Här kraschlandade vi kl 2 i natt.
Not much of a biggie även om det är Ms Capital så i morgon drar vi tåg med ett annat gäng vi träffade här upp till bergen och städerna Kandy och Ella för lite hajk, skog och meditation.

Där uppe kan man göra 10dgrs meditations camp där man är tyst under periodens dagar. Hade vi haft tid för det så hade jag verkligen velat prova. Undrar om man blir en galen människa.. Man får inte ha någon kontakt med omvärlden eller de människor runt omkring sig. Sjukt. Aja, någon gång måste jag prova och se om jag blir helt psykiskt sjuk eller inte.

"Kokat ägg i vit curry. <-- Roti. -->

Dag 1:
Botanical gardens, ION skybar, Orchard road (shopping malls).

Dag 2:
Universal studios!!

Dag 3:
Southern ridges trail, Gardens by the bay (missa inte "the tree grove" 2ggr varje kväll), drink på Marina Bays skybar.

Dag 4:

Palawan beach, lake show (bakom Marinas, går också 2ggr per kväll) och avslutningsvis lite mer bubbel på Marina sands. Kunde inte motstå..

Stressen härjar och svetten ligger blank i pannan. Åter vill jag dela med mig av de mindre glamorösa delarna i vår vardag.

Igår:
  • Idag åker vi till Sri Lanka och i går skulle vi då slå oss ner för att boka boende. Upptäcker först då att vi måste ha visum för att komma in i Sri Lanka vilket kan ta upp till 4dgr att handlägga. Ska vi chansa på att det hinner gå igenom inom 24h? .."You should not enter Sri Lanka until you have got a valid visa"... står det online. Men vi har ju redan bokat flyg. 350kr kostar det jävla visumet.
  • Vi kommer komma fram mitt i natten och boendet vi bokat verkar inte ha 24/7 reception och vi får inte tag på dem för att meddela vår sena ankomst om huruvida vi behöver boka nytt.
  • Mitt kort slutar av outgrundlig anledning fungera för 2a gången den här resan och eftersom det är mitt i natten i Sverige så kan jag inte få tag på min bank och lyckas inte få igenom en enda betalning.

• Inser att jag måste ha utresa från Sri Lanka. Kan inte betala. Jessica (aka stundens sugar mama) är inte där.

• Kommer inte iväg ut för än 3 på eftermiddagen så större delen av vår sista dag är wasted.

Idag
  • Går upp tidigt för att boka den jävla utresan innan vi checkar ut. Blir dubbelt så dyr. Blir sen i väg från hotellet.

• Jessicas metro kort slutar fungera trots pengar på kastar hon in ytterligare 10$ för en hållplats och personalen säger att hon får ut dem på andra sidan.
  • Kommer fram och dem säger att kortet har blivit spärrat med beloppet innestående.

• Maps på mobilen levererar inte längre karta och vi försöker fråga oss fram på gatan om hur vi kommer till bussen.

• Blir dirigerade till fel busstation.

10min kvar.

• Får reda på att vår buss avgår från andra ändan på vägen. Backpack bak, backpack fram, väska i handen. Ser ut som två pingviner som försöker "springa" fram längs vägen.

• Hittar rätt byggnad, men finns ingen buss.

5min kvar.

• Bussen avgår från baksidan. Springer igenom. Bussen står kvar. Dörrarna stängs precis efter mina hälar.

Tar fram en våtservett och känner att morgonens dusch är ett minne blott.

Ankommer departure hall för Singapore
  • Tar ett kort. Blir utskälld av en security guard. Vår busdriver som redan hade ett snett öga på oss pga vår sena ankomst fick också en tillsägning.

• Kommer fram till kontrollanten med mitt pass. Har plockat ur mitt departure card. Får massa frågor som jag inte kan svara på för att jag är så stressad.

• Tillbaka till bussen och matlådan vi beställt serveras. Har klickat i vegetarisk när vi bokade. Nu finns bara med kyckling. Vi är 7 pers på bussen så kan knappast "tagit slut".

Glad alla hjärtans dag på er! Puss och kram!

• Asien 2016-2017

Sentosa är som en hel lekö! Fullt med aktiviteter och ett och annat lyxhotell. Singapore lär inte lämna dig sysslolös med både storstad, nöjesparker, vandringsparker i skogen och vackra stränder.

Oh Jesus vad jag älskade detta. Som ett barn. Så mycket ascoola attraktioner, döör. Vi spenderade 9h i parken och det var typ precis så vi han haha!

Topp 3 bästa!

Transformers: Man sitter i en 3 raders bil på räls med 3D glasögon och bilen varvar mellan att köra på rälsen och stanna vid olika biodukar och kasta sig runt till filmen som visas. Har störtat ner från ett höghus och blivit iväg kastad av en av transformers. Coolast när jag vet att vi står till på vår runda plattform men det känns som man åker i 300kmh. Liseberg shape up, please! Det här var ball.

Cylon: Största bergochdalbanan. Golvlös med ändlöst antal loopar och skjöt sig upp för första backen.

Jurassic park colorado: Man åker igenom den klassiska porten och får se lite olika dinos som hänger längs kanalen. Sen hamnar vi i sista delen när allt kaosar, åker in i labbet där dinosaurierna är på rymmen. Hamnar i en hiss och hela ringen blir upplyft, rakt under munnen på en t-Rex för att sedan droppas rakt ut genom en nödlucka.

Lämnade Tainan för en natt tillbaka i Taipei innan flyget till Singapore. Blev en shoppingsväng runt 101.

Taipei 101

Till flygplatsen

Kina ska ju vara världssämst på engelska och Taiwan räknas ju lite halvt som Kina. Inte för att övr Asien är galanta engelskakommunikatörer men här går det inte ens att läsa sig till.

Okej. Låt oss ta oss till ett utflyktsmål, punkt A-B.

Börjar på busstationen.
Vi hade ett nollprocentigt givande samtal med kvinnan i "ticketing" luckan genom Google translate där översättningen åtminstone till svenska blev något helt annat. Vi lyckas iaf få reda på att det är gul buss vi ska åka och visas till busstavlan. Försök lista ut vart dom går...

Okej. Vi lyckades ta oss till vår destination. Nära busstationen hittar vi en karta med förmodligen utmärkta delar beroende på vad man ska göra.

Ah en tourist map! Vad skönt med lite engelska tänker man. Tills man kommer längre än till rubriken. Då går det sämre.

Jag kan glädja er med att vi efter ganska många om och men kom fram. Vi har hittills alltid kommit fram. Det är mest en tidsfråga. I bland en stressande sådan om man har ett sista tåg eller en sista buss att catcha. I bland bara allmänt irriterande eftersom man inte vet om ma ens går åt rätt håll. Men det levererar bra statistik till iPhonens steg och kilometerräknare.

Notera nu också att det inte går att få upp deras platser på ex Google maps då allt är inlagt på kinesiska och du får noll träffar om du söker med vårt alfabet. (Bortsett från de större städerna)

2 nätter i Taiwans gamla huvudstad Tainan.

Det lilla kinesiska jag snappat upp
(Stavning efter hur det låter)

Ni hao - Hej
Che Che - Tack
Du chao - hur mycket (kostar)
Iga - 1 (1 biljett, 1 rum, 1 portion..)
Shemme schihou - Vilken tid?
Zi göh yo ro ma? - Är det kött i det här?
Zurou - fläsk
Niurou - nöt
Jirou - kyckling
Haishan - skaldjur
Buyao - vill inte
Yao - vill

Vi åkte up högt i bergen, utanför deras gamla huvudstad Tainan, där Taiwans enda kända mud spring finns som alltid är kring 70-90c, uppvärmd av en eld som brunnit i 300 år(!) pga någon typ minigasexplosion i berget. Pretty cool.
Nu hoppas vi på strålande hy i morgon.