För tre helger sedan var jag och mamma i Låktatjokka och fjällvandrade. Vi kom fram till Björkliden på fredag vid två-tiden. Sedan gick vi upp till Låktas fjällstation (ca 1 mil), vilket tog oss cirka 3,5 timmar. När vi kom fram fick vi reda på att vi tagit oss närmare 700 höjdmeter från start till slutdestination. På kvällen bastade vi och åt tre-rätters. Förrätten bestod utav ett tunnbröd med löjrom, creme fraiche och rökt älghjärta. Huvudrätten var renfilé, potatis, palsternackspuré, friterade grönkål, rödvinssås, rödbetor, gulbetor (smakar samma som rödbetan fast färgen är annorlunda) och sist men inte minst; svarta morötter (?) Det smakade också som en vanlig morot, fast den var svart/lila. Märkligt att det färdas sådana konstiga livsmedel upp till Sveriges högsta fjällstation.. Efterrätten var en brownie med vaniljglass och kalla hjortron, vilket inte var en höjdare med det var ändå gott. På kvällen anordnades ett quiz där man som första pris kunde vinna en 3-rätters för 2 vid valfritt tillfälle. Tyvärr kom jag och mamma nästsist. Dagen efter gick vi upp till Trollsjön och stötte på en renflock som blev arga när vi promenerade in på deras revir. Det var otroligt vackra vyer och väldigt branta sluttningar. På vägen tillbaka skulle mamma visa sina inre talanger genom att strunta i kartan och låta kompassen visa riktningen tillbaka till stugan. Såklart hamnade vi ovanför ett stup och vi kunde inte ta oss ner, ilskan började sakta krypa fram och jag förbannade mig själv som överlät ansvaret i mammas händer att visa vägen. När vi väl kommit ner insåg vi att en isig glaciär var enda vägen att ta sig över för att komma till andra sidan. Kände att det inte skulle gå vägen och började genast tveka. Nedanför låg det dessutom en sjö och jag var inte på humör för att bada eller åka kana ner för isen. Jag svor som aldrig för och satte mig på rumpan och bölade som ett litet barn. Tillslut tog jag mig över ändå. Jag och mamma hade spekulerat hela dagen och funderat över kvällens nya 3-rätters. Olyckligtvis visade det sig vara samma mat som dagen innan, tur att det var lika gott om inte godare mat den kvällen. Vi fick även två gotlänningar i samma bord som oss och vi satt länge och lyssnade på deras historier och dialekten deras lät ju för rolig. Vi avslöjade svaren på quizet åt dem (även quizet var samma som dagen innan, så vi fick inte vara med) och såklart vann de första priset. Dagen därpå begav vi oss hemåt och jag sprang nästan hela vägen tillbaka till Björkis, min underställströja var genomblöt när jag kom fram till bilen. Jag längtar väldigt mycket tillbaka och hoppas på samma tur även nästa år! Tog massvis med bilder som jag jag kolla tillbaka på och minnas hur underbart det var och alltid kommer vara att vandra i fjällen.

Kollar igenom gamla bilder och inser hur mycket jag saknar dig! Fler bilder kommer upp imorgon

Idag har jag varit i skolan hela dagen. När jag kom hem kollade jag på Jason Bourne och nu har vi precis ätit pizza med Sara och Emil. Imorgon är det fredag och helg, vilket känns väldigt välbehövligt. Har dock inga planer, men vi ser ju vad som händer!

Har beställt ett par Superstar 30 tint från Star lens i färgen "Aqua soft tint". Har i vanliga fall grå/gröna ögon och dessa linser ger en turkos färg. Jag är verkligen hur nöjd som helst över mitt köp och de ser väldigt verkliga ut, eftersom färgen är transparent och har ingen öppning för pupillen.

Idag for vi (mamma, Urban, Erik + Axel, jag och Aquila) till linaälven för att fiska, men det var alldeles för grunt vatten så det gick inget vidare. Istället gick jag i skogen med mamma och plockade lite blåbär, det var dock väldigt mycket mygg så jag tappade motivationen och vilade i bilen sista halvtimmen. När vi kom hem kände jag för att baka av dagens bär, så jag gjorde en smulpaj och en kladdkaka. Bjöd mormor, morfar, Sara, Kjell + barnen som kom och fikade vid halv åtta. Nu ska jag strax kolla ett avsnitt av AHS. Denna helg gick alldeles för fort, men imorgon har jag sovmorgon och börjar först 11.45!