Eftersom att det inte blev staden igÄr sÄ Äkte vi dit idag. Vi Äkte kollektivt för första gÄngen hÀr, annars har vi klarat oss med att gÄ överallt. Men vi var inte riktigt sÀkra pÄ omrÄdena man behövde gÄ igenom för att komma till centrum. Vad ska man sÀga om bussarna? De kör som galningar och struntar ibland i om det Àr rött?!?! Som gÄende mÄste man verkligen passa sig. Men vi tog oss in och gick först till den kÀnda trappan. Sjukt mycket folk, kanske inte det bÀsta att Äka in pÄ helgen heller, men man glömmer lite bort vad det Àr för dagar nÀr man reser sÄhÀr och inte direkt har nÄgon tid att passa. Varmt som bara den ocksÄ, men vi gick upp och ner och tog foton innan vi fortsatte vidare genom staden. Gick förbi katedralen som Bea blev helt frÀlst i. En hÀftig byggnad absolut och kul att se men sen tyckte jag att vi kunde fortsÀtta. Men det tyckte inte bea, utan vi skulle gÄ in och sÀtta oss och hon diskuterade typ med sig sjÀlv om hur hon trodde att det funkade...

Vidare genom staden gick vi men tyckte inte att nÄnting hÀngde ihop? Allt Àr sÄ utspritt och man vet inte riktigt vad man ska leta efter heller. Det slutade i alla fall med att vi köpte lunch och sedan tog bussen tillbaka. Men jag Àr glad att vi inte gick lÀngre Àn Centralstationen för fy vad dÀr sÄg ut, vÀldigt fattigt, smutsigt, man kunde typ inte köra pÄ gatorna för dÀr var sÄ mycket skrÀp och udda mÀnniskor..

Vi kom tillbaka till hostlet vid 2, pausade lite under aircondition och bytte skor och fortsatte till sjön som ligger 2km bort. Vi gick runt halva till ett omrÄde som heter Ipanema som vi hört mycket om. Gick ner till stranden och sedan hittade vi nÄgonstans att Àta. Det kÀndes som det lite finare omrÄdena om man jÀmför byggnaderna till utseende eller hur man sÀger. Vi tÀnkte gÄ tillbaka trots att det regnade lite, utsikten vid sjön var sÄ fin. Men sen öppnade himlen sig och innan vi visste ordet av det satt vi i en taxi pÄvÀg hem.

Klockan ringde halv nio men vi vaknade redan vid 6 och slumrade lite dÀr emellan. Vi Ät av frukosten pÄ hostlet - standard hostel frukost - bröd, marmelad, flingor, yoghurt, frukt typ. Vi facetimade med mamma och pappa under frukosten och sedan bytte vi om till strandklÀder. Planen för idag var att Äka till copacabana nÄgra timmar och sedan under eftermiddagen kvÀllen Äka till den kÀnda trappan inne i staden. Men planen Àndrades snabbt nÀr vi insÄg att jag kollat fel pÄ kartan och vi gÄtt i en halvtimme pÄ helt fel hÄll... Bea var mindre glad pÄ mig efter det och jag lÀr vÀl fÄ höra detta resten av resan.. SÄ det blev i alla fall en heldag istÀllet pÄ copacabana nÀr vi vÀl hittat dit. Superfint! Men minus att vattnet var för kallt och vi alldeles för varma...

Vi Ät lunch pÄ en av restaurangerna vid stranden innan vi började gÄ hemÄt igen. VÀrmen tar verkligen helt slut pÄ ens energi, sÄ vi slappade lite under air condition pÄ rummet innan vi tog en tur i omrÄdet med avslutande middag pÄ en superfin pizzeria!

Första dagen i Rio, vi stannade pÄ hotellet hela förmiddagen och bokade alla flyg fram till Machu Pichu och boende osv. Efter vi Àtit lunch dÀr tog vi en taxi till hostlet vi bokat.. kanske inte det bÀsta. Men det Àr ju sÄnt som man aldrig vet. Det lÄter ju alltid tio gÄnger bÀttre pÄ deras hemsidor. Det enda pluspoÀnget dem fÄr Àr att det ligger bra till. Ganska nÀra till alla turistsaker som man vill se nÀr man Àr i rio. Vi har till och med utsikt till Christo Redent. Det finns ocksÄ stora skÄp sÄ man kan lÄsa in all sin packning. Men rummen Àr ganska smÄ, sÀngarna hÄrda och faktiskt inte mÄnga backpackers. De flesta pratar portugisiska. Eftermiddagen spenderades vid sugarloaf. Det tog ca en timme att gÄ dit. Sugarloaf Àr ett högt berg som man tar cabin bana upp till i tvÄ etapper sÄ man fÄr utsikt över rio. VÀldigt vackert, satt dÀr uppe i sÀkert tvÄ timmar och njöt av utsikten. PÄ vÀgen tillbaka handlade vi lite mat, eller ja backpackers som vi Àr köpte vi nudlar.. men vi skyller pÄ vÀrmen. Det var ca 35 grader ute sÄ man Àr inte sugen pÄ nÄgot överhuvudtaget, mer Àn vatten..

Äntligen Ă€r det den 16 november. Dagen vi vĂ€ntat pĂ„ alldeles för lĂ€nge. Kvart i fyra var vi pĂ„ Kastrup, men inte förrĂ€n halv-kvart i fem öppnade incheckningsdiskarna, nĂ„got var fel med bokningen dĂ„ bagage tydligen inte var inkluderat - trots att deras hemsida sagt det. Det löste sig, vi sa hejdĂ„ till mamma och pappa och gick till sĂ€kerhetskontrollerna. Taxfree Ă€r ett obligatoriskt moment och frukost som vi sen kom att Ă„ngra..

PĂ„ flyget till Lissabon serverades frukost sĂ„ vi Ă„t inte sĂ„ mycket, Bea Ă„t inget alls. Brukar inte ha nĂ„gra problem med flyg. Men det var nĂ„gra lĂ„nga 3,5 timmar... vĂ€l framme i Lissabon hade vi inte sĂ„ mycket tid utan satte oss vid ett bord försökte ladda mobilerna och insĂ„g att vi fick lite brĂ„ttom till gaten. Som enligt Bea bara var runt hörnan men som visade sig vara betydligt lĂ€ngre Ă€n sĂ„ + passkontroll... DĂ€r fanns 2 Gater, en N41 och en N41A. Hade inte bea varit med hade jag stĂ„tt i kön som alla andra mĂ€nniskor(till fel flyg) för jag trodde det var samma gate. Trots att vi var sist pĂ„ flyget hann vi ju i alla fall med, satt i mittenraden med ett ledigt sĂ€te brevid mig och bea hade nĂ„gon brevid sig, sĂ„ vi kunde strĂ€cka ut lite mer. Även detta flyg hade lĂ„Ă„Ă„Ă„nga timmar.. försökte att inte sova eftersom det var dagtid, men det var praktiskt taget omöjligt..

NÀr det var fem timmar kvar satte vi pÄ vars en film och nÀr dessa var slut var det endast 30 min kvar till landning, korkad som jag Àr blev jag överlycklig för detta och bea sitter och skÀmtar om att vi ska nödlanda! Vilket visade sig vara sant, vi fick nödlanda i Fortaleza pÄ grund av medicinska skÀl. Det verkade inte som att det var nÄgot allvarligt eftersom att alla var lugna och inte ens sjukvÄrdarna (iklÀdda drÀkter liknande bilverkstadsutstyrsel) fokuserade sÄ mycket pÄ patienten. Trötta som vi var kÀnde vi alltsÄ att det var ett vÀldigt onödigt stopp.. Planet lyfte nÀstan tvÄ timmar senare och dÄ var det bara till att starta filmerna igen de sista tre timmarna. VÀl framme gick allt vÀldigt bra och smidigt.

Mycket som har hĂ€nt den senaste tiden och inte minst denna helg som spenderats i London. Det var för nĂ„gra veckor sedan som jag fick reda pĂ„ att Line skulle Ă„ka till London för att trĂ€ffa Hattie. Vem vill inte Ă„ka till London? SĂ„ jag bokade ocksĂ„ biljetter. I torsdags direkt efter jobbet hĂ€mtade Bea mig och körde mig till Hyllie sĂ„ tog jag tĂ„get vidare till Kastrup dĂ€rifrĂ„n. Trodde att det skulle gĂ„ snabbare Ă€n vad det gjorde. Men jag kom ju fram tillslut.. och innan jag hittade Line pĂ„ Kings Cross Station
 Shit vilken stor tĂ„gstation. LĂ„ngt om lĂ€nge satt vi pĂ„ vĂ„rt rum pĂ„ hostlet med hĂ€mtmat och varsin cider. SĂ„ mycket att prata om och ta igen. Vi var inte riktigt sĂ€kra pĂ„ om vi kĂ€nde för att dra ut, bĂ„da var lite trötta och vi fick inte direkt nĂ„gra jĂ€ttetips frĂ„n hostlet. Men vi Ă€r ju i London, sĂ„ det Ă€r vĂ€l klart att vi ska dra ut! VĂ€rldens bĂ€sta kvĂ€ll, det var lĂ€ngesedan jag hade sĂ„ roligt, tror vi var hemma vid 7-8 pĂ„ morgonen.. Sov nĂ„gra timmar innan vi gick ut och Ă„t frukost/lunch.

Packningen Ă€r ju alltid ett problem nĂ€r man reser. Antingen sĂ„ kĂ€nner man sig superstressad och tar med alldeles för mycket och onödiga grejer eller sĂ„ kĂ€nner man att man har koll pĂ„ lĂ€get och har plats över i vĂ€skan. Alternativ tvĂ„ var jag denna resa. Det var bara det att egentligen borde jag inte haft plats över för jag glömde bĂ„de det ena och det andra
 Men med kompisar som Line och Hattie sĂ„ löser allt sig.Fick inte sĂ„ mycket bilder frĂ„n fredagen dĂ„ jag inte hade nĂ„got batteri pĂ„ min mobil. Men jag och Line tog oss till Buckingham Palace,- mĂ€ktigt! – och sedan vidare till Hyde park dĂ€r vi strosade bland trĂ€dgĂ„rdarna innan vi hittade den perfekta grĂ€smattan att lĂ€gga oss pĂ„ och njuta av solen.

Vid 2 tiden tog vi oss tillbaka till hostlet för att hĂ€mta vĂ„ra vĂ€skor och Ă„ka och möta Hattie som slutat jobbet. Vi hade möjlighet att bo i Hatties systers lĂ€genhet som Ă€r lite utanför centrala london. SĂ„ resten av eftermiddagen gick till att prata om allt som hĂ€nt sedan sist vi sĂ„gs. Sen tog vi bussen till ”grannbyn” eller vad man ska kalla det för att Ă€ta middag och dricka drinkar.

Det blev inte supersent pÄ fredagen, jag och Line var ganska möra frÄn torsdagen. SÄ pÄ lördagen Äkte vi till Notting Hill och Ät supergod brunch och gick lÀngs Portobello road, dÀr dem varje lördag har marknad. Vi tog en snabb tur till oxford street innan vi sedan Äkte hem och gjorde oss i ordning för utgÄng.

Sista dagen i London. Vid lunch lÀmnade jag och Line Hattie och Äkte tillbaka till hostelet som Line ska bo pÄ och lÀmnade vÄra vÀskor. Ville ha en ordentlig sightseeing dag, kan uŽju inte sÀga att man varit i london utan att faktiskt ha sett big ben osv. SÄ Line som sett det en gÄng redan, hade en liten guidad tur med mig. Vi sÄg bland annat big ben, london eye, St Pauls Cathedral, Westminster Abbey, Tower Bridge, Trafalgar square, Piccadilly circus. Kommer inte pÄ fler i skrivande stund. Men vi har sett otroligt mycket! Vi avslutade pÄ Burrito stÀllet bredvid hostlet innan det var dags för mig att Äka till flygplatsen. Trots förseningar med flyg, bagage, missat tÄg osv sÄ Àr jag Àntligen hemma - SmÄtt avis pÄ Line som nu ska Äka tvÄ veckor till New York. Men det har varit en underbar helg, trots att det var sedan december vi sist sÄg varandra sÄ kÀndes det som det bara gÄtt nÄgra veckor, konversationerna flöt pÄ som om inget hade hÀnt. SÄ glad att jag har sÄ mÄnga vÀnner runt om i vÀrlden. GuldvÀrt!

Det blev en tur till Göteborg igen. Tanken var för början att jag och Bea skulle dit med mina tre kompisar som alla hoppade av, trots att det var deras ide. Men jaja, vi hade det supermysigt. Vi Äkte upp efter att mamma slutat jobba igÄr, checkade in pÄ hotellet, drack vin och gjorde oss i ordning. Gick ner till Hard Rock Cafe dÀr vi Ät middag och drack goda drinkar.

Idag ringde klockan vid halv nio. Åt god frukost och sedan checkade vi ut och gick till Liseberg. Vi hade tur med regnet till en början och tack vare att vi köpt biljetterna pĂ„ nĂ€tet kunde vi komma in i parken tidigare. SĂ„ vi hann ju Ă„ka hur mĂ„nga karuseller som helst innan det blev packat dĂ€r inne. Men sen kom regnet.. men vad gjorde det nĂ€r vi hade ponchos med oss?! Vi hade en jĂ€tterolig dag och Ă„kt massor av karuseller, bland annat favoriten Helix och den nya Loke.

Helgen har spenderats i Berlin. BestĂ€mde för nĂ„gra veckor sedan att jag skulle Ă„ka hit och trĂ€ffa Kat, som Ă„ker tillbaka till Australien till sin pojkvĂ€n och för att plugga. SĂ„ jag vet ju inte nĂ€r man trĂ€ffar henne igen, sĂ„vida jag inte har ”vĂ€garna förbi”. Det var Ă€ndĂ„ sen i November vi sĂ„gs senast sĂ„ det var kul att trĂ€ffa henne igen. Jag landade vid fyra pĂ„ eftermiddagen och Kat skulle komma senare. SĂ„ jag gick till lĂ€genheten som vi hyrt för helgen och tog sedan en liten tur runt omkring dĂ€r vi bodde och passade pĂ„ att shoppa lite eftersom jag antar att vi inte lĂ€r hinna det bland all sightseeing vi har att göra i helgen. Men det tog lite lĂ€ngre tid Ă€n vad vi trodde för Kat att komma hit. TĂ„g var försenade sĂ„ det blev lite klyddigt för henne att ta sig hit. SĂ„ jag var och fixade lite mat och fördrink till oss och gjorde mig redo för att gĂ„ ut. SĂ„ nĂ€r hon Ă€ntligen var framme, gjorde hon sig i ordning och sedan hade hon blivit rekommenderad en klubb av hennes kompis som vi gick till. Tror vi gick vid halv ett och nĂ€r vi sedan kĂ€nde oss redo att gĂ„ hem var det ljust ute och vi fattade ingenting. Kollade pĂ„ klockan och sĂ„g att den var kvart i sex?! Vart tog tiden vĂ€gen?! Men det Ă€r ju ett tecken pĂ„ att vi haft vÀÀÀldigt roligt. Det var en liten klubb men dĂ€r var Ă€ndĂ„ en del folk och framförallt spelade dem bra musik - allt frĂ„n 80-tal till vĂ€ldigt nya lĂ„tar.

Vaknade vid halv tolv i lördags och mÄdde hur bra som helst tillskillnad frÄn Kat. SÄ jag gick och handlade lite frukost till oss och sedan gjorde vi oss redo för en dag pÄ stan. Kat hittade en rutt vi kunde gÄ för att se sÄ mycket som möjligt. VÀdret var fint till en början, men sen började det regna.. och det regnade inte lite.. vi fick trÀnga in oss pÄ madame toussades för att vÀnta ut det innan vi fortsatte vÄr tur. Vi har hunnit med bland annat Bradenburger tor, Alexanderplatz, förintelseminnesmÀket, Berlin Mall och en massa annat. Gillar verkligen Berlin. Trots att det Àr en storstad sÄ kÀnns det inte riktigt som det. För att inte tala om alla gamla byggnader, det Àr nÄgot sÀrskilt med det. Det kÀnns sÄ mysigt. Vi Ät middag pÄ Vapiano och tog oss sedan hemÄt för göra oss redo för kvÀllen. Vi hörde om en bar med utsikt över stan, vilket vi var vÀldigt taggade pÄ, speciellt eftersom det tog en timme att hitta dit och sedan stÄ i kö i 15 minuter. Men till vÄr besvikelse sÄ var det ett riktigt skitstÀlle om jag ska vara helt Àrlig. FrÄga mig inte vem som rekommenderat detta stÀllet till Kat, den personen lÀr ju ha varit ganska sÄ toppad om de tyckte att det var en bra utsikt. SÄ vi tog faktiskt en taxi tillbaka till det stÀllet dÀr vi var igÄr. Men denna gÄngen gick vi in pÄ den klubben som lÄg mitt emot, men det Ängrade vi snabbt.. vi tog en drink och hoppades att det skulle vara bra men nej.. det var för stort och för mycket folk sÄ vi gick över dit vi var i fredags. MYCKET bÀttre!

I söndags hade vi lite otur efter att vi lĂ€mnat lĂ€genheten. Vi visste inte riktigt vart vi skulle lĂ€mna vĂ„ra vĂ€skor sĂ„ vi gick till tĂ„gstationen dĂ€r vi lĂ€st att dem hade skĂ„p. Men sĂ„klart var vĂ€l alla upptagna
. Efter mycket om och men och letande sĂ„ bestĂ€mde vi att vi skulle ha dem med oss. Inte hela vĂ€rlden egentligen. Vi tog oss till det som finns kvar av Berlinmuren. Stannade pĂ„ ett cafe för en vĂ€lbehövlig fika efter oturen vi haft och laddade upp för en massa information vid berlinmuren. Man trodde inte riktigt att det var sant förrĂ€n man sĂ„g det med sina egna ögon. Det var mycket att lĂ€sa och ta in igen Ă€ven om man lĂ€st det i skolan. VĂ€ldigt intressant men samtidigt helt sjukt. Vi fortsatte strosa lĂ€ngs gatorna, gick förbi universiteten bland annat och tillslut hamnade vi pĂ„ en restaurang för att Ă€ta lunch/middag innan det var dags för mig att sĂ€ga hejdĂ„ och ta bussen till flygplatsen.

Mysig dag i Köpenhamn med Sally och Carro, med god lunch/middag och mys i hamnen

Jag och mamma kÀnde att det var dags att hitta pÄ nÄgot och inte vara hemma i Höllviken hela semestern. SÄ vi tog med oss mormor och Äkte till Ven. Lite stressig morgon men vi hann i tid till bÄten i Landskrona. 30 minuter tog bÄten och sedan gick vi upp för backen till cykeluthyrningen och trampade ivÀg lÀngs kusten. Ven Àr sÄ himla mysigt. Speciellt nÀr man inte varit dÀr pÄ flera Är som jag. Men det Àr ju mycket mindre Àn vad jag trodde. Det gÄr ju vÀldigt snabbt att cykla runt. 90 minuter tror jag att det skulle ta om man cyklade allt i ett svep. Men vi stannade lite pÄ vÀgen, Ät picknick och njöt i solen. Mysig dag!

Äntligen semester i tvĂ„ veckor och hĂ€stveckan har dragit igĂ„ng men Ă€r snart slut. En vecka som Ă€r lika rolig varje Ă„r, det Ă€r mycket folk hĂ€r nere och kvĂ€llarna pĂ„ strandbaden Ă€r fantastiskt roliga. Jag var dĂ€r i onsdags med Linnea, Bea och tvĂ„ andra tjejer.

I fredags hade Andre fixat biljetter till Bubbles and Brunch pÄ Badhytten till bÄde mig, mamma och Ullis. Men varken mamma eller Ullis visste vad dem hade gett sig in pÄ. De trodde att det var en mysig grej eftersom det var pÄ dagen. Men ack nej, nÀr jag fÄtt reda pÄ vad det var blev dem lite chockade. Men vi hade roligt. Det var en dagsfest helt enkelt som inte riktigt blev som vi tÀnkt oss. Vi började med att dricka champagne klockan 12 och Äkte sedan limousine ner till Badhytten, dÀr vi dÄ fick reda pÄ att vi inte hade nÄgot bord. Utan ville man ha det började priserna för ett bord pÄ 10.000kr. Lite vÀl mycket kanske, sÄ vi lÀmnade tÀltet för stunden och Ät lunch inne pÄ sjÀlva restaurangen, vilket var lika gott. SÄ det blev ingen brunch, men det blev champagne nÀ vi gick tillbaka till festen. Bubbles and brunch Àr nÀmligen ett event som har turnerat runt i hela Europa. SÄ det var som att vara pÄ en nattklubb fast pÄ dagen. Rolig upplevelse! NÀr det sen var slut vid sex, fortsatte vi till Nama i Höllviken dÀr vi mötte upp Bea, pappa och Stefan och Ät middag. Tanken var sen att jag och Bea skulle till strandbaden men sÄ blev det inte.

IgÄr cyklade vi ner till Falsterbo Horse show och kollade pÄ tÀvlingar och strosade i butiker, vilket inte Àr min favoritgrej. Men att kolla pÄ tÀvlingarna Àr ÀndÄ roligt. Och vi hade ju super tur med vÀdret. Vi Ät middag pÄ Stationen i Skanör. Provade deras hamburgare med getost. SÄ god! Bea Äkte med pappa hem och jag och mamma fick cykla. Vi gjorde oss i ordning sÄ snabbt vi kunde och fick skjuts tillbaka ner till campingen i Skanör. DÀr hÀngde vi med Heidi och hennes vÀnner. Hon har campat dÀr nere hela veckan och har gjort det i typ fyra Är. SÄ det Àr typ samma mÀnniskor som Àr dÀr varje Är som kommer frÄn hela Sverige. Lastbilen brevid dem hade sitt eget party med lampor och högtalare och hela köret. Men jag och Bea var de enda som gick till Strandbaden. Vilket jag Àr vÀldigt glad över. Beas kompisar var dÀr och jag hade mÄnga kompisar dÀr. Det var nÀsta som en klasstrÀff frÄn gymnasiet. Superroligt!

Idag var det mindre lyckat med vÀdret, regn och rusk tidigare Àn vad vi trodde, tur vi hade filtar med oss och att man kunde köpa regnponchos dÀr. Men Bea fick köpt det hon behövde och vi kollade pÄ Grand prixen, kaninhoppningen och andra tÀvlingar.