Nu är det inte länge kvar av min tid här i Kenya. Idag är absolut sista skoldagen (!!!) och det firar vi såklart med två stora prov. Haha, men kl.15 i eftermiddag är jag helt klar med mitt andra gymnasieår och det känns hur underbart som helst! I eftermiddag åker vi också iväg för en sista gemensam camping och imorgon blir en aktivitetsfylld dag med forest challenge och zipline! Ska bli så himla roligt!

Igår hade jag och Lovisa ordnat en liten myskväll för vårt lilla gäng; Elmer, Simon, Ellen, Julia, Ida, Astrid och Hanna. Vi åt mango med smält choklad och ananas och pratade om året som gått. Supermysigt hade vi. Jag har verkligen fantastiska internatvänner. Som avslutning på det hela blev det filmvisning. Jag har nämligen satt ihop en fyra minuters film med små klipp från året som gått. Filmen finns här under så ni får gärna ta en titt om ni känner för det. Annars blir nog detta mitt sista inlägg från Kenya i alla fall då dagarna framför oss kommer bli superintensiva och förhoppningsvis jätteroliga.

kram

I helgen var vi iväg på en mycket efterlängtad (och för min del sista) boardingresa som jag och Nathalie har kämpat mycket för! Tidigare har nämligen vissa boardningsresor blivit inställda p.g.a. för litet intresse vilket är jättetråkigt, men vi lyckades skrapa ihop ett gäng som tillsammans med vår underbara boardingvärd Tilan åkte iväg till den lilla Maasaibyn Enkokidongoi som ligger mot den tanzaniska gränsen.

Förutom att jag var ganska åksjuk på vägen dit gick resan bra och när vi kom fram till vårt lilla guesthouse lämnade vi bara av våra saker och gick sedan direkt till skolan som ligger precis bredvid. Det var ganska mycket barn där då vissa barn (ca 10 år gamla) hade en extrainsatt lördagslektion (skulle knappast ske i Sverige)....

Väldigt ovanligt att kvinnlig omskärelse uppmärksammas på det är sättet här i Kenya där det tyvärr är ganska vanligt förekommande. Målningen är gjord på en av skolans väggar.

Byn Enkokidongoi har en ganska stark koppling till Sverige då det är en svensk folkhögskola som har byggt guesthouset som vi bodde i och även donerat mycket till samhället och skolan. Därför är det förhållandevis mycket svenskar som kommer hit och därav bilden ovan.

Fina Carmen i en av skolans salar.

Väldigt primitivt men skolan verkade ändå ha allt material som behövdes för att bedriva ordentlig undervisning. De hade t.o.m. ett bibliotek där barnen kan låna böcker, en TV och några datorer.

Johanna och Ida.

På en annan av skolans väggar fanns två fantastiska målningar, en av Afrikas kontinent och en världskarta. Den ikoniska väggen, som jag och Nathalie kallar den.

Jag och Nathalie superglada för att äntligen få vara här!

Efter besöket på skolan gick vi tillbaka till guesthouset för en lunch och sedan stannade ett gäng kvar och pluggade innan vi hade lite "kultur-genomgångar" om hur Maasaier lever. Sedan gick vi även en promenad runt i byn och hälsade på människorna. Många pratade väldigt dålig engelska så vi fick äntligen ordentlig användning för vår Kiswahili. Jag skulle säga att vi har lärt oss en hel del kiswahili, i alla fall mycket glosor men det är alltid jättesvårt att få fram grammatiskt korrekta meningar. Jag måste verkligen tänka jättemycket innan jag kan säga någonting ö.h.t.

Alla barnen var väldigt fascinerade över kamerorna och ville vara med på bild hela tiden!

Ebba med världens sötaste unge!

På kvällen lagade en grupp mat och sedan satt vi och åt och pratade på kvällen innan vi gick och la oss. Vi sov som på ett loft vilket var supermysigt! Älskar verkligen att sova utomhus, haha. Dagen därpå gick jag och några till upp vid sex och gick en liten promenad upp på en liten kulle där vi satt med vår guide och bara njöt av utsikten och pratade lite om Sverige vs. Kenya. Vi alla hade nog förväntat oss en lite längre tur men det var ändå väldigt mysigt. Vi hade även sällskap av hundarna på bilderna nedan som bor på guesthouset. Väldigt fina.

06.25 och en rosa soluppgång över savannen. Blir liksom inte bättre än så.

Kanske sista lejonhanen på ett bra tag? :( Älskade savann!

Solen gick upp och det blev en jättefin dag visade det sig. När vi såg den här elefantflocken stannade vi bilen och stod länge och lät flocken komma emot oss. Jag blir väll kanske gladast när jag får se kattdjur (eftersom det inte är så lätt att få se) på safari men elefanter är definitivt mitt favoritdjur. De är helt fantastiska varelser som är så otroligt mäktiga. Jag hoppas verkligen att det nya förbudet mot elfenbenshandel i Kina som verkställs innan 2017s slut kommer göra en markant skillnad för elefantpopulationen. Jag vill kunna komma tillbaka till Kenya om 20 och 40 år och ha minst en tredubbel population.

Fler elefantbebisar. Oj, vad vi njöt av dessa elefanter då det kommer vara våra sista i Kenya för den här gången. Det ligger en till safari inplanerad sista helgen till Nakuru men där finns det tyvärr inga elefanter då den parken är så liten så vi fick njuta dubbelt denna gång istället.

Förväntningarna, förhoppningarna, lyckan och känslan av att vara på safari har under året vuxit till en av mina absolut bästa upplevelser. Jag kommer definitivt tillbaka till Maasai Mara, tror faktiskt ingenting slår den här parken djurmässigt.

Vi tog en sovmorgon (jämfört med vanliga safaridagar) och åkte iväg till parken vid 8-tiden på morgonen. Hela dagen var det ganska molnigt vilket var bra då det underlättar för att se djur som i vanliga fall lägger sig inne i buskarna för att söka skugga när det blir för varmt. Så vi hade väldigt tur med lejonen även idag!

Det här är nog en av de mäktigaste ögonblicken på hela resan. Vi är några safaribilar som står runt om och det är verkligen som att han ställer sig upp och vill visa upp sig. Hela situationen gav mig rysningar. Lejon är verkligen så extremt häftiga och coola.

Sedan gick hanen iväg och la sig bredvid en hona så man kan ju gissa att det är ett par vi ser här på bilden.

Direkt efter lejon-lyckan såg vi även två elefanter som hade hamnat i blåsväder med varandra. Nej, men troligen är detta också ett elefantpar vi ser.

Vi hade även turen att se waterbacks på väldigt nära håll. Dessa djur känns verkligen inte som ett savanndjur eftersom de har extremt tjock päls. De ser mer ut att höra hemma i norra Sverige. Men vackra är dem i alla fall.

Ett gäng imapals.

Ida, Marie (bästa boardingvärden som gjorde den här fantastiska resan möjlig), Lovisa, Hanna, Julia, Nathalie och Astrid.

När det började närma sig lunchtid stannade vi för att äta lunch och sträcka lite på benen. Vi gick även till en bro och tittade på flodhästarna som befann sig i vattnet precis under oss.

Efter lunchen korsade vi även gränsen till Serengeti och Tanzania! Känner dock inte riktigt att jag kan kryssa av Tanzania som land ändå... Hehe. Sedan åkte vi runt på savannen och vi såg inte jättemycket djur på ett tag men jag satte på mig mina hörlurar och stod och bara kollade ut över savannen. Det finns typ ingenting som slår den känslan i hela världen. Nathalie och jag lyssnade på våran all time favorit Kenya-låt någonsin "Send me on my way" som har varit med i jättemånga videos från tidigare SSN år som vi såklart har tittat på alldeles för många gånger. Vi njöt.

Sedan hade vi ytterligare tur och fick se ännu en flock lejon. Dessa honor var så extremt söta och de hade även ungar med sig. Under hela resan såg vi in princip fler lejon än zebror. Galet. Det är dock inte så konstigt egentligen eftersom zebrorna och gnuerna just nu befinner sig någonstans i Serengeti då de migrerar, men det är ändå helt sjukt att se så mycket lejon.

Efter ett nationellt prov i engelska satte sig halva SSN i små safaribussar och drog iväg till Maasai Mara! Jag älskar verkligen Maasai Mara och det har verkligen blivit en av mina favoritplatser i hela världen. Ingen park slår Maasai Mara varken djur- eller naturmässigt. Alla som har möjligheten borde åka hit någon gång i sitt liv - det är fantastiskt.

Resan tar ca 6 h så när vi kom fram på eftermiddagen åkte vi direkt ut på Game drive. Vi började starkt med elefanter och lejon (!!).

Bästa busskompisarna Nathalie och Elmer.

Vi träffade på en flock med lejonungar som låg precis bredvid vägen och bara njöt av livet. Det finns knappast något sötare här i livet än lejonungar. Gah

En elefant i en downward dog (?).

Sedan såg jag den minsta elefanten jag någonsin sett. Typ 2 månader gammal och skyddad av sin mamma.

När det började mörkna åkte vi till campet där vi bodde som visade sig vara jättefint! Vi åt en god buffémiddag och drog oss sedan tillbaka till våra små stugor. Vi bodde inte ens i stora tält utan hade riktiga stugor då vi hade blivit uppgraderade. Stugan var så mysig och klädd nästan helt klädd i tyg så vi tyckte att det kändes som en koja. Mysigt.

Ja, nu ligger jag lite efter med uppdateringen här (som vanligt då). Vi går nu in på de sista 4 (!!!) veckorna här i Kenya och det är minst sagt intensivt - men också extremt roligt! Helgerna efter påsklovet och fram tills vi slutar ska jag med på alla helgresor (jag tycker ju allt verkar så roligt så jag kan bara inte välja) samtidigt som det är slutprov, kursprov och slutexamineringar i alla kurser som vi har kvar. Så ja, uppdateringen här är väll det som får bli lite lidande.

I alla fall tänkte jag göra ett snabbt inlägg från förra helgen då vi var på Mount Suswa för att besöka grottor och vandra upp för vulkanen. En väldigt mysig helg med den coolaste campingplatsen jag har sett i hela mitt liv. En riktigt grym helg helt enkelt.

Jag menar, titta bara på denna utsikt!

Lite naivt satte vi upp vårat tält (det blåa) tre meter från stupet. Det var ju ändå platt där - tänkte vi.

På lördagseftermiddagen åkte vi iväg till några grottor som vi vandrade i. Jag tror aldrig att jag har varit i någon grotta förut (i alla fall inte på det här sättet) och det var minst sagt väldigt häftigt! Väl inne i grottan provade vi att släcka alla lampor och bara stod där. Det var ingen skillnad när man hade öppna och stängda ögon, så mörkt var det.

Vi fortsatte vandringen till fladdermössgrottorna. Vissa uppskattade dem mer än andra om man säger så. Jag tyckte det var rätt så obehagligt med typ miljonen fladdermöss i taket som flög runt. Inte blev det roligare när man var tvungen att sätta ner händerna i högar med fladdermössbajs för att ta sig fram. Mysigt. Det var i alla fall en upplevelse, men jag går nog inte in i några fler fladdermössgrottor i någon snar framtid i alla fall.

Senare på eftermiddagen när vi skulle laga mat började det regna. Det är ju regnperiod i Kenya just nu och extremt torrt överallt så regn är generellt väldigt välkommet. Kanske inte lika eftertraktat när man campar. Speciellt inte när det Kenya-regnperiod-regnar. För då regnar det verkligen. I säkert 1,5-2 h öste det verkligen ner och vi hann precis få ihop lite mat och göra oss bekväma i bussen. Vi hade det faktiskt väldigt mysigt när vi satt där i mörkret och pratade. När det äntligen "slutade" gick vi och la oss i tälten. Tydligen regnade det och blåste så mycket under natten att mina tältkompisar på riktigt oroade sig för att tältet skulle lossna och vi skulle åka ner för stupet. Jag sov dock hur gott som helst och märkte knappt av något alls, haha.

Dagen efter vaknade vi upp till en underbar soluppgång. Jag, Nathalie och Astrid tog ut ett liggunderlag och satte oss i våra sovsäckar och bara njöt av utsikten. De vita molnen som syns på bilden är inte riktiga moln utan ånga från vulkanen.

Fina Carmen i morgonljuset.

Solen gick upp och marken började torka. Så vacker plats med underbart morgonljus.

Efter frukost påbörjade vi vår vandring upp för vulkanen. Vi befann oss redan ganska högt på en av vulkanens kratrar men skulle fortsätta 400 höjdmeter upp till toppen. Här är utsikten efter en bit av vandringen och man kan se våra små tält bredvid stupet. Under resten av vandringen blev det väldigt dimmigt så jag tog inte så mycket bilder.

Här är hela gänget på toppen :) En väldigt typisk och härlig SSN-resa trots regnet. Kommer att sakna utflykter som dessa enormt mycket, men jag vill verkligen se till att ta vara på helgerna mer hemma också. Går det i Kenya går det i Sverige också.

Kram

Hej,

Nu var det allt ett tag sedan jag gjorde ett inlägg. Men jag tänkte att jag kompenserar det med ett extra långt denna gång istället. Anledningen till varför det har varit lite dött här är då det har varit påsklov i två veckor (vi har en specialare här på SSN) och då var jag hemma i Sverige på en snabbvisit. Men nu är jag tillbaka i Kenya och vi har redan hunnit med en hel del. Nästan direkt efter jag kom tillbaka åkte jag, Elmer, Johanna, Lovisa och Ida till Tsavo för en extra safarihelg.

Vi åkte på fredagen och efter 7 h bilresa till Voi som var den lilla staden vi bodde. Voi var definitivt en supermysig liten stad även om vi tyvärr inte hann se alltför mycket av den (vi hängde mest i parkerna). Tsavo består av två parker, tsavo west och tsavo east. På fredagen åkte vi till Tsavo West. Väldigt fin park, men ganska tom på djur.

Efter safarituren och en magisk solnedgång åkte vi till vad som skulle bli vårt favoställe i matväg, nämligen The Red Elephant, som var en liten men väldigt mysig restaurang i Voi.

På lördagen (också min 18-års dag!) ringde klockan tidigt och vi åkte direkt ut till Tsavo East för en tidig morning drive. Tsavo East är en helt enorm park så det är inte extremt djurtätt men då blir man å andra sidan extra glad när man väl får se något. Och jag måste ändå säga att vi hade tur under dagen med mycket elefanter, en del lejon och även några nya arter.

Vid lunch hade vi bokat in oss på en lodge där vi åt en god lunchbuffé och tog ett dopp i poolen som fanns tillgänglig. Ett extremt välbehövligt stopp - som vi njöt! Eftersom Tsavo ligger väldigt nära kusten blir det väldigt varmt, speciellt mitt på dagen, så att få hoppa ur den varma bilen och ta ett dopp i poolen var underbart! Vi hade den mest underbara utsikten i världshistorien också. Elefanter.

Den här lejonhonan är ute på jakt. Vi följde henne under minst en halvtimme på eftermiddagen när hon och hennes syster (kanske?) var ute och spanade efter bufflar. Väldigt häftigt.

Lördagen avslutades också på Ted Red Elephant och dagen efter vaknade vi också upp tidigt till en rosa himmel. Ingen dålig borsta-tänderna-utsikt.

Vi avslutade resan med morgonsafari i Tsavo East och efter en snabb lunch gick tåget (bilen) mot Nairobi igen. En fantastisk resa som jag kommer att minnas länge!

Hej igen,

Den här veckan har verkligen flugit förbi och helt plötsligt är det lördag igen! Men jag klagar inte :) Förra helgen var jag, Ida, Astrid, Carmen och Nathalie iväg till ett väldigt härligt ställe här i Nairobi, nämligen Paradise lost som är en skog/kaffeodling/utflyktsmål här. När man bor mitt i storstan känns det minst sagt skönt att kunna åka iväg till såna ställen som Paradise lost, Karura forest och liknande som ligger förhållandevis nära och samtidigt få lite natur.

När vi väl kommit in i parken började vi med att gå mot grottorna och vattenfallen men hann inte långt innan vi blev stoppade och tvingades betala ännu en avgift för att gå åt de hållet. Lite irriterande då vi betalade både för inträde och för att gå ner till grottorna och vattenfallen men vi beslöt oss ändå för att göra det. Det visade sig vara ett riktigt bra val då det var så fint (speciellt vid vattenfallet!) och väl där nere hittade vi även en perfekt picknickplats för vår planerade picknick.

Vi satte oss precis bredvid en sjö och började duka fram vår picknick. Allting var verkligen helt perfekt. Vädret, temperaturen, stället, människorna och maten!

Vi hade slagit på stort och varit på Junction och köpt mango, ananas, vindruvor, avokado, tomat, bagels, färskpressad mangojuice och dem extremt populära Cool Crunch chipsen här på SSN.

Vi åt tills vi knappt orkade sitta upp mer och då dukade vi bort och la oss ner och njöt av livet ett bra tag innan vi packade ihop och åkte tillbaka till Internatet igen.

Kram

Hej,

Det var återigen ett tag sedan jag delade med mig av min vardag och mina äventyr här i Kenya och därför tänkte jag göra någon slags sammanfattning av de senaste veckorna. Under de senaste helgerna har vi hängt väldigt mycket i Nairobi och gjort lite små utflykter till diverse ställen. Jag har inte varit jätteduktig på att ta bilder men jag i alla fall en del att dela med mig av.

Den här bilden är tagen för ett bra tag sedan, men tycker den är rätt härligt :) Lovisa och jag la oss på marken i rondellen och tog det lugnt en söndagseftermiddag när inte plugget lockade speciellt mycket...

Vi har även haft mys i sofforna på zebrabalkongen.

Jag, Elmer, Astrid och Ellen var iväg till The Hub (köpcentret) och gick sedan tvärs över gatan till Tin Roof Café och hade det allmänt trevligt. Ett mysigt ställe med ett litet art gallery och några små butiker.

Ellen och Astrid åt salladsbuffé. Den såg helt underbar ut!

Helgen efter besökte vi ännu ett barnhem för att dela ut de sista av kläderna som vi hade med oss. Det är väldigt intressant att besöka olika barnhem och se hur det fungerar på olika ställen. Barnhemmet vi kom till den här gången var väldigt stort, rymde upp mot 300 barn, och var väldigt välorganiserat vilket är roligt att se då det som sagt inte är alltför vanligt här i Kenya.

Barnen som bodde här var allt mellan 0-18+ år och då de äldre var i skolan fick vi möjligheten att träffa de allra minsta. Även om dessa barnen hade det ganska bra med en hel del personal, tillräckligt med mat osv var det fortfarande mycket som saknades. Det var verkligen dubbla känslor då det självklart är bra att barnen har någonstans att vara samtidigt som deras liv kändes väldigt enformigt och svårt. Som det tyvärr är för många barn i Kenya. Föreståndaren på barnhemmet föreslog att vi skulle ta lite bilder för att kunna visa familj, släkt och vänner hemma så jag tog några kort på dessa sötnosar.

När några av de äldre barnen kom hem från skolan tog vi en bild med dem och sedan överlämnade vi kläderna. Återigen, stort tack till er som skänkt, det kommer verkligen komma till användning!

På lördagen, samma helg, var vi Nairobi National Park och åt brunch. En mycket härlig liten utflykt och roligt att bryta "det vanliga" lite bara genom att äta brunch ute i nationalparken istället för på internatet. Jag mådde dock inte jättebra på hemvägen, tror jag blev lite åksjuk men det gick som tur var över ganska fort efter vi kommit tillbaka.

På kvällen var hela Na2, min klass då, ute och åt på The Arbor. Det var Carmen, Julia och Astrid som tagit det fina initiativet då vi firade att fysik 1 kursen nu är avklarad! Eller ja, inte för mig och några andra natur-simmare då, för vi ska inte göra slutprovet förrän om 2 veckor, hehe. Men snart är vi också klara, det ska bli så skönt!

Ja, det var helt enkelt en liten snabbrepris av den senaste tiden här. Det blir ytterligare några helger och veckor här i Nairobi och sedan är det påsklov och efter påsk väntar (tror jag) några sista sjukt bra resor under vår sista tid här i Kenya. Tiden går verkligen fort nu och det märks på hela internatet att alla tänker verkligen på att ta vara på varenda dag. Älskar mitt internatliv och vi lever minst sagt loppan här nere, men samtidigt ser jag fram emot att komma hem till Sverige. Att få träffa alla igen och ta vara på det som Sverige har att erbjuda ska också bli roligt. Kenya och vännerna kommer ju finnas kvar.

Hej,

Detta inlägg skulle egentligen upp för jättelänge sedan men det har inte blivit av helt enkelt... Hehe! Men här kommer det i alla fall!

Förra lördagen hade jag en sån där underbar Kenya-dag som jag kommer sakna som bara den när jag kommer hem till Sverige. En sån där dag när jag får sitta i dem kära skolbussarna flera timmar och titta ut över Kenyans fina landskap för att sedan få ge sig ut på något litet eller stort Kenya-äventyr. Idag var det ridning som stod på schemat och det var hur många år som helst sedan jag satt på en häst så jag var lite nervös men allt gick superbra och jag hade så roligt!

Fina Elvis som jag red!

Jag red i första gruppen och hade då inte med mig kameran men den åkte fram så fort vi var klara och nästa grupp var på väg ut. Efter att de andra ridit ut gick jag och Nathalie iväg på en promenad i området mitt bland zebrorna, gnuerna, bufflarna, impalorna och de ståtliga girafferna. När vi red fick jag uppleva ett av de häftigaste ögonblicken i Kenya hittills när vi red ca 2 meter från en enorm giraff och när vi kollade upp hade vi giraffens stora huvud rakt över oss. Så mäktigt!

Vår fina boardingvärd Tilan!

Ett gäng gnuer med ryttarna i bakgrunden.

Det är inte varje dag man ser en giraff sitta ner. När vi var ute och gick var djuren mycket mer skygga för oss än när vi satt på hästryggen. Häftigt att djuren ändå är uppmärksamma på sånt.

När båda grupperna hade ridit åkte vi iväg till underbara Carnelies som ligger ca 10 min därifrån och åt lunch. Jag åt en jättegod veggiewrap och sedan satt jag lite nere vid Naivashasjön och bara njöt. Jag hoppas verkligen att jag får chansen att åka hit igen en gång till under min tid som är kvar här i Kenya. Denna gång fick vi tyvärr inte campa då det inte var tillräckligt stort intresse vilket jag tycker var lite tråkigt. Men samtidigt är jag väldigt tacksam över att vi kom iväg. Som sagt, sjukt mysig dag!