På schemat för dagen stod white water rafting och paragliding men tyvärr så blev paragliding inställt på grund av dåligt väder. Lite tråkigt men kändes ändå helt okej då det var något jag anmält mig till sista minuten. Dessutom kan jag lika gärna göra det i Auckland egentligen så var glad att det var just det som blev inställt.

White water rafting - eller forsränning som det heter på svenska (tror jag?) - var i alla fall väldigt kul! Som vanligt så var det fantastiskt utsikt, omringade av höga berg och extremt klart vatten. Även det här vattnet var från en glaciär och det var så rent att det gick att dricka utan problem. Vi åkte genom någon grotta och en hel del strömmar - var extremt nära att slängas ur båten där ett par gånger!

Köpte inte bilderna här då de inte var nå vidare och för att jag ville spara pengar, men här får ni några från google om ni undrar hur det ser ut ;)

Sen var det ju faktiskt nyårsafton också, kändes lite konstigt att fira hela 12 timmar innan er där hemma. Vi startade i alla fall kvällen med förfest på vandrarhemmet, alla 18 av oss hehe. Hamburgare, pommes och alkohol och det blev en riktigt bra och rolig start på kvällen! Vår tour guide gav alla armband så vi kunde gå förbi den långa kön och gå direkt in på klubben, väldigt skönt då köerna var långa. Med de armbanden fick vi även rabatterat pris på drinkar, woopwoop hehe.

Musiken på klubben var mycket bättre än förväntat och jag hade en riktigt rolig kväll! Några minuter innan tolvslaget fick även några av oss för oss att dra ner till stranden för att kolla på fyrverkerierna och vi hann precis! Härlig kväll med ett väldigt härligt tjejgäng kort sagt.

Gott nytt år till er där hemma, hoppas ni fick en bra nyårsafton ni också!

Vilken dag säger jag bara - både nevis bungy och canyon swing! De två aktiviteterna som jag sett fram emot allra mest men även varit allra mest nervös för lyckades hamna på samma dag. Redan vid runt 9 på morgonen lämnade jag och Sara vårt hostel för att åka och göra *The nevis bungy' och jag var så sjukligt nervös, visste knappt vart jag skulle ta vägen. Sedan hann vi lagom tillbaka till stan för att äta lunch innan jag tog nästa buss för 'The canyon swing'. Full rulle. Kommer lägga upp både bilder och videor från båda grejerna så jag varnar känsliga tittare (Pappa och mormor! Haha)

NEVIS BUNGY

Det var första gången någonsin jag hoppat bungy jump och jag gav mig på Nya Zeelands högsta... Kanske inte det smartaste valet, var minst sagt sjukligt nervös! Man faller 134 meter men själva huset man hoppar från är betydligt höge upp än så, vilket gör det hela mycket värre. Att stå ute på den där lilla plattan samtidigt som '"instruktören" räknade ner var fruktansvärt men så fort man faktiskt hoppat var det fantastiskt. Jag skrattade och skrek om vart annat i princip hela vägen ner och njöt av varje sekund, haha. Sekunderna innan hoppet var definitivt de värsta. Att bli uppdragen igen var också obehagligt och tankar som *tänk om bandet går av nu* slog en några gånger, jag ville bara upp till säkerhet så fort som möjligt hehe. Dock väldigt fin utsikt därifrån så försökte njuta så gott det gick.

Fejkat leende på bilderna då jag i verkligheten är minst sagt livrädd haha.

VIDEON

Haha återigen så står jag och säger att jag inte vill göra det precis innan hoppet (skyjump).. Bland de fulaste hopp jag någonsin skådat också men jag gjorde det på första nedräkningen i alla fall! Trodde faktiskt aldrig att jag skulle klara det. Har sett några videor när folk står där uppe hur länge som helst innan de hoppar och jag kände verkligen på mig att jag skulle göra likadant. Men som någon sa så blir det bara värre ju längre man väntar och jag ville verkligen inte står kvar där uppe och kolla ner haha. Tror även det hjälpte att ha gjort skyjump innan, för då hade jag fått bekräftat att den där ångesten och rädslan så fort jag hoppat skulle utbytas mot totalt glädjerus.

Varnar er redan nu för att jag skriker rätt högt när jag hoppar haha. Och om ni undrar vad jag gör i typ mitten av videon så var man tvungen att dra i ett snöre mellan fötterna för att hamna i sittande position. Gör man inte det blir man istället uppdragen upp och ner vilket jag inte direkt kände för hehe.

Det var ärligt talat något av det bästa jag gjort i mitt liv, så otroligt roligt! Som ni kanske såg i videon hoppade jag med min Go Pro men den videon känner jag inte för att lägga upp här. Bara skrik och skratt och dessutom så pratar jag med mig själv under fallet av någon anledning? Typ "This is amazing!!" "Omg" "Best thing I have ever done!" Hahaha, för pinsam för att ladda upp.

CANYON SWING

Annorlunda med den här är att man kan välja hur man vill hoppa/falla själv, eller ja, det finns en rad olika alternativ att välja mellan. Jag valde att placera en stol precis vid kanten och gunga mig själv baklänges ner för *stupet*. Eftersom jag klarat av Nevis Bungy bara några timmar innan var jag inte alls nervös inför det här utan det var bara roligt! Eller jag blev ju såklart lite nervös när jag väl satt där, och när de lutade stolen bakåt för bilder osv - Dock inte i närheten av den nervositet jag kände inför bungyn! Under canyon swing faller man först 60 meter rakt ner och sen blir det som att sitta i en gunga under 200 meter innan man dras upp igen.

VIDEON

Som ni kommer märka så pratar de här killarna en himla massa, om massa oviktiga grejer. När de började prata om vad det var sugna på att äta gick gränsen för mig, haha.. Jag ville ju bra få de första sekunderna av fallet ur vägen så fort som möjligt och så står de där och babblar.. Jag tror det försökte dra ut på det för att göra mig mer och mer nervös, och det funkade. I alla fall så kan ni spola fram till 3:55 för att slippa allt snack.

Queenstown har enligt mig definitivt levt upp till sitt andra namn, 'The adventure capital'. Finns så otroligt mycket roligt att göra här!

Sara och jag avslutade sedan den här dagen med en mysig middag på en italiensk resturang och det var så gott. Väldigt bra dag!

Den här dagen styrdes bussen från Christchurch till Queenstown, även känt som "The adventure capital". Det var en ganska lång bussresa så det blev såklart några stopp på vägen. Vi stannade bland annat på ett ställe där de hade 'real fruit icecream'. Är inte alls glad för sorbe och liknande så trodde inte jag skulle gilla det men det var så gott!

I alla fall, väl framme i Queenstown så checkade vi in på Haka Lodge och sen åkte vi vidare för gondola och luge. (Slänger in två bilder från google nedanför ifall ni inte vet vad det är)

Superkul var det! Dock lite läskigt i kurvorna i början haha, var rädd att jag skulle välta den eller typ trilla ur.

Med mig uppe i gondolen hade jag en livrädd Sara och en superglad Clara.

Och här ser ni delar av banan där vi körde luge, man kunde ju inte klaga på utsikten direkt.

Naturen i det här landet slutar sannerligen aldrig med att imponera på mig.

Efter det här avslutade vi dagen med middag tillsammans hela gänget :)

Hade inte tid eller ork att uppdatera mer än första dagen under resan så det får bli nu efteråt istället! Dag 2 packade vi ihop och lämnade vandrarhemmet vid runt 9 för att åka till Lake Tekapo. Och wow det vattnet var blått! Sjön består av smält vatten från glaciärer så det är därför vattnet är så klart& blått (och iskallt!) Det var väldigt fint där - glaciärer och berg i bakgrunden samt fält av lila och rosa blommor framför sjön. Tyvärr blommade det inte lika mycket nu när vi var där som det gör i början av sommaren dock.

Det var även en gullig liten kyrka där som massor av människor far över hela världen för att gifta sig i. Det kostar dessutom runt 25 000 att gifta sig där om jag inte minns fel, men ack så fint! Längst fram vid altaret var ett jättestort fönster så utsikten var prima, blir ju garanterat fina bröllopsfoton i alla fall!

Efter det stoppet checkade vi in på vårt nya boende som låg precis vid sjön. Sen vart det dags för Hot Pools. Det låg utomhus och man hade underbar utsikt över bergen och sjön, inte alls fel. Välbehövligt efter många timmar i buss. (Slänger in en bild från google då jag själv inte fotade något där) Sedan blev det middag på restaurangen som låg precis intill boendet och lite alkohol på det för att fira Falynns 20-årsdag!🇨🇦

Idag lyfte alltså planet till Christchurch, yay! Flög med Sara 🇩🇰 och Laura 🇳🇱 (Träffade henne när Stephanie firade sin 21st) Sedan på vandrarhemmet mötte vi upp med Hanna 🇸🇪 (Som jag känner sen tidigare), Clara 🇫🇷 (Aldrig träffat tidigare men hon är extremt rolig) Amalie 🇩🇰 (Känner även henne sen tidigare) och Kaylin 🇨🇦 (Träffats en gång innan) för att gå ut och äta. Thai som var mitt förslag blev fort nedröstat och det slutade som vanligt med pizza haha :/ Efter det gick vi tillbaka till vandrarhemmet och pratade lite men mycket mer har vi inte hunnit med idag. Extremt rolig kväll dock, har inte skrattat så mycket på länge!

Jaja, blir en hyfsat tidig dag imorgon så nu ska jag gå och lägga mig, ha de (:

I år blev det en minst sagt annorlunda jul. Sommar istället för vinter, den 25:te istället för den 24:de, på fel sida jordklotet och med en annan familj än min egna. Helt ärligt hade jag ingen julkänsla alls, jul för mig är ju hemma hos familjen med lutfisk, Kalle Anka, julgodis och julbord. Men trots det så blev det en bra dag, var kul att testa att fira jul på deras sätt :)

Kvällen innan lämnade barnen och jag ett kort, mjölk, kakor och morötter till tomten och hans renar. Vi hade en liten kaktjuv bland oss dock så blev väl inte sådär jättemycket kvar till tomten kanske, hehe. Helt underbart att se hur exalterade de var över hela grejen, att få dem att somna den kvällen var ju inte det lättaste :) Min värdmamma jobbade även den kvällen så jag sa att hon hade sett tomten och hans renar flyga förbi från planet och Eloise blev så till sig, haha :)

På morgonen vid paketöppningen och allt det där var jag inte med. Jag hade nämligen varit på fest kvällen innan för att fira min kompis 21-årsdag. Normalt sätt blir jag inte alls bakis så jag tänkte att det är väl lugnt, men självklart inte den här gången - har aldrig mått så kast. Så då slog en tanke mig, heee

Och ja, de hade faktiskt öppet, haha! Blev så glad, bästa botemedlet för bakfylla ju ;) Det var mycket folk där också vilket förvånade mig. Ett år får det väl vara okej att byta ut lutfisken mot McDonalds antar jag ;)

Efter det mådde jag lite bättre i alla fall och åkte för att umgås lite med familjen. Sen runt ett hämtade Elliot upp mig för julmiddag hos hans farbror. Måste säga att kiwis julfirande är aningen skumt men är det något vi har att lära från dem så är det att inte stressa så mycket! I Sverige känns det som att folk går runt med julstress hela december, här bryr de sig inte så mycket. Det blir som det blir helt enkelt och det är inte hela världen om något går snett :) Först åt vi i alla fall middag och då åt vi lite blandade grejer precis som hemma under julborden. Tydligen så har de ingen speciell traditionell julmat här dock, utan folk äter lite vad de känner för. Vi hade skinka, turkey, ägg, sallad och lite allt möjlig, vet inte ens vad allt var hehe. Sedan var det i alla fall dags för ett julquiz som farbrorn hade gjort. Fick bara 4/12 rätt :( Jaja, får skylla på att många frågor var om Nya Zeeland. Högst var dock 8 poäng och lägst fick Elliot med 2 poäng, så så illa var det ju inte trots allt ;)

Senare blev det dags för efterrätt och där kör många kiwis tydligen på den traditionella fruktkakan. Den är gjord på i princip bara frukt, aldrig smakat något liknande men det var faktiskt gott. Tydligen så hade man jämt den här sortens kaka förr då den håller sig jättelänge i rumstemperatur, och förr hade de inte tillräckligt bra kylning under de varma somrarna. Så de hade väl inte så mycket till val helt enkelt och sen har den hängt kvar. Sen var det någon grej med att vissa fick ett mynt i sin efterrätt? Tydligen så är det målet, att få ett mynt?? De grejar med att koka dem innan så att de är rena och sådär. Morfarn la självklart ett mynt i min och sa att det var ett lyckomynt haha, de har så lustiga grejer för sig kiwis.. Alla var typ eniga om att som yngre hade de inte tyckt om kakan, de ville bara ha efterrätt på grund av myntet.

Under middagen satt de även med papperskronor på huvudet (??) Frågade min värdmamma idag om det här verkligen var normala traditioner eller om jag bara hamnat hos en lustig familj, men jojomän - så går det tydligen till här. Sedan var det dags för secret santa och Elliots mamma hade köpt ett extra packet så jag också skulle kunna vara med haha, hon är så gullig. Kunde ju ha fixat ett själv om jag hade vetat om det. I alla fall, farbrorn läste en jättelång julsaga och varje gång han sa left eller right så skulle man skicka presenten åt de hållet. Sen när sagan var slut så fick man såklart öppna det man hade och sen efteråt bytte folk runt hejvilt. Strax efter det blev det hem och sova då både jag och Elliot mådde skit efter gårdagen, jag slocknade säkert vid redan 8.30.

Sen idag utbytte jag julklappar med familjen då jag knappt såg dem igår, tror barnen uppskattade att få en liten fortsättning på julafton hehe :)

Och ja, redan imorgon lyfter alltså planet till sydön!! Helt glömt bort att det är redan imorgon så idag får jag se till att börja packa, ska bli så kul!

Hoppas ni där hemma har haft en bra jul och får en bra nyårsafton!

Igår firade jag min första födelsedag någonsin hemifrån, borta från vänner och familj. Även första gången jag firat min födelsedag under sommaren, inte att klaga på hehe :) Dagen startade med att jag skypade med min familj, sen tog min värdfamilj med mig ut på brunch och resten av dagen spenderades med Anna. Senare på kvällen hann jag även med några till skypesamtal från saknade människor hemma innan jag åkte vidare till en kompis.

Anledningen till att jag inte har uppdaterat så mycket på senaste är för att det helt enkelt inte hänt så mycket, eller ja inget speciellt i alla fall. Jag och alla mina vänner har att spara pengar i fokus för tillfället och därför har det blivit mest filmkvällar och liknande en tid, lite tråkigt men så är det. Snart lär det bli rejält med uppdatering i alla fall då vi har en massa kul planerat under tiden på Sydön. Bara lite drygt en vecka tills planet lyfter, längtar!

På tal om ingenting så visade min värdmamma mig den här videon för ett tag sen, beskriver den Nya Zeeländska julen perfekt! " We're happy and bright, not a snowman in sight, strolling through a summer wonderland." Haha!

Sången utan avbrott, diggar den starkt ;)

Nu har jag förresten varit här i 4 månader?? SÅ SJUKT, om två veckor har jag alltså bara halva tiden kvar? :( Så trist att det ska ligga så långt ifrån Sverige, kommer sakna det här stället massor.

Första december kommer en överlycklig Eloise till mig och säger "Today is the first day of summer Alice, that means it's almost christmas!!" Gud så fel det låter i mina öron haha. Men ja, här är det som sommar under december, januari och februari. Det har varit julpyntat i köpcentrum och liknande sedan typ början av november (är inte det lite väl tidigt?) och nu har det även kommit upp här hemma, men jag har noll julkänsla. Känns så fel när man ligger och steker i bikini i 20°-30° grader och sen går man in och möts av en julgran haha. Att jul här kommer innebära sol & BBQ istället för snö& julbord kommer helt klart bli lustigt. Klagar dock inte, det är ju bara för ett år så ska bli kul att testa något annorlunda. Ser väldigt mycket fram emot att äntligen få fira en födelsedag i solen dock! Nyårsafton kommer också bli härligt, att slippa stå där i minus och frysa i en alldeles för kall outfit.

Passar på och slänger in två bilder från gullungarnas julkonsert, de var så söta där uppe på scen!

Hoppas allt är bra med er :)

Över en tredjedel av min tid här har redan passerat och jag kan inte riktigt beskriva hur glad jag är att jag faktiskt åkte hit. Tiden bokstavligt talat rinner iväg och det är nästan så det känns som att 9 månader här är för kort tid. (Om det är mamma eller pappa som läser så skojar jag bara!) Hade det inte varit för att det ligger så himla långt hemifrån hade risken varit väldigt stor att jag flyttat hit permanent.

Utan överdrift så trivs jag alltså väldigt bra - Toppen värdfamilj, så många möjligheter till att prova nya saker och man har alltid nära till fantastisk natur. Den sociala biten är också så härlig, vänliga och hjälpsamma människor finns runt varje hörn. Sen i au pair-världen är det extremt lätt att lära känna nya människor - "Nämen hej där främling som också är au pair! Jaså du är med ledig på fredag? Vill du åka på roadtrip?" Det är seriöst så det går till, haha.

Dock så känns att stanna längre inte som något alternativ, tyvärr. Det går helt enkelt inte ihop med min planering hehe. Anledningen till att jag åkte i slutet av Augusti var för att jag ville ha sommaren till att tjäna ihop ytterligare pengar inför resan. Jag fick även gott om tid till att smälta studenten och umgås med vänner och familj innan avresa. Hemresan är sedan planerad till slutet av maj så att jag hinner jobba ihop lite mer pengar innan jag börjar studera till hösten. Sen är det skönt att hinna umgås med vänner och familj några månader innan jag flyttar igen, även om det förmodligen inte blir längre bort än typ Växjö eller Kalmar den här gången. Vill ha nära hem nu efter att ha bott i princip så långt hemifrån som det bara går. Har dock verkligen fått mersmak för sånt här och vill nu mer än någonsin studera en termin utomlands eller/och ha utlandspraktik.

Så till er som funderar på att flytta utomlands säger jag bara: Gör det! Cheesy men det är verkligen både en upplevelse och en lärdom för livet. Att åka hit är lätt det bästa beslutet jag har tagit hittills.

Kramisar till er där hemma, jag saknar er.

Det här inlägget är, som rubriken säger, random. Helt enkelt saker som egentligen inte alls hör ihop som jag kände för att dela med mig av.

- Det har varit två jordbävningar sen jag kom hit. Första skedde första natten jag sov hemma själv, tack och lov för att jag sov djupt och inte vaknade :):) Andra var nu ganska nyligen, också nattetid men den här gången var jag vaken. Som tur väl så var det inte alls i närheten av så illa i Auckland som i andra delar av nz. Jag var precis påväg att somna när hela rummet plötsligt började skaka. Mest märktes det på min fläkt bredvid sängen som gungade med ganska rejält, och lika så grejerna på nattduksbordet. Bara låg där halvvaken och tänkte - Är det här en jordbävning? Borde jag göra något eller kan jag somna om? Har de andra i huset märkt något? Kommer den ta slut snart? Haha, lite obehagligt men blev mest irriterad för jag ville verkligen sova. Tydligen hade mina värdföräldrar samsat mig under natten för att fråga om jag känt jordbävningen och om jag var okej, men den rubbade typ teckningen så de smset kom inte fram förens dagen efter.

- När Sara fyllde år firade vi en del av hennes födelsedag hemma hos hennes värdfamilj. Jag fick då reda på något som rättfärdigar alla våra skämt om danskarna. Varje födelsedag fixar de en tårta som är formad som en människa, sedan ska födelsedagsbarnet ta tårtspaden och hugga av huvet - samtidigt som alla runt omkring skriker?? Haha så himla random. Det är i alla fall så danskarna gör enligt Sara, och hon insisterade på att göra så även den här födelsedagen.

(Varning för skryt) När vi var där så frågade Saras värdpappa mig om jag varit bosatt utanför Sverige tidigare, jag svarade såklart nej. Han kollade då på mig fundersamt och sa att det lät som det. "If I didn't know I would have thought you were a native speaker" - haha fanks 4 da confidence boost man! Många har faktiskt sagt att de tycker det låter som att jag är från USA. Egentligen inte är så konstigt med tanke på antalet timmar jag spenderar framför amerikanska serier hehe. Sen är ju vi i Sverige generellt väldigt bra på att prata engelska utan brytning också. Synd att man inte växt upp och hört mer av typ den irländska accenten, hade mer än gärna pratat så :/:/ hehe.

- När jag kom hit var något av det första jag lyckades göra att paja låset till familjens ena badrum. Bra första intryck?

- Träden här är SÅ GRÖNA, eller ja inte alla men ni fattar grejen. Det ser nästan fake ut, som att man har lagt på ett filter på verkligheten. Helt utan överdrift, det typ halvt lyser om dem.

- Det säljs inte solkräm med under SPF 30 här. Blev så förvånad när jag kom till affären och såg endast SPF 30, 50 och 70 (!) Det finns alltså inte lägre att köpa någonstans, och jag visste inte ens att så högt som 70 fanns. Dock så behövs det verkligen, ozonlagret här är väldigt tunt och man känner verkligen hur det bränner på huden. Redan under tidig vår här på Nya Zeeland lyckades jag bränna mig så nu gäller det att inte slarva med solkrämen framöver.

* Nya Zeelands första H&M butik öppnade för nån månad sen i Sylvia Park, ett köpcentrum ungefär 10 minuter från mig. Och alltså wow.. Tydligen hade de första människorna som kommit för öppningsdagen varit där från typ 2 på natten för att köa och komma in först. Kön utanför affären var verkligen enorm den dagen, och inte nog med det utan det var fortsatt kö utanför i några veckor framåt. Kändes så konstigt att se folk göra en så big deal av H&M.

Hoppas i alla fall allt är fortsatt bra med er, med mig är det toppen.