I måndags körde jag min värdfamilj till flygplatsen, det var väldigt tråkigt att lämna dem men jag kan trösta mig med att jag kommer se dem om 6 veckor när jag kommer hem till Sverige igen.
Jag spenderade hela helgen med dem så jag har fått en ordentlig dos med kramar och skratt. Vi hade även en hejdå middag på ett steakhouse i downtown Chicago i lördags. Var helt fantastiskt. Till förrätt åt vi massa skaldjur (hummer, krabba, räkor, ostron och musslor), till huvudrätt blev det en stor steak med sparris till och till dessert blev det chokladtårta samt kokosnötstårta. Var så himla gott. Jag fick även några avskedspresenter från dem, ett presentkort på Vineyard Vines, ett presentkort på en massage samt ett Pandora halsband med berlocker som representerar barnens namn samt Chicago. Var så himla gulligt.
Jag kommer sakna alla så himla mycket, har blivit en del av familjen. Jag kunde verkligen inte önska mig en bättre familj och måste tacka för ett fantastiskt år. Kunde inte drömma om att året skulle bli så bra och att jag skulle växa så mycket som person som jag faktiskt gjort. Tack!

Vi kom hem från New York på söndag kvällen och på måndag vid lunch åkte jag och min värdfamilj (fast inte min värdpappa) till O'hare flygplats igen fast denna gången var slutdestinationen Cocoa Beach i Florida. Vi flög till Orlando och sen hyrde vi en bil och körde en timma till Cocoa Beach. Vi bodde på ett Hilton hotell precis på stranden så var helt perfekt. Vi kom fram på kvällen så vi gick och åt middag direkt.

Tisdagen började med att vi åt hotellfrukost, så gott med massa färsk frukt, äggröra, croissant osv. Sen åkte vi till det vi kom till Cocoa Beach för, Ron Jon surf school. Vi hade en instruktör som hette Megan och hon var jätte duktig. Det var super kul att surfa igen, man var lite knackig i början men sen så! Det var lite mindre vågor så det var en bra först surf dag. Vår lektion var i 2h, man var ganska mör efteråt men jag fick lära mig att paddla och ta vågorna själv. Efter surfingen åkte vi och åt lunch. Det blev räktacos, väldigt gott. Sen åkte vi tillbaka till vårt hotellrum, slappade en stund inne innan jag och barnen gick ner till poolen och havet och badade. På kvällen åt vi på en medelhavs restaurang.

Jag vaknade på onsdagen av att min värdotter hade min mage som kuddde haha! Annars började dagen som tisdagen, hotellfrukost och sen åkte vi till surf skolan. Idag var vågorna väldigt stora, så det var jätte jobbigt. Mina två värdsöner gav upp efter en stund. Min värdotter tog också en paus men kämpade på ordentligt. Mina armar var som gele men det var bara att fortsätta, var jobbigt när man kom ett steg framåt och två steg bakåt när varje gigantisk våg kom. Men känslan när man lyckades komma ut på det lugna vattnet och sen ta vågen var helt underbart. När alla barnen tog en liten paus pratade jag med instruktören, det var nämligen väldigt mycket pelikaner och fisk... Finns det mycket små fiskar brukar det finnas stora fiskar aka hajar i närheten. Så vi tog det lite lugnt så pelikanerna skulle försvinna. Var inte så kul när man såg fiskarna hoppa och man visste att det antagligen fanns hajar i närheten. Efter surfingen åkte vi och åt lunch på hotellet och sen blev det poolen och havet en sväng. På kvällen åt vi på en restaurang som heter Melting Pot. En fondue restaurang, var jättegott. Vi började med ost fondue, sen blev det kött fondue och tillslut choklad fondue. Mätt och belåten somnade man.

Torsdagen var som de andra dagarna, hotellfrukost och surfing. Idag var vågorna mindre (lite tråkigare tyckte jag) men jag fick lära mig att surfa på riktigt, inte bara ställa mig upp och åka in till stranden. Jag lärde mig att hantera surfbrädan, jag lärde mig att svänga och ha riktig kontroll på den. Megan vår instruktör samt de andra instruktörerna var imponerade för att jag lyckades bemästra den så bra på så kort tid. Det var verkligen så kul men tråkigt att det var sista dagen. När vi surfade såg vi även delfiner, så häftigt. Vi åkte till hotellet duschade och packade våra väskor. Vi packade bilen och åkte sen till Burger 21 för att äta lunch. Resan hem till Chicago gick väldigt bra och det var väldigt skönt att sova själv i en egen säng.

Sista bilden är tagen under sista dagen, här lärde jag mig att svänga och ha bra kontroll över surfbrädan.

Förra fredag (9 juni) åkte jag och min värdfamilj till New York. Flygresan gick bra och vi kom fram till lägenheten vi hyrt vid lunchtid på fredagen. Vilken lägenhet det var! Vi hade utsikt mot floden samt Empire state building. Jag och min värddotter delade rum. När vi lämnat av bagage gick vi och åt lunch på en lokal pizzeria. Efter det tog vi tunnelbanan till Central Park där vi gick omkring. När vi varit där några timmar åkte vi tillbaka till lägenheten där vi fräschade upp oss. Sen åkte vi till Peter Lugar, ett gammeldags steakhouse i Brooklyn. Vi beställde en steak som kostade 207 dollar (den var för 4 pers men ändå)! Steaken var väldigt god men har ätit bättre här i USA. Vi åkte tillbaka till lägenheten och somnade mätt och belåten. Dock vaknade jag många gånger då jag delade säng med min värddotter. Jag vaknade av att hon låg på mig haha! Hon är som Hubbe min hund, måste ha kroppskontakt.

På lördagen började vi med att äta en god frukost på The Harold, sen tog vi en uber till Battery Park där vi tog färjan över till Ellis Island. Vi fick även en bra blick på frihetsgudinnan. När vi varit på Ellis Island en stund tog vi färjan tillbaka och gick sen till The Charging Bull samt till 9/11 memorial. Det var tredje gången jag var där men det var lika mäktigt ändå. Efter det åkte vi tillbaka till Chelsea market där vi åt en god lunch innan vi sedan gick till The high Line, en promenadväg på ett gammalt järnvägsspår som de nu gjort till en park. Sen åkte vi till Times Square där vi gick till M&M world. Vid detta laget var alla trötta och varma så vi åkte tillbaka till lägenheten. Efter någon timma eller 2 i lägenheten åkte vi till en restaurang vid namn Taboon som ligger i Hells Kitchen. En restaurang med mellanöstern mat. Jag rekommenderar den starkt. Sen var det dags för helgens höjdpunkt, Lejonkungen på broadway. Vilken show, den var helt magisk. Jag har verkligen fattat tycke för broadway shower här i USA och denna var den bästa! Vi hade jättebra platser, nästan längst fram (vill inte veta vad dessa kosta)!

Helgen gick fort och det var redan söndag, vi började med att packa våra väskor och lämna av dem på ett ställe där man kan ha dem över dagen. Sen åkte vi till Red Rooster i Harlem där vi käkade brunch. Jag har ätit här en gång tidigare och det var lika gott som jag kom ihåg det. Efter brunchen åkte vi till naturhistoriska museet där vi träffade min värdfamiljs kompisar (de som min värdfamilj alltid firar Thanksgiving med). Det var roligt att träffa dem igen. Efter att ha varit där en stund och sen sagt hejdå till kompisarna gick vi till en glassbar. Var jättegod italiensk glass. Efter detta gick vi ännu en gång till Central Park där vi slappade en stund innan vi hämtade väskorna samt åkte till flygplatsen.

Utsikten från mitt rum.

Utsikten från vardagsrummet.

Central Park

Steakhouse i Brooklyn där vi åt middag på fredagen.

Båten till Ellis Island

Frihetsgudinnan

Ellis Island

Charging Bull

9/11 memorial

One world trade center "freedom tower"

The high line

Times square

Utsikten från vår lägenhet på kvällen

Även denna helgen har flugit förbi, men denna helgen har vi firat in sommaren ordentligt. Det började med att vi hade en grillning med min yngsta värdsons fotbollslag hemma hos oss. Det blev hamburgare, korv, dricka och tårta. Vi firade att de vunnit serien. Efter mat blev det fotbollsmatch mellan barnen och föräldrarna. Det var 28 grader ute så riktigt skönt väder. När gästerna åkt gick jag till stranden en sväng där jag mötte Anna. Efter ca 1h gick vi hem till mig där vi gjorde oss iordning för sen åkte jag, Anna och mina två värdsöner till min värdmammas konsert/ kör uppträdande på det svenska museet i Andersonville. Det var ingen stor kör bara 10 personer men det var jätte duktiga! Vi hörde massa bra sommarlåtarna tex Idas sommarvisa. Efter uppträdandet åkte vi till en asiatisk restaurang i Evanston. Portionerna var så stora att vi hade med oss hälften av maten hem, men det var väldigt gott. Sen åkte vi hem. Jag och Anna tog en promenad och sen mötte vi upp Linda och Hilda på bion. Vi såg den nya Baywatch filmen. Den var väldigt rolig.
Söndagen började med att jag åkte och träffade min kompis Elliott från skolan (gick internationella relationer med henne i höstas). Vi åkte till pannkaksstället och åt brunch. Var super trevligt och jätte roligt att träffa henne igen. Sen åkte jag hem, satte mig på altanen och läste en bok i några timmar. Det var över 30 grader så jag satt i skuggan, så varmt! Vid 3 tiden åkt jag, min värdpappa och mitt yngsta värdbarn till ett ställe som har laser quest. Min värdson fyllde år i tisdags så han skulle ha sitt kalas där. Vid 4tiden var det fullt med smågrabbar, hela 22 stycken! Min värdpappa spelade med dem medan jag fixade i ordning med pizza och tårta. Jag visste inte att barn kunde låta så mycket, man kunde inge höra sig själv tänka. Men allt som allt var min värdson väldigt nöjd med sitt födelsedagskalas. När vi kom hem tog jag en liten promenad i sommarvärmen (det var 26 grader kl 8 på kvällen)! Sen satte jag mig ute och läste en bok innan jag gick och la mig.

​Idag onsdag åkte jag, Rikke och Jennifer till botaniska trädgården för The Corpse flower "blommar". Den blommar bara i 24-36h så vi åkte dit direkt på morgonen. Den heter som den gör för att den luktar/stinker som ett ruttnande lik. Var en fruktansvärd stank som gjorde att man ville spy. Den var gigantisk! Den är väldigt ovanlig och speciell så det var kul att få se den.

En växt formad som en fågel

Det var en helt underbar dag!

Vi började med att gå upp vid 8.30. Efter det var det frukost på Panera Bread och sen gick vi till United States Holocaust museum (ett museum om förintelsen). På väg till museet gick vi förbi FBI högkvarter. Vi mötte upp Lina vid museet. Vi var på museet i nästan 3h för att det var så stort och intressant. Man fick tillexempel ett ID där man fick en person som levde och var med om förintelsen. Min var en kvinna som bodde i Vitryssland med sin man och sina tre döttrar. De fick "flytta" till ett ghetto. En av hennes döttrar försvann under förintelsen men resten av familjen klarade sig. Alla fick olika ID.

Efter att ha varit där hela förmiddagen gick vi till Jefferson memorial. Den låg ganska nära nämligen. När vi var där började det regna, först lite och sen mer och mer. Vi hade lämnat regnkläderna på hotellet för det skulle inte regna och det var 25 grader men... Vi blev helt genomblöta, vi försökte gömma oss under tak vid Roosevelt memorial och sen Martin Luther King JR memorial men det var försent vi kunde inte bli blötare så tillslut gav vi upp och vandrade mot hotellet helt pisseblöta. Vi fick extra handdukar på hotellet och sen efter vi torkat upp gick vi och åt lunch på Vapiano som var grannrestaurangen. Efter vi var mätta och belåtna gick Lina hem till sig för att fräscha upp sig medan jag och Linda gick till Capitol building samt Botaniska trädgården. Efter det tog vi tunnelbanan till Georgetown där vi mötte upp Lina igen. Vi gick till den svenska ambassaden eller som den heter House of Sweden. Sen strosade vi omkring och det var helt underbart, det kännes som om man var tillbaka i Sverige en riktigt härlig sommarkväll. Super mysigt! Vi satte oss på en restaurang där vi åt ostron, torsk och krabba samt drack varsin drink. Det var en helt perfekt avslutning på semestern.

FBIs högkvarter

Thomas Jefferson memorial

Domstols byggnaden

The capitol building

Botaniska trädgården

Den svenska ambassaden i Georgetown

Georgetown

Dag 3 - hemfärd

Chicago från luften

Linda sov över hos mig från fredagen för klockan 4.15am på lördag ringde vårt alarm. Vi hade packat allt dagen innan så det var bara att hoppa i kläderna och sen kom våran taxi. Vid 5.30 var vi på O'hare flygplats, allt gick väldigt smidigt så det inte var jätte många som flög så tidigt denna morgon. Klockan 7.00 lyfte vårt plan mot DC, vi halvsov på planet och redan efter 1,5h landade vi i DC. Det skulle egentligen ta 2h men vi klagade inte på att komma fram lite tidigare.

Vi började med att gå och köpa ett tåg/tunnelbana kort och sen tog vi tåget till Pentagon som var vårt första stopp. Det var en gigantisk byggnad. Vi gick runt den för att komma till vårt andra stopp, 9/11 memorial, dagens första men definitivt inte dagens sista memorial. Vi var där en stund och memorialen var väldigt fin dock inte lika fin som den i New York där de också hedrade dem som dog i terrorattacken 2001. Nästa stopp var Arlington National Cemetery. Det är en krigskyrkogård där över 400,000 personer ligger begravda bland annat president John F Kennedy. Efter att ha varit där i över 1h var det dags att gå vidare. Vi gick över Arlington memorial bridge som gick in mot centrum. Väl där började vi med att gå till Lincoln memorial, följt av Vietnam memorial, Second World War memorial, Washington monument och sen vita huset. Det var väldigt att se allt i verkligheten och det var verkligen maffiga byggnader/monument. Klockan hade vid detta laget blivit 3 på eftermiddagen så vi gick till vårt hotell som låg i Chinatown. Det var ett helt nyöppnat hotell så det var jätte fräscht och personalen var super trevlig. Vi tog var sin dusch och slappade framför tvn en stund. På kvällen mötte vi upp Lina som var i DC med sin värdfamilj, vi käkade på en Thai resturang och sen gick vi till den stora parken och såg First World War memorial samt Korea War memorial. Det var även väldigt häftigt att se alla monument etc, på kvällen. Vid 11 på kvällen var vi tillbaka på hotellet. Väldigt trötta i benen efter att ha gått 33,000 steg somnade vi.

Pentagon

Rad efter rad med gravar

Johan F Kennedy's grav samt hans fru och barns gravar

Arlington House (Robert E Lee memorial)

Arlington memorial bridge

Lincoln memorial från baksidan av byggnaden

På ett av trappstegen vid Lincoln memorial stod Martin Luther King JR en gång i tiden och höll sitt kända tal, I have a drem

Washington monument sätt från Lincoln memorial

Vietnam memorial

Namn efter namn på alla de soldater som dog eller försvann när de tjänade i Vietnam kriget

Lincoln memorial sätt från World War II memorial

Vid Washington monument

Vita huset

The treasury department (en annan av alla fina stenbyggnader)

Ingången till Chinatown där vårt hotell låg

The Capitol building

En annan fin stenbyggnad

Washington monument i mörker

World war II memorial i mörker

Lincoln memorial

Hittade denna skylt vid Korea war memorial, den hade alla länders namn som hjälpte till i Korea kriget genom FN

Korea War memorial

First World War memorial

Veckorna och speciellt helgerna försvinner allt fortare. I fredags och i lördags gjorde jag inget speciellt, hängde med Anna och tittade på film och så vidare. Men i söndags åkte vi till Six flags great america. En stor nöjespark med massa berg och dalbanor. Vi såg till att vara där när dem öppnade så vi var först i kö till attraktionerna. I vanliga fall är jag höjdrädd och undviker helst de stora berg och dalbanorna. Men här på Six flags hade jag inget val. De flesta berg och dalbanorna hade olika loopar och branta backar så det var bara att köra. Efter att ha åkt ca 3 olika var det inte lika läskigt. Vi åkte säkert 10-15 olika berg och dalbanor. Det var i alla fall jätte kul men väldigt läskigt!

De två sista bilderna är tagna från Google, men här kan man se hur stora och läskiga berg och dalbanorna var!

Även denna helgen har försvunnit alldeles för fort. Men det visar ju bara att man har roligt. Det hela började med att jag och Anna åkte till Marianos och köpte lite lyxmat i fredag, salami, ostar, oliver etc. Vi bakade även en äppelpaj och hade vaniljsås till. Som vanligt blev vi alldeles för mätta och vi var tvungna att gå en promenad. Vi hinner inte så långt på vår promenad (till grannhuset) innan vi ser en tvättbjörn, de är ganska söta men riktigt elaka och många av dem har rabies så det gäller att vara på sin vakt. Vi fortsatte vår promenad och när vi sedan kom hem var det Let's Dance som gällde.

Jag sov över hos Anna så när vi vaknade upp på lördag morgonen var det fredagens rester som gällde till frukost. Sen tog vi en promenad i solen. Det var ca 22 grader varmt så det var väldigt skönt. Vid 1-tiden kom Lukas, Jennifer, Linda, Cecilie och två andra tjejer över till Anna. Vi satte på Eurovision Song Contest (var väldigt skumt att se det mitt på dagen) på tvn och följde hela programmet. När allt var slut åkte jag hem, jag jobbade nämligen på lördagkvällen då mina värdföräldrar skulle iväg på en vårfest. Det blev en väldigt lugn kväll och barnen såg Forest Gump. Roligt att de ville se en gammal klassiker. På lördagen kom även den gamla au pairen och hennes kompis hit då de studerar på collage här i Chicago men deras termin är slut och de har ingenstans att bo så de ska bo hos oss tills de åker hem till Sverige om 2 veckor. Det var riktigt roligt att prata med dem.

Söndagen började med en stor frukost buffé då det var mors dag här i USA. Det blev bagels, croissant, pannkakor, färsk frukt, gourmet ostar och en alkoholfri bloody mary. Det var en väldig blandning av mat men det var väldigt gott. Efter brunch mötte jag upp Linda och sen tog vi tåget downtown. Vi åkte downtown tillsammans med Anna, Jennifer, Likas, Linn och Cecilie. Vårt första stopp blev Greetings from Chicago skylten. Den ligger nämligen ganska mycket norr om Chicago. Efter det tog vi tunnelbanan till centrala downtown. Vi hade först tänkt åka till University of Chicago men eftersom det ligger så mycket söder om staden vågade vi inte åka dit på grund av alla kriminella gäng och skjutningar. Så vi gick till Navy Pier istället. Åt lite lunch i solen och gick omkring. Vi gick även förbi Bubba Gump (Forest Gumps resturang). Efter att ha varit där ett tag så gick vi längs sjön och sen till Millenium Park där vi tog kort på början av Route 66 skylten. Route 66 börjar i Chicago och slutar i Santa Monica, Kalifornien. När vi hade tagit kort gick jag och Linda till Eataly, en italiensk resturang/saluhalls liknade ställe medan de andra åkte hem. Vi beställde en pizza med ruccola, parmaskinka, tomater och mozarella. Det var den godaste pizzan jag någonsin ätit! När vi ätit upp den goda pizzan gick vi till Oriental Theater. Linda hade nämligen fått två biljetter till pjäsen Rent av sina värdföräldrar i födelsedagspresent. Teatern var så vacker och pjäsen var så bra! Vet fortfarande inte riktigt vad den handlade om men den gick ut på att man ska leva i nuet. När jag senare på kvällen skulle gå hem från tåget mötte jag en skunk på vägen, även dessa djur vill man vara långt borta ifrån.

Allt som allt har jag haft en helt underbar helg med många skratt och många nya minnen.

I söndags var det dags för ytterligare en roadtrip, denna gång var det dock bara 2h bort. Jag, Anna, Jennifer, Linda och en danska vid namnet Cecilie åkte till Starved Rock State Park samt Matthiessen State Park. Det var väldigt skönt att få komma ut i naturen. Vi vandrade omkring i flera timmar, hade picknick och vandrade ytterligare några timmar. När vi var i Matthiessen State Park var det ganska många vägar som var avstängda på grund av översvämningar. Men vi lyckades komma till ett vattenfall där trots allt. Det var bara jag och Jennifer som gick dit för de andra ville inte smutsa ner sig. Och tro mig vi blev smutsiga. Det var en lervälling hela vägen dit, vi vadade barfota genom iskallt vatten men tillslut kom vi fram och det var helt magiskt. Hela dagen var helt fantastisk, det var skönt väder, bra sällskap och två riktigt härliga parker.

Fem blondiner vandrar genom Starved Rock State Park

Matthiessen State Park

Det var väldigt lerigt och halt

Efter att ha gått genom lera och iskallt vatten var vi framme