Resor

Hejsan!

Här kommer ett sammandrag av mina flygresor.

Min resa startade i Stockholm på Arlanda, där ifrån flög jag (och min svenska au pair-kompis) ner till Dubai. Det tog ca 6 timmar vilket inte allt var speciellt farligt. Flygplanet var jättefint alla fick varsin skärm där det fanns filmer, tv-serier, musik m.m. Så man hade allt underhållning. På vägen kollade jag på Suicide Squad (som jag också tror att min pappa skulle uppskatta) men även Florence Foster Jenkins. Maten bestod av ris, sås och kyckling, det var en Waldorfsallad med bresaola till förrätt (något av det vidrigaste jag ätit, fy) och en väldigt väldigt sockrig Sticky Toffee Pudding till efterrätt. Eftersom att för- och efterrätt typ inte gick att äta var det ju tur att huvudrätten var supergod!! Troligen det godaste jag ätit när det kommer till flygplansmat.
Väl i Dubai var det ganska oklart vart vi skulle ta vägen, vi hade fått info att att vi skulle bli mötta av personal men man behövde gå igenom passkontroll, åka ett tåg och sedan leta upp en specifik informationsdisk innan vi kunde sitta ner en stund och invänta transferbussen till hotellet. Som tur var fanns det ganska många att fråga och de var trevliga och hjälpsamma! Vi fick nog sova i ca 5h innan vi skulle upp igen, äta frukost och åka tillbaka till flygplatsen för nästa flyg mot Auckland! Det var med andra ord ganska svårt att få i sig någon frukost på hotellet med alldeles för lite sömn och en mindre jet lag😉

På flyget mellan Dubai och Auckland var man väldigt trött! Men jag och Klara (min svenska au pair-kompis) lyckades faktiskt sova på planet samtidigt som det var natt på Nya Zeeland! Woho, bonuspoäng till oss!! Även om det kanske inte verkade hjälpa speciellt mycket ändå under första dagen av Orientation.. Även här kollade man på film och åt mat. Jag kollade bl.a. på Coat of Many Colors, som är en historia från Dolly Partons liv. Den var faktiskt riktigt bra!
Eftersom det här var ett mycket längre flyg (ca 15h) än det förra fick vi två mål mat. Först "middag" bestående av kyckling, sås och potatismos. Det var helt okej och man blev mätt. Senare på kvällen fick vi en uppvärms pizzabit, haha det trodde jag inte att man skulle få på ett plan. Sedan på "morgonen" fick jag en omelett, kycklingkorv, potatisbullar och spenat. Det ser extremt tråkigt ut på bilden men det smakade helt okej.
Tyvärr så hade min tv-skärm gett upp vid det här laget.. Men som tur var hade jag bunkrat upp med några filmer på min egen platta så jag hade i alla fall något att göra, förutom att sova 😊
När vi väl landade gick allt väldigt enkelt. Vi gick till passkontrollen som kollade våra pass (obviously) men även det papper man måste fylla i under flygresan med frågor om vad man har i väskan m.m. Eftersom man inte får föra in vad som helst i landet. Jag trodde att det skulle vara massa olika kollar på visum, försäkringar m.m. Men det var enda kollen. Vi hämtade våra väskor efter det och behövde bara köra igenom dem i en röntgenmaskin en extra gång (vilket alla behövde), en hund gick runt och sniffade på dem och sedan var man utanför flygplatsen färdig att åka mot hotellet och Orientation!😄

Resor

I söndags åkte jag och mamma upp till Stockholm med tåget. Även om mitt första plan mot Dubai gick mitt på dagen i måndags åkte vi upp en dag tidigare för att slippa stressa om det skulle bli förseningar osv.

Vi bodde på ett hotell i själva arlandahuset precis mellan terminal 4 och 5. Så dagen efter var det supernära till min incheckning. På kvällen åt vi på O'learys, jag tog någon "naked burger" och mamma kyckling.

Jag ska även berätta om mina flygresor. men det får bli i ett annat inlägg😊

Hejsan!

Allt har gått så galet fort!! Från det att jag tänkte "Äsch, varför inte chansa och åka nu när jag ändå inte har något annat att göra?" och skickade in en anmälan till STS, fram till nu när jag ska åka upp till Arlanda för att på måndag åka mot Nya Zeeland - mitt nya hem för de kommande 6 månaderna. Alla de oändliga papper man skulle fylla i, hitta familj, ansöka om visum och försäkring, tänka på packning och säga hejdå. Att säga hejdå är nog det absolut svåraste. Samtidigt som det känns väldigt svårt vet jag ju att jag inte är så långt borta för en speciellt lång tid och jag har all möjlighet att prata med alla hör hemma så ofta jag vill. Jag vet också att jag kommer lära mig och utvecklas så otroligt mycket av den här resan!

Jag hade även en hejdå-middag för mina fina vänner!! Jag är jättenöjd och tacksam så jag hoppas och tror att de var nöjda de också.😊

Nu kan jag inte annat än hoppas att jag har lyckats packa ner allt (har även fått experthjälp av experterna själva😉) för annars blir det ju lite mer problematiskt än om man t.ex. är borta på en chartervecka. Men biljett, försäkring, visum och pengar är det viktigaste. Då borde man ändå klara sig bra!

Jag hör av mig så snart jag kan på nästa stopp, hej så länge😊

Innan avresa

Nu är det inte speciellt långt kvar tills jag lämnas Sverige... Herregud vad fort tiden har gått!! Hela upplevelsen man har innan man åker har verkligen varit som en berg-och-dalbana, minst sagt. Vissa dagar känns allt helt lugnt, jag känner mig relativt förberedd och otroligt glad över att få lära känna nya människor i ett helt nytt land. Sedan kommer de där dåliga dagarna, när jag är stressad över allt som ska packas, skrivas ut och hinnas med. De här dagarna är väldigt varierande och kommer med jämna och ojämna mellanrum. Så redan innan jag har åkt iväg för att "påbörja" mitt äventyr är det redan ett äventyr fast mer ett känslomässigt äventyr.

Jag har i alla fall helt fantastiska vänner som stöttar mig, för att inte tala om den bästa familjen i hela världen (om ni frågar mig)😊 Jag vet att de alltid finns till hands om jag skulle behöva dem och vetskapen om att de bara är ett telefonsamtal bort känns ändå lugnande.

Det är en sak som jag har känt är svår och jobbig och det är när andra uttrycker hur jobbigt DE tycker att det ska bli när jag åker.. Det är klart att det är jobbigt med förändring för de allra flesta, men för tusan det här är mitt äventyr och då ska väl inte någon annan komma och "förstöra" och göra det ännu värre för mig? Jag förstår att deras intention inte är att såra eller få mig att må dåligt, de kan ju inte heller veta att jag tycker det ska bli skitjobbigt och svårt att åka bort, eftersom att jag inte brukar berättar det för alla. Men snälla, kan man inte försöka tänka ett steg längre?
Förstå mig inte fel bara, det är självklart att jag själv kommer gråta innan jag åker och troligen efter att jag har åkt också. Självklart är det mer än okej att mina vänner och släktingar uttrycker sina känslor, de får gråta, skratta vad tusan de vill. Det hade känts ännu värre om de hade undanhållit sina känslor för att "skydda" mina känslor, vad hade det varit för någon slags relation? Men jag tycker kanske inte att man ska hålla på och påtala hur hemskt och jobbigt det ska bli för dem, när jag har åkt.

Jag vill dela med mig av det här för min egen skull, eftersom jag har den här bloggen som en form av dagbok och vill kunna kolla tillbaka på allt när jag har kommit hem igen. Men självklart även för att hålla familjen och mina vänner uppdaterade om vad som händer i mitt liv på Nya Zeeland! Och möjligen om någon blivande Au Pair skulle kika förbi och kanske ha samma känslor innan han/hon ska åka 👍🏼

Hörs snart igen och då är det dags för packning m.m.

Kram, Agnes💕

Hejsan!

En hel del har hänt sedan förra uppdateringen! I stort sett allt är färdigt, fixat och ordnat. Jag accepterade inte min första "Job Offer" eftersom att jag tillsammans med mamman i min Host Familj kunde diskutera fram ett slutdatum för mig. Så efter att slutdatumet hade ändrats accepterade jag den nya "Job offern" som blev skickad till mig😄 Så då var det en sak mindre att tänka på.

Visumansökan fylldes i, betalades och skickades in i hopp om att bli godkänd utan problem. Sedan var det dags för en semestervecka med familjen!!☀️ Under semestern fick jag ett mail om att mitt visum/visa (vad den korrekta termen nu är) hade blivit godkänt!!

I slutet av den semesterveckan fick jag flygbiljetter skickade till mig, med en resa från Göteborg - Stockholm, Stockholm - Dubai, Dubai - Auckland. Men även dessa tackade jag nej till eftersom att Au Pair Link skrev att det skulle bli billigare ifall jag fixade resan upp till Stockholm själv. Så nya flygbiljetter blev skickade (som man var tvungen att betala inom två dagar ifall man ville ha dem) jag betalade och ännu en sak från "att göra-listan" checkades av. Eftersom jag bara ska vara på Nya Zeeland i 6 månader blev även hemresan bokad på samma gång. Det känns faktiskt skönt att allt är fixat med flygen och jag vet exakt när jag kommer att få komma hem igen. Jag tror även att de här hemma tycker det är bra med ett bestämt datum när jag kommer hem igen😉

Travel insurance fylldes i här om dagen och blev godkänt. Ännu en punkt att checka av på min "att göra-lista".

När mina flygbiljetter skickades för andra gången passade jag på att fråga tjejen (på Au Pair Link) som hjälpte mig med bokningen, ifall det möjligen var någon annan från Sverige som skulle åka till Auckland samtidigt som mig. Och ibland har man riktig tur, för det var en annan tjej som också skulle åka då!! Jag fick hennes mailadress och vi har pratat lite till och från sedan dess. Det känns väldigt skönt att ha någon man "känner" när man ska åka till andra sidan jorden, speciellt eftersom vi ska sova i Dubai över natten.

Helt enkelt rullar allt på enligt planerna just nu. Jag har mailat lite mer med min Host Family och börjar bli riktigt taggad på att få åka, men samtidigt är det väldigt sorgligt. Jag är nu glad över att jag bara stannar i ett halvår istället för de 9 månader jag hade tänkt från början.😊 Men innan avresa ska jul, nyår och en hejdå-middag klaras av, kommer bli väldigt mysigt!

Hej då, så länge!
/Agnes

Innan avresa

En torsdag morgon skypeade jag med en familj på Nya Zeeland. På söndag samma vecka pratade jag med dem igen och fick även sagt hej till deras barn. Tisdagen den 25 oktober fick jag på mailen en länk till en "Job Offer". Så jag har i stort sett en host familj på Nya Zeeland.. "Job offern" ska svaras på inom 48 timmar men jag vill inte acceptera bara för att jag är glad över att ha hittat en familj. Jag vill verkligen sätta mig utan stress och se vad det är de vill att jag ska tillföra i deras familj, vad mina uppgifter kommer att vara, mina arbetstimmar, resedatum m.m. Jag har kollat igenom allt redan och det ser jättebra ut, men jag vill ändå kunna tänka igenom allt en extra gång och se om jag har några frågor eller funderingar kring något.

Som det ser ut nu kommer jag alltså att resa till Nya Zeeland i januari! Det känns helt galet men jag tror också att det kommer bli hur bra som helst, familjen verkar jättetrevlig och jag tror att jag kommer trivas toppenbra hos dem. Nu ska jag bara fundera igenom allt och sedan trycka på "accept" och då är det bestämt😄

Innan avresa

Först vill jag passa på att säga välkommen och tack för att du kikade in! Jag hoppas att du som läser det här kommer att gilla mitt famtida innehåll och jag ska göra mitt allra bästa för att uppdatera regelbundet.

Just nu är klockan kvart i ett (mitt i natten) och jag fick för ca 30 minuter sedan ett mail från "Au Pair Link" (Au Pair-organisationen på Nya Zeeland) om att min ansökan var godkänd!! Detta betyder att jag nu kan börja söka och höra av mig till olika familjer! Så nu har jag suttit inne på deras hemsida och läst om olika familjer och skickat ett 'smile' till de jag tyckte stämde bäst överens med mig. Att skicka ett 'smile' tror jag är ungefär som att skicka en 'puff' till någon på Facebook. Familjerna kommer då alltså se att jag tycker de verkar intressanta och så får de sedan välja om de vill höra av sig till mig eller inte. Så nu tänker jag att jag bara kan vänta och om jag har riktigt tur kanske någon familj hör av sig redan nu under natten!? 😄 Annars ska jag fortsätta letandet imorgon!