HEEEEEJ!!! Tro det eller ej men jag är tillbaka!!!!!! Så nu är frågan, VARFÖR har jag inte bloggat? Om jag ska vara ärlig har jag inget riktigt bra svar, hehe... Men kort sagt kan man väl säga att livet kom emellan. När skolan satte igång försvann tiden helt och även motivationen till att blogga, och en sak jag vet är att jag vill blogga när jag vill, och inte klämma ut inlägg bara för att... Jag tänker att det är så det blir bäst för alla parter :) Men nu när det snart är lov och jag får mer ledig tid kan jag äntligen blogga lite igen! Jättekul tycker jag i alla fall ;)

I det här inlägget vill jag dela lite bilder från igår då det var andra advent. Jag, min lillasyster, pappa och hans vän utnyttjade förmiddagen genom att knalla ner till julmarknaden som eleverna på Capellagården har varje år.

Jag ääälskar julmarknader av alla slag, det är alltid så mysigt att bara gå runt och kolla bland massa människor!

Typ det bästa var också att det började snöa för första gången precis när vi skulle börja gå dit - snacka om tajming! Tyvärr har ju snön såklart redan försvunnit men jag hoppas verkligen det blir lite kallare så den kan ligga kvar till jul...

Slutligen vill jag bara säga förlåt att jag inte bloggat på så länge men nu är jag supertaggad på att börja lite igen! Hoppas du också är det;)) HA DET BÄST! kram Alice

(Halloj! Innan du börjar läsa vill jag säga att det här är ett inlägg som var tänkt att komma ut i somras, men det blir inte alltid som man tänkt sig, hehe.. Jag viill ändå gärna dela med mig av detta så bättre sent än aldrig, eller hur?! :)

Norra Kvinneby café har gjort en comeback i sommar! Efter tre års upphåll tog vi tag i den mysiga tillställning och fixade i ordning för café i trädgården. Detta är nämligen något jag, Ada och vår kompis Signe har gjort när vi var mindre, vi bjuder in hela byn genom att lägga lappar i brevlådan och sedan får man komma och fika under en viss tid och dag. Det blir ett sätt att träffa sina grannar, ha roligt genom att baka och samtidigt tjäna lite pengar, eller snarare få tillbaka pengarna man lagt på ingredienser... ;-)

Det är verkligen jätteroligt att baka och särskilt när man gör det i stor mängd! Vi satsade på tre klassiker - chokladbollar, chokladkaka och bullar, vem tycker inte om det liksom? :-)

Första två timmarna gick jättebra men sen började det ösregna! Alla bakverk blev blöta och gästerna lika så, därför sprang vi in med allt och fortsatte inomhus. Det blev nästan ännu mysigare faktiskt, då kunde man lättare prata med varandra och vissa satt kvar jättelänge. Slutet gott allting gott :-) Ha det bäst!/Alice

Hejsvejs! Första veckan i tvåan är snart avklarad, alltså tiden går så sjukt snabbt! Men jag klagar inte, skulle gärna ta studenten så snart som möjligt ;) Här kommer i alla fall ett inlägg fullproppat med bilder från min fantastiska resa till Mallorca, eller rättare sagt "vår resa", jag åkte som sagt dit med min familj på mammas sida vilket var supermysigt!

Fråga mig inte vart vi bodde eller vad någonting heter på Mallorca för det har jag ingen aning om, geografi och namn är jag sämst på haha. Men om jag förstod det rätt bodde vi vid Cala Bona Beach på ett stort familjehotell som ägs av Sunwing. Och något som tillkommer med Sunwings hotell är Lollo och Bernie.... Denna björnen och giraffen har varit en ständig följetång och präglat hela resan för Lovis del - Lollo och Bernie mat, Lollo och Bernie musik, Lollo och Bernie föreställningar, Lollo och Bernie gosedjur, Lollo och Bernie kläder, Lollo och Bernie tid i poolen osv osv. ;) Men det har varit superkul faktiskt, när en i familjen är tre år är det skönt med något som är anpassat till henne så hon också kan ha det roligt!

På lördagen när vi var där blev också min lilla Lovis tre hela år och detta firades bland annat med melontårta på rummet och mycket glassätande :-)

Alla dagar förutom en befann vi oss på exakt samma ställen... Vi rörde oss emellan poolen, hotellrummet och en fin och ganska lång gata längst havet med restauranger och butiker - man kan säga att livet just då var som en dröm :) Men en dag bestämde vi oss för att vidga våra erfarenheter en aning, så med en hyrbil tog vi oss till en stad någonstans där det fanns en stor marknad. Jag älskar marknader så dagen blev väldigt lyckad och på vägen hem stannade vi även vid en lång strand och vattnet där var det varmaste jag någonsin badat i, det var underbart!

Jag är så tacksam för denna resa och att den har skapat sköna och positiva minnen som man kan tänka på när det är 5 minusgrader och fullt i skolan... Eller kommer snarare gråta av längtan men det tänker vi inte på nu :)

Världens finaste familj <3

Hoppas du har haft en jättebra sommar och tack för att du har läst! Ha det bäst /Alice :))))

Hejsvejs! Det här med att uppdatera regelbundet kanske inte är min grej hehe...tiden går så fort och plötsligt har det gått flera veckor sen jag senast la upp nått, men men, sånt är livet :) Här kommer i alla fall ett inlägg om min dag i Karlskrona för jag gjorde nämligen en spontantrip dit för att ta vara av sista sommarlovsdagen.

Varför jag åkte just till Karlskrona har lite att göra med att Jenny arbetar där och därför kan ge mig skjuts hem, men framför allt ville jag typ bara ha en skön dag och försöka ladda upp inför skolan. Jag kan inte säga att jag längtar efter skolan men jag tycker faktiskt att det ska bli kul att börja imorgon :-) Vi får se hur länge den peppen håller i sig...

Det här med att göra utflykter bara med sig själv tycker jag kan vara bra ibland. Visst, det kan kännas lite konstigt att sitta och äta lunch på en resturang alldeles själv men det är också väldigt mysigt! Ett problem var dock att jag inte hade någon att prata med när det kom 2 stycken super jobbiga och läskiga getingar när jag åt lunch, de vägrade att lämna mig och där satt jag livrädd och försökte diskret jaga bort dem med en bok, det gick sådär... Men annars blev dagen lyckad, det var kul att upptäcka Karlskrona lite och jag åker gärna tillbaka! Ha det bäst!

Tjena! Tänkte bara slinka in med lite sommarinspiration så här i sensommaren :) För även om skolan snart börjar och hösten kommer så är det ju faktiskt sommar nu och vi får passa på att njuta in i det sista, bada i havet, ha piknick i parken, laga somriga sallader, gå runt i shorts och chilla när du väl kan. Ha det bäst!

Tredje och sista dagen på ön började på samma ställe som dagen innan slutade, på Rute stenugnsbageri. Vi blev så kära i stället så vi åt frukost där också och det är inget vi ångrar! :) Det var såå gott och verkligen oerhört mysigt! Vi satt där länge och läste, åt och spelade kort. Men innan vi högg in i det goda var jag ju såklart tvungen att ta massa kort, en så här fin frukost måste man ju plåta ;) Pappa och Ada blev dock tillslut ganska irriterade men ibland måste man ju offra sig för bloggen och den som väntar på nått gott väntar aldrig för länge, eller…?

Efter det bar det iväg till Visby där vi tänkte tillbringa hela dagen tills båten gick vid halv åtta. Det första vi gjorde var att äta igen, hehe… Den här gången blev det favoritrestaurangen ”Crepes och logi” som ligger i det gulligaste huset i världen! Det är litet, högt och jätte smalt med massa fina fönster ut mot innerstan. Om du någon gång är i Visby måste du besöka den här restaurangen tycker jag!

Utan att vi varit medvetna om det har vi faktiskt alltid prickat in medeltidsveckan när vi tältat på Gotland och det gjorde vi även denna gång. Det är så kul och inspirerande på nått sätt att se alla människor i medeltidskläder på gatorna och eftersom det är så många känns det liksom helt naturligt. Så en sväng till medeltidsmarknaden blev det förstås och även lite strosande och fotograferande i gamla stan. Innanför murarna är det verkligen så vackert med alla husen, gatorna, torgen, kyrkorna och utsikten över havet!

Det här är sista inlägget om min resa till Gotland och som en sammanfattning blev det är skön, intensiv och fantastisk resa med min lilla familj. Tack att du har läst och förhoppningsvis kanske fått lite tips på vad man kan göra om man åker till Gotland :-)) Ha det gott!

Hejsvejs! Andra dagen på min lilla Gotlandstrip spenderades till stor del vid stranden på Fårö och det bästa var typ att jag lyckades somna när jag låg och försökte sola lite. Eller sola är en överdrift, jag låg och frös i dubbla strumpor och tjocka kläder eftersom vinden var så kall.. :/ Men det var så otroligt skönt att slumra till lite! Jag tänker att jag är en person som inte kan sova på dagen men jag ska verkligen försöka göra det ibland!! Det var när vinden la sig lite som vi pallrade och bort till sandstranden för att slappa. Jag låg och läste medan Ada och pappa badade, jag önskar verkligen att jag bara kunde hoppa i för jag vet att det är underbart när man väl är i vattnet men skarven emellan tycker jag oftast är för jobbig. Men nu när jag är på Mallorca och vattnet är VARMT ska jag bada som aldrig förr! :-)))

På kvällen tog vi båten över för att hitta en ny tältplats nära Rute stenugnsbageri. Jag har velat åka dit ett tag för att det ser så mysigt och fint ut men det är inte bara därför jag ville dit… Det var dels för att Alex och Amanda Shulman har sin sommarstuga precis i närheten! Okej, jag måste erkänna att jag är lite konstig när det kommer till kändisar, men jag tycker det är så spännande på nått sätt, haha. Både jag och pappa är ett Alex och Sigge fan så han var inte sen med att hänga på för att hitta huset. Och om det är någon som undrar såg det precis ut som han har visat på Instagram (hur skulle det annars se ut?), med bastun, poolen, uteplatsen… Jag blev helt nipprig när vi åkte förbi, haha. Och vi åkte inte bara förbi en gång, tillslut blev det typ fem gånger… Men man måste ju ta chansen när man är där ;)

När tältet var uppställt åkte vi tillbaka till stenugnsbageriet och åt pizza. Det var verkligen såå mysigt och gott! Vi satt kvar sent på kvällen och ljusen och brasan brann, men tillslut åkte vi tillbaka till tältet och stupade i säng. Det känns som detta är något man kommer minnas länge! <3

Halloj! I’m back! Det känns som det var evigheter sen jag satt och skrev till bloggen, vilket det också är! De senaste veckorna har jag helt enkelt inte hunnit eller haft inspiration till att skriva några inlägg eftersom mina dagar främst har bestått av jobb. Men nu har jag riktig semester och det är såå skönt!! Så nu kör jag igen! Du kommer typ tröttna på att jag lägger upp mycket hela tiden men jag har så mycket material jag vill dela med mig av :-)

När jag skriver detta sitter jag faktiskt på ett flygplan till Mallorca!! Där ska jag befinna mig i en vecka med min familj på mammas sida Det ska bli jätteroligt att åka utomlands och kanske sola ikapp lite efter all innetid på restaurangen (Jag är typ lika vit som på vintern, hehe..) Jag slutade jobbet i fredags men har redan hunnit med en fantastisk resa till Gotland med pappa och Ada! Och det är just detta mina kommande inlägg kommer handla om, en dag i taget. Först tänkte jag slå ihop allt till ett inlägg men jag har tagit så mycket bilder så det skulle bli alldeles för långt!

I fyra år har vi åkt till Gotland några dagar för att tälta, och varför bryta en tradition? Det som är så himla härligt med att bo i tält är just att man på riktigt bor i naturen och oftast nära vattnet. För min del blir det typ ett sätt att känna att man lever lite mer, frisk luft, starka vindar, regn, strålande sol och kyla osv. :-) Första dagen besökte vi ett ställe som heter LEVA Kungslador. I grunden är det typ en arkitekturfirma som bygger enkla hus i miljövänligt material, men deras verksamhet består även av ett fin restaurang, café, butik och utställningar. Vi åkte dit med tanken på att äta buffé men ändrade planerna lite när vi insåg vad det kostade… Istället festade vi till det med supergoda surdegsmackor med hummus och nypressad juice. Lika gott det:)

Eftermiddagen spenderades i Visby tills vi begav oss till vårt absoluta favoritställe på hela Gotland, stranden på Fårö <3 haha, nu vet jag dock inte vad den heter så jag kan inte tipsa om vart den är men det är en jätte vacker strand som inte så många vet om, och intill stranden byts sanden ut mot små stenklippor där det är perfekt att tälta! Kan det bli bättre?

Utsikten över himlen var magisk och med en kortlek och bra sällskap blev det en väldigt mysig kväll <3

Hejsan! Här kommer några bilder på mig där jag försöker posera lite spontant framför en vägg i vardagsrummet :))) Först och främst måste jag verkligen inflika att jag inte är nån modeexpert på något sätt alls vilket du nog kan se... Men jag tycker det är roligt med kläder och ta kort så jag kommer ändå att lägga ut några outfitbilder lite här och där ;)

Jeansen är från Cubus och tröjan har jag klippt av och färgat i indigo om något möjligtvis skulle vara intresserad... ;) Till sist vill jag säga tack till Ada som tog det ärofyllda uppdraget att vara min fotograf vid detta tillfället;) Ha det bäst! /Alice

Hejsvejs! Just nu sitter jag på tåget ifrån Uppsala påväg hem till Öland och tänkte få ihop ett inlägg om helgen som har gått. Vi har nämligen firat morfar som fyller 80 år genom att hela släkten åkte ut till Grinda i Stockholms skärgård :)

På ön åt vi bland annat lunch på värdshuset som finns där. Det var jättefint uppdukat och maten var jättegod! Under tiden hölls det tal, skålades och alla barnbarnen avslutade med en egenskriven låt om morfar som jag lovar att den kommer bli en ny hit!

Tillsammans var vi alla 23 stycken och det är beundransvärt att vi kunde hålla ihop hela dagen :) Men det är verkligen jättekul att träffa alla på samma gång!

Det var också väldigt mysigt att åka båt i skärgården, och extra kul eftersom jag aldrig har gjort det tidigare. Jag satt bland annat och drömde om hur det skulle vara att bo i de husen jag såg från båten, alla hus var typ gigantiska och värda mer än typ 25 miljoner... Okej, jag är väldigt dålig på att uppskatta vad hus kostar men det var i alla fall som en helt annan värld. Det var kul att fantisera med det kändes också fel på nått sätt, det blev en sån kontrast när jag vet att det är så många i världen som inte ens har ett hem.

Här på bilden ser du världens bästa mormor och morfar. Jag är väldigt tacksam över att jag har dem och glad att den här helgen blev så bra! Ha det bäst! /Alice