Efter kryssningen i Ha long bay utanför Hanoi  så begav vi oss till Japan

Ca 5 timmar flygresa, med knappt några andra passagerare förutom vi själva så lyckades vi få lite sömn innan vi landade utanför Tokyo på Narita flygplats.

Immigrationen gick väldigt smidigt och vi tog oss in med tåget till Tokyo efter en timme ungefär.
När vi kom till hotellet så hade vi 4 timmar tills vi fick checka in. Vi gick och utforskade närområdet kring vårt boende ett par timmar, där vi slutligen hittade ett ställe som serverades ramen (nudelsoppa). Utanför satt folk i kö för att få sörpla i sig sin lunch lite fort.
Tydligen var detta en väldigt känd restaurang med bra mat. Att japaner är väldigt trevliga och hjälpsamma blev mer och mer påtagligt under första dagen. Direkt man kliver in i de flesta restauranger så hejar hela personalen en välkommen med höga rop, inkluderat serveringspersonal och kockar.

Väl inne i restaurangen så beställde man ifrån en maskin med bilder på maträtterna.

Maten var det jag såg fram emot mest med japan, vilket visade sig vara rätt direkt vid första tuggan.
Underbar ramen med olika köttsorter.
Efter maten så blev det en powernap för att orka med Shibuya under kvällen.

Vi besökte en Sushikedja med väldigt god sushi och därefter gick vi runt på olika varuhus.

Övergångsstället vid shibuya (shibuya-crossing) är det övergångsställe där flest personer passerar per minut i världen.
Det märktes att en hel del folk befinner sig i Tokyo, speciellt under rusningstid.
Dock inte så mycket så att det är jobbigt, alla är så oerhört artiga och trevliga.

Dagarna efter blev det att se sig runt mer i Shibuya, Shinjuku, Ginza och Akhibara. Självklart waygu biff från Kobe blev det till middag på ett ställe där man fick grilla sin egen biff. Oerhört gott!

Akhibara är fyllt av retrospel, massa småprylar och samlarobjekt samt ett och ett annat maid cafe.
Vi sprang runt på massa ställen med roliga prylar och tog en öl på Gundam Cafe inspirerat från en anime-serie.

Mer sushi!

Vi besökte en liten sushirestaurang med endast 8 platser där vi åt en så kallad chef's choice där kocken väljer från sitt exklusiva lager av fisk, fiskdelar och andra sjödjur.
Vi testade den mest färska fisken man kan tänka sig. Bland annat olika delar av tonfisk, sjöborre, ål samt en och en annan vit fisk.
Smaklökarna fick jobba rejält under de 2 timmar vi satt och smakade allt.

Efter en grym vistelse i Tokyo tog vi Super-express tåget (Shinkansen) till kyoto. Tåget går ca 300 km/h och var tajmat på sekunden med extrem precision.

Kyoto är fullproppat av gamla tempel och har mer av den äldre kulturhistoria som Tokyo saknar. Folk stressar inte lika mycket och det är lite mysigare i staden.
Vi tar in på ett enkelt guesthouse en bit utanför Kyoto centrum.

Eftersom jag älskar nötkött och har suktat efter Kobekött väldigt länge så bestämmer vi oss för att åka över dagen till Kobe med Super-expresståget. Vi hittar en restaurang som serverar grade A4 Waygu Kobe-beef till lunch. Vi får lunchen tillagad framför oss i Teppanyaki stil av en väldigt trevlig japan.

Han presenterar köttet innan för oss och det vattnas redan i munnen.
Kanske den bästa måltiden jag ätit någonsin, i allafall i köttväg.
Från stekfettet gör kocken stekt ris och det hela rundas av med efterätt och kaffe.
Otroligt gott, längtar redan efter mer Waygu. (Japansk ko)

I morgon blir det ännu en dagstripp fast denna gången till Osaka och Universal studios Japan!

Vi hörs!

Två veckor i Vietnam gick fort och vi avslutade resan uppe i Hanoi med en 2 dagars båttur ut på Halong bay, vilket var en fantastisk båtresa. Vi besökte Halong bays största grotta.

Alexander fiskade bläckfisk men tyvärr inget napp..

Grottan var fantastisk!

Flamberade räkor i vodka och vårrullar från en ananaslyckta serverades på båten.

Vädret var helt perfekt. Under två dagarsturen badade vi och paddlade kajak och åt mycket fisk och skaldjur.

Hytten

Nästa resmål på resan blir Japan! Där väntar Sushi, Waygu och Ramen på att ätas :)

Vi spenderar 3 nätter i Hoi an hos en familj som får oss att känna oss som hemma. De bjuder oss på mat: vårrullar, bbq, nudelrätter mm. och är mycket trevliga. Vi trivs välsigt bra. Vi får låna cyklar som tar oss in till centrum och gamla stan, fylld med mysiga gator och kvarter med restauranger och små butiker. Byn omges av floder och små båtar som åker förbi. Vi provar en rätt som kallas Bahn my, en baguette med bbq kött, sallad och sås. Samt en rätt som kallas Hu Thiue, som Gordon Ramsey nämnt som det godaste han ätit i världen. Tyvärr var den inte lika som den Gordon ramsey visat.

Som efterätt blev det ett besök på ett Café där de har lokalproducerat kaffe.

Vi bor hos en underbar familj som har ordnat lokal vietnamesisk mat som är speciellt för Hoi An. Bland annat rispappers vårrullar och en nudelrätt som heter Cao Lau.

Nedan ser ni även deras "gröna bananer" som var lika mogen och god som de vanliga gula vi är van vid, även fast de ser väldigt omogna ut!

Vi besökte "Lantern" Village i gamla staden vid Hoi an både på natten och dagen. Väldigt trevligt och fint.

​I morgon åker vi till Da Nang en natt för att sedan ta oss upp till Hanoi!

Efter en lång tågresa mellan Ho Chi Minh City och Nha Trang så spenderade vi ett par dagar med att kolla in staden.
Det blev lite street food, gamla hindu tempel, strand och poolbar samt en och en annan runda biljard.

Ett besök vid templet Po Nagar.

Efter Nha trang så följer ännu en tågresa till Da Nang & därifrån ut till den lilla skräddarbyn Hoi An!

Dagens utflykt blev till Mekongdeltat där vi åkt båt och besökte en godisfabrik som puffade ris, gjorde kola av kokos och lite annat på sin bakgård. Vi besökte en bifarm och cyklade runt i byn och åkte båt i floden. Jag köpte mig en efterlängtad rishatt för 12 kronor som fungerar lika bra för skydd mot solljus som mot regn. Denna dag hade vi tyvärr otur med vädret så det blev en regnig och blöt utflykt. Men det var ändå roligt och kul och se hur lokalbefolkningen bodde, vissa av dom bodde i båtar och andra i små hus längs floden.

Idag fick jag prova en frukt som heter Durian som är känd för sin speciella doft. Som för vissa kan upplevas obehagligt. Jag kände inget speciellt. Smaken var exotiskt men ändå pepprig samt någon nötig smak. Helt okej ändå.

Puffat ris.

Rishatten.

Kolor med olika smaker, som kokos,kaffe, choklad, fruktsmaker mm, var svårt att sluta äta.

En tur i floden.

Vi avslutade dagen med en två nudelrätter varv en med sidfläsk och en med kyckling och anka. Mycket god avslutning på dagen. Imorgon tar vi tåget vidare norrut mot Nha trang.

Vi lämnar Thailand och underbara Ön kho kood, stannar en natt på Koh Chang för att sedan nästa dag åka tillbaka till Bangkok och spendera sista natten för att sedan åka vidare till Vietnam till Ho chi minh city. Resan blev tyvärr lite längre än väntat då den skulle ta ca 5-6 timmar från kho chang till Bangkok men tog istället 9 timmar på grund av ett stopp som vi inte hade räknat med för att släppa av en passagerare. Väl framme i Bangkok var både jag och Alexander trötta och hungriga av den långa bilfärden. Jag blev både åksjuk blandat med nån matförgiftning, osäkert. Jag blev väldigt sjuk och illamående när jag kom fram och det blev bara värre och värre. Alexander fick besöka något apotek och ordna någon medicin till mig. Efter ett dygns vila var det dags att flyga vidare till Vietnam, vilket kändes jobbigt eftersom jag var helt matt och utslagen, men det gick ändå hyfsat bra. Alexander fick bära båda väskorna.

Flyget som tog oss till Vietnam tog endast 1h och 10 min så gick lindrigt. Flygplatsen var väldigt liten och smidig att landa på, så allt gick väldigt fort från att vi landade. Vi hittar en buss precis utanför som vi hoppas på som tar oss till hotellet.

Nästa dag blir en hel del vila men vi strosar runt lite bland gatorna för att hitta nått att äta. Vi äter en nudelsoppa med biff. Dagen därpå besöker vi krigsmuseumet vilket var väldigt intressant men också jobbigt att kolla på mycket otäcka bilder sedan dom bombat med kemikalier och skadat en stor del av befolkningen under kriget.

Just nu sitter vi på bussen där vi för en gång skulle har fungerande wifi annars har det varit väldigt begränsat.
Idag besökte vi Cu chi tunnlarna och provade även att krypa in i en 25 meter lång tunnel där man fick huka sig igenom. Vi fick prova att skjuta med militärvapen en M16.

Olika typer av fällor för att döda och skada fienderna.

Paradisön! Resan hit tog ca 1,5h med speedboat. Vi kopplar av med bad i det grunda klara vattnet. Paddlar kajak och matar fiskarna från bryggan. Allt är fantastiskt.

Vår bungalow

Stranden

Blir lite sol och bad, kalla drycker och besök på white sand beach där dom sedan mot kvällen dukar upp bord. Värmen är som värst 38 grader i skuggan så det blir svårt att svalka sig ibland när inte ens havet är svalt!

Färsk fisk och skaldjur serveras samt kyckling och fläsk spett som läggs direkt på grillen.

Till efterrätt äter vi friterad glass!

Streetfood gillas också😊

Där bananpankaka är vår favorit toppat med sirap, vaniljglacyr eller nutella.

Efter att ha upplevt olika delar av Sri lanka beger vi oss vidare till Thailand Bangkok. Vi flyger mitt i natten och får först spendera 7 timmar på ett tåg för att ta oss ut till flygplatsen igen Colombo. Tillbaka till värmen från att ha haft ca 20 grader och lite kallare nätter som svensk sommar, det var skönt att det kändes som hemma en stund.

Vi spenderar 3 nätter i Bangkok på ett hotell. Det blev ett besök på den efterlängtade chatuchack marknaden. Men lite shopping fruktshake, street food och chips på pinne!

Vi besöker china town och äter anka med nudlar i någon slags buljong, mycket gott.

Ett besök på MBK lite bowling ett dopp i saltvattenpoolens sen hinner man inte så mycket mer. Sen åker vi vidare med färjan över till koh chang för lite sol och bad och relax:)

Efter att ha chillat på stranden några dagar i Mirissa så tar vi en buss från Matara som ligger nästan längst ner i Sri lanka upp till Kandy.Bussen tar ca 5 timmar och vi kör genom ett oväder med blixtar, dunder och ett regn som öser ner så mycket att rutorna är helt täckta av vatten som konstant forsar ner. När vi väl är framme är det mörkt och vi letar oss till ett boende som skulle ligga nära tågstationen. På vägen stannar vi till vid tågstationen för att kolla om det går att boka några biljetter till Nuwara Eliya nästa morgon. Biljetterna är så klart slut och vi får vänta till en timme före avgång morgonen efter för att se om någon avbokat för att få reserverade sittplatser. Vi bokar iaf tåget som ska ta oss tillbaka till Colombo där vi sedan ska flyga vidare till Bangkok.

Klockan är 06:10 nästa dag och alarmet ringer. Vi kliver upp och äter en lite yoghurt, gör oss i ordning.

Väl framme på tågstationen får vi veta att det finns plats i första klass med AC för 1000 rupies var. 2 klass är fortfarande full. På tåget sveper vi förbi gröna landskap teodlingar där människor arbetar. Tågresan bjuder på enormt vackra vyer av berg, gröna dalar och vattenfall. Tågresan anses vara en av de vackraste i världen. Vi förstår helt klart varför.

Efter en stund kommer en kille förbi med en korg mango. Mycket gott!

Det är svårt att sluta titta ut med tanke på den utsikt vi har! Framme i Nuwara Eliya checkar vi in på ett mysigt boende uppe i bergen med underbar utsikt. I morgon kommer vi att besöka "worlds end" på en vandring under morgonen och på fredag när det vidare till colombo och till Thailand så småningom.