Idag var det säsongstart för den efterlängtade vintersäsongen här i Åre. Idag öppnades nämligen tre liftar och fem backar i Åre men även Duved öppnade en av sina liftar. Som jag längtat efter detta!

Jag och Tilly tog iallafall taxin in till VM8:an som är en åttastolslift. Vi mötte även upp gänget från Björnen för att få några åk med varandra.

Jag och Tilly.

Man var ganska ringrostig de första åken men i slutet tyckte jag att det blev bättre. Imorgon kommer jag nog ha lite träningsvärk för det slg en del ibenen när man åkte.

Påvägen hem skulle vi testa och se om man kunde ta sig från VM8:an och ända hem på skidor. Det gick bra trots att det inte fanns några lifter öppnade eller att backarna inte var pistade. Det var asnice med massa puder och på vissa ställen var det även  helt orört.

Idag på förmiddagen hälsade jag och Anna på hos Carolina för att se hur hon bodde. Hon bor i Björnen i en stuga som kallas för "Blåkulla". Hon delar också huset med bara en person just nu. I december kommer dock resten utav säsongarna så då kommer de dela huset med sex till har jag för mig.

När vi skulle åka hem passade vi på att handla för att sedan ta taxin tillbaka till åre och vårt boende så att vi slipper astmabacken. Vilket var skönt!
Men vägen ner till Ica var så himla fin då Björnen ligger på höjden ser man ut över hela sjön.

Här är jag och Anna.

Första inlägget från Åre kommer här!
En vecka har gått sedan jag och Carolina rullade in på Åres tågstation. Kom fram på lördag kväll och började jobba direkt på måndagen.
Jobbet som jag söke kallas för stugvärd. Detta innebär att vi under säsongen kommer åka runt till alla stugorna och städa och besiktiga lägenheter som gästerna själva städat i. Kanske inte låter så kul men ser väldigt mycket fram emot när säsongen drar igång på riktigt, för alla som jobbar här är hur sköna som helst. Men för tillfället så stor städar vi lägenheterna så att de är redo till säsongen och detta ska vi göra i ca två veckor till.

Jag delar boendet med en person än så länge som heter Anna och i december kommer nog den tredje personen tror vi. Vi bor i en stor tvåa där jag och Anna delar rum och där den sista kommer få sova i vardagsrummet tyvärr. Men den är rätt mysig med utsikt mot både sjön och backen om man bortser från höghuset mittemot.

Lite bilder på hur lägenheten ser ut!

Idag hade vi sovmorgon så jag och Anna åt amerikanska pannkakor till frukost, så gott! Idag var även första dagen sedan jag kom som det inte snöat. Så jag tog en lång runda för att se om jag kunde ta några bilder och sen fixa lite saker till lägenheten. Vi har nämligen saknat en mixer till köket, så det var vi tvungna att investera i!

Uppe på fjället var det klart från dimman som täcker sjön nere i dalen.

Lite bilder från byn.

Och som ni ser är det många backar så det är inte speciellt roligt att ta sig hem igen när man varit och handlat. Den tyngsta backen som vi tyckt varit jobbigast hade tydligen även ett namn... astmabacken! Jag förstår helt varför den fått det namnet.

Nästa helg öppnar några av de första backarna så förhoppningsvis blir det lite skidbilder nästa gång!

Att tågluffa i Europa är hur sidigt som helst! Vi beställde våra interrailkort från interrail.se och använde oss utav deras app som också var hur bra som helst. På appen som heter Rail Planner är offline vilket innebär at du kan söka resor och kolla tågtider utan att behöva ha internet vilket är hur bra som helst när man är ute och reser. Appen har massa bra funktioner som kan komma till användning på tågluffen.
En månad var dock för kort enligt mig, det gick så himla snabbt. Såklart är jag är nöjd med våra val av destinationer men hade velat åka till många fler ställen. Vi besökte Köpenhamn, Hamburg, Amsterdam, Munchen, Malmö ( tack vare min klumpighet, var tvungen att fixa ett nytt pass), Innsbruck, Como, Cinque Terre, Florens, Rom, Venedig, Budapest, Prag och tillsist Berlin. Vi stannade ca två nätter på varje plats för att hinna med många ställen vilket blev lagom när man kom in i tempot. För när man kom till en ny stad visste man alltid på ett ungefär vad man ville göra när man kom till fram.
Mina favoriter var Cinque Terre, Como, Amsterdam och Budapest. I Budapest la vi även till en extra natt för att det fanns så mycket att se och göra där.
Kostnader för tågluffen minus mat och shopping hamnade på ca 14 000 kr. Vi åkte dock på en böter och jag tappade bort mitt pass så det hade jag inte gjort om ifall jag skulle göra resan igen.

Interrail global pass 4576kr
Böter 560kr
Boende Berlin 148kr

​​
Detta är ju som sagt de stora kostnaderna som boende, "utflykter" och resor. Men totalt, om man lägger till maten och egen shopping blev det för mig ca 23 000 kr.

Asien var den största och roligaste resan jag varit med om. Resan var så himla bra och jag reste tillsammans med några av mina bästa kompisar. Vi fick uppleva så otroligt mycket under våra tre månader, både bra och dåliga upplevelser, något som kan vara intressant läsa för andra som vill göra en liknande resa. T.ex. om hur mycket tre månader i Asien kan kosta och vilka länder vi åkte till.
Vi startade iallafall i Vietnam, därefter åkte vi till Thailand, Malaysia, Indonesien, Sri Lanka och till sist Singapore.

En av mina favoriter var staden Da Lat i Vietnam då jag personligen gillade atmosfären och alla roliga människor och upplevelserna vi gjorde där.
Något som man borde göra när man åker till Thailand är att åka upp i norra Thailand. Då får man se ett annat annat Thailand och inte bara de typiska och turistiga ställena, och det är så otroligt fint där!
Sen har vi Perhentian Islands i Malaysia, där var så himla fint! Där vi besökte den finaste stranden under hela våran resa, Turtle Beach.
Något jag också gillade mycket var Sri Lanka. Vi hade lite kort om tid där tyvärr, och jag hade gärna nu i efterhand kunnat lägga några dagar till där. Sri Lanka var så himla speciellt, orört på ett sätt och det är svårt att beskriva med ord hur fantastiskt fint det var. Vi upplevde bland annat att turismen inte var speciellt stor på Sri Lanka. Höjdpunkten på Sri Lanka var dock tågfärden mellan Kandy och Ella. Tågresan är förmodligen en av de finaste och vackraste resorna du kan uppleva genom att åka tåg. Samtidigt som du reser får du uppleva Sri Lanka genom att kunna sitta och dingla med fötterna ut genom tågets dörröppning samtidigt som vi åker över höga broar och branta klippkanter. Det är en väldigt speciell känsla.

Var det någon besvikelse så skulle jag nog säga att det var Bali. Hade haft alldeles för höga förväntningar på den ön. På många stränder var det så äckligt, har aldrig varit med om så mycket skräp i vattnet förut.
Kuta, enligt mig skulle man lätt hoppa eller prioritera bort den staden, men det fanns ju även bra platser på Bali t.ex. Blue Point Beach. Till att börja med var det inget skräp i vattnet, det fanns många duktiga surfare överallt som var roliga att titta på. Byn var supermysig. Utsikten var också väldigt fin.

Att bo och leva i Asien kostar inte särskilt mycket, därför kan man lägga pengarna på att göra roliga utflykter istället! Jag antecknade under resans gång kostnader såsom resor, boenden och utflykter.
Detta gick totalt på ca 33 000 kr.

Flyg dit 3061 kr
Taxi i KL 29kr
Taxi skybar 17kr
Taxi till flygplats 70kr
Roy homestay 229kr (inte att rekomendera)
Taxi till boende 22kr
Gold class bio 174kr
Taxi Flyg hem 48kr
Tågbiljett hem 300kr

En lång lista över de större kostnaderna kan kanske vara rolig att se och jämföra med . Utöver de 33 000 kronorna får man lägga till matkostnaderna och egen shopping. Vi försökte hålla oss till en dagsbudget pengar på maten. Det varierade såklart på vilket land man befann sig i. Likadant hade vi bestämt oss för kostnaderna på boendena, detta för att resan inte skulle bli alltför dyr. Resan för mig slutade på totalt ca 52 000 kr.

Familjen passade på att ta en minisemester nu när båda jag och Annie var lediga samtidigt. Vi åkte då till Österlen för att åka runt och titta och för att sola och bada på Sandhammaren som vi brukar vara på när vi är på besök.

Det var lite blåsigt och vattnet är mycket kallare än hemma men väldigt värt ändå!

Räkfrossa i Simrishamn.

Tog en snabbis till Beantevik för att besöka en av mammas favorit affärer.

Sen besökte vi Mandelmanns trädgård för ätt äta lunch och titta runt lite.

I helgen var jag och Ludvig i London för att se Coldplay på Wembley. Kan knappast beskriva med ord hur bra de är.
Medan vi var där passade vi även på att turista lite då det var min första gång i London och att träffa två av Ludvigs kompisar som han träffade på sin resa.

Vi avslutade vår första dag med en shake shack burgare.

Vi åt på en asiatisk restaurang och gick sedan till en rooftop för att ta något att dricka.
Där efter var vi tvungna att gå då vi skulle ta oss ut till Wembley.

Vi lyckades komma nära podiumet trots att vi kom efter insläppet. Men arenan tar ju väldigt många så det kanske inte var så konstigt egentligen.
Konserten var så mäktig, med alla människor som var där och tittade och för att Coldplay är så himla bra!

I helgen var jag och Ludvig på Håkan Hellström vilket var så himla mäktigt! Vi började köa runt 4 tiden men det hade man egentligen inte behövt göra då Annie kom ca 1 h innan det skulle börja. Men tack vare att vi köade lite kom vi väldigt långt fram ca 2-3 m från scenen.
Göteborg bjöd på väldigt fint väder alla dagarna vi var där! Vi åkte upp på torsdagen och åkte hem på måndagen igen.

Annie kom och mötte oss på tågstationen och på kvällen gick vi till en park för att äta pizza i den fina vädret.

Ända sen den första konserten på Ullevi har jag ångrat mig att jag inte köpte en biljett dit, som tur var fick jag tag i några i höstas!

På söndagen åkte mamma även upp så vi beslutade oss för att åka till skärgården. Det slutade med ett uppfriskande dopp och ett mysigt restaurang besök på Tullhuset på Hönö.

Mysigaste kvällen på länge!

Då var det dags för bal igen! Är så himla avis på de som förmodligen hade det  mycket trevligt igårkväll.
Något nytt för i år var att de kommunala skolorna hade sin bal på Marinmuseumet. Museet har ett guldläge då det ligger precis vid vattnet, kan tänka mig att många fick väldigt fina bilder igår på alla paren.

De jag främst ville se på var Matilda, min kusin och hans flickvän som gick tillsammans. Men även alla andra, det är så kul att se när folk är sådär uppklädda.

Så himla fina!

Fina Matilda och hennes baldejt.

Podiumet in till middagen!

Familjen Carlsson.

Jag och Ludvig.

Prag är en stad som både jag och Ludvig redan varit i. Staden är så mysig med alla gamla husoch dessutom ganska billigt. Gamla stan är extra mysig att strosa runt i då det finns en del att se på och har även bra restauranger runt om den.
Eftersom att vi båda redan varit här beslöt vi oss för att inte turista allt för mycket utan tog bara några av de största attraktionerna.

Den astronomiska klockan är väldigt känd och många står och inväntar alla helslag en varje timme för att se klockspelet.

Karlsbron.

Lennon Wall.

Vi gick även upp till slottet och kollade bladannat på utsikten.