View tracker

Jag har nu bytt portal och hälsar er välkomna till:
www.aliciapetersdotter.se

samma upplägg, samma grej men ny sida. Hoppas ni vill fortsätta följa mig där ❤

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Hej mina fina läsare!
Det är så att jag håller på att byta bloggportal! Eftersom (som vanligt) är inte tekniken på min sida så har jag bökat gärnet för att det ska bli som jag vill och därav har det inte blivit några inlägg här.

Hoppas ni kan ha överseende för detta så länkar jag den nya så fort allt är klart 😍

Kärlek till er ❤

Likes

Comments

View tracker

Är det bara jag som blir sprudlade lycklig när skogen är snöig/frostig? Naturen går från grå/geggigt till vit och vacker! Men vad som drar igång tankeverkstaden på många håll är vad i hela friden ska jag ha på mig? Det är alltså inte bara vi tjejer som ställer oss den frågan innan en utekväll utan majoriteten av vintermotionärerna är lite osäkra. Lite längre ner ska jag visa min uppsättning som var PERFEKT för en dag då graderna låg på -5.

Trotts gårdagens kloka val att va nykter på firmafesten för att kunna cykla idag så vaknade jag ändå upp med bakiskänsla. Huvudvärk, seg och slut i hela kroppen, lätt känsla av att "något flottigt skulle sitta fint" låg i sig hela förmiddagen. Kan man bli bakis av fylleångor? I så fall har vi förklaringen där. Men det släppte som tur var när man fick trampa lite.

Så kl 13.00 mötte jag upp en kär vän för att dra en tur i kolmårdsskogarna! Det blev en variation av lite grusvägar, mer enkla stigar och tekniska partier men framförallt, en otroligt skön tur! Man får lite abstinens i benen när man inte kommer ut lika ofta. I somras cyklade jag ca 5-8 gånger i veckan till att nu cykla ca 1-2 gånger MAX. Knappt det ibland då jobb har krockat. Men det gör att man uppskattar dessa turer så mycket mer!

Klädmässigt så var jag 99.9% rätt. Huvud och överkropp var så 100% det kunde bli.
- Balaclava
- Självklart hjälm
- Underställ av "vinter typen"
- Fleecetröja
- Cykel vinterjacka
- Cow handskar

Understället är ett lite värmegivande men mycket fukttransporterande vilket gör att jag håller huden torr. Fleecen är för att hålla kvar värmen och sist jackan som även där är för värmens skull samt vindavvisande samt andas galet bra! Balaclavan är min bästa vän tror jag, den är så galet galet GRYM. Just denna modell som jag kör med (Gripgrab) har en underdel som väldigt lätt går att fälla ner(kolla bild). Andra märken tenderar att trycka på halsen när man fäller ner den under hakan men just för att underdelen är i ett stycke så trycker inte den alls! 15 plus i kanten för den.

Sist men inte minst så var mina ko handskar på. Inte bara ser dom väldigt roliga ut och du känner en direkt connction när du åker förbi ett gäng kossor, utan de har en grym funktion med. Just av den anledningen att du har 2 fingrar tillsammans gör att du håller värmen bättre men samtidigt kan du enkelt växla/bromsa och hantera cykeln bättre än med ett par tumvantar. Flossad insida samt vindtäta med reflex material för säkerhetstänket gör dom till de handskar jag KLART skulle rekomendera för dig som är cyklist!

Annars körde jag med mina vanliga specialized vinter byxor (element 1.5) som är vindstopper material på samt flossad insida så jag håller mig varm och skön MEN är då även fukttransporterande. Inget under det faktiskt utan det funkade ändå!
Tårna var ända missen idag, därav felandet på 0.1%. Jag glömde yllesockarna! Skorna var helrätt, ett par Shimano vinterkängor med gortex material. Vattentät, andas och flossat. Jag hade funktionsstrumor MEN missade varma strumpor. Men man lär sig alltid av sina misstag och det ska man vara glad för 😃

Vissa hinder är ju bara helgalna! Men allt går med lite vilja 😃 Hoppas ni fick lite kött på benen inför nästa utecykling då temperaturen ligger och lurar vid -5. Dax att ta nya tag inför nästa vecka.

Cykelkärlek till er ❤

ps. viktigt viktigt, om ni inte redan gjort det, glöööm inte att kasta på dubbdäcken. Det är halt och isigare än vad man tror. ds.

Likes

Comments

Nu har ni fått en vilodag för att göra maxtest imorgon 😉
Så, samma test som ni gjorde för 1 vecka se (video nedan), gör så många ni bara kan och skriv ner!
Har ni ökat något? 😃

Kommer strax lägga ut dagens cykling samt tips på klädsel dagar som denna (-5).
Stay tuned!! 🤗

Likes

Comments

Godmorgon!
Ni har ju egentligen redan pail på läget, men slänger ut dagens challenge ändå.
Välj 1 eller båda video, utför och skriiiiv till mig 😍
LYCKA TILL

Likes

Comments

Är trainer något som du låtit malt tankarna men du är osäker på om det kanske är spinningcykel som är "grejen" för dig? Är du en typisk distansåkare som gärna trycker på sadeln i timmar eller är du en cyklist som vill träna din explosivitet och köra tuffa intervallpass? Du kanske är en glad motionär och älskar att hålla igång men vill inte behöva åka till ett gym under vinterhalvåret? Fortsätt läsa så ska jag radda fram mina för och nackdelar med trainer kontra spinningcykel för att guida dig till det träningsredskap som blir bäst för just dina behov och möjligheter.

Under stor del av fjolårets vintersäsong så satt man framför tvskärmen med min racer påkopplad på trainern. Jag hade funnit den exceptionella lösningen på ett vardagligt (iallafall just då och för mig) problem. Det var så var jag anmälde mig till en distanskurs som körses 2 gånger i veckan. 1 timma + eventuella extra material efter kursen var jag tvungen att vara klistrad vid datorskärmen. "Kul" var första tanken som redan vid lektion ett ändrades till " oh herre gud jag håller mig inte vaken, vad ska jag göra?". För att förklara det kort så att sitta ner en längre period och vara lika fokuserad hela tiden funkar inte riktigt för mig.

Därifrån kom snilleblixten !

Så hemma stod strax en trainer, kopplade upp datorn på tvn och så var det bara att köra. Vilken skilland! Vad mycket roligade både distanspassen OCH motivationen för att lära sig blev! Det är vetenskapligt bevisat att om du håller en viss fysisk nivå under inlärning så kommer du både ihåg det bättre samt kan vara mer fokuserad. Gäller alltså inte bara mig 🙄 Viss fysisk nivå innebär alltså att du inte kör ett intervallpass utan det är distans som gäller med cirka 70-80% av din maxpuls.

Smidigheten att kunna använda min egna cykel som är inställd efter just mig, kunna enkelt smälla ihop trainern och ställa in den i garderoben och inte behöva åka någon stans för att träna va guld värt!

Nackdel med trainern är dock att det känns inget bra att stå upp och trycka på cyklingen. Dels är det svajigt och det ger ingen bra respons samt har du carbonram kan det nästan förstöra din cykel av den höga påfrestningen. Så det är inget intervall redskap men en klar stjärna när du ska nöta distans.

Om man ska ställa en trainer mot en spinningcykel så blir förhållandena egentligen ganska oschyssta. Spinningcykeln är ju "en enhet" vilket gör den mer stabil samt mer medgörlig. En trainer+cykel blir ju olika beroende på vad du har för cykel samt vilken trainer du väljer osv. Men det behöver man inte heller göra då användningsområderna har sina plus och minus åt båda hållen, så jag väljer att presentera dom var försej.

Så om man bara ska ta spinningcykeln som produkt så är det nog en gåva från gud tror jag. När man sitter där framför sina spinningdeltagare och ser vilken power de lägger på cykeln är en grym känsla! Du kan stå och trycka på cykligen lika mycket som du kan sitta ner. Har ni sätt de roliga videos som cirkulerar på nätet så vet du att de görs även armhävningar, twerking och ja, allt möjligt på dessa cyklar! Varianterna är oändliga 😃

Men jag rekomenderar iallafall vanlig hederlig cykelträning på ditt redskap och den klarar allt. Sen finns det alltid olika spinningcyklar som är olika stabila, har olika funktioner men ska man se det generellt så funkar allt. Den egentligen enda nackdelen jag ser i en spinningcykel är att den är svårare att ha hemma om du bor i begränsat utrymme. Den är inte direkt liten och smidig så du kan shoffa in den i garderoben efter ditt pass. Men när du har din spinningcykel, ställt efter dina mått med rätt utrustning (menat skor och byxor) så finns det inget som kan stoppa din vinterträning.

Viktig edit! Om ni väljer en trainer så glöm fasen inte trainer däcken, av erfarenhet så är inte brända däck en rolig händelse en söndagkväll så va noga med din utrustning! Tänk även på att ha något under då dels båda redskapen kan ge märken i golvet men även vibrationer i golvet som kan skapa ljud hos grannen. Och jag tror väl ingen av oss är sugna på en grannfejd? 🙄

Men i slutändan är iallafall det viktigste att du anpassar ditt val efter hur du är som cyklist. Är du en distanscyklist som har en cykel inställd på milimetern efter dig då du kanske lider av någon specifik skada? Vill du kunna träna hemma men har begränsat med utrymme? Tycker du helt enkelt inte om att köra på någon annan cykel än din egna? Då är en trainer tveklöst något för dig. Ett exempel på en är: ⬇

http://www.hagacykel.nu/tillbehor/trainer/qubo-power-smart-b-pack.html

Det är den jag själv körde med och anser är av den mer stabila och lätthanterliga av trainers. Även lite roligt att man kan koppla upp sig på ANT+ och köra med andra cyklister! Specificerad info finns på länken men vill ge en klar hyllning till just den produkten!

Är du en typisk "go hard or go home" person som vill att ditt träningsredskap ska tåla alla förhållanden? Älskar intervaller? Gärna står mycket och trycker på cyklingen?

Då är spinningcykeln det optimala för dig. Här kan du trycka på din körning så heterduga och du kan köra allt från långdistans till korta snabba intervaller. Tips på spinningcykel:⬇

http://www.hagacykel.nu/gym/spinning/merida-spin.html

Den cykeln skulle jag placera som ett typisk motionärsredskap. Den gör det den ska, du kommer att kunna köra den typ av varierad träning som du vill och vara supernöjd när passet är klart.
Om dina ambitionsnivåer lite högre så skulle jag istället rekomendera denna produkt alla dagar i veckan:⬇

http://www.hagacykel.nu/gym/spinning/merida-spin-racing-1.html

Nästan så att du tror att du sitter på din vanliga cykel, bara att du inte kommer så långt 😃 Grymt stabil, magnet motstånd och har (coolt nog) bockstyre så du VERKLIGEN får racerkänslan. In och kika för mer specificerad info.

Hoppas min guide hjälpte just dig och vid minsta fråga så tveka inte på att kommentera.

Likes

Comments

Ni har ju stenkoll på läget nu, två videos, välj en ELLER båda två  (ja tror ni orkar båda 🙄) och sen se till att få i er minst EN nyttig grej.
Kör hårt tjejer och killar ❤

Spinning klar med som alltid UNDERBARA deltagare på 24fitness! Man blir ju så taggad själv att det knappt går att instruera rätt 😂 Nästan full sal och jag tackar er så otroligt för att ni härjade och peppade varandra!

Passen är och kommer alltid vara ganska cykelbaserade. Vi kör endel 1min intervaller, pyramid (6min stegande motstånd sen släppa) korta snabba 30sek osv. Jag kör inte med några "armhävningar" på cykeln, flaxa runt med armar ect. Hårt arbete och vi varierar mellan stående och sittande, thats how i work 😃

Så, efter en dag med start på gym, jobb, spinning sen gym så tackar jag för mig 😂

PÖSS

Likes

Comments

Godmorgon!
Dagen startade med lite gym, blev att jobba på triceps/bröst som är den grupp som är klart svagast 😅 Jag menar, man känner sig grymt hård när man slänger på dedär 2.5kg vikterna på vardera sida innan man kastar sig under skivstången för att köra bänkpress. Nästan så att jag borde tillföra dehär höga grymtljuden som alla beasts på gymmet gör när de kastar upp sina 1000kg. Tåls att tänka på.

Efter gymmet så bar det av hemåt för dusch och frukost. Ni förstår, jag är en dam av variation så att äta en frukost allt för länge går ikket. Eller rättare sagt, jag maniskt äter en frukost några veckor för att sen göra en tvärvändning mot en ny. En gemensam nämnare är dock ägg närmsta månaderna 😃 Men har aldrig haft pront en frukost som man går tillbaka till efter att ha testat något, utan då testar jag hellre något nytt. Nyligen hade jag en bananpannkaka fas som konsumerades flitigt (recept finns längre ner på bloggen), men kände att jag ville ha en mer nyttigheter i min frukost nu och därför bytte till min nya "grej". Omelett 😍

Finns så många olika sätt att göra det på! Bara ägg, ägg och bacon/strimlad skinka, lägga även i lite grönsaker. SÅ mycket kul och SÅ nyttigt 😍

Såhär såg min ut imorse (2 porttioner så dela upp hälften och ät sen)
4st ägg
5st baconskivor
2st stora ägg
1 näva baby spenat
1.5 näve soja bönor

Kasta bacon i pannan och stek upp till önskat "knaper", kasta i äggen och rör om för att direkt efter omrörning ha i resten. Stek i någon minut sen så voila! Klart!
Krydda efter egen smak.

Innehåll PER portion:
♢ Ca 410 kcal. För mindre använd strimlad kalkon skinka.
♢ 27.8g protein
♢ 14.6g kolhydrater
♢ 25.3g fett
♢ 7,33g
♢ Vitamin A
♢ Pyridoxin (B6)
♢ Askorbinsyra (C)
♢ Alfatokoferol (E)
♢ Vitamin K
♢ Kalcium
♢ Järn
♢ Magnesium
♢ Kalium
♢ Natrium
♢ Zink
♢ Fosfor
♢ Selen
Jaa, finns säkert något/några jag missat, listan är lång! Men en klar "superfrukost" för dig som vill starta dagen med en kick av vitaminer, mineraler och alla möjliga goheter  samt är låg i kolhydrat.

Ha det bäst!
PUSS

Likes

Comments

Hoppas att challengen går som tåget, jag är alltid lika ivrig på att få höra era resultat 😍 Hur har "något nyttigt" gått? Det är nog den delen jag hört minst på, annars tycker jag ni är GRYMMA med feedback 😍

Vi fortsätter samma upplägg som gårdagen, övningarna kommer vara desamma fram till fredag. I helgen kommer nya surprises 🙄🤗

Video recept på min quinoa gröt kommer inom kort och jag måste få säga att den var GRYM! Höll mig fram till lunch (otroligt ovanligt) och jag tyckte det smakade mycket godare än havregrynsgröt 😍
Som sagt, stay tuned, kolla challengevideon och kör gääääärnet!!

Sammma upplägg, välj en video ELLER om ni är galet hurtiga så välj 2.🙄

Dagens nyttiga:
Fixa en rätt som egentligen skulle innehållt ris, pasta eller vadsomhelst och ersätt den med Quinoa

Varför?
Örten quinoa är ett utmärkt alternativ för dig som vill ersätta snabba kolhydrater med ett mer GI-vänligt alternativ.

Quinoa är naturligt glutenfritt och fungerar utmärkt att ersätta ris, pasta eller potatis med. Fröna är proteinrika, fettsnåla och en naturlig källa till både kalcium och järn. Örten innehåller dessutom kalium, som behövs för att reglera kroppens vätskebalans och för att musklerna ska fungera optimalt.

Eftersom blodsockret höjs långsammare av livsmedel med lågt GI-värde är quinoa ett bra alternativ för dig som vill undvika övervikt och minska risken att drabbas av diabetes typ 2.

Använd quinoa varm, i stället för ris eller pasta, eller kall i exempelvis sallader. Det är också gott och mättande att använda quinoa i morgongröten eller i smoothies.

Lycka till 😘

Likes

Comments

Hej mina utmanare!
Får be om ursäkt för dåliga updaten, nätet har vart uruselt samt spenderade dagen på ullared. Men nu är jag back on track och morgondagens övningar har ni nedan. Välj antingen eller men om ni känner er extra huritga så välj båda 😍
LYCKA TILL och ge mig gärna feedback 😘

Nyttig del:
Jag vill att ni har med en "grön protein" med i kosten! Kan innebära bönor, linser u name it! En video på ett vegetarisk rätt kommer inom kort 🙏

En varierad kost är en bra kost, att ibland ta ett vegetariskt mål istället för kött är inte bara bra för din hälsa utan för djur och natur! Stay tuned för att se "I pannan" hos Alicia.

PÖSS

Likes

Comments