View tracker

Man hör ju mycket om marklyft, militärpress och så vidare, men en annan bra övning med stång är good mornings! Vad är då det? Eller hur utför man det?

Utförande - good mornings:

1. Först och främst: Stå med benen höftbrett.
2. Lägg sedan stången på axlarna, precis nedanför nacken.
3. Innan du börjar, ha lätt böjda ben med tyngden på hälarna.
4. Viktigt att spänna upp ryggen och suga in naveln.
5. Fäll sedan ryggen framåt medan rumpan åker bakåt. Böjningen sker i höftleden, ha även benen lika böjda hela tiden under övningen.
6. När det drar i hamstrings kan du vända. Ha alltid ryggen neutral.

Vad tränas? Jo, styrka för raka ryggmusklerna, baksida lår & rumpan!


Denna övning går lika bra att köra utan stång i början för att sätta tekniken så du inte skadar dig, ha då händerna placerade där stången ska vara!

Bild 1: Med stång
Bild 2: Utan stång

Blog using your mobile phone - One of the best blogging apps on the market - click here!

Likes

Comments

View tracker

God morgon på er! Hoppas allt är bra, med mig är det iallafall hyfsat! Är påväg till skolan nu för att ha den längsta dagen i skolan, går till 16, inte alls taggad men det blir nog bra. Sen får vi se om det blir att dra till gympan direkt eller inte, får se lite hur jag mår.

Ikväll ska jag iallafall till pojkvännen och sova där, så det blir nog prima det här! Får se om jag hinner få in någon träning också, men det gör jag säkert för det finns inga ursäkter alls. Men men, nu ska jag snart av bussen så vi hörs!

Likes

Comments

View tracker

Hej! Hann inte riktigt blogga igår för städade hela morgon och gick ut på en powerwalk/intervaller, sen vid halv 1 åkte jag in till stan och mötte klassen. Sen repade vi och var i CCC där vi skulle uppträda, vid 5 hade vi rast till halv 7 så träffade släkten på en restaurang sen var det dags. Så kom hem halv 12 och då var det i princip bara att sova.

Eftersom vi var på det igår så är vi lediga idag, vilket är skönt! Så nu är jag påväg in till stan för att träffa min pojkvän, senare ikväll blir det dans! Så dagen blir nog bra, men ska av bussen nu så vi hörs sen!

Likes

Comments

Alla kan ju inte göra den vanliga plankan av vissa skäl, tillexempel att man har någon slags ryggskada eller liknande. Så därför tänkte jag tipsa om omvändplanka! Lika bra som vanlig, bara att den kan vara enklare för dom med rygg problem som inte kan köra den vanliga!

Så det du gör är att du lägger dig på rygg, lägg i armarna och tryck upp höften mig taket. Sen håll så, de är samma sak som att köra vanliga men skonsammare för den med ryggproblem.

Man kan även sätta i händerna så dom är raka, exakt som vanliga plankan. Ett tips är att ha kroppen helt rak så skjut inte fram axlarna utan brösta upp och glöm inte att trycka ihop skulderbladen!

Vanliga plankan

Omvänd planka

Likes

Comments

Hej på er, hoppas ni har en fin lördag! Är på bussen påväg till arenan, för att se Färjestad - Luleå, hoppas på vinst idag men det märks! Imorse blev det en tidig morgon, som de flesta lördagar. Drog till stallet vid 8.30, red ett pass på Avoriaz, vilket var första gången. Har ju haft Pride ett antal gånger så det var stor skillnad, men roligt ändå med förändring, för man lär sig ju nya saker på olika hästar! Men passet gick bra tillslut, sen har jag bara varit med familjen och ätit lunch på Bergvik sen drog jag en stund till pojkvännen.

Så nu som sagt är jag påväg därifrån, efter hockeyn måste jag hem och städa för morfar kommer imorgon hem till oss, men kan uppdatera om morgondagen senare, eller imorgon! Ska snart av bussen och skynda mig in i arenan så vi hörs senare!

Likes

Comments

Som jag skrev i tidigare inlägg så körde jag core idag och tänkte att jag kunde ge er lite tips också! Jag körde inte som jag/man brukar, alltså repxset, utan körde tabata-timer. 20 sek aktiv tid, 10 vila x 8! Det körde jag då på varje, så det är ett tips. Annars kan man såklart köra som vanligt, det väljer man ju helt själv!

TIPS: I både 1 & 2 så kan man använda en viktplatta och hålla händerna rakt upp ovanför kroppen.

1. Statisk höftlyft

Lägg dig ner på rygg med fötterna i ett bekvämt avstånd från rumpan, dock inte för långt ifrån. Lyft upp rumpan och spänn magmuskelaturen&rumpmusklerna. I denna tränar du: Ländryggen & baksida lår.

2. Statiskt höftlyft med benet uppe

Samma sak här, fast du har benet rakt ut istället för båda fötterna i marken!

3. Sneda ländryggslyft

Lägg dig ner på magen, aktivera ländryggsmusklerna och lyft överkroppen ifrån golvet. Vrid överkroppen och för ena armbågen snett uppåt/bakåt, glöm inte att ha kontroll. I denna tränar du: ryggmusklerna & rörlighet i ryggraden.

4. Plankan

Och som alltid, hederliga plankan! De flesta vet nog redan hur man gör och vad det är, men i snabb förklaring: Stå på raka armar eller underarmar, precis under axlarna. Spänn kroppen, men framförallt bålen! De ska gå en rak linje från huvudet ner till fötterna. Är rumpan för högt upp, spänn rumpan mer. Är magen för långt ner så spänn magen mer. I denna tränar du: Raka & sneda magmusklerna framförallt!

5. Sidoplankan

Samma sak som plankan, fast ena armen/handen i backen men även här i en linje under axeln. Försök att ha kroppen lika rak som när du står helt vanligt, I denna tränar du: Hållningen, men även mage, rygg & rumpmusklerna!

Likes

Comments

Hej på er! Trodde jag bloggade igår, men tydligen inte! De är iallafall fredag idag, ifall någon skulle ha missat det haha nej men.. Var i skolan under dagen, sen stack jag till gymmet och körde core innan jag åkte hem och nu är vi barnvakt, hur mysigt! Hade inte tänkt att göra så mycket mer idag, utan bara tar de lugnt för mår inte så bra. Så tänkte uppdatera om ett core-program som man kan köra både hemma och på gymmet, sen ska jag leka lite med Adrian!

Hoppas ni haft en fin dag iallafall, dagens outfit


Likes

Comments

Här kommer 5 tips som förhoppningsvis kan öka din motivation till ett mer hälsosamt liv, jag själv lever efter dem!

Man hör ofta när folk pratar om sin egna träning att det hade gått bättre, bara man haft mer motivation. Så därför tänkte jag skriva ett sånt här inlägg, vad som ger mig motivation. Kanske kan hjälpa någon, åtminstone lite!

1. Hitta en träningsform
En viktig sak inom träningen är att hitta något som en själv tycker är rolig eller verkar intressant. Någon där man själv ser att man utvecklas/eller kan utvecklas. Det har alltid hjälpt mig, oavsett vad. Liksom är de intressant, så vill man fortsätta!

2. Tiden
Oftast vill man att allt ska hända på en gång, "problemet" är att det gör inte det. Oavsett hur mycket man vill! Träningen tar tid, de tar tid at bygga, minska etc. Därför måste man va beredd och medveten om att det tar tid.

3. Mål
Jag nämnde ju där ovan att man skulle ge saker och ting tid, men bara för de är inte målen oviktiga. Snarare tvärtom! Att sätta upp mål är otroligt bra, långsiktiga mål är bra men med ta kr på tiden som jag skrev är det också bra att sätta upp delmål så att man känner utvecklingen trots allt!


4. Stress
Stressar gör många, en anledning till stress kan vara det jag skrev där uppe. Sen vet vi ju att stress påverkar kroppen och dess resultat vilket försvårar allt och tar längre tid. Din återhämtning blir även sämre och de leder till dåligt resultat.

5. Sömn
De är ju inte nytt att folk snackar om hur viktigt även maten är, men lika så är sömnen extremt viktig. Trot eller ej men sömnen gör så att du får den tid du behöver för att återhämta din kropp, det man rekommenderar är cirka 7-8 timmar sömn varje natt. Bra sömn leder till att du kommer du orka med allt från träning till vardagen!

Hoppas de var lite till hjälp, säger inte att just detta gäller alla men de funkar oftast på mig iallafall!

Likes

Comments

Hej på er! Hoppas de är bra med er, med mig är de bra eller iallafall bättre än igår så de är skönt!

Sitter i skolan nu och börjar om cirka en minut, ska ha sång så jag är den enda klassen som är här haha! Solen skiner idag å, härligt härligt! Efter skolan ska jag hem till pojkvännen, sen när han ska iväg så sticker jag till gymmet. Men jag uppdaterar om det senare för börjar nu så vi hörs sen!

Likes

Comments

Känns som allt händer på en gång, vad säger man; en dålig sak kommer aldrig ensam. Men men, de löser sig alltid på något sätt! Tyvärr har bloggen blivit lite lidande på grund av detta vilket är synd, men jag ska försöka ta tag i allt och skriva regelbundet. Annars säger jag till om allt blir kaos!

Utöver de så går träningen bra, skolan går bra och liknande. Ska öva på min sångläxa då jag har sång imorgon, sen så får vi se vad som händer. Skulle egentligen hem till pojken ikväll efter hans träning men blir nog inte så, då jag behöver fixa lite grejer tyvärr, men men! Ska försöka fixa lite idéer att skriva om här, om träning & hälsa, så de kanske kommer upp ett inlägg ikväll om det, vi får se! Men nu måste jag öva, vi hörs senare!



Likes

Comments