Sommar, sol och semester. Inte bara för mig utan för mitt knä också. Den senaste månaden har jag slarvat så enormt mycket med träningen. Jag kan enkelt räkna antalet gånger jag har gjort de övningar jag ska på en hand, vilket inte alls är så himla positivt. Sommaren, jobb och resor har prioriteras framför men visst har jag haft annan tid, lathet kallas det.

Men! Idag är det ny vecka, imorgon börjar skolan och det är dags att ta tag i saker och komma in i rutiner igen efter ett för övrigt fantastiskt sommarlov.

Senare idag har jag tid hos min sjukgymnast för lite tester samt planering av framtiden. Vi får se hur resultaten av testerna urartar med tanke på min slapphet... Hur eller hur är jag nu mer än redo att börja träna för att göra framsteg igen och på så bra sätt som möjligt komma tillbaka till innebandyn!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

Cykla, cykla, cykla och cykla. Jag saknar att springa!

Imorgon är jag 3 månader post operation vilket är den allmänna gränsen för att få börja jogga. Tyvärr är mitt knä inte lika redo som jag för lite lätt jogg. Båda mina knän har en tendens att "gå inåt", även när jag promenerar, men det opererade benet går inåt extra och för mycket. Att jogga får jag alltså skjuta upp i mitt träningsupplägg och nu ligger fokus i varje övning att hålla ut knät så det är kontrollerat så att det sätter sig naturligt.

Det senaste veckorna har jag också varit med om att knät har vikt sig 2 gånger, eftersom muskulaturen och stabiliteten inte finns där när något plötsligt händer. Ena gången halkade jag till på en kudde och andra gången vek det sig efter jag landat från ett litet småhopp. Det är väldigt obehagligt när detta händer och jag blir rädd att något i knät ska ta skada, men det nyinsatta korsbandet ska tydligen vara jättestarkt. Att knät viker sig är ju en annan orsak till att jag inte heller är redo för jogg ännu.

För övrigt så upplever jag att styrkan på båda benen börjar jämna ut sig, att jag kommer ifatt det friska knät. I det olika maskinerna jag använder mig av är jag uppe och till och med förbi det vikter jag utmanade mig med innan operationen, så det är väldigt positivt! Böjningen är nääästan där, jag skulle säga att det endast är några graders vinkel kvar innan det tar emot. Sträckningen har jag haft svårt med men det blir sakta, och då menar jag väldigt sakta, men säkert litelite bättre.

Likes

Comments

Jag är inne på vecka 11 efter operationen och resan fortsätter. Till vardags fungerar knät okej. Jag kan gå, cykla och göra det mesta. Den där sista lilla biten i både sträckning och böjning saknas dock, vilket oftast är något som kommer med tiden.

Nästa vecka har 12 veckor passerat, det vill säga hela 3 månader, och då är det dags att gå på nästa fas. Nästa steg kommer att innehålla lite hopp och eventuellt att jogga om knät klarar det vilket jag gärna hoppas och tror på!

Denna vecka har jag dock haft känningar i baksidan av låret, förmodligen på grund av överbelastning efter en fartfylld midsommarhelg. Jag har då tvingats anpassa mina pass genom att undvika vissa övningar samt fokuserat på styrkan. Baksidan har nu blivit bättre mot slutet av veckan vilket visar att det gäller att lyssna på kroppen. Nu är jag mer än redo för stegring nästa vecka - mot nya mål!

Likes

Comments

Jag tränar regelbundet hos min sjukgymnast, 2 gånger per vecka. Fördelen med att gå till sjukgymnasten och använda gymmet som finns där är de specifika maskinerna jag tränar med samt att man får hjälp att utföra övningen på rätt sätt.

Detta pass, med övningarna ovan, har jag utfört mellan veckorna 2-6 efter operationen. I mitt rehabiliteringsprogram har dock övningar hela tiden stegrats i takt med att jag blev allt starkare. Alltså, i början av vecka 2 gjorde jag inte alla övningar på pappret medan i slutet av vecka 6 hade resten av övningarna byggts på.

Nu är jag inne på vecka 8 efter operationen och har ett nytt, lite mer utmanande, program att fortsätts kämpa med.

Likes

Comments

Genom artroskopi, det vill säga titthålskirurgi, kan det skadade korsbandet bytas ut. Vid främre korsbandsoperation används en sena för att bygga upp det nya korsbandet.

Innan operationen förbereds knät genom att tvättas samt lokalbedövas. Det som läkaren sedan börjar med är att ta ut den sena som ska transplanteras. Det vanligaste är att man tar en sena från lårets baksida. Ett annat alternativ är att använda en mittendel av knäskålssenan. Om det är knäskålssenan som ska användas görs ett snitt på framsidan av knät. Om det är senan från baksidan av låret görs ett snitt på underbenet, innanför och nedanför knäskålen, för att kunna ta ut den. En lite större öppning i underbenet måste hur eller hur göras för att senan ska kunna tas ut.

Läkaren gör sedan ett andra snitt på framsidan av knät och för att kunna föra in artroskopet, vilket är ett tunt metallrör som överför bilderna av knäts insida till en bildskärm. Ett tredje snitt görs för att föra in små instrument. Det gamla korsbandet tas efter det bort med en rasp.

Läkaren borrar sedan ett hål från framsidan på underbenet och upp i knäleden. Ett andra hål görs även från knäleden och upp i lårbenet där det nya korsbandet ska fästas. Senan som ska bli det nya korsbandet förs in i knäleden genom hålet i underbenet, genom knät och upp i hålet i lårbenet. Det nya korsbandet dras på plats i hålet med trådar som tidigare fästs i senan. Det nya korsbandet skruvas fast i lårbenet, spänns upp och fästs även i underbenet.

HÄR kan du se ett kort klipp hur ett sätt av en korsbandsoperation går till.

Likes

Comments

En självklar tanke under alla omständigheter är "varför jag?". En knäskada handlar främst inte om att man är otränad, utan främst om enorm otur. Att regelbundet träna knästabilitet minskar självklart risken för en knäskada men risken blir aldrig 0. Själva skadesituationen sker så fort att du inte har kontroll över händelsen.

Zlatan kan ändå användas som ett exempel på detta. Världens, enligt vissa, bästa fotbollspelare kan också drabbas. Det kan hända även den bästa, den som är enormt vältränad. Jag och Zlatan, han och jag.

Likes

Comments

När vädret är på topp men man är för uttråkad för att sitta stilla - innebandy utomhus i solen

Som sagt har jag massor av rehabiliteringsträning kvar och det är svårt att i nuläget säga hur knät kommer att fungera i framtiden. Efter en korsbandsoperation beräknas man vara tillbaka från allt mellan 6 till 12 månader. Hur som helst tycker jag det är viktigt att sätta upp ett rimligt mål som man hela tiden kan jobba imot. Mitt mål:

  • Vara tillbaka till innebandyn innan jul

Målet är rimligt i praktiken och om jag är flitig och ligger i kommer det att vara möjligt. Om inte, det skulle inte vara hela världen heller men det gäller att satsa högt. Sikta mot stjärnorna.

Likes

Comments

Alla saker här i världen har sin baksida. Bekymmerna som jag stött på hittills är främst sprutor. I 2 veckor efter operationen skulle man varje dag ta en spruta. Sprutorna var förebyggande mot blodproppar vilket är lätt att få med tanke på allt stillasittande efter denna lite större operation. Jag har inget som helst problem med att få sprutor men att ta dessa på sig själv är en helt annan femma. När det var dags för den dagliga sprutan slutade det i att skvätta ett par tårar i princip varje kväll.

Tidigare har jag även avskytt, verkligen hatat, att själva tabletter. Förut tvingade jag alltid mamma att köpa tabletter som smälter på tungan istället för sådana som man sväljer. Nu, massvis av piller senare, kan jag säga att detta inte är något problem längre, haha.

Likes

Comments

Idag är det exakt 5 veckor sedan min korsbandsoperation. För mig som ungdom är 5 veckor rätt så mycket, men än ligger många fler veckor framför mig innan jag helt är tillbaka.

Förra veckan, alltså 4 veckor efter operationen, fick jag hoppa upp på motionscykeln. Det hade jag längtat efter ett bra tag med tanke på allt stillasittande.
Annars har mitt knä en tendens till att ofta bli svullet och därför har rehabträningen inte blivit särskilt utmanande ännu. Det största fokuset i de övningar som jag har fått är att få kontakt med musklerna i benet. Jag märker att det, sakta men säkert, börjar hända något och att jag börjar hitta de muskler som fanns innan operationen.

Svullnaden blir allt bättre och likaså knäts rörlighet. Den senaste gången jag mätte var jag uppe i en vinkel på 120°.

Ärren har läkt ihop så bra som möjligt men det är inte alls fint att ha mitt på benet. Särskilt inte nu när det börjar dra sig mot sommar och korta kläder. Med vad är egentligen ett ärr för problem jämfört med ett helt samt fungerande korsband.

Likes

Comments

Ett korsband är en typ av ledband som finns inne i knäleden. Dess huvudsakliga uppgift är att stötta och stabilisera knät. Det finns två korsband: främre och bakre. Det främre korsbandets funktion är att hindra skenbenet (underbenet) ifrån att glida framåt i förhållande till lårbenet (överbenet). Det bakre korsbandet hindrar i sin tur att skenbenet glider bakåt i förhållande till lårbenet. Om ett korsband skadas eller går av är därför en återkommande vikningstendens, att knät plötsligt böjer eller sträcker sig, väldigt vanligt.

En främre korsbandsskada är den allra vanligaste korsbandsskadan. Orsaken till skadan är ett rotationsvåld som ofta uppstår vid olika typer av idrotter, vilket var det som hände mig. Korsbandsskada är också mycket vanligare bland kvinnor jämfört med män.

En skada på korsbandet kan vara fullständig eller partiell, det vill säga att korsbandet antingen har gått av helt eller bara delvis. Operation är det enda sättet att ersätta ett skadat korsband, men det är inte alla fall som behöver opereras.

Likes

Comments

Andra inägg

www.nouw.com/alicevägtillbaka.se