Åre är verkligen så mysigt nu. Jag vet att jag skriver det hela tiden, men det är ju så fint när det är så krispigt och vitt ute. Jag kan inte kolla mig mätt på alla vyer som Åre bjuder på, ett riktigt vinterlandskap. I dag har vi varit lediga och kommer jobba nästa gång på måndag. Därför beslutade vi oss att ta en dagstripp till Tännforsen, som är Sveriges största vattenfall.

Ebba och Patricia.

Alla i lägenheten har en varsin stjärtlapp som vi använder flitigt.

Frida och jag.

Lina och Frida.

Alla träden är helt vita och det är så himla fint.
Julkänslorna börjar verkligen komma nu. Som tur är så är det ju första december imorgon och får äntligen öppna första klappen från julklappskalendern. Mamma har varit så gullig och skickat med mig små julklappar och nej man kan aldrig vara för gammal för en julklappskalaender. Imorgon öppnar även WM8 så imorgon blir det massa skidåkning, december kommer böja väldigt bra.

Äntligen! Första liften har nu öppnat för denna säsongen. Vad jag längtat efter denna dagen, att äntligen få åka lite skidor igen. Igår den 24 november öppnade Hamreliften i Duved. Det ryktas även att VM8 öppnar nästa helg, håller tummarna för det.

Första dagen var väldigt fin men bättre åkning har man haft. Det har varit så mycket snö i Åre den sista tiden, men tyvärr var det plusgrader och regn i torsdags. Himla tråkigt precis då när Hamreliften skulle öppna precis dagen efter. Eftersom att det var minusgrader dagen efter så höll backen sig nypistad hela dagen. Isigt med andra ord, lite segt men ändå värt åken!

Frida.

Idag var det lite bättre i backen men väldigt mycket fler människor. Många fler än vad det var första dagen, säkert 20 min kö till liften. Vilket är väldigt segt när vägen ner går på två min, liften var tyvärr inte öppen hela vägen heller utan bara halvvägs upp. Vi hann kanske med sex åk totalt och ett restaurangbesök.

Denna långhelgen har varit så rolig. Jag och Lina har flyttat in på riktigt i vår tillfälliga lägenhet. Nu är vi alla sambos i lägenhet 80, hur mysigt! Vi firade Dogge som fyllt 22 i fredags och i lördags hängde vi på Creperiet. På dagarna sen åkte vi lite pulka.  Har även fått invigt min nya jacka som jag köpte härom veckan. Är så himla nöjd över den, kärlek vid första ögonkastet. Det är en skaljacka från Houdini som jag köpte nere på byn.
Åre är så mysigt nu, ett riktigt vinterland med minusgrader och fint väder för det mesta. Det har kommit ganska mycket snö, så hoppas verkligen att det får ligga kvar. Förhoppningsvis öppnar även VM8 snart, är så åksugen när man kollar upp mot backarna. Förra säsongen öppnade liftarna den 19 november vilket var rekord och nu känns det som om det är mer snö än var det var förra året vid den här tiden.

Igår gick några av oss till Tott för att åka lite pulka och idag kom Johan med förslaget att vi skulle åka till Vålådalen, så det gjorde vi. Så jag har tagit lite bilder.

Bilder från i lördags i Tottbacken.

En nöjd Love!

Och ja pulkan gick sönder!

Dogges fina födelsedagstårta.

Snart är det en vecka sen jag kom upp till Åre igen. Älskar att vara här uppe, det är så himla lungt och skönt. I måndags började vi även att jobba, nu i början kommer vi bara hålla på med storstädningar och öppningar utav lägenheter. Men idag tar vi helg! Vi kommer vara lediga några fredagar framöver vilket jag tycker är rätt skönt, mysigt med långhelg.
I veckan har jag förutom att jobba köpt en ny mobil då min förra gett upp och tittat på norrsken. Här om kvällen var det stjärnklart och jättemycket norrsken. Tjejerna i min lägenhet och jag tog en bil och körde till Björnen för att komma bort från alla lampor. Det var så otroligt mycket och på en sån stor yta på himlen. Det är en så overklig känsla och så himla fint att titta på norrsken. I tisdags var andra gången jag såg norrsken och hoppas på att det kommer fler tillfällen under säsongen.

Är så dålig på att ta bra bilder i mörker men ska försöka att bli bättre på det.

Ja det blir ytterligare en säsong i Åre för mig. Jag som sa till min försteman men säkerhet att "nej det kommer inte bli en andra säsong för mig", men där ljög jag. Anledningen var för att jag tänkte att jag måste ta tag i mitt liv och börja plugga. En andra säsong skulle heller inte bli samma sak som den första då det inte kommer vara samma människor som kommer vara kvar m.m. Där hade jag lite fel för de viktigaste personerna för mig kommer att göra en till säsong.
Jag valde mellan att börja plugga eller att göra en till säsong och tänkte att det är nu eller aldrig isåfall att säsonga igen. Plugga kan man ju göra nästa år medan Åre är ju roligare nu när jag känner folk som ska upp igen och när jag ändå är inne i det. För om jag skulle avstå nu så kommer det inte finnas ett tillfälle för detta igen, förmodligen kommer man vara så upptagen med annat.

Igår den 3 november gick tåget 14.15 från centralen i Stockholm mot Åre. Jag kom fram på kvällen där Johan , Axel och Rasmus var så snälla och mötte upp mig på stationen. En sak som var så jobbigt var när jag precis hittat min plats och dragit upp all min packning på tåget ropade personalen ut att de satt fel vagnnumbrering på alla vagnarna så att alla var tvungna att byta. Paniken som uppstår när man har fyra stycken stora och tunga väskor. Som tur var hade mamma och pappa inte åkt än så vi hjälptes åt att flytta all packning till rätt vagn.

När vi kom fram till torpet sen så hälsade vi på de två nya tjejerna som kommit, Lina och Carro. Love och Douglas var ju med där så vi alla gick ner till ettan för att kolla på Idol och snacka lite.
Är så glad att jag hamnade på torpet igen. Men just nu i november kommer jag bo med lina, Ebba och två andra tror jag. Sen ska jag flytta ner till trean för att bo med fem andra personer. Så är lite nervös och spänd på hur dom är, men det kommer nog bli jätteroligt.

Mamma och pappa som vinkar av mig.

Idag har jag än så länge handlat lite mat, försökt leta efter en ny telefon eftersom att min pajade för 1 h sen och ikväll ska vi nog alla (vi som har kommit upp) till Johan och Viktor.

I September bilade jag, min bror och hans flickvän Emma i Norge. Har alltid velat resa runt och och bila i Norge och så har även min bror. Därför bestämde vi oss för att bila i Norge tillsammans, hur roligt som helst. Vi var iväg i ca 2 veckor och vi hann med väldigt mycket under den tiden. Dock fanns det väldigt många fina ställen som man hade velat stanna på men där tiden inte skulle räcka till om vi skulle hinna med att besöka de platserna som vi hade planerat. När vi åkte från de ena stället till det andra passerade man så himla fina vyer, man vill ju stanna överallt för att ta bilder. Det var många gånger man blev överraskad av vägarna då vi följde google maps vägbeskrivningar. Först kan man åka längs fjordarna omringad av höga berg och några mil senare kan man befinna sig på en liten slingrig fjällväg på 1000 m.ö.h med glaciärer på topparna. Därför överraskades man hela tiden då man aldrig visste vad som väntade en längs vägen.
Vi valde att besöka:
Jettegrytene som ligger i Nissedal.
Kjeragbolten i Lysebotn.
Preikestolen (predikstolen som vi svenskar säger).
Trolltunga.
Bergen.
Nigardsbreen (glaciär) som ligger i Josedal.
Atlanterhavsveien (Atlanthavsvägen).
Trollstigen.
På vägen mellan dessa platserna stannade vi till vid utsiktsplatser, vattenfall med mera. Förutom det vi absolut ville se och besöka, fick vi massa andra roliga upplevelser på vägen. Antar att det är det bästa med att just bila i Norge.

Mina favoriter under resan var Nigardsbreen, Kjeragbolten och Trolltunga. För det är så häftiga miljöer att befinna sig i. Att komma fram till målet efter att vandrat några timmar och se berget/eller stenen i dessa fallen, känns så overkligt! Och att man befinner sig på dem höjderna som vandringarna faktiskt ligger på gör en så stor skillnad, hela upplevelsen av att befinna sig på en plats förstärks enligt mig.
Glaciären, det är ju alltid något som jag velat besöka. Framför allt nu, innan allt smälter bort med tanke på den globala uppvärmningen. Även detta känns så overkligt att att en glaciär kan påverka naturen på de viset, är rätt sjukt när man verkligen tänker på det.

Jag antecknade under resans gång kostnader på allt vi gjorde. Efter resan sammanställde vi en lista över alla köp. Listan nedan är kostnaderna för en person utav tre stycken för att bila i Norge.

Presenning 2 st 13kr
Godis 19kr
Frukost 27kr
Tåg Stockholm-Karlskrona 241kr

Här kan man då se vad vi gjorde och vad vi la pengar på under resan som sagt. Norge har väldigt fina vägar och därför väldigt många vägtullar som vi trodde skulle komma en räkning på, men vi verkar slippa undan. Den totala kostnaden för hela resan slutade på ca 22 112 kr och vi tre var iväg i 2 veckor. Så för mig, en person blir det ca 7 271 kr.

Norge är ju ett väldigt populärt resmål och det många turister som väljer att besöker alla kända attraktioner. Det är kul att se när man går på en vandring till någon av det vi gjorde, att det är alla möjliga typer av människor som vandrar. Det kan vara en vanlig turist, en rutinerad vandrare, unga, vuxna och gamla. Folk kan ha på sig vad som helst, det är inte ovanligt att man stöter på någon med Converse, vanliga jeans eller en Ralph Lauren skjorta när det är runt 10 grader varmt ute eller en lång trekk.

Med tanke på alla turister som vi stötte på så åkte vi nog i en ganska bra tid trotts att det regna väldigt mycket i September. För under sommaren är det förmodligen tusen gånger värre. Hörde när vi var på Trolltunga att på sommaren brukar det vara 3 h kö för att ens kunna ta en egobild på sig själv och berget/tungan. Det säger lite hur sjukt många det är som vandrar och hur mycket folk det befinner sig på bergen, det förstör ju känslan av att vandra i naturen. Man bör nog bila i Norge före eller efter sommaren som vi gjorde om man vill slippa alla turister och trafiken på alla små vägar som man måste åka på för att ta sig mellan de olika platserna.

Denna gången hann vi bara med den södra delen utav Norge. Därför planerar jag och bin bror en resa i Norra Norge. Så förhoppningsvis kommer det komma fler inlägg om att bila i Norge till våren.

Efter Trolltunga åkte vi till Bergen och spenderade en dag där. Vi tog bergbanan upp till en utkiksplats, där man fick en väldigt bra utsikt över storstaden. Annars strosade vi bara runt på Bergens gator och tittade på alla fina byggnader.
Därefter rullade vidare mot Jostedal som ligger vid Jostedalsbreen nationalpark. Den består mest utav massa glaciärer. Vi checkade in på Jostedals camping och dagen efter gick vi på en guidad tur på Nigardsbreen. Den vi gick på kallades för "short blueice hike". Den tyckte jag var lagom, för det coolaste var att gå bland sprickorna ner vid glaciären.

Bergen.

En utsiktsplats på vägen mot Jostedal. "Stegastein look out"

Arvids fina bild till en väldigt fin utsikt.

Middag med en stor glaciär i bakgrunden.

Vägen mot Nigardsglaciären. Efter en båttur och en lite promenad var vi framme!

Efter lite lunch var hela gänget redo att gå igen!

Så himla häftigt!!

Nigardsbreen är en arm av Jostedalsbreen och den täcker 48 kvadrat kilometer.
De flesta glaciärerna blir bara mindre och mindre så om man vill se eller klättra på en glaciär så får man ta tag och göra det nu. Det är en så himla cool upplevelse så jag rekommenderar verkligen att göra det.

Den ena toppen efter den andra, denna gången Trolltunga.
Igår körde vi mot Skjeggedal där vi även tillbringade natten i bilen. Kanske inte det skönaste men viktigt om man vill ha en plats uppe på barkeringen (begränsat antal parkeringar endast 30 st). Och det lyckades vi med. Vi slapp där med gå 6 km som man skulle behövt om man skulle om startat nere i Skjeggedal.
Sträckan för oss till och från Trolltunga blev då 2 mil och tiden slutade på 8 h.

När vi äntligen kom fram kändes det så overkligt att se på den. Så konstigt hur naturen kan få det att se ut så på det viset.

Bilder på Langforssen som vi passerade på vägen från Predikstolen till Trolltunga.

Någon av Foglefonnas alla glaciärer.

Arvid som dricker ur varje vattendrag som vi passerar!

Dags för lite lunch.

Arvid med den lilla Norska flaggan som han fick utav mig och Annie på hans student kom tillslut till användning.
Så himla fint var det när man kom fram. När folk går ut på tungan för att ta bilder ser de inklippta ut för hela miljön känns helt overklig. Helst formen på stenen och utsikten tillsammans med alla höga höjder. Har för mig att Trolltungan ligget på en höjd som är 604 m hög.
En sjuk sak som jag fick höra med var att på sommaren är kön 3h för att kunna få en bild på sig på stenen. Så vi valde helt rätt tid på året att göra en Norgeresa tror jag. Denna gången tog det bara 5 min att få en bild på sig själv och Trolltunga!

Något annat som är lite konstigt är vad folk har på sig när de drar till de olika platserna som vi besökt. Vi har sätt folk med jeans, Ralph Lauren skjortor, converce och kläder som borde vara mycket varmare och mer vattentåligare. Som tex sträckan till Trolltungan. Den ska ta ca 10-12 h, leden är jätte lerigt och vid denna tiden på året även väldigt
regnigt, blåsigt och kallt. Då har vi sett folk med vanliga kläder och inte ens en regnjacka. Trots att vi varit väl förberädda har vi frysigt vid flera tillfällen.

För några dagar sen lämnade vi Lysebotn för att komma till lysebotn. Bilfärjans resa genom Lysefjorden var hur fin som helst.
Vi checkade först in på en camping nära predikstolen, där vi sen sov två nätter på.
Predikstolen enligt vår uppfattning var mycket mer turistigare. Det bildades tilloch med köer för att ta foton från den bästa platsen(och ja vi stod också i den kön för att ta en bild). Turen tog ca 4 h.

Där uppe på berget kan man se Kjeragbolten som vi stått på.

Här ville de visa en grotta genom att köra nära bergsväggarna. Vi kan säkert ha varit 6-7 meter ifrån.

Promenaden mot Predikstolen.

Här sitter man med fötterna över stupet.

Här tog vi även en liten lunchpaus och tittade på alla turisterna och hur de poserade. Ganska underhållande faktiskt, notera med att det är soligt för en gångsskull.

Arvid och Emma...

...och tredje hjulet!!!

Här har ni alla tre på ena kanten av Predikstolen.

Andra stoppet på resan blev Lysebotn eftersom att vi ville vandra till den kända stenen som kallas för Kjeragbolten.
Vägen från Jettegrytene till Lysebotn blev verkligen en överraskning! Vi förväntade inte att vi skulle åka på jättesmåvägar över hela fjället. Vägarna låg på ca 1000 meters höjd över havet.
När vi väl kom ner till Lysebotn checkade vi in på den ända campingen i byn. Oj vilket bra läge den hade.
Dagen därpå skulle vi vandra till Kjeragbolten som tar ca 5 h tur retur. Det var ingen enkel vandring och konditionen hjälpte inte precis...

Här är den superhäftiga vägen över fjället som vi körde, kan inte ens ränka hur många snäva svängar det fanns där uppe.

Här har vi den fina campingen som ligger mitt i dalen med en utsikt över Lysefjorden och ett brusande vattenfall.

Arvid och Emma

Så himla läskigt men kul att stå där ute!

Att äntligen komma fram till stenen var så värt den tunga vandringen. Att stå där uppe på stenen blev man lite höjdrädd när man tittade ner, helst när det är 1084 m stup.

Lite lunch uppe på berget och det blev västkustsoppa.

Efter en mil och 5 h var vi tillbaka på parkeringen igen. Det var riktigt tufft när det gick uppför, ibland kunde fallhöjdsmetrarna skilja 200-300 m när man gick upp för ett berg. Och det var väldigt många branta partier under sträckan. Efteråt tog vi en fika på cafét.