Hey derude

Så var dagen kommet, hvor jeg startede på KIE. Dagen startede ud med mine mors hjemmebagte boller, hvilket var super lækkert. Ellers fik vi bare pakket og kørt afsted. Jeg blev meget overasket over, at jeg ikke var nervøs, men jeg havde alligevel glædet mig helt vildt meget!

Da vi endelig kom ud på skolen, viste min kontaktlærer, Anders, mig vej til mit værelse. Det blev til værelse 33, som hedder Bagbord, med udsigt lige ud til fjorden. Jeg var den første på værelset, og fik dermed lov til at vælge skab og seng først, og det blev til overkøjen. Efterhånden som jeg var ved at pakke ud, kom mine 3 andre roomies, Mie, Ronja og Louise. Det er alle sammen helt vildt søde, og vi kom hurtigt i snak.

Efter noget tid skulle vi til et møde om alt det praktiske i hallen, hvor vi bl.a. også sang nogle sjove sange. Allerede der begyndte tårerne at trille for min mor. Vi hørte nogle taler og ellers begyndte navnelegene. Efter afskeden med mine forældre og søskende var der kontaktgruppemøde, hvor vi lærte lidt om hinandens interesser. Vi nåede lige en halv times værelsesudpakning før aftensmaden. Maden var helt vildt lækker, og det var sygt hyggeligt! Derefter var der værelsesmøde, og brandøvelse.

Vi gik vores morgenløbetur, hvorefter der var nogle modige elev, som hoppede i fjorden. Det blev i hvertfald ikke mig, da det var hunde koldt, hehe. Og så var dagen egentlig slut, hvilket var sygt mærkeligt, men den var rigtig god.

xx Esther

Blog på mobilen - Blog via mobilen - Nouw har en af markedets bedste blogging apps - klik hér!

Hey derude!

Som I jo nok ved. skal jeg starte på efterskole i dag, og jeg glæder mig helt vildt! Det er et helt nyt kapitel af mit liv, som I kommer til at følge med i. Det kræver mange ting at skulle starte på en efterskole, rigtig mange, og især på en idrætsefterskole. Jeg har i et år gået og samlet på diverse ting og sager, som jeg gerne ville have med. Det kan klart anbefales, at man begynder i god tid, så det ikke går ud over sommerferien op til. Nå, men det var vidst nok snak, for inden hele listen er skrevet ind, så er dette indlæg blevet mindst en kilometer langt. Så her kommer listen:

Tøj:

Creme til insektbid

Ansigtscreme

Læbepomade

Evt. makeup og makeup børster

Makeupfjerner

Hårolie

Bind, tamponer og trusseindlæg

Håndklæder

Evt. et mindre håndlæder til håretKrus

Viskestykker

Plastikkrus

Plastiktallerken

Plastikbestik

Øretermometer

Skraldespand

Nøglering

Klemmer

Opbevaring til noter og mapper (kasse el. lgn.)

Pyntepuder

Evt. billeder til ophæng og lyskæder

Idræt:

Drikkedunk

Evt. en ketcher

Undervisning:

Computer m. taske, lader og evt. omformer

USB stik

Vådsokker

Vådhansker

Yderligere:

Telefon m. cover, lader og headset

Sygesikringskort både gult og blåt

Kamera m. tasker, lader, overførelses stik og rensespray

Så det var egenligt det, som jeg har pakket med på efterskolen, hvilket fylder en hel del, hehe. Jeg håber, at I kunne lide dette indlæg!

Hey derude

Jeg har startet en ny serie op, som hedder 'A trip to', hvor jeg vil fortælle og vise billeder fra de diverse ture rundt omkring i verden.

Fra d. 29. juni til d. 8. juli var jeg i Tyrkiet med min familie. Vi boede i et hotelkvarter kaldet Evrenseki, som ligger tæt ved byen Side. Vores hotel var meget stort, næsten nybygget, med plads til 1000 gæster. Det lå desuden lige ud til vandet, hvilket gjorde de 45 graders strandture lidt mere overskuelige.

Udover kun at være ved poolen eller at spise, hehe, var vi selvfølgelig også lidt rundt om det (ikke så meget) kulturelle. Vi tog eksempel vis en dag til Manavgat for at besøge et marked. Det var enormt, og proppet med mennesker. Flere kilometers gader var fyldt med alverdens kopivarer. På slutningen af vores markedsdag kom vi til det meget lækre madmarked. En kæmpe plads var fyldt med lækre og store grøntsager, krydderurter, te og andre tyrkiske specialiteter, til næsten ingen penge. En kæmpe tomat kostede f.eks. 1,5 Lira, hvilket ca. svarer til 3 danske kroner. Det var helt fantastisk og stemningen i top. Efter nogle timers markedsgang tog med bussen hjem igen.

Et par hundrede meter fra vores hotel lå en lille flod, hvor der hver morgen svømmede skildpadder. Vi tog brød med fra hotellet, så vi kunne fodre dem. Dog nåede de små hurtige fisk at spise det før, at de store og meget dovne skildpadder kom til. Det var en kæmpe oplevelse. Jeg havde ikke set vilde skildpadder før dette. Det var virkeligt fedt, at det man på ture betaler adskillelige Lira for, fandtes 2 minutters gang fra hotellet.

En anden god oplevelse fra Tyrkiet var min fødselsdag. Det var 45 grader i skyggen, har aldrig oplevet noget lignende. Udover heden, fik jeg selvfølgelig også nogle gaver. Det var dog meget begrænset, da jeg har skulle bruge nogle ret store ting som en cykel, et par våddragter og andet 'til-søs'-udstyr til mit efterskole år. Nå, men jeg fik primært lidt skoleudstyr, undertøj og det bedste af alt, en billet til Scarlet Pleasures koncert i Kolding d. 24. november. Hotellet gav også mig en gave, som bestod af den fineste morgenbordopdækning med rosenblade og flotte servietfoldninger. Derudover havde de plantet en kæmpe sløjfe på vores værelsesdør. De havde redt vores senge så flot med blomsterblade-mønster og håndklæde-hjerter. De havde skrevet et sødt brev til mig, selvfølgelig på tysk, så det fik jeg også praktiseret lidt. Til sidst havde de sat et fad med frugter og en vinflaske til mig. Det var SÅ sødt, jeg har aldrig i mit liv oplevet en sådan gæstfrihed. Så det kan klart anbefales at have fødselsdag på et tyrkisk hotel, hehe.

Alt i alt kan jeg varmt anbefale en tur til Tyrkiet. Man behøver ikke at være bange for terror, da der er vagter over alt. Ala Carte restauranterne på hotellerne serverer sindsygt lækkert mad, hvilket også er et must at prøve, når man er i Tyrkiet. Derudover er det et kæmpe plus, at alt er skide billigt dernede, så det er også en klar shoppe-facilitet, også når det kommer til 'ikke-fake'-varer. Tyrkiet får fem ud af fem stjerner fra mig af!

Hey derude!

Nu nærmer skolestart sig, og jeg er super klar til at begynde på efterskole! Jeg vil i dette indlæg fortælle lidt generelt om mit valg af efterskole og mit kommende år.

I foråret 2015 på efterskolernes dag var første gang, at jeg stiftede bekendtskab med min efterskole, Koldingegnens idrætsefterskole (KIE). Jeg havde hørt meget godt om skolen, og havde desuden mange bekendte, som enten arbejdede eller var elever der. Det der var vigtig for mig, var at der på skolen skulle være høj faglighed og mulighed for aktivitet. KIE var altså ideelt, da undervisningen har et højt fagligt indhold, og der er mulighed for diverse sportsaktiviteter, som eksempelvis sejlads og gymnastik. Desuden var atmosfæren og beliggenheden på skolen helt fantastisk. Den ligger nemlig lige ud til fjorden.

Jeg tager afsted i 9. klasse, hvor der udover de landsdækkende obligatoriske timer, også står gymnastik på skoleskemaet. På KIE er gymnastik altså obligatorisk, hvor vi blandt andet skal lave en opvisning, som skal fremvises omkring 8 gange. KIE har ikke nogle linjer, så man netop kan dyrke en masse forskelligt sport. Som valgfag har jeg, lige nu ihvertfald, tænkt mig at vælge badminton, sejlads og yderligere gymnastik. Der er desuden også nogle periodefag, som jeg ikke lige har 100 procent styr på endnu, hehe.

Men nu hvor der kun er 11 dage til, at jeg starter, skal forberedelsen også begynde. Det praktiske, som opbakning, har jeg styr på, hvilket jeg også kommer til at lave et indlæg om. Men det mentale skal også forbedres. Jeg skal ud af mine trykke rammer og næsten flytte hjemme fra. Jeg skal møde over 100 nye ansigter, som er dem jeg skal bo med det næste år. Jeg skal vænne mig til en helt ny lærings- og vurderingsmetode. Det alt sammen nogle af de mange ting, som jeg skal vænne mig til. Men jeg glæder mig, meget.

Nu er jeg altså næsten klar til at starte, og det bliver helt vildt spændende. Jeg glæder mig til at dele alle mine tanker her på bloggen. I må endelig skrive en kommentar, hvis I har nogle spørgsmål eller indlægs-ønsker.

Hey derude

Velkommen til min blog! Jeg vil her skrive om livet som teenager om, hvordan de gode og knap så gode stunder er. I vil primært kunne følge mit efterskoleår og optil det. Derudover vil jeg dele nogle af de mange interesser, jeg har, med Jer, hvilket eksempelvis kunne være fotografering, træning, koncerter mm. Jeg håber, at I vil følge med!