Vi körde 1 natt i byn Moalboal och åkte morgonen efter på Canyoneering. Must do in Phili vad vi hört. Pga tyfonen som är här så var tyvärr några av platserna avstängda, vilket vi förvisso var förberedda på. Så det blev en relativt short trip men ändå värd. Jag har aldrig vågat mig på cliff jumping tidigare, sjukt rädd för att hoppa ut sådär. 30 feet. More than good for me. Fett stolt över att jag faktiskt gjorde det efter 20 sek av tvekande innan. Vårt sista hopp var ca 20feet men kändes nästan läskigare eftersom man hoppade rakt ner jämsides med vattenfallet.

Nu tar vi kvällsbussen tillbaka till cebu city (Suprise! Vår 4e natt totalt där nu haha) för att morgonen efter flyga till Boracay!

Sista dag på Malapascua.

Bounty Beach

Att käka middag direkt på stranden är då något jag verkligen kommer sakna i Sverige. Kan inte bli mysigare.

Om inte vår båttur ut till ön i bäckmörkret var galen så toppade nog nästan denna. Det hade stormat hela natten, spöregnade fortfarande. Vi fick köpa en private boat tillsammans med några asiater som också behövde åka över trots vädret. Enorma vågor som bara lyfte upp hela båten. Efter 1,5h till havs kom vi fram till piren men då båten kunde inte lägga till så kommer en mindre båt ut som kunde ta 5pers åt gången. Tänk eka. Varpå jag står upp i båten i ett försök att sätta mig på min regncape och hela båten håller på att kapsejsa. 1cm till och hela båten hade slagit runt.

Lyckligtvis klarade vi oss från ett dopp i det stormiga havet och satt oss dyblöta i en taxi för 3h tillbaka till city.

I morgon åker vi till Moalboal för dykning och kanjunering. Hoppas bara tyfonen drar förbi snart så vi får lite stabilare väder. Den har härjat här sedan november..

Regnat typ senaste veckan haha. Både här och i Thai.
Men vi tog oss ut på en "utforska ön" promenad ändå!

Har inte velat röra så mycket djur på den här resan pga diverse sjukdomar de har, men på den här ön kunde jag inte hålla mig..

Vi har tagit oss till ön Malapascau som ligger precis norr om Cebu. Gjorde mitt första dyk vid ett Japanskt fartyg som sjönk under andra världskriget. Pretty cool!

Igår landade vi assent på ön Malapascua efter en galen båttur hit. Vi hade hamnat på en 6h buss som stannade överallt i stället för 3h turen och ankom därav inte förän det var mörkt och sista färjan redan gått. Tillsammans med 2 andra turister får vi då köpa en sk special boat. Så det är bara vi, på ett bäcksvart hav, med två filipinos som vi bara kan hoppas ta oss i land. I ett land som nu klassas som ett av Asiens farligaste länder. Aningen adrenalinpåslagande. Och vi hade tur, det gick bra.

Väl framme. Inget käk sedan frulle, så en pizza på stranden var price less.

Ön är liten och mysig, påminner om Gili fast inte lika exploaterad. Me like.

Efter 5v i Thailand är det nu dags för nya äventyr! Låter som det har varit mycket tid här men jävlar vad snabbt tiden har gått!

Dragon flight i Chiang Mai, hippiestaden Pai, två nätter i Bangkok, fullmoon party på Koh phanang, ett regnigt Koh samui, jul på Koh Lanta, mellandagar på Phi Phi, nyår i Patong, round trip söder-norr på Phukets västsida..

Cebu city är väl ingen stad man vill stanna längre i. Det finns en del malls för den som saknar shoppingen, as we did.
Man ser extrem fattigdom här och staden är väldig smutsig. Kvinnor sitter på marken med barn i knät. Försiggår prostitution i stor utsträckning i hela landet pga fattigdomen. Fruktansvärt sorgligt att se. Bla Unicef och Hoppets stjärna ska ha gjort någon insats här men vet inte om det var mer fokus under 2013 när katastrofen skedde för obviously så är fattigdomen extrem fortfarande. När man bor på gatan och ser utmärglad ut. Sitter på en smutsig gata med lera. Vad fan ska man göra? Världen hallå!!! Vakna!

Jag och Jessica sprang runt lyriska på Ayala shopping mall...

Fuente circle. Vi bodde precis här. Samma plats som musikfestivalen Sinulog skulle arrangeras några dagar senare.

Upload inför festivalen. Såg SÅ många bra upptrände, både klassiska / kulturella och ungdomar som körde hiphop/street. Riktigt ballt!

Fångat genom bilrutan på väg till bussterminalen... Mycket barn på gatorna..

Olivia lämnar oss i morgon!

Unnade oss fried ice cream

Och Mango sticky rice. Kändes som en thairätt vi borde smaka innan vi lämnar thai! Inte så tokigt som det låter kan jag meddela!

Ett farväl morgonen efter. Nu är det bara jag och Jessica kvar i vår grupp på från början 6 pers! Lite sorgligt..

Hyrde moppe och åkte i princip så långt norr upp i Phuket man kan komma.

Tog ett stopp i Laem Sing beach. Havet var ganska crazy dock!

Åkte till en skjutbana in the middle of nowere, eller även kallat Amphoe Thalang :) Pretty fun.

På hemvägen stannade vi för att käka på en local market i Choeng Thale. Pad thais för 20bath var fab!

Åkte på snorklingstur till Coral och Raya Island. :)

Bra plats för lunch!

Raya island

Sista heldagen med Olivia innan hon åker till Hong Kong och efter några dagar där hem till Sverige ❤ Passade på att mysa lite extra