Så efter Camera Obscura tog vi oss till slottet i Edinburgh. Utsikten var ingenting att klaga på och slottet ser verkligen magnifikt ut. Det spöregnade dock vid det här laget och efter den fantastiska upplevelsen på Camera Obscura i kombo med ett par hungriga magar så strosade vi mest bara runt lite 'bara för att'. Det kostade också lite för mycket för vår smak att gå in. Men det hela berodde nog på vädret och att vi var hungriga haha!

Vi åt sedan mat på ett superb hamburgerställe för att se hur solen började kika fram bakom molnen. Vi bestämde oss då för att inte ställa in vår tripp till Arthurs Seat och tog en billig taxi så långt upp för kullen som var möjligt. Så fort vi klev ur taxin så fastnade vi för den vackra naturen och tog oss lite bilder innan det var dags att klättra upp för berget! Det tog sin lilla tid, men det var så värt det! Vi hade dock glömt att det kanske vore bra om vi haft med oss vatten... Vi hade istället lagt fokus på att köpa en liten flaska whisky så vi kunde ta oss en sipp eller två när vi kommit upp på toppen (prioriteringar gjorda rätt!)! Efter mååånga bilder av den fantastiska vyn (som INTE ALLS gör den rättvisa egentligen!) så tog vi oss ner. Vi tog oss en Uber tillbaka till hotellet igen, och det var nog där och då vi blev kära i Uber och tog det sedan överallt senare under resans gång haha!

Arthurs Seat är ett BIG yes yes att besöka när ni är i Edinburgh!

/ Linn Ahlberg

Igår var jag och skrev på kontraktet till lägenheten och tog mig en titt på hur den såg ut. Har ju varit där förr eftersom det är en kompis som hyr ut, men det var ett tag sedan så det kändes härligt att få sig en titt innan jag flyttar in! Tror det kommer bli så himla bra. Är verkligen otroligt peppad nu inför flytten! Tänka sig att det faktiskt inte alls är lång tid kvar, 19 dagar närmare bestämt! Och då har jag ju massor med saker som förhoppningsvis gör att tiden går lite fortare. Hela kommande helgen försvinner ju väldigt snabbt på grund av Budapest-resan. Helgen därpå ska jag till ex-lägenheten och packa ihop mitt liv, och ja, sen flyttar jag ju. Så har jag ju VFU:n mitt i allt som tar upp min vardag och en examination som ska prioriteras. Livet faller på plats med andra ord! Ska definitivt pynta hela lägenheten när jag flyttar med massa julsaker. Ska förvandla lägenheten till en mys-zon helt klart!

/ Linn Ahlberg

Det sjukaste är väl ändå hur livet kan ta en sådan plötslig vändning? Bara från dag till dag eller från månad till månad kan allt så hastigt ändra sig. Jag har i alla fall några roliga saker att se fram emot, och det är väl sådant jag egentligen lever för! Jag är expert på att boka in mig på mängder med saker och älskar äventyr - stora som små. Nästa vecka åker vi ju till Budapest (Ungern) som jag tjatat om ett tag nu. Det ska bli riktigt roligt, och det blir faktiskt min femte resa för i år! Ett helt nytt ställe dessutom. Det blir nog åttonde nya staden i Europa jag besökt för i år också. Har verkligen utforskat mycket nya städer detta år!

Sen helgen efter det har jag faktiskt planer på att packa ihop mitt liv i ex-lägenheten för sedan helgen efter fira Emelie med middag, och flytta in i nya lägenheten. Längtar som tusan efter flytten nu! Sen kommer jag bara bo där en vecka innan jag drar iväg igen på resa till Irland den 16:e. Har nämligen bokat flyg till London där jag ska möta upp en vän som jag och Johanna träffade på under resan till Edinburgh. Han ville bila till Irland så det är ju en pågående planering vi klurar på. Så det blir ju otroligt roligt!

Så är det ju inte lång tid kvar till julafton och nyår! Inte heller examen. Jag tror ändå att december-månad kommer bli en bra månad. Även om jag inte är ett så stort fan av snön och kylan så har jag trots det gått runt med ett smile på läpparna. Tror det kommer vara en månad som bara flyger förbi! November har ju faktiskt -mot alla odds- sprungit förbi fortare än vad jag trodde. 👏

/ Linn Ahlberg

Återigen en uppdatering från mitt liv! Anledningen till att jag inte skriver så mycket är för att jag, som många vet, just nu inte har något eget hem utan bor hos mina föräldrar under min VFU (/praktik). Jag är så tacksam att jag får bo här, men såklart så är det inget konstigt att det är svårt att slappna av när man har alla sina saker på ett ställe där man inte längre bor. Jag har ju bara det allra viktigaste här, och så har jag även lite saker hos Johanna som jag sovit hos på helgen. Men, efter denna helg är det bara TVÅ helger kvar, sen flyttar jag! Kom underfund med det igår att det faktiskt inte ens är en månad kvar. Jag måste därför bege mig till ex-lägeheten och packa ihop mina saker, vilket kommer ske om ett par veckor.

Annars går VFU:n toppen! Jag har fått ett så bra ställe med en väldigt bra handledare. Det gör att tiden utan eget boende och -allt annat som är lite tuffare- blir mycket enklare att hantera! Snart är hela två veckor avklarade och jag beger mig snart även iväg till Budapest med Johanna och Tobbe. Tänk, det behöver jag.

Har mycket fina planer framöver som jag ser fram emot, och det håller faktiskt mitt humör och mående på TOPP! Så jag hoppas att jag kan återkomma med lite mer uppdateringar inom kort. Ska lägga ut mer om Skottland också såklart! <3

/ Linn Ahlberg

Andra hel-dagen i Edinburgh började vi på Camera Obscura. Det är ett museum med massor av häftiga illusioner av olika slag. Värst var den färgglada tunneln ni ser på bilden ovan... Det snurrade något så förfärligt när man gick in i den, så det kändes som man skulle ramla åt sidan! Bland annat var det ett par med sin son där som inte klarade gå igenom tunneln, så dom frågade om Johanna kunde ta med honom så han fick gå haha! Det här är verkligen någonting man måste besöka om man är i Edinburgh! Kommer inte ihåg det exakta priset, men det var prisvärt + att som student får du rabatt på priset!

/ Linn Ahlberg

Nu var det länge sen sist igen! Jag har haft fullt upp faktiskt, så har inte haft tid och inte heller någon lust till att skriva. Inte heller till att läsa några bloggar överhuvudtaget. Men tänkte att jag slänger upp en liten uppdatering nu när jag faktiskt har tid! Har flyttat in hos föräldrarna nu i väntan på min lägenhet som jag ska flytta in i sen i december. Har min VFU (verksamhetsförlagda utbildning) där mina föräldrar bor. Så som jag tidigare nämnt passar det rätt bra att bo där nu i november. Det är trots allt inte så många dagar det handlar om, och jag hoppas att november går fort!

Annars har jag varit sjuk i omgångar. Just nu hostar jag som en galning. Hoppas verkligen på att det går över. Imorgon börjar VFU:n och det ska bli spännande att se hur det är på denna förskola. Jag hade min praktik första året på gymnasiet där, så det ska bli intressant att se hur det ändrats sen dess! Det var ju ändå ett tag sedan...

För övrigt rullar väl livet på... Det är kämpigt att förlora ett stadigt liv. Främst att behöva fixa allt praktiskt runt om det samtidigt som livet måste rulla på som vanligt. Det är en erfarenhet, speciellt när man är vuxen. Jag är glad att jag har så många grymma människor i mitt liv dock - ni rockar!

/ Linn Ahlberg

Resterande del av dag ett i Edinburgh gick vi runt och hittade flera Harry Potter-ställen. Bland annat J.K's handavtryck. Vi hittade Victoria Street med färgglada butiker, lite traditionella telefonkiosker, fin utsikt över slottet och så piercade vi oss också! Varsin smiley, och det kan ni ju inte ha missat om ni följer mig! Vi åt även lunch på ett sushi-ställe och beställde in en sushi-båt. Supergott!

Skulle verkligen rekommendera att gå utanför slottet och fotografera där eller bara njuta av utsikten. Även att hitta ett litet avsides ställe för att äta lunch på. Sushistället låg inte på High Street (som är "the main road") utan lite avsides. Billigt och gott!

/ Linn Ahlberg

Godmorgon! En ny vecka och även sista veckan i oktober. Jag välkomnar inte november särskilt mycket då jag inte alls tycker om den kalla och gråa månaden. Det är för mig den värsta månaden på hela året! Men, jag kommer ha VFU hela november och jag hoppas innerligt att den går snabbt! Då välkomnar jag hellre december då det händer massa skoj. November är bara en "mellan-månad", som det var när man fyllde 17 eller 21 haha. Idag ska vi bara fixa i ordning oss och sen bege oss iväg till stan för att kolla in studieplatserna dom gjort som ligger mitt i stan. Congrego heter det och vi har inte varit där så vi tänkte ta en titt och se om vi kan plugga lite där. Så det blir min dag... Plugg och plugg. Helt okej ändå. Ha en fantastisk start på er vecka! <3
/ Linn Ahlberg

Gårdagen började med att jag och Johanna tvättade all vår smutstvätt. Så skönt att återigen ha rena kläder! Så vid halv tre gick vi mot Frida och Jimmy och började sedan pynta lägenheten med massa Halloweenpynt (bilder ovan lånade av @fridapng) som ​vi alla köpt. Blev så fint! Runt 19 började alla droppa in och det blev båldrickande, beerpong, allsång och en trevlig förfest innan vi begav oss till Satin. Vid runt 04 var jag hemma igen och nu på morgonen beställde vi som sov hos Johanna pizza och tittade på serie. Trötta som bara den! Men söndagen har verkligen bestått utav en slö-dag, och bra är väl det. Det har varit mycket nu senaste tiden!

Nu börjar även en ny vecka imorgon som blir helt ledig för min del. Ska bara jobba på torsdag, men annars är det plugg inför fredagens examination som gäller för min del. Sista veckan jag bor hos Johanna också innan jag flyttar en månad till mamma och pappa. Sen i december flyttar jag ju tillbaka till Örebro igen. Längtar verkligen för även om jag trivs bra hos både Johanna och föräldrarna så är det ju alltid skönt att ha ett eget place. Speciellt att kunna ha alla sina saker på haha! Just nu lever jag ju bara på mina viktigaste saker och kläder haha. Men, hoppas ni haft en fantastisk helg. <3

/ Linn Ahlberg

Gårdagen spenderades med en tur på stan. Vi åt lunch på Burger Love och fixade lite ärenden innan vi till slut kom hem lite senare vid halv tre. Jag tog ett varmt bad och Johanna en powernap. Sedan fick Johanna besök och jag cyklade iväg för att dricka några öl hos en kompis. Han bjöd även på goda hotshots! Strax innan 23 kom jag hem och då var det skönt att bara vara medan Johanna lagade i ordning mat åt oss eftersom vi missat lite grann att äta. Blir så när man äter ute och man blir alltid så propp-mätt haha.

​Idag så vaknade jag relativt tidigt och nu ska vi strax till stan för att möta upp Frida. Blir lunch och sedan hitta det sista till Halloween-festen imorgon som vi anordnar! Senare ikväll tänkte vi bara ta det lugnt och mysa. Ladda inför morgondagen helt enkelt! Bilderna ovan är från i lördags då vi hade en Make-up dagsfiesta. Johanna tog bilder med sin polaroidkamera, och hur härliga blev dom inte? 👏

/ Linn Ahlberg

När vi kom till Skottland åkte vi direkt in till Ediburgh med buss, vilket tog cirka 30 minuter. Det var väldigt smidigt och vi hade i förväg köpt biljetter så det var bara att hoppa på bussen och åka. Lägenheten låg ett stenkast från Edinburghs tågstation och verkligen mitt i smeten, så vi gick bara någon minut så var vi framme. Vi var dock tvungna att vänta en stund innan vi kunde checka in så vi åt mat på KFC som låg precis bredvid vår port. Väl incheckade kollade vi in lägenheten som skrek "LYX!" och sen begav vi oss ut för att kolla läget lite och gå till Primark. Där fanns det inte väldigt mycket saker, men jag köpte en Harry Potter-tröja, örhängen, en topp och ett par vantar om jag minns allt rätt. Vi gick sedan och handlade så vi hade frukost och mat i lägenheten och gick sen för att se på film och sova. 😊
Den första riktiga dagen i Edinburgh så började vi med att hitta The Elephant House. Där började J.K Rowling att skriva Harry Potter-böckerna. Vi beställde in tre olika frukosträtter som vi delade på. Sen kikade vi in lite bilder som satt uppsatta, utsikten som var amazing, och gick sedan in på toaletten för att beskåda väggarna där som var fulla med klotter! Där tog vi fram Johannas polaroid-kamera och knäppte en bild som vi smackade upp på väggen!
Efter vår vistelse på The Elephant House gick vi till Greyfriars Gravejard och letade efter Voldemorts grav. Vi hittade den till slut! Håll utkik efter del två av dag ett i Edinburgh. Kommer mer lite längre fram! 😊
/ Linn Ahlberg

När jag kom hem från Skottland (som var otroligt roligt och behövande för både mig och Johanna) så var det som ni kanske vet lite rörigt för min del. Jag tog en liten paus härifrån, men redan efter några dagar efter jag skrivit det inlägget kände jag mig bättre. Ville dock bara vara och hade ingen lust till att skriva. Saken var den att jag och min sambo valde att göra slut. Vi var helt ense och såklart är det ju trist, men vi är ändå glada över att vi är ense och att vi fortfarande är vänner. Så just nu bor jag hos Johanna och kommer göra det hela nästa vecka också. Sen börjar min VFU som jag kommer ha där mina föräldrar bor, så då kommer jag bo där under den perioden.

Efter VFU:n flyttar jag in i en lägenhet i Örebro i 6 månader och då kommer jag under tiden leta efter en 2:a då jag helst vill ha en större lägenhet än den på cirka 40kvm som jag kommer bo i. Jag är i alla fall peppad och mår så mycket bättre nu. Jag går in i en ny period nu i livet som jag inte trodde jag skulle göra. Jag är även så lyckligt lottad över min familj och mina vänner. Speciellt Johanna och mina föräldrar som öppnar sitt hem för mig! Ni är bäst! Jag mår i alla fall toppen och kommer försöka göra lite fler updates här inne nu. 👋

/ Linn Ahlberg

Tror jag aldrig haft en aktiv bloggpaus någon gång. Men på grund av personliga omständigheter så måste jag ta en paus härifrån. Har annat att lägga mitt fokus på! Jag hoppas jag kan vara tillbaka inom kort, men helt ärligt så vet jag inte hur länge det kommer bli! Ni lär märka när jag är tillbaka igen! 🌸

/ Linn Ahlberg

Nu är jag hemma igen efter en väldigt intensiv resa i Edinburgh, Skottland och Watford, England. Vi har verkligen haft fullt upp non-stop och jag tänker skriva mer om resan när jag känner att jag får tid och lust! Just nu är det mycket kring annat som behöver komma först så jag har inte haft tid till att skriva någonting alls egentligen! Denna vecka började med en resa hem till Sverige igen och jag var hemma vid 01 på tisdagsmorgonen. Var tvungen att kliva upp tidigt på grund av seminarium på förmiddagen och två timmar utomhus på eftermiddagen. Inte alls peppande! Det är kallt här i Sverige om man jämför med Skottland och England! När jag kom hem kraschade jag i sängen för att ta igen alla förlorade sovtimmar.

Nu tänkte jag hoppa in i duschen och försöka landa i att jag är hemma och måste till jobbet imorgon mellan 9-17! Jag hoppas veckan går snabbt i alla fall!

/ Linn Ahlberg

Här har det varit usel uppdatering! Men vi har verkligen haft fullt upp dessa dagar. Klättrat upp för berg, varit på oktoberfest och festat loss med skottar och irländare! Igår var vi även på ett Harry Potter-event där vi var på en great hall feast och hade potion class. Idag har det krånglat lite för oss men äntligen kunde vi landa på hotellet i London, Watford. Vi har ätit och tittat på film. Samlar på oss energi till morgondagen då vi ska till Warner Bros! Mer uppdatering om dagarna i Skottland kommer senare! 👋