkaloukta så den delen var inga problem, jaa, om man ser det transportmässigt. Men jag hade ju visuelt sätt framför mig att jag skulle vara tillbaka i Nikkalukta ca 45min innan bussen skulle gå och då hinna packa ihop cykeln m.m i luugn och ro innan jag knallade bortåt.
Blev det så? Nä

Jag valde helikoptern från station just för dels - Jag var trött
dels- det är coolt.
MEN, helikoptern var försenad.. Det var molnigt och dant så de avvaktade med att lyfta ca 30-40 min sååå min tidsplanering blev bara tightare och tightare. När tillslut det var min tur att hoppa på så räknade jag ut att jag hade ca 10-15 min på mig att springa av, hämta cykeln sen springa till bussen.

Lagom stressad? Ja

Delen att hämta ut cykeln och dyl gick supersmidigt och jag sprang där med min packning, cykel och lätt haltande efter nedgången från kebnekaise.
Jag möttes av två herrar, en äldre och en yngre, och sa bädjande att:
"helikoptern blev mycket senare än planerat och jag hann verkligen inte packa ihop cykeln, vad vill ni att jag ska göra? Ska jag slänga ihop den nu? Funkar det? Jag kan vara supersnabb!"
Den yngre killen kollade skeptiskt på mig, såg hur han vred sig lite och tog en sattsning på att säga något i stil med att "den kan inte åka med" innan den äldre mannen hann före med att säga att cykeln ABSOLUT kan följa med den är INGEN fara!!

Lättnaden bara sköljde genom mig medan jag trippade bort med dom till bagageytrymmet, Den äldre herren bubblade på om din cykel som var PRECIS lika dan som min och han va SÅ nöjd osv. Cyklister <3
Den yngre herren lastade in min cykel, fortfarande med lite besvärad min, och sa sedan att:
"Ska hon inte betala extra då det är större bagage?"
Den äldre killen tänkte en millesekund innan han utbrast:
"Äsch, strunt samma, hon behöver inte betala!"

Scenariet ovan är precis anledningen till att jag var på ångestladdad inför resan hem, att du kommer hem kan baseras på vem du möter på bussen eller tåget. Hade det bara vart den yngre herren så är jag tveksam på att jag fått följa med, om inte annat behövt argumentera mig fram för att få åka med.

Efter bussresan så hade jag ca 1 timma tills tåget skulle gå, då passade jag på att packa om allt. Jag hade förberett med soppåsar från hotellet och tänkte plocka av hjul, vrida och vinkla styret för att kompromera cykeln så mycket som möjligt innan jag täckte den med soppåsarna så den går som "större bagage".

Snyggt va? :D

Med den och min packade rygga så trippade jag fram till tåget, ut går konduktören och kollar otroligt ogillande på mig och min packning, hon sa inget men man såg vad hon tänkte. Så jag (av någon dum anlendning men mest troligt för jag kände mig uttittad) frågade henne vart jag kunde ställa grejerna då det var medelstort. SUCK på mig själv, jag GAV henne ju möjligheten att uttrycka sitt ogillande för min fina cykel.

Hon svarade iallafall att:
" Mmmm... Den där är egentligen för stor för att få åka med på tåget.... Men aa,,, Det är ju inte fullbokat som tur är idag så får väl godkänna det... Ställ den där den inte är ivägen..."

Ytterligare ett exempel, och det är så förbannat tråkigt!! VARFÖR ska man inte försöka gynna cyklingen ?? VARFÖR VILL inte folk att vissa söker en mer aktiv och hälsosam (kanske inte så hälsosamt att cykla 150 mil iofs) livsstil istället för att ta bilen överallt? VARFÖR kan inte tågen bara gå fram några steg i utvecklingen och skapa kanske en förrådsvagn där man kan ställa cyklar, större bagage m.m. så det inte stör? Varför varför varför??

Jag shoffade in min cykel på lämpligt ställe sen satte mig. Bredvid mig satt en mycket trevlig herre som fick bli mitt resesällskap den tågresa och nästa! Han själv hade vart ute och vandrat i någon vecka och hade mycket kul att berätta!

Under tågresa nr 2 så hade jag bokat nattåg och där finns det olika alternativ att välja på, antingen ett rum med 6st bäddar, 3st bäddar, 2st eller så bokar man en hel sovkupé. Mannen som jag mötte hade bokat en hel sovkupé och jag hade bokat en 3 bäddars då jag tyckte att det borde va tillräckligt med space för att gömma undan cykeln under sängen..

Hittade ingen bild på 3bäddars, men tänkt dedär minus ena sidan. På bild såg det ut som att det skulle räcka med space. Mannen som bokat en hel kupé sa innan vi gick på att risken var stor att det INTE skulle få plats och skulle saker tvärskita sig så kunde jag ställa in cykeln i hans rum

*Ae säg inte att de ska bli fel här nu, snälla snälla snälla*

Jag går på tåget och möts av den trångaste gången i mitt liv, stapplar fram till rummet och möts av en mamma med hennes son - och jordens minsta rum.. HUR FASEN SKA JAG FÅ PLATS MED ALLT?? Hur får ens någon plats med något?

Så jag står där, stönande, stånkande och svärande åt att "JAG FÅR INTE UNDER CYKEL J*VELN" under sängen och dom står utanför rummet och väntar i säkert 20 min. Jag känner paniken bara öka mer och mer innan jag tillslut får till en halvbra, tillfällig lösning och förklarar för dom att jag löser dehär tills innan ni ska sova (klockan va ca 18-19) och pinnade iväg till konduktören på de nya tåget.

Jag förklarade läget med att jag missbedömt storleken på rummet och undrar ifall det finns någon sovkupé för mig att boka så jag får plats med allt. Och vet ni? DET LÖSTE SIG!
Dom absolut mest välspenderade pengarna på länge och jag var så nöjd med mitt rum. Allt fick plats, jag var själv i en liten kupé, hade toa och dusch. ALLT.
Så ska ni frakta cykel på nattåg - ta förfasen inget annat än antingen egen kupé eller boka 2 bäddsrummet med någon du känner. De andra är på tok för små!

Sista tågresan, från Stockholm till Norrköping va inga problem alls. Jag tog in min packning på området som är avsätt för större bagage och sen satte mig på min plats, simple as that.
Måste dock ge eloge till de två sista tågen, från boden-stockholm och stockholm-norrköping - dom hade MASSA glutenfria alternativ och egentligen till alla även om man är vegan, laktos m.m. GRYM service!!

Men en kort summering av vägen hem:

  • Se till att ha soppåsar ALT (ännu bättre) en cykelväska redo för hemfärden. Du ska aldrig försöka rulla in med cykeln utan att ha plockat isär den lite
  • Ta aldrig något annat än 2bädd eller egen kupé om du åker nattåg, allt annat är på tok för tight
  • Ser någon tjurig ut för att du går med din packning, säg inget, du får oftast inget bra svar
  • Oftast finns mat och på tågen men jag skulle ändå köpa på mig lite innan om möjligheten finns eller köpa på mig lite extra om den är öppen, fick känslan av att den ibland kunde bara va stängd helt plötsligt (menar längre period) och vissa grejer tar slut väldigt fort.

Detta var en grym lärdom för mig, jag tror inte egentligen att det är några JÄTTE problem att få med cykeln om man gör som jag gjorde (med viss modifiering) men räkna med att folk kommer inte gilla det, tyvärr.. Jag ÖNSKAR att det kan bli en ändring på detta snart, när kan utvecklingen gå framåt??

Likes

Comments

Jag köpte en bok som handlade lite om styrketräningsupplägg för cyklister, inget specificerat på vilken typ av cykling man kör utan ganska generell men just för att stärka upp cyklister.

Den är uppdelad i endurance, explosive och strenght och är 4v per kategori vilket innebär - jag startar med endurance.

Detta inlägg blir lite kortare då dels hela texten jag skrev innan försvann (😅😅) men dels för att jag presenterar enbart Dag 1 och 3 idag så kommer Dag 2 och 4 imorgon.

Så, idag såg mitt pass ut såhär:

Dag 1 & 3:

Bänk press med hantlar 20 20 20
Upright row 20 20 20
Seated cablerow 20 20 20
Wrist curls (rulla stång) 20 20 20
Bench dips tills ja dör × 3
Wide grip pullups tills ja dör × 3
Hyperextension (rygghäv) 15 15 15

Övningarna är presenterade nedan i ordning med texten 🤗

Likes

Comments

Varför äta vanlig hummus när man kan spica till den lite? Perfekt röra att ha till mat om du ska börja ladda inför lopp, vill ha ett nyttigt alternativ eller bara för det är väldigt gott! Vill du ha en riktig nitratbomb så äter du spenatblad och rödbetor som tillbehör till hummusen och ditt protein.

Rödbetshummus:

4 portioner
8 medelstora rödbetor
800 g konserverade kikärtor
2 msk olivolja
Salt & peppar

1. Koka rödbetorna med skalet på tills de känns mjuka (ca 20-30min)
2. Skölj rödbetorna och dra av skalet
3. Mixa rödbetorna med avrunna kikärtor och oljan. Smaka av med salt och peppar.

Suuuuper simpelt och suuuper trevligt tillbehör. Enjoy 😋

Likes

Comments

Jag tänker att alla nya här inte egentligen har någon koll på vem jag är förutom en tokstolle som cykla till Kebnekaise, så jag tänkte dra en liten kort intervju med mig själv typ träningsbakgrund osv samt visa gårdagens resultat på cykelvasan 😃 Bild på det ser ni längst ner.

Namn: Alicia Petersdotter
Ålder: 23år
Intressen: Cykling (noway), läsa, vänner, träna över huvudtaget och göra olika grejer.
Typisk vardag: Träna 1-3 gånger per dag, jobba 8-18 ca, sociala medier, göra något med hunden eller vänner.

Cyklat sen år: Svår fråga, jag köpte min egna första MTB 2013 men körde knappt förrens 2014. Sen va jag en "sässongsåkare" blandat med att festa flesta helger fram till Januari 2016 då jag kände att "nu fasen räcker det, dehär är ingen livsstil jag vill leva" och la ner festanden helt och satsade på cyklingen.

Varför gör du dethär: Jag älskar utmaningar, jag älskar känslan av att lyckas med det andra inte trodde man skulle klara, jag älskar känslan och lugnet inom en man får av träning, jag älskar att nå ut till folk och förhoppningsvis inspirera vissa att göra det som brinner för, jag älskar livet för allt den har att erbjuda - både med och motgångar då allt har sin lärdom

Är det något du ångrar med träningen: Att jag inte började tidigare, släppa mina dåliga vanor och börja må bra istället för att må som jag gjorde då.

Vad är det framförallt du vill förmedla till dina följare: vad jag absolut främst vill ska komma ut, är att livet kommer kännas så mycket bättre och enklare med ett positivt sinne. Dörrar du inte trodde fanns kommer öppnas, man tampas med tråkigheter mycket lättare, man mår helt enkelt bättre och det vill jag att flera ska få känna på.

Liten, kort men övergripande intervju med mig själv, har ni andra frågor så bara köra på 😊

Cykelvasan resultatet (galet nöjd efter att ha sätt detta 😍)

Likes

Comments

Contains affiliate links

Nu blir det sista inlägget om just turen upp, blandade känslor då jag är så glad över att ha gjort detta men jag kan ju inte tjata om samma sak hela tiden :D

Iallafall, är man lite äventyrlig och gillar att utmana sig själv så skulle jag klart rekommendera denna tripp för alla, oavsätt nivå. Man får bara anpassa turen efter hur man är tränad sen bara köra, kikar ni på min strava så kan ni se vart jag cyklat och apa efter (vissa delar i början skulle jag hoppa dock) eller så hämtar ni bara inspiration från den.

Dock några vägar jag på rak arm INTE gillade är väg 56 mellan Norrköping - Falun då det dels va 1+2 väg och dels för att väggrenen va bland den smalaste jag vart med om när det är så mycket trafik SAMT mitträcke så även om vissa ville hålla ut så gick det knappt. Jag va inte så otroligt kartig då alltså.
En annan väg som va sissådär va väg 69 mot och efter Falun. Den hade oxå smal väggren men en otroligt dryg en då det är "gupp i marken" på det vita för att väcka trötta bilister som är påväg i diket, den behöver man cykla på stor del av vägen då det fortfarande är relativt trafikerat och man ogillar gärna att bli påkörd. Dock inget mitträcke så många kunde hålla ut.

Annars var det ingen speciell som jag noterade i huvudet som mer obehaglig utan de andra va ganska trevliga (utöver min 5mila sandlåds-väg). E45 som jag körde på majoriteten av min färd va supertrevlig! Fanns ofta bred väggren och 97% av alla höll ut så det räckte och blev över, sen finns det tyvärr alltid (ursäkta) stolpskott som gärna blåser förbi i 100 km/h 30 cm ifrån cykeln, men det var väldigt få.

Jag var dock med om en mindre trevlig upplevelse när jag var påväg mot kiruna på E10 då väggrenen va smalare än mitt styre och det va skaplig med trafik,. Då tyckte en lastbilschafför att "jag ska fram här" trotts möte med annan lastbil, lilla jag tryckt på sidan med den larvigt smala väggrenen.. Resulterade i att jag kramaktigt höll i styren för att köra spik spikrakt när en lastbil i 90 blås skulle förbi med (jag skämtar inte) 10 cm avstånd från mig. Tror ni att jag nästan kissa i byxorna eller? Men jag släppte det sen och försökte tänka på annat sista biten. " Snart framme"

Men hur långt ska man cykla varje dag då?

10-15 mil per dag skulle jag rekommendera till den personen som är ute efter att kunna andas och ta det lite lugnt i mellanåt, kanske kunna stanna lite oftare och verkligen suga in naturen och dess skönhet (för det är verkligen fint bitvis). Man vill inte behöva känna någon stress eller kanske rent av inte är tränad för att cykla flera flera timmar. Men 10-15 mil är något de flesta skulle kunna känna är en rimlig distans att färdas varje dag och kunna njuta av tiden på cykeln.

Ca 20 mil per dag skulle jag rekomendera till den som vill känna lite mer att han/hon lever. Fortfarande ingen större tidspress men man kanske inte bör ta lika många/långa stopp heller. Dethär är mer en person som vill komma fram lite snabbare, orkar hålla ut lite längre och vill ha lite högre endorfinkickar i "mål". Samt vilja äta lite mer ;)

25-30 mil per dag skulle jag rekommendera för en sadistisk jäkel (skämtar). Nee, men det är klart en person som vill få känna att den lever men i utbyte för det få extrema endorfinkickar när man är i "mål". Det kan lika väl vara en otålig människa som inte vill att en resa ska ta för lång tid. Här finns inte mycket tid för att suga in naturen på samma sätt utan de blir mer " ååå vilket fint vattendrag det skulle jag vilja..." så hade man swishat förbi. Men det har sin charm i sig, man trippar på tårna under dagtid och sover som en prinsessa på natten.

Alla dom olika har sina fördelar och nackdelar, välj den som du tror passar dig och din personlighet bäst sen kör på det :)

Ang. prylar att ha med så hade jag med mig en perfekt uppsättning! Missade skoöverdrag, annars är jag grymt nöjd med planeringen av medtag, inlägg på vad som åkte med: (KLICKA HÄR)

Vad man ska förbereda sig på mentalt är att man inte kan styra vädret (tog mig en stund att acceptera det) så att det regnar, blåser, åskar, aa u name it kan hända. Det ända du kan göra är att klä dig efter vädret sen försöka hålla kvar motivationen inom dig. För efter regn kommer solsken och då behövs inte mycket kämpan för att få fram motivation till att cykla :)

Gör små saker för dig själv under vägen eller när du kommit fram som lite belöningar för att inte bara ha asfaltsbilden i huvudet. Det kan va att boka ett lite nice'igare hotell mot slutet där du kan lyxa loss, det kan vara att du tar ett glas öl till middagen, det kan va (om ni är två) att ni hjälps åt med massage. Hitta något som du tror kan ge dig mest och låt det bli din belöning för att hjälpa till att hålla motivationen uppe. Men jag kan säga det att det krävs inte mycket när man börjar bli seg i kropp och knopp för att man ska bli gråtlycklig av en belöning :)

Lyssna på kroppen tycker jag är en så svår sak att säga till någon eller ta till mig själv. Jag ska självklart utveckla, sitter man på sadeln dag 3 och ska cykla 33 mil, inte säger kroppen " mmmm dethär är som balsam för muskler och leder" utan den vill ju gärna kunna dra fram skiljsmässopapperna på en gång. Man kan inte räkna med att kroppen kommer reagera så jätte positivt om man tar monsterdistanser, MEN man ska inte heller fortsätta trampa om det gör "på riktigt" ont. Dag två började jag få en träningsvärk som sträckte sig till dag 4 där jag inte kunde gå normalt och likande en pigg 90 åring med ryggproblem. Gjorde det ont när jag började cykla? Jajamen. Fortsatte det göra ont resten av cyklingen? Ja och nej, men jag visste att det inte var en "farlig" smärta och därför fortsatte jag.

Så, jag skulle nog snarare säga "lyssna på vad för typ av smärta din kropp förmedlar". Har du ont i knäna och du känner att det kan bli värre?Du har gjort justeringar på cykeln för att minimera att smärtan kommer därifrån? Då är det inte värt att fortsätta eftersom det kan bli betydligt värre.

Jag hoppas att ni förstår mig rätt för jag skulle aldrig rekommendera en person att göra något som gör ont, men vad jag vill säga är att man kan inte räkna med att det kommer vara skönt i kroppen om man ska lägga flera flera timmar på cykeln (som är en ganska onaturlig position för kroppen) flera dagar irad, utan det kommer kännas. Men det ska inte göra ont på fel sätt. Är ni med mig ? :D

När man ska uppåt i landet så minskas utbudet av hotell/vandrahem ganska så rejällt, så jag skulle säga att man bör boka sånt i förväg för att vara på säkra sidan och ska ni upp för kebnekaise och ska boka fjällstation så kan jag säga att de kan vara uppbokade månader framåt, så se till att vara ute i god tid :)

Annars, och jag tror dehär blir det sista jag skriver som summering då jag fått med endel på tidigare inlägg, vitaminer och mineraler.

Räkna med att du inte kommer äta så otroligt nyttig och näringsrik mat under färden då den mesta kruten ska läggas på energi (ifall du kör längre distansen iallafall) så du försöker jämna ut det du bränner sen är det även så att det är lättare att hitta snabbmat längs vägen. Därför kan jag tycka att det är smart att ha med lite multivitamin och mineraltabletter bara för att boosta upp kroppen lite när man plågar den lite lätt. Jag hade med:

  • Vita-Min Multile Sport av märket Olimp ochi dom finns2 st kartor. En med multivitamin tabletter och en med mineraltabletter där jag fick typ magnesium, calcium m.m. För mer info om produkten: KLICKA HÄR
  • Omega 3 för att fortsätta underhålla mitt omega 3 intag
  • Järntabletter egentligen enbart av den anledningen att jag alltid haft järnbrist och behöver extra och Vita-min enbart innehöll 21%.
  • Enervit Magnesium Sport satte jag i flaska nr 2 enbart för att va 100 på att jag inte fick någon brist (även om jag tror produkten ovan gav ganska bra boost) då jag får sån tråkig huvudvärk när det inträffar.. För info om proukten: KLICKA HÄR

Annars matmässigt så var det egentligen det som låg tillgängligt och hade mest kalorier, åt ca varje 30-60 min för att inte va hungrig och det kunde vara nötter, bar, godis eller dyl. Utöver det så lunch och middag.

Något jag fått frågor om flera gånger är "varför gör du dethär?" Men det finns tyvärr inget enkelt svar på den som ger en bra förklaring på varför. Jag kan fatta det kort och säga att jag älskar att utmana mig själv, älskar äventyr och att tänja lite på gränserna. Men det skulle bara vara en del av varför man egentligen gör det. De största anledningarna är egentligen hur en sånhär resa gör att alla problem i vardagen plötsligt blir så små, nästan obetydliga, lugnet som kommer inom en, känslan av att man kan klara allt och mycket mer. Det är lixom känslan det ger och onödiga känslor den eleminerar. Det är där det börjar bli svårt att förklara, man måste nästan uppleva det själv för att förstå den härliga känslan.

*Det finns inget som stoppar mig*

Tack för att ni har vart med mig hela resan, känns så förbannat bra! Nu är det bara 1 inlägg kvar om detta och det är hur man ska frakta med sig allt från toppen och hem :)

Likes

Comments

Eftersom jag hade begränsat med internet uppe i landet så kommer inäggen delas upp i 3 för att ni ska slippa milslångt blogginlägg.

1 när jag berättar om hur själva kebnetrippen gick, 1 när jag summerar hela färden upp samt skriver saker jag tänkt på kan vara bra/dåligt på en sån färd och 1 inlägg på hur fasen man tar sig hem med cykel, storväska ect på buss och tåg.

Så vi börjar med inlägg 1, turen upp till kebnekaise!

Jag såg nu när jag kom hem att ett inlägg som jag lade upp inte kom med(på facebook sidan Klicka här ), men det handlade egentligen bara om att så fort jag fick väskan i händerna och började vadra mot fjällstation så var alla problem glömda, jag var glad igen och taggad på min tripp (bilder hittar ni nedan :)

MEN, Kebnedagen vaknade jag med jordens påsar under ögnen. Inte så otroligt mycket sömn dessa 7 dagar hade gjort lilla mig trött och sliten men ändå så va motivationen på topp. Idag gäller det, sista momentet. Jag kastade i mig frukosten, bytte om och gick till Guidestugan för att få lite info om vart jag skulle gå samt få tips osv.

Damen i stugan rekomenderade mig karta och kompass då man inte vet hur vädret skulle va och att markeringarna kunde vara svåra att se ibland. * vafasen, när jag orienterade så sprang jag vilse trotts karta och kompass, så varför skulle det gå bättre nu * Tänkte jag men valde ändå att köpa kartan lite just in case. Vi fortsatte prata då jag frågade lite med klädsel då jag valde att ha på mig:

  • Mineral underställ, långärmat
  • Långärmad löpartröja
  • Tjock vindjacka
  • 2xu tights
  • Pannband
  • Väska för att slippa hålla vattenflaskan hela vägen upp.

Det tyckte inte hon var optimalt då det kunde bli kallt så hon rekomenderade en tjockare jacka samt handskar. Jag tog med handskar. Hon sa även att jag skulle vara försiktig när jag gick då det regnat så stenarna kunde vara hala och turen skulle ta mellan 10-14h.
Hon hade helt och hållet rätt, om jag hade planer på att stanna mycket mer än vad jag gjorde samt gå i ett lugnare tempo, vilket jag inte tänkt göra. Så jag gjorde som jag alltid gör, kör på det jag tror funkar för mig så får jag ta smällen om de blev fel :D

Sen bar det av! "Följ de röda markeringarna" ekade jag i mitt huvud och letade febrilt efter dedär röda prickarna men hittade inte en enda till en början. Men det var hur enkelt som hellst ändå, det gick nästan ALLTID folk på leden så det va bara att fråga " går jag rätt nu om jag ska till toppen?" och alla svarade lika trevligt på alla frågor man hade, sånt härligt folk!

Något damen dock hade rätt i va de hala stenarna.. Jag gick där med raska fötter och letade efter dedär röda plupparna, sen VIPPS, slant jag till och hade gegga över ansiktet.. Kanske skulle ha lyssnat lite iallafall..

Jag vet att bilden är mindre glamorös.. Men jag bjuder på den!

Efter mitt fall så kollade jag liite mer vart jag satte fötterna och det bar av uppåt! Fasen vad fin natur det är, helt helt gaaalet. Ni kan se på några av bilderna samt videon nedan, men jag tycker ändå inte att det fångar helt och håller skönheten i naturen..

Det var sammanlagt 19 km tur och retur, de första 2 km är väldigt lättgått sen börjar det stiga lite mer. Man får räkna med att nästan "klättra" lite med händerna också på fåtal partier men det är mest för att det ska kännas stabilt, men det är en utmaning!

Man går upp upp upp antalet höjdmeter och kommer till en "topp" med massa stenuppsättningar. När jag va där så låg dimman på lite, men ändp var det riktigt häftigt :)

Och när man är nöjd över de höjdmeter man gått upp, jaa då ska man gå ner dom igen för att gå in i en dal ooooch sen upp igen :D Tyckte dock dendär dalen va superrolig, jag älskade att skutta mellan stenarna så det kändes lite som en "hinderbana". Efter dalen va det bara sista rycket upp, sen skymtade man toppen. Bilder och video nedan :D

Vem av er ställe en cykel här åt mig? :))

Så, kort draget (efter ett extremt långt inlägg) så räckte kläderna gott och väl med tanke på att jag hade som plan att gå skapligt fort upp och ner, tog inte ens på mig handskarna MEN eftersom man inte kan förutspå vädret så är det inte dumt att ta med sig lite extra för att va säker.

Kartan rörde jag inte en gång, markeringarna va så himla bra att jag hade aldrig behövt den, men är man bra på att läsa kartan eller vill hänga med lite när man går så skulle jag absolut rekomendera den samt kompass.

Vatten rekomenderar de 2 liter och det är absolut smart att ha med! Det går att fylla på fram till ca 6km (har jag för mig) sen är det dåligt med vattendrag, kan finnas ynka några men smart är att fylla på tillräckligt vid sista och den går inte att missa då du går över en stor bro (guiden kan visa på den braiga kartan).

Jag tyckte inte att den jobbigaste delen va att gå upp, utan det var ner. Jäklar i havet vad det slet på kroppen (läs knäna) att gå ner. Rullgrus och stötigt va lite halvtråkigt, men är man försiktig är det inga problem :)

Matväg hade jag med ett par bars, men som nömnt, jag tänkte göra det relativt fort. Det kan vara smart att ha med mer mat då man blir hungrig och de har massa olika grejer att välja mellan på fjällstation. Glutefritt, vegetariskt, laktorfritt, aa, you name it, dom hade ett schysst utbud som passar alla :)

Men, totala summeringen, det va helt och hållet fantastiskt. Jag bara njöt varje steg av att det va så himla fint och underbar natur, vill nästan tillbaka nu :D Så en kebnetripp någon gång i livet rekomenderar jag varmt, ni kommer inte ångra det :)

Juste, för de som undrar, ja gick upp på 6.54 h

Likes

Comments