Hej igen!

Efter vårat äventyr på Fraser Island åkte vi till det lilla samhället Agnes Water i staden 1770. Det var ett väldigt litet ställe där det egentligen inte fanns så mycket att göra. Men det fanns en härlig strand och vårt hostel där var väldigt bra. Det var en liten söt gubbe med basker som gjorde crepes för endast 4 dollar på kvällarna. Första kvällen köpte vi en med sirap, chokladsås, banan och glass😋 på hostelet kunde man även hyra surfbrädor billigt så det bestämde vi oss för att göra. Det var ett tag sedan surfcampet och vi började bli riktigt surfsugna. Men när vi väl kom till stranden var vågorna väldigt små och dåliga, så någon surfning blev det inte. Istället tog vi bilder med surfbrädorna på stranden och låtsades vara coola haha.🏄🏼

Hejsan!

För ett par veckor sedan åkte vi iväg till en av höjdpunkterna här i Australien, nämligen Fraser Island. Där hade vi bokat en self-guided tour, vilket innebär att man själva kör runt i jeepar (de som har körkort då haha) på den stora sandön. Det hela blev ju inte sämre av att vi äntligen fick träffa Andrea och Linnea igen och spendera en kväll med dom!😄❤️ Det var bara såå gulligt när Martina och Andrea sprang gråtandes och skrattandes mot varandra och kastade sig i varandras famn☺️💕 På kvällen blev vi oxå indelade i våra grupper till Fraser. Vi hamnade med två danska tjejer, en kille och en tjej från Tyskland, en tjej från Schweiz och en kille från Turkiet. Dagen efter var det dags att åka iväg till själva ön. Morgonen var rätt seg med mycket information, främst för dom som skulle köra bilarna, så vi satt mest av tiden. Men väl påväg var vi taggade och glada. Det visade sig vara riktigt härligt att åka jeep på stranden (förutom när det guppade för mycket) och våran grupp var en hyfsat trevlig skara. Första dagen åkte vi till den berömda sjön Lake McKenzie. Dagen som hade börjat i strålande sol bestämde sig för att det istället skulle börja ösregna. Så när vi anlände till stranden var det inte lika vackert som vi föreställt oss. Vattnet var fortfarande klart och turkost men med grå himmel och regn blev det inte alls samma magiska känsla. Men oturen höll som tur var inte i sig och de kommande dagarna var det strålande sol! Vi besökte flera olika sjöar och ett gammalt vrak och lagade godare mat än vi är vana vid (man fick alla ingredienser och recept). På kvällarna var det partytime. Våran grupp var dock inte så mycket för fest vilket vi kände var lite tråkigt, men vi hade trevligt iaf 😊 Man sov i tält, vilket hade varit okej om man hade haft lite tjockare madrasser och fått en kudde. Men aja, sömnen är ju inte det viktigaste 😉 Vi hade hur som helst ett par fantastiskt härliga dagar på Fraser Island! 😊

Morsning korsning!

Gagaju Bush Camp blev en helt ny upplevelse för oss. Vi hade inte direkt några förväntningar då vi hade hört att det både skulle var jobbigt och rätt tråkigt, men så hemskt var det faktiskt inte! Vi bodde på en ganska sliten camping i en skog vid en flod. Man vart lite fundersam över vart man hade hamnat och vi var nervösa att stöta på läskiga djur. Första dagen låg vi på trasiga solstolar på en liten plätt vid floden för att fånga lite sol. Det visade sig faktiskt vara riktigt härligt. Flodens vatten var varmt men det var ändå svalkande att ta ett dopp😊 När vi låg där på våra stolar kom en man gående mot oss. Han hade en pytonorm runt sin arm. Martina blev livrädd och sa åt honom att inte komma närmare med förskräckt röst. Det hela slutade med att Agnes klappade den och Martina vågade peta på den och lät mannen visa hur ormen glänste i regnbågens färger i solen. Senare under vår vistelse klappade vi ormen utan större problem båda två😊 Vår första natt spenderades i ett stort tält med 10 våningsängar. Sängarna liknade hängmattor och var inte särskilt bekväma tyvärr. Morgonen därpå gick vi upp tidigt för att ta oss ut på en kanottur. Vi lagade havregrynsgröt i köket men kände oss inte helt bekväma där vi stod då vi hade fått veta att dom hade dragit ut två ormar ur ett av skåpen dagen innan vi kom dit. Vi paddlade 5 km i stekande sol innan vi nådde vårt mål. Vi badade från en brygga och hade det riktigt trevligt😊 Martina fick dessutom göra resans första bakåtvolt!! De 5 kilometrarna tillbaka kändes snarare som 10 och vi var möra i rygg och armar när vi kom tillbaka. Vi chillade i solen och hade det riktigt gött! De två sista nätterna sov vi i ett tvåmannatält. Underlaget var hårt och inte heller det särskilt bekvämt men vi sov åtminstone bättre än i hängmattorna. Sista dagen badade vi i floden med våra nya vänner och hade det mysigt. På kvällen festade vi till det och spelade drickspel hela natten lång✌🏼☺️👍🏼

För ett par dagar sedan tog vi oss en tur till Australia zoo. Dagen började sådär när vi insåg att Martinas biljett var borta. Tydligen så hade även Happy Travels gjort nåt fel med vår bokning och allt blev bara kaos. Men efter mycket om och men slutade det med att Martina fick betala sin biljett på nytt och sen bar det äntligen av. Väl där började vi med att ta en shuttle bus till "Africa" där vi kollade på giraffer, zebror och noshörningar. Sedan gick vi vidare i djurparken och hälsade på kung Julien, kollade på tigrar och klappade och matade världens sötaste kängurus! Dom var verkligen så gulliga😍😍 Klockan 12 var det dags för dagens show. Där fick vi se papegojor, örnar och andra sorters fåglar flyga runt arenan och göra konster. Vi blev faktiskt riktigt imponerade! Men höjdpunkten var ju såklart krokodilerna! Vi visste sedan innan att det var Steve Irwin som ägde djurparken, men vad vi inte visste var att hans familj fortfarande är ägare och gör shower där även efter hans död. Det var faktiskt riktigt häftigt att se hans fru och barn mata och bli jagade av krokodilerna😏 Efter showen blev det dags för dagens absoluta höjdpunkt, nämligen att gosa med koalor! Vi är båda helt kära och vill ta med oss koalor hem!🐨❤️ Trots ett litet dåligt start på dagen blev det alltså en ypperligt trevlig dag. Vi fick se så mycket häftiga och fina djur, dock även läskiga ormar och ödlor haha, och bara njöt hela tiden!☺️

Heeej!

På Greyhoundhållplatsen i Byron Bay träffade vi på Leah och Craig som vi hade hängt med på Surfcampet. Dom är ett ypperligt trevligt par från England. Vi åkte samma buss till Surfers Paradise. Vi bodde på olika hostel men vi bestämde att vi skulle mötas upp på kvällen. Vi hakade på en barrunda och det blev en bra kväll:) Vårt hostel var trevligt med gratis frukost, wifi, hårfön, plattång och pool. Det enda som var lite läskigt var att vi såg en man plocka upp en asfet orm från sin tomt precis utanför vårt hostel. Man var på helspänn till en början när man gick ut för en sådan orm är inget man gärna träffar på. Som tur var såg vi den inte igen. Surfers Paradise är en härlig stad med en lång fin strand och en massa höga byggnader. Det var riktigt avslappnande att få några dagar till med sol och bad😎👙

Tjolahopp!

Nästa stopp på resan blev Byron bay! En riktigt härlig och avslappnad stad med skön stämning :) det var en fin strand och vi var så glada över att äntligen kunna ligga och sola och bada (innan hade vi bara fått färg i ansiktet av surfningen). En dag tog vi en långpromme till Byron lighthouse vilket var festligt. På vägen tillbaka såg Agnes en orm för första gången i detta farliga land. Lite småläskigt sådär! Vår sista dag åkte vi på utflykt till hippiestaden Nimbin! Det var minst sagt ett speciellt ställe. Så fort vi gick av bussen blev vi erbjudna både weed, cookies och mushrooms haha. Alla satt mitt på gatan och rökte på. Konstigt tyckte vi, men ändå en upplevelse att ha sett det :) Det enda som var tråkigt var att det regnade hela dagen så man hade inte så stor lust att gå runt och kolla i staden. Till slut satte vi oss på ett café och fikade istället😏

Pussis!

Hejsan hoppsan!

Vi lämnade Sydney och spenderade 5 dagar på Mojo Surf camp. Vi hade två lektioner om dagen och varje pass var två timmar långt. Varje surflektion kändes som ett jobbigt träningspass och fy bubblan vilken träningsverk vi hade i hela kroppen. Men ack vad kul det var! Känslan när man står upp och lyckas svänga lite är svår att slå. Redan andra försöket lyckades vi ställa oss upp på brädan och sista dagen lyckades vi till och med surfa på de lite större vågorna "The green waves". Ändå kändes fem dagar alldeles för lite vi hade gärna stannat i minst 10. Framför allt med tanke på att dom i vår grupp skulle stanna i en månad. Vi kom varandra väldigt nära och det var tråkigt att lämna dom. Det var ett perfekt gäng att spendera nyår med🎉. Vi trivdes verkligen på surfcampet och folket som bodde där var som en familj. Vi hade gärna stannat och lärt oss surfa mer. Dessutom var det så nice att få maten serverad😋

Puss och kram!

Vår sista dag i sydney tog vi tåget till Blue Mountains. Där gick vi omkring i fin natur och kollade på vattenfall och bergen "The three sisters".

Tjolahoppsan!

Nu har vi alltså anlänt i Australien, närmare bestämt i Sydney. Resan över gick som smort, men sen började problemen. Väl framme på hostelet möttes vi helt utmattad av en högljudd förfest på rummet. Vi fick förklara åtskilliga gånger att vi inte orkade festa utan bara ville sova. Dagen efter vaknade Agnes upp med feber och utomhus var det molnigt. Ingen vidare bra Australien-start helt enkelt, men fram mot eftermiddagen sprack himlen upp och vi lyckades ta oss ner till hamnen. Där kollade vi såklart på operan och Sydney Harbour Bridge😊
Vi vaknade tidigt på julaftonsmorgonen för att få lite svensk julkänsla. Så förmiddagen spenderades på inget mindre än ikea! Där åt vi en swedish sandwich med räkor, lax och ägg samt köpte pepparkakor, marabou och lösgodis😋 Nöjda och belåtna åkte vi direkt till Manly Beach där vi och Elinor solade och badade resten av dagen. Pepparkakor smakade fint på stranden. På kvällen var det All White-party på Side Bar som gällde!
Igår blev det efter avsked med Elinor en riktigt härlig slappdag på Bondi Beach och idag har vi hängt på stan och kollat in mellandagsrean. Bästa köpet måste vara Martinas nya ukulele!👏🏼🎸

Nu har vi lämnat världens vackraste land. Ovan ser ni några bilder på fina platser som vi ännu inte har lagt upp.
   Vi skulle vilja påstå att det är näst intill omöjligt att inte älska detta gröna land. Där har vi haft vårt livs äventyr och gjort saker vi aldrig vågat drömma om. Gång på gång fick vi sjuka adrenalinkickar, den ena bättre än den andra. Gött att känna att man lever. Nya Zeeland har allt ifrån stränder till vulkaner och glaciärer. Dom har till och med Magnum dubble caramel. Men vädret har tyvärr inte varit det bästa. Vi är mycket besvikna för att vi på grund av vädret inte fick besöka alla platser vi ville. Och att bli brun på Nya Zeeland var ju bara att glömma. Något annat som sög arsle var att vi anlände mitt i pollensäsongen. Så allergiska var vi. Det gick knappt en dag utan att Agnes kliade söner sina ögon och nös som en tomte med hösnuva.
   Vi är så nöja över att vi bokade vår resa med Kiwi Experience. Med dem fick vi se så många fina platser och allt gick supersmidigt. Men behövde knappt tänka på något själv. Men det allra bästa var utan tvekan alla de människor vi träffade. Att man kan komma andra så nära på bara några veckor är ofattbart. Men med nya bekantskaper kom även jobbiga avsked. Det känns riktigt tomt att resa utan dem nu. Vi saknar vårt svenskfinska gäng❤️