Förra veckan var jag på simtävling i Seattle, Washington vilket för mitt simlag var den största tävlingen för hela höst- och vintersäsongen. Vi hade förberett oss länge och tränat extra hårt under jullovet. Vi flög torsdag förmiddag och kom hem söndag kväll, simtävling varje dag. Det var jätttekul och slog personbästa på alla mina sträckor. På lördagen fick jag äntligen lite tid att utforska staden en stund och valde då att åka upp i den kända "Space Needle". Här är är lite bilder från helgen:

Ännu några veckor har gått. Nu har simningen börjat komma igång mer vilket känns hur bra som helst!

För två veckor sedan var jag i San Fransisco på en heldags cykeltur (många enhjulingar förstås). Jag fick se de flesta turistplatserna en kort stund innan vi cyklade vidare! Det var ganska utmattande också. Tror vi cyklade runt 6 mil totalt, vilket nog är ganska mycket för en ovan cyklist. Men det var kul att få uppleva staden på ett aktivt sätt, istället för att åka runt i en turistbuss. Dagen avslutades med Italiensk middag!

Samma dag som vi var där hade de en open water tävling som går ut på att man simmar från det gamla Alcatraz fängelset. Skulle vilja prova!

Middag med Påven :)

Hoppas ni som läser har det bra där hemma! Ska försöka bli lite bättre på att blogga men vågar inte lova något. Jag har det i alla fall jätte bra och trivs mer och mer, även fast jag också saknar allt hemma.

Hej då för den här gången!

Det har nu gått exakt en månad sedan jag lämnade Sverige vilket känns helt sjukt. De senaste två veckorna har bar flugit förbi!

För två veckor sedan under "Labor Weekend" var jag med min familj och campade i bergen. Vi var en bit utanför "Yosemite National Park" och det var riktigt vackert. Det var en kul upplevelse och jag fick chansen att lära känna min värdfamiljs släkt.

Jag sov så här alla nätter, inget tält behövdes

Mormor/Farmor Vicky bjöd på amerikanska pannkakor!

Det var svårt att simma i iskallt vatten!

Denna bergstopp påstods det att min morbror hade bestigit när han var på utbytesår i CA.

Hela familjen Hoover samlade, om man läser noga så står det "Hoover Wilderness" på skylten. Inte döpt efter dem, även fast man skulle kunna tro det. Svårt att inse hur mycket tid de har spenderat i Yosemiteområdet. Ser man en bergstopp kan man ge sig tusan på att de har varit där! Jag frågade om de nånsin behövde en karta, och de svarade "inte längre".

Frisbee golf för tredje gången sedan jag kom hit

Football!

Min första amerikanska fotbollsmatch. Svårt att förstå hur spelet funkar, och det tyckte alla runt omkring mig också. Men stämningen var underbar och vi vann! Go Wildcats!

Kvällen avslutades med en skoldans, som jag gick på trots att jag blivit avrådd från vissa då bara "Freshmen" går. Det var mörkt med ett stort dansgolv och en Dj spelade hög amerikansk popmusik. Tur nog var jag inte ensam "Senior" vilket jag hade blivit varnad för utan jag träffade flera kompisar som släppte loss på dansgolvet.

Skype med familjen och daglig dos av katter från syrrorna :)

Första veckan på Los Gatos High School har varit både rolig och energikrävande.  Att vara helt ny bland främmande människor som redan känner varandra och talar ett annat språk är lite läskigt, men alla här är väldigt trevliga och snälla och introducerar dig mer än gärna till nya personer. Jag ser fram emot att lära känna alla i mina klasser bättre samt att börja simma, vilket jag gör på tisdag.

Jag har varit väldigt trött den här veckan och jag vet inte om det beror på ihållande jetlag, för mycket nya intryck eller bara att man blir trött av att gå i skolan. Förmodligen lite av allt. Så jag har varit lite allmänt nere och hade lite hemlängtan för första gången i måndags. Då hade jag också precis skypat med min familj vilket var både skönt och lite jobbigt. Men efter det har det känts lite bättre för varje dag (eftersom man lär känna alla bättre o.s.v). Att skypa med min kusin Herta och min kompis Johan som  båda också är på utbytesår har hjälpt.

Tillslut blev det i alla fall helg men även min värdmamma Graces födelsedag! På förmiddagen var vi alla och spelade frisbee golf i Santa Cruz vilket ligger precis bredvid havet och ca 30 min från Los Gatos, där jag bor. Vi åkte iväg tidigt och köpte med oss ett dussin "bagels" och "smoothies" som frukost.När vi sedan kom hem åt vi middag på en sjukt bra sushibar med några av Graces närmsta vänner.

Beau, min utflyttade värdbror, kom även på besök och bodde med oss över helgen. Jag hade hans gamla rum medan han sov på soffan ;)

På söndag åkte vi ut till Santa Cruz igen! Min familj är väldigt intresserade av enhjulingar, och det på ett sätt jag aldrig sett förut.  Varje söndag samlas de med ett gäng enhjulingsentusiaster  för att åka på en drygt 35km lång mountainbike runda. För att klara det har de specialbyggda enhjulingar som ska klara att köra långt och i tuff terräng. Jag fick följa med på detta, men slapp göra det på en enhjuling (än så länge) och fick låna en vanlig mountainbike cykel. Det var riktigt roligt och ibland lite läskigt, men när jag såg så många klara alla hindren på bara ett hjul, så kände jag mig tvungen att köra på och klara det jag med.

Efter cykelturen var vi på stranden ett tag där det fanns ett riktigt klassiskt tivoli med bergodalbanor av trä. Det kallades "Boardwalk" därför att det förut var byggt på ett trädäck.

Det var en bästa dagarna hittills med perfekt väder som vanligt. Jag fick också träffa många roliga personer som är nära vänner till familjen.

I början var det nästan bara uppförsbacke!

Kottarna är jättestora här!

Äntligen över berget, och man kan se havet!

Från Graces födelsedag.

Efter vad som känns som flera veckor av nya händelser och upplevelser har jag äntligen fått lite tid för mig själv och ork att göra något annat än att sova. Jag ska nu försöka sammanfatta allt som under min vecka i U.S.A.

Dagarna i New York var fantastiska och jag fick träffa så många schysta, trevliga och allmänt sköna personer. Det var lite sorgligt att lämna alla som man nyss lärt känna (men förhoppningsvis kommer träffa igen) men samtidigt kunde jag knappt vänta på att få komma fram till min värdfamilj.

Efter lite strul och förseningar med planen under mellanlandningen i Dallas, Texas, kom jag fram till San Jose där jag mötte mina värdföräldrar Nathan och Grace. De är båda väldigt snälla och det märks att de verkligen bryr sig om mig. Grace frågar t.ex hela tiden vad hur jag gör saker och vad jag äter hemma i Sverige så att hon kan få mig att känna mig hemma. Från flygplatsen åkte vi direkt till några av min värdfamiljs vänner där vi skulle äta middag. Där fick jag även träffa mina värdföräldrars son som heter Beau och är 22 år och ska flytta till en ny lägenhet den här veckan.

Efter middagen åkte vi hem och jag fick sova i gäststugan då alla sängar i huset var upptagna av en kusin till Beau och en kompis till honom från Schweiz. Det var väldigt skönt att  få slappna av lite men trots att jag var helt slut och jetlaggad hade jag svårt att somna då det kändes overkligt att äntligen vara framme.

Nästa dag fick jag en genomgång av skolan jag ska gå på, som heter Los Gos High School (deras skollag heter då förstås "Wildcats"), som är jättestor och förvirrande. Förhoppningsvis kommer jag hitta på måndag då skolan börjar. Efter det hämtade Beau mig med hans kompis som heter Philipp för att spela frisbee golf. Så udda som det låter var det faktiskt väldigt kul och jag kommer förmodligen få spela fler gånger då detta alla i familjen gillar att göra. Kvällen avslutades med "Pasta Night" då vi åt hemlagad pasta med samma familj som vi var hos dagen innan.

Idag har jag varit och handlat mat och fått sett lite av staden samt fått vet vilka ämnen jag ska ha i skolan. Som det ser ut nu kommer jag ha engelska, fysik, musik, hemkunskap, matte och "American government/eco" som är obligatoriskt för alla "Senior" elever som går sista året på skolan.

Times Square.

Behind the scenes när vi tog en gruppbild i Central Park.

Manhattan från båten över till Staten Island.

Six Flags i bakgrunden som vi besökte sista dagen. Sjukt rolig dag med sköna personer de roligaste berg- och dalbanorna jag någonsin åkt :)

Svenska amerikanska blåbär och mjölk.

Efter En lång resdag och snart 24 vakna timmar ligger jag och min rumskamrat på vårt rum på hotellet i Newark. (vår tredje, norska rumskamrat vet vi inte var han är). Jag är nu på Soft Landing Camp i några dagar innan jag åker vidare till min värdfamilj i Los Gatos, Kalifornien.

Resan gick bra efter att jag tagit farväl till familjen på Arlanda. Det var då det kändes att man var på väg på riktigt. Flygvärdinnorna, min mammas kollegor, tog bra hand om mig och de andra studenterna som reste från Stockholm till New York.

Väl framme på hotellet blev vi tilldelade våra rum och fick sedan träffa alla andra utbytesstudenter från Norge, Danmark, Finland och Tyskland.  Tillslut fick vi också middag som bestod av pizza, hamburgare eller sallad. Alla var hungriga och väldigt trötta efter den långa resan.

Kvällen avslutades med ett kort möte där vi delades in i två grupper, som vi imorgon ska turista i, och fick lite information samt lära känna varandra lite bättre.Planen för imorgon är sightseeing  och bussen går klockan 8:00 från hotellet.

Trött men glad ska jag nu gå och lägga mig, och förhoppningsvis hittar vår norrman hem igen.