bodø

Idag så har vi haft lite kurser inom kommunikation och sociala medier, man börjar vara lite less att sitta och lyssna på föreläsning och sånt nu men det är fortfarande så lärorikt och intressant. Även idag fick jag äta falafel, är så otroligt less det nu haha! Efter vi ätit så åkte vi och började ordna inför öppningsceremonin av Barents Summer Games 2017, vi alla var så effektiva att det blev mycket tid över att bara vänta på att folket skulle komma. Sophie var inte med eftersom att hon är utövare i helgen och ska tävla, så henne mötte vi upp vid 8 då allt startade. I början var det riktigt mäktigt och fint, i mitten av ceremonin började de flesta bli lite less och stämningen sjönk en aning.

Men i slutet kom det bästa då Kajander spelade, jag tror jag är deras största fan nu haha. Jag och Sophie var helt starstruck efteråt så jag smet lite backstage och tog en bild, kändes som att jag var typ 11 år på en Jimmy Jansson konsert. Men han har faktiskt riktigt bra musik så ni borde lyssna på honom.

Nu är snart denna underbara vecka ta slut och jag längtar faktiskt hem ganska mycket nu, jag har dock lärt mig otroligt mycket under denna resa, både om mig själv som ledare och hur jag kan bli en bättre ledare. Låter kanske klyschigt men denna utbildning har verkligen varit så otroligt lärorik, sen har ju inte gänget och ledarna gjort det sämre heller. Martin räddade ju förresten min dag idag då jag fick ett paket halstabletter som var magiska, har varit så otroligt sjuk hela den här veckan att jag bara velat dö men alltså dessa tabletter var bäst.

Äntligen har det varit en hyfsat lugn dag, vi lyssnade på dopingkurs bland annat och fick lite extra tid att se barnprogram och äta kex (med tanke på att det är det enda i Norge som inte kostar en förmögenhet men ändå innehåller socker haha). Idag fick jag även falafel till både lunch och middag så jag börjar vara ganska less det nu men det är ändå skönt att få möjlighet till riktig mat och inte bara ris med potatis eller ett salladshuvud som det var första dagarna.

Vid middagstid åkte vi på besök på en golfklubb, hur fint att spela golf här liksom. Var inte så jätteintressant att lyssna på men det var verkligen superfint att bara gå runt och kolla där.

Efter vi kommit hem från golfklubben så åt vi middag och sen upp på rummet och tog det lugnt innan vi gick och spelade lite bowling och jag förlorade såklart... Vi gick även förbi en tatueringsstudio och jag började sväva iväg i tatueringstankar igen och fick en ny idé till vad som troligtvis blir första någon gång när vi kommer hem till Sverige igen. Sen på vägen hem så gick vi förbi och köpte lite mer kex haha... Nu har vi suttit och lekt lekar hela kvällen och till slut blev jag så trött att jag gick och la mig. Hann ligga och slappna av i typ 5 minuter innan Sara och Sophie kom in och skrek och hoppade runt som två apor ända tills grannen kom in och klagade... Det är verkligen det roligaste och jobbigaste att bo med dessa tjejer.

Början av gårdagen bestod som vanligt av kurser, vi fick bland annat träffa två handbollsspelare från Bodö som svarade på lite frågor och sen resten av dagen så hade vi små kurser med Gunnhild där vi pratade om fördomar, förebilder och värderingar som det tog mig hela kursen att ens förstå vad hon menade haha... Vi gick även igenom ett koncept som heter "Alle med" som handlar om att få med alla i idrotten oavsett förutsättningar.
Efter alla kurser så var det middag och dom fortsatte att leverera god vegetarisk mat, så himla skönt.

Efter middagen gick vi till City Nord som är ett jättestort köpcentra här i Bodø, vi hittade massor fint men det blev inte att köpa någonting faktiskt. Det enda vi köpte, förutom hårnålar till Sophies frisyr som jag ska fixa inför hennes tävlingar i helgen, var en supergod glass. Vi delade på en bägare med 3 kulor, livets som snåla studenter i Norge haha... Men det räckte då gott och väl eftersom att kulorna var gigantiska, smakerna vi tog var Cookie dough, Brownie och Mint choklad, helt oslagbart goda var dom.
Vi stannade lite längre eftersom vi var säkra på att vi skulle hitta hem till hotellet, men så blev det inte riktigt... Efter att vi gått världens omväg och lite vilse så hittade vi tillslut tillbaka, då hade mina benhinnorna och fötter gett upp för längesen. Pågrund av det då så fick jag stå över kvällens lekar och vi la oss rätt tidigt och bara snackade och mös innan vi äntligen la oss i någorlunda tid. Det är därför detta inlägg kommer upp nu eftersom att jag verkligen bara ville sova. Idag vaknade jag helt sliten, haft problem att sova hela natten och Sara har dessutom pratat i sömnen, plus detta så har jag blivit dunderförkyld... Så nu har vi ätit frukost och ska nu börja med ännu fler kurser.

bodø

Idag startade vi dagen med att fira Maila på hennes 18årsdag, vi tänkte att vi skulle stiga upp tidigt så att vi skulle va beredd när hon skulle vakna och komma och äta frukost men hon steg upp halv 7 och for på gymmet och kom därför nästan sist till frukosten. Vi satt och väntade i ingången först men tillslut blev vi less och gick och började äta, just precis då så kom hon och vi fick improvisera litegrann men hon blev iallafall överraskad och jätteglad.

Dagen har varit fylld med kurser och föreläsningar som var riktigt bra och lärorika men man blir supertrött och i slutet så kunde hjärnan verkligen inge sammarbeta och förstå någon norska alls... Det är egentligen den enda nackdelen med detta, att allting är på norska och när man börjar bli trött så kan man inte koncentrera sig på att förstå ett annat språk... Första kursen var längst men också roligast och den handlade om motiverande samtal, makt och härskartekniker och där kände jag verkligen att jag lärde mig supermycket.
Till middag fick jag äntligen (!!) riktig mat efter att det blivit lite missförstånd med att jag är vegetarian, tror att det var mitt livs godaste falafel.
Efter middagen begav vi oss mot Keiservarden som vi besteg, det var så fint att det verkligen inte går att beskriva.

Älskar verkligen detta gäng och dessa tjejer, även ledarna är bäst.
Sammanlagt var vi där i 3 timmar ungefär, en dryg timme upp och en dryg timme ner, sen massa bilder däremellan.
När vi kom tillbaka så åt vi kvällsfika och bara snackade, sen skulle vi försöka fixa och se idol men efter en timmes tjorv med Sophies mamma för att fixa inloggning till hennes IPad så funkade ändå ingenting... Nu ligger vi här i sängen och ska sova äntligen, man blir verkligen helt slut av detta men det är så kul.

bodø

Efter ett långt men välbehövligt blogguppehåll så är jag tillbaka! Nu är jag dock i Bodø tillsammans med Sara på en utbildning inom ledarskap, här ska vi va och utbilda oss tills på torsdag och sen fredag till söndag så ska vi jobba på Barents Games 2017. Igår kom vi hit vid 7 på kvällen och lekte mest och lärde känna varandra. På bussen lärde jag även känna Sophie som är kompis till Sara, hur underbart att dela denna vecka med dessa tjejer. Vi fick även turen att dela rum med varandra, roligare rum får man leta efter haha... Idag har vi haft fullt upp hela dagen med allt från lekar till kurser, vi avslutade hela dagen med att spela volleyboll hela gänget.
Vi är verkligen ett superhärligt gäng, vi hänger mest med norrmännen i vår ålder och vi har klickat lite extra med vissa.
Bodø i sig är så otroligt fint, önskar verkligen att jag får chansen att flytta hit någon dag i mitt liv.
Kommer nog komma mer uppdateringar längre in i veckan då det hänt lite mer och så.

Vardag

Idag fick det bli två dagar i ett inlägg då Ella kom till mig igår och vi behövde catcha up & kramas så hade inte riktigt tid att blogga. Igår på förmiddagen rensade jag ogräs med Elin, eller hon tittade mest på men det var supermys ändå. På eftermiddagen kom Ella och vi åkte till Amanda och jag fixade hennes bryn, efter det svängde vi förbi Irma och sa hej innan vi for hem och såg White chicks som för övrigt är världsbäst.

Idag har jag återigen rensat ogräs men även dragit igång med cyklingen, äntligen!! Nu siktar jag på 3 mil så jag får bocka av det från bucketlisten, ska göra en liten update på vad jag gjort på den någon dag också. Det blev dryga milen idag på cykel, även en powerwalk med hunden och lite benövningar och yoga (check på bucketlisten) så man kan säga att det varit en hurtig men härlig dag idag. Jag har även hunnit med att svänga förbi Cornelia och hänga med Madde & dom som var där. Nu avslutar jag som vanligt med att jag ligger i sängen och ska sova.

roadtrip, Bucketlist

Hemresan har ungefär bara bestått av mat och bilresa, vi började med att käka en riktigt god hotellfrukost, sen bar det av till Umeå. I Umeå åt vi en supergod lunch, ni ser ju bara bilderna, jag åt pasta med tomatsås och mozzarella. Efter det små shoppade vi litegrann och gick en sväng på Ikea, jag lägger upp imorgon på det jag köpte. Sen efter Ikea åkte vi mot Skellefteå där vi köpte lite mellis innan vi skulle hem och lasta ur bilen, nu ligger jag hemma i sängen och är så glad. Vilken underbar semester jag haft och vilken underbar familj jag fått dela den med, 200 mil senare och jag har fått några punkter på bucketlisten avklarade så jag är riktigt nöjd.

roadtrip

Såg nu att detta inlägg aldrig blev uppladdat igår så därför det kommer nu istället.
Dag 5 började med att vi checkade ut från vandrarhemmet i Hammarstrand, sa hejdå till Pär & Anna i Stugun och åkte mot Örnsköldsvik. På vägen stannade vi och kollade lite på Chulalongkorns paviljong, riktigt mäktigt ställe mitt ute i ingenstans. Sen bar det av mot Ö-vik där vi checkade in på hotellet, hade planer om att spela minigolf men det började regna... Det slutade med att vi åkte lite bil, som om vi inte har åkt nog haha... Vi åkte på Candy Corner där jag köpte en superfin plansch som jag ska lägga upp bild på när jag kommer hem, efter det åkte vi och köpte lite mat och bara åt på hotellet. Kvällen blev inte ösigare än så, jag köpte Pocky på affären nedanför hotellet och som jag saknat dom!! Åt alltid sånna när jag var 10/11 år då dom fortfarande gick att köpa i Piteå. Nu ligger vi i sängen och ser lite film och ska snart sova för att ladda upp för hemresa imorgon.

roadtrip

Gårdagen var fullspäckad, började med att åka från vandrarhemmet till Stugun där vi käkade kolbullar som var supergott. Det var typ som tjocka plättar som dom tillagade på öppen eld, alla andra hade fläsk i sina men jag hade lite drottningsylt på min. Efter lunchen åkte jag och Linus till Stuguberget och besteg det, väl där var vi till ungefär 4. När vi kom hem började det dra ihop sig till middag och vi käkade lax med pressad potatis, har verkligen haft sånna sjuka cravings av fisk sen jag blivit vegetarian så det brukar jag äta när jag känner för det. Efter middagen hade jag någon plan om att gå ner och göra lite yoga vid bryggan men jag var så sjukt mätt efteråt och efter nån timme började det spöregna och däremellan ska jag villigt erkänna att jag glömde det. Vi började snacka skillnader mellan alla Cola som finns så då for jag och Linus och köpte en vanlig, en life, en light och en Zero. Sen bestod kvällen av blindtest och det var sjukt roligt att se hur säkra folk var trots att dom hade fel. Sen så satt vi bara och snackade och hade kul tills vi skulle åka tillbaka till vandrarhemmet, jag var den enda nyktra med körkort så jag fick köra minibussen och av anspänningen från att ha ansvar över hela familjen i bilen och hålla på att köra över en rävunge så var jag helg slut i kroppen och hjärnan när vi kom hem så jag somnade direkt och det är därför detta inlägg kommer upp idag.

roadtrip, Bucketlist

Idag besteg jag och Linus Stuguberget, detta är nog det vackraste och jobbigaste berg som kommer bestigas i sommar. När jag såg 700m skylten tänkte jag att det skulle va en enkelt match, insåg inte att det var 700meter rätt upp ungefär. Väl uppe på toppen var utsikten helt fantastisk, trots att man var 5 meter från ett stup rätt ner mot döden. Jobbigt var det men så himla värt, kul att få bestiga något utanför kommunen.