Rubriken sammanfattar min vecka. I veckan har det inte hänt så mycket, har jobbat och har även blivit förkyld. Så har inte kunnat träna eller nått annat skoj. Har mest legat och kollat på Netflix. Men i helgen har det hänt desto mer. I fredags blev Donald Trump officiellt invald som president, finns inte så mycket att säga förutom att det ska bli spännande samt skrämmande att se vad han kommer att göra. USA hemsida hade redan efter några timmar efter hans inval förändrats helt och hållet. Tydligen finns inte miljöhotet så då slopades miljöpolitiken...
I lördags åkte jag och Anna på roadtrip. Vi åkte till en liten stad som heter Barrington här i Illinois. Där åt vi Illinois bästa "dounut". Det var ingen riktigt dounut, var inte lika sött och det en hög sak, bild nedanför förklarar. Men det var supergott, jag hade nutella i och strössel utanpå. Sen åkte vi bara omkring på landsbygden och om vi trodde husen här i Winnetka är stora så var husen där gigantiska. Var som stora slott! Mitt hus här i Winnetka är litet och det har 6 badrum, 6 sovrum, 2 tvättrum etc! Efter det åkte vi till Northbrook, tittade i lite affärer, åt middag och gick på bio. Vi såg Hidden Figures, en av de bästa filmerna jag någonsin sett! Alla borde se den filmen, är en verklighetsbaserad film som handlar om 3 mörkhyade kvinnor som jobbar på NASA på 60-talet.
Idag söndag har jag inte gjort så mycket, tog sovmorgon och sen åkte jag och Anna till botaniska trädgården där vi gick en långpromenad. Har sedan tvättat, lekt med barnen, ätit middag och tittat på Netflix. En lugn skön dag så att förkylningen ska försvinna.
En annan sak som jag gjort i veckan är att jag bokat resa till Kanada. Ska till en stad som heter Saskatoon där en kompis som jag träffade i Miami bor. Åker om 2 veckor, bara över helgen men ska bli kul att se Kanada. Måste passa på att resa när jag ändå är här borta.

Den senaste veckan har inget speciellt hänt. En helt vanlig vecka. Gått upp på morgonen, jobbat lite, tränat på gymmet eller tagit en promenad ute, pratat med vänner och sen jobbat igen. Vädret ligger runt nollan just nu, har regnat och varit grått. Ett riktigt svenskt november väder. I helgen var jag med Anna, hade en slapphelg med mat och tv. Här nedan kommer lite olika bilder från veckan som gått.

Min frukost, filmjölk med färska blåbär, jordgubbar och en banan samt, valnötter, russin, kokos och lite granola.

Annas hundvalp Millie som börjar bli stor. Blev mycket mys med henne i helgen.

Sjön har börjat frysa

Slapp framför tv med barnen som har varit lite sjuka

Som de flesta vet har jag pluggat Internationella Relationer i höst. Jag gjorde detta för att den amerikanska regeringen kräver att alla au pairer "studera" något. Vi måste sammanlagt ha 6 credit under året det är 72 skoltimmar. Under hösten samlande jag ihop 42h och nu kände jag inte för att plugga något jobbigt eller svårt så därför har jag i helgen gjort något som kallas weekendclass. Det är bara för au pairer, man åker till en stad och där får man lära känna staden samt få föreläsningar om "the american dream". Jag var bara i Chicago downtown för orkade inte lägga massa pengar på att åka någonstans för att sedan inte uppleva staden så mycket. Så i fredags vid 3 på eftermiddagen började vi. Anna och hennes bästakompis Amalia var med på kursen så vi hade varandra. Vi var i skolan mellan 3-9.30pm på fredagen och de pratade mest om hur det var att leva i USA osv. Inget nytt precis. Vi höll även presentationer i små grupper. Vi hade nämligen i läxa att göra ett personligt kollage. De i min grupp tyckte mitt var så bra att jag fick presentera det inför hela gruppen. På lördagen började vi 8.30 på morgonen och för första gången sen jag kom hit körde jag bil i downtown. Tågen gick inte så ofta plus att det var -15 grader ute. Det gick väldigt smidigt. På förmiddagen hade vi föreläsningar om stereotyper och kulturchock. Efter lunch åkte vi till ett härbärge och hjälpte till. Vissa serverade lunch till de hemlösa medan andra sorterade leksaker och kläder som de fått genom donationer. Det var roligt att man kunde hjälpta till. Efter det åkte vi tillbaka till skolan och såg en film. Vi slutade sen kl 7pm. Idag söndag tog vi också bilen, det var så kallt! Vi var inne den första timmen sen blev vi upphämtade av en den gula skolbussen. Vi åkte först till mexikanska museet i Chicago och sen åkte vi till den grekiska delen av Chicago. Där gick vi på det grekiska museet och åt sen Gyros till lunch. Efter lunchen begav vi oss till Chinatown. Vi hade en guidad tur i ca 1h. Allt var utomhus så vi höll på att frysa ihjäl även fast jag hade underställ, fleecetröja, vantar, mössa och en tjock vinterjacka! Efter ca 1,5h i Chinatown hämtade bussen upp oss igen och vi begav oss tillbaka. Vi var där i ca 1h och fick sen åka hem. Det har varit en väldigt intensiv men ganska rolig helg. Känner mig dock helt utmattad. När jag kom hem från downtown idag var kl ca 5pm. Så klockan var inte så mycket. Vi hade barnvakt hemma då båda mina värdföräldrar inte var hemma. Så hjälpte henne med baren för de var helt vilda. Barnvakten var från Kullavik men har bott här i USA nästan hela sitt liv. Världen är väldigt liten.

I tisdags kväll åkte jag till O'hare för att hämta upp Ellen. Var så roligt att hon kunde komma och besöka mig. Vi började med att ta en liten promenad i Winnetka och äta lite goda ostar.

På onsdagen begav vi oss till outleten i Wisconsin som jag varit på tidigare. Det blev lite shopping, inte så mycket men tillräckligt för att det skulle kännas på plånboken. Tiden gick jättefort och snart var det dags att bege sig hemåt igen. Väl hemma lagade vi lite middag, tittade på film och satt och pratade. Härligt att ta igen tiden man inte sett på. Hela 5 månader nu!

Torsdagen började med att vi lämnade in en av bilarna på service sen promenerade vi hem och tog den andra bilen till pannkaksstället. Ellen tog en jättestor äpple och kanel pannkaka medan jag tog choklad pannkakor. Väldigt mätta gick vi därifrån och åkte till Evanston. Vi gick omkring och tittade på utsikten och pratade. Det var 1 grad ute men det blåste jätte mycket så det kändes som om det var storm. När vi kom hem gick vi och hämta bilen och sen var det dags för middag. Efter middagen åkte vi och kolla på skor och sen till biografen med Deborah. Vi såg Why Him? Den var väldigt rolig men extrem.

På fredagen tog vi tåget ner till downtown. På tåget träffar man alltid nytt folk som vill prata med en, denna gång var det en kvinna som pratade 12 språk flytande och var före detta militär och hade bland annat varit doktor i Vietnam kriget. Hon sa att hon hade förlorat både sin far, bror och make i det kriget. Väl nere i downtown gick vi bara omkring och tittade på de kända turistsakerna, millenium park, navy pier etc. När klockan var 4pm checkade vi in på hotellet som låg mitt på Michigan Ave (huvudgatan/shoppinggatan i downtown). Vi gjorde iordning oss och begav oss sedan ut igen. Första stoppet blev mat, vi hittade ett litet bageri/resturang som serverade jättegod mat. Sen gick vi till Roosevelt University där vi mötte upp Jennifer för att se Nötknäpparen som ballet. Vilken föreställning det var. Den var helt fantastisk, trodde inte ballet kunde vara så bra samt musiken var suverän. Ska definitivt gå på mer balletter och musikaler framöver. Sen var det dags att gå till hotellet och sova.

Vi började nyårsafton med att äta en jättegod hotell frukost. Massa färsk frukt och annat gott. Efter frukosten gick vi ut på stan, Ellen ville shoppa lite till. Vi gick längs Michigan Ave och Ellen köpte bland annat en klocka och ett par skor. Även jag köpte ett par skor. Tiden sprang iväg och klockan var redan 3pm. Vi började göra iordning oss och klockan 4.30pm kom Jennifer och Lina upp till vårt hotellrum. Vi satt och pratade en stund men sen begav vi oss till restaurangen vi skulle äta. Jag hade bokat bord på en resturang som heter Wildfire. Det var en mysig resturang. Maten var väldigt dyr men det var den godaste jag någonsin ätit. Till förrätt åt jag en räk- och krabbsoppa, till huvudrätt Wellington med potatisgratäng och till efterrätt blev det glass på en kakbotten. Det var längesen jag var så mätt! Vi gick tillbaka till hotellet och dansade till gammal 90-tals musik. Hade så roligt. Vi var där tills klockan var 11.30pm, då gick vi ut på stan och gick till bron vid Trump tower ungefär. Där var det live musik och det en stor stjärna skulle höjas vid tolvslaget. Och det gjorde den. Den höjdes på ett hotell och prick klockan 12 så blev det massa fyrverkerier. Var så roligt med en annorlunda nyår men konstigt att fira den 7h efter att ni i Sverige gjorde det. Efter en stund begav jag och Ellen oss tillbaka till hotellet och Jennifer och Lina tog tåget hem.

På söndagen vaknade vi ganska tidigt för att vara dagen efter, kl 8.30. Vi checkade ut på hotellet och åt frukost på Starbucks. Sen gick vi bara omkring i downtown och tittade. Satte oss bland annat vid sjön. Vid 3tiden tog vi tåget hem, beställde hem pizza från Giordanos (beställde deep dish) och satte oss framför tv och tittade på film.

Imorse skjutsade jag Ellen till flygplatsen och snart ska jag dit igen för att hämta min värdfamilj. Ska bli så kul att träffa dem igen efter drygt 2 veckor. Det var jobbigt att säga hejdå till Ellen för nu kanske vi inte ses fören i augusti.

Jag kom som sagt hem från Miami på julafton så på flygplatsen i Miami satt jag och skypade med nära och kära. Väl hemma i Winnetka lagade jag, Jennifer och Rikke (en danska) svenskt julbord. Det blev bland annat prinskorv, köttbullar, julskinka och gravad lax. Sen satt vi och tittade på tv och åt risgrynsgröt (första gången jag gjorde det från grunden och med risottoris) och Rikkes danska kakor.
Här i USA firar man jul den 25 så då åkte jag hem till Jennifer och hennes värdfamilj och åt middag. Var supergott, men mer som en vanlig middag enligt mig. Efter det åkte Jennifer hem till mig och så sov hon över här.
Kändes väldigt konstigt att vara utan både min värdfamilj och min vanliga familj men det gick ändå. Har man goda vänner så löser sig allt.

Förväntansfull tjej på O'hare

South Beach, 2 min promenad från vårt vandrarhem

Första dagen på stranden

Det var väldigt varmt och skönt i havet

Middag på en Thai restaurang med Yaya

Det var väldigt god mat

Det blev en drink på kvällen

På utflykt

Versace huset, USAs andra mest fotograferade hus efter Vita huset

Graffiti i Wynwood

Sen var det dags att åka vidare, Little Havanna!

Banan och kyckling pirogen

Bananchips

Kaffet fick man i små "shotglas"

Hemmagjord mintglass

Cuba är känt för sina cigarrer så var tvungen att gå in och kolla

Everglades var nästa destination

Alligatorer fanns det gott om

En jättestor leguan i ett träd

Chris från Gator Boys visade upp några alligatorer

Dagen efter blev det stranden igen

Testade även på att dricka en kokosnöt, det smakade nästan ingenting

Åt en gudomlig pizza, bästa pizzan jag ätit i hela mitt liv

Vi hann även med ett dopp i poolen

Ett av alla konstvärk som fanns här i Miami Beach

Konst är väldigt speciellt, en kvinna med avokados...

Sista kvällen såg jag Forest Gumps restaurang, Bubba Gump

Sen var det dags att åka hem, på självaste julafton

Det var några dagar sedan jag kom hem från Miami, men det har varit så fullt upp här i och med jul så har inte hunnit skriva. Nu kommer det dock komma ett väldigt långt inlägg med bildbomb.

Vi åkte tillslut från O'hare på måndagkvällen. Väl på planet blir jag även uppgraderad så får sitta på en plats med väldigt stort benutrymme. Väldigt skönt. När vi landar är kl redan 11 på kvällen men min värdpappa hade fixat transport i en väldigt lyxig och fin bil med en chaufför som var klädd i kostym. Det tog ca 20 min att komma till vårt vandrarhem och vilken utsikt det var att köra igenom Miami på natten. Helt magisk! Vi kom fram till vandrarhemmet och det var inte likt något annat vandrarhem jag sätt. Det var väldigt modernt och lyxigt men sovsättet var även annorlunda. Istället för att man brukar vara 2-8 personer i ett rum sov vi 20 pers i mitt rum och 30 pers i det andra. Var som en stor sovsal. Det var ingen skillnad om man var tjej eller kille alla sov i samma. Alla delade även badrum och dusch. I och med att vi var så trötta sov vi ganska gott. Lite svårt när folk sover i ett stort rum tillsammans då de var flera som snarkade ordentligt.

Vi vaknade upp kl 7 på morgonen av att andra höll på att gå upp etc. Vi gjorde iordning oss och åt frukost kl 8. Frukosten på vandrarhemmet var inget speciellt, några vita toastbröd, lite flingor, blaskigt kaffe och ett äpple. Vi gick runt på stan (South Beach där vi bodde), för att se vart vi var. Efter det gick vi till Miami beach. Stranden var så lång och så fin! Härlig sand och tropiskt vatten, kändes väldigt skönt när man kom från -25 i Chicago. Vi låg på stranden tills lunch då gick vi till en resturang som hette Ocean 10. Efter lunchen gick vi på en ny upptäcktsfärd. Gick omkring och såg bland annat deras polisstation (där de spelat in Miami Vice) och tatueringsstudion Miami Ink (också ett gammalt tv program). På kvällen åt vi middag på en thailändsk restaurang och Yaya (thailändskan som jag åkte med) visade mig vad hon brukade äta. Hon beställde in flera olika rätter som jag annars aldrig skulle beställ. Men det var riktigt kul att testa på något nytt. Efter maten gick vi omkring igen, vi var så mätta. Gick till stranden på kvällen och det var så häftigt. Tillslut hamnade vi på Ocean 10 igen och drack varsin drink (alkoholfri då jag fortfarande är minderårig i detta land...), lyssnade på livemusik och tittade på basketboll på tv.

På onsdagen skulle vi åka på utflykt. Vi skulle blev upphämtade kl 9.30 på vårt hostel. Först åkte vi runt på South Beach och de berättade om Art Deco, husen som fanns där etc. Var roligt att förstå vad man faktiskt såg. Efter det begav vi oss till Wynwood (en stadsdel i Miami). Var helt otroligt, hela stadsdelen var målad i graffiti. Gator, hus osv. Nästa destination var Little Havana, där var det först lunch, cuban sandwich, en pirog med banan och kyckling, frukt, bananchips och kubanskt kaffe. Var jättegott, speciellt kaffet, har aldrig druckit så gott kaffe i hela mitt liv. De sa att kaffet skulle vara starkt men det var alldeles perfekt, för amerikaner var det säkert starkt då de dricker vattenkaffe. Efter lunchen var det glass som gällde och även detta var supergott. Vi gick även omkring lite i Little Havanna. Nästa stopp var Everglades. Det tog ca 45 min att komma dit då det ligger utanför Miami. Det började med arr vi tog en båttur. Vi såg både, leguaner, fåglar och alligatorer. Det var så häftigt att se allt i det vilda. Alligatorerna var bara 2 meter från båten! Efter båtturen var det dags för show med några alligatorer. Det är nämligen så att de som hade hand om stället kallas Gator Boys (de har ett tv program också). De är dem enda i Miami som inte dödar djuren de fångar in. För de hämtar t.ex. alligatorer från folks trädgårdar. Dessa alligatorerna får inte släppas tillbaka i naturen då de kommer gå tillbaka till trädgården de kom från. Efter showen fick vi klappa en bebis alligator, den var väldigt söt. Vid detta lagat var kl 5 på eftermiddagen så vi åkte hemåt med bussen. I och med all trafik så tog det nästan 2h att komma hem. Väl vi vandrarhemmet bytte vi bara om och gick och åt middag.

På torsdagen tog vi en slappdag, vi låg vi stranden och badade i vattnet. När vi låg på stranden tittade jag ut mot havet och plötsligt såg jag något som hoppade längre ut. Jag tog på mig mina glasögon och såg att det var delfiner! Så häftigt! På eftermiddagen drack vi en kokosnöt. Lite senare på eftermiddagen kom även Yaya's thailändska kompis som är au pair i Oslo. Vi åt mat på en fisk resturang. Var väldigt gott med havsmat! De ville sedan festa och de kände inte jag för. Så jag gick till stranden med en kompis vi träffat på vandrarhemmet. Det slutade med att de inte gick och festade utan de gick och la sig istället haha.

På fredagen blåste det något kopiöst! Även om det var 25 grader ute kändes det som 10. Vi gick omkring på stan tills lunchtid då åt vi lunch och efter det låg vi på stranden. Det kommer dröja 3 månader innan jag badar i havet igen så passade på. På kvällen gick jag och Yaya ut och käkade (hennes kompis hade åkt vidare). Vi skulle sitta på en restaurang/klubb men jag kom inte in för att jag var 20 år. Klockan var bara 7 på kvällen och jag ville bara äta middag men nej, vi fick sitta på utsidan. Efter middagen gick vi omkring och lite senare gick hon ut och festade med några på vandrarhemmet medan jag åkte in till downtown med en annan från vandrarhemmet. Downtown Miami var så fint på kvällen/natten. Vi gick gick förbi Bayside, där ligger ingen mindre än Forest Gumps restaurang Bubba Gump! Lite senare drog vi hem och gick och la oss.

Vi vaknade upp på julafton vid 7.30. Sprang till Miami Beach med våra tomteluvor, tog kort, sprang tillbaka och åt frukost och checkade ut. Vi var tidiga på flygplatsen så passade på att skypa med nära och kära.

Detta var en av de bästa resorna i mitt liv, hade så kul och Miami är en ny favoritstad. Väldigt vackert och avslappnade människor.

I lördags vaknade jag av att min värddotter knackade på dörren. Vi skulle öppna julklappar och ha julmys eftersom de skulle åka till Sverige på kvällen. Vi gick upp tillsammans och åt frukost sen samlades hela familjen vid julgranen. Vi öppnade julklappar, jag fick två par ullstrumpor ett hudvårdskit och present kort på fina restauranger i downtown. Efter vi öppnat julklapparna gjorde jag och barnen egna pepparkakor, dem blev väldigt goda med tanke på att det var första gången jag gjort egen deg. Sen var det dags för lunch, vi åt ett minijulbord, prinskorv, köttbullar och ägg.
På kvällen åkte familjen och då kom Anna och Jennifer hit, vi tittade på ensam hemma filmen som spelades in här i Winnetka, åt god mat och spelade Just Dance på Xbox. Vi gick och la oss väldigt sent då jag hämtade Yaya hos henne och hon hade varit i Washington DC med hennes värdfamilj. Hon sov här för vi skulle åka till flygplatsen 4.30. Vi kom till flygplatsen ca 5 på morgonen, allt gick smidigt med incheckning av bagage och säkerhetskontroll. Vi satte oss vid gaten och väntade på att planet skulle gå till Miami. Men när det var dags att boarda planet sa de att det skulle bli försenat och gå kl 8.40 istället. Efter 1h, sa det är flyget var inställt för att det inte hade något flygplan. Vi fick ställa oss i en kö för att få tillbaka vara pengar för det fanns inga mer flyg den dagen, alla var fullbokade. Det tog oss 2h innan vi var framme vid disken. Väl framme hade vi fått avboka hotellet för hela veckan (vi skulle få betala extra för att vi skulle checka in dagen efter) så vi avbokade flyget hem oxå. Så vi hade inga planer, inget flyg och inget hotell. Som tur var har jag världens snällaste värdpappa så han bokade och betalade (med sina poäng som han får eftersom han flyger hela tiden) nya flygbiljetter till oss på tisdag kvällen. Han bokade även en bil som ska hämta oss på flygplatsen i Miami för han ville att vi skulle komma fram säkert. Han bara "se det som en julklapp".
Jennifer hämtade oss på flygplatsen och vi åkte och hämtade Anna och sen käkade brunch på pancake house. Efter maten åkte vi till gymmet och tränade en kortis. Väl hemma bokade vi bytt hotel, eller denna gången blev det ett jätte fint hostel.
Nu sitter vi hemma och väntar på att taxin ska hämta oss. Ska bli kul att komma iväg.

Idag var jag och Jennifer lite spontana. Efter barnen gått till skolan tog vi tåget ner till downtown. Vi hittade ett Starbucks med bästa utsikten, millennium park. Vi satt där en stund och tittade ut på allt folk som gick i kylan medan vi drack varmt kaffe. När vi var färdiga gick vi till Chicago Culture Center där svenska museet skulle hålla i Lucia firande. Det blev lite lucia sånger på svenska (med grov amerikansk brytning). Det blev mysigt även fast man hört och sett betydligt bättre lucia uppträdande. Åå andra sidan, det är i USA och de sjöng på svenska så man skulle kanske inte ha så stora förhoppningar. När vi var färdiga gick vi vidare. Vi gick runt i Millenium park en stund innan vi tig tåget hem. Det var en jättefin vinter dag med strålande sol och blå himmel. Dock börjar det bli riktigt kallt, just nu är det -15 grader celsius och blåst. På söndag ska det bli -23 grader celsius. Tur att man åker till solen och värmen.

Igår bakade min värdmamma lussekatter så nu är julstämningen här!

Nu har även denna helgen tagit slut. Igår var det glöggfest hemma hos oss. Alla grannar och andra bekanta kom (ca 40pers inklusive barn) hit och fick smaka på glögg, pepparkakor, ost och annat gott. Jag och Jennifer hjälptes åt att servera glögg, var inte särskilt jobbigt, ca 1 kopp var 5 min. Det hade även börjar snöa ute. När alla gått hem vid 7 tiden tog jag bilen och körde hem till Anna. Nu var det en riktigt snöstorm, hade kommit ca 1 decimeter snö och så snöade och blåste jättemycket. Väl hos Anna satt vi och kollade på tv, tjötade skitsnack och drack te. Så mysigt!
Idag bestämde vi oss för att åka upp till Outleten i Wisconsin. Vi behövde nämligen mer vinterkläder. Det snöade inte till en början men när vi kom in i Wisconsin började det ordentligt. Vi shoppade lite av varje, mysbyxor, strumpor och myströjor. När vi sen skulle köra hem var det betydligt jobbigare att köra, var ännu ensnöstorm. Men så länge man höll sig på motorvägen och tog det lugnt gick det bra. Vi stannade även till och åt lunch på vägen hem och det blev revben och stek. Så gott. När jag kom hem nån timma senare var det mer mat som gällde. Ännu en stek, den var så god. Satte på mina myskläder jag köpt och kröp upp i soffan framför eldstaden.

Netflix, myskläder och en eldstad!