Vata råd!

Ayurveda gör det enkelt för dig att upprätthålla och förbättra din hälsa. De många faktorer som påverkar din hälsa kan sammanfattas i tre kroppstyper (Doshas) . Dessa tre Doshas heter Vata, Pitta och Kapha. De kontrollerar funktionen hos naturen omkring oss och även vårt eget kroppsliga-själsliga system. Om de tre Doshas är i individuell balans (dvs. rätt balans för den enskilda personen) har personen god hälsa, känner sig bra och utstrålar naturlig skönhet.

Flera faktorer påverkar balansen i våra Doshas - till exempel våra dagliga rutiner, vår kost och årstidernas växling. De tips jag berättar om är tänkta att hjälpa dig att behålla din inre balans. Överväg dessa tips som rekommendationer, inte som stränga regler, och inför dessa förändringar i kost och livsstil stegvis. Ayurveda bör berika ditt liv, inte begränsa det, och allt sammantaget bör ditt mål vara att prova något nytt, gilla det och att må bra.

Kosten.

Under höst och vinter så har vi vatatid. Det är kallare, blåsigare och torrare väder. Därför kan och bör du nu äta något mer och kraftigare mat. Om vår kost är för lätt kan den starkare matsmältningen som är i vatatid lätt börja förbränna kroppens egna vävnader och vår Vata kommer ur balans. Vind och kyla leder likaså till en ökad Vata. Det är lätt att förstå om man betänker att Vata främst förknipas med egenskaper som "luftig", "torr", "kall" och "oregelbunden". Av denna anledning kan följande Vata-reducerande åtgärder speciellt rekommenderas inför och under vintern.

Välj med fördel varm och närande mat, ät gärna blötlagda mandlar och andra nötter, blötlagda torkade frukter såsom dadlar, russin eller fikon (tips: servera med grädde och kanel).

Undvik kalla drycker och välj istället varma drycker. Vata te är speciellt bra att dricka under vatatiden, som ju är höst och vinter. Att regelbundet dricka varmt vatten kan också starkt rekommenderas. Vattnet ska koka försiktigt i ca 15 minuter, i en kastrull utan lock. Häll det sedan i en termos och drick i små klunkar under hela dagen. Det både värmer och rensar kroppen på gifter o slagg.

Undvik stimulantia såsom kaffe, svart te och cigaretter, eftersom dessa snabbt sätter Vata ur balans.

Minska ditt intag av rå mat, sallader, vitkål, blomkål, broccoli etc. och torra livsmedel såsom okokt havre, knäckebröd eller cornflakes med kall mjölk.

Välj med fördel smaker som "söt", "sur" och "salt" under denna årstid

Välj Vata-balanserande kryddor som kanel, fänkål, anis, muskot, kumminfrö, kardemumma, lakrits, kryddnejlika, ingefära, persilja och basilika för att nämna några. Vill du göra det ännu enklare så kan du välja en färdig kryddblandning som heter Vata Churna och finns att beställa på vedalilas webshop. I den ingår många av dessa kryddor.

Varm och Mjuk

Vata besitter kvaliteterna "kall" och "torr" och kan därför balanseras med värme och fukt. En helkroppsmassage på morgonen är en av de trevligaste Vata-balanserande kurerna. Massera hela kroppen med varm "mognad" sesamolja – eller med Vata massageolja, som innehåller Vata-balanserande örter – och lämna oljan på kroppen under några minuter för att låta den tränga in i huden. Denna massage har en lugnande effekt på nervsystemet, stärker cirkulationen och bidrar till att avlägsna gifter ur kroppen. Din dusch eller ditt bad därefter bör också vara behagligt varmt. Ett varmt fotbad på kvällen lugnar också din Vata på ett mycket trevligt sätt.

Sätt på dig varma kläder i naturliga material (t.ex. fin lammull) och undvik helst dragigt eller torrt inomhusklimat.

Slemhinnorna i näsan är särskilt känsliga vid kallt väder. Då är ett bra tips att dra upp lite sesamolja i näsan.

.

Daglig Rutin

På vintern, då ämnesomsättningen och den fysiska styrkan är starkare hos friska människor än vid andra tider på året, kan du gärna bli mer fysiskt aktiv. Se dock till att inte bli för utmattad utan försök uppnå en hälsosam balans mellan aktivitet och vila. Förutom tillräckligt med sömn så är ett regelbundet utövande av Yoga och meditation en nyckel till avkoppling, helande och föryngring. Hundratals vetenskapliga studier har visat dess anmärkningsvärda effekt inom olika hälsoområden.

Regelbundenhet bör vara en punkt av särskild vikt i din dagliga rutin, eftersom det hjälper till att balansera Vata. Ät därför dina måltidet på regelbundna tider, gå till sängs vid ungefär samma tid - inte för sent – och gå alltid upp vid ungefär samma tid varje dag. En regelbunden daglig rutin utan för mycket stress stödjer balansen hos de tre Doshas vilket resulterar i en klar förbättring av ditt fysiska och psykiska välbefinnande.

Minska på allt som kan äventyra balansen i din Vata Dosha, speciellt på hösten och vintern. Detta innebär först och främst stressfaktorer så som för mycket press på jobbet, långa resor, sena sovtider och för mycket TV-tittande. Läs – kanske som omväxling - en god bok eller lyssna på lite avslappnande musik och ge ditt hem en mer lugnande atmosfär med balanserande Vata Aromolja.

De viktigaste åtgärderna för att kunna behålla värmen och glädjen:

  • En hälsosam blandning av aktivitet, vila och motion, tillräckligt med sömn och meditation.
  • Stärkande, näringsrik och varm mat.
  • Regelbundna dagliga rutiner, speciellt regelbundna matvanor.
  • Värme – varm oljemassage, varm mat och varma kläder.

Stärk kropp och själ med Ayurvediska kosttillskott.

Så ta till dig de råd som känns bra och strunta i resten, allt beror också på vilken kroppstyp/ dosha du själv har, hur påverkad just du blir av hösten. Ju mer vata man har i kropps konstitutionen, ju jobbigare upplevs hösten.

Ha det bra, vi hörs. Kram. Agneta.



Likes

Comments

Ayurveda är gammal indisk läkekonst och är som jag tycker grunden för ett hälsosamt liv. Att leva efter ayurvediska råd utifrån en själv är att förebygga att obalanser och så småningom krämpor och sjukdomar uppstår.

Om man känner sig sjuk och går till läkare för att man mår dåligt så visar proverna ofta att man är frisk, men man känner sig ju inte frisk eftersom man sökt läkare. Då går man hem igen och fortsätter med livet som tidigare, men då fortsätter symtomen och blir sakteliga värre o värre och kanske efter 5-10 år så går jag tillbaka när jag har blivit riktigt sjuk och då konstateras det hos läkaren att jag har en sjukdom som jag ska få hjälp för. I en ayurvedisk hälso konsultation läser man in obalanser i pulsen på klienten och ser tidigt om en person har ohälsa. Man pratar mycket, frågar och diskuterar hur personen fungerar i sin vardag.

För 100 år sedan så funkade de primära funktionerna. Idag är det just de primära funktionerna som inte funkar, äta, skita, sova…..

Och om inte de primära funktionerna är i balans då utvecklar vi ett dåligt mående och på sikt allvarligare sjukdomar.

Jag tänker att påfrestningarna på människan och nervsystemet också har blivit så mycket större via dator, tv, mobiler…

Många ungdomar mår dåligt, de utsätter sig hela tiden för strålning från datorer, mobiler och tv. Det gör att de får sömnproblem tidigt i ålder, vänder på dygnet, orkar inte med skolan, äter på oregelbundna tider och en dålig cirkel är igång och hälsoobalanser börjar gro. Dessa egentligen enkla primära basfunktioner som Ayurveda anser är grunden till hälsa.

Otroligt många är stressade idag. Stress gör att vi inte känner hunger och det är otroligt viktigt för att mag och tarmsystemet ska fungera.De vilda djuren är inte stressade, de är i balans, de äter när de är hungriga och kan känna av vad som är bra för dem. Människan har inte instinkt kvar att känna av vad som är bra att äta och inte.

Vi lyssnar inte längre på hur det känns i kroppen. T.e.x, om jag är trött så vilar jag, istället tar jag en till kopp kaffe….

Jag är ledsen, men hinner eller vill inte gråta utan trycker ner det.

Enligt ayurveda har varje individ sina speciella utmärkande egenskaper som formar hennes personlighet och varje människa består av tre element, så kallade "doshor", kroppstyper, som representerar de fysiska, kemiska och psykologiska funktionerna i kroppen. Som ayurveda rådgivare försöker man förstå hur och varför obalanser uppstått i "doshorna" och ger därefter råd hur man balanserar dem igen.

Genom att förstå vilken eller vilka "doshor" som dominerar ens kroppstyp kan man också förstå varför man reagerar olika på psykisk och fysisk stress, varför vi har olika sätt att tänka, planera, agera, lösa problem, hantera konflikter, ta till oss ny information och så vidare.

De obalanser, krämpor och sjukdomar som drabbar oss hänger ihop med vår "dosha". Man menar att det som händer med oss inte är någon slump, att allt har en orsak och en verkan.

De tre "doshorna" förekommer hos alla människor, men i olika kombinationer. Man kan ha mer eller mindre av en eller ett par, sällan lika mycket av alla tre.

De råd man får utifrån en ayurveda konsultation kan vara allt från specifika örter som skapar balans, råd om maten och vardagliga råd runt rutiner m.m... 

En del tänker att det passar mer med ayurveda i Indien eftersom det kommer därifrån, att det är lite mode att hämta allt långt bortifrån, att man tror att det är andra kulturer som vet bäst runt alla alternativa metoder. Jag tänker att vi bara har glömt bort alla gamla svenska råd om örter och läkeväxter och dessutom finns det rädsla i detta eftersom det inte är allt för länge sen häxorna brändes på bål. 

Jag, som hälsorådgivare inom ayurveda har alltmer gått över till nordiska läkeörter, med samma eller till och med bättre effekt än de indiska, allt ändå utifrån den ayurvediska läran. 

Jag tänker också att de Nordiska örterna är gjorda för oss nordbor eftersom de växer här, att det är bra att äta det som växer på plats. 

Nästa inlägg blir om vilken dosha som dominerar hösten, varför många mår dåligt när hösten rullar in och vad vi kan göra för att må så bra som möjligt under denna tid.

Sköt om er. Kram. Agneta.


Likes

Comments


Nu ska alltså jag Agneta Charlotte Eliasson bli en bloggare. Jag som inte ens gillar att sitta vid datorn, mest för att jag inte vill ha i mig en massa ohälsosam strålning och för att det tar tid från annat. Och inte är jag nån facebookmänniska heller. Jag tycker att det är en konstig värld på facebook, ytligt på nåt vis. Och att människor förskönar sina liv, vilket kan skapa både mindervärdeskomplex och prestationsångest hos människor som inte tycker sig leva upp till allt detta. Det ska bakas, lagas middagar, träffa BÄSTA vännerna, ha det bra med BÄSTA mannen, mys med BÄSTA familjen och så vidare. Dessutom ska alla helst informeras om vad du gör hela tiden, när du klev upp, vad du åt till frukost, när du gick på toa. Och jag känner att vem tusan bryr sig om det. Det finns säkert fördelar också med facebook. Och nu ska ju också jag dela med mig av mina tankar, om än på ett lite djupare plan och mycke inriktat på hälsa eftersom det är mitt största intresse och också mitt jobb att hjälpa människor till en bättre hälsa på alla plan. På min blogg kommer framåt att finnas olika hälsoråd som jag hoppas ni kommer att ha nöje och nytta av. Vi hörs vidare.....Agneta.

Likes

Comments