Taiwan

De senaste två dagarna har varit helt magiska. Jag har verkligen ÄLSKAT att cykla längst kusten och trots att distansmätaren stannade på 20 mil kändes det väldigt lätt att cykla, både i kroppen men också mentalt. Jag är väldigt imponerande över vår insats och riktigt glada för att vi valde att spendera vårt lov på en cykel.

Det var först när vi steg av cyklarna på vårt hostel jag blev extremt trött och vårt äventyr börjar kännas. Eftersom att vi ska upp vid 5 imorgon för att åka vidare mot en annan stad som heter Taiwan, denna gång med tåg, hoppas jag mycket sömn för att ladda batterierna.

Taiwan

Jag har fem dagars ledighet framför mig och jag, Vilma, Rebecka, Catte och Paulina ska genomföra en tre dagars lång cykeltur längst östkusten i Taiwan.

Vi åkte till Hualien i går och sov en natt på hostel, detta för att vara redo att hämta ut cyklarna vid 9 dagen efter

Vi har cyklat nästan 8 mil idag i mycket backar vilket känns ordentligt i kroppen, framförallt i rumpan eftersom sadeln är väldigt obekväm. Områdena vi cyklat genom har varit otroligt mysiga med djungelmiljö, fågelkvitter och syrsor. Det har knappt varit bilar på den väg heller utan vi har istället sett apor, hundvalpar, ananasplantager och bara allmän mysig natur.

Det började regna efter 3,5 mil vilket gjorde det svårt att klä sig rätt, så jag har frusit lite i slutet. Vädret ser just nu ännu sämre ut imorgon men jag hoppas det inte blir fallet. Vi har en tuff backe som väntar oss så det vore skönt med uppehåll.

Föresten. På det hotell vi checkat in på nu finns hotsprings så vi har badat i dom ikväll efter middagen. SÅ SKÖNT. Verkligen varmt men också mycket avslappnade

Taiwan

Jag, Rebecka och Vilma bestämde att gå en kortare hike igår eftermiddag. Den kallas Four beasts och är en kedja av 4 berg, varav en av dom är Elephant Mountain som jag visat en del bilder på tidigare. Denna kedja ligger just i utkanten av tunnelbanan vilket gör att det känns helt otroligt att gå i något som känns som en djup djungel, bara 30 minuter senare. Vi var dock väldigt osäkra huruvida vi skulle gå den eller inte med tanke på att det var regn i luften, men jag är väldigt glad att vi fortsatte eftersom att det enbart bidrog till äventyrskänslan. Speciellt när vi gick en väg som innebar partier av klättring upp för klippor med hjälp av rep. Riktigt roligt och en häftig utsikt minst sagt!

Inte speciellt mycket har hänt den senaste tiden då perioden av skolarbete dragit igång på allvar. Jag tänkte därför dela med mig av lite diverse bilder jag har på mobilen

Våran tvättstuga. Kostar 3,5 kr för varje tvätt och ytterligare samma kostnad för att torktumla det. Med andra ord är det väldigt billigt

När jag var ute och sprang en kväll fick jag denna vackra solnedgång att kolla på

Satt på tåget mot Taroko (våran hike förra veckan) och ser plötsligt en fågel. Kvinnan bredvid hade alltså tagit med sin fågel i en liten väska, men lät den nu gå fri ett tag. Blev ordentligt förvånad haha!

Vi har två bibliotek på campus. Det mindre av dom är relativt nybyggt och är därför rätt så häftigt med sin moderna arkitektur

Jag och Catte satt och pluggade inför ett prov vi hade i veckan. Det gick bra faktiskt vilket kändes roligt!

Jag och Vilma var i en galleria och strosade omkring. Vi hade aldrig varit där men det var ett lyxigare område med mycket småsaker. Vi gillade det starkt och det fanns mycket roligt att titta på men också goda juicer att välja mellan

Såhär går jag och alla andra i Taiwan runt: med en påse i handen som innehåller lunch/middag eller kanske någon juice som taiwanserna konsumerar i höga mängder. På denna bild hade jag köpt Thai vilket är en av mina favoriträtter här. Det är grönsaker i kokosmjölk och curry.

När jag sitter i köket och äter frukost sitter jag alltid och kollar ner på människorna nedanför mig. Det är både lite rogivande men också bra för att då ser jag både hur vädret är och hur andra klär sig. Här åt jag också min favoritfrukost för tillfället; chiapudding med Spirulina, nötter och gojibär. Vanligtvis brukar jag ha frukt istället för havregryn men inte denna gång

Byggnaden jag spenderar hela torsdagen, vilket är dagen jag har tre lektioner som sträcker sig från 9.10 till 20.10 på kvällen

Dubbelparkering för cyklar på campus

Slutligen, jag fick ett varningsmeddelande som såg ut som följande. Det var tur att jag satt i ett grupparbete med en taiwanes för han berättade att det skedde en militär övning i stora områden i Taipei (Taiwan kanske också?) under en period av 30 minuter. Människor får inte gå ut under den tiden och är de i trafiken måste de köra åt sidan.

Taiwan

Ikväll hade jag, Catte, Rebecka och Vilma en mysig middag på ett område Catte tipsade om. Det är idag ett kulturellt område som består av många olika ombyggda industrier. Det fanns en restaurang bland byggnaderna med en mysig uteservering vi valde att sätta oss på. Under de fyra timmar vi spenderade där åt vi italiensk mat, drack vin och pratade om allt möjligt. En trevlig kväll som påminde mer om en restaurangbesök i Sverige än i Asien.

Taiwan

I torsdags åkte jag och Rebecka till en av Taipeis mindre städer, Hualien, där vi mötte upp Vilma, Ruth och Charlotta. Vi sov en natt på ett hostel och begav oss tidigt på morgonen mot Taroko för att göra en hike kallad Zhuilin Old Trail. Det krävs lite planering för den eftersom att det både krävs att alla gör en ansökan samt att den ligger några timmar bort från Taipei.

Taroko i sig är helt makalöst vackert, men hiken var nästan bättre eftersom då får man komma upp bland bergen och gå längst klippväggen. Den var lite jobbig att gå i 30 graders värme men vi hade väldigt tur med vädret trots det, för precis när vi kommit tillbaka till där vi startade så börjar det regna.

Vår sista dag i Tokyo spenderades med att strosa omkring på en fiskmarknad och äta otroligt färsk sushi, vara på ett kattcafe och se stadens utsikt från Tokyo Government Building. Jag måste säga att jag är otroligt nöjd över denna resa - Tokyo är en vacker och mycket fascinerande stad med EXTREMT god mat. Kommer sakna sushin väldigt mycket men imorgon börjar verkligheten igen med skola och plugg.

Jag och Rebecka har förvånats över hur lite människor vi stött på när vi utforskat Tokyos gator. Idag strosade vi omkring närmare centrum och där jäklar fanns det människor. Kombinationen söndag, deras högtid Golden Week samt Pride var nog inte den bästa, men vi har verkligen haft en bra dag. Vi åt även lunch på en restaurang som var helt otrolig. Det var allt som jag föreställt mig att Tokyo skulle vara och lite till. Jag låter bilderna tala för sig men det var verkligen något utöver det vanliga.

Taiwan

Det har varit en lång och intensiv dag i Tokyo men en riktigt bra sådan. Vi har hunnit med allt ifrån att strosa i parker, åka båt, besöka en ö, äta sushi, kolla på tempel och strosat omkring bland Tokyos gator. Höjdpunkten idag är min och Rebeckas middag på en restaurang som har temat Alice i Underlandet. Hela konceptet var otroligt genomtänkt där temat lyste igenom både musiken, inredningen, maten, menyn och servitrisernas utklädnad. En riktigt häftig upplevelse som absolut var värd ett besök.

Taiwan

Just nu befinner jag mig i Tokyo! Det blev en extremt spontan resa där jag och Rebecka bokade flyg och boende inte ens 2 dagar före vi landade i Japan. Det är en resa jag verkligen velat göra men det är hittills inte ens i närheten av vad jag förväntat mig. Arkitekturen, kulturen och språket som talas här är en salig blandning av spansk-, fransk-, engelsk, asiatisk-, men också Nordamerika influenser. Denna plats är helt över mina förväntningar ärligt talat. Både jag och Rebecka känner oss mållösa över hur vackert det är här. Nu har vi enbart hunnit vara här en dag men det ska bli väldigt spännande att utforska fler områden och gärna besöka de platser som kännetecknar den bild jag haft om Tokyo med exempelvis temarestauranger.