Soluppgång över savannen är något av det vackraste som finns. Denna morgon började även den tidigt med en morgondrive. Istället för att äta frukost innan vi åkte ut fick vi en liten picknickkorg med oss ut i bilen som vi åt meden vi satt och bevakade en soon-to-be gepardjakt.

Men vi började med att spana in några söta lejonungar.

Ungarna la sig i skuggan av vår bil och var väldigt nöjda med livet. Det var vi med.

I väntan på geparden...

Här är utsikten från vårt camp som tydligen var ett populärt "vattenhål" för såväl elefanter som zebror.

På eftermiddagen satt vi utanför tälten och tog det lugnt. Det var så otroligt varmt på dagarna att det var svårt att göra något annat, haha.

På väg till "flygplatsen" (airstipen mitt ute på savannen) fick vi även en liten extra tur av vår mycket snälle guide. Det blev en väldigt händelserik drive med bland annat buffel-lerbad. Vi fick även se en gnu som blev nerdragen i vattnet av två krokodiler när den hade kommit till floden för att dricka. Att få se naturens gång är ibland helt obeskrivligt.

Vårt fina lilla flygplan som rymde hela 15 passagerare. Det var minst sagt en upplevelse i sig att 1) flyga i ett sånt litet plan och 2) att få se savannen från ovan. Magiskt.

En halvbra flygplansbild över Ngong hills där vi vandrade för några veckor sedan. Från ovan blev det tydligt hur Ngong hills verkligen skiljer storstaden Nairobi från det övriga öppna landskapet.

Nej, min andra runda till Maasai Mara överträffade verkligen alla mina förväntningar. Det var en helt annan upplevelse att få se djuren på så nära håll vilket var möjligt eftersom vi hade en mycket mindre bil. Sedan bodde vi ju mitt ute i ingenstans vilket gjorde att det vi endast behövde åka i ca 10 min för att hitta lejon, gnuer, zebror m.m. Och att dessutom få dela detta med familjen var också helt fantastiskt.

På väg till frukosten möttes vi av den här underbara varelsen som kom ner till floden för att dricka. Obeskrivligt.

Efter en snabb frukost åkte vi ut på en morgondrive och om gårdagen bjöd på lejon var det ingenting jämfört med den här morgonen! Lejon ö v e r a l l t.

Lejonhonorna är minst sagt drottningarna på savannen. Så häftiga.

Två bröder på väg att möta upp två andra hanar för att försvara sitt revir och sina honor.

En annan gepard som hade lite mer tur med jakten.

Dessa stackare var dock fortfarande lika hungriga...

Efter flera timmar på savannen åkte vi tillbaka till campet för lite lunch och vila innan vi drog ut igen på eftermiddagen och denna gång för att se savannens mäktigaste djur. Elefanten.

Elefanterna ställer upp sig, mitt framför vår bil, för ett familjefoto (!?).

Mara river som kryllar av savannens farligaste djur - flodhästar.

Eland - den största antilopen.

Hej,

Nu är mitt jullov alldeles strax förbi och det har minst sagt varit proppat med upplevelser och det har varit helt underbart att få hänga med familjen som kom ner till Nairobi den 22 dec. Då vi har varit på resande fot utan internetuppkoppling större delen av lovet har jag inte haft tid att blogga men därför tänkte jag uppdatera er nu i efterhand och vi drar igång direkt med vår resa till Maasai Mara!

På morgonen den 26 dec hämtade vår chaufför upp oss på skolan och vi påbörjade vår resa till Maasai Mara. Vi gjorde ett kort stopp vid Rift Valley och njöt lite av utsikten innan vi rullade vidare. I det stora hela gick resan jämförelsevis snabbt och smidigt och vi anlände till vårt camp (som bokstavligt talat låg mitt ute på savannen (!)), lagom till en sen lunch.

Efter lunch drog vi ut på en eftermiddagsdrive och det tog väll 10-15 min innan det första lejonet dök upp. Jag har aldrig sett lejon på så nära håll förut så det var minst sagt en spännande upplevelse.

Vi fick även se en gepardhona med sina två ungar. Under de tre dagar vi var i Maasai Mara fick vi följa dem och deras jakt på mat, tyvärr inte så lyckad dock...

Campet vi bodde på var verkligen superbra! Förra gången jag var i Maasai Mara bodde vi i tält utanför själva parken men den här gången bodde vi ca 1 h rakt in i parken i fina tältlodger. Så på kvällen avnjöt vi en god middag och satt vid brasan ett tag innan vi gick och la oss till ljudet av flodhästar som tog sig upp från floden för bete. Lite lagom läskigt sådär.

God jul allesammans!

Familjen anlände till Nairobi i torsdags och sedan dess har vi turistat lite i Nairobi och tagit det ganska lugnt :) Julafton spenderades på elefantbarnhemmet, på skolan och en snabb visit till Toi. Imorgon drar vi vidare till Maasai Mara och det ser jag fram emot såå!

Jag ville egentligen bara titta in och säga hej och önska er en fortsatt god jul och ett gott nytt år!

Sa hejdå till detta underbara gäng i onsdags och kvällen innan hade vi världens mysigaste mini-jul tillsammans med julgran och allt!

Hejsan!

Idag har vi på SSN inte haft en vanlig skoldag utan vi har haft friluftsdag där vi har vandrat på Ngong hills. Detta var delvis en förberedelse inför den stora utmaningen i februari, nämligen Mount Kenya. Så vi har helt enkelt fått känna på våra kängor men mest av allt bara haft en härlig dag på kullarna, haha. Men mer om det snart, tänkte först berätta lite kort om min helg (även om jag tyvärr inte har några bilder).

Helgen som helhet har varit väldigt lugn vilket har varit precis vad jag har behövt nu när det är slutspurt i skolan fram till jul. Skolveckan avslutades med nationellt prov i matte (så skönt att det är över!) och sedan var vi en runda på Toi och Junction på kvällen. Lördagen spenderade jag, Nathalie och Julia på barnhemmet New Life Home Trust där vi volontärarbetade över dagen. Det var väldigt roligt att se ett barnhem som var så välfungerande som New Life faktiskt var. Just välorganiserat är ju inte Kenyas starkaste sida... New Life har fast anställ personal på plast vilket jag blev glad av att se men de är fortfarande beroende av volontärer dagligen som är med och underlättar deras arbetsbörda. Det var en väldigt skön eftermiddag men av naturliga skäl tog jag inga kort. På kvällen var vi sedan på event på Tree House där vi dansade loss!

På söndagen fick vi skjuts av en lärare till Yaya (köpcenter) där det är Maasai Marknad på söndagar så jag, Natalie, Ida och Astrid inhandlade lite julklappar. Utbudet var väldigt stort men försäljarna försökte verkligen sälja sina produkter för höga priser... Som tur är har vi blivit tillräckligt rutinerade för att ha hyfsad koll på vad som är rimligt att betala :) När vi inte orkade shoppa mera satte vi oss på ett litet café för lite påfyllning innan vi gick tillbaka hem.

Tillbaka till Ngong hills;

En bild hämtad från google men jag tycker att det här är det bästa sättet att beskriva Ngong hills. Ngong ser ut som handens fyra knogar vilket innebar mycket vandrande upp och ner - men kul var det! Vädret idag var inte på topp men det gjorde inte mig jättemycket då det var skönt att det inte blev alltför varmt.

Tog bara mobilbilder under vandringen då vädret var för dåligt (och jag för lat) för att ta upp min kamera, haha. Men det var en lyckad dag och jag det var skönt att få vara ute i naturen istället för att sitta i skolbänken hela dagen. Vandringen tog knappt fyra timmar vilket var alldeles lagom för en dagstur. Är både spänd och nervös inför Mount Kenya men vi har ju lite tid kvar att förbereda oss :)

Kram på er!

Igår var inte en helt vanlig torsdag här nere i Kenya utan igår var det nämligen luciafirande på hemma hos den svenska ambassadören här i Nairobi. 650+ gäster var på plats och det bjöds på gratis lussebullar, pepparkakor och glögg så vi var allt nöjda :) Varje år är det svenska skolan i Nairobi som anordnar själva luciatåget där elever från både grundskolan och gymnasiet medverkar.

Bästa Ellen som sjöng flera solon under luciatåget - det var magiskt!

Underbaraste vänner som var med i tåget och sjöng. Sammanfattningsvis var det en fantastisk kväll och det var så skönt att få komma ut från internatet och bara göra något helt annat! Luciatåget var väldigt vackert och jag måste säga att det var härligt att få fira en svensk tradition här nere i Kenya tillsammans med flera hundra andra svenskar som också är bosatta här. Bara att ha satt sin fot hemma hos ambassadören (som bodde hur fint som helst) är en upplevelse i sig.

Jag förstår nästan om ni börjar tröttna på alla dessa bilder av djur (jag tröttnar aldrig!) , hehe... Här på bloggen ser det nog ut som om det enda vi gör är att åka på safaris hit och dit och det är ju självklart inte sant. Men det blir lätt så eftersom det är betydligt roligare att blogga om utflykter och safaris än nationella provet i matte nästa vecka...

Hur som helst. Eftersom att jag läser kursen East African Wildlife så var vi i Nairobi national park imorse för att räkna lite djur. Vi åkte alltså runt i vår skolbuss och satte ett litet sträck för varje djur vi såg på savannen. Tänk att det ingår i min undervisning! Hur sjukt är inte det? Jag tyckte i alla fall att det var jätteroligt att få åka ut på lite gratis safari och det som jag upplever som så speciellt med just Nairobi national park är att man kommer så himla nära djuren. Jag menar, jag har absolut ingen superkamera av något slag vilket ofta gör det väldigt svårt att fota djur som är femtio eller hundra meter bort. Men i Nairobi står djuren bokstavligt fem meter från bussarna. Underbart.

Det var en härlig start på dagen och vi var tillbaka redan till brunchen och resterande delen av dagen har jag pluggat och tagit det ganska lugnt. Tänkte gå ut ikväll men med tanke på att klockan ringde kvart över fem imorse kommer jag nog försöka få en tidig kväll istället :)

Kramar

För två veckor sedan tog vi dessa bilder innan jag, Lovisa och Ida tog ut våra kära flätor efter nästan 1 månad. Att sätta in flätorna tog väl dryga 4,5 h och att ta ut dem ännu längre, hehe. Men det var det värt och jag måste säga att jag trivdes riktigt bra i flätor och är sugen på att göra det igen någon gång i vår. Det var dock väldigt skönt att få ta ut dem och tvätta håret ordentligt...

Hej,

Denna helg bjöd på ett riktigt äventyr då vi åkte till Amboseli National Park för ännu lite mer safari! Efter två besök i Hell's gate, ett i Maasai Mara och ett i Nairobi National park blev detta min femte safari efter dryga 100 dagar i Kenya. Ganska bra jobbat måste jag säga :)

Och jo vad bra Amboseli var, verkligen en helt fantastisk safari och stället vi bodde på var enormt fint! Amboseli är speciellt känt för sin stora population av elefanter och den underbara bakgrunden av Kilimanjaro (!). Vi såg en hel del av de majestätiska elefanter men tyvärr var stora delar av Kilimanjaro täckt av moln...

Vi bodde för första gången på en lodge med vattentoalett och dusch vilket är en stor uppdatering från exempelvis Maasai Mara där vi bodde i tält. Superlyxigt alltså.

Denna gången hyrde vi även in samma overlanders som vi hade i Maasai Mara vilket var ett mycket bra val då de är betydligt enklare att ta sig fram med dessa vilket förbättrar hela safariupplevelsen.

Jag tänker att jag låter bilderna nedan tala för sig själva helt enkelt! Två game drives blev det totalt varav en på lördagseftermiddagen och en på söndagsmorgonen.

Simon, Elmer, Lovisa och jag :)

På vägen hem från Amboseli var bussen tvungen att bromsa till hårt både en och två gånger. Första gången stod det en giraff endast 2 meter från vägen som lite skrämt sprang därifrån och när vi tittade upp såg vi ett tiotal giraffer till i bakgrunden. Så sjukt häftigt. Jag har även upptäckt att när giraffer springer ser det ut som om de springer i slow motion, haha. Andra gången stod en hel elefanthjord bara några ynka meter från bussen. Väldigt häftigt att få se just elefanter på så nära håll.

Tyvärr drog jag med mig en magsjuka från Amboseli och därför har jag varit hemma från skolan både igår och idag men som tur är känner jag mig bättre nu i alla fall så jag hoppas på att kunna gå tillbaka till skolan imorgon igen.

På söndagen steg jag, Astrid och Ellen upp redan vid sextiden då vi ville ta vara på morgonen (vi hade även lagt oss vid 9 kvällen innan så det var inte allt för svårt att stiga upp, haha). Astrid och jag satte oss på bryggan och läste lite medan solen gick upp bredvid oss. En väldigt skön start på morgonen helt enkelt. '

Att dessa bilder är helt oredigerade kanske kan ge en liten förklaring till hur otroligt fint det är i Naivasha!

Vid åttatiden var det dags för frukost som vi fått med från skolköket, lika gott som alltid! Efter att ha monterat ner och plockat ihop tälten åkte de som klättrat dagen innan iväg till Hell's gate för cykling och vandring medan vi stannade kvar på campet. Vi tog det väldigt lugnt och njöt mest av naturen tills klockan var 11 och det var dags för en båttur på Naivashasjön, eller flodhästsafari som det med all rätt också kan kallas.

Tyvärr håller delar av sjön på att dödas av vattenhyacinter vilket är väldigt tråkigt att se...

Jag var faktiskt i Naivasha för bara två veckor sedan och åkte båt då vi som går kursen East African Wildlife skulle ta vattenprover i sjön. Denna gång hade vi dock turen att se mycket mer då vi hann iväg längre med båten. Tror vi såg ca 5-6 olika flodhäsfamiljer.

Efter båtturen packade vi ihop bussen och hämtade upp cyklisterna i Hell's gate och sedan drog vi hemåt igen och var tillbaka på internatet lagom till middagstid. En underbar helg i Naivasha var precis vad jag behövde efter många helger i Nairobi.