Postad i: Hawaii 2017

Idag hade vi bokat biljetter till Pearl harbor och vi skulle vara där klockan 14.00. Vi klev därför upp tidigt för att passa på att ligga i solen så länge som möjligt! Vid 13.00 skulle vi bli upphämtade av en shuttle men där sket det sig, våran shuttle kom aldrig så vi fick åka med en annan man istället som gjorde att vi kom fram alldeles för sent. Sedan var han sjukt otrevlig och krävde pengar av oss innan han drog utan att säga något. Väl framme så hade vi missat våran tour men som tur var så var det inga problem och vi fick hoppa på nästa tur.

Vi började med att se en film om attacken mot Pearl harbor 1941, den var väldigt intressant och känsloväckande. Efter den fick vi åka ut med båt till Arizona memorial, det är en minnesplats som är byggd ovanför skeppsvraket Arizona. Där under ligger hundratals män som dog i attacken och i Arizona memorial finns alla deras namn och titlar nedskrivna på en vägg. Man kunde också som överlevare välja att begravas i en urna under vattnet med sin gamla besättning. Väldigt fint tyckte vi.

Eftersom vi inte hade en speciellt trevlig resa med shuttle så bestämde vi oss för att åka med lokaltrafik (theBus) hem. Det gick fint, det tog ganska lång tid men hem kom vi. Då svängde vi förbi McDonalds och KFC på vägen för att köpa middag för kvällen.

Nu har vi packat ihop våra väskor för en sista gång och imorgon klockan 4.00 bär det av mot flygplatsen. Det känns jobbigt att lämna det här paradiset men det ska bli skönt att komma hem ändå. Tack för den här gången Oahu!

MAHALO och Aloha!

Postad i: Hawaii 2017

Godkväll, denna morgon började med amerikanska pannkakor och sedan en promenad till campus. Vi gjorde ett andra försök på att ta oss till KCC farmers market och denna gången lyckades vi. Det var en mellanstor marknad med mycket lokalt odlade frukter, grönsaker och blommor. Det fanns också diverse juice och matstånd.

Jag och Sofia köpte med oss en bit jackfruit hem för att vi har velat pröva en ny exotisk frukt. Jackfruit är världens största frukt och det är den stora taggiga klumpen ni kan se på bilden ovan. Själva frukten som man äter smakade som en blandning av banan, mango och honungsmelon. Den hade en konsistens som stekt lök. Det var en udda upplevelse men vi är nöjda med att vi tillslut hittade frukten iallafall!

Efter marknaden så gick vi upp till lägenheten för att byta om och dra till stranden där vi hängde hela dagen. Det har varit lite sisådär med vädret de senaste dagarna men idag tittade solen fram mer än vanligt så vi låg och svettades ett bra tag innan vi var nöjda. Detta fina fenomen såg vi på himlen idag, en halo!

På kvällen så gick jag, limpan och Sofia till ett nudelställe som vi hade kollat in under våra första dagar här i Waikiki. Linnea stod över denna middag för att hon inte gillar den här sortens mat så hon sparade in lite pengar på det. Restaurangen var en slags snabbmatsrestaurang med japanska udonrätter. Nudlarna gjorde dom själva bakom disken och man fick välja till olika tempuratillbehör. Detta ställe var väldigt poppis så det var lång kö utanför restaurangen men det var helt klart värt väntandet. Maten var riktigt god och de snålade inte heller med mängden mat! Nu ligger vi mätta och belåtna i sängen och jäser, vi väntar på att några gäster kanske ska komma, annars blir det sovdags för oss.

Postad i: Hawaii 2017

Denna morgon steg jag, Linn och Sofia upp lite extra tidigt för att laga en födelsedagsfrukost till Linnea som fyllt 20 år idag! Det blev hawaiianska poi pannkakor, äggröra och smoothie dagen till ära. Efter frukosten var det dags för linneas överraskning som vi fixat. Vi packade våra väskor och gick iväg, bara rakt över gatan. Vi hade bokat surflektioner till henne i födelsedagspresent och allt blev väldigt lyckat!

Vi fick börja med att återigen signera ett papper om att vi inte skulle stämma företaget om vi dog eller skadade oss men att dom fick stämma oss om vi förstörde något. Rimligt tyckte vi, typiskt amerikaner. Lektionen började med lite teori, säkerhetsinformation och praktisk teori på torrt golv. Vi fick där lära oss hur man hanterade surfbrädan, hur man hanterade faror och allt vi behövde veta om hur man surfar. Sedan packade vi in våra saker i företagets bil och åkte iväg till ett avskiljt ställe på Waikiki beach som vi skulle surfa på. Vi fick låna rash-guards och badskor och helt plötsligt var vi alla fyra + två instruktörer ute på vattnet. Det var galet kul att surfa men väldigt jobbigt för armarna! Det var mycket padding och lång väntan för lite surf men vi var bra nöjda med den tid vi fick. Jag kan lova att detta kommer att kännas i armarna imorgonbitti.

Efter lite poolhäng så avslutade vi dagen med en rejäl middag på the Cheesecake Factory. Vi åt allt från sallad och hamburgare till lax och grillat kött. Till maten beställde vi in varsin alkoholfri passionsfrukts mojito, den är att rekommendera. Sedan avslutade vi självklart kalaset med varsin fet cheesecake. En bit innehöll ungefär 1200 kalorier! Vi blev riktigt mätta så vi rullade hem ganska tidigt för att jäsa i våra sängar. Grattis ännu en gång till Linnea, hoppas du blev nöjd med din födelsedag här i paradiset!

Postad i: Hawaii 2017

Nu kanske ni märker att det har varit lite dåligt med uppdatering på senaste tiden. Det är både för att våra dagar inte är fullt så händelserika som förra veckan och för att jag inte drar med mig kameran överallt längre! Vi ska försöka bli bättre på det. På bilden ovan kanske ni ser vad gårdagens syssla var, shopping på ala moana shopping center. Vi var där i princip hela dagen och kom hem med värkande fötter och händerna fulla med kassar.

Igår invigde vi köket och lagade våran allra första måltid. Det blev kyckling i parmesansås med pasta, det satt fint med något annat än frysmat eller McDonalds. Resten av kvällen gick åt till att spela kort, dricka te och äta kakor.

Imorse när vi vaknade var vi husliga igen och bakade scones till frukost! Det var mycket uppskattat att för första gången äta något annat än rostbröd till frukost. Nu lever vi lyxlivet kan jag lova. När vi var mätta packade vi ihop våra grejer, bytte om till bikini och drog till Waikiki beach för att ligga och sola hela förmiddagen. Idag har vi haft riktigt klart och soligt väder så vi passar på att fånga alla solstrålar vi kan få nu den sista veckan!

På eftermiddagen gick jag, Linnea och Linn ut på en lång promenad mot en marknad som vi hade läst om. Den skulle vara jättestor och populär. Men när vi var framme så såg vi ungefär 6 marknadsstånd och tydligen så är det på lördagar den stora marknaden är. Men vi var inte speciellt bittra för det, vi vände om och gick mot ett litet ställe som vi sett förut i Waikiki. Påväg dit så lyckades jag få syn på en annan marknad där vi gick in och köpte sallad, mango, munkar och papaya. Sedan återvände vi hem och avslutade kvällen med........ kortspel!

Postad i: Hawaii 2017

Idag har jag tyvärr inte mycket att bjuda på här på bloggen. Vi klev upp vid 6.00 imorse för att packa ihop det sista innan vi tillsammans med vår husvärd åkte och lämnade bilen. Idag har vi flyttat in på vårt nya boende och packat upp våra väskor för en sista gång denna resa. Men vi har ju faktiskt en hel vecka kvar i detta paradis.

Eftersom vi inte fick checka in på vårt nya boende förrän klockan 14.00 så fick vi slå och ner vid Waikiki beach en stund tills det började regna. Då gick vi till lägenhetskomplexet och dumpade våra väskor innan vi gick till McDonalds och åt lunch. Vi känner oss lite deppiga över att inte ha friheten med bil längre eftersom vi älskade naturen och stränderna uppe på norra delen av ön. Men vi ska nog hitta på ett sätt att ta oss upp på ön en sista gång innan vi åker hem!

När vi käkat vår lunch fick vi tillgång till lägenheten. Vi bor på 36e våningen och det tar nästan en evighet att åka hiss upp... Dock är utsikten väldigt fin och lägenheten är fräsch, vi kommer nog att trivas bra här. Vi packade upp våra grejer innan vi begav oss till närmaste stora mataffär och storhandlade. Eftersom vi har ett fullt utrustat kök nu så kommer det antagligen bli lättare att laga riktig mat nu istället för att leva på frysmat. Efter att vi gjort oss hemmastadda så tog vi oss en tur på stan, nu har vi krupit ner i sängarna och ska sova. Klockan är snart 23.00 och såhär sent har vi nog aldrig kommit hem under våran resa!

Postad i: Hawaii 2017

Hejsan! Igår blev det tyvärr inget inlägg, helt enkelt för att vi inte gjorde något speciellt alls. Vi var så trötta efter våran fartfyllda dag i torsdags så vi klev upp sent, åkte till stranden ett tag och sen åkte vi hem för att packa våra väskor. Idag däremot har det hänt en del grejer! Vi bestämde oss för att utnyttja våran sista dag med våran älskade bil till fullo så vi åkte upp till North shore idag igen. Vi började med att hänga en del på stranden och njöt av det fina vädret.

Efter lite strandhäng tog vi oss till vårt favorithak för att köpa varsin Haleiwa Bowl, dessa är så extremt goda. Vi tog oss en promenad till lastbilen där dessa säljs och sedan tog vi oss en promenad tillbaka. Det är väldigt vanligt med food-truck konceptet här på North shore.

När vi sedan skulle ge oss av från stranden hände något extremt panikartat. Limpan råkade låsa in bilnyckeln i bakluckan som endast gick att öppna med nyckeln! Vi fick alla panik och kände att nu är det kört, vad skulle vi göra? Vi tog fram manualen och började bläddra desperat efter flera alternativ till att öppna bakluckan men hittade ingenting. Så tillslut fick Sofia offra sin arm och trycka in den mellan baksätet. Tillsammans med en lång pinne kunde hon tillslut fiska till sig Linns väska där nyckeln låg och detta var nog den bästa stunden i våra liv. Det var verkligen helt overkligt, jag tror att många trodde att det var ganska kört.

När vi hade samlar oss och gråtit glädjetårar så bestämde vi oss för att fortsätta gå efter dagens planer så vi bytte om och satte oss i bilen igen.

Vi gick och köpte mat för att ta med ned till en strand där våra fallskärmsinstruktörer skulle göra en strandlandning. Vi satt där och kollade på de enorma vågorna, åt mat, lyssnade på musik och såg flera skydivers falla från himlen till solnedgången. Måste säga att det var väldigt mysigt och solnedgången var verkligen magisk. Nu ska vi hem och packa ihop våra sista saker för imorgon byter vi boende för sista gången. Då ska vi tillbaka till Waikiki och säga hejdå till våran älskade bil.

Postad i: Hawaii 2017

Hej hopp det här inlägget är det Linnéa som skriver!
Jag tänkte sammanfatta våran sjuka gårdag (eftersom Alice är så jäkla seg på morgnarna).

Klockan 5.30 på morgonen bar det iväg mot Pacific Skydiveing på North Shore. För Linn och Alice var bilresan inte så rolig, för den var fylld med ångest och hets inför deras kommande hopp. Detta kan man tydligt se på Linns smått vettskrämda leende på bilden ovan.

När vi väl var framme skulle de börja fylla i sina döds-formulär där de skrev under att ingen skulle stämma företaget om de dog. Helt plötsligt satt också jag och fyllde i ett formulär, egentligen lite på skoj. Skojet blev till verklighet och jag spontanköpte ett hopp från ett plan 4,2km upp i luften. Bästa spontanköpet någonsin!

Tyvärr kan vi inte lägga upp bilder från hoppet eftersom vi då behöver en dator. Alice kommer så småningom göra ett mer detaljerat inlägg om hoppen. Jag kan åtminstone säga så här: DET VAR DET SJUKASTE VI VARIT MED OM.

Efter att vi fallit fritt och sett hela ön ovanifrån var vi riktigt sugna på Haleiwa bowls, som vi hört så mycket om. Vi åkte helt enkelt till stranden och käkade världens godaste acaismoothie. Här hände ytterligare något sjukt. Alice skydiveinginstruktör frågade om vi ville hänga med dem efter att de slutat jobba klockan 12. Det ville vi såklart!

Vi åkte till "the treehouse" som flera av instruktörerna tillsammans bodde i och väntade in den sista, Alices instruktör (som sitter på flaket på bilden) innan vi begav oss vidare till...

Denna härliga trampolin i havet, som hela tiden rivs ner (antingen av att folk hoppar sönder den eller att någon tar ner den av säkerhetsskäl) men som någon hela tiden bygger upp igen. Detta var ett sånt ställe vi verkligen velat komma till på vår resa så vi är riktigt glada över att de tog oss dit. Vi hängde kvar en eller två timmar innan vi åkte vidare för att...

Hinna med lite cliff jumping! Här var klipporna ungefär 10m höga och vattnet inte så inbjudande. Alice och Sofia gjorde illa sina rumpor medan jag agerade fotograf och Linn satt och pratade med sin flört. Hur som helst var det riktigt coolt. Detta var också något vi pratat om att göra under resans gång!

Gårdagen avslutades med en god thailändsk middag från en populär food truck i North Shore och lite sent häng med instruktörerna i the treehouse. En riktigt bra, men också riktigt sjuk dag. Nu ska vi åka till Lanikai beach och paddla kajak till några öar som ligger i närheten. Ha det gött i kalla (minusgrader har jag hört) Sverige!

Postad i: Hawaii 2017

Idag hade vi bokat en båttur med dolphin excursion för att uppfylla Linneas dröm: att simma med delfiner! Vi tog bilen mot västkusten till Waianae harbor där vi fick låna snorkelutrustning och flytväst. Det var ganska snabba puckar tills vi satt i båten påväg ut på havet.

Vi behövde inte åka långt ifrån hamnen innan delfinfenor sågs åt vänster och höger, instruktörerna sa åt oss att ta på oss våran utrustning och så lugnt och tyst som möjligt hoppa ner i vattnet. Det var väldigt häftigt att ligga på vatten ytan och kolla ner på stora familjer av delfiner som simmade under oss. Alla var väldigt nöjda när vi kom upp på båten igen men Linnea var nog gladast av oss alla! De delfinerna som vi såg hette spinner dolphins och var tydligen väldigt små jämfört med andra sorters delfiner.

Vi hann också med en liten snorkeltur vid ett väldigt fint rev där vi såg färgglada fiskar och till och med en havssköldpadda, lyllo oss! Lyckan slutade inte ens där för på vägen tillbaka mot hamnen såg vi också en knölval! Det kallar jag en lyckad havssafari. Vi klev nöjda och lite frusna av båten för att gå och äta lunch på ett halvsunkigt café i hamnen, det ingick nämligen en måltid i våran båttur. Så vi alla åt varsin stor macka innan vi drog oss hemmåt. Imorgon väntar nya äventyr och då ska jag och Linn ta oss till nya höjder!

Postad i: Hawaii 2017

Imorse rullade bilen mot North shore, idag var det Polynesian cultural center som stod på schemat. Vi kom fram vid 12.00 och våran snälla husvärd hade redan fixat biljetter åt oss som vi dessutom vi rabatt på, bästa George! Vi gick bara in i parken som bestod av 6 "byar" som skulle representera 6 polynesiska öar.

Vi gick runt i de olika byarna där de hade byggt upp hus som skulle efterlikna de som lokalinvånarna bodde i för många år sen. Vi smakade tillexempel ett hawaiiansk lila rotmos som hette poi. Vi åt kokosbröd som var bakat i ett hål i marken och vi gick också på en lektion i hur man gör kokosolja på ett naturligt och gammalmodigt sätt. Allt var väldigt fint och intressant, 70% av de som jobbar på Polynesian cultural center är studenter och extrajobbar på parken. De flesta hade polynesiskt ursprung och bjöd på mycket dans och intressanta fakta. Vi har lärt oss väldigt mycket idag, tillexempel att man inte behöver plantera kokosnötpalmer utan kokosnöten gror ett träd när det fallit till marken. Vi lärde oss också att hula-hula var förbjudet i Hawaii i 50 år.

I våran biljett ingick även luau som är en traditionell hawaiiansk middag med underhållning. Vi fick då se ännu mer dans, en grym liten eldjonglör som bara var elva år. Maten vi åt var en buffé av traditionell hawaiiansk mat, bland annat poké som är rå fisk med kryddor och olja, helgrillad gris lagad i ett hål i marken och bröd gjort på poi. Maten var väldigt god och underhållningen var så bra så vi blev chockade när våran sittning var slut.

Senare blev jag ofrivilligt uppdragen på scenen av våran bordsvärd (killen i mitten på bilden ovan) för att dansa hula-hula. Det var en upplevelse i sig men oj vad jag inte var beredd på det! Efter middagen så dödade vi lite tid i parken innan det var dags för kvällsshowen. Huvudunderhållningen var en teater som hette Breath of life, det var en saga gjord av dans och musik som var väldigt häftig. Dock fick man inte ta några foton inne på showen så tyvärr får ni inte se några bilder från det. Nu är fyra nöjda och trötta tjejer i bilen påväg hemmåt!

Postad i: Hawaii 2017

Den här dagen har erbjudit mycket att ta in för ögonen. Hjälp vad vackra saker vi har sett idag! Jag hade letat upp ett vattenfall igårkväll som jag tyckte såg spännande ut, jag tipsade om det och ägnade sen inte så mycket tankekraft åt det. Imorse googlade vi upp fallet och hittade en bra vägbeskrivning med bilder på en blogg. Vi packade bilen med bikinis, vatten och träningsskor och åkte sedan iväg mot Pali.

Vi skrev in "Pali Hwy" på GPS'n och efter lite letande hittade vi fram till avfarten mot en gammal väg som ledde ut i skogen. Där svängde vi av vägen och parkerade. När vi sen skulle påbörja våran vandring så stod det, "climb trough the big hole in the fence". Då insåg vi alla att det kanske inte var helt lagligt det vi gjorde men vi körde på ändå! Vi kom nästan direkt in i en bambuskog vilket var väldigt häftigt. Man hörde fågelkvitter från topparna och solen sken genom bladen.

Vi kom tillslut upp på ett öppet fält och därifrån gick vi mot berget in i djungeln. Vi klättrade uppför längs med en stenig flod. Efter ungefär 20 minuter så träffade vi på en barnfamilj och då släppte spänningen i luften över att hiken var skyltad med "trespassing"-skyltar. Med hjälp av röda band som någon satt ut i träden så tog vi oss fram mot vattenfallet. Luften var väldigt fuktig och det var så häftigt att gå ensamma för att leta sig fram bland träd och stenar.

Vi kom tillslut fram till Oahus längsta vattenfall som går att hikea till och vi blev inte besvikna. Som tur var så hade det regnat hela natten så även om vägen dit var blöt och hal så kom vi iallafall inte fram till en torr bergsvägg. Det var mäktigt och en väldigt vacker "secret spot" som vår husvärd skulle ha sagt. Vi tog många bilder och jag tog mig till och med en dusch i det friska sötvattnet innan vi gick tillbaka mot bilen.

Efter hiken skulle vi egentligen åka och äta lunch på McDonalds men vi råkade slå in Donken i Waikiki så vi kom helt plötsligt ut på en 5-filig motorväg mitt i Honolulu. Det blev lite kaos ett tag där men vi vände och åkte mot lanikai istället. Vi avslutade dagen med några timmar på lanikai beach som är en strand undangömd bakom bostadshus. Det är enligt rykten också Obamas favoritstrand och vi förstår varför! Vattnet var turkost, klart och varmt. Det var väldigt långgrunt och sanden var så finkornig och vit. Eftersom vi inte ätit något sedan frukost så låg vi bara där i ett par timmar innan vi åkte upp mot lanikai centrum, åt på McDonalds och handlade mat för att fylla på kylskåpet här hemma! Nu ska vi sova eftersom vi ska upp tidigt imorgon och åka till North Shore.