Australien

Tjena! Nu har vi kommit fram till Byron Bay efter att ha spenderat några dagar runt Gold Coast. GC kändes som en typisk semesterort med många turister och fina långa stränder, blandat med höga byggnader. Mitt i smeten låg Surfers Paradise, ett ställe man hört mycket om men som det räckte med att se en gång. Var mest affärer och caféer där. Och smockat med folk!
En dag var vi uppe i Q1 som en gång i tiden var världens högsta byggnad. Det var en magisk utsikt där uppifrån då man såg ut över hela staden!
Sen har vi också varit på stranden i Coolangatta en dag, besökt ett vattenfall med små pooler som man kunde bada i, och hikat i Lamington Nationalpark. Det var uppe på ett berg med utsikt över en dal, också det väldigt mäktigt och fint! En av de finaste platserna vi har besökt hittills tror jag.
Annars har det åskat mycket under tiden vi har varit här. Jättevarmt och soligt under dagarna, men några regnskurar hit och dit under kvällarna.
Nu har vi gått in i Sydney tid också, så jag är 10 timmar före Sverige istället för 9. Halvvägs ner på roadtrippen, wohooo!

Australien

Hej från mysiga Brisbane! Här har vi snart varit i en vecka, först 3 nätter på camping och nu 4 nätter på ett hostel i South Brisbane. Man märker verkligen att man har kommit till storstan för det är höga hus och mycket trafik. Det bor ändå 2 miljoner i Brisbane och det är Australiens 3:de största stad. När vi bodde på campingen tog vi tåget in till stan en dag, vilket var mycket smidigt! Gick inte riktigt att köra bilen där nämligen, den pallade inte med trafiken så fick stå och vila istället. Sen har vi varit på IKEA, himmelriket för en utlandssvensk, speciellt såhär i juletider! Vi köpte ingen glögg denna gången men hann både med att fika, strosa runt och äta lunch. Vi ska till ett annat IKEA imorgon när vi lämnar Brisbane, såklart!
Annat vi har hunnit med är att gå ut med en av Johannas kompisar och hennes vänner. Det var skitdålig musik på klubben men annars var det väl kul ett tag. Vi kom hem när våra roomies skulle gå upp och jobba vid 3.30 haha...
Så har vi hängt vid lagunen/stranden här, varit på Mount Coot-Tah Lookout och gått på IMAX bio som var förvånansvärt billigt. Kostade bara 7.5 dollar! Självklart såg vi på Fantastic Beasts and Where to Find Them, vad annars liksom? En mycket bra film men intressanta skådespelare!
Jag har också hunnit med att besöka läkaren och fått reda på att min inflammation har lagt sig så jag kan successivt sluta med kortisonet, tjoho. Skönt att få det avklarat!
Men nu ska vi ut och äta tacos med Idas kompis, så vi hörs när vi hörs!

Hej på er!
Nu sitter jag på Ikea utanför Brisbane och äter daimtårta, mmmmm. De senaste dagarna har vi befunnit oss i Noosa. Mest solat och badat, men också kollat runt lite i stan, varit på vårat favoritställe Macca's aka MacDonalds och så har vi försökt besöka Noosas nationalpark 4 dagar i rad utan resultat då det har varit fullt på parkeringen varenda gång... Igår var vi där 8.30 och idag redan 6.45 men icke. Det är en massa surfare som parkerar där då det ligger precis vid huvudstranden och det finns en massa små affärer och caféer där så det är ett väldigt populärt ställe. Men det var ju inte vi så glada över tyvärr så idag gav vi upp och bestämde oss för att åka till Brisbane lite tidigare än planerat!
Första stoppet på vägen blev som sagt Ikea och här ska vi spendera några timmar, gå runt och njuta av den svenska inredningen, haha. Man känner sig faktiskt nästan som hemma när man är här, när jag bodde i USA åkte jag alltid till Ikea när längtade efter Sverige och svensk mat.

Igår var vi i Sunshine Coast i ett område som heter Maroochydore. Försök uttala det om ni kan! Åkte även förbi förorter som hette Bli Bli och Diddillibah, haha de har verkligen flummiga namn här. Känns nästan som ett skämt.
Där var vi iallafall på stranden hela dagen, och så svängde vi förbi Kmart på vägen tillbaka till campingen för att köpa en ny luftmadrass då en hade gått sönder. Vi bodde på samma camping under hela vistelsen i Noosa. Den bästa vi har varit på hittills faktiskt, fanns en stor gräsyta bara för tält. Dock finns det ju vissa grejer man kan klaga på angående andra backpackers och hur de beter sig. Inte så konstigt att vi får dåligt rykte här på campingar. Någon lånade våra stolar utan att fråga och så fick vi själva be om att få tillbaka dom, sen var det folk som kom sent och var högljudda när vi hade lagt oss och nu imorse hade de lämnat allt skräp framme som kalkonen hade inspekterat. Mysigt.
Men nog om det, nu ska vi spendera någon vecka här i Brisbane, med både läkarbesök och roliga aktiviteter på schemat. Redan 3 veckor på roadtrippen är avklarad, Wohooo!
Vi hörs när vi hörs!

Hallå igen!
Fraser Island (även kallad K'gari (gurri) av dess urinvånare, Butchella Aboriginerna) var en magiskt fin ö! Den bestod till 98% av sand och 2% sten. Tror det är världens största sandö.
Vi blev upphämtade av en buss på morgonen som vi åkte i hela dagen. Alla vägar på ön var såklart av sand så det skumpade rejält till och från. Tur att det fanns bälten! Våran lilla bil hade aldrig klarat av att ta sig framåt där, haha, med tanke på att vi mest åkte på stranden på " the 77 mile beach" precis bredvid vattnet. Men bara 4-hjulsdrivna bilar fick köra där ändå.
Fick se så häftiga och speciella platser under dagen och höra om deras historia. Först ut var Lake McKenzie (med ett pH-värde på typ 5, vilket gjorde att man blev alldeles len på huden när man badade och gnuggade in sanden på kroppen) som var en 2000 år gammal sjö och topp 10 platserna att besöka i världen tror jag, eller Australien, kommer inte ihåg! Men väl värt ett besök :)
Sen gick vi en promenad i regnskogen och guiden berättade om öns historia; Aboriginer, dingos (finns mellan 180-220 st där just nu), trädexportörer, kapten Fraser mm. En del saker var väldigt intressanta!
Vi besökte också skeppsvraket Mahone som legat på stranden sedan 1935 då det strandade pga en storm. Det var coolt att se, alldeles rostigt och halvt begraven i sanden. Så fick vi bada i Eli Creek som var som en fors, fast på vissa stället var vattnet inte djupare än till anklarna. Vi hade tagit med en badring som vi turades om att åka på och filma med gopron. Annars fick man vada igenom. (Har dessvärre inga mobilbilder därifrån så goprobilderns kommer när jag har wifi på datorn). Det var kallt i vattnet men vi hade det väldigt kul ändå.
Till lunch var det buffé och de serverade jättegod falafel. Resten var mer skolmats-feeling tyvärr men man blev mätt iallafall.

Överlag så var det en jättebra dag som jag kommer minnas som en av höjdpunkterna här i Australien! Fick se de platserna vi ville se, och det var lika fint som väntat :)
Nu har vi kommit ner till Noosa där vi ska spendera några dagar. Påväg ner hit stannade vi i Tin Can Bay där de matar vilda delfiner varje morgon. Australian humpback Dolphins. Vi fick gå ner i vattnet och de simmade väldigt nära, så fick ett par bra bilder och videos. Men vi skippade att mata dom då det kostade extra. Kul att få vara så nära en vild delfin!Sist gång var när jag snorklade på Hawaii men då höll de sig ändå på avstånd.

• Australien

Australien

Har varit ett par sega dagar utanför Fraser Island. Men imorgon ska vi åka på utflykt dit med en båt och sen kan vi bege oss neråt mot Sunshine Coast och Brisbane. Ska bli skönt att få komma till dom stora städerna och hänga ett tag, börjar bli trött på alla små orter som vi stannar på där det inte finns så mycket att göra!
Vi lämnade iallafall Bundaberg i måndags, efter att ha sovit i bilen (då det regnade och åskade). Det gick faktiskt bra, först åt vi pizza och sen såg vi på film i baksätet, det var mysigt.
Innan vi åkte hämtade vi ut våra tax file numbers och så svängde vi förbi en verkstad för transmissionsoljan i bilen läckte. Det tog bara 1,5 timmar att fixa det, så det var ju bra, men nu hoppas jag att det inte blir några mer problem...
Vi åkte sen vidare till Hervey Bay och Rainbow Beach, men det var ganska tråkiga turistorter. Vi hängde lite vid stranden men det blåste upp en massa sand överallt och var kyligt.
Det har varit väldigt kallt under nätterna nu det senaste också, och den här veckan ska bli något mildare, ca 25 grader. Inte mig emot då man annars typ smälter bort här.

Just nu är vi på biblioteket i en ort som heter Gympie. Tycker att orterna här i Australien har så roliga namn, måste ha varit svåra att komma på så många olika. Vi har åkt förbi ställen som heter Gin Gin, Kin Kin, Cooloola, Yandaran och Tiaro!
Vi får se vad vi i ska hitta på ikväll, men troligtvis campar vi i en nationalpark som heter Inskip. Inatt sov vi på en camping utanför en affär där det gick runt en massa hönor, helt orädda för människor och de ville äta upp våran sallad! Sen var det får och hästar lite längre bort. Fint landskap, såg nästan ut som Sverige. Sen är det är flugor i princip överallt som ska sitta i ansiktet och på maten. Usch!

Men det är väl det som är det spännande med att campa, att man inte vet var man hamnar för natten. Och så har man en enorm frihet med egen bil, då man kan åka precis vart man vill!
Vi har en app som heter Wikicamps och där finns alla campingplatser i Australien utlagt på kartan med information om det är gratis eller ej, finns toa, dusch, vatten och så är det ofta folk som har kommenterat om det är bra eller dåligt! Den har vi använt flitigt vill jag lova.

Nästa gång vi hörs har jag lite fler härliga bilder att bjuda på. Så kolla in här i helgen :)

Australien

Nu har det gått ett par dagar sen jag skrev, men vi har varit ute på vägarna och kört i princip hela dagarna och campat på nätterna. I onsdags lämnade vi Airlie Beach och i fredags kom vi fram till ett ställe som heter Agnes Water (fint namn!). Där hade vi hört att det fanns bra surfinglektioner för nybörjare och eftersom vi aldrig testat detta innan kändes en 3 timmars lektion som en bra början för oss, för att se om vi gillar det eller inte.

Det var väldigt kul att få prova på faktiskt, svårt såklart, men när man väl kom in i det (och ibland fick lite hjälp av coacherna) så gick det ganska bra! Iallafall med balansen men det kanske har att göra med att jag är snowboardåkare.
Så tummen upp för surfing, kanske blir så att man hyr en bräda en annan gång för att testa på det igen, men jag rekommenderar alla att åka hit om man vill prova på, för det kostade bara $17!
Dock har jag bränt mig ganska mycket på låren och armarna. Var ju i vattnet en ganska lång stund. Men sånt händer.
Efteråt fick vi hjälp av en kille att boka Fraser Island som vi ska till nästa vecka, så nu behöver vi inte tänka på det :)

Just nu befinner vi oss i Bundaberg (hatkärlek till denna stad). Vi vaknade upp imorse på baksidan av en pub i Yandaran där man fick lov att campa. Verkligen mitt ute på landet och de hade en get och hönor som husdjur. Tuppen väckte oss flera gånger mitt i natten haha. Men sånna saker gör campinglivet spännande! Ingen natt är den andra lik ;)

Idag är det förresten ingen vanlig dag för det är min 21-årsdag! Känns inte som att jag fyller år dock, men det är väl för att jag inte är hemma i kylan, livet har liksom pausat hemma för min del. Men grattis till mig iallafall!

Hursomhelst så har vi gjort en massa nödvändiga saker idag som att handla, tvätta bilen och kläder och sen satt vi på McDonalds och väntade på att få checka in på vårat hostel som vi ska sova på inatt. Vi bor på Federal Backpackers, som mer är ett hostel för folk som ska jobba på farm, men vi hamna här ändå. Lite sunkigt men det hade man nästan väntat sig. Vi tänkte gå ut snart och fira mig så då känns det bökigt att sätta upp tältet så sent.
Nu har jag skypat med både familjen och Tim, tänk att dagen snart är slut här men precis har börjat i Sverige. Vilken lång födelsedag jag får, haha!

Här blir vi iallafall kvar nu i ett par dagar, då vi ska hämta ut våra tax file numbers och posten är stängd under helgen, woho...
Så nu vet ni hur det går här borta, jag skriver snart igen!

Australien

Hej igen! Dagarna rullar på och sist jag skrev så var vi påväg mot Airlie Beach och Whitsunday öarna där vi nu befinner oss.
I lördags var vi inne i stan en sväng och bokade in oss på en dagsutflykt till både Whitehaven Beach och Hamilton Island. Sen åkte vi till campingen som låg ca 50 minuter bort, det var den närmsta tyvärr (men den bästa hittills).
Igår var vi i Airlie Beach igen och hängde vid lagunen som de har här. Lyckades bränna mig lite på axlarna, men det gör jag i princip alltid när jag är i solen... Sen efter att ha handlat lite åkte vi tillbaka till campingen för ytterligare en natt där.
Imorse fick vi stiga upp redan kl 4.45 för att hinna checka in på båten 6.30! Det var fortfarande mörkt ute när vi vakande och kallt och blött, men det var bara att packa ihop och dra.
Som sagt så skulle vi åka ut med en båt till några av öarna här (ett måste), och första stoppet var Whitehaven Beach som är rankad etta av Australiens stränder och topp 10 i världen. Det var såååå himla fint verkligen, inga affärer, bara några turister åt gången och kritvit sand och turkost vatten! Sånna här stränder vill jag besöka varje dag! Var så härligt att få bada i havet igen också, dock varnade de för maneter även här (är säsong för dem nu) så vi hade på oss riktigt snygga stinger suits när vi bada haha!
Vi hängde på stranden i ungefär 2 timmar, badade, tog en massa kort (såklart) och vilade. Sen vid 11 åkte båten vidare mot Hamilton Island som var ett riktigt turistparadis för de med stor plånbok. En stor hamn med enorma båtar, lyxiga hus, gratis pooler överallt och folk körde runt i små golfbilar. Vi började med att äta lunch på ett ganska lyxig ställe som ingick i bokningen, (inte varje dag man får göra det med tanke på att man ska hålla budgeten), och sen letade vi efter stranden som låg på andra sidan. Vi hittade den till slut och var där tills båten gick hem igen vid 17.00.
Har haft en väldigt bra och rolig dag må jag säga, det är sånna här dagar man lever för! (Ett tips till alla som ska till Australien är att stanna till här!)
Nu befinner vi oss på ett hostel mitt i stan där vi ska bo i 2 nätter. Det blev för sent att campa och vi orkade inte åka i 50 minuter igen så det fick bli såhär. Nu ikväll har vi ätit middag på restaurangen precis bredvid då de hade meal deals för $15, OCH så fick vi 50% rabatt av hostlet vilket innebar att jag bara betalade $7.50, dvs 50kr för både mat och dricka! Yääääy! Ibland får man allt lyxa till det, med tanke på att vi är så duktiga och lagar alla andra middagar själva hehe ;)

Det var det för den här gången, vi hörs snart igen...
(Tog roliga bilder på oss 3 när vi var på Whitehaven, men de är på Johannas kamera för tillfället så de får ni se en annan gång. Sålänge blir det en hel del bilder på mig, men det får ni leva med!)

Australien

Hej! Nu har det gått ett par dagar sen sist, och jag tror har börjat komma in i campinglivet. Det har väl inte varit så fräscha ställen vi har varit på hittills, men en upplevelse i sig att åka till ett okänt ställe varje kväll och slå upp tältet!

I torsdags åkte vi mot staden Townsville (tänkte direkt på Powerpuffpinglorna när jag hörde namnet). Där hade vi en ganska lugn dag, gjorde lite ärenden (bland annat tvätta) och så kollade vi runt, men det var väl inte någon speciell stad direkt. På kvällen åkte vi en bit utanför till ett ställe som hette Alligator Creek för att campa och där gick det runt en hel del kalkoner och kängurur(!!!) och så fanns det grodor i toaletterna och myror i duschen. Inte så jättefräscht med andra ord, men annars var det mysigt.
Dagen efter tog vi en färja ut till Magnetic Island som ligger precis utanför Townsville och där besökte vi ett härbärge för koalor, fåglar och ödlor som hette Bunglow Bay. Det var fantastiskt fint och koalorna var så himla söta! Jag vågade hålla i alla djuren, trots att ormen var lite läskig. Men det var en pyton så den kunde inte bita mig :) Detta var verkligen en av de bästa dagarna hittills på resan och något jag kommer minnas länge!

På kvällen åkte vi ytterligare en bit för att komma till nästa campingplats och den låg verkligen mitt ute i ingenstans och vi åkte vilse flera gånger innan vi till slut hamnade på en grusväg som vi följde i flera kilometer tills vi kom fram till en flod där campingen skulle vara. Vet inte riktigt om man kan kalla det campingplats dock, för det fanns bara ett dass och de varnade för krokodiler i vattnet. Trots det slog vi upp tältet för vi hade ingen annanstans att ta vägen, och precis när vi ätit färdigt började det regna och åska. Det var också en hel del fiskare där som höll igång hela natten och tjoade och lyssnade på musik. Och så var det en massa grodor som lät och en av dom hamnade på vårt tak, fråga mig inte hur haha. Så det var en lång natt med lite halvkass sömn, och vi lämnade innan 7 imorse och åkte till ett annat ställe för att äta frukost då det luktade bajs överallt från dasset. Fräääääscht...

Nu befinner vi oss på ett bibliotek i Ayr och laddar telefonerna! Tanken är att ta oss ner till Airlie Beach och Whitsunday idag och det ligger drygt 2 timmar bort.
Ha det bra så hörs vi :)

Australien

Igår fick vi tillbaka bilen (hurra) och idag har vi börjat våran resa neråt mot Melbourne! Första stoppet var Wooroonooran Nationalpark och Josephine Falls. Där kunde man bada och åka kana nerför klippor vilket var väldigt roligt. Fick några bra videoklipp med gopron! Det är sånna här platser som är roliga att se när man utforskar ett annat land, inte en massa stränder som ser likadana ut.
Sen skulle vi åka vidare till en park som heter Paranella, men det kostade jättemycket i inträde som vi inte hade räknat med så vi nöjde oss med att gå över en bro där.

Första campingplatsen på denna resa ligger i en liten ort längs med Bruce highway som heter Bilyana. Vi har en app som visar vart man kan campa gratis i hela Australien, vilket vi hade tänkt göra så mycket som möjligt för att spara in pengar. Jag har ju campat mycket när jag var mindre, men aldrig såhär mitt ute i ingenstans där man får hoppas att det finns toaletter och vatten. Kommer nog blir riktigt spännande!

Nu är klockan 20.30, maten är lagad och uppäten, tältet är uppsatt och vi får precis plats med 3 madrasser i vårat 4-manna tält. Det är fullt med mygg, jättevarmt och alldeles kolsvart ute och vi har slagit läger 2 meter från tågrälsen haha. Vi får väl se hur detta går... ;)

Australien
Hej! Nu är jag tillbaka igen efter ett par dagar i regnskogen. I fredags lämnade vi Cairns och åkte på en smal och krokig väg längs med havet. Kändes som en roadtrip från en film! Vi kom fram till Daintree runt lunchtid och spenderade en natt där på ett hostel med bungalows. Det var en ganska mysig upplevelse, man kände sig verkligen nära naturen (och givetvis alla giftiga spindlar och småkryp). I Daintree hann vi med att besöka ett slags vattenhål, stranden (kunde ej bada på risk för krokodiler) och så gick vi en runda i nationalparken. På kvällen spelade vi monopol (jag var grym!) och la oss tidigt.
Dagen efter skulle vi gå en till slinga i skogen men fick vända ganska tidigt då vi (jag) blev uppätna av myggor! Så istället fortsatte vi upp till Cape Tribulation, där regnskogen möter stora barriärrevet. Vi var där uppe i två dagar och bodde på ett annat hostel med små stugor. Mestadels hängde vi faktiskt vid poolen, med undantag för några små utflykter varje dag. Swimming hole, stränder och utkiksplatser. Hade nog förväntat mig mer men det är bara att konstatera att alla stränder här ser likadana ut i princip och man kan inte bada för det finns maneter och krokodiler. Hoppas det blir bättre ju längre ner vi kommer!
Hursomhelst så fanns det ingen täckning där uppe alls (fick köpa lite internet så jag kunde tala om för alla där hemma att jag levde), så vi har spelat ganska mycket kort och käkat glass! Men det funkar det med. Blev lite långtråkigt under söndagseftermiddagen då vi kände oss klara med allt, men allt kan ju inte vara kul hela tiden. Fick inte se någon krokodil tyvärr, men några stora spindlar, ödlor och en cassowary fåglar kan jag bocka av att jag har sett iallafall!
Vi lämnade regnskogen imorse efter att vi ätit australienska pannkakor till frukost och är nu tillbaka i Cairns ett par dagar då en av oss måste besöka läkaren och bilen hamnade på lagning. Motorn blev överhettad precis när vi kom tillbaka (tur i oturen att vi var i Cairns) så vi fick stanna och ringa på hjälp. Verkar som att något var igentäppt så en slang hade spruckit men tack och lov hade vi ju köpt försäkring så vi behövde bara betala för bärgningen. Men ändå himla surt att vi aldrig lyckas komma härifrån!
Nu stannar vi här tills senast onsdag.