Koh lipe har bjudit på både regn och sol och det har för det mesta bara blivit lata dagar på stranden eller vid något café. Tre böcker har hunnit läsas ut och vi har hunnit testa många nya maträtter! Det blev en utflyktsdag också! Tog oss till en utsiktsplats på en annan ö för att se lipe från håll! Sedan stannade vi också på tre olika platser för att snorkla, vi hittade nemo!! Kvällen avslutades på en strand för att se solen gå ner vid horisonten och efter det blev det att simma vid mareld! Plankton som lyser! Väldigt fint! Så åker man till koh lipe kan jag rekommendera stt ta en utflykt, finns flera olika "program" att välja och har man tur så är man inte så många på båten som åker iväg!

Imorse gick vi upp tidigt för att äta frukost innan vi tog oss till hamnen. Idag skulle vi mot koh lanta! En tre timmars lång båtfärd som va helt okej om man jämför med vissa tidigare båtfärder vi haft på vår resa! Hittade ett boende och sen en kort sväng till stranden Long Beach. Nu har vi gjort oss iordning för att gå och leta upp en matmarknad och se om vi hittar något gott att äta!

Efter langkawi tog vi båt till Koh lipe! Vilken paradisö vi kom till! Klarblått vatten och vita stränder. Kisar nog mer pågrund av sanden är solen! Vi kom hit i fredags, tog det lugnt på stranden innan vi kikade in gågatan, finns i stort sett bara en gata att gå på här! Regnade igår till och från nästan hela dagen men idag har vi fått lite sol! Nu har vår semester börjat så blir att ta det hyfsat lugnt och se Thailands stränder innan vi drar oss hemåt!

Ha det bra så länge! Har inte så mycket tid och ork stt lägga på att skriva här när jag är iväg så blir väldigt sporadiskt när jag väl skriver!

Hallå! Idag anlände vi till langkawi, en ö utanför Malaysias nordvästra kust!

Kuala lumpur bjöd på fjärilapark, shopping, gott att äta och en utekväll! Dock är inte kuala lumpur ett ställe jag skulle vilja åka tillbaka till. Va inte riktigt en stad för mig även om det var kul att då ha sett den! Vi besökte "butterfly park" i kuala lumpur som bjöd på fjärilar i alla slags färger och storlekar, fanns väldigt många fina! Blev en sväng i kuala lumpurs chinatown där vi hittade både det ena och det andra! Kvällen bjöd på en oväntad utekväll. Skulle bara tagit en drink på en bar där vi hade utsikt över petronas twin tower! Men det slutade med att vi kom hem 4 på natten och va bakis hela dagen efter... men kul hade vi så!

Dagen efter vår utekväll skulle vi dra oss vidare längs Malaysias kust. Blev en skitdag! Bakis som vi va också så skulle vi orka med att hitta busstation och rätt buss pch det va inte det lättaste. Sen fick vi tyvärr dåligt med hjälp just denna dag, annars är folket väldigt hjälpsamma här borta! Så det slutade med att vi lämnade vårt boende vid 12 och va framme i penang 03... så blev en väldigt lång dag men det kan inte alltid flyta på! Nu har vi fått den erfarenheten med!

Efter två nätter på ön penang, helt okej ö dock lite smutsigt vatten, skulle vi ta oss till langkawi. Fick aå mycket hjälp av de som ägde boendet i penang!! Så himla hjälpsamma, vi hade inte tagit oss så bra till langkawi som vi gjorde om inte de hjälpt oss!

Så halv 7 imorse gick vi upp för att gå ut till bussen, den går under hela dagen men har inga fasta tider så det är bara att vänta och se när den kommer! Bussen tog oss till hamnen i penang där vi tog färja till fastlandet. Där bytte vi till buss som tog oss till en hamn norrut för att ta en färja till langkawi! Vi betalde halva priset genom att åka denna resa istället för att åka direktfärja från penang till langkawi(som vi hörde inte är den trevligaste båtfärden). Så vi va nöjda! Trötta men nöjda! Det har blivit stt bara titta in närmaste strand där vi bor efter att vi kom hit. Rätt slut både i huvud och kropp!

Hallå! Ligger nu för att snart sova på ett hostel i Kuala Lumpur. Idag blev det buss från Singapore hit!

Anlände till Singapore igår vid lunch, åkte till boendet först för att sedan gå till universal studios! Wow vilket ställe alltså! Kände mig som ett liter barn igen när jag gick där! Helt otroligt! Vi hann också med att åka två berg-och dalbanor när vi va där med! Efter universal studios blev det mat på ett pannkaksställe där du fick beställa in smet och tillbehör och sedan tillaga dina pannkakor vid bordet! Rolig ide och väldigt gott för en pannkaksälskare! När solen gått ner och det blivit mörkt tog vi taxi till gardens by the bay! När vi kom dit såg vi mängder av folk som satt mer på marken framför skulpturerna. Så vi gjorde detsamma och satte oss ner. Kort därefter började en ljus och ljusshow! Det va en riktig känslostorm att sitta där! Helt otroligt! Väldigt sevärt! Kvällen fick sedan avslutas på den högsta belägna takbaren med några drinkar innan vi traskade hemåt! Blev mycket promenerande idag, över 25000 steg kom vi upp i! Så vi var rätt trötta när vi kom hem sen!

Idag blev det att ta buss från Singapore till Kuala Lumpur! Tog sin tid men efter flera passkontroller va vi framme! Taxi till boendet och sedan ut för stt käka middag! Vi gick till en gata som heter Jalan Alor. Kvällstid förvandlas den till en matgata fullt med matstånd, desserter, frukter och allt möjligt! Väldigt mysigt och väldigt mycket stt välja på! Vi fastande vid ett matstånd som hade grillspett, vi fick välja vilka vi villa ha så grillade de dem! Jag testade små krabbor! Helt okej ändå! Efter mat blev det efterrätt, glass! Blev sådan där de gör den färsk och gör som små rullars glassen! Jag tog mango! Väldigt gott det med!! Nu blir det strax att sova här, väldigt trötta!

Ha det bra!

Nu är vårt resande i Indonesien snart slut! Tillbaka på Bali nu för att ta flyget till Singapore på tisdag!
Här har vi hunnit se massor verkligen, varit väldigt få dagar då vi inte hittat på något.

Turen i Indonesien blev för oss:
Kuta - canggu - ubud(lämnar Bali) - Gili Trawangan - Gili Meno - Gili Air - Nusa Lembongan(Nusa Ceningan) - Uluwatu(Bali).

Bästa minnet kan nog ha varit att se vattenfallet utanför ubud, eller när en havssköldpadda kom och simmade fram till oss. Har en hel drös med minnen men de har jag inte tid att dela med mig utav just nu. Men här kommer lite bilder från senaste tiden!

Har precis ätit upp en pizza sista kvällen på Gili Meno! Gott med lite annat än indonesisk mat!

Nu har vi varit på Gili meno två dagar och lämnar imorgon denna ö för att åka vidare till Gili Air! Första natten bodde vi på ett boende där utsikten var helt otrolig! Och det från våran säng där vi skulle sova!! Var i stort sett bara ett tak med en säng över men så gott vi sov där! Kvällen igår spenderade vi med alla från boendet på ett matställe med livemusik! Väldigt mysigt och god mat, jordnötssåsen här nere har jag förälskat mig i så den blir det var och varannan dag! Imorse vaknade vi precis till soluppgången! Så otroligt fint! Var helt rosa på himlen!

Resten av dagen har vi varit i vattnet eller legat på stranden och tagit det lugnt! Väldigt skönt tycker jag! När vi åt lunch fick vi bevittna ett åskoväder över Lombok som tur va inte tog sig hitåt!

Väldigt vackert här på Gili Meno! Vattnet är så klart och de flesta ställena på stränderna är väldigt fina! Dock ligger det en del döda koraller på många ställen!

Ha det bra sålänge!

• Resa

Idag har det äntligen blivit lite strandhäng! Befinner oss just nu på ön gili trawangan i Indonesien. Imorgon åker vi till grannön gili meno!

Idag har vi största delen av dagen tagit det lugnt, och det va välbehövligt! Många nya intryck hela tiden så iallafall jag blir rätt trött i huvudet! Så skönt med att inte göra så mycket!

Så idag blev det stranden innan lunch, sen en snabbis på en annan strand innan hemgång med dusch m.m. Käkade på en matmarknad här på gili trawangan idag till kvällsmat, väldigt gott med deras lokala rätter!

Nu sova så vi orkar upp imorgon! Ha det bra!

• Resa

Hallå! Ett tag sen jag skrev något här! Blir liksom inte att lägga tid på det!

Befinner oss i ubud på Bali nu. Än så länge har Bali bara varit bra! Rekommenderar en hel del! Testat att surfa, kollat risfält, yoga, kaffeplantager och monkeyforest! Kommer nog skriva mer detaljerat när jag är hemma vad som verkligen va bäst och vad som kan rekommenderas!

Här kommer iallfall lite bilder!

Ha det bra!

Hallå! Nu ligger vi i hotellsängen och väntar på att regnet ska upphöra så vi kan ut och kolla Bangkok!

Blivit en stressad upplevelse att komma till Bangkok, krånglade redan på flygplatsen och sen har det fortsatt lite så hela dagen... men nu så har vi allt bokat för dagarna som är kvar här! Imorgon blir det utflykt till ett vattenfall inåt landet, kungen i Thailand har ju nyligen gått bort så hela landet sörjer nu. Så är väl inte riktigt det Bangkok som det brukar vara! Därför fick vi tips på en turistbyrå att dra oss bort från innerstan. Så så blir det! 7 imorogn blir vi hämtade och sedan blir vi väl avlämnade någon gång under kvällen!

Bästa med dagen va nog ändå att åka tuk-tuk, riktigt mysigt!

Nu ska vi snart dra oss utåt igen! Ha det bra sålänge!