Header

Postad i: Frågor & Svar, TIPS, TRÄNING
FRÅGA:

Hur tycker du man ska träna för att tappa just magfett? Går på fettsnål diet och tränar ca 6 dagar i veckan, ungefär 50 min cardio och 20 min styrketräning i samma pass. Är det bättre att dela upp styrka och cardio i olika pass för att få bästa resultat? Eller hur ska man träna för att bli "hårdare" ? Kram!

SVAR:

Nu vet jag inte hur du ser ut eller hur din träning mer specifikt ser ut men här kommer vad jag skulle göra utifrån informationen jag har att gå på. Och mina generella tankar och åsikter, hoppas det hjälper!

Du ökar inte i vikt av fett:

Först och främst bara för att din diet innehåller lite fett betyder det inte att du kan lägga på dig fett. Det är kombinationen av fett + kolhydrater + socker i olika former vi oftast ökar i vikt av då det till 99% är extremt energirika livsmedel som innehåller den kombinationen ex, pomfritt, glass, chips osv

Fetter som ex, avokado och ägg kan gynna dig i din viktnedgång och främst är fett viktigt för hjärnan då den består av fett och även för din hormonbalans. Jag äter mycket av avokado, jordnötssmör och ägg

Cardio vs Styrketräning:

Cardio = slapp kropp

Styrketräning = fast kropp

Vad jag menar med detta är att om du vill ha en hårdare/fastare kropp träna tung styrketräning!

Varför?

Jo, genom styrketräning kommer du bygga upp din kropp/ addera muskelmassa. Genom ökad mängd muskelmassa (VILKET TAR EXTREMT LÅNG TID att bygga kommer inte hända på någon månad utan nu snackar vi år) kommer kroppens egna energiförbrukning att öka alltså du måste äta mer mat för att behålla musklerna än om du hade haft en större andel "fett" på kroppen. Alltså genom att addera muskler kommer du göra åt med mer kalorier aromatiskt!

Cardio/ konditionsträning kommer öka din energi förlust per dag, alltså förbränna kalorier men mängden kalorier du kommer göra av med är inte jätte stor. Lita aldrig på vad en konditionsmaskin säger! Och ofta kompenserar vi kaloriförlusten omedvetet genom att äta lite mer mat och sedan är kalorikontot verken på + eller - i slutet av dagen. Koppen vill vara i balans och det är dit den kommer sträva.

Konditionsträning blir du tajt av om du redan har styrketränat en längre period enligt mig. Men det beror vad man anser som hård/ tajt i kroppen. För mig är det deffinerade linjer där du ser konturer av muskler.

När ska man köra konditionsträning?

När det passar dig bäst. Jag hade lagt upp det så att eter styrketräningen hade jag kört 20min högintensiv konditionsträning- eller intervallträning

Sammanfattning:

1. Ät en balanserad kost med mycket protein för att gynna musklerna

2. Ät mer kolhydrater + protein på dagen och mer fett + protein på kvällen. Om du inte tränar på kvällen, brukar lägga upp det så att jag får i mig större delen av mitt matindag kring träningen.

3. Prioritera först styrketräningen och lägg största tiden på det

4. Jag skulle kört ca 20min vid 4 tillfällen i veckan av högintensiv konditionsträning- eller intervallträning

5. En viktnedgång/ bli hårdare i kroppen eller helt enkelt bara resultat av träningen handlar till STÖRSTA dels om kosten! Se till att äta bra och läs på om bra / mindre bra livsmedel

Hoppas detta hjälpte!! 

Kommentera gärna om ni har fler frågor angående detta eller om något var oklart!

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Postad i: OM MIG, TRÄNING

Och så var måndagen kommen. Har tränat ben nu på morgonen och är just nu helt död! En bra måndags start...haha

I Söndags var jag och Viktor på IKEA och fixade garderobsinredning till lägenheten som vi flyttar till den 4 APRIL!! Är så taggad!! Sedan var vi och handlade mat, jag lagade 20st matlådor så nu jäklar ska jag hålla mig till bra mat underveckan. Var även och tränade och han med att sola. Känner mig såååå mycket snyggare nät jag är brun!

Jobbar Måndag till Torsdag i Kungälv denna veckan...lång resväg menmen det är bara att bita ihop och köra.

Lite bilder från efter träningspasset i söndags

Så galet gott protein från Swedish supplements

En av övningarna från dagens benpass! Blev inga bra bilder då jag glömde kameran hemma men hoppas ni ser hur jag gör. Kallar den raka enbensmark Bränner som bara den i RUMPAN om den utförs korrekt det vill säga.

Likes

Comments

Postad i: OM MIG, TIPS

Fasiken va roligt det var idag!! Hade jätte folk i butiken! Om någon av er läser detta säger jag TACK för att ni kom och hoppas ni tyckte det var lika roligt som mig med event i Kungsbacka!

Blev verkligen helt slut efter eventet men mötte upp Ebba efter som gav mig ny energi! Vi gick hem till mig, promenerade i skogen och sedan åt jag massa mat, körde hem Ebba och satte mig med Youtube och åt mer mat när jag kom hem.

Är så trött så försöker typ kompensera det med massa energirik mat....haha

Vi hade Swedish Supplements och NOCCO på eventet som bjöd på smakprover och självklar frågar jag lite inflikande när de plockar ner sina saker om de inte behöver bli avlastade, så fick en burk protein, shakers och några NOCCO vilket gjorde dagen ännu ett snäpp bättre!

Blev inget gym idag utan vilodag, ladda batterierna så kör vi imon igen!

Likes

Comments

Postad i: OM MIG

Fredag är vad som händer!! Solen skiner, helgen är snart kommen och vi har snart överlevt en vecka till!

Fredag: kl6:20 Gym - Kl8:00 fruskot - Kl10-18 jobb på MM-sport i Göteborg - Kl:19:00 får se vad som händer

Lördag: Jobbar på MM-sport i Kungsbacka då vi har 2års jubileumsevent! Så ALLA måste komma förbi butiken då och dricka lite energidryck och hänga!! Sedan ska jag träffa Ebba och på kvällen hem till Cajsa!

Söndag: Förhoppningsvis en lugn dag med sol så at jag och Viktor kan hitta på något roligt!

Bilderna är från igår på jobbet då jag satt ute och åt mellanmål!! Så skönt väder!

Dagens frukost med Steve Cook som står för underhållningen!

Likes

Comments

Postad i: OM MIG, TRÄNING

Ligger i en helt annan tidzonen är jätte förvirrad vilken dag det är. Men idag är det Torsdag och jag jobb mellan kl: 7-17 på ICA och där efter gym.

Igår körde jag rygg men Ellen och jäklar va impad jag blev. Grymt duktig var hon och riktigt jäkla stark med bra teknik så det va roligt! Övad också posering vilket var riktigt längesedan.

Flytten till Mölndal närmar sig också!! Börjar bli riktigt trött på familjen så ska bli skönt att kunna fly från dem när man vill! Jätte spännande! Fick ledigt från jobbet den 4 April så jag kan vara med och bära möbler också!

Mycket gym bilder nu...eller ja snarare bilder på mig i spegeln men snart kommer förhoppningsvis lite annat! Och glöm inte kommentera om det är något ni vill att jag skriver om!!

Likes

Comments

Contains affiliate links Postad i: kläder

Onsdag och jag jobbar mellan 12-18 på ICA!! Så skönt att inte jobba allt för länge idag, är helt slut i huvudet från att jobbat på lagret.

Igår hade jag ett grymt bra axel pass med John på gymmet:

Baksida axlar i cable 15x4 4kg

Axelpressar med hantlar ca10x5 16kg

Dumbbell lateral raises 4x 15reps på 5kg -> 8reps på 7kg -> 12reps på 5kg

Sittande lateral raises i maskin med dop set då kompisen tycker ner armarna ca12x5 ca20kg

Front delt raises med rep liggandes i cable ca10x4 ca13kg


(HOPPAS NI FATTAR NÅGOT NÄR JAG SKRIVER PÅ SVENGELSKA........ annars googla bara ;) )

Riktigt nöjd med mina inköp från Better Bodies!! Här är en av tröjorna jag köpte!

Likes

Comments

Postad i: MAT, TIPS

Och vi har tagit oss fram till TISDAG!! Idag är jag på lagret mellan 7-16 igen, hade BÄSTA benpasset igår och hoppas att få till ett lika bra axelpass idag!

I helgen förberedda jag alla mina matlådor inför veckan preparation is the key to success eller vad säger man?

I mina matlådor:

120g kyckling

250g sötpotatis

ca 150g ärtor/ rödkål

Alla mått mätta är råvarorna alltså 120g rå kyckling = ca 100g tillagad kyckling. Valde att grilla kycklingen denna gången då jag ändå inte går på strikt diet utan det finns utrymme för lite grillolja. Fryste sedan in de flesta för att de inte ska bli gamla till slutet av veckan.

Hur gör ni? Förbereder ni er mat eller lagar ni er mat varje dag?

Likes

Comments

Postad i: TIPS, TRÄNING
FRÅGA

hej! hur ska man träna/äta om man vill bli av med "fett längst ner på magen" ? Är jättefit "längre upp" på magen men det är envist fett på nedre delen som ej ger med sig.. hade vart så snällt om du kunde göra ett inlägg med tips! Tack för en superbra blogg!

SVAR

Magen är en muskelgrupp som är svår att få till då det är så många olika variabler som spelar in.

Genetik, hormoner, stress och största boven är främst av allt kosten

TIPS:

- Mina tips är att se till att du har tränat magen tillräckligt så att det finns muskler under fettet
- Lägg dig på ett kaloriunderskott för att tappa ytterligare fett för att få fram konturerna
- Viktigast är kosten och att maten du äter är "ren" kyckling, ris, potatis, fisk och inte skräpmat
- Se till att planera för att undkomma så mycket stress som möjligt

Jag tyckte personligen detta youtube klippet var riktigt bra så kolla in detta också!!

Likes

Comments

Postad i: MAT, TIPS

Godmorgon!! Eller ja jag har varit uppe ganska länge nu då jag vaknar vid sex och tror jag ska jobba....haha

Men idag är jag LEDIG! Igår jobbade jag mellan 06:00-17:00 på ICA och åkte direkt efter till Ellen där vi hade tjej mys ed hela gänget åt tacos och Ellens special cheesecake.

Efter som helgen inte är slut än tänkte jag göra ett inlägg om olika PROTEIN GLASSAR! Jämföra de olika märkena.

LOHILO - ca. 29kr för 355ml

ADD. NUTRITION - ca. 59kr för 500ml

PROPUD - ca. 39kr för 500ml

Har jämfört innehåll och testat alla

SMAK - 1. Lohilo/Add (tycker bägge är riktigt goda!) 2. Propud (kemisk och konstgjord smak)

INNEHÅLL - Lohilo (högt protein, lågt fett, kolhydrat snål och låg på kcal) vilket igentlige alla är men tycker ändå LOHILO ligger bäst till.

VINNAREN

Alltså om jag skulle köpa glass hade jag valt LOHILO för den är galet god, bra konsistens och innehåll samt att den har ett vettigt pris.

Och annars hade jag köpt Add men fy fasiken för ProPud:s extremt kemisk och syntetisk.

Likes

Comments

Postad i: TRÄNING

YEZZZ! Fy va skönt det var att få gå upp och åka direkt till gymmet! Var på gymmet lite innan 07:00 och körde slut på benen.

Körde bland annat denna gammla favoriten Utfall i smith maskinen med step-up galet krävande för kontiditionen och bränner i musklerna! Körde 4 x 12 per ben

Trodde jag var med i matchen men märkte sedan att jag tagit på mig tightsen åt fel håll?! haha men var lite coolt med loggan på baksidan.

Likes

Comments