View tracker

ANNIKALARSEN.SE

Numer hittar ni mig på annikalarsen.se In & kika och lämna en kommentar om vad ni tycker.

Vi ses!

Puss

Design your blog - select from dozens of ready-made templates or make your own; simply “point & click” - click here!

Likes

Comments

View tracker

Igår åkte vi till Klättercentret i Telefonplan för att just klättra. Det var säkert en 8 månader sen jag gjorde det sist och det kändes kan jag säga, hjälp vad svag jag blivit i axlar rygg och egentligen hela överkroppen.
Men det var lika kul att klättra för det och idag värker det lite överallt på mig. Vi tränade även lite på gymet där och jag rodde, körde massor av wallballs, getups och lekte lite med stången för att få in tekniken när det gäller lyft.
Jag känner verkligen att jag saknar känslan av att vara stark, alltså jag är vardagsstark men den där känslan att wow vad jag kan, det saknar jag. Men skönt att jag är på gång igen ❤️
Brukar ni klättra? Om inte så testa. Är verkligen roligt, sjukt utmanande och bra träning för hela kroppen.

Puss A

Likes

Comments

View tracker

BLOGGUTMANING

Den här veckan skriver vi om mellanmål. Ska man äta mellanmål och vad ska vi i så fall äta?

För mig går det i perioder med mellanmål, det beror lite på hur jag jobbar och tränar. Vilken tid jag äter frukost och hur långt det är till lunch. Vilken tid på dygnet jag tränar. Men en sak som jag alltid gör är att jag äter när jag är hungrig, inte för att klockan är en viss tid på dagen. Dock så brukar jag bli hungrig ungefär samma tid varje dag då jag normalt äter lunch och middag vid dem klassiska tiderna.

När jag äter mellis blir det ofta nötter, någon god rawfoodboll, eller sån god glass jag delade häromdagen (klick) . En annan favorit är chiapudding och tricket med chiapudding är mycket kryddor. Annars smakar den liksom inget och bara känns slemmig, speciellt om man inte är van att äta den och så klart vad har toppar den med.

Jag gör min på 1 dl mjölk ( havre eller kokosmjölk) och 2 msk chiafrön som jag sen kryddar och ställer i kylen i ett par timmar eller över natten. Oftast har jag 1 tsk honung i och favoritkryddorna är kardemumma, vaniljpulver och malen ingefära. Nästan alltid har jag skivad banan och hackade nötter på. Så gott!

Vad är ert favoritmellis?

Vill ni ha fler tips på goda mellanmål så kika in på länkarna här nere, Camillas bananpannkakor i muffinsformar ska jag i alla fall testa <3


Camilla, Ida J, Helena, Malin, Maria, Annika & Charlotta

Puss A

Likes

Comments

Häromdagen kikade jag in hos Emma och såg receptet på dem här godingarna. Om ni gillar jordnötssmör så kommer ni älska dem här! Jag gjorde dubbelsats direkt, ett tips då dem går åt ganska fort, hehe.
Klicka på Emma så hittar ni receptet ❤️

Likes

Comments

GRÖT MED CHIASYLT & HAVREMJÖLK

Jag älskar frukost, speciellt på helger när man kan sitta hela familjen och mysa. Kan erkänna att det oftast är mysigare i tanken. Det spills och tjafsas om vem som ska ha ägget i mitten osv. Men ibland sitter alla stilla och pratar och äter i lugn och ro och det är såklart dem små stunderna som gör att man längtar efter helgfrukosten.

En av mina favoriter på bordet är gröten, men det vet ni kanske redan <3 Här ovan är det havregrynsgröt med blåbärssylt och havremjölk. Hemmagjort såklart. Snabbt & Enkelt också.

Havremjölk

1 dl havregryn, 6 dl vatten, 1 msk naturell olja, 1 nypa salt och lite kanel och vaniljpulver. Bara att mixa, håller i kylen i ett par dagar. Kom ihåg att skaka den innan användning.

Blåbärssylt

Ett paket tinade blåbär, 1 msk honung, och vaniljpulver. Mixa och blanda sen i 3 msk chiafrön. Låt tjocka till sig lite i kylen. Funkar lika bra med hallon istället och är supergott på sconesen.

Smaklig spis <3

Puss A​


Likes

Comments

Tankar om dieter, mobbning och hälsa

Jag snöar lätt in på att läsa om mat, hur maten påverkar oss, vad man inte ska äta och varför. En sak jag tänkt på och som nästan hela tiden återkommer är hur olika dieter som lågkolhydratkost, vegan, paleo, rawfood- vilken som helst egentligen, hela tiden måste klanka ner på dem andra dieterna. Dietmobbning kan vi kalla det. Idiotförklara varandra hit och dit. Den här studien säger det, den andra precis tvärtemot. Antagligen har alla lite rätt men istället för den här hetsen om att det här är den rätta vägen, kan man inte bara istället se till likheterna och peppa varandra, kul att du gjort ett aktivt val för din hälsa. Självklart finns det extrema grenar av dieter som är lite galna och kanske inte helt hälsosamma. Men en sak som dem flesta dieter eller livsstilar har gemensamt är att man tar bort skitmaten. Läsk, chips, godis, processad mat och istället lägger till mera grönt, bättre kvalité på råvarorna, gärna ekologiskt. Är inte det bra val vilken diet man än har i ryggen?

Jag har länge haft min egen hälsosamma diet där jag tagit dem bästa delarna från dem olika dieterna som passar mig. Nu på senare tid har jag även minskat rejält på alla typer av animalier (kött, ägg, mjölkprodukter) mest för att jag tycker själva industrin är så äcklig. Och för vår världs skull. Jag vill gärna att mina barn ska ha en skog att gå i med deras barn när dem är vuxna precis som vi gör med dem nu.

Mjölk har jag inte druckit på över två år, min karl tycker det är livets dryck. Alla är vi olika. Självklart skulle jag önska att han tyckte som mig. Va enkelt allt skulle vara då. Men nu är det inte så men såklart älskar jag honom ändå. VI får mötas i mitten och det vore väl toppen om alla vi som gjort aktiva val när det gäller vår kost gjorde det samma för resten av folket som inte gjort det. Inte smutskasta dieter och bestämt visa att sin egen är bäst utan bara uppmuntra till en hälsosammare kost. Visa vilka alternativ som finns. Låt dem själva ta steget och läsa på, inspirera dem genom att bara fortsätta med din kost och visa att det inte handlar om bantning utan om en livsstil. Vore inte det härligt?

Vi pumpas med så mycket information hela dagarna när det gäller kost och hälsa att jag tror folk bara ger upp och fortsätter som vanligt istället. Det blir för mycket, vem ska man tro på? Alla vill ju ändå bara tjäna pengar och spelar det så stor roll egentligen?

Det som är så tråkigt med detta är att så många går och mår dåligt i onödan. Kosten gör så stor skillnad och när man känt den så vill man inte gå tillbaka. Många pratar om en balans. Tränar du kan du äta vad du vill, lördagsgodis, glass. Självklart kan man ha en sån balans och ändå må bra, i så fall- kör på. Det viktiga är att du mår bra men alla kan inte ha en sån balans och mår ännu sämre av att inte kunna ha det. Varför då uppmuntra till det när det finns så många goda och enkla alternativ att äta. Som man inte blir sjuk av eller får ont i magen.

Nej, jag tycker alla är värda att må bra och något som gör en stor skillnad är kosten. Gör ett aktivt val, läs på, var kritisk, se vad som passar dig och vart du befinner dig i livet. Det behöver inte vara svårt eller gå under ett namn. Ät mat och njut av det. För det är du värd. Du är värd att må bra. Kom ihåg det.

Puss & Kram A

Likes

Comments

ETT LITET TIPS BARA

Hej!

Hur mår ni idag? Bra hoppas jag <3

Jag sitter och läser för fullt, tog en liten paus nyss och åt en god glass till mellis. Så enkelt och gott.

Allt du gör är att mixa en avokado, en kiwi, frysta blåbär kanske 1 dl eller lite mer, fryst mango, 1 tsk gurkmeja och malen ingefära. Ett lyxigare mellanmål. Ett litet tips bara.

Nu ska jag läsa vidare.

Puss A

Likes

Comments

Jag åt världens enklaste och godaste lunch idag. Funkar bra precis som det är, vilket var så jag åt eller om man vill ha det som tillbehör till något.

Klyfta en sötpotatis och lägg i en ugnssäker form, på med lite olja, jag använde en ekologisk rapsolja. På med ett par nypor havssalt och in i ugnen på 200 grader i ca 35 minuter. Krydda med chiliflingor om ni gillar lite starkare, jag gillar sötpotatisen med bara lite salt.
Sen hade jag hummus kvar från middagen igår som jag åt till.

Hummusen gör du också enkelt själv, mixa två paket kikärtor med tre msk olivolja och ca 1 dl vatten. Krydda med pressad vitlök, jag har tre st klyftor. 1 msk malen spiskummin och 1 msk malen koriander, salt och peppar och saften av en hel pressad citron.

Så gott!

Likes

Comments

Vilken träningsvärk jag vaknade med idag! Och anledning, jag spelade handboll igår. Alltså så roligt, tror det var ungefär 8 år sen sist jag spelade.
Jag började spela i tvåan på lågstadiet och höll på långt upp i tonåren tills jag började intressera mig för annat som många andra som slutar med sina sporter. Tråkigt kan jag känna nu i efterhand.
Sen har jag spelat mer på skoj, nån träning ibland eller bara matcher.
Det jag älskar med handbollen är farten, ljudet och lagkänslan. Att man kämpar tillsammans, puschen, peppen, kramarna och high-five!
Jag tror det var därför som jag fastnade så mycket för WörkOuten, där är det samma fast utan boll.
Hursomhelst så är det alltså ett trim lag som startats för damer i min gamla klubb, och känslan att ställa sig i målet för första gången på många år, jag var så sjukt nervös. Det gör ju ganska ont att få bollar skjutna på sig, haha vad sjukt det låter när jag tänker på det och där ställer man sig frivilligt. Men jag älskar faktiskt att stå i mål. Ha försvaret framför sig, läsa spelet, snacket och känslan när man gör en grym räddning slår det mesta!
Och nu ska jag få göra det varje söndag, så roligt!
Vi har plats för några fler i laget så om du också är sugen på att spela med oss så skicka ett mail till mig så berättar jag mer, aktivaannika@gmail.com är adressen.
Ha en härlig måndag nu alla fina ❤️
Kärlek A

Likes

Comments

I fredags blev jag ompysslad av världens bästa Emelinda, ni vet när man går på ansiktsbehandling och dem lägger en mask och säger så får du ligga här en stund och så kommer jag snart och så ligger man där och bara ligger, känner ni igen? Så är det inte när man går till Emelinda utan du får massage under tiden, hon pratar och berättar om din hud, ger dig tips på kost och andra saker som påverkar huden som stress eller fel produkter. Man känner att hon genuint vill dig väl och att du och din hud ska må bra.

Det här känns extra viktigt för mig som har haft en riktig probelmhud, man vill liksom kunna njuta när man ligger där och inte skämmas för hur man ser ut i huden. Man vill känna sig trygg och lita på den som behandlar dig. Det gjorde jag här hos Emelinda och jag vill varmt rekommendera henne för er. Ett extra plus är att jag kände mig så fin när jag gick därifrån inte röd och flammig som jag brukar göra när jag gått på behandling.

Om ni också vill unna er 105 minuters njutning, okej portömningen njuter man väl direkt inte av men allt annat, så in och boka här(klick), kanske kan vara ett tips för farsdagspresent också?

FÖR DU ÄR VÄRD DET

Likes

Comments