Hej igen!

Som rubriken lyder så är vi åter på svensk mark och har nu landat i vardagen. Jetlag fortfarande ett faktum då vi åkte genom väldigt många tidszoner väldigt snabbt när vi flög hem.

Ville helt enkelt bara flika in och berätta att det nu är färdigbloggat. Åtminstone för denna resa, bloggen kommer säkerligen till användning i framtiden igen.

Resan har varit helt fantastisk och om du som läser har någon som helst fråga så kommentera gärna.

Tack för ni har läst och hängt med oss på denna resa. Det har varit ett sant nöje att få ha ett meningsfullt ställe att lägga upp alla fina bilder.

På återseende!

/Albin och Malin

Hallå, nu är denna mäktiga resa väldigt nära sitt slut. Det känns helt overkligt att den rese-bubbla vi har levt i så långe snart är helt över och allt återgår till det vanliga där hemma. Imorgon flyger vi 13:40 från Beijing Capital International Airport mot Arlanda och tillslut HEM.

Vi har nu avverkat tre dagar här i Peking och har väldigt blandade känslor kring denna stad. För och främst när vi kom hit kl 9 på morgonen i förrgår och fick reda på att Kinas regering har förbjudit Google och allt Google äger. Det vill säga att vi kan inte söka på hur man tar sig runt, var den bästa shoppingen finns osv. Inget Facebook fungerar, ingen Instagram, vi har blivit avstängda från sociala medier här!

Vi har såklart löst alla våra funderingar på andra sätt och den första förmiddagen spenderade vi sovandes på rummet. Det är ett fyrstjärnigt hotell så vi har gott om service här och en väldigt skön säng! Efter vi vilat upp oss tog vi en rätt seriös promenad från hotellet uppåt mot stadskärnan som är "Den förbjuda staden". Det är alltså ett nästan kvadratiskt inhägnat område som byggdes för väldigt länge sedan och som har en rik historia. Detta är något varje kines måste besöka minst en gång under sitt liv. Runt den förbjuda staden går alla stora vägar, tunnelbanor osv i cirklar med just den förbjudna staden i centrum. In till centrum går man igenom flera stadsportar som alla har olika rituella betydelser, längs vägen ligger också världens största torg, himmelska fridens torg. Inget märkvärdigt egentligen, tänkt Stortorget i Östersund eller Sundsvalls torg fast väldigt mycket större och fyllt med kineser.

Vi gjorde ett misslyckat försök att shoppade också. Vi åkte till vad vi hade läst på Yahoo (eftersom Google inte funkar) skulle vara bästa shoppinggatan här i Peking. Visst där fanns massor av butiker men de var alla dyra kinesiska märken som vi aldrig hört talas om så vi blev inte långvariga.

Igår besökte vi muren och oj vad mäktigt det var! Vi började med att somna utan att sätta larm dagen innan, jag vaknade av mig själv 09:00. 09:30 skulle vi möta bör guide i lobbyn och bege oss, det blev lagom stressigt eftersom vi ville hinna få i oss frukost innan. Kanske mest av allt vill vi då f*n inte missa frukosten på ett fyrstjärnigt efter att ha bott på hostel med rostbröd och en kopp sockerkaffe till frukost. Aja vi blev några minuter sena men det var okej för vi hade en privat guide och en privat chaufför som bara väntade på oss, lyxigt!

Det skulle ta 1 timme och 40 minuter att köra till muren utan värsta trafiken. Jag tror ärligt det tog 3 timmar. Man ska undvika att åka bil i Peking för hela sitt liv, det är helt sinnesjukt vad mycket trafik det är. Staden har ju faktiskt 22 MILJONER invånare så det faller naturligt med kaos.

Framme vid muren åkte vi klassisk skidlift upp. Muren var lite lägre än jag hade förväntat mig men lika lång som förväntat (traditionellt 2119 mil lång). Vi klättrade till den högsta punkten man kunde gå till vid vår uppfart. Ner fick vi åka rodel vilket var riktigt kul, snabbt gick det också! Malin hade gjort detta förut så hon var bekväm med det, hon fick köra först och direkt åkte hon ifrån mig, jag vågade till en början inte gasa på som galningen framför!! Men oroa inte jag kom ikapp innan mål😉

Idag har vi tagit det lugnt på förmiddagen, sedan åkte vi till "Silk Market" och där ska man pruta! Vi fick höra av svenskar på hotellet att man skulle betala ungefär 25%-30% av begärt pris. Vi köpte en del grejer men satan så vi prutade. Jag kan inte avslöja vad vi köpt då det är lite presenter till några av våra läsare men jag kan berätta att vi betalade mellan 5 - 11% av begärt pris på alla våra grejer. Något vi är mycket nöjda med!

Nu har vi packat alla väskor och är redo för att flyga hem till Sverige igen.

Vi ses!

Sen sist har vi tagit oss till huvudstaden Kuala Lumpur (KL). Vi har bytt ut det fina hotellrummet mot ett dorm på hostel. Just detta hostel ligget dock på 25e våningen i ett höghus mitt i centrum vilket vi verkligen uppskattar! Vi har utsikt direkt från sängen över centrum och kan även se Petronas Twin Towers. Eller åtminstone en av dem, den andra är täckt av höghus.

Vi kom fram rätt sent igår och då gick vi direkt till tornen för att se dem kvällstid vilket vi hade hört skulle vara magiskt. Och de va sant, dem lyste som inget annat hus tidigare gjort. Det beror på att dem är byggda i stor del aluminium och den skinande ytan sticker ut jämfört med de andra höghusen här. I botten av huset ligger ett jätte-köpcenter, där spenderade vi ca. tre timmar. Vi båda shoppade och tänkte för första gången inte på vikten av våra väskor. Vi har nu 20kg bagage/person på alla resterande flyg plus att vi har köpt ett extra handbagage åt Malin som tidigare inte hade något. Det slutade med att jag köpte två kortärmade tröjor och Malin fyra kortärmande och två par skor!

Idag har vi sett centrum av stan, även besökt ett ännu större shoppingcenter. Pavilion tror jag det hette. Vi gick runt på stan som man gör hemma helt enkelt, skillnaden var bara storleken på allt, eftersom vi är i en jättestad så är allting också jättestort. Malin har handlar fyra tröjor till och en klänning, nu har jag satt köpstopp på henne och jag ska inspektera noggrannare innan plånboken öppnas igen.

En rolig sak! Vi fick upp ögonen för Uber genom rekommendationer tidigare under resan. Sedan dess har vi alltid försökt ta en Uber om det är möjligt med tanke på vilken prisskillnad det är jämfört med taxi. Här i stan åker vi de två km som det är till tornen exempelvis för endast 5 kronor. Dörr till dörr!!! Helt magiskt! Dessutom erbjuder Uber massor av gratisresor och andra kampanjer som gör det ännu billigare. Vi har ärligt åkt Uber helt i onödan bara för att vi varit lata. Senaste resan hem från city började vi gå men tog en Uber halvvägs för 2 kronor. Den sträckan var inte ens 1km.

Nu har vi crashat i sängen för en powernap men ska snart "ubra" vidare. Vi tänkte eventuellt åka till Ikea en sväng, bara för att det finns. Men sen åker vi till KLs Night Market som tydligen ska vara väldigt stor och äter vår kanske sista curry.

Imorgon flyger vi 23:40 med Air China till Peking. Så imorgon vill jag hinna se lite gatukonst (street art) som KL tydligen ska ha! Vad vi mer gör med hela den dagen återstår att se. Men mycket Uber kommer vi åka i alla fall.

Hej så länge!

Nedan är bilder på utsikten från vårt rum, även direkt från sängen. Det första man ser när man slår upp ögonen, mäktigt!

Hallå hallå!

Sen sist har vi gjort ett försök till att ligga på stranden i stormen. Gick sådär då hela stranden blåste över en och både kropp och handduk blev täckt av sand var tionde sekund. Vi har även träffat George, en kille jag inte tror vi sagt nått om. Han är från England, Liverpool närmare bestämt och bodde på samma hostel som oss på Koh Lipe. Han åkte hit till Langkawi någon dag innan oss men var den första vi såg när vi kom ner på stranden här, sjukt! Åt middag med honom en kväll innan han dagen efter for vidare.

Nu till det roliga!! Hade tänkt att överraska Albin och bjuda han (och mig själv såklart) på dyrt och fint hotell våra två sista nätter här på Langkawi. Men att förklara att vi bara kunde bo på första boendet tre nätter och inte alla fem var inte så lätt som jag tänkt. Såå fick avslöja det hela men nu har vi äntligen checkat in! Eller rättare sagt igår! Det är verkligen så himla fint här. Har pool, superfint rum, mysigaste badrummet på hela resan och underbar frukost och mat. Med tanke på att det här kostar minst 7 gånger mer per natt än alla andra boenden på resan så kan ni ju förstå hur nöjd vi (speciellt Albin kanske 😉) är. Och jag såklart för att Albin uppskattar det här väldigt mycket!

Innan vi checkade in här igår så hyrde vi moppe och körde upp till Langkawi Sky Bridge! Vi hade egentligen tänkt att åka dit redan innan Koh Lipe men de stängde 1 april och har sedan dess haft stängt, tills igår den 12e. Vi var där till öppning, köpte biljetter och hamnade inte längst fram i kön men kom i alla fall upp ganska fort. För att ta sig upp behöver man åka lift, en gondol. Är massa små gondoler men det är inte vilken lift som helst det här. Utan världens BRANTASTE! Och jo tack, det var som att åka en hiss rakt upp på slutet, och vilken höjd!! Tur att du mamma inte var med! Hur som helst så tog vi oss upp. Gick till en av utsiktplatserna och tog lite bilder då bron var helt tom innan vi fick betala ännu en gång för att kunna gå ut på bron. Till min förvåning var vi 2 (!!) personer från att vara helt ensamma! Trots att vi stått och tagit massa bilder innan. Blev superglad och tog lite bilder innan 1000 turister kom. Bron var cool, men mycket kortare än vad jag trott. Men vilken höjd och vilken utsikt! Efter en stund på bron så åkte vi ner. Gick på en 360 graders "bio", åkte en 3D karusell och gick även in på 3D museet en sväng.

Efter allt detta lämnade vi in väskorna på nya hotellet, åkte ner på stranden en sväng och köpte med oss McDonalds takeaway i väntan på att få vårt rum. Middag åt vi på en restaurang nere vid stranden och det blev chicken with garlic sauce och ris. Efterrätt blev en bananpannkaka med honung. Supermätta och nöjda gick vi tillbaka till hotellet och slutade upp framför tv'n (första gången på 3 månader som vi kollar på tv) med en film som gick på engelska!

Idag då! Vaknade av sånt spöregn att man trodde taket skulle rasa in. Ett jäkla muller! Vi tog oss i alla fall till frukosten och åt gott. Vi satte oss vid poolen i hopp om sol medan regnet fortfarande öste. Till lunch överraskade Albin med ceasarsallad, cokefloat (Coca Cola med vaniljglass i) och två efterrätter! Sen dök även solen upp ett tag. Vår sista sol på resan! Middag åt vi på nattmarknaden som är här på torsdagar.

Nu har vi packat och imorgon bär det av till Kuala Lumpur! Där stannar vi två nätter innan vi beger oss till vår SLUTDESTINATION Peking! Hur sjukt är inte det! Vi har 7 dagar kvar till Sverige hurrni!

Godnatt och kraaaam

Hej och hallå!

Är tillbaka på Langkawi nu men blir så himla ledsen!! Vi ska bo här tills på fredag, då vi flyger vidare till Kuala Lumpur. MEN, det är bara spöregn och storm här. Igår var det det konstant från morgonen, när vi väl skulle gå ut för en promenad kring 15 så kom solen fram, då sprang vi nästan ner till stranden för att få lite sol. Idag däremot är det spöregn igen (klockan är 11.26 nu). Och enligt väderprognoserna så ska inte solen titta fram på hela veckan, förrän på fredag, då vi åker härifrån! Så tråkigt eftersom det här är vår sista chans till sol innan vi åker till en storstad och sen till Kina.

Vi vill även åka upp till Langkawi Sky Bridge som haft stängt i två veckor, men som förmodligen öppnar imorgon. Däremot så lär dom fortsätta ha stängt om vädret är dåligt. Så tråkigt!!

Jaja. Nu får vi stanna inne och kolla på serier istället. Igår kväll köpte vi i alla fall med oss 3 påsar chips och två paket med mini-twix som vi kan mumsa på här inne. Hejdoooo

Bild från Koh Lipe när vi väntade på båten. Självklart sol, det har vi varje dag vi reser. KRAM

Hej och hallå!

Igår kväll efter våra två dyk så tog vi det mest lugnt. Det regnade väldigt mycket så vi höll oss mest inne. Såklart gick vi ut för middag och det blev en dyr en! Lyxade till och gick på Elephant, en restaurang här på Lipe som har både hamburgare och pizza. Vilket är sånna rätter som är 3-7 gånger så dyra som thailändska rätter. Vi beställde in både hamburgare och pizza, jag åt Hamburgare och kanter av Albins pizza. Supergott! Idag däremot så har det varit sol igen! Det är verkligen varannan-dag-väder här. Vi tog dock lite sovmorgon då Albin har fått enorma skavsår (som varar!!) på båda fötterna efter simfötterna och för att jag blivit förkyld. Men, ett par timmar stod vi ut innan de var dags för lunch. Jag tog thai-pannkaka med jordgubbar och glass och Albin en Tom Yam soppa som skulle vara superstark men inte alls var det. Efter knappt en timme till på stranden var vi helt slut och gick hem och duschade. Sen dess har vi sett solnedgången, köpt lite smågrejer, ätit vår sista massaman curry och Albin hann även med en 30 minuters massage! Nu spöregnar det här igen men får hoppas på bättre väder till veckan.

Nu ligger vi inne i vår koja igen och ska snart sova. Imorgon lämnar vi Thailand och åker tillbaka till Langkawi! Där har vi 5 nätter innan vi åker till Kuala Lumpur. Där stannar vi 2 nätter innan det är dags för vår sista destination, Peking! Efter 4 nätter där så åker vi hem till SVERIGE! Så sjukt ju! Tiden har gått så fort. Men ska bli skönt! Längtar efter grillchips, marabou, Hannas äppelpaj (❤) och tacos!!

Hörs igen i Malaysia! Kraaam

Hallå!

Nu är vi tillbaka från dagens utflykt med DYKNING!! Oj så kul vi har haft det!

08:15 började det med en kort teorilektion. Vi gjorde idag två dyk och tränade lite på grunt vatten innan dessa. Så vi tog båten i morse ut till en ö fri från människor och verkligen sådär orörd och vacker. Det var en stor båt så den kunde inte köra närmare än 200 meter från stranden så vi simmande eller "snorklade" in till stranden. Vid stranden på grunt vatten fick vi öva på att tappa munstycket, dela luft med varandra, rensa munstycket och tömma glasögonen från vatten osv. The basics helt enkelt. Efter det dök vi ner under utan ordentligt och simmande längs med revet alltsom det blev djupare. Total tid för dyket var ca 40 minuter och vi hann gå ner på 11 meters djup. Vi hittade väldigt fort "Nemo" alltså clownfisken och såklart massa andra färgglada fiskar och koraller.

Våran grupp bestod av en instruktör och en assistent som höll på att utbilda sig till "divemaster" vilket är en väldigt talangfull dykare. Instruktören pratade engelska men assistenten var faktiskt svensk. När man dyker så dyker man alltid i par, så Malin och svenska assistenten var ett par och jag tillsammans med den tredje "eleven" var i grupp med instruktören. Då simmar man alltså bredvid varandra och tar hand om varandra under hela dykningen, tex ifall någon plötligt har slut på luft eller får några andra problem. Totalt var vi fem stycken som dök.

Andra dyket var verkligen magiskt. Det var så mycket fina färger och stora koraller som man aldrig kan se när man snorklar! Vi såg även en liten haj ligga och gömma sig mellan stenar. Vi såg "lion fish" och mycket annat häftigt. Vi gick ner till 12 meters djup och det var där vi såg allt detta.

Vi är väldigt nöjda med dagen och har lovat oss själva att på en annan resa ta dykcertifikat för att detta är något som man inte bara kan göra en gång!

Nu är klockan bara tre så vi för se vad vi gör med resten av dagen. Hej så länge!

/Albin

Tyvärr funkade inte min GoPro när det väl gällde så alla vattenbilder är tagna från den tredje eleven, en Kines som självklart hade en GoPro med sig! Lite suddigt men you get the point. Det var för övrigt mycket mer färger än vad som syns på bilderna 😬

Hej igen!

Sist avslutade vi med att vi skulle duscha lite kvickt för att hinna med solnedgången kl 18:31. Det är en 15 minuter promenad som vi blev tvungna att springa för att hinna - vi hann inte.. Då vi kom fram till stranden var klockan 18:30 och man såg endast det lilla sista av solen. Dock måste jag säga att det gjorde ingenting då alla de starka färgerna i just denna solnedgång kom efter solen försvunnit. Se de fantastiska bilderna!!

Dagen därpå, igår, regnade det exakt hela dagen. Vi låg inne och gjorde nytta såsom radera överflödiga bilder och organiserade vår packning osv. Vi gick faktiskt bara ut för lunch och middag! Vi unnade oss en lyxig BBQ till middag där Malin åt ett riktigt stort grillspett och jag testade en lokal fisk, "White Snapper" som var väldigt god.

Idag däremot har vi solat och haft en skön dag på stranden igen. Vi har räknat lite på de bath vi har kvar kontra våra dagar här i Thailand. Det har visat sig att vi måste gå på massage för att kunna göra av med alla pengar. Just sånna problem är de vi har just nu.

Vi såg solnedgången på "Sunset Beach" även idag. Tyvärr var den inte alls lika fin som igår men det är alltid lika mysigt att bara sitta och titta på hur ljuset försvinner. Bland det sista vi gjorde idag var att ganska spontant boka en utflykt för imorgon. Något VÄLDIGT spännande (!!) tycker jag speciellt eftersom vi har skrivit under 4 gånger att arrangören inte står ansvariga ifall vi skulle göra illa oss eller till och med dö. Men oroa er inte! Vad det är håller vi hemligt till nästa blogginlägg, ses då!

/Albin

Nu ligger vi och myser på hostlet i sånna klassiska thailändska "mattor" med nackstöd och har precis avverkat en heldag på stranden med bara SOL! Kors i taket. Nu är vi så solbrända att det knappt behövs sol imorgon, vi har smort in oss i olja med solskyddsfaktor 8 senaste dagarna.

Vi har hängt med en dansk tjej som vi träffade på båten hit. Ätit middag och även badat och solat idag. Hon gillar yoga och det har nu kanske kommit till att vi måste lära oss också!

Nu ska vi skynda oss att duscha så vi hinner till Sunset Beach lagom till solnedgången om 40 minuter.

Peace! /A

Mer bilder kommer senare, dessa hade jag på telefonen

Hallå hallå!

Efter 4 dagar med 99% regn så är vi (eller i alla fall jag, Malin, rätt less). Dagarna och kvällarna har på Langkawi mest spenderats på rummet, då det helt enkelt inte är nån mening att gå ut i spöregnet för mer än mat. Meeen, vi har såklart haft det rätt bra ändå. Maten har varit super och tycker den delen av Langkawi vi har bott på har varit toppen.

Nu befinner vi oss i THAILAND igen, tjohoo! Denna gång Koh Lipe. En liten liten ö som ligger väster om Langkawi. Tog båt hit vid 14.30, kom fram 15.00 thailändsk tid (en timme innan Malaysia) och har sen fixat med pass, immigration och till slut incheckning på vårt nya boende! Här bor vi på ett hotel/hostel, finns både och men vi bor i hostel delen. Har en egen "dubbelsäng" i en dorm. Är rättare sagt två enkelmadrasser på en planka men vi har i alla fall vårt eget bås och gardiner som går att dra för.

På den här ön är det i alla fall mycket dyrare än i princip allt annat vi haft på resan. Börjar med att man måste betala 200 bath var för att gå i land på ön, till skillnad från Phi Phi där det var typ 30 bath. Sen betalar vi ytterligare ännu mer för det här boendet än det i Langkawi, och ändå bor vi nu på ett hostel, utan frukost, delar rum och har kall dusch. Meeen, om vi får bra väder (mot förmodan) så behöver vi ju inte vara på rummet mer än vid läggdags.

Nu ska vi snart gå ut för en lite tidig middag då vi endast hann med en stor frukost imorse på hotellet, sen får vi se vad vi hittar på. Ön är som sagt inte så stor så får se vart vi hamnar. Hejdå så länge!