SSK-Utbildningen, VARDAG

Hej!

Jag är ju riktigt bra på att skriva här, kul hehe. Skämt å sido! Termin 4 på sjuksköterskeprogrammet börjar lida mot sitt slut. Idag gjorde jag mitt sista praktikpass på Vuxenpsykiatrin avdelning 4 (schizofreni och psykoser) med blandade känslor. Det är så oerhört spännande att få komma och jobba på en avdelningen där man egentligen inte kan någonting. Jo det är klart man kan men har man aldrig mött människor med ex schizofreni så nära inpå som jag fått göra nu under 4 veckor har man ju ingen aning om vad det handlar om, hur mycket man än läser i böckerna. Som sagt, det har varit otroligt spännande och givande även om jag under många stunder av praktiken känt mig sådär smått "otrygg". Vi har under dessa 4 veckorna haft väldigt sjuka patienter där en del varit väldigt uppvarvade, hotfulla etc vilket i vissa stunder gjort att man känt sig otrygg. Men så är det ju alltid när man möter "nya saker, nya utmaningar". Det är ju så att man får vänja sig vid dessa reaktioner med, något som är ganska svårt att hinna med under 4 veckor. Trots detta är jag så tacksam att jag fått spendera mina 4 veckor med patienterna på avdelningen 4. Skulle jag kunna jobba där? Mycket möjligt. Kanske inte under de första åren när jag väl är färdig utan i så fall i framtiden. Vem vet? Min dröm är och förblir ambulansen. Men hur som helst märker jag en enda sak efter varje praktik: Jag älskar verkligen det jag gör varje gång, jag älskar att få jobba med människor och att hjälpa till. Jag har verkligen valt att utbilda mig till världens bästa jobb.


Utöver detta har jag sammanlagt 2 seminarium och en kortare skrivuppgift kvar sedan har jag faktiskt sommarlov. Vår klass har även en tenta kvar som jag mirakulöst klarade vid ett tidigare tillfälle (I TOTAL CHOCK) vilket innebär att jag får sommarlov redan nästa onsdag. Det ska bli så jädra skönt med semester innan jobbet under sommaren drar igång igen. Kommer att hålla till på ortopeden, precis som förra sommaren. Blir skönt att få komma "hem" till rätt avdelningen efter att ha spenderat tid överallt på hela sjukhuset den senaste tiden, haha.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - click here!

Likes

Comments

GYMNASTIK, VARDAG

Hallå goingar! Tänkte jag skulle skriva av mig lite gällande motivation och sånt där. Har lite frågor som jag tänkte besvara utifrån mina egna tankar. Hoppas att det kanske kan vara användbart för någon av er :) Okej! Let's goooo!


Hur håller man motivationen uppe under hela tävlingssäsongen?

Enkelt svar. Det gör man inte, i alla fall inte jag. Vissa stunder under säsongen är faktiskt oerhört tunga och jobbiga och motivationen är då riktigt i botten. Vår säsong började i år sista helgen i mars och jag har redan gått igenom en riktig motivationssvacka. Det är liksom sånt som händer. Vissa träningar har varit så ångestfyllda att åka till att jag bara velat stanna hemma, jag har liksom satt mig i bilen påväg till hallen och längtat till att få åka hem igen. I de här stunderna har jag försökt att ändå tänka framåt, till nästa tävling exempelvis och vad jag har för mål under just den tävlingen. Det har gjort att motivationen ändå ökat något. Jag brukar även tänka på känslan man har efter en riktigt bra träning, den är så obeskrivlig. Ren lycka liksom. Jag tror att det är viktigt att acceptera att det är okej med kassa träningar och en motivation i botten, det blir ju faktiskt bättre tillslut. Senaste tiden har jag lagt till ett extra trampolinpass i veckan vilket var ganska jobbigt från början, jag offrade liksom min lediga "plugg-vardag" för att träna och jag var ofta i början väldigt trött under dessa kvällarna. Men jag bestämde mig från början att alltid ta mig till hallen hur deppig, trött eller sliten jag än var och det märks faktiskt idag, redan 4-5 veckor senare. Det visar liksom att "kassa träningar" och omotivation ändå leder någonstans i slutändan även om det är tungt för stunden. Man får försöka se till det hela, komma ihåg de träningar som gått bra och känslan efter en riktigt bra tävling. Det är det jag lever för. Den där känslan. Då är det okej med lite tårar och frustration ibland så länge jag får uppleva den lyckan och lättnaden någon gång ibland.


Hur får man ihop sin vardag med 5-6 träningspass i veckan + en krävande utbildning på det?

Det är klart att det är oerhört klurigt att få ihop vardagen men än så länge har det ändå fungerat helt okej. Det handlar lite om att "ge och ta". Jag har alltid varit en ganska strukturerad person och har varit ganska bra på att ha "många bollar i luften" samtidigt. Grunden till allt är egentligen bara planering. Varje söndag brukar jag ta en liten stund till att fundera över kommande vecka för att se så allt går ihop, att skolan får tillräckligt med tid då jag ändå tycker än den "går först" samtidigt som jag vill kunna träna så mycket som möjligt. Exempelvis såhär:

Har jag träning måndag-fredag och har en tenta på fredagen kanske jag väljer bort torsdagens pass och istället försöker köra ett extra under helgen. Eller om jag vet att jag ska bort på fredagskvällen så försöker jag antingen klämma in ett morgonpass eller planera in ett pass under lördag eller söndag.

Jag gör även en (troligen omedvetet) ganska bra dagsplanering som är sig lika i stort sett alla vardagar. Hur mycket jag än har att plugga efter skolan så försöker jag stänga av skolan när jag kommer hem för att få vila hjärnan innan träningen. Går jag i skolan 9-16 så kommer jag hem 16.30 varpå jag äter, sedan sover 20 minuter och åker till träningen varpå jag pluggar 1-2h efter träningen istället. Så ser liksom mina måndag-fredag ut, varje vecka, och det fungerar verkligen jättebra för mig. Det märks så tydligt när jag haft en stressig dag i skolan, kommit hem sent och inte hunnit "pausa" efter skolan hur trött min hjärna är. Det är så osmidigt med en sån koordinationssport när hjärnan inte fungerar, haha. Men för att sammanfatta det hela! Planering är allt. Det är lite klurigt i början innan man kommit in i sin egna perfekta planering men testa er fram, det underlättar så otroligt mycket i vardagen! :)


Vad gör man när man kommer till träningen och har/har haft en riktigt dålig dag?

Jag brukar tänka såhär. Så länge jag inte är sjuk kan jag alltid göra någonting på träningen, om det så bara är att lyfta skrot för att huvudet inte är med mig alls. Jag får fortfarande hoppa litegrann samt umgås med mina träningskompisar (lilla-familjen). Man vet ju faktiskt inte hur "kass" kroppen är innan man testat? Ofta känner jag mig ganska så slut när jag kommer hem från skolan men med lite längre uppvärmning visar det sig ofta att kroppen är mer taggad än någonsin. Ibland när jag känner att varken knopp eller kropp är med mig brukar jag bara hoppa helt vanliga ljushopp med vikter för att träna styrka i kroppen. Sedan blandar jag det men enkel basträning (bakåtvolter, framåtvolter osv) och övrig styrketräning. Kanske inte ett jätteroligt pass men det lönar sig i längden, tro mig. Som jag nämnde innan har jag börjat med ett extra pass i veckan som till en början var ganska tungt. Dessa pass körde jag mycket basic-träning blandat med styrka och det märks att kroppen både blivit starkare och mer "hopp-van" än innan. Sammanfattningsvis: man kan alltid göra något även om man är DÖDSTRÖTT. Det gäller bara att ha en öppen kommunikation med tränaren. Jag berättar ofta hur jag känner mig när jag kommer till träningen, kanske lite för ofta haha, men det är lett till att mina tränare vet hur jag fungerar och kan därför planera passet tillsammans med mig för att få det att fungera så bra som möjligt. Kommunikation mellan tränare och gymnast är så viktigt! Igår t.ex hade jag sån mensvärk att jag knappt kunde äta något under dagen, något jag brukar ha problem med när jag har min mens. Men jag vet också med mig att det brukar bli bättre om jag får röra på mig lite. Detta berättade jag direkt och med lite längre uppvärmning fick jag till det bästa träningspasset på länge. Känn av din kropp och utmana dig själv!


Såå, det var ett par frågor som jag ville dela med mig av. Hoppas att det är till hjälp för någon eller bara lita kul läsning för någon annan. Dessa svar är i alla fall utifrån mig själv och kanske helt galna ur någon annan synvinkel, men så är det :)


Nu tänkte jag ta helg efter en lång, intensiv vecka. Gjorde förresten ett försök på vår psykiatritenta idag (mitt försök är egentligen 3/6) och jag tror kanske, kanske att jag kan ha klarat den? Utan att egentligen ha pluggat så mycket, tänkte att jag testar. Herrejösses va gött det hade varit, då får jag i stort sett sommarlov 1 vecka tidigare. Håller tummar och tår.

Trevlig helg på er! Kram

Det där på bilden är mitt liv, vad vore jag utan den här sporten? I luften är jag tyngdlös, lycklig och odödlig...snälla ta aldrig det där ifrån mig.

Likes

Comments

GYMNASTIK

I helgen hade vi vår första deltävling i svenskacupen i Upplands Väsby, Stockholm. Som jag nämnt innan har jag inte alls kunnat träna så mycket som jag egentligen velat, främst på grund av praktiken men även på grund av sjukdom. Så inför den här tävlingen var mina krav, kanske för första gången, ganska låga. Jag är vanligtvis (läs alltid) en väldigt dålig förlorare. Kanske inte så att jag visar det utåt dock. Jag brukar, när det går dåligt, gå iväg ifrån allt folk, banka lite i en vägg, gråta en skvätt och sedan är det liksom bra. Det är alltså inget som någon ser och det fungerar så bra för mig. Hellre ett kort sammanbrott än en surpuppa hela veckan kan jag känna.


Jag har i alla fall i ett par veckor innan tävlingen intalat mig själv att "det är okej om det inte går bra just denna helgen, du har ju faktiskt knappt tränat". Detta gjorde att jag kom till tävlingen med en riktig "goo-feeling". Kvalet gick helt okej, jag satte i stort sett rätt serie och jag fick fortsätta till finalen på söndagen. Tyvärr missade jag och Linnea i dubbeln i förstaserien men satte en jäkligt bra andraserie och var därför rätt nöjda ändå, det är alltid svårt första tävlingen när man inte kunnat träna tillsammans (Linnea bor i Stockholm).


Under söndagsmorgonen hade jag även ett riktigt bra samtal tillsammans med min förbundskapten där vi bland annat pratade om hur träningen gått under vinter samt hur den går för tillfället och övrigt relaterat till detta. Vi pratade även om "kraven på mig själv" då jag hade ett riktigt tungt år förra året (tänkte eventuellt skriva om krav med mera i ett senare inlägg). Det var riktigt skönt att få öppna sig rejält med allt jag tänkt på under de senaste 6 månaderna. Det har liksom blivit sådär att jag fått sån oerhörd prestationsångest för att jag velat visa hennes (förbundskapten) att jag KAN PRESTERA att det tillslut inte gått alls. Gick från samtalet med en riktigt bra känsla och satte senare underdagen min serie som jag kämpat med hela förra året på första försöket. Ingen pallplats denna gången (slutade 4:a) men är ändå nöjd med min prestation. Att börja året med 30 övningar är, för mig, en perfekt start.

Lite bilder från landslagslägret för förra helgen samt tävlingen förra helgen. Härligt folk <3

Likes

Comments

VARDAG, SSK-Utbildningen

Ja precis. Tillbaka i skolan igen efter min sista praktikvecka på KAVA. Trivdes så otroligt bra, kanske en framtida arbetsplats?! Avslutade praktikveckan med bakning och mys på avdelningen med personalen. Riktig toppen praktik. Men som jag nämn innan så är det väldigt skönt att få komma tillbaka till skolan i ett par veckor, tänk att äntligen få tillbaka lite rutiner i vardagen!


Avslutar denna veckan med två seminarium och påbörjar nästa vecka vår psykiatrikurs. Skrämmande?! Nej, jag vet inte. Klart det ska bli spännande men känner på mig att jag kommer vara väldigt obekväm under denna praktiken? Fick igår reda på att jag ska få vara på en avdelning som tar hand om vuxna med psykoser. Håller tummar och tår för att denna praktiken blir lika bra och lärorik. Är nu i skolan i 4 veckor innan jag är tillbaka på sjukhuset (psyk) i 4 veckor. Mycket praktik denna terminen!! Hör av er om ni har några frågor angående utbildningen vetja! :)


Kram på er!

Likes

Comments

VARDAG, GYMNASTIK

Hej på er!

På lördag morgon, tidigt som attan, åker jag iväg till Stockholm för årets första landslagsläger med seniortruppen. Ska bli riktigt roligt och många undrar säkert hur jag laddat upp inför denna fantastiska träningshelg. Jo svaret är mycket enkelt. Jag passade på att dra på mig influensan i fredags och har legat total däckad fram tills idag. RIKTIGT GÖTT. Nej, det där var inte alls planerat. Träningarna har ju ändå börjat gå riktigt bra vilket är skönt med tanke på att tiden varit mer begränsad som jag nämnt i tidigare inlägg. En utav mina nya övningar inför våren har flutit på bra medan den andra hamnat lite i kläm, dock ingenting jag är orolig över då jag faktiskt (trumvirvel) fått tillbaka min motivation igen. Och som alltid kommer motivationen öka ytterligare efter lägret när man fått hänga med laget lite igen. Hoppas i alla fall att kroppen fortsätter att friskna till och att jag kan delta på så mycket som möjligt i helgen.

Utöver detta är jag i nuläget inne på praktikvecka 8 av 9 på KAVA vilket innebär att praktiktiden börjar lida mot sitt slut. Som jag nämnt innan är det liksom en bitterljuv känsla. Senaste två veckorna har verkligen varit roliga! Jag har börjat få ordning på dagsplaneringen, vad som ska tas upp på ronden och hur jag ska prioritera i de flesta situationerna. Jag känner mig verkligen mer självgående vilket är toppen kul, ser verkligen fram emot att få jobba som sjuksköterska nästa sommar. Ja. NÄSTA SOMMAR. Jösses, snart är jag klar.

Bilder från en väldigt bra träning för ett tag sedan, imorgon ska jag få träna igen. Jag är helt värdelös på att ligga hemma och vara sjuk.

Likes

Comments

FOTO&FILM, VARDAG

Ja vad har hänt sedan senaste gången? Inget speciellt faktiskt. Jag drog igång med min praktik på KAVA, kirurgisk akutvårds vårdavdelning, på SÄS vecka 4 så det är ungefär det jag gör om dagarna. Det är sååå roligt men lika jobbigt som vanligt. Det är liksom "förbjudet" att ha en dålig dag, man måste prestera hela tiden. Haha jag är helt slut. Men jag får göra en hel del roliga grejer, blanda läkemedel, sätta nålar, ta blodprov, sätta dropp, gå på undersökningar och på fredag ska jag få hänga på operation en heldag! Spännande! Ska även se ifall jag hinner med ett besök på ambulansen samt obduktion innan mina veckor på avdelningen är slut. Jag är just nu inne på vecka 4 vilket innebär att jag har 5 veckor kvar. Håller tummarna.


Annars? Jag har försökt träna lika mycket som vanligt men det är svårt med praktik som tar både tid och energi så tillfällena har blivit lite färre. Trots detta har jag dock haft ett par riktiga kanonträningar med nya övningar och bra tryck i kroppen vilket ändå känns skönt. Hur mycket jag än vill prioritera första tävlingen i mars så går ju trots allt skolan och praktiken först. Men som sagt, det är grymt skönt att det flyter på ändå trots något minskad träningsmängd. Utöver allt detta har jag försökt spendera så mycket tid som möjligt med vänner då man blir ganska självständig när man är ute på praktik. Det blir sån skillnad när man i samlad trupp brukar gå till föreläsningssalarna och helt plötsligt parkerar man bilen utanför sjukhuset vid 06.15 och knallar i själv. I NIO VECKOR. Därför är en mysmiddag tillsammans med saknade planerad på lördag för lite Catch Up om vad som händer i alla liv. Och som att inte det vore nog fyller jag ju faktiskt 22år på torsdag och en stor fest tillsammans med en vän är planerad inom ett par veckor där redan 55 klickat i att de faktiskt "kommer". Hur ska vi få plats?! haha. De kommer bli toppen!


Ha en fortsatt toppendag i solen, puuuuuuuuusssssss

Likes

Comments