Resor

Vad är egentligen en paradisstrand?

Ska det vara en blank havsyta, kritvit strand och perfektion? Eller kanske böljande vågor, turkost vatten kantat av djungel, spännande, vilt och vackert?

Balis stränder är mer åt det senare alternativet. Speciellt den jag var på igår morse. Bias Tugel Beach är en gömd strand som är svår att ta sig till. Vår chaufför körde oss först genom branta smala vägar. Sedan gick och klättrade vi genom en djungelstig ner till själva stranden. Där var det nästan inga människor pch helt UNDERBART.

På ena sidan av stranden var det svarta klippor där det fanns en naturlig pool med kristallklart turkost vatten inringat av svart lavasten. Just när vi skulle dyka i så kom det ut en apa från den gröna väggen bakom oss. Den närmade sig oss och vi blev riktigt rädda. Som tur var fortsatte den vidare och vi kunde pusta ut. Lättade hoppade vi i vattnet. Bredvid den större naturliga poolen var den en mindre pool. Under vattenytan hade de en klippgång mellan sig som man kunde simma igenom.

Inga bilder jag tog på stranden kan riktigt visa hur härligt det var. Stranden var definitionen av mitt paradis.

Efter stranden åkte vi runt och såg risfält (Sidemen), Balis största tempel (Besikah) den högsta vulkanen (mount Anung) och smakade världens dyraste kaffe (Kopi Luwak).

Mat, Resor, Fotograferingar

Om jag får några barnbarn så är det här en dag jag kommer berätta om för dem. Kanske var det den mest "inspo" dagen i mitt liv. Så mycket inspiration per timme har jag aldrig lyckats få in någonsin. Wow bara wow.

Jag lyckades övertala min pappa att hyra en chaufför och följa med mig tvärs över landet. Vi satt minst fyra timmar i bilen. Men det var den mest värda bilresan någonsin!!!

Jag fotade med bloggaren och modellen @Matildadjerf och hennes pojkvän och fotograf, Rasmus. Vi plåtade några avslappnade outfits på en takterrass i Seminyak, Bali. Jag körde helt utan smink. Matilda stylade och valde kläder medan Rasmus fotade. Hur kul som helst!

Efter fotograferingen var det dags för brunch på mitt drömcafé; Café Organic.
Stället var helt enkelt hur bra som helst med snygg ljus inredning och bästa maten någonsin. Jag och pappa beställde in massor mat och på något sätt lyckades vi äta upp allt. Chiaparfait, matcha pancakes, Bondi smoothie bowl, drakfrukt juice, kaffe mm. Pannkakorna var absolut godast!

Efter Café Organic åkte vi till Seminyak stranden och gick runt bland affärerna. Mycket turister men bra stämning.

När jag trodde att allt inte kunde bli bättre åkte vi till ett annat café jag vääääldigt gärna velat åka till: Pelaton Supershop nära Canggu. Hur coolt ställe?! Här pratar vi design och kvalité. Tänk er hur överlycklig jag blev när de hade gröna hamburgerbröd... dessutom var allt veganskt och ekologiskt. Min cappuccino på mandelmjölk var bara för god! Efter ett tag började vi prata med en tjej som satt på samma bord som vi. Det visade sig att hon gjorde alla maträtter och recept till caféet. Hon rekommenderade massa andra ställen att äta på i Ubud dit vi åker snart.

När vi motvilligt lämnat Pelaton åkte vi runt ett tag med vår chaufför i staden Changgu. Sedan tillbaka till hotellet på andra sidan Bali :-)

BÄSTA DAGEN PÅ LÄNGE Xx

Resor

White Sand Beach också kallad Virgin Beach, 30 min från Candidasa. Stranden var väl inte helt kritvit men iallafall inte svart som de flesta på östkusten av Bali.

När vi kom fram till stranden var vi verkligen de enda turisterna där. Stranden låg framför oss i det gassande morgonljuset och bakom oss vajade palmerna. Efter palmerna var djungeln, färgstark och levande med bergstoppar i bakgrunden. Vattnet var klart och ljumt med lätta vågor. Allt var perfekt.

Väl bekväma i varsin solstol och en Warung, ett slags mini café/streetfood helt för oss själva, var det dags för solkräm, bad och juice. Vattenmelon, ananasjuice och färsk kokosnöt. Vi promenerade längst stranden till ena änden bortanför några klippor. Där var det en till liten strand helt övergiven med klippväggar täckta med gröna klätterväxter.

Vi fotograferade, njöt och stektes i solen. Sedan mer bad i det oemotståndliga grön-turkosa vattnet. Fortfarande var vi helt ensamma på stranden förutom några Indoneser som sålde grillad fisk, nudlar och ris. Trots att det är regnperiod i Bali var himmeln glasklar och solen sken rakt ovanför oss.

Efter en billig och god lunch av Fried Rice, wokade grönsaker och rostade jordnötter började det komma lite fler turister. Det var nästan en lättnad att inte längre vara ensamma. Nu var det dags för massage. Jag somnade nästan på solstolen medan en balines masserade mina fötter med olja. De andra fyra tog ryggmassage.

Innan vi åkte så badade vi igen och drack mer juice. Sedan promenerade vi på en stenig stig genom några hundra meter djungel till parkeringen. Vår snälla chaufför som väntat hela dagen på oss körde hem oss till hotellet.

Trots att vi alla var helt slut av den starka solen tog vi ett kvällsdopp i solnedgången. Sedan varsin dusch och en stund av lugn.

Middagen åt vi en meter från stranden på en indonesisk restaurang på hotellområdet. I mörket satt vi med tända ljus och vågorna som enda sällskap. Maten var stark, smakrik och otroligt god. Servicen var nästan för bra då vi hade en servitris helt själva. Efterrätten var spännande med rispudding och färsk kokosnöt, crepes med choklad och jordnötter, och vaniljglass. Nu var vi mätta och otroligt trötta. Trots att klockan nästan var natt så blev man alldeles fuktig av värmen.

Vi vårdade våra solbrännor och somnade snabbare än på länge. När jag stängde ögonen guppade jag i vågorna. Allt var bra.

Solnedgången var fin även på östkusten trots att solen inte går ner i havet här!

Resor

Förlåt för dålig uppdatering om resan idag och igår! Har haft enormt fullt upp så har inte hunnit alls+ att jag väldigt sällan har wi-fi😩

Kommer uppdatera imorgon (promise) och skriva om min UNDERBARA dag idag med fotografering och massor mer!

Tills vidare kan ni se lite bilder från dagen på min Instagram https://www.instagram.com/alicehildor/ där jag iallafall har hunnit lägga ut några bilder😄💘💘

Resor

Idag flög vi från Singapore till Bali! När vi landade var det ännu varmare än i Singapore, nästan för varmt och väldigt fuktigt. Det märks att vi nästan är på ekvatorn🌎

Vårt hotell heter Candi Beach Villas, Candidasa. Rummet är bara för härligt med bubbelbad på balkongen. Vi kommer nog spendera mycket tid här🙏🏼✨

Lunchen blev på hotellet när vi alla var helt utsvultna av flyget och bilresan. Jag åt pizza med jordnötssmör och tofu...jätte konstigt verkligen haha men helt ok gott. Smoothien var på dragon fruit vilket var 👌🏼

Resor

Nu var vi lärt känna staden mer. Jag känner igen mig på vissa ställen och har fått en bra bild av Singapore. Det är väldigt blandat med nationaliteter, en tredjedel Kineser och sedan Indoneser och Indier och massa fler. Överallt är det sååå rent och allt är nästan för ordningssamt och perfekt. Hittills är det den storstad med mest natur i jag besökt🌿 Vi har verkligen gått så himla långt, mina ben är helt slut.

Idag:
- Båttur på floden genom Singapore. Såg bland annat Skylinen.
- Promenad till Orchard Street. Det är en lång shoppinggata med alla kända märken och stora byggnader.
- Brunch på Wild Honey🍯
- Promenad genom olika stadsdelar för att se olika tempel och moskéer. Åkte tunnelbana för första gången.
- Fördrink på Marriot Hotel: Singapore Sving. (Lite över hypat?)🍸🍸
- Italiensk middag på restaurang Prego.

Resor

Igår kväll åt vi på en supergod Indisk restaurang i som hette "Banana Leaf", i stadsdelen Little India. Som namnet säger så åt man på stora bananlöv istället för tallrikar. Det var verkligen en smakupplevelse!

Idag har vi åkt ett enormt parishjul, ätit lunch på baren längst upp på Marina Bay Sands, gått runt på en konstgjord ö med regnskog och växthus och varit i Chinatown.

Som eftermiddagsfika var vi på ett kinesiskt tehus där vi hade te provning☕️ Vi satt på golvet och drack ur någon som liknade en dockservis.

Middagen blev också väldigt kinesisk. I restaurangen var det baaara kineser och allt stod på kinesiska och maten var rätt läskig. Min mat var ändå rätt god med vårrullar, dumplings och Fried rice. De andras mat var väl sådär haha men man får vad man beställer🍜🍚 Precis när vi gick ut från restaurangen var det något kinesiskt firande så det var människor överallt och hur stökigt som helst med parader och dans.

Kvällen avslutades med ett svalkande dopp i poolen. Nu ligger vi och degar i soffan och planerar morgondagen!

Resor

Äntligen är vi framme i Singapore! Jag reser med mina föräldrar, min brorsa och hans flickvän. ✈️🎎🎏🌆

Först flög vi till Frankfurt och sedan 12 timmar till Singapore. Långa flygresor suger:// Iallafall sett till maten och att man inte kan sova. Dessutom är 12 timmar rätt så långt att sitta på en plats helt still... Men nu är vi framme tillslut och jag är helt hundra på att flygresan kommer vara värt det! Att titta ut genom flygplansfönstret gör mig så barnsligt lycklig, som om hela världen ligger framför mig😍

Jag ser fram emot att bokstavligt talat leva livet här på andra sidan jordklotet. Så långt bort från vardagen hemma man kan komma!

Nu är det eftermiddag här i Singapore och vi ska ta ett snabbtåg från flygplatsen till city. Sedan checkar vi in på hotellet.

Var redo för många fler uppdateringar här på bloggen och på Instagram! De kommande två veckorna kommer ni få en bildbomb:D
👉🏼🌏🌞🐠🍍🍉 😍

Mat, Inspiration

Hej hej,
Det är något speciellt med att sitta i mysbyxor i soffan. Helst med en kopp te till. Det är nog där jag trivs allra bäst. Just nu försöker jag titta på filmer om liberalism inför mitt prov imorgon. Orkar inte läsa boken just nu. På så sätt kan jag ju även sitta i soffan;)

Inspiration, Gymnasie

Godmorgon alla,

Idag hade jag sovmorgon vilket var enormt välbehövt då jag var såå trött igår. Hela gårdagen var tråkig och stressig och direkt efter skolan när jag bara ville hem och vila i sängen hade jag kinesiska lektion. Men men, idag är jag iallafall gladare. Det är rätt skönt när man kommit förbi måndagen, då känna allt bättre.

Förutom samhällsprov imorgon är jag taggad på denna veckan. På onsdag ska jag ha mys med Ellen och på torsdag ska jag packa och leta fram alla sommarkläder.

På fredag går jag i skolan under förmiddagen och sedan LOV. Då flyger vi till Singapore och börjar två veckor av äventyr!