Träning

När min egenträning blir av och blir på rutin = tecken på att jag mår bra. När jag har tid, ork och lust att köra min egna styrketräning så känner jag mig lycklig! Det har varit svårt att få ihop alla grejer i vardagen. Det är mest jobb och skola som ställer till det för mig... det tar ju mycket tid.

Men nu har jag börjat hitta min plats i min nya hemstad och jag känner mig hemma på gymmet och jobbet, våren är här och livet lunkar på! Då finns det energi kvar till träning ❤

Fantastiskt!!!

Att få träningssällskap av dessa tre herrar var extra lyxigt denna måndag! 💋

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

Kärlek, Mål & Drömmar, Psykisk Hälsa

Hej, det är mitt i Påskhelgen!

Jag jobbar idag, lätt omotiverad och ganska mätt från gårdagens godis och påskmat. Vi firade i Uddevalla igår med min man´s familj och idag som sagt var - jobb. Jag läste nyss ett blogginlägg om påsken gällande ångest och att faktiskt kunna njuta av Påsken, sällskap, vänner och familj. Jag har lite ångest över mat och godis. Jag vill ha ett "normalt" liv där jag kan äta godis ibland, eller nåt annat onyttigt som känns härligt och mysigt. Men jag vill också vara en vältränad och slimmad babe. För mig är den balansen svår, lagom är inte mitt mellannamn....

Men jag vet, dom två världarna kan gå ihop, oooooommm inte hjärnspökena hinner ta dig först. Ni som inte vet, ni anar inte vilken energi det tar när hjärnan maler på om:

- vad tänkte du igår på bion, köpa godis, det sätter sig rakt på låren och magen din feta ko.

- du provade ju den där kjolen som satt för tight, inte ska du ha nåt socker inte.

- Alexia, skärp dig för fan, hur svårt ska de vara att stänga munnen och ta ett gympass istället.

Spöket besöker mig även på gymmet:

- Fan vad svag du blivit, och vad är det där för nåt? En mage? dra in den!!!

- Kom igen djupare kan du, bättre kan du. Skäms på dig, jobbar du verkligen på gym, vad ska dom tro när du ser ut så där?


Mina tankar snurrar nu, vågar jag lägga ut detta? Det är ytterst djupa tankar och känslor. Jag tror inte alltid på dom, dom kommer inte alltid in på djupet. Men ibland har jag inget motstånd. Då tror jag på vart enda ord och har inte riktigt en strategi för att möta orden och tankarna som poppar upp i skallen. Jag måste påminna mig om att jag mår idag mycket bättre mentalt, att jag är starkare, jag vet vad som är viktigt och vad som inte är värd att hålla fast vid. Jag vet att jag inte dömer andra efter hur dom ser ut, varför ska jag döma mig själv efter mitt yttre?

Det är dock ett pågående arbete, det går inte att släppa taget.

Jag är ju sjukt tacksam för min kropp och kroppens funktion samt fantastiska förmåga att utvecklas och lära sig nya saker. Idag genomförde jag ett Pilatespass på jobbet med såduktiga deltagare. Pilates och Yoga är för mig en sorts medicin, där jag får kontakt med min kropp, jag tvingas samtala med alla små djupa muskler, med magen, och ryggraden. Det handlar om kontakt, kontorll och medvetenhet. Ni vet basal kroppskännedom och det tillsammans med meditation och medvetenhet tror jag är bästa medicinen mot självhat.

Vi måste älska oss själva och vårda oss själva, det är det som är grejen, nyckeln, för att bli bra medmänniskor och starka individer, framgångsrika och nöjda. Det handlar inte om kilon, det handlar om att ta hand om dig själv!

#tahandomdig


Likes

Comments

Mål & Drömmar, Psykisk Hälsa, Träning

Hej!

Som jag säkert nämnt har jag haft en jobbig start på året gällande förkylningar. Jag har inte alls hittat rutin i min träning, så fort jag börjar bli pigg och känner mig på G så kommer nästa förkylning. Nu har jag varit dålig i över två veckor, den här veckan har jag hållit igång ändå. Inte tränat så mycket men jag har varit aktiv och rört mig så mycket jag kan.

Idag efter jobbet ska jag våga mig på lite träning, jag är verkligen sugen på att svettas och lyfta!

En till grej är den ständiga oron över vikt och utseende... Även om jag blivit mycket bättre och snällare mot mig själv så vet jag om att jag har gått upp i vikt, speciellt över vintern då jag var SÅ trött. Jag sov så fort jag fick chansen för jag hade ingen motivation till att vara vaken. Förra sommaren var tuff då jag parerade två jobb och det fick jag lida för i efterhand.

Nu har jag varit medicinfri ett tag och har "bara" ett jobb och skola, men våren är på väg och jag känner mig piggare och piggare, vilken härlig känsla det är! Men tillbaka till vikten, jag är inte alls bekväm med min nuvarande status gällande fett på kroppen. Jag är van att ha en ganska platt mage, det brukar inte vara något som kryper över byxkanten. Men nu är det en liten bulle där som jag inte alls är bekväm med, Stora lår och rumpa känns mer okej, men magen och armarna vill jag ha mer slimmade... detaljer, jag vet och gnäll. Jag skyller alltid på saker runt omkring, som att det är för mycket skola, jag har nyligen flyttat, mediciner, jobb, trötthet. Det är ingen ursäkt till att inte sköta om sig själv och sin egna kropp. Vi har bara en kropp och bara ett liv, hälsan är viktig att värna om!

Den här veckan, har dock känts bra! Som att jag börjar hitta en balans. en hälsosam balans gällande mat och rörelse. Nu längtar jag bara tillbaka till träningen också. Ytterligare ett mål är att börja ta cykeln till jobbet och öka upp min vardagsmotion. Cykeln ska bara in på service först. Vardagsmotion är så viktigt för din hälsa, 10 000 steg per dag är bra, men rekommendationerna verkar höjas, senast hörde jag om 15 000 steg per dag som rekommendation. Det kan vara svårt att komma i upp i så många steg per dag. Till och med för mig som inte har ett kontorsjobb.



Hittade detta på 1177´s hemsida, som jag tyckte var intressant. jag ska fixa en stegräknare till mig och min sambo!

En stegräknare kan ge dig en uppfattning om hur mycket du rör på dig:

Antal steg per dag Aktivitetsnivå
mindre än5 000 stillasittande
5 000– 7 499 lågaktiv
7 500– 9 999 måttligt aktiv
10 000– 12 500 aktiv
mer än12 500

mycket aktiv

Jag ser fram emot att komma igång igen och jag älskar känslan av motivationen som fyller min kropp. Det är verkligen vår nu, och vi går mot sommaren. Rent automatiskt (för mig iaf) rör jag mig mer, jag längtar efter att få gå ut på promenader och njuter av sköna ljusa kvällar! Jämfört med vinterns kalla vindar!

Likes

Comments

Hej!

Våren är verkligen här, tänk vad tiden går! Jag har precis som början förra året varit väldigt mycket sjuk. Blir smittad av exakt allt som går på jobbet... svårt att skapa träningsrutiner och hålla humöret och motivationen uppe. Hoppas jag är på sista förkylningen nu, jag är så sugen på att få se lite resultat i gymmet!!

Jag och sambon trivs, stormtrivs här i Göteborg! Vi fixar och myser hemma är ute och ser oss omkring så fort vi har ledigt! Riktigt kul!!

  • 23 readers

Likes

Comments

Mål & Drömmar, Träning, Kärlek


Idag vaknade 6 personer upp med titeln poollivräddare! Grattis till oss!

Igår var minst sagt en tuff dag med ont i magen, skakiga händer och mycket adrenalin!
Vi startade dagen i vattnet på Angered Arena. En och en fick vi gå in och agera under skarpt läge!

Det var läskigt, jobbigt och tungt! Jag vet inte hur mycket poolvatten jag svalt 🤢

Igår mådde jag så illa och var riktigt trött, jag somnade i soffan vid halv nio på kvällen och vaknade upp efter många timmars sömn fortfarande omtumlad och illamående. Men glad och stolt över mig själv och mina kollegor!

Jag har haft finaste stödet av hela gruppen men framförallt av Malin och Charlotte! Tusen tack till er 💗 det har varit fantastisk att få lära känna er lite till!

Som avslut vill jag säga:
Spring ALDRIG i en simhall!

Likes

Comments

Mål & Drömmar, Träning

Vilken vecka jag haft, och vilken vecka det kommer bli! Snacka om personlig utveckling!

Jag går som rubriken lyder, en pool-livräddarutbildning. Det är bland det tuffaste jag gjort! Riktigt hård träning och nya utmaningar... jag är en riktig fegis i vatten och har klarat saker jag aldrig trodde att jag skulle göra!

4 dagar före utbildningen, ca 1,5 vecka sedan, stod jag och Malin och övade att dyka i badhuset. Bara från kanten. Jag vågade knappt hoppa i från kanten... och nu har jag klarat att hoppa från 5an, dyka ner på 4m djup och hämta upp en docka !och en människa! och bogsera två personer samtidigt! 😳

Jag är otroligt imponerad över mig själv, men jag har också mycket ångest över att köra 3 utbildningsdagar till! Det är så mentalt och fysiskt utmanande att öva på detta. Vatten är min rädsla, men det går framåt. Jag behöver öva, öva och öva för att vänja mig och uppleva mer kontroll över situationen och för att inte drabbas av panik på bottnen.

Personlig utveckling och att möta utmaningar är tufft!!! I stunden när jag sa att jag ville gå utbildningen kändes det enkelt. Men nu, fy helvete vilken kamp det är att pallra kroppen in i poolen.

Jag ska kämpa för att klara av utmaningen, bli godkänd och för att bli en bra livräddare i badhuset!

Våga utmana era rädslor! 👊🏼

Likes

Comments

Psykisk Hälsa

Hej på er!

Jag vet att det är tidigt, för tidigt att känna vårpirret. Men om det finns något som vi borde göra oftare så är det att ta ut glädjen i förskott! Jag känner att ljuset är annorlunda, solen värmer faktiskt lite och jag börjar äntligen känna mig piggare. Jag har också börjat äta mer vitaminer och mineraler, jag tror att det är bra. Även om vetenskapen ofta säger motsatsen, att vi får i oss tillräckligt via kosten så undrar jag.... Maten som vi köper på ICA osv... dessa grönsaker som odlas under konstgjorda omstädnigheter är det verkligen så mycket nyttigt kvar i dom? Vem vet.. Jag tror att jag är piggare på grund av dessa vitaminer och mineraler och om det är placebo eller ej, strunt samma! Det duger minst lika bra för mig!

Jag nämnde för ett tag sedan att jag slutat på mina antidepp-piller! och jag tror att även dessa gjort att jag är piggare, jag blev riktigt trött av dom! Jag tror att jag varit utan pillerna i en månad nu och tjohej! Det är som att någon dragit ut en propp! Det är så skönt att för vara såhär glad och sprudlande! Men baksidan av det är att jag också blir väldigt ledsen när jag är ledsen, jag gråter ganska ofta. Snyftar till filmer å sånt. men det är härligt, det är att känna att jag lever!

Idag är det fredag och jag är ledig i helgen, mamma kommer på besök från Sthlm och vi ska gå på spa och sova en natt på hotell! Ska bli underbart att få umgås, bara jag och mamma!

Hittade en rolig grej på min vän Caisas blogg:

Dagens humör: Sprallig
Dagens borde: Njuta
Dagens frisyr: "hästsvans"

Dagens klädsel: Träningskläder/jobbkläder

Dagens vill ha: Jag vill ut och njuta av solen och sen hem och mysa!

Dagens längtan: Ledighet

Dagens beroende: Mat

Dagens tråkigaste: förkylning

Dagens personer: Mina underbara kunder på gymmet!

Dagens roliga: Mamma kommer!

Dagens låt: Jens Hult - Precis som du vill



Likes

Comments

Psykisk Hälsa, Mål & Drömmar, ångest


Hej på er!

Haft en tung pms-vecka, slutade på min medicin för två veckor sedan och det känns ganska tungt. Tungt att gå upp och åka till jobbet, har en stor boll av 'jag vill inte' i kroppen.

Försöker hitta optimistiska tankar:
Jag har ett jobb, jag tjänar pengar, kan leva och betala hyra och spara till att köpa en lägenhet. Jag har härliga kollegor.
Jag har ett fantastiskt liv med min sambo.
Jag är frisk.
Jag har en stor stöttande familj.
Så länge jag kämpar framåt så kommer det bli bättre.
Jag gillar mitt hår.
Det blir ljusare ute.
Jag bor i Göteborg, jag trivs.
Jag har det bra, ibland är det tufft men jag har det faktiskt bra! Livet är spännande, utvecklande och utmanande. Jag håller i tyglarna och det kan bli hur fantastiskt som helst!


Likes

Comments

Kroppen, Mål & Drömmar, Psykisk Hälsa, Träning

Coltings podd är för härlig... liiite för mycket pladder för min smak men det är ändå ganska mysigt att lyssna på dom två gubbarna som brinner så för träning, kost, det goda livet och rörelse och vill dela med sig till andra. Det finns alltid inspirerande budskap i varje avsnitt och roliga tankar och idéer!!!

Jag blir ofta motiverad av podden till att kämpa på med en hälsosam livsstil i ett ganska trögt samhälle. Samhället lockar inte direkt till rörelse och hälsa med bussar, tåg, bilar, tv-apparater, stolar, soffor, sängar reklam om godis osv...

Jag blev speciellt peppad efter det senaste avsnittet om rörelse varje dag. Colting har gjort en # på instagram #rörelsevarjedag17 och han har goda argument för varför; Fysisk aktivitet / rörelse är bra för SÅ många saker!!! som att bygga styrka, uthållighet som i sin tur förbättrar vårt självförtroende, kardiovaskulära system, balans, humör, hormoner, sömn, hud, cirkulationen... Listan kan göras lång för vad rörelse gör för vår kropp och vårt sinne.

Det som jag drogs med i, i just det här poddavsnittet är att träning och rörelse inte alltid behöver vara så strikt, avancerat eller planerat. Ur ett hälsoperspektiv så räcker det att leka, promenera och fixa i trädgården varje dag. Sen har sådana som mig ofta flera avancerade mål, men just nu när min motivation är i botten känns det skönt att backa undan och nöja mig med daglig rörelse, lekar och prova nytt på gymmet, svettiga spinningpass och ganska mycket yoga. Men jag behöver att det ska vara enkelt för att det ska bli av!

Träning och rörelse är inte farlig. Men ibland känns det så... Igår efter jobbet och efter en hel helg med jobb och ganska dålig mat så var jag sjukt trött, hamnade i sängen efter jobbet, vilade en timme och när min sambo kom hem och var redo för gymmet kände jag mig svimfärdig, illamående och allt i mitt system skrek NEJ GÅ OCH LÄGG DIG... Men jag följde med till gymmet med Coltings ord i huvudet: Rörelse är inte farligt. Väl på gymmet blev det ett grymt bra pass, med låg ribba och tanken om att lite är bättre än inget så skapades endorfiner och en skön känsla av att lyfta och dra i saker.

Kroppen behöver kärlek och rörelse varje dag och ofta, men det behöver inte innebära blodsmak! ❤


Visar IMG_4674.JPG

Likes

Comments

Mat

Mat är något de flesta av oss hålla på med dagligen, dieter är troligen på högvarv nu efter nyår... att vilja äta bra, tappa några kilo och ändra dåliga vanor är verkligen toppen. Men det finns många förvirrande budskap där ute som lätt snurrar till det! Var rädda om er och jag vill ge följande råd:

Ät inte något som inte är gott!
Ät inte något som inte är bra för dig!
Ät inte det som lämnar en bitter eftersmak av ångest och tyngd!
Ät inte sånt som du mår dåligt av!

Go nuts ibland, släpp loss av det kanske inte så nyttiga men som du kan längta efter!
Gör bra val i vardagen, så bra du kan utifrån vad du har!

Det behöver inte vara perfekt, + och - är inte riktigt så som kroppen fungerar vi kan räkna kcal som en riktlinje men det stämmer inte alls till 100%

  • Mat
  • 165 readers

Likes

Comments