​Det här med att blogga under resan gick ju inte så fruktansvärt bra... Delvis på grund av att vårt wi-fi inte ville samarbeta allt för ofta, men för att vara ärlig glömde jag också bort det rätt snabbt. Nu är vi iallafall hemma igen på vår kalla och gråa ö (vilket jag inte är så himla lycklig över). Nåväl, pengarna började ta slut så vi hade inget annat val än att bege oss hemåt. Fem olika länder hann vi iallafall med under de två månaderna vi var borta. Så nu måste jag bara dela med mig av en hel massa bilder från favorit-stället: Filippinerna <3!

Igår lämnade vi älskade Koh Tao där vi spenderade sex helt underbara dagar! Under dessa dagar hann vi sola, bada, besöka ett av världens tio finaste platser och ta dykcertifikat. På det sista dyket hade vi tur och såg både en stingrocka och en sköldpadda. Hade dessutom tur och fick världens härligaste dykgrupp, som vi åt avskedsmiddag och drog en utgång med. Vi har redan planerar att möta upp en del av dem på Phi Phi om två dagar.

Nu är vi då alltså på Koh Samui där vi ska fira nyår. Eller så var tanken från början, tills vi igår mötte en thailändska som sa att vi MÅSTE åka till Koh Phangan. Så idag ska vi väl kolla ifall det går några speedboats över och sedan bestämma oss.

Fick även hemska nyheter hemifrån för ett par dagar sen... Ta hand om varandra ❤️

Nu har vi varit här på Koh Tao en hel dag och vi trivs definitivt bäst här än så länge! Julafton har spenderats på stranden hela dagen och man börjar äntligen se att man fått lite färg! Vi hyrde SUP-brädor en timme också, och paddlade runt på havet. Ikväll gick vi och åt en lite finare julmiddag och efter det delade vi ut varandras små julklappar på hotellrummet.
Imorgon börjar vår fyra dagars dykkurs och jag är aspeppad!!!

Nu har vi lämnat Bangkok, och äntligen kommit fram till Koh Phangan efter en båtresa som tog två timmar längre än förväntat. Resan gick trots det väldigt smidigt, tack vare den grymma servicen vi fick på en turistbyrå i Bangkok. Tjejen där fixade precis alla båtresor och flyg åt oss! Vårt hotell här på Phangan ligger dock mitt ute i ödemarken känns det som just nu haha... men vi har inte hunnit gå runt och kollat när det varit ljust ännu. Imorgon blir det half moon party iallafall och sen åker vi till Koh Tao. Får se om vi kommer tillbaka hit över nyår eller om vi blir på Koh Samui som planerat.

Sista dagarna i Vietnam spenderades i Nha Trang. Tyvärr regnade det varje dag så vi hann nog inte göra allt staden hade att erbjuda... Men vi hann iallafall testa Mud Spa! Bodde dessutom på bästa hostellet (Min hostel) som gjorde det hela lite bättre.

Igår flög vi först från Nha Trang till Ho Chi Minh, och sen därifrån vidare till Bangkok. Resan var ett helvete, Fanny mådde dåligt och det skedde lite andra trista saker. Sen när vi väl kom fram till Khao San Road, hade hotellet vi trodde vi bokat glömt att meddela oss att bokningen inte gått igenom, och hade inga andra lediga rum. Så vi bokade en natt på första bästa ställe, som låg ovanför en nattklubb och väggarna bokstavligt talat skakade av musiken. Nåväl, idag har vi checkat in på ett fint hotell för de tre kommande nätterna. Vi har dessutom pool, så idag har vi legat som sälar uppe på rooftopen. Också Emma kom till Thailand idag, så nu är allt bra igen.

Tredje dagen här i Mui Ne! Igår gick vi till stranden och badade i de enorma vågorna, och på kvällen testade vi på utelivet här. Rätt kul faktiskt! Dock är det så dåligt väder hela tiden så vi har knappt fått någon färg alls ännu, vilket är lite tråkigt. Enligt väderprognosen ska det vara dåligt väder hela tiden här i Vietnam... Ser fram emot att komma till Thailand, möta upp Emma, få sola och äta god mat. Men det kommer!!!

Sista dagen i Ho Chi Minh åkte vi och kollade på Cu Chi-tunnlarna från vietnamkriget. Sjukt att tänka att det var exakt där det hände på riktigt... På kvällen gick vi sedan en snabb sväng till Chill Skybar. Häftigt att se utsikten, men vi kände oss extremt malplacerade bland alla rika människor så vi gick vidare till backpackergatan redan efter en öl haha!

Idag tog vi buss till Mui Ne, som tog fem timmar. Bussresan gick väldigt smidigt och kostade bara ungefär 5€. Vi kom fram hit vid 19-tiden, och gick sedan för att käka middag och kolla runt lite. Trivs redan mycket bättre här än i HCMC, såå mycket lugnare och fräschare! Hoppas på sol imorgon så man kan få lite färg.

Igår kom vi fram hit till Ho Chi Minh. Vi gick bara och åt middag och kollade lite här på backpacker-gatan innan vi gick och la oss. Idag sov vi ut och gick sedan och åt en frukost/lunch, innan vi gick och kollade lite längre bort från hotellet. Har dock redan bestämt att vi inte stannar här längre än en hel dag till, trafiken är helt galen och det är ständigt ljud överallt. Imorgon åker vi iallafall och kollar Cu Chi-tunnlarna och någon skybar, sedan är vi rätt klara med Ho Chi Minh City. På torsdag tar vi buss till Mui Ne där det förhoppningsvis är lite lugnare, och mera sol och bad!

Då var vi påväg! Det var sorgligt att säga hejdå till alla där hemma, men man får tänka att de finns ju kvar när man kommer tillbaka. Just nu sitter vi på planet mot Bangkok. Hittills har resan gått bra, lite turbulens och allmänt långtråkigt men annars okej. Vi har nästan nio timmar i Bangkok tills flyget mot Ho Chi Minh går dock, så får försöka underhålla oss på något sätt där. Ser fram emot att komma fram och utforska lite, och sen förhoppningsvis få en god natts sömn...