Jag förstår nästan om ni börjar tröttna på alla dessa bilder av djur (jag tröttnar aldrig!) , hehe... Här på bloggen ser det nog ut som om det enda vi gör är att åka på safaris hit och dit och det är ju självklart inte sant. Men det blir lätt så eftersom det är betydligt roligare att blogga om utflykter och safaris än nationella provet i matte nästa vecka...

Hur som helst. Eftersom att jag läser kursen East African Wildlife så var vi i Nairobi national park imorse för att räkna lite djur. Vi åkte alltså runt i vår skolbuss och satte ett litet sträck för varje djur vi såg på savannen. Tänk att det ingår i min undervisning! Hur sjukt är inte det? Jag tyckte i alla fall att det var jätteroligt att få åka ut på lite gratis safari och det som jag upplever som så speciellt med just Nairobi national park är att man kommer så himla nära djuren. Jag menar, jag har absolut ingen superkamera av något slag vilket ofta gör det väldigt svårt att fota djur som är femtio eller hundra meter bort. Men i Nairobi står djuren bokstavligt fem meter från bussarna. Underbart.

Det var en härlig start på dagen och vi var tillbaka redan till brunchen och resterande delen av dagen har jag pluggat och tagit det ganska lugnt. Tänkte gå ut ikväll men med tanke på att klockan ringde kvart över fem imorse kommer jag nog försöka få en tidig kväll istället :)

Kramar

För två veckor sedan tog vi dessa bilder innan jag, Lovisa och Ida tog ut våra kära flätor efter nästan 1 månad. Att sätta in flätorna tog väl dryga 4,5 h och att ta ut dem ännu längre, hehe. Men det var det värt och jag måste säga att jag trivdes riktigt bra i flätor och är sugen på att göra det igen någon gång i vår. Det var dock väldigt skönt att få ta ut dem och tvätta håret ordentligt...

Hej,

Denna helg bjöd på ett riktigt äventyr då vi åkte till Amboseli National Park för ännu lite mer safari! Efter två besök i Hell's gate, ett i Maasai Mara och ett i Nairobi National park blev detta min femte safari efter dryga 100 dagar i Kenya. Ganska bra jobbat måste jag säga :)

Och jo vad bra Amboseli var, verkligen en helt fantastisk safari och stället vi bodde på var enormt fint! Amboseli är speciellt känt för sin stora population av elefanter och den underbara bakgrunden av Kilimanjaro (!). Vi såg en hel del av de majestätiska elefanter men tyvärr var stora delar av Kilimanjaro täckt av moln...

Vi bodde för första gången på en lodge med vattentoalett och dusch vilket är en stor uppdatering från exempelvis Maasai Mara där vi bodde i tält. Superlyxigt alltså.

Denna gången hyrde vi även in samma overlanders som vi hade i Maasai Mara vilket var ett mycket bra val då de är betydligt enklare att ta sig fram med dessa vilket förbättrar hela safariupplevelsen.

Jag tänker att jag låter bilderna nedan tala för sig själva helt enkelt! Två game drives blev det totalt varav en på lördagseftermiddagen och en på söndagsmorgonen.

Simon, Elmer, Lovisa och jag :)

På vägen hem från Amboseli var bussen tvungen att bromsa till hårt både en och två gånger. Första gången stod det en giraff endast 2 meter från vägen som lite skrämt sprang därifrån och när vi tittade upp såg vi ett tiotal giraffer till i bakgrunden. Så sjukt häftigt. Jag har även upptäckt att när giraffer springer ser det ut som om de springer i slow motion, haha. Andra gången stod en hel elefanthjord bara några ynka meter från bussen. Väldigt häftigt att få se just elefanter på så nära håll.

Tyvärr drog jag med mig en magsjuka från Amboseli och därför har jag varit hemma från skolan både igår och idag men som tur är känner jag mig bättre nu i alla fall så jag hoppas på att kunna gå tillbaka till skolan imorgon igen.

På söndagen steg jag, Astrid och Ellen upp redan vid sextiden då vi ville ta vara på morgonen (vi hade även lagt oss vid 9 kvällen innan så det var inte allt för svårt att stiga upp, haha). Astrid och jag satte oss på bryggan och läste lite medan solen gick upp bredvid oss. En väldigt skön start på morgonen helt enkelt. '

Att dessa bilder är helt oredigerade kanske kan ge en liten förklaring till hur otroligt fint det är i Naivasha!

Vid åttatiden var det dags för frukost som vi fått med från skolköket, lika gott som alltid! Efter att ha monterat ner och plockat ihop tälten åkte de som klättrat dagen innan iväg till Hell's gate för cykling och vandring medan vi stannade kvar på campet. Vi tog det väldigt lugnt och njöt mest av naturen tills klockan var 11 och det var dags för en båttur på Naivashasjön, eller flodhästsafari som det med all rätt också kan kallas.

Tyvärr håller delar av sjön på att dödas av vattenhyacinter vilket är väldigt tråkigt att se...

Jag var faktiskt i Naivasha för bara två veckor sedan och åkte båt då vi som går kursen East African Wildlife skulle ta vattenprover i sjön. Denna gång hade vi dock turen att se mycket mer då vi hann iväg längre med båten. Tror vi såg ca 5-6 olika flodhäsfamiljer.

Efter båtturen packade vi ihop bussen och hämtade upp cyklisterna i Hell's gate och sedan drog vi hemåt igen och var tillbaka på internatet lagom till middagstid. En underbar helg i Naivasha var precis vad jag behövde efter många helger i Nairobi.

Kramar

... Det är Hell's gates slogan som läses på en skylt innan man går in i parken. Mycket passande då Hell's gate är en nationalpark där man får vandra helt fritt vilket både är väldigt unikt och otroligt häftigt. Vi besökte parken i början av september då vi hade mentorscamping här så det hela var inte helt nytt för oss men denna gång hade vi ett nytt koncept.

Bussen rullade som vanligt från skolan vid sjutiden och efter ca 2 h var vi framme i parken. Hälften av oss (mig inkluderat) skulle nu hyra cyklar då vi sedan skulle cykla igenom typ hela parken för att ta oss till the Gorge som är som är en vulkanisk skapelse som är helt fantastisk! Den andra hälften skulle istället spendera dagen vid en av Hell's Gates höga klippor där de skulle klättra.

Jag, Klara, Wilma och Clara cyklade iväg tillsammans och efter att ha överlevt ett smärre skyfall av regn (regnperioden är officiellt här) anlände vi vid the Gorge för att först njuta av vår pastasalladslunch och sedan påbörja vår tur.

Att vandra i gorgen var inte direkt en helt vanlig promenad utan den inkluderade även ruschkana, lite klättring och andra smidighetsövningar hit och dit. Vår snälla guide Brian tog dock hand om oss mycket väl :) Han tyckte exempelvis att jag hade för korta ben för att klara av att hoppa ner här själv så han insisterade på att lyfta ner mig, haha.

Ja, gorgen var verkligen en naturupplevelse som jag är väldigt glad att jag har upplevt. När rundturen till sist var slut så var det bara att sätta sig på cykeln igen och cykla tillbaka igenom parken igen. Denna gång med lite mer ont i rumpan och en sol som värmde (stekte) från ovan.

Vervet monkeys och babianer finns det gott om runt om i Kenya. Sidospår: häromdagen när jag och Julia skulle springa lite på Impala fick vi inte springa på ena sidan av spåret för att det fanns vervet monkeys som kunde skada oss, haha. Med 200 meter till godo fick det bli intervaller istället.

När cyklingen var avklarade åkte vi vidare till Carnelley's camp som ligger vid Naivashasjön (ca 10 min från Hell's gate) och är speciellt känd för sin stora population av flodhästar. Väll vid campet tog vi en varm dusch (!) och sedan åt vi middag vid en jättemysig restaurang som ligger precis vid campet.

Jag beställde Swahili curry som var väldigt god bestående av grönsakscurry och ris med chapati (kenyansk rätt som är som en blandning mellan bröd och pannkaka typ, väldigt gott är det i alla fall).

På kvällen när såg vi även flera flodhästar uppe på land vilket var sjukt häftigt! Jag har bara sätt flodhästar i vattnet tidigare eftersom de bara är aktiva på natten. Men nu stod vi helt plötsligt 10 meter från de enorma varelserna med endast ett litet dike och ett ministaket mellan oss. Staket skulle nog inte varit ett större problem för de 1-3 ton tunga djuren men tydligen kan flodhästar inte ta sig upp och ner för backar så lätt då deras axlar är låsta. Det var i alla fall väldigt häftigt att få se flodhästar på så nära håll!

Hej, nu var det ett tag sedan jag tittade in här senast. Dagarna har fyllts av stora delar plugg, otaliga dopp i poolen, en hel del sköna och härliga måltider och lite äventyr och utforskning såklart. Vi har bland annat hunnit med en dagsutflykt till Naivasha där vi tog lite vattenprover i Naivashasjön och fick då även turen att åka ut med båt och titta på flodhästar! Helt fantastiskt. Sedan har vi även varit en del i Nairobi där vi har passat på att utforska stan. En fredagseftermiddag åkte vi iväg ett stort gäng och åt glass på omtalade Coldstone som lätt gör stans största och godaste glassar. Dit ska vi definitivt tillbaka.

Den här helgen har varit väldigt bra och nyttig för oss då vi har varit ute och träffat mycket människor. Lördagen spenderades i Kibera på Wale Wale där vi fick hänga lite med barnen och ungdomarna från fritidsgården och även se deras dansupptädande som var minst sagt helt fantastiskt.

På söndagen drog jag, Julia och Astrid iväg till ett barnhem som vi besökte för ungefär en månad sedan då vi var där och delade ut lite kläder och mat som Astrids släktingar donerat. Vårt första besök träffade oss verkligen då barnen där var väldigt blyga och tillbakadragna och inte alls hade samma glädje som många andra barn vi träffat när vi varit ute. Därför kände vi direkt att vi ville tillbaka och göra någonting för dem och när vi såg att de gillade att dansa bestämde vi oss snabbt för att planera ihop ett enkelt danspass och dra dit igen.

Vi dansade allt från macarena och små grodorna till egna danser inspirerade av rhumban och den afrikanska dansen som vi har fastnat så för. I slutet hade vi även galna dansringar där alla visade upp sina moves och hela högen var otroligt duktiga. Det var verkligen så härligt att få uppleva!

Innan vi åkte därifrån delade vi även ut lite snacks och godis som blev väldigt uppskattat! Förutom att det är roligt att åka ut och dansa och träffa barn och ungdomar så är det även lärorikt. Varje gång jag är ute i samhället lär jag mig något nytt. Jag inser även hur lätt det är för oss att kunna göra en liten insatts i samhället. Bara det att vi hade med oss en högtalare som gjorde att barnen för första gången kunde dansa till ordentlig musik gjorde ju halva grejen. Det behövs inte mycket. När vi skulle åka därifrån frågade de när vi kommer tillbaka nästa gång, så nu är vi redan i full gång och planerar nästa aktivitet.

Kramar på er!

Hej,

Nu är det måndag och tillbaka till skolbänken. Det blir en del inlägg från helgerna här på bloggen och mindre från vardagarna men det faller sig ganska naturligt eftersom det är på helgerna vi gör annat än att vara i skolan. Denna helg har i alla fall varit ganska lugn men i lördags var det uppstigning strax efter 5 då vi var ett gäng som åkte iväg till Nairobi national park som ligger en ca 30 min bussfärd från skolan. Det var helt enkelt dags för lite morgonsafari för vår del. Jag hade inte jättehöga förväntningar på parken eftersom vi var i Maasai Mara förra månaden och det är väll få safaris som kan slå just Maasai Mara. Men någonting jag har lärt mig är att alla safaris är olika och underbara på olika sätt. Här i Nairobi national park kom vi otroligt nära djuren då vi åkte med en mycket mindre buss och helt enkelt hade väldigt tur! Sedan såg vi även noshörningar inte mindre än två gånger så nu har jag även checkat av "the big five" efter endast drygt två månader här nere. Känns mycket bra!

Lyckades fånga zebran på bild precis när den slängde sig på marken för att rulla sig, haha :)

Nu blir strax middag och sedan två timmar mycket välbehövda läxistimmar för min del. När den här veckan är över lugnar det sig lite grann i skolan så det gäller bara att kämpa på!

Kramar

Vardagen är i full rulle här i Nairobi just nu och vi är inne i några veckor av intensivt pluggande då flera prov och inlämningar väntar. Men även om det är mycket som händer i skolan kompenseras det snabbt av roligheter utanför skolan vilket jag uppskattar väldigt mycket. På grund av allt annat som händer här har det inte alls varit samma stress här nere som hemma. Skönt.

Vi kom som sagt hem från kustresan i fredags och helgen spenderades därför till stor del på internatet. På lördagen tog jag det väldigt lugnt, pluggade lite och såg till att jag fick lite småsaker gjorda helt enkelt. Men under söndagen däremot, hade jag och Lovisa gjort upp planer för dagen då vi hade bestämt vi oss för att fläta våra hår. Detta är någonting som vi har pratat om länge och därför slog vi slag i saken och bokade tid med Lynnette som jobbar här på skolan och kan fläta hår på afrikansk vis. Klockan nio kom Lynnette till skolan och Lovisa var först ut. Under tiden satt jag och pluggade, försökte underhålla henne så gott det gick och sprang fram och tillbaka med lite frukost. Totalt tog det lite drygt 4,5 h så strax före två var det min tur att sätta igång. Det tog nästan exakt lika lång tid att fläta mitt hår och då är det även värt att nämna att de var två som var där och flätade då Lynnette hade en kompis som var där och hjälpte henne. Så totalt var varje hår ett 8-9 h arbete... När jag var klar var det redan mörkt så man kan gott säga att detta var en heldagsaktivitet men det var det värt! Ïda som också har velat fläta sitt hår länge tänkte boka en tid till nästa helg men då bestämdes det att hon också skulle hinna innan de gick hem. Som tur var gick det lite snabbare för Ida då det "bara" tog 3h men jag är minst sagt imponerad av Lynnette och hennes vän som orkade stå och fläta en hel dag.

Nästa helg är det Julias tur :)

Kramar!

Nu börjar höstlovet sakta lida mot sitt slut men med tanke på vilken vecka vi precis är hemkomna från kan jag knappast klaga! Tidigt i söndags flög vi ner till Kenyas kust, närmare bestämt till Mombasa, för att sedan ta en buss till Tiwi där hotellet låg. Förutom ett stopp vid färjan (som bussen med nöd och näppe tog sig upp på!) gick resan väldigt smidigt och vi anlände lagom till lunch för att sedan skynda oss att byta om och ha vår första dyklektion. Denna gång endast i poolen men jag måste säga att det var en tillräckligt stor utmaning för en förstagångsdykare, hehe.

Under veckan blev det en hel del dykning, men också otaliga timmar på stranden, många dopp i den 167 meter långa (!) poolen och väldigt mycket buffémat.

Stranden var verkligen som i en dröm och därför blev det en hel del promenader fram och tillbaka.

Här spenderades eftermiddagarna. Välförtjänt efter att ha överlevt dykningen på förmiddagen.

Härifrån kan man inte gå tomhänt tänkte jag. Sagt och gjort.

Dessa bilder togs på torsdagen när jag bara några timmar tidigare hade skrivit klart teoriprovet för dykningen och blivit certifierad open water diver! Så lycklig och glad över att jag klarat det! Sammanlagt gjorde vi fyra dyk i havet, två på 12 meter och två på 18 meters djup. Lugnet under ytan var helt fantastiskt och likaså att se reven på så nära håll.

Sista dagen tog jag och Ellen en längre promenad bort på stranden och det var verkligen en härlig känsla att bara gå på stranden utan ett bekymmer i världen och prata om allt mellan himmel och jord.

Det sprang även runt små söta apor överallt på hotellet och en dag bestämde dem sig för att hälsa på oss på vår balkong.

Även om veckan har varit fantastiskt var det extremt skönt att landa på internatet igår kväll. Man trodde nog att veckan skulle bli väldigt lugn, vilket den också var på många sätt, men det blev också väldigt intensivt. Därför var det skönt att komma hem till sitt internatrum och bara ta det lugnt, packa upp och komma tillbaka till internatrutiner. Nu ska tydligen vissa ut och köra lite akrobatik och det vill man ju inte missa! Så vi hörs senare, kram!

Idag är det den 14 oktober vilket betyder att det var ganska exakt 2 månader sedan jag satte min fot i Kenya för första gången. På ett sätt känns det som att jag precis kom hit men samtidigt har vi hunnit med förbaskat mycket på två ynka månader. Två av mina helger har spenderats på safari i både Hell's Gate och självaste Maasai Mara, jag har besökt skolor och barnhem, varit i Karura forest i Nairobi, besökt den kända författarinnan Karen Blixtens hem, varit otaliga rundor till Junction, dansat massor och haft veckans roligaste timmar med akrobatik.

Na2, min klass, under helgen i Hell's gate.

Nairobi city tour och elefantbarnhemmet.

Det går inte en dag utan att jag tänker på hur mycket jag uppskattar att bo här. Vi kan starta våra dagar med yoga och morgondopp i poolen, lämna rummet en minut innan lektionen börjar, gå nerför trappan och knacka på vännernas dörrar men framförallt åka iväg på utflykter och hela tiden samla på sig nya erfarenheter och perspektiv.

Samtidigt är det självklart så att det finns nackdelar med att bo på internat på andra sidan jordklotet också. Exempelvis har många av oss mått ganska dåligt av den kenyanska bakteriekulturen vilket resulterar i mycket magont och en del har redan hunnit besöka sjukhuset... Sedan kan det också vara påfrestande att bo så tätt inpå varandra. Vi bor 80 pers på en ganska liten yta och med tanke på det plus att det är extremt lyhört krävs det att man visar respekt för varandra, vilket alla oftast gör. Klart står det i alla fall att alla fördelar med att bo här nere självklart väger över de negativa.

Jag är otroligt tacksam och glad för den här möjligheten och nu fortsätter vi att fira två månader i Kenya med att gå på höstlov. Jag har verkligen noll "lovkänsla" då ändå alltid är ute och gör saker på helgerna. Att det är lov känns liksom mer som en vanlig helg, men lite längre. På söndag går alltså planet till Mombasa och oj vad vi ska njuta! Nu ska jag springa iväg till Junction för att inhandla lite inför resan.