Halloj allesammans!

Nu ligger jag i sängen och ska snart sova efter att ha packat hela kvällen. Det är nämligen så att redan imorgon börjar vårt höstlov som är 12!! dagar. Imorgon kl 06.25 ska vi samlas för att åka till tåget som tar oss till Mombasa kusten. Det ska bli så himla skönt plus att vi äntligen ska få se havet vilket jag inte gjort på hur länge som helst.

Här nere kommer lite bilder från vad jag gjorde i helgen, Naivasha relay! Det var en straffet/lopp som totalt var ungefär 8 min då man sprang från Nairobi till lake Naivasha. På lördagsmorgonen skulle vi åka kl 05.30, jag försov mig och blev väckt 05.22 men som tur var var också bussschaffören som skulle köra oss också sen så jag hann! Loppet började vid 7 på morgonen och höll på ända tills på kvällen. Alla sprang 2 rundor var som var mellan 3 och 8 km. Resten av de lagen var kenyanska och sprang så sjukt snabbt, man hade verkligen ingen chans! Speciellt inte när man slang mitt på dagen i den värsta värmen någonsinn omringad av sand. Loppet var sponsrat av tuborg så att dricka öl var lite av hela grejen med loppet (för kenyanerna). Medans vi drack vatten när vi kom i mål hällde alla kenyaner i sig öl i mål. Det var verkligen en kul helg, alla peppade varandra och man va med folk man vanligtvis på internatet inte hänger med. När loppet var över åkte vi till vårt camp som låg precis vid sjön Naivasha då där vi skulle tälta över natten och där väntade också super god pizza buffé <3333 Giraffen som syns på några bilder där nere gick förbi från ingenstanns när vi käka frukost på söndags morgonen.

Nu måste jag sova så jag inte försover mig imorgon igen!! Natti <3

Hej allesammans!

Nu märker man verkligen att sommaren är påväg hit! När vi kom hit (för 39 dagar sen exakt) var det ¨vinter¨ eller rättare sagt svensk höst här, helt okej väder på dagen men sjukt kallt på kvällen. Varje dag denna veckan har det faktiskt nästan varit för varmt för att sola till skillnad från innan då det bara var kanske en till två dagar i veckan man kunde sola .

På torsdagar har jag sovmorgon och börjar 09.50 men eftersom att frukosten stänger halv nio måste man ändå gå upp ¨tidigt¨ för att hinna äta. Efter den första lektionen har jag rast i 3 timmar, så vi gick och la oss i solen och pluggade med en lunchpaus i mitten. Efter skolan var vi ett gäng som gick och fikade på art innan middagen då det serverades köttbullar, så gott!!

Lite bilder från idag och bilderna längst ner är för några veckor sen när vi firade en tjej som heter Saga som fyllde år :)!

Igår kväll kom hela skolan hem från att ha varit i Masai Mara ända från lördag. Dit tog det 7 timmar med buss, sista 2 timmarna var värst då det knappt var någon väg och skumpade hela tiden. När vi kom fram på eftermiddagen åkte vi direkt ut och letade efter djur vilket var så häftigt!! Det dröjde max en halvtimme innan vi såg de första lejonen. På lördagen stannade vi vid en flod som gränsar till Tanzania där det fanns flodhästar och krokodiler som man kom jätte nära. Sista dagen gick vi upp vid 5 för att åka på en sista safarirunda och kolla på soluppgången, då såg vi också noshörningar! På vägen hem stannade vl vid en masaiby där de visade upp hur de bodde, det var intressant men kändes samtidigt lite på låtsas.

Här kommer lite bilder! <3

Nu ikväll har jag bott i på svenska skolan i Nairobi i 3 veckor vilket det verkligen inte känns som. Tiden flyger förbi och det känns som man nyss gick upp ur sängen när man går och lägger sig på kvällen.

Förra helgen åkte vi tillsammans med våra klasser för en "mentors camping" i Hells gate som är en national park 2,5 timmar utanför Nairobi. På vägen dit stannade vi på en utsiktspunkt där man såg över hela Great rift Valley vilket var väldigt häftigt, från bussen såg vi också djur som zebror och giraffer. När vi väl var framme i hells gate käkade vi lunch och satte upp tälten och vandrade en runda i hopp om att se massa djur vilket inte gick som planerat, på kvällen grillade vi och hade det mysigt. Dagen efter var roligast för då gick/klättrade vi en guidad tur vilket var väldigt häftigt då man gick i gångar ish gjorda av lava från vulkaner.

Denna helgen har vi också varit på utflykt men bara över lördagen, då åkte vi till ett elefantbarnhem och sedan till ett giraffcenter, det var också super kul för man kom så nära djuren och sen var det också skönt att komma ut från internatet.

Jag har också anmält mig till olika aktiviteter på skolan så nu har jag tagit upp min fotbollskarriär, börjat på thaiboxning med en hård tränare och börjat på löpning. Vi sprang 7 km runt i Nairobi på steniga trottoarer vilket var fruktansvärt jobbigt, eftersom vi är så högt uppe känns allt mycket jobbigare än vad det är hemma i Sverige.

Sedan idag har vi varit på en marknad som heter Toi där man kan hitta allt. Jag hittade en jätte fin jeansjacka för 130 kr vilket jag verkligen behövde eftersom jag bara har en vardags jacka för att jag inte kunde ta med allt jag ville pågrund av 20 kg övervikt på mitt bagage. Efter det gick vi och fikade på Art som ligger på Juction som är ett shoppingcenter som ligger 5 minuter gångväg från skolan.

Nu ska jag sova, natti <3

Hej från flyget till Nairobi. Det var inte riktigt först när jag vaknade imorse jag insåg att jag skulle iväg på riktigt men nu är jag iallafall påväg efter att ha packat om min väska x antal gånger för att komma från 38 kg på min väska till 24. Samtidigt som igår kväll när Sofie kom på besök för att säga hejdå överraskade Lucas mig och kom hem från Skövde med tåg för att kunna följa med till flygplatsen <3. Precis innan jag börja skriva detta öppnade jag ett paket mamma gömt i min väska som jag kan dekorera mitt rum med <3 Efter det öppnade jag mina nästa presenter som jag länge väntat på att få öppna! En bok Nanna gjort till mig och två brev från Molly och ett av dem har jag väntat på i 2 år. Det var så mycket fint i både boken och brevet som gjorde mig jätte glad. I boken var det massa texter/¨brev¨ från olika kompisar både från personer jag lärde känna i vintras och som jag känt i flera flera år och massa roliga bilder!

Texten ovan skrev jag på planet hit igår, men jag hann aldrig ladda upp den, men nu är jag iallafall framme i Nairobi. Imorse vaknade jag med myggbett i hela ansiktet för att jag inte hade fått ett myggnät då. Jag har hunnit packat upp alla mina väskor och satt upp en ljusslinga och lite lådor så att det ska se lite mysigare ut. Idag har vi inte gjort alls mycket, haft info möte och vart på ett litet mall för att ta ut pengar. Imorgon börjar första skoldagen, hoppas jag inte försover mig!!

Godnatt <3

Bilder från flyget hit, ganska häftigt att flyga över Afrika när det antingen är helt svart nedanför en eller små små ljus // boken jag skrev om

Ätit för många hamburgare / köpt en väldigt orange tröja / hängt med Tove

Jag i min nya silverkjol med Bob efter en fika med Lucas och hans kompis

Nu har jag precis kommit hem från en skön helg i Sofies hus i Båstad. Jag tog tåget i fredags när det var sol första gången på länge. Vi har badat båda kvällar i havet som var förvånansvärt varmt, kollat lite tennis i regnet och ätit god mat. Igår var vi också inne på ett galleri som gav oss idén att vi själva skulle göra en tavla, så vi köpte färg och satt hela kvällen och fixade faktiskt! Har tyvärr ingen bild på tavlan men fin blev den iallafall.

Hej och välkomna hit och till mitt första inlägg! Jag heter somsagt Alice och bor i Lund, Skåne. Anledningen till att jag startade denna blogg är bland annat för att det är kul att ha som en typ av dagbok men också för att jag ska iväg nu till hösten till Nairobi för att läsa mitt andra år i gymnasiet där. Nu är det bara 22 dagar kvar tills jag åker! Här kommer ni alltså kunna läsa om min vardag och hur det kommer vara nere i Kenya.

Nedanför kommer lite bilder från mitt sommarlov hittills, bland annat från när jag var hos min kompis hus i Italien och lite mat ;). Hoppas ni fortsätter läsa!