Random, Food!, Photos!

Torsdagen var då också förbi men rolig har den varit då jag och Emelie tog bussen till Vasa efter jobbet för att shoppa. Måste väl tillägga att vi nog shoppade lite annat än mat också fast det inte syns på bilderna ;)
En lång dag blev det iallafall och vi får se hur taggade vi är när väckarklockan ringer om några timmar..

Kram!

Dagen idag har sprungit sig till fram och jag känner nu hur tröttheten verkligen börjar slå till. Vi kom hemhem igår kring halv 8 på kvällen men jag som skulle upp i jobb kom mig ändå inte i säng nån gång. Suck. Iallafall så tänkte jag snabbt dra lite skillnader mellan Island och Finland och lite andra saker som jag snappade upp under resan.

Först och främst Naturen, det var väl egentligen en ganska självklar grej men det är en stor skilland och Island har mycket natur om vi säger det så. Väldigt varierande från lavafält till Geysrar och gröna ängar. Här hemma har vi ju mest skog haha men det har dom inte där. Det är väldigt lite träd på Island och de som finns är för det mesta inplanterade.

Sen pengar och priser. Som jag nog tror de flesta vet så är det sjukt dyrt på Island men något somjag inte visste var att den Isländska kronan hade så stor skillnad från den svenska eller norska kronan. Sockorna som ni ser på bild kostar lite under 10€ men man blev ju nog förskräkt från början när man var inne i butiker.
1€ motsvarar ca 116kr om jag inte minns helt fel så det är en viss skillnad.

Mat.. På Island så äter man en hel del Lamm och såklart en massa fisk i alla dess former. Fisk äter vi ju nog här hemma också men t.ex torkad fisk som dom åt som snacks skulle ju vi inte ens tänka oss att köpa. Det luktar ruttet och konsistensen är helkonstig.. ja som ni hör så smakade jag faktist på det men det är nog inget jag kommer göra om.

Finn ett fel..
Se på taken på husen, ser ni några skorsstenar? Näe, inte jag heller och det beror på att isläningarna värmer sina hus med varmvatten som kommer från de varma källorna och inte med ved som vi gör här.
För hur ska de kunna värma med ved när det inte finns några träd.

Här var några saker som jag kommer på för tillfället men nu ska jag krypa i säng så att jag årkar upp 5 imorgon.
Kram!

Sista dagen här på Island..
Ja, tyvärr börjar nu ännu en härlig vecka lida mot sitt slut men idag har Island verkligen gett oss sitt bästa. Solen har varit framme hela dagen och vi har sett så otroligt mycke.
Nu är vi påväg för att gå och lägga oss med klockan ställd på 4.00 imorgon..suck, undra vem som kommer att vara trött...

Dagens första stopp gjorde vi på Thingvellir som är en plats där man förr i tiden hade lagmöten. Jättefin utsikt hade man därifrån och en hel del information fick vi också. Som exempel på det är att i vattnet som ni ser här ovan på bild så brukade man dränka kvinnor som blivit dömda till döden, männen halshögs också häromkring. Ganska sjukt egentligen.. eller?

På de här platsen stannade vi endast ett par minuter för att ta kort på vulkanerna. Hekla och två till som min trötta hjärna tyvärr inte kommer ihåg namnet på..

Lunch åt vi på en bondgård, Efstidalur, som står öppen för turister. Isländsk köttsoppa var på menyn plus att vi fick provsmaka skyr och fetaost som var tillverkad på gården. Efteråt blev vi också bjudna på deras hemgjorda glass av en av de som är med på resan, tacksamt!

Efter att vi mumsat i oss glassen under bussfärden så kom vi fram till Gullfoss. Det var hur fint som helst där med det forssande vattnet och regnbågarna som böjde sig över vattenfallen. Gullfoss är något som jag rekommenderar att man åker och tittar på om man är på Island för om vädret är lika bra som idag så kommer ni nog inte att ångra er.

Vi såg på samma ställe också en bit at en glasiär

Sen då, sista egentliga stoppet och något som känns som att det hör till att man har sett när man varit på Island. Vad är det om inte Geysrar, varma källor som spottar ur sig kokande vatten med jämna mellanrum. Strokkur heter geysern som ni ser på bilden, den hade utbrott var femte minut ungefär och kastade då ur sig vatten som flög 20-30 meter upp i luften. Den är den enda aktiva geysern på området och det var otroligt häftigt att stå där och titta på när den exploderade.

Resor!

Gårkvällen var otroligt fin som ni ser på bilden.
Vi blev bjudna på trerättersmiddag och lyssnade på en hel del tal, musik osv. eftersom det var avslutningskväll med alla länderna.
De andra styrde färden tillbaka mot sina hemländer idag men vi hade bestämt oss för att ge oss själva en extra dag här på island när vi ändå är här.

Två bilder till från igår.

Hela dagens utflykt kommer i ett eget inlägg senare bara vi kommit till vårt Bed&Breakfast så det kan ni hålla utkik efter.

Resor!

Hello, vi är nu äntligen tillbaka från dagens roliga äventyr plus att vi också har duschat och ätit pizza :)
Idag har vi.. bambambam åkt ännu mera buss. Tror vi börjar kunna det nu hahah. Iallafall så har vi också sett en hel del idag men på slutet har jag tyvärr inte kunnat ta så mycket bilder som jag velat då min telefon dog när vi fortfarande hade 2-3 timmar kvar.. inte så kul men vad kan man göra. Jag hade den avstängd två gånger innan den dog så att jag kunde starta upp den och ta ett par bilder i alla fall.

Tror vi gör som så att jag berättar vad vi gjort i samband med bilder så hänger ni bättre med ;)

Vi började dagens program med att vara med och inviga skylten som ni ser på bilden. Den visar hur långt det är här från Akranes till alla de andra vänorterna i Norden.

Visst är det helt otroligt fint här?
Idag har vi också under bussturens gång fått höra en hel del "sagor" eller vad vi nu ska kalla det. Hostorier om personer som på ett eller annat sätt varit viktiga så att de fått minnesmärken och t.ex. gator uppkallade efter sig. Jag tycker det är ganska intressant med alla de här gamla sagorna och kan undra hur en del av dem ens uppkommit och finns det någon sanning i dem.

Det syns tyvärr inte så jättebra på den här bilden men det var otroligt häftigt att se det självkokande vattnet. Förhoppningsvis syns det bättre på film sen.

De två kommande bilderna är tagna på samma ställe.

Fina Madde!

Om kyrkor kan var gulliga så skulle jag antagligen sätta den här i den kategorin. Jag var inte in och kikade i den men från utsidan var den liten och söt.

Vad är Island utan sina hästar?
Tyvärr kommer jag inte att kunna rida någon som det ser ut just nu och inte heller har jag ens fått hälsa på dem så vi får alla nöjja oss med de här suddiga bilderna.. Å andra sidan har jag sett hur många som helst och det är nästan sjukligt hur många det finns.

Här är lite bilder från en fors med vattenfall som vi också var och tittade på, efteråt bar det av mot ett hotell där vi åt lunch. Fisksoppa och Lamm stod på menyn, det kanske inte var en 10 poengare i mina ögon eller snarare smaklökar men men, så är det.

Nästsista stället som jag har bild från så var den här kratern. Vi var upp ock gick kring den och jag önskar att bilder kunde bli lika fina som det är i verkligheten. Men tyvärr är det ju oftast så, att det är finare i verkligheten.

Sist men inte minst så besökte vi det här vattenfallt/ forsen men vi hade kanske inte den tid man skulle kunnat önska sig där. Några 5 minuter till så hade det varit perfekt.
Enda stället jag inte har bild från är en park där vi åt lite bullar och annat smått, samt tog en gruppbild, men det är egentligen inget som är wow för er att se heller så jag tror att vi lämnar det såhär.

Resor!

Good morgon från ett så här långt idag soligt Arkanes. På dagens schema står det sightseeing i Borgarfjörður som det heter på isländska, men bilder därifrån kommer senare :)

Igårkväll träffade jag denna härliga, söta tjej igen. Riktigt roligt var det och jag hoppas innerligt att jag kommer hinna se henne igen innan vi drar oss hemmåt om ett par dagar. Jag och Tjejen på bilen träffades i Bamble i höstas då det var ungdomsträff för oss ungdomar och eftersom hon är vän med tjejen som jag och Madde bor hos så passade det ju jättebra att vi träffades.
Nu ska vi dra,
Kram!

Det var riktigt fint att strosa runt på gatorna i Reykjavik någon timme. Solen kikade fram en liten stund vilket var kul då vi inte sett något av den sen vi kom hit och nu är vi snart påväg för att träffas med de andra som är med på resan.

Kram!

Dag 2 här på Island har börjat med ännu en guidad busstur men idag var det mer ut och in ur bussen och turen var kring Akranes istället för Reykjavik. Vi har varit och kikat på en del sevärdheter och ätit saltad fisk som de påstod att det var. Vad det nu än var så smakade det nog bättre än jag förväntat mig, haha. Tror nu ändå inte att jag är den ända här som ör halvskeptisk till den isländska maten, men det vi ätit hittills har varit helt okej.

Ställningarna på bilden är till för att torka fisk men jag är inte helt säker på om de används mera. Det är kanske det som är det största problemet med att ha en isländsk guide som pratar danska.

På samma ställe som torkställningarna fanns också den här fyren,som vi sen fick vara uppe i och titta ut över staden.

Akranes strand!

Det sista stället vi besökte, efter att vi varit på stranden som ni såg på föregående bild, var ett museum. Jag tyckte personligen att det var jätteintressant för att vara ett museum och ni kommer troligtvis få se mer av det bara jag får ihop filmen över resan klippt och uppkastad på youtube ;) Men det blir troligtvis nör vi kommit hem igen.

Nu är vi i vilket fall som helst påväg till Reykjavik med värdfamiljen då vi har eftermiddagen fri så vi hörs igen senare ikväll.

Photos!, Resor!

5.00 ringde larmet i morse så det var inget ovanligt för min del altså, vi slängde i oss frukost på hotellet och sen bar det av till flygplatsen. Flyget lyfte kring 9 och vi landade på Island 9.10 men då Isländsk tid förstås. Om ni, som jag, inte visste det så är Island hela tre timmar efter oss där hemma så flygresan tog drygt 3 timmar och inte 10 minuter.
Vi landade iallafall med gott humör på ett inte så soligt Island där en guide mötte oss. Dagen har vi nu ägnat åt att sitta i buss och bli guidade i områdena kring Reykjavik, samt varit på Blå Lagunen och ätit lunch på Matarkjallarinn. Namnet på restaurangen är lite roligt då det utalas så väldigt likt Matkällarin som vi skulle säga på närpesdialekt. Man ser vissa liknelser i det isländska språket och våra gamla finlandssvenska dialekter även fast man knappt förstår vad de säger mellan varven och jag inte trort på det helt.

Marken är otroligt häftig här och jag kan verkligen förstå att islänningarna är fachinerade av skogen när det kommer till de andra nordiska länderna.

Det ser förstås inte ut såhär överallt men på vissa ställen. De har nog gröna områden också men träd har de inte så mycket av.

En bild från Blå Lagunen. Det här är något som jag starkt lyfter fram som ett måste om man åker till Island. Det är otroligt härligt att vara i det varma vatnet men ni med långt hår ska verkligen veta vad balsam är. Hahah.

Varma källor eller bubblande lerpölar som vår guide uttryckte sig är väl nog något som man måste se när man är här på vulkanön.

Lunchen var god och som man kunde vänta sig var det fisk som serverades. Havskatt och rödfisk kom det fram att det var när vi hade ätit.
Efterrätten vet jag i te riktigt vad jag ska säga om annat än att den var helt okej. Skyr, rabarber, toffe och en massa annat.

Det sista vi besökte i Reykjavik var en kyrka. Inte kanske riktit min dröm men å andra sidan känns det som något som hör till när man är ut på sånt här.
Just nu sitter vi i bussen påväg mot Akranes där vi ikväll ska träffa familjerna där vi ska bo de kommande dagarna.