Jag har alltid velat testa på att säsonga någonstans. Jag valde Åre eftersom att det kändes tryggast i med att jag skulle åka helt själv och säsonga för tyvärr delar inte mina kompisar samma skidintresse som mig. Alperna eller någon annanstans hade ju självklart varit häftigt, men är för feg för att flytta till ett annat land helt själv. Åre för mig var det ända alternativet i Sverige eftersom att det är störst och har ett bra nattliv eller vad man ska säga, men skidåkningen för mig är ju viktigast. Åre har 42 liftar och 89 nedfarter vilket är ganska mycket om man ska jämföra med andra svenska fjäll.
Så jag skickade in en jobbansökan till Skistar i slutet på augusti, jag sökte att jobba som Stugvärd. Därefter blev jag uttagen till att komma upp till Åre på rekrytering och en gruppintervju. I början av oktober ringde sedan dem och sa att jag fick komma upp och jobba!
Är så nöjd att jag valde just Stugservice och skulle rekommendera det om folk skulle fråga. För kontoret löser det mesta, de är de bästa cheferna jag haft hittills. Vi är lovade minst 23 h i veckan (3 till 4 dagar i veckan) vilket var helt perfekt för mig, Men om man skulle vilja jobba mer går det säkert att lösa. Jag åkte ju inte till Åre för att tjäna pengar, detta var istället för att resa för min del. Jag ville hitta på så mycket jag bara kunnat med de möjligheterna som jag hade och åka så mycket skidor som jag orkade.

Att leva och bo i Åre är ju rätt dyrt. Personal boendet kostade ganska mycket och överallt är det turistpriser, helst när man ska käka ute. Men man har ju varit på semester på sätt och vis så man får väl räkna in det i budgeten. Under hela säsongen har jag försökt att anteckna de större kostnaderna så som alla taxiresor, mat och allt annat som tillkommer.

Flygbiljetter 921kr
Körkortet 150kr
Extra bagage 240kr
Sprit på hela säsongen 2576kr

Detta blir tillsammans ca 50 300 kr. Sen tillkommer ju kostnader som shopping, mat och dricka på restauranger m.m. Märker nu att man gått lite i back, jag hade ca 10 000 undanlagt till säsongen när jag åkte upp. Och utav Skistar när boendet dragits bort från lönen fick jag ut ca 40 000 kr totalt. Men det får man ju nästan räkna med om man vill ha en rolig säsong!

Väldigt nöjd över säsongen om man bortser från att snön alltid regnade bort när den äntligen kommit och att jag åkte på körtelfeber i mars månad vilket gjorde att jag inte fick åka skidor eller dricka alkohol under fyra veckor. Kommer framförallt att sakna att kunna springa i trapphuset, antingen upp till 4:an eller2:an för att umgås. Skidåkningen var jag inte ett dugg trött på, vilket jag trodde att jag skulle vara när jag åkte upp. Men när liftarna stängde kändes det som om man inte hunnit åka någonting under säsongen, så det kommer jag verkligen att sakna.

Känns sorgligt att detta blir sista inlägget från Åre. Vad sex månader kan gå så fort är ju rätt ofattbart. Efter valborg började de flesta att åka hem, men jag bestämde mig för att stanna lite längre utav olika anledningar. Mitt sista arbetspass på skistar var den 12 maj och den 14 maj var flygbiljetten bokad.
I slutet nu var det inte så många kvar utav oss, både Anna och Stina hade åkt hem så jag har haft lägenheten för mig själv de senaste två veckorna.
På jobbet så jobbade vi nu måndag till fredag nu när säsongen var över. Vi har under tiden stängt och storstädat lägenheterna för denna säsongen. Under helgerna som vi var lediga har vi tagit det lugnt, men i lördags gjorde vi en utflykt till en jättefin sjö som kallas för Blanktjärn. Bilder på det kommer längre ner.
Jag, Axel och Rasmus gick även till Nalleklippan för att kolla på solnedgången.

Det är så mysigt där uppe och en så himla fin utsikt över byn. Solen gick ner ganska sent typ vid tio på kvällen.

Haha en något felplacerad Rasmus!

En liten vilopaus i solen!

Lite bilder från lördagens utflykt. Det var så himla fint där och vattnet var helt klart och turkost.
Rundan var ca 14 km har jag för mig och tog ca 4 timmar totalt.
Vägen var bitvis väldigt ledig vilket gjorde att jag trillade två gånger i leran.. Men när vi kom lite högre upp på leden var det torrare och en bättre väg.

På kvällen sen grillade vi på gården, ett väldigt bra avslut och en mysig sista kväll i Åre.

Så himla sorgligt att tiden nu kommit, för nu har folk börjat Åke hem. Igår 1 maj, stängde liftarna för denna säsongen. Tiden har gått alldeles för fort här uppe då slutet känts så långt borta. Vardagen som man fått har jag inte tröttnat på och är absolut inte mätt på att åka skidor heller.
Den senaste veckan har varit fullspäckad med både skistar gala, ski finals, Åre session och massa skidåkning.

Åre ski finals är en tävling som hålls sista helgen på säsongen varje år. Tävlingen består utav fyra olika grenar kan man säga och den höll på i fyra dagar. Vilka är puckel, SkiCross, Slalom och Längd.
Tävlingen hölls i backen vid VM6 och efter varje tävling var det afterski på Timmerstugan!
Något som är kul är att det är massa skidproffs i byn under Ski finals då de är med och tävlar. Massa redbull hjälmar såg man i backarna och i parkerna. På bilderna ovan är Jon Olsson som åker slalom.

Afterskin på Timmerstugan och State of Sound på scenen från Åre session.

Lite bilder från en av de sista skiddagarna för denna säsongen, tomt i backarna, bra väder och bra snö!

Lite bilder från Skistar galan får ni här med! En väldigt mysig kväll tycker jag. Först förfestade vi lite på jobbet, där efter blev det middag på Raw som ligger på bygget. Sen vanlig utgång på Bygget.

Sista passet har jag den 12 maj så snart måste jag börja packa väskan och bege mig hem till Karlskrona igen.

Sista dagen vi hade var Isaks bil tvungen att åka hem på morgonen då han började jobba vid ett. Men Johans bil åkte vidare till Ramundberget. Bästa åkningen på hela säsongen, mer snö här så pisterna och offpisten var perfekta. Inte så mycket folk heller, det ända som var synd var att det blåste så mycket så att de två sitlifterna stängde.
Vi åkte mycket i skogsparken. Det var roligt, men själv hoppade jag ju inte så mycket som killarna gjorde. Lite för feg och sen är det nog inte så bra om jag trillar på grund utav körtelfebern som jag hade.

Här är Douglas som hoppar genom ett träd! Så läskigt och coolt!

Blev inte så mycket bilder på annat för njöt mest av den bra åkningen.

Här har ni bilderna efter min hemska vurpa i Vemdalen som Hanna tog på mig. Goggelsen och ena skidan flög av och låg en bit upp i backen. Man ser ju helt konstig ut utan glasögonen.
Så dem får avsluta vår miniskidsemester som var hur mysig som helst! Hade velat göra om den igen någon gång.

Andra dagen som nämndes i förra inlägget var vi hela dagen vid Douglas stuga. Vi fick låna tre skotrar utav douglas föräldrar och familjekompisar som vi turades om att köra på. Jätteroligt hade vi iallafall! Vissa körde skidor och snowboard efter skotrarna och vissa körde fast en av skotrarna i snön så att den fastnade. (tog ca 1 h och ca 6 killar att få loss den)
Jag och Hannorna tröttnade då så vi gick in i stugan igen, två vinflaskor senare  så kom grabbarna tillbaka.

Och hur mysigt var det inte att komma ner till ett dukat frukostbord med tända ljus och allt?!

Isak på snowboarden och Axel som kör

Johan och Axel

Det var roligt att få leka runt lite och jätte snällt att vi fick låna dem!
Tanken var ju att åka ut med skotrarna och grilla lite korv men så blev det inte.

Johan och hans bil.

Love

Lite bilder från lunchen och huset vi bodde i.

På kvällen sen fick jag äntligen se norrsken i verkligheten! Inga bra bilder precis men att se det i verkligheten var hur häftigt som helst och så fint när man såg det "dansa".

Från måndagen till och med onsdagen var jag tillsammans med några kompisar på en miniskidsemester till Dalarna, då Douglas föräldrar har en stuga som vi fick låna.
Vi åkte tidigt från Åre på morgonen för att hinna till Vemdalen när liftarna öppnade. Med säsongskorten får man även åka i andra skistar orter gratis, så vi passade på att göra det.
På kvällen åkte vi till Douglas stuga som ligger i Storfjäten. Det var hur mysigt som helst, mysig stuga med roligt sällskap och massa snö!
Andra dagen var vi på gården och åkte skoter på ett fält utanför huset och grillade korv på grusplanen.
Tredje dagen åkte ena bilen tillbaka till Åre medan resten av oss åkte till Ramundberget för att åka.

Johan och Douglas

Hannorna och jag!

Vemdalen var roligt! Det fanns mycket nysnö och mer än vad det var i Åre, kul med lite miljöombyte med. Fick till en ordentlig vurpa med där jag var tvungen att åka in i en stor sten eller in i massa grenar och buskar.
Isak lyckades med köra upp på en snövall och efter ca 1 h kom han loss efter lite skottning och knuffning.

Alpina Junior VM tog slut här i veckan. Vilket var ganska kul men drygt för oss på jobbet när vi skulle gå in och göra mellanstäd. För deltagarna hade ingen aning om vad krogar, galgar eller vad en garderob var för något.. Kändes meningslöst för oss att gå in där för man såg ingen skillnad. Något mer som var lite konstigt var att de inte låste dörrarna säkert sex lägenheter som vi var inne i var helt olåsta eller hemskt dåligt gömda. Inte rädda om sina saker för fem öre.

Tycker dock att VM skulle få mer uppmärksamhet, för i byn märkte man inte ens av att det var ett VM i Åre. Kanske att de mellan tävlingarna skulle ha något roligt för "publiken" att titta på så att det alltid finns något att se och göra.

Jag och Hanna gick dit två gånger för att se dem åka.

Efter att ha "vilat" upp mig hemma en vecka (pga körtelfebern) kom jag tillbaka till ett soligt och vårigt Åre. Då jag inte får åka skidor får man helt enkelt hitta på andra saker och toppen lockade så mycket med det fina vädret att jag bara var tvungen att åka upp med kabinbanan. Jag gjorde därför en liten utflykt upp till toppstugan. Vägen upp till stugan ser inte så långt ut när man precis klivit ut, men det var det. Körtelfebern och min kondition gjorde inte klättringen lättare heller precis. Vet dock inte hur lång tid det tog att gå där emellan men ca 20 min kanske.

Väl uppe på toppen tog jag lite bilder, köpte lite fika och njöt utav utsikten och solen. Högst upp på Åreskutan, 1420 meter över havet ligger toppstugan.

Här var jag äntligen uppe!

Varmchoklad ute i snön.

Fick lite underhållning med. Måste varit perfekt väder för dem att flyga med tanke på vädret, nästan vindstilla och strålande sol.

Dagen efter Var det lika fint väder så denna gången fick jag sällskap utav Natalie. Vi hade med oss lite fika och stolar.

Himla mysig dag och lite färg hade vi lyckats att få med!

Detta avslöjar ju lite vad jag gjort idag!
Dagen startade med jobb, men det var inte mycket att göra idag så vi fick sluta tidigare. Ganska så mycket tidigare, vid ca 12 gick jag hem.
Min jobbarkompis Elin, som också är guide på Camp Åre skulle ut och åka skoter eftersom att vi fick sluta så tidigt. Så jag fick åka med! Så himla roligt, en privat tur på Renfjället blev det.

Riktigt vinterland uppe på fjället! Så himla mysigt.

Vårt mål var att åka till toppen som kallas för skrovhögarna. Där har man utsikt över hela Åre och runt om hela toppen.

Utsikten över hela Åre.

Så här snygga är man när man står på en blåsig fjälltopp.

Elin.

Så himla rolig dag och så glad över att få följa med Elin. Det var sagolikt uppe på fjället, så mycket snö överallt. Vi fick även se fyra renar, passande med tanke på vad fjället kallas för.

Äntligen har jag fått komma ut och göra något efter att varit sängliggande i ca 1.5 vecka.
Tyvärr så har jag åkt på körtelfeber vilket innebär att jag inte får åka skidor på en månad, inte dricka alkohol på sex veckor och jobba när jag känner att jag kommer klara av det. Så himla tråkigt inte passande för en som säsongar precis.

Något positivt är att Sussie, min faster är på besök. Idag har jag varit ledig så vi passade på att göra en liten utflykt. Vi besökte Tännforsen och Handöl och lunchade i Storlien.

Förra gången jag var här var när familjen var på besök senast. Den 23 december. Tröttnar aldrig, det är så himla fint!

Sussie

Fick tips utav Johan att det fanns en hängbro och att Handöl skulle vara mysigt. Så vi åkte dit för att se efter!