Efter Trolltunga åkte vi till Bergen och spenderade en dag där. Vi tog bergbanan upp till en utkiksplats, där man fick en väldigt bra utsikt över storstaden. Annars strosade vi bara runt på Bergens gator och tittade på alla fina byggnader.
Därefter rullade vidare mot Jostedal som ligger vid Jostedalsbreen nationalpark. Den består mest utav massa glaciärer. Vi checkade in på Jostedals camping och dagen efter gick vi på en guidad tur på Nigardsbreen. Den vi gick på kallades för "short blueice hike". Den tyckte jag var lagom, för det coolaste var att gå bland sprickorna ner vid glaciären.

Bergen.

En utsiktsplats på vägen mot Jostedal. "Stegastein look out"

Arvids fina bild till en väldigt fin utsikt.

Middag med en stor glaciär i bakgrunden.

Vägen mot Nigardsglaciären. Efter en båttur och en lite promenad var vi framme!

Efter lite lunch var hela gänget redo att gå igen!

Så himla häftigt!!

Nigardsbreen är en arm av Jostedalsbreen och den täcker 48 kvadrat kilometer.
De flesta glaciärerna blir bara mindre och mindre så om man vill se eller klättra på en glaciär så får man ta tag och göra det nu. Det är en så himla cool upplevelse så jag rekommenderar verkligen att göra det.

Den ena toppen efter den andra, denna gången Trolltunga.
Igår körde vi mot Skjeggedal där vi även tillbringade natten i bilen. Kanske inte det skönaste men viktigt om man vill ha en plats uppe på barkeringen (begränsat antal parkeringar endast 30 st). Och det lyckades vi med. Vi slapp där med gå 6 km som man skulle behövt om man skulle om startat nere i Skjeggedal.
Sträckan för oss till och från Trolltunga blev då 2 mil och tiden slutade på 8 h.

När vi äntligen kom fram kändes det så overkligt att se på den. Så konstigt hur naturen kan få det att se ut så på det viset.

Bilder på Langforssen som vi passerade på vägen från Predikstolen till Trolltunga.

Någon av Foglefonnas alla glaciärer.

Arvid som dricker ur varje vattendrag som vi passerar!

Dags för lite lunch.

Arvid med den lilla Norska flaggan som han fick utav mig och Annie på hans student kom tillslut till användning.
Så himla fint var det när man kom fram. När folk går ut på tungan för att ta bilder ser de inklippta ut för hela miljön känns helt overklig. Helst formen på stenen och utsikten tillsammans med alla höga höjder. Har för mig att Trolltungan ligget på en höjd som är 604 m hög.
En sjuk sak som jag fick höra med var att på sommaren är kön 3h för att kunna få en bild på sig på stenen. Så vi valde helt rätt tid på året att göra en Norgeresa tror jag. Denna gången tog det bara 5 min att få en bild på sig själv och Trolltunga!

Något annat som är lite konstigt är vad folk har på sig när de drar till de olika platserna som vi besökt. Vi har sätt folk med jeans, Ralph Lauren skjortor, converce och kläder som borde vara mycket varmare och mer vattentåligare. Som tex sträckan till Trolltungan. Den ska ta ca 10-12 h, leden är jätte lerigt och vid denna tiden på året även väldigt
regnigt, blåsigt och kallt. Då har vi sett folk med vanliga kläder och inte ens en regnjacka. Trots att vi varit väl förberädda har vi frysigt vid flera tillfällen.

För några dagar sen lämnade vi Lysebotn för att komma till lysebotn. Bilfärjans resa genom Lysefjorden var hur fin som helst.
Vi checkade först in på en camping nära predikstolen, där vi sen sov två nätter på.
Predikstolen enligt vår uppfattning var mycket mer turistigare. Det bildades tilloch med köer för att ta foton från den bästa platsen(och ja vi stod också i den kön för att ta en bild). Turen tog ca 4 h.

Där uppe på berget kan man se Kjeragbolten som vi stått på.

Här ville de visa en grotta genom att köra nära bergsväggarna. Vi kan säkert ha varit 6-7 meter ifrån.

Promenaden mot Predikstolen.

Här sitter man med fötterna över stupet.

Här tog vi även en liten lunchpaus och tittade på alla turisterna och hur de poserade. Ganska underhållande faktiskt, notera med att det är soligt för en gångsskull.

Arvid och Emma...

...och tredje hjulet!!!

Här har ni alla tre på ena kanten av Predikstolen.

Andra stoppet på resan blev Lysebotn eftersom att vi ville vandra till den kända stenen som kallas för Kjeragbolten.
Vägen från Jettegrytene till Lysebotn blev verkligen en överraskning! Vi förväntade inte att vi skulle åka på jättesmåvägar över hela fjället. Vägarna låg på ca 1000 meters höjd över havet.
När vi väl kom ner till Lysebotn checkade vi in på den ända campingen i byn. Oj vilket bra läge den hade.
Dagen därpå skulle vi vandra till Kjeragbolten som tar ca 5 h tur retur. Det var ingen enkel vandring och konditionen hjälpte inte precis...

Här är den superhäftiga vägen över fjället som vi körde, kan inte ens ränka hur många snäva svängar det fanns där uppe.

Här har vi den fina campingen som ligger mitt i dalen med en utsikt över Lysefjorden och ett brusande vattenfall.

Arvid och Emma

Så himla läskigt men kul att stå där ute!

Att äntligen komma fram till stenen var så värt den tunga vandringen. Att stå där uppe på stenen blev man lite höjdrädd när man tittade ner, helst när det är 1084 m stup.

Lite lunch uppe på berget och det blev västkustsoppa.

Efter en mil och 5 h var vi tillbaka på parkeringen igen. Det var riktigt tufft när det gick uppför, ibland kunde fallhöjdsmetrarna skilja 200-300 m när man gick upp för ett berg. Och det var väldigt många branta partier under sträckan. Efteråt tog vi en fika på cafét.

Ojojoj, vilken dag vi haft! Inatt har vi tältat vid Jettegrytene i Nissedal/Telemark. Det är som ett jättestort naturligt vattenbad, som på somrarna brukar vara väldigt populärt att bada. Dock doppade vi inte oss, det var för kallt igår.
Jettegrytene är som släta klippor där stenar bildat stora pooler och formationer under åren. Den djupaste hålet vi kunde se var 13 meter djupt.

Så fint och hade gärna velat vara här när det är lite varmare så att man kan bada och så!
Morgonen var dock inte lika rolig då vi var helt klara och skulle köra iväg startar inte bilen...
Så någonting har då förmodligen stått på under natten, så ungefär 4 h senare kom bärgningsbilen med startkablarna. Inte roligt när man är mitt ute i ingenstans och där täckningen till mobilen inte fungerade så bra.
Men nu är vi påvägen igen!

Lite bilder från Inlängan från i somras! Så mysigt när man kommer ut till mormor och morfar. Så lugnt och skönt.

Så himla gosigt! När jag och Annie var där solade vi och myste. Mormor lagade även skrabbekakor vilket är ett måste när man är där ute, riktig tradition.
På kvällen sen la vi även ut lite nät för både flundror och aborrar.

Var så längesedan man var med och la ut garn så det var så himla roligt att vi lyckades på så många med.

Andra gången jag var ute var mamma och pappa med. Och vi lyckades pricka in "Inlängefesten" som är varje sommar.
Alla på ön är då i hamnen och umgås. Det finns ett chokladhjul att spela på, grillning av korv, lotteri m.m. Tycker det är roligt att det händer något här ute ibland.

Jag har alltid velat testa på att säsonga någonstans. Jag valde Åre eftersom att det kändes tryggast i med att jag skulle åka helt själv och säsonga för tyvärr delar inte mina kompisar samma skidintresse som mig. Alperna eller någon annanstans hade ju självklart varit häftigt, men är för feg för att flytta till ett annat land helt själv. Åre för mig var det ända alternativet i Sverige eftersom att det är störst och har ett bra nattliv eller vad man ska säga, men skidåkningen för mig är ju viktigast. Åre har 42 liftar och 89 nedfarter vilket är ganska mycket om man ska jämföra med andra svenska fjäll.
Så jag skickade in en jobbansökan till Skistar i slutet på augusti, jag sökte att jobba som Stugvärd. Därefter blev jag uttagen till att komma upp till Åre på rekrytering och en gruppintervju. I början av oktober ringde sedan dem och sa att jag fick komma upp och jobba!
Är så nöjd att jag valde just Stugservice och skulle rekommendera det om folk skulle fråga. För kontoret löser det mesta, de är de bästa cheferna jag haft hittills. Vi är lovade minst 23 h i veckan (3 till 4 dagar i veckan) vilket var helt perfekt för mig, Men om man skulle vilja jobba mer går det säkert att lösa. Jag åkte ju inte till Åre för att tjäna pengar, detta var istället för att resa för min del. Jag ville hitta på så mycket jag bara kunnat med de möjligheterna som jag hade och åka så mycket skidor som jag orkade.

Att leva och bo i Åre är ju rätt dyrt. Personal boendet kostade ganska mycket och överallt är det turistpriser, helst när man ska käka ute. Men man har ju varit på semester på sätt och vis så man får väl räkna in det i budgeten. Under hela säsongen har jag försökt att anteckna de större kostnaderna så som alla taxiresor, mat och allt annat som tillkommer.

Flygbiljetter 921kr
Körkortet 150kr
Extra bagage 240kr
Sprit på hela säsongen 2576kr

Detta blir tillsammans ca 50 300 kr. Sen tillkommer ju kostnader som shopping, mat och dricka på restauranger m.m. Märker nu att man gått lite i back, jag hade ca 10 000 undanlagt till säsongen när jag åkte upp. Och utav Skistar när boendet dragits bort från lönen fick jag ut ca 40 000 kr totalt. Men det får man ju nästan räkna med om man vill ha en rolig säsong!

Väldigt nöjd över säsongen om man bortser från att snön alltid regnade bort när den äntligen kommit och att jag åkte på körtelfeber i mars månad vilket gjorde att jag inte fick åka skidor eller dricka alkohol under fyra veckor. Kommer framförallt att sakna att kunna springa i trapphuset, antingen upp till 4:an eller2:an för att umgås. Skidåkningen var jag inte ett dugg trött på, vilket jag trodde att jag skulle vara när jag åkte upp. Men när liftarna stängde kändes det som om man inte hunnit åka någonting under säsongen, så det kommer jag verkligen att sakna.

Känns sorgligt att detta blir sista inlägget från Åre. Vad sex månader kan gå så fort är ju rätt ofattbart. Efter valborg började de flesta att åka hem, men jag bestämde mig för att stanna lite längre utav olika anledningar. Mitt sista arbetspass på skistar var den 12 maj och den 14 maj var flygbiljetten bokad.
I slutet nu var det inte så många kvar utav oss, både Anna och Stina hade åkt hem så jag har haft lägenheten för mig själv de senaste två veckorna.
På jobbet så jobbade vi nu måndag till fredag nu när säsongen var över. Vi har under tiden stängt och storstädat lägenheterna för denna säsongen. Under helgerna som vi var lediga har vi tagit det lugnt, men i lördags gjorde vi en utflykt till en jättefin sjö som kallas för Blanktjärn. Bilder på det kommer längre ner.
Jag, Axel och Rasmus gick även till Nalleklippan för att kolla på solnedgången.

Det är så mysigt där uppe och en så himla fin utsikt över byn. Solen gick ner ganska sent typ vid tio på kvällen.

Haha en något felplacerad Rasmus!

En liten vilopaus i solen!

Lite bilder från lördagens utflykt. Det var så himla fint där och vattnet var helt klart och turkost.
Rundan var ca 14 km har jag för mig och tog ca 4 timmar totalt.
Vägen var bitvis väldigt ledig vilket gjorde att jag trillade två gånger i leran.. Men när vi kom lite högre upp på leden var det torrare och en bättre väg.

På kvällen sen grillade vi på gården, ett väldigt bra avslut och en mysig sista kväll i Åre.

Så himla sorgligt att tiden nu kommit, för nu har folk börjat Åke hem. Igår 1 maj, stängde liftarna för denna säsongen. Tiden har gått alldeles för fort här uppe då slutet känts så långt borta. Vardagen som man fått har jag inte tröttnat på och är absolut inte mätt på att åka skidor heller.
Den senaste veckan har varit fullspäckad med både skistar gala, ski finals, Åre session och massa skidåkning.

Åre ski finals är en tävling som hålls sista helgen på säsongen varje år. Tävlingen består utav fyra olika grenar kan man säga och den höll på i fyra dagar. Vilka är puckel, SkiCross, Slalom och Längd.
Tävlingen hölls i backen vid VM6 och efter varje tävling var det afterski på Timmerstugan!
Något som är kul är att det är massa skidproffs i byn under Ski finals då de är med och tävlar. Massa redbull hjälmar såg man i backarna och i parkerna. På bilderna ovan är Jon Olsson som åker slalom.

Afterskin på Timmerstugan och State of Sound på scenen från Åre session.

Lite bilder från en av de sista skiddagarna för denna säsongen, tomt i backarna, bra väder och bra snö!

Lite bilder från Skistar galan får ni här med! En väldigt mysig kväll tycker jag. Först förfestade vi lite på jobbet, där efter blev det middag på Raw som ligger på bygget. Sen vanlig utgång på Bygget.

Sista passet har jag den 12 maj så snart måste jag börja packa väskan och bege mig hem till Karlskrona igen.

Sista dagen vi hade var Isaks bil tvungen att åka hem på morgonen då han började jobba vid ett. Men Johans bil åkte vidare till Ramundberget. Bästa åkningen på hela säsongen, mer snö här så pisterna och offpisten var perfekta. Inte så mycket folk heller, det ända som var synd var att det blåste så mycket så att de två sitlifterna stängde.
Vi åkte mycket i skogsparken. Det var roligt, men själv hoppade jag ju inte så mycket som killarna gjorde. Lite för feg och sen är det nog inte så bra om jag trillar på grund utav körtelfebern som jag hade.

Här är Douglas som hoppar genom ett träd! Så läskigt och coolt!

Blev inte så mycket bilder på annat för njöt mest av den bra åkningen.

Här har ni bilderna efter min hemska vurpa i Vemdalen som Hanna tog på mig. Goggelsen och ena skidan flög av och låg en bit upp i backen. Man ser ju helt konstig ut utan glasögonen.
Så dem får avsluta vår miniskidsemester som var hur mysig som helst! Hade velat göra om den igen någon gång.