daily life

Denna vecka har jag varit otroligt duktig med både kost och träning. Vi ska ju ut och resa på torsdag så kände att jag inte ville gå upp fler kilon innan det var dags. Istället har jag ätit bra frukost, mellis, lunch och middag och hållit mig borta från onyttigheter. Förutom i fredags och lördags, då det blev extremt lite.
Sen har jag varit ute och gått nästan varje dag, sen varit på gymmet tre gånger. Kände att det var dags att använda gymkortet igen.

Nu ska jag äta lite lunch, får se om det blir rester från igår eller om det blir något annat.

Detta åt jag annars till middag i lördags när jag och sambon besökte min kompis och hennes sambo. Trevligt värre och maten var himmelskt god!

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

daily life

Kokosolja har blivit en stor hit speciellt inom träningsvärlden. Den ska användas helst gärna i allt man gör. Jag har endast använt mitt när jag gjorde min kända granola. Häromdagen hittade jag dock 20 anledningar att använda mer kokosolja. Jag ska lista mina bästa tips från listan :

  • Förbättrar din sköldkörtel
    Forskning visar att kokosolja kan förbättra sköldkörteln, men det är ännu oklart varför det är så. Men oavsett, skadar det ju inte att testa om man är rädd om sin sköldkörtel.
  • Motverkar frissigt hår
    Använd hårolja för att dämpa frissigt hår. Precis om andra oljor lägger sig kokosoljan som ett skyddande lager runt hårstrået och förhindra fukt från att ta sig in, på så sätt håller håret sig slätt och glansigt. Men använd inte för mycket – då riskerar håret att bli fett.
  • Fungerar mot acne
    Kokosolja är minst lika bra att ha i medicin- och badrumsskåpet som i köket. Kokosolja kan nämligen underlätta vid solbränna, insektsbett, mindre skärsår och sägs till och med kunna minska akne.
  • Som sminkborttagning
    Använd kokosolja som sminkborttagning. Applicera kokosolja på ansiktet, vänta några minuter och torka sedan av med en varm handduk eller bomull.
  • Hudlotion
    Kokosolja är bra för huden. Smörj in dina händer, fingrar och naglar med oljan och torra nagelband, naglar och händer är ett minne blott.
  • Som hälsokost
    Om du äter en tesked kokosolja varje dag får du i dig alla nyttiga fetter du behöver.

Jag har redan börjat testa den mot acne i ansiktet, får se hur det slutar. Kanske slutar med ännu mer acne.

Likes

Comments

mode

Idag fick jag hem ett paket från Nelly.com. Paketet innehöll bikini och shorts. Jag tog samma storlek som jag alltid brukar i shortsen, de skulle vara lite "töjbara" i midjan så tänkte att de skulle passa. Där var ingen töjbarhet whatsoever. Besviken. Visst att jag har blivit liiite större runt låren, men inte så mycket. Synd det kostar 39kr att skicka tillbaka. Får se hur jag löser det. Kanske kan jag droppa några centimeter på en vecka. Haha, eller inte.

Bikinin var väl helt okej. Känner mig aldrig bekväm i något utan tröja så behåller den för att ha åtminstone på semestern sen får jag se hur jag känner.

Likes

Comments

mat

Tidigt i somras testade jag att göra egen granola som blev himmelskt god. Den blev så god att jag nu, efter att ha gjort lite research kring mellan mål, testade på att göra fröknäcke. Det ska vara bra som snack eller mellanmål, samtidigt som det är nyttigt såklart. Jag hittade ett recept på Topphälsas hemsida (som i sin tur hittade det i tidningen hembakat) som jag följde.

Recept: Nyttigt och glutenfritt fröknäcke – utan mjöl

  • 2 dl valfria frön och kärnor (välj bland linfrön, sesamfrön, pumpakärnor och solroskärnor)
  • 2 dl majsmjöl
  • 1 krm salt
  • ½ dl olivolja
  • 2 ½ dl kokande vatten
  • flingsalt

Jag valde pumpakärnor, sesamfrön, solrosfrön och linfrön. Blandade ihop det med majsmjöl då det faktiskt var lite billigare (ja, jag tänker på ekonomin he he). Jag la även i en tesked kokosolja för att vara cool. Det bästa med receptet är flingsaltet. Flingsalt gör i princip allt gott. Det går även att byta ut majsmjölet mot mandelmjöl eller kokosmjöl.


SÅHÄR GÅR MAN TILLVÄGA:

  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Blanda alla frön och kärnor med majsmjöl och salt.
  3. Tillsätt olja och rör om. Koka upp vattnet och tillsätt det.
  4. Rör allt till en jämn gröt. Om smeten blir för hård kan du tillsätta mer vatten.
  5. Bred ut smeten jämnt på en plåt med bakplåtspapper.
  6. Strö över flingsalt.
  7. Grädda brödet i mitten av ugnen i ungefär 70 min.
  8. Låt det kallna helt innan du bryter det i lagom stora bitar.


Låt oss baka!


Knäcket är ute ur ugnen och ligger nu på svalning. Hoppas det smakar gott sen. Vågade mig på att köpa jordnötssmör att ha på men det kändes inte som min grej alls.

Likes

Comments

inredning

Det har gått några dagar sen sist, antar jag.

I torsdags jobbade jag min sista dag innan fem lediga dagar. Helt otroligt vad skönt! I fredags åt jag lunch med tjejkompisar, satt och snackade skit i två-tre timmar innan vi begav oss hemåt. Hem och tog en powernap för på kvällen skulle vi in till Ängelholm för inflyttningsfest. Min hjärna var mos 02.30 när vi kom hem och jag visste inte om jag var en zombie eller full.


Gårdagen spenderades på IKEA, Väla och Flower Team, för äntligen har en hylla kommit upp på balkongen med fina blommor och ljusslinga. Jag är i alla fall helnöjd.

Hylla/HÄR/, Ljusslinga/HÄR /

Likes

Comments

daily life

Idag jobbade jag mitt sjunde arbetspass i rad. Imorgon är jag ledig. Redan i söndags kände jag att jag behövde ledigt. Missade bussen och bröt ihop, för att jag var så trött, för att min kropp värkte, för att jag ville lägga mig i sängen och sova vidare. Men det blev en bra dag i slutändan.

Vad jag vet är att jag ska sova så länge jag vill imorgon. Sen ska jag träna. Antingen en promenad eller köra till gymmet. Sen får jag se vart dagen tar mig.

Likes

Comments

daily life

Jag har ju lovat lite bilder från förra helgen då vi var i Lindome eller något som ligger mellan Göteborg och Kungsbacka och jag håller vad jag lovat.

Låter bilderna tala för sig själva idag.

Likes

Comments

daily life

Helgen har gått förbi alldeles för fort. I fredagskväll åkte vi upp till skärgården i Särö utanför Göteborg för att umgås med en hel familj kompisar till sambon. Vi hade tur med vädret vilket resulterade i lite segling, "bergs"klättring, Pokémonrunda och en löptur. Den enda regniga dagen åkte vi in till Universeum och spenderade dagen där.

Att komma till denna stuga är helt fantastiskt, miljön där är vacker och familjen tar emot en med öppna armar. Vi har med andra ord haft en bra långhelg däruppe. Ska försöka ladda över lite bilder från kameran till datorn så ni kan få se den underbara idyllen.

Imorgon återgår jag till jobbet och ska kräva längre arbetsdagar denna vecka. Löjligt korta dagar har det blivit i sommar.

Likes

Comments

träning

Igår var vi ute och sprang en runda. En evighet sen sist. Det gick helt okej, blev 4km där det kom en rush på slutet. Jag bara flög fram. Höll en helt okej hastighet men måste ändå höja den lite till. Tar bebissteg så jag inte skadar mina muskler.

Men det är skönt att springa. Fast det inte går så snabbt. Jag, död efter passet, sambon pigg. Haha. "Vi (han och hans kompis) sprang milen i högre tempo än detta", då vet man att jag håller ett lågt tempo. Jag är i alla fall glad så länge jag kommer i mål utan att ha avlidit.

Likes

Comments

daily life

Ibland är det kul att läsa om symptom man känner i kroppen på nätet. Det slutar oftast med att man har reumatism/fibromyalgi, hypertyreos, artros, ledbesvär, cancer och annat skit.

Så går tankarna, tänkt om det är just det jag har? Alla symptom på sjukdomen passar in på mig. Det är då man slutar läsa på om allt och lever livet igen. Är jag sjuk så är jag sjuk helt enkelt.

Idag har jag fibromyalgi och hypertyreos, imorgon letar jag efter andra svar. Typ som träningsvärk eller lite muskelvärk av felbelastning. Sånt där tråkigt ni vet.

Likes

Comments