Nu är det snart bara 2 veckor kvar till vi är hemma i Sverige igen. Så denna vecka har vi passat på att göra en massa. Corre va sjuk några dagar men i onsdags var hon på benen igen så då åkte vi till Rancho Luna, stranden utanför Cienfuegos. Det va en härlig dag med bad i havet och solande 😊
Nästa utflykt blev i fredags när vi tog taxin till Santa Clara, en stad ungefär 6 mil bort. Den är som mest känd för Che Guevaras insatser där under revolutionen, så det fanns mycket historiskt att kolla på. Vi åkte först till ett stort monument med en enorm staty av Che. Där fanns det även ett museum med saker från hela hans liv. Staden var riktigt mysig och vi gick bland annat förbi en tobakfabrik där det satt personer i långa rader och rullade cigarrer. Det va häftigt att se! På vägen hem stannade vi vid ett hus på landet för att köpa mango. En helt fantastisk gammal kubansk man ägde mangoodlingen och vi fick köpa en hel hink mango (typ 24 st) för knappt 10 kr! Helt otroligt 😃
Veckans sista utflykt gick till Caleta Buena igår. Där var vi vår första helg i Kuba men det var så otroligt vackert så vi var tvungna att åka tillbaka! Vi drack drinkar, solade och snorklade - en riktigt bra lördag 😊

Självklart har vi pluggat en del också, men det är inte så roligt att berätta om 😉 i morgon är det första maj vilket verkar firas ordentligt här i Kuba. Så det blir spännande att se. Hoppas alla har en bra Valborg!

Det var ett tag sedan vi skrev här på bloggen. Livet har rullat på här och vi njuter lite extra den här veckan eftersom universitetet är stängt. På förmiddagarna har vi solat uppe på vårt tak och på eftermiddagarna har det regnat så vi har suttit inne och pluggat för det mesta. Idag så ställde vi dock klockan tidigt för vi skulle ut på utflykt till ett ställe som heter Guanaroca. Det är ett naturreservat med flamingos som inte ligger alltför långt ifrån Cienfuegos. Taxiresan dit tog 20 min och på plats fick vi en rundtur i ”parken” som bland annat innehöll en båttur. Det var så häftigt att få se alla flamingos på rätt så nära håll. Det var ca 300 flamingos här nu men när det är som mest kan det vara 3000, väldigt häftigt!

Veckorna springer iväg i rasande fart och på tisdag har vi redan varit här hälften av tiden! Under veckan som gått har plugget rullat på bra med några intervjuer och en del skrivande på uppsatsen. Det visade sig att påsken inte va en högtid som firades särskilt mycket här i Kuba. Förutom att alla var lediga igår på långfredagen har vi inte märkt någon skillnad från andra dagar. Så vår påskmiddag har bestått av mango och annan god frukt, tonfiskmacka och chips 😉

Igår åkte vi en halvdagstur till ett ställe i bergen bortanför Cienfuegos som heter El Nicho. Det är en naturpark där man vandrar omkring några kilometer och stannar vid naturliga vattenkällor och vattenfall. Det var så vackert! Vi bokade hela turen via en resebyrå så det ingick busstur, inträde och lunch. Vi äter i princip bara vegetarisk mat här (köttet köps på gatorna där de hänger i 30 graders värme, inte så frestande). Så vår lunch på restaurangen i parken bestod av ris och bönor (Kubas specialitet), sallad med kål och tomat, kokad sötpotatis och en tallrik med ris blandat med grönsaker 😁 Men det var en riktigt härlig dag och vi fick bada i källorna med helt klart vatten. De hade inte hunnit värmas upp ordentligt än så det var kring 20 grader bara, så det var uppfriskande! Det märktes tydligt att det har varit torka i provinsen väldigt länge för vattenfallet var tydligen betydligt smalare än det brukar vara. Det går även att se på landsbygden där allt är hur torrt som helst 😕

Påskhelgen blir annars lugn för vår del. Tar nog en tur till stranden utanför stan i morgon om det inte blåser så mycket. Nästa vecka är universitetet stängt då det firas att kubanerna vann slaget vid Grisbukten. Då blir det en del plugg hemma för vår del och så ska vi åka och kolla på flamingos!

GLAD PÅSK till er alla!! 🐣

Igår så åkte iväg på utflykt till Varadero. Varadero ligger på norra sidan av Kuba, nära Florida. Taxin hämtade upp oss kl. 7.30 på morgonen och vi fick åka i en riktigt fin och gammal amerikansk bil. Det tog ungefär 2,5 timme till Varadero och vår plan var att först åka till en gammal grotta. Grottan heter Cueva de Ambrosio och både mayafolk och afrikanska slavar har hållit till där. På grottväggarna fanns det flera målningar från både mayafolket och slavarna och längre in i grottan fanns det massvis med fladdermöss. Det var riktigt häftigt att se.

Efter att ha varit i grottan åkte vi till stranden för sol och bad. Den här stranden var verkligen den finaste vi sett hittills. Så lång, så mycket vit sand och så klart vatten. Det var underbart. Men det märks att Varadero har påverkats mycket av turismen. Varadero är inte alls likt resten av Kuba. Det var massvis med stora hotellkomplex, restauranger och småaffärer. Kl. 16 åkte vi tillbaka till Cienfuegos igen och när vi väl var hemma åt vi frukt, yoghurt och chips till middag.

Igår stod vår taxi, med vår favoritchaufför Yandrey, och väntade kl 8.30 och vi åkte iväg mot Trinidad. Det är en stad som ligger ungefär 8 mil från Cienfuegos som vi hade hört skulle va väldigt vacker. På vägen dit hände märkligaste grejen då helt plötsligt  vägen fylldes med massa enorma, röda krabbor!! De skulle ta sig över vägen och fortsätta ner mot havet men det kan inte va många som klarade sig för det låg mosat krabbskal överallt, helt sjukt. Yandrey stannade bilen så vi fick ta kort 😊

Väl framme i Trinidad vandrade vi omkring bland fina byggnader och mysiga gator. Arkitekturen va väldigt annorlunda från Cienfuegos så det va kul att se! Vi letade efter ett fik för att ta oss en kaffe men det gick inte så bra så vi åkte vidare mot Playa Ancón istället 😊 det är en strand som ligger ca 2 mil från Trinidad och det va så vackert! Det låg ett fint hotell i anslutning till stranden och det märktes att många va där på lyxiga all inclusive-semestrar. Där låg vi och solade hela dagen på varsin solstol och badade i ljummet, turkost vatten. Ingen av oss hade testat att dricka kokosmjölk ur en kokosnöt så det beställde vi. Ingen succé dock, det va inte så gott! 😁

När vi va tillbaka i Cienfuegos på kvällen gick vi till ett ställe som heter Terry där ett band från stan spelade. Där fick vi testa på att dansa lite salsa! Det är så svårt och man känner sig så fruktansvärt stel haha. Men med lite övning kommer vi nog kunna röra på höfterna tillslut 😉

I torsdags åkte vi in rätt tidigt till universitetet. Vår plan var att skriva ut några av våra enkäter och fråga studenter om de ville fylla i dem. Som tur var var varken papperet slut eller elektriciteten borta. Men eftersom resurserna verkligen är begränsade här så sprang vi omkring på hela universitetet och bad professorer om utskrifter. Det slutade med att vi hade 27 enkäter och när vi bad studenterna att fylla i dem gick de åt på en gång. Studenterna var verkligen oerhört hjälpsamma. Så redan vid kl 12 var vi hemma igen och då gjorde vi oss redo för kl 13 var taxin här som skulle ta oss till Rancho Luna.

Rancho Luna är den strand som ligger närmast Cienfuegos. Den ligger ca 2 mil bort. Stranden var superfin och vattnet med. Dock så blåste det oerhört mycket och vi fick verkligen sand överallt. Tillslut så kom vi på att det var bättre att ligga och sola nere vid vattenbrynet för där blåste det ingen sand. Efter några timmar på stranden åkte vi hem igen för att duscha och äta middag.

Efter middagen gick vi till ett ställe som heter Pina för att dricka varsin pina colada. Där träffade vi massa svenskar som är här i Cienfuegos för att läsa en språkkurs på distans. Vi pratade även med massa kubaner och det är flera svensk-kubanska par här. Det var en supertrevlig kväll och vi kommer definitivt ta fler pina colador där 😉🍍

En vecka på Kuba har nu rusat iväg, det går fort när man har roligt!

I söndags blev vi medbjudna av vår handledare Eduardo och hans fru att titta på en konsert på ett trädgårdscafé. Det var härligt att lyssna på lite kubansk musik, så annorlunda mot det man hör i Sverige. Efter det blev vi bjudna på lunch hemma hos dem. Förutom en god Cuba Libre bjöds det på gryta med potatis och fläsk, ris och bönor, sallad och en halv mango. Ris och bönor är Kubas specialitet och man får det överallt. Frukten smakar otroligt bra, speciellt mangon! Vi får mycket frukt varje frukost där vi bor och våra luncher brukar bestå av några små bananer och kex på skolan :)

Vi har börjat jobba lite mer med uppsatsen och har hittat ett underbart rum i biblioteket på universitetet där vi brukar sitta. Det är blommor och buskage som tak och ibland kommer det kollibris inflygande, så häftigt! Igår tänkte vi skriva ut enkätundersökningen och börja dela ut den till studenter, men det blev en flopp för det fanns ingen elektricitet på hela skolan. Den skulle va borta ända fram till 16, inget man är van vid haha. Men vi hade en intervju med en professor som heter Frank istället. Vi satt på en bar och drack Piña Colada under tiden så det va inte en allt för ansträngande intervju ;)

På bilderna ser ni bland annat konserten vi va på, lite av maten vi blivit bjuden på av vår Casa-mamma Mayra, solnedgången från en restaurang vi besökte häromdagen, biblioteksrummet, några kubanska hus och restaurangen Las Mamparas där vi är stammisar :D

Igår var vår första helgdag här på Kuba och vi passade på att hyra en taxi som skulle ta oss ut till Playa Girón som ligger vid Grisbukten. Vår casamamma Mayra hade ordnat med en taxichaufför till oss och resan dit tog bara en timme. Vi började med att gå på ett museum som hade en utställning om när amerikanerna år 1959-1961 invaderade Kuba. Det var svårt att förstå allt på spanska men det var ändå väldigt intressant och hemskt att se. Därefter gick vi till stranden som lång några hundra meter bort. Det var så fint och lugnt. Massa vit sand och stora palmer med kokosnötter. Där passade vi på att sola och bada lite innan vår chaufför tog oss vidare till la Caleta Buena. Det var ett område med naturliga pooler och det var så fint och klarblått vatten och massa coola fiskar. Där låg vi och solade och badade hela dagen vilket resulterade i att vi idag är rätt så röda båda två.

Nu är första dagarna avklarade i Cienfuegos. Det är otroligt vackert här och solen lyser konstant, underbart! Vår kontaktperson på universitetet, Dayni, har visat oss runt i stan och på universitetet så vi har fått väldigt mycket hjälp av henne. Vår Casa-mamma Mayra är såå gullig och hon kallar oss hennes döttrar ;) Varje morgon får vi färsk frukt och bröd till frukost. Annars är maten inte så mycket att hänga i julgranen!

Igår dansade vi salsa för första gången! så kul :D Vi har träffat några andra svenskar också och fått massa tips på restauranger och saker vi borde se. Vi har insett att det inte är ett land med tempo direkt och det mesta är väldigt ineffektivt. Men det vänjer vi oss nog vid!

Nu tar snart internettimmen slut! Hörs snart igen 😃

Agnes och Cornelia

Nu är vi äntligen på väg! Klockan är snart 5 och vi har intagit väntsalen på Arlanda så om ca 1.5 h lyfter planet. Det blev inte många timmars sömn under natten men nu väntar nästan 16 timmar på flyget så vi lär få sova ut lite innan vi landar i Havanna. Känns helt overkligt att det är dags att åka! Det va många månader sen vi fick reda på att MFS-stipendiet va vårt men de sista veckorna har verkligen sprungit iväg. Så nu är bikinin nerpackad och spanskan inövad (eller?) och vi är redo för Cienfuegos!