Nya Zeeland

Nu har det gått några dagar till på resan = nytt inlägg såklart! Sen jag skrev senast har vi besökt Wanaka, Queenstown, Tekapo och nu Christchurch.
Men för att återgå till Franz Josef, så ägnade vi en halv dag (4h) till att gå fram och tillbaka till glaciären. Det var lite jobbigt men samtidigt otroligt häftigt!
I Queenstown spenderade vi en dag på en buss ner till Milford Sound som folk säger är världens 8:de underverk. Även fast det spöregnade hela dagen lång (chauffören sa att han aldrig sett på maken till regn) så kan jag verkligen förstå vad de menar med det. På vägen i Fiordland Nationalpark åkte vi förbi "the thousand waterfalls" som kom fram när det regnade, och sen åkte vi båt i Milford. Råkade bli pisseblöt då vi gick ut för att ta kort på ett vattenfall som vi skulle åka väldigt nära, och det var ju som värsta högtryckstvätten... Alla äldre människor på båten skratta åt oss när vi sprang in för att ta skydd haha! Men fint vare allt, trots dåligt väder.
Dagen efter skulle vi göra en sak som vi bokade redan innan vi åkte till NZ, nämligen åka världens största gunga - Nevis Swing! Det var sjukt läskigt när man satt där uppe och när de släppte trodde jag att jag skulle dö typ, men det var över så fort så den känslan försvann snabbt. Är så glad att jag vågade göra det trots min höjdskräck, vem vet nästa gång kanske det blir något ännu värre!
Nu är vi då framme i Christchurch och när vi kom fram och checkade in fick vi, istället för ett dorm room, ett alldeles eget rum med egen tv! Ojoj värsta lyxen ju :) så här ska vi nog trivas i ett par dagar och samtidigt njuta av det fina vädret som Christchurch kommer bjuda på.
Tills dess, kramar!

Nya Zeeland

Ytterligare en vecka har gått, och nu har vi kommit ner till södra ön här på Nya Zeeland. Har blivit mycket tid i bussen och nya stopp varje dag, men landskapet här är så otroligt vackert! Svårt att fånga på bild dock, så jag får helt enkelt uppmana alla till att åka hit någon gång!
Vädret har tyvärr inte varit på våran sida den senaste veckan, och jag som bara har två långa byxor och två tjockare tröjor känner mig ganska less på att gå runt med samma kläder dag ut och dag in. Men är det kallt och regnar så finns det inte mycket till val...

Några platser vi har hunnit besöka längs med vägen är bl.a Wellington, Kaiteriteri, Westport, Mahinapua och nu Frans Josef. En del ställen har legat mitt ute i ingenstans utan någon som helt täckning och andra har varit små samhällen. Men det bor ju inte så många i detta land så jag antar att städerna är rätt spridda.
Annars har det varit ganska lugna dagar, och det lär det vara tills vi kommer fram till Queenstown på måndag. Men fram tills dess ska vi försöka få syn på glaciären som finns här i Frans Josef. Får se om vi lyckas ta oss ifrån vårat hostel, som har både jacuzzi, gratis mat, popcorn och unlimited wifi, hehe. Spännande äventyr väntar runt hörnet!

Hej på er!
Första tiden på Nya Zeeland har gått som på räls, och det verkar hittills finnas mycket att se och göra här i detta fantastiska land!
Vi landande som sagt i Auckland i lördags och tillbringade sedan 2 dagar där med lite lätt sightseeing och ett museumbesök, där vi fick lära oss mer om Maori-folket och se på en show där de sjöng och gjorde den berömda haka dansen (kolla på youtube!).
Sen på tisdagmorgonen påbörjade vi våran bussresa med Kiwi Experience. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig, men det känns nästan som att man är på klassresa, då det är samma människor varje dag och man gör typ allt tillsammans. Kan vara lite påfrestande när man är van vid att åka runt själva i bil, men det funkar ändå bra, och det är skönt att man inte behöver planera allt själv.
De stoppen vi har hunnit med hittills är: Hot Water Beach; där man kunde gräva sin egen lilla pool i sanden som värmdes upp, Waitomo; som är ett populärt turistställe i och med deras grottor, och vi fick åka i en båt för att se lysmaskarna som satt i taket (tyvärr fick man inte ta bilder men ni borde googla!) och till sist Rotorua som vi nu har kommit till efter ett stopp i Matamata där Hobbiton ligger! Det var en av sakerna jag mest har sett fram emot att göra på Nya Zeeland och det var så himla häftigt att se det på riktigt! Dock så regnade det under hela vårat besök där och det var ganska kallt, men bortsett från det så får det två tummar upp då vi fick avsluta touren på The Green Dragons Inn framför brasan. En grej jag inte visste innan om Hobbiton var att efter inspelningarna av Sagan om Ringen trilogin tog de bort all rekvisita och hela Hobbitbyn, men sen när de skulle spela in The Hobbit så byggde de upp allt igen fast på riktigt så att det kunde stå kvar och användas som en turistattraktion. Har en massa bilder därifrån iallafall som ni får se när ni scrollar neråt!
Idag har vi åkt till Taupo där vi ska vara i två nätter. Det blir nog bra, tjing!

Australien

Här kommer de sista bilderna från Melbourne. (två inlägg på samma dag igen!) I fredags lyxa vi till det och åt ute på Bettys Burgers som sista måltid i Oz. De hade en fruktansvärt god Shroom burger som var en friterad burgare med svamp och ost. Smälte i munnen!
Sen på lördagen när vi hade checkat ut åt chokladpizza på Max Brenner. Jag har ätit där några gånger tidigare, fast i Bethesda och New York när jag bodde i USA och det är verkligen ett perfekt ställe för chokladälskare!
Nu har vi kommit fram till Nya Zeeland och de nästa 3 veckorna kommer bli rätt hektiska då vi ska åka på en bussresa. Ha det gött!

• Australien

Australien, Foton

I veckan så passade vi på att hyra en bil tillsammans med en tysk tjej som vi träffade på hostel för att åka great ocean road. Vi hann med allt vi ville se under en heldag och var tillbaka i Melbourne igen innan midnatt. Ett perfekt avslut på våran Australien roadtrip och det var otroligt fint att åka längs med vattnet! Låter bilderna tala för sig själva...

Australien

Hej på er! Ursäkta frånvaron men nu har jag tid att blogga lite igen :D (två inlägg på en dag, vad hände?)
Befinner mig just nu som ni nog vet i soliga Melbourne. Japp, det har i princip bara varit soligt och varmt under tiden som vi har varit här, äntligen har vi lite tur! Annars har jag hört att vädret här kan gå lite uppochner, ena dagen sol och 30 grader, andra 16 grader plus regn.
Vi kommer sammanlagt vara här i Melbourne i 2 veckor, och då det inte finns så jättemycket att turista till skillnad från Sydney, tar vi det ganska lugnt, speciellt på mornarna.
Första grejen jag kan berätta är iallafall att vi inte har någon bil längre. Tyvärr blev den inte såld, utan hamnade på skroten istället. Blev en väldigt intressant fredagkväll som började med trasig bil som inte kunde starta på McDonalds parkering då bland annat nyckellåset var trasigt (dagen innan nyår då allt egentligen var stängt) och som slutade med att bärgarn började be för oss och vi behövde inte betala han någonting. Lyckad första kväll, men det känns skönt att bli av med skrothögen...
På nyårsafton var vi först hemma hos Idas australienska kompis Isabel och åt mat med hennes vänner. Sen skiljdes vi åt och vi hamnade på någon klubb där det typ bara var 18-åringar. Men bra musik hade de iallafall! Vid 00-slaget gick vi ner till Docklands för att se på fyrverkerierna och sen åkte vi vidare till en Rooftop bar där de också hade bra musik! Blev en ganska tidig kväll om man jämför med alla andra utgångar vi har haft här, men en trevlig nyårsafton.
Sen var det mulet ett par dagar, så vi vilade mest, gick på bio och bytte hostel så nu bor vi i ett rum med 13 andra personer de sista dagarna där.
Från torsdag till söndag har det varit över 30 grader och strålande sol, så ni kan ju gissa att vi har spenderat dom dagarna på stranden! Half Moon Bay, Elwood Beach, Brighton Beach och St Kilda Beach (som först var stängd pga bakterier i vattnet efter någon storm). I lördags när vi var i Brighton var det 37-38 grader ute, man smälte typ bort om man inte låg i det grunda vattnet! Men hellre det är -20 och snö ;)
Vi har även hunnit med lite turistade under tiden som vi har varit här såklart! St Patrick Cathedral (som liknande Hogwarts) och den kungliga botaniska trädgården. Sen centralen och stan och diverse marknader. I veckan ska vi också hinna med Great Ocean Road! Blir nog att hyra bil med en tysk tjej som vi har träffat här. Och sen ska jag berätta den stora nyheten att vi har bokat biljetter till Nya Zeeland på lördag!! Ja, ni läste rätt, nu är vi färdiga här i Australien för denna gång. Tanken från början var ju att jobba, men ärligt talat så känner vi oss inte så sugna på det längre. Lite trist såklart att roadtrippen är över, men nu ska vi ta oss igenom hela Nya Zeeland istället med buss. Det blir grejer det!
Skriver nog här lite senare i veckan om sista tiden i Oz, så titta in då! Sen hörs vi från NZ...

Australien

Här kommer några få bilder från våran lilla roadtrip från Sydney till Melbourne. "Största" stoppet var Canberra, men där besökte vi bara IKEA och the parliament. Fanns inte så mycket mer att se.

God Jul från Sydney! Här har det ekat tomt ett tag, men det är för att jag har haft fullt upp med att utforska och turista i denna härliga stad.
Nu har vi nästan varit i Sydney i två veckor, och imorgon påbörjar vi våran resa neråt mot Melbourne med första stopp Blue Mountains. Tänk att roadtrippen snart är över, kändes som att den nyss börja ju! Hur vi ska lyckas sälja bilen vill jag dock inte tänka på. Den funkar allt men går inte alltid att lita på.
Annars har det varit väldigt bra här. De första nätterna campade vi och det regnade så mycket så att allt i tältet blev blött. Så tog vi in på hostel och hjälp vad äckligt det var!!! Aldrig varit med om liknande. Det kom inte en enda människa och städade under de 4 nätterna vi var där och sängarna fick vi fixa egna lakan till. Första natten hamnade vi i ett rum utan fönster också, så det stank ju så fort man öppnade dörren. Tack och lov kunde vi byta, men hamnade istället i ett rum precis bredvid allrummet där de hade party till klockan 6 på morgonen och det var vääääldigt lyhört. Det enda positiva med det hostlet var att människorna som bodde där var rätt så nice och vi hann gå ut med dom 2 gånger.
Så bytte vi hostel till ett som var såååå himla mycket bättre. Första kvällen var det gratis bbq, och det kändes väldigt rent och fräscht!
Sen campa vi några nätter till men vid jul bestämde vi oss för att ta in på ett hotell som låg på ett campus. Skönt att få sova i en hotellsäng och använda riktiga handdukar. Sån lyx har man inte haft på evigheter ;)
På julafton hade vi bokat julbord i svenska kyrkan och så visades Kalle Anka efteråt. Det var mysigt, men kändes knasigt att träffa på så många svenskar på en och samma gång här i Sydney och maten var ju en katastrof för vegetarianer. Fick liksom nöja mig med rödbetssallad, rödkål och ris a la Malta... Men sen pepparkakor, lussebulle, glögg och julmust så mätt blev man ju ändå. På kvällen sen gick vi ut en sista gång och kom hem runt 4.30. Inte så kul att behöva checka ut 10 dagen efter men vi har löst det problemet ett antal gånger med att sova lite i bilen.
För övrigt så har vi utnyttjat tiden till max här borta och sett och gjort allt vi velat! Vi var på Bondi Beach och gick längs med the costal walk, jag och Johanna tog färjan över till Manly en dag och hängde på stranden, vi har sett operahuset x antal gånger, både från båt och land. Vi åkte färja till Watson Bay och såg skylinen, var på ett museum, gick en promenad i den botaniska trädgården, har strosat runt i affärer, ätit glass (de säljer typ bara italiensk glass här), gått på marknader, bio och en dag satt vi bara på ett bibliotek utanför campingen och planerade våran kommande Nya Zeeland resa! Mycket spännande.
Nu kommer en hel drös med bilder härifrån Sydney. Tycker faktiskt att detta har varit en av höjdpunkterna under resan hittills! Nästa gång vi hörs är jag förmodligen i Melbourne.
Kram

Hej igen!
Ett par dagar ute på vägen ligger bakom oss och nu är vi på Ikea (skräll) utanför Sydney! Äntligen framme i storstan och jag ser fram emot att få upptäcka och turista. De senaste dagarna efter att vi lämnat Byron har vi varit i Coffs Harbour, Port Macquarie, Newcastle och Central Coast. Vi har varit på stranden, besökt ett "bananland" där de hade en jättestor banan och gjorde polkagrisar, sett kängurur och en kängurubebis, varit på ett koalasjukhus, besökt en botanisk trädgård, letat i timmar efter ett bibliotek, åkt igenom Booti Booti nationalpark och campat på diverse spännande campingplatser varav en natt fick vi sova i bilen!
En natt var vi helt själva på en camping som låg mitt ute i skogen. Det var inte lätt att ta sig dit ut iochmed att vägen var på krokig och sen fanns det ingen täckning alls. Lite läskigt var det, men spännande! Det fanns wallabies och ödlor där och när vi låg i tältet och skulle sova hörde vi hur någon slamrade med våra kastruller. Jag tände ficklampan och tittade ut och stängde snabbt igen, fick kortslutning i hjärnan och skrek att det satt en apa där ute haha. Men efter lite research kom vi fram till att det var en pungråtta som hoppat upp på bordet och åt upp våra rester. Den var inte alls rädd och kollade rakt på oss, så det var lite svårt att sova efter det... Men jag antar att de inte är farliga. Vi vaknade iallafall oskadda ;)
Igår låg vi på stranden hela dagen och gjorde ingenting så nu är vi redo att utforska Sydney!
Får se hur länge vi blir kvar här.
Kramar

PS. Mina bilder från soluppgången i Byron råkade hamna i inlägget under Byron Bay för er som har missat det :)