roadtrip, Bucketlist

Hemresan har ungefär bara bestått av mat och bilresa, vi började med att käka en riktigt god hotellfrukost, sen bar det av till Umeå. I Umeå åt vi en supergod lunch, ni ser ju bara bilderna, jag åt pasta med tomatsås och mozzarella. Efter det små shoppade vi litegrann och gick en sväng på Ikea, jag lägger upp imorgon på det jag köpte. Sen efter Ikea åkte vi mot Skellefteå där vi köpte lite mellis innan vi skulle hem och lasta ur bilen, nu ligger jag hemma i sängen och är så glad. Vilken underbar semester jag haft och vilken underbar familj jag fått dela den med, 200 mil senare och jag har fått några punkter på bucketlisten avklarade så jag är riktigt nöjd.

roadtrip

Såg nu att detta inlägg aldrig blev uppladdat igår så därför det kommer nu istället.
Dag 5 började med att vi checkade ut från vandrarhemmet i Hammarstrand, sa hejdå till Pär & Anna i Stugun och åkte mot Örnsköldsvik. På vägen stannade vi och kollade lite på Chulalongkorns paviljong, riktigt mäktigt ställe mitt ute i ingenstans. Sen bar det av mot Ö-vik där vi checkade in på hotellet, hade planer om att spela minigolf men det började regna... Det slutade med att vi åkte lite bil, som om vi inte har åkt nog haha... Vi åkte på Candy Corner där jag köpte en superfin plansch som jag ska lägga upp bild på när jag kommer hem, efter det åkte vi och köpte lite mat och bara åt på hotellet. Kvällen blev inte ösigare än så, jag köpte Pocky på affären nedanför hotellet och som jag saknat dom!! Åt alltid sånna när jag var 10/11 år då dom fortfarande gick att köpa i Piteå. Nu ligger vi i sängen och ser lite film och ska snart sova för att ladda upp för hemresa imorgon.

roadtrip

Gårdagen var fullspäckad, började med att åka från vandrarhemmet till Stugun där vi käkade kolbullar som var supergott. Det var typ som tjocka plättar som dom tillagade på öppen eld, alla andra hade fläsk i sina men jag hade lite drottningsylt på min. Efter lunchen åkte jag och Linus till Stuguberget och besteg det, väl där var vi till ungefär 4. När vi kom hem började det dra ihop sig till middag och vi käkade lax med pressad potatis, har verkligen haft sånna sjuka cravings av fisk sen jag blivit vegetarian så det brukar jag äta när jag känner för det. Efter middagen hade jag någon plan om att gå ner och göra lite yoga vid bryggan men jag var så sjukt mätt efteråt och efter nån timme började det spöregna och däremellan ska jag villigt erkänna att jag glömde det. Vi började snacka skillnader mellan alla Cola som finns så då for jag och Linus och köpte en vanlig, en life, en light och en Zero. Sen bestod kvällen av blindtest och det var sjukt roligt att se hur säkra folk var trots att dom hade fel. Sen så satt vi bara och snackade och hade kul tills vi skulle åka tillbaka till vandrarhemmet, jag var den enda nyktra med körkort så jag fick köra minibussen och av anspänningen från att ha ansvar över hela familjen i bilen och hålla på att köra över en rävunge så var jag helg slut i kroppen och hjärnan när vi kom hem så jag somnade direkt och det är därför detta inlägg kommer upp idag.

roadtrip, Bucketlist

Idag besteg jag och Linus Stuguberget, detta är nog det vackraste och jobbigaste berg som kommer bestigas i sommar. När jag såg 700m skylten tänkte jag att det skulle va en enkelt match, insåg inte att det var 700meter rätt upp ungefär. Väl uppe på toppen var utsikten helt fantastisk, trots att man var 5 meter från ett stup rätt ner mot döden. Jobbigt var det men så himla värt, kul att få bestiga något utanför kommunen.

roadtrip

Idag vaknade vi i Norge och det var så underbart, att vakna bredvid Linus med denna utsikten. I mitt förra inlägg såg ni min sjukt goda hotellfrulle och efter den gick vi en sväng på stan och in på en magisk godisaffär, kolla bara bilderna. Efter det satte vi oss i bilen påväg mot Sverige igen, innan vi kom till Östersund stannade vi i Åre och käkade.

Alltså Åre, jag tror jag är kär. Dit måste ni också åka om ni får chansen, säkert jättefint på vintern men det passade mig bättre på sommarn. Efter att vi varit där i 10 minuter kanske skrev jag direkt till Sara att här skulle vi bo och jobba en sommar, som vanligt kan jag alltid räkna med henne så vi får väl se om ni hänger kvar på bloggen då det bär av till Åre igen!

Framme i Östersund gick jag och Linus lite på Intersport och Jaktia medan resten av familjen handlade, fick mig till och med nya löparsockar av Linus och är så taggad på att starta cykelsäsongen (lite väl sent... jag vet) när jag kommer hem. Efter det så åkte vi till Stugun där pappas kompis bor och det är där vi kommer hänga idag och imorgon, älskar verkligen att vara där för det är så öppet och fint. Väl här så har vi bara myst på, jag och Linus gick upp i skogen och utforskade lite innan vi skulle äta mat. Sen efter maten har vi bara suttit och snackat och skrattat. Nu ligger vi i sängen på vandrarhemmet som kanske inte får 10/10 men det funkar helt klart och nu ska vi sova.

Bucketlist, roadtrip

Idag åkte vi över till Norge och bockade av det från bucketlisten, men alltså wow vilken miljö!! Det var så mycket att ta in, alla berg, alla dalar, vattenfall, sjöar, forsar och fjäll. Hann knappt ta kort för att jag var så upptagen att ta in allt. Mitt i allt drömde jag mig bort om att en dag flytta hit, tänk att få leva och bo i denna miljö bara för ett tag, tänk så underbart för själen. Jag är helg mållös och kär. Efter ett tag stannade vi och åt lunch i Harlan och det lilla matställe som fanns där hade inte jättestort utbud av vegetariskt tyvärr...

Ett måste i Norge!!

Väl framme i Trondheim där vi ska bo inatt så packade vi in alla väskor i vårt hotell som för övrigt är superfint!! Vi duschade, fixade oss lite och gick ut på promenad för att hitta ett matställe och efter en stund gick vi förbi något som hette Egon och såg supermysigt ut. Därinne var det hur fint och cozy som helst och jag har ätit den godaste vegetariska maträtt sen jag blev vegetarian så det stället rekommenderar jag verkligen. Skulle tagit en bild på det men jag högg in direkt.

Efter att vi ätit tog vi en rejäl promenad genom Trondheim och vi alla konstaterade att det var både större och vackrare stad än vad vi förväntat oss. Allt från stora båtar i vackra hamnar, fantastiska uteserveringar, gamla byggnader till nya fräna lägenhetshus. Så otroligt mysigt att vara här hela familjen och bara mysa på, synd bara att vi åker vidare imorgon. Nu ligger vi och ska sova efter att ha suttit och snackat i ett av våra hotellrum allihopa.

Avslutar inlägget med en outfitbild eftersom att jag för en gångs skull klätt upp mig litegrann, älskar skepparmössan så mycket.

Idag är det dag 1 av vår familjeroadtrip, dessa inlägg kommer vara lite mer utförliga om vad vi gjort än mina andra inlägg, mest bara för att jag själv ska kunna gå tillbaka och titta. Vi startade dagen med att åka kring 4 då Madde slutat jobbet, vi har hyrt en minibuss och åker alltså alla tillsammans. Alltså jag, Linus, Madde, Viktor, Viktoria, Jack, pappa & Charlotta. Bilresan bestod mest av att äta massor och leka lekar, vi körde över Arvidsjaur, genom Sorsele och vidare mot Hemavan. Vägen mellan Sorsele och Hemavan har delvis helt magisk, svårt att ta bilder från bilen och njuter hellre av att bara ta in utsikten men jag önskar att ni alla kunde se den. Speciellt på en plats, det var som ett sagoland med höga berg i bakgrunden och spegelblankt vatten och några få små fina hus. Att bara åka bil med hela familjen och mysa i sån miljö är guldvärt. När vi väl kom till Hemavan så tog vi en promenad och bara kollade runt, på vägen tillbaka till vandrarhemmet så fick jag och Madde en idé om att gå upp för skidbacken, så det gjorde vi. En bit sprang vi till och med i tron om att vi skulle orka hela backen, så blev det inte riktigt. Uppe i backen var utsikten fantastiskt fin, trots att det känns i benen redan vad det riktigt skönt med både lite träning och systertid. Nu har vi ätit kvällsmat och gör oss i ordning för att lägga oss, imorgon bär det av till Norge och Trondheim.

Efter en vecka med dessa fyra, syster och kusinerna så är jag helt slutkörd. Jag trodde jag skulle hinna ha tid och ork att blogga men så blev det verkligen inte, vi har lekt och varit på äventyr ungefär varje dag. Nu har jag tänkt blogga ikapp lite men lägger inläggen bak i tiden bara för att det ska bli lättare att hitta rätt på dom sen. Dom må va otroligt energifylld och nästintill enerverade ibland men dom är allt underbara, synd vi ses så sällan bara.

Här är ett projekt som jag och Linus jobbat med. Linn gav mig ett yxhuvud och bad om ett skaft, så det fixade Linus och egentligen var det tänkt att jag skulle gravera in hennes namn men istället blev det att pröva brännpenna för första gången sen jag var ungefär 8. Kul var det och nöjda är vi.