Så mysig kväll på nightmarket i går! Vet inte riktigt hur det gick till men helt plötsligt var kl 01 och vi skulle ju i väg för att fixa visum kl 8 på morgonen haha.

Vi tog en cheat-night och bytte ut thaimat mot burgare och burrito.

Hahahah alltså jag dör!
Med tanke på att jag hissnar av att bara åka hiss så nojjade jag som fan. Kan säga att jag är jävligt långt i från att göra skydive haha. Men det var kul!

Standard flyglook.
Oavsett om det är 20 eller 1h flygning så är jag alltid laddad med kudde, hörlurar med podcast och ögonbindel. Gör att all jävla tid man spenderar i transportmedel känns ganska överkomlig! Det blir det närmsta jag kommer att sova bort sträckan.

"Ha en bra dröm". Haha typiskt Asien. Ändå bättre lycka än "The she J caved my life"- T-shirten jag hittade på marknaden hahah.

I går satt vi på riktigt i typ 4h och försökte hitta ett vettigt flyg in till Thailand. Hade legat på typ 600kr förra veckan. Nu nästan 2000kr. Tillslut ger vi upp för vi orkar inte leta mer och köper. Sekunden efter ångrar vi oss då vi upptäcker att vi kunde köpt en jävla bussbiljett utanför vårt hostel för 300kr. Visserligen bara fått 15dgr visum men förhoppningsvis kunnat förlänga det på plats.
Well nothing to do.

Bokar flygplatstransfer på hostelet för kl 06 morgonen efter. Allt ok.

Kl 06.10 och det är ingen transfer där och receptionisterna ligger i lobbysoffan och sover. Vi väcker dem och frågar om dem kan se så att allt är i sin ordning med transferen med tanke på att vi har ett flyg att passa. Något i stil med "yes yes" får vi till svar.

Ytterligare 10min senare frågar jag hur det gick med den där shuttlen, om den är på väg? Först då lyfter han telefonluren och ringer. Han säger ingenting. Jag går fram igen och frågar hur det gick och fick svaret att vi ska gå ut på gatan och försöka hitta en egen i stället för det fanns ingen nu. MEN VAFAN.

Går ut, får som tur är bara något kvarter bort tag på en tuk tuk. Vi säger international airport eftersom vi ska till Thailand. Men tänker inte på att vi har mellanlandning i Luang Prabang, dvs inrikes. Dem får våra pass men kan inte hitta något och frågar om vi verkligen har rätt dag. Jessica har missat att print screena e-ticketen och flygplatsen erbjuder givetvis inte wifi så vi kan inte öppna mejlen och ta fram den. Och vi är inte helt säkra på om mellanlandningen var i Bangkok eller Luang med tanke på alla tusen flygrutter vi kollade på. Jag talar om slutdestinationen och hon kan då se att vi åtminstone behöver åka från domestic airport.

Väl där får dem heller inte ut något av våra pass och säger att det inte finns någon resa. Börjar känna magsåret komma alltså, fett stressad. Springer tillbaka till den internationella flygplatsen får ett lösenord av en kiosk (thanks lord) och får ner e-biljetterna. Pustar ut över att det faktiskt står rätt tid och datum på biljetten.

Tillbaka till den andra flygplatsen, visar upp biljetten och incheckaren säger "aaah, 7 o'clock". Vi ba "neeeej, det står ju 9 på biljetten." Den kan omöjligt ha avgått 2h tidigare.

Men nej, riktigt så otur hade vi inte. Han menade att vi inte kunde checka in för än kl 7, dvs om 3 minuter.

Slutet gott, allting gott.

Laos miniflygplats (notera att vi är i huvudstaden..) och en "transist passanger" lapp på tröjan för att kunna färdas hela vägen till Chiang mai.

Det här lilla "propellerplanet" flyger vi med.

Okej bara för att alla säger att det inte finns något att göra i staden så kommer här med en lista på saker att göra i Mr capital of Laos:

• Talat sao shopping center (missa inte marknaderna under byggnaden till höger om ingången!)

• Vientiene center shopping mall

• Nattmarknaden

• Aerobicklass vid floden (bakom marknaden). Kostar 4000kip (4kr) för 1h och är varje kväll mellan 18-19.

• Cope museum - Om minor från kriget. Är dessutom gratis.

• Buddha park - Har man inte sett tillräckligt med Buddha statyer hittills så kan man åka hit, ta lokalbussen för 6000kip.

Vi joinade lokalbefolkningen på ett aerobic i går. Tror jag ropade "jag döör" hundra gånger. Fan vad det känns i armarna i dag. Roligt var det.

Vi har nått fram till huvudstaden! Efter en så mycket trevligare bussresa än den mellan Luang och Vang Vieng. 4,5h som utlovat och ett helt säte denna gång! Vad mer kan man begära. Satt och skrattade till Wahlgren&Wistam hela vägen medan Jessica satt bredvid och lyssnade på Mordpodden om Utöya och snarare var närmare gråten.

Anyway, vi kommer fram hit, landar på vårt fräschaste hostel hittills. Får ett eget rum trots att vi bokat 10-dorm.

Hade sjukt låga förväntningar på stan efter att alla sagt att Vientiene är onödigt och man har sett det på några timmar. Men gud, vi har sprungit runt i typ 6h i dag och han ändå bara med halva nattmarknaden på slutet. Bäst och störst marknad hittills btw. Lätt värt.

Vi är förövrigt sjukt nära gränsen till Thailand nu. På andra sidan vattnet har ni det.

Kontrasterna är stora...

Vang Vieng - sjukt härlig stad! Full av backpackers i hippieanda. Kryllar av barer och restauranger. Vår favorit, restaurang med sittbord och Tv! Vårt stammisplace blev Victors efter tips av två andra svenskar vi träffade. Kolla på Disney och äta pad thai all night long. Life.

Har man en ledig dag, vilket vi hade vår sista dag, måste man gå till Smile bar om man inte vill åka så långt som till Lagoonen. Det ligger precis vid floden och är så mycket en stranddag det kan bli i ett land utan kust.

Min blivna favorit - Lemon and mint shake!

Vi åkte ut till Blue lagoon, finns 3st och vi besökte första och tredje. Vi hade blivit rekommenderade att åka till den 3e i första hand, but I will say do not. Skulle kunna kallas fiskdamm, möjligen. Däremot fanns det en grotta, sjukt läskigt. Fick throwbacks från den där skräckfilmen när ett tjejgäng åker ner i en grotta och det bor massa vita människovarelser som äter upp dem..

Det var extremt trångt att komma ner och vi tvivlade på om det ens var meningen att man skulle ta sig ner där. Väl nere så var det bäcksvart. Man kunde fortsätta ganska långt in. Typ läskigast jag gjort efter att ha gått Gasten. Men vi överlevde utan minsta syn av monstervarelser. Lucky us.

Blue lagoon numero uno. Där man faktiskt kunde bada, hoppa från träd, sitta på gungor i vattnet och sola i gräset!

Dagen efter Lagoonerna och en jävlig festkväll på barer som gick varandra omlott med "free whiskey" och "free beer" så tyckte vi att det passade fint med tubing.

Tubing må jag säga var ett okänt fenomen för mig innan jag kom hit men herrejävlar! Fett är bara förnamnet. Tror jag sa "det här är så sjukt konstigt" minst 20 gånger de första 10 minutrarna.

Man får alltså en tub, aka traktorstor badring och sätter den i floden som är så pass strömt att den transporterar en all way. Längs med den här floden ligger givet barer som kör beachfest. De kastar ut ett snöre så får man dra sig i land. När man festat färdigt där sätter man sig i ringen och åker vidare till nästa. Haha så jävla konstigt. Så jävla rolig grej.

Tar priset för obekvämaste biltur i mitt liv men utsikten var fin. Laos landskap är vackert. Dock jävligt obekvämt när man får halva sätet var med bagaget och därmed endast ena rygghalvan får plats samtidigt som bilen skuttar fram i 5km/h på en grusväg precis intill kanten under 6h.