Blog, Photography, Travel

SÅ SYKT FINT. Plitvice Lakes (Plitvička jezera) er Kroatias største nasjonalpark, og helt klart den fineste nasjonalparken jeg noen gang har vært i. Midt i skogen befinner denne fine skatten seg, full små elver og fosser med vann så blankt som skinnende rent glass. Gjennom en sti bygd av tre vandrer man gjennom en gigantisk stor skog over flere timer, med frisk luft og lyden fra fulger og fossefall. Vi havnet tilfeldigvis her etter et tips fra en host gjennom AirBnB, og tusen ganger takk skal denne hosten ha. Vi hadde ikke mye tid igjen av reisen, og hadde egentlig tenkt å reise tilbake mot Norge etter en natt i Kroatia. Heldigvis tok vi imot tipset og kom oss dit! En av de bedre opplevelsene på reisen. Jeg var desverre så urutinert at jeg møtte opp med nesten utladet kamera, så alle bildene ble tatt i full fart bekymret for at batteriet skulle sovne. Veldig kjipt, men til syvende og sist er det minnene som teller.

Design bloggen din - velg mellom mange ferdige maler på Nouw, eller lag din egen – pek og klikk - klikk her!

Tok feil tog, hoppet av midt i ingemannsplass, gikk oss bort i skogen og fant dette vakre stedet. Herregud så glad jeg er for at vi tok feil tog.

• 501 lesere

• 640 lesere

Ruiner fra steinalderen i Sirmione.

• 658 lesere

Gardasjøen/Lago di Garda var, etter min mening, absolutt en av de fineste plassene på reisen. Sjøen er Italias største innsjø, en innsjø som ble utgravd av isbreer fra alpene i slutten av istiden. Vi bodde i en liten storby kalt Dezensano del Garda, og fikk i løpet av det korte oppholde også besøkt halvøya Sirmione. Både Desenzano del Garda og Sirmione var utrolig fint på hver sin måte! Alle områdene rundt Gardasjøen er populære turistmål, så det var godt med turister overalt. Heldigvis var Desenzano litt mindre preget av turister, så selv om det fløy rundt både nordmenn og svensker følte vi oss alene. I Sirmione derimot var stappfull av turister hvor enn jeg så, jeg fikk til tider følelsen av at vi var på chartertur. Når det er sagt skal det sises at Sirmione var UTROLIG fint, og derfor veldig forståelig at det var crowded av mennesker overalt. Gatene var kjempefine fyllt med blomster og grønne planter, og vannet var lyseblått og blankt som glass. Absolutt et sted verdt å se. Vi brukte dagen i Sirmione på å se oss rundt, spise is, bade og se på de gamle ruinene som befinner seg på halvøya.

Jeg anbefaler alle å reise til Gardasjøen om du en gang skal til Italia! Er du ikke så glad i alle turistene slik som meg så kan man gjerne bo litt utenfor de mest populære stedene, og heller reise inn noen dager. Jeg synes det var mer enn nok med én dag i Sirmione. Ruinene var forresten veeldig gøy å få med seg, et absolutt must hvis man skal dit! Bilder kommer på bloggen senere.

• 660 lesere

Etter tre netter i Toscana med mamma og storesøster var det på tide å komme seg videre. Vi var nå halvveis i turen, og skulle reise til den eneste planlagte destinasjonen i eventyret vår. Neste stopp var Milano, og planen her var å se the queen herself - Beyonce opptre på scenen. Milano i seg selv fikk vi ikke et spesielt godt inntrykk av. Joda, det er en veldig fin by, og det er mange fine caféer og shoppinggater for den fashionglade. Men for min del var det alt for overcrowded av turister. Milano er en perfekt by å dra til hvis du er interessert i mote, men for all del ikke dra midt på sommeren. Det kryr av turister, og man får ikke sett den fine siden av byen.

Beyoncekonserten derimot... Herregud som jeg elsker henne!!! Hun var helt rå på scenen, med DEN attituden og et sykt danseshow. Girl power fylte rommet og smittet over på enhver jente i publikum, jeg er helt sikker på at alle forlot konserten med hodet høyt hevet. Jeg skal helt klart på en konsert igjen, og den gang skal jeg stå helt fremst.

• 726 lesere

Blog, Photography, Travel

Etter to netter i Sveits gikk turen videre til Italia. Første stopp var i en liten by med navn Massa, ikke langt unna byen Carrara - kjent for sin store utvinning av hvit marmor. Etter en natt i denne fine, lille byen reiste vi videre sørover til Santo Pietro Belvedere, mitt såkalte andre hjem. En landsby hvor familien min har leilighet. Jeg hadde gledet meg til denne stoppen i flere uker, både fordi mamma og storesøster var der, og fordi det er hele tre år siden jeg var der sist. Jeg elsker dette stedet over alt på jord! Jeg lengter allerede tilbake.

Blog, Travel

Vår reise i Frankrike var over, og neste stopp var Sveits. Ikke visste vi på det tidspunkt at vi samme dag skulle få to nye kompiser for livet. Vi var på vei mot Sveits og fant aboslutt ingen steder å bo til en OK pris, og bestemte oss derfor for å lage bruker på Couchsurfing (en side hvor man booker rom hjemme hos folk gratis). Vi fant den perfekte verten i byen Thun, sendte melding og fikk positivt svar med en gang.

Vi ankom Thun på ettermiddagen, og tok derfra en buss som førte oss langt opp i fjellene. Tobias bodde med mor, far og søster i et kjempefint, moderne hjem med stor hage og fin utsikt. Vi fikk en varm velkomst av hele familien med en gang vi kom inn døra! Etter litt småprat med familien tok Tobias med oss til en bar i sentrum av Thun, hvor vi møtte en kompis av han, Florian. Jeg er så glad vi ble kjent med disse guttene! Vi pratet i flere timer om alt og ingenting, lo ustoppelig og hadde det kun fint.

Dagen etter dro jeg, Margrete og Florian inn til Sveits hovedstad, Bern. Vi var skikkelig uheldig med været, så vi gikk kun en kjapp tur gjennom byen for å se det viktigste. Etter noen timer i hovedstaden reiste vi tilbake til Thun, hvor vi ble møtt av Tobias og et vennepar av han. De hadde vært på sopptur samme dag, og inviterte oss derfor på en helaften med forrett, middag, dessert og god vin. Både Tobias, Florian og paret er utdannede kokker, så maten var det absolutt ingenting å klage på! Dette oppholdet ble bare bedre og bedre, og enda morsommere ble det da den ene middagsgjesten fortalte om sine norske røtter! Hun hadde familie i Norge, og kunne til og med snakke litt norsk. Jeg elsker tilfeldigheter!

Jeg tror dette er et av de beste minnene fra turen, vi hadde det så utrolig gøy! Vi skal helt klart tilbake <3

Blog

Hei dere! Europareisen min hadde sine siste timer på søndag, og siden da har jeg vært på besøk hos onkel og familien i Lillestrøm. Jeg reiser hjem i morgen, og gud som jeg gleder meg. Kan ikke vente til å kaste meg i senga mi og sove et helt døgn. Jeg har vært dårlig på å publisere innlegg underveis på reisen, men jeg vil veldig gjerne vise dere hva jeg har sett og opplevd! Jeg skal derfor publisere litt nå som jeg har kommet meg på norsk jord og har litt tid til overs.

Etter Paris og EM dro vi til en by i Frankrike som heter Colmar. Vi hadde tilfeldigvis oppdaget denne byen etter litt research på google, og bestemte oss med en gang for å reise dit. Det er vel og merke gamlebyen som er verd å se, virkelig en perle i byen. Gamle, fine, fargerike bygninger og koselige gater hvor enn du går. Colmar viste seg fort å være en populær turistattraksjon, noe jeg som regel ønsker å unngå. Av den grunn er jeg veldig glad for at vi endte opp med å bo et sted like utenfor Colmar. En bitteliten landsby med navn Turckheim, som hadde lik arkitektur som Colmar. Det var minst like fint i denne byen, og siden det var færre turister fikk jeg en enda bedre opplevelse. Koselig og fredfullt, akkurat slik jeg liker det.

Jeg skulle lete frem bilder fra byene nå, men av en eller annen grunn finner jeg ikke et eneste bilde i tidsrommet 12. juli - 17. juli??? Det ligger verken på macen, hardiscen eller minnebrikken :( Så utrolig kjedelig, jeg hadde virkelig tatt noen fine bilder fra dette stedet. Dere får se litt som jeg tok med mobilen, så får dere hvertfall et lite bilde av hvordan det var der.