Från Sydney körde jag och Anton raka vägen upp till surfers paradise.
Våran bil är registrerad i Queensland så därför måste vi sälja den där. Innan man säljer den måste den också gå igenom något som heter RWC som är ett road worthy certificate, typ som en besiktning hemma.
När vi var hos en mekaniker i Rockhampton så sa han att han aldrig skulle godkänna våran bil, speciellt eftersom de är något fel på styrningen så ratten rycker lite när man kör.

Så vi var förbereda på att bilen inte skulle gå igenom och att vi kanske tillomed skulle bli tvungna att skrota bilen.. men vi gav de ändå ett försök. Vi gick till samma mekaniker som godkände vår bil innan vi köpte den. Det skulle vara vår bästa chans, han godkände den ändå med ett ryck i ratten innan. ( även om de blivit mycket värre nu)

Vi lämnade bilen hos honom en timme och när vi kom tillbaka var vi verkligen inställda på det värsta.
Men de första han sa när vi kom var att de inte var så farligt och att han absolut kunde skriva ett certifikat till oss!
Vi bara stod där och tog pappret så fort vi kunde och gick.
Känns konstigt att de kan vara så olika !
Men fort upp med en annons och vi fick svar samma kväll och vi bestämde möte dagen efter och de var vår sista natt i bilen.

Blev lite stressstädning då på kvällen och morgonen :p

Vi har ju samlat på oss massa saker! Man tänker att äsch de där tar ju så lite plats men sen när man lägger ihop det så bara väller det över!

Rollade hela bilen med klisterroll för att vi inte hade tillgång till nån damsugare.. och de blev faktiskt väldigt fint om jag får säga det själv !

Sen åkte vi in till Brisbane för att möta köparna. De var ett engelsk par som precis hade flyttat hit och skulle leta jobb.

Allt gick bra när vi träffade dom och de tog inte så lång tid för dom att bestämma sig att de ville köpa bilen. De lyckades pruta ner den till 2500$ istället för 2700$ men det var vi mer än nöjda med!

Fick dock lite separationsångest! Vi har haft mycket roligt med den bilen. Känndes inte riktigt rätt att lämna den på parkeringen med dom och gå iväg med resten av våra saker i en kundvagn hah.

Men det är bra nu ska det hända massa nya roliga saker. Imorgon flyger vi till Thailand igen ☀️

Men innan jag landar i det ska jag vara lite nostalgisk ;)

Dag 1. Nyanlända och överlyckliga. Lite bleka också kanske hah

Ny lägenhet, ny bil

Tog några dagar innan jag körde bilen. Var väldigt nervös för vänstertrafiken och jag tror faktiskt jag fick kämpa hårdast med att hålla vänster :p hoppas att det inte blir lika jobbigt när jag kommer hem ;)

Ellen och Anton däremot körde från dag 1 ! Imponerande om ni frågar mig

Första natten i bilen:p ingen madrass inga saker. Jämfört med hur bilen såg ut ett par gånger ser de här så löjligt tomt ut hah

Dock nog en av de finaste campingarna vi haft men första parkett till floden och solnedgången.

Här börjar det se liite bättre ut ;)

Oh fin times hahha

En dag fick vi besök av den här krabaten som vi hittade vandrande längs stora bilvägen ..

När vi kände att vi ville vara i Byron och mysa lite extra med varandra :)
Vi kom hit för vi skulle sola och bada, slutade med att vi alla köpte tjocktröja och mössor Hahah

När vi sen trodde att allt vi samlat på oss i lägenheten LÄTT skulle få plats i bilen

Off we go :)

En av typ 10 rensningar till 2nd hand affären vinnies 😅

När vi trodde att vi kunde sova såhär tight utan att värmen skulle ta dö på oss.

Här har vi något på spåren!

Oh yes! Äntligen hittade vi våran lösning!
Blivit väldigt inspirerade till att köpa en stor bil hemma och bygga om den på riktigt och luffa runt i Svea och Europa:) man skulle kunna göra så bra och fint om man hade lite mer tid och lite mer utrymme att göra nått på !

Här var nog nån glad för att acn fortfarande funkade kan jag misstänka /)

Varit med oss i vått och torrt, i nöd och lust hah
Ensamma och tillsammas

De är dags för både den och oss att flyga vidare mot nya saker nu.

Dags för oss att säga hejdå till Australien. Och en del av mig vill bara dra så fort jag kan för de ligger sååå efter Sverige med många saker, sånt som kan reta gallfeber på en. Men samtidigt är jag kär i stämningen. Alla som hälsar och kallar en för darling och honey, det faktumet att alla som hoppar av bussen ropar tack till chauffören. Även om det är ytligt som en del säger så skapar det något.

Och att vi har fått chansen att komma hit och jobba. Hur fantastiskt är inte det. Och jah kan säga att den här resan har varit den bästa språklektionen i mitt liv. Så säker som jag har, som vi har blivit på engelska hade jag knappt kunnat tänka mig! Mer språk åt folket!
Mer aussies åt folket ;)

Nu har vi iallafall tagit en sista acaibowl vid floden, tagit ett sista dopp i Southbank druckit en sista av vår favoritöl här, självklart med grainwaves på sidan av. Imorgon kl 5.30 ska vi ta en taxi till flygplatsen.
Har varit ett nöje att få vara här i nästan ett helt år!
Men nu lämnar vi down under bakom oss för denna gång

Bye bye Australien!! See ya later mateeee

Hade inte varit desamma utan er ❤❤❤❤​

Efter vår långa promenad var vi välförtjänta en paus i skuggan! Vi gick vidare till bonatic gardens och slog läger under ett träd.

Här slocknade vi alla tror jag! Inte så konstigt när det är så varmt kanske, gudomligt skönt var det iallafall!
Efter en timme eller så när alla började piggna till lite så bestämde vi oss för att gå ut och äta ikväll så det var dags att jaga rätt på en restaurang.
Vi åkte till China town och strosa runt lite

Var roligt stt gå runt och kolla men var kanske lite rörigt så vi gick ner till darling harbour istället.
Där hittade vi en finare italiensk resturang med mycket mer harmonisk stämning precis vid vattnet, vi alla var mycket nöjda med maten! Till förrätt så åt vi alla vitlöksbröd och när Anton skulle beställa mer bröd så fick vi mer öl.. man kan säga att servitriserna inte var de mest uppmärksamma men vem klagar på lite extra öl ellerhur😉
Tog faktiskt inga bilder därifrån utav vi bara njöt av nuet med god mat och gott sällskap!

Dagen efter var det dags för oss att packa ihop och bege oss till den fina lilla lägenheten i Bronte som Anna hade hyrt!

Lämna tillbaka den härliga jucyn och lämna campinglivet bakom oss.

Erik är så hurtig så han lastade in en cykel i bilen, lämnade av oss så vi kunde checka in i lägenheten, åkte och lämnade bilen och sedan cyklade tillbaka i hettan. Är inte exakt säker på hur långt det var men över en mil iallafall i över 30 graders hetta.. slå det om ni kan ;)

Under tiden så checkade vi in. Och Gud så fin lägenhet!
Lite liten då den först var tänkt för 2 personer men hade en bäddsoffa i vardagsrummet. Vi fick klämma in oss fem st:) känns så lyxigt för mig och Anton så fort vi får sova i en riktig säng. Och nu efter två veckor njöt säkert resten också!

Jag Anton och Kalle hade som ett pjamasparty i vardagsrummet.

Pjamarsparty på kvällen och yogastudio på dagen:)

Var fler än bara jag Kalle och Anton som ville vara med och parta första natten.
Vi låg alla och tog de lugnt i sängarna när Anna säger att hon såg något stort krypa på golvet.
Grabbarna ligger lugnt kvar. Coola som dom är ;) men jag hoppar upp och ska kolla. Och mycket riktigt så är det en stor huntsman spindel som har krupit upp i sängen.
Åh vad jag är glad att Anna såg den så att vi kunde fånga den! Anton tog en bunke med en tallrik över och sen gick vi ut långt på gatan för att befria den.. usch usch usch

Nästan lika stor som en hand .. uuhh

Så mysig uteplats, ganska liten men det hade verkligen gjort det bästa av det. 5 plus

Vi hade planerat att gå ner på stranden för att bada och spela volleyboll men på nått vänster så hade inte bollen kommit med från campingen. Vi hade sett fram emot stt spela så mycket så Anton, som sin far, tog fram cykeln och cyklade och köpte ny boll för att rädda dagen!

När vi kom ner till stranden och Anton kom tillbaka med den nya bollen så var den lite för hårt pumpad..

Erik som hade uppfattat att bollen bara kostade 40 spänn och inte 40 dollar skulle lösa problemet genom att sticka in en peang för att släpp ut lite luft. Problemet var bara att hela förslutningen åkte in i bollen och bollen var kaputt efter det:p
- 40 spänn, jag köper en ny boll.
- 40 dollar, inte spänn
-40 DOLLARRRR ?!

Vi alla fick oss ett gott skratt och fick skjuta upp volleyboll spelandet lite hahh

Erik cyklade också och köpte en ny boll:p
Så dagen efter hade vi mycket kul med våran nya fräsiga boll🏐🏐

Våran bräda var med nere på stranden och sen fanns det en till lång bräda och en liten bodybräda som vi testade på stranden:)

Som jag skrev på min instagram! Friskt vågat hälften vunnet:)

Vi gav oss ut iallafall och även om det var den lilla brädan som lyckades fånga flest vågor så hade vi alla superkul :)

Morgonen efter blev det en tidig prommis längs kusten till Bondi beach!

Väldigt vacker promenad med havet på ena sidan och sen den vackra stenformationerna på andra.
Och när vi kom fram såklart.. volleybooooollllll

Efter det hade vi all nog sand överallt och det var ett ljuvligt dopp som väntade!

Väl hemma sen blev det en brunch och sen tog vi alla det lugnt för att komma undan den värsta solen.

När vi kom ner till stranden sen så fick vi bevittna något väldigt spännande . Tre badare hade följt med strömmen ut och kunde inte ta sig tillbaka så livräddarna på stranden fick rycka in och de var verkligen jätteduktiga. De sprang ut med sin långa och tjocka bräda som såg stadig ut för att hjälpa till att paddla in dom. Och allt gick bra men man såg verkligen hur de tillsammans fick kämpa mot strömmarna.. det gäller att verkligen ha respekt för havet.

Lite ironiskt var det ändå för dagen innan hade det haft en vattenskoter till hands för att hjälpa till om nån behövde. Men inte idag. Idag fanns det bara människokraft, men det gick det med som tur är!

Sen var den plötsligt här.. vår sista middag tillsammans. Hur kan tiden gå så fort??

Vi gjorde en riktigt god linsbolognaise :) supergod kan varmt rekommenderas !
Och skålade med kylt rosevin på vår fina uteplats för en fantastisk resa tillsammans!❤

Från undervattenslivet på dykbåten i Cairns ända hit. Tänk va! Vad vi kan!
Har verkligen varit speciellt att få visa er vår undervattensvärld i barriärrevet och fått chansen att dyka där tillsammans, och att få dela vår stad Brisbane, där vi hade vår första lägenhet tillsammans, mer er! Verkligen speciellt :)

Men än var vi faktiskt inte klara! Simning i brontes saltvattens pool stod på morgonscemat dagen efter !

Anna och Erik simmade tappert utan glasögon men jag tål inte att få saltvatten i ögonen, jag vill kunna kolla under vattnet utan att det svider... min lösning såg rätt rolig ut fick jag höra

Poolen ligger fantastiskt fint.

Sen var det hem å packa. Jag och Anton blev bortskämda med en hel väska att skicka hem saker i och det var verkligen tur för jisses vad man samlar på sig saker när man har någonstans att förvara dom!

Utcheckning vid 11 och vi raka vägen ner på stranden för bad och volleyboll!

Märkbart mer människor nu när det är helg.

Bad och volleboll bad å volleyboll. Lunchpaus

Fick bord på en urgullig resturang som hade allt på menyn. Supergott!!

Men allt roligt har ett slut, vi hann med en till volleyboll match innan det var dags att försöka lassa in all packning och alla i bilen. Var tänkt att gänget skulle ta buss och tåg till flygplatsen men sen fick jag och Anton en camping som låg nära så så tänkte vi om.
Och det gick faktiskt bättre än förväntat, allt går om man bara vill!!

👍🏽👍🏽 Kalle lyckades tillochmed somna på vägen så kan inte varit så okevämt ;)

Många kramar senare!

Blev verkligen så tomt efter de åkte. Man hade liksom vant sig vid att ha dom runt sig nu..
Kändes lite sorgligt faktiskt. Så nära men så långt borta på samma gång..

Wihooo!!!
Tack gänget för härliga veckor tillsammans ❣️❣️❣️❣️

Framme i sydneyyy!!
Familjen skulle ha bussen i två dagar till så vi stannade på samma camping som jag och Anton bodde på sist vi var här. Var så smidigt att åka in till stan därifrån!
10 min promenad så var man på tågstationen och så låg den i en nationalpark så de känndes lite mysigt oxå.

Eftersom vi stannade och kollade på de tre systrarna innan vi åkte två timmar till Sydney så blev det att vi åkte på den varmaste tiden på dagen.. de var inte så kul för mig och Anton eftersom acn har gett upp helt nu..
så det var ett mycket efterlängtat dopp i poolen när vi kom fram!!

Sen äkte vi ändå in för en eftermiddag i stan.
Först besökte vi the rock som är ett område som kan jämföras med gamla stan i Stockholm. Det var där de först började bygga när man först kom till Sydney.

Mysigt område med små caféer och kullerstensgator :)

Sen såklart !

Gick vi i hamnen och kikade på operahuset och harbour bridge :)

Lite paus då de blev rätt mycket promenerande.

När vi kom runt mot operahuset tyckte Anna att vi skulle unna oss en öl! Så de gjorde vi! Förstaparkett till floden, operahuset och harbour bridge :)

Perfekt tid på dagen! Solen var alldeles len mot oss. Efter dethär bestämde vi oss för att call IT a day och åka tillbaka tilll campingen.
Vi har de inte så dumt där heller. Blev kortspel i skenet av värmeljus och Ikeas ljusslinga.

Här fick vi också besök under bordet av en nyfiken liten figur.

Den är nog van vid att få mat utav gäster på campingen för den var väldigt nyfiken på oss.

Nästa dag. Upp ta tåget. In till stan . Turista. Det första vi gjorde på dagen var att ta färjan över till Manley:) då fick vi se hela staden ut ett nytt perspektiv. Man ser verkligen hur stor staden är och hur mycket områden med små hus som ligger runtomkring.

Hello Manley!

En trevlig gågata ner till stranden och ett välförtjänt dopp i havet. Starka vågor och strömmar och banvakterna fick jobba hårt för att hålla koll och försöka få alla att bada på samma ställe.

Luchtime :)

Idag skulle det bli 38 grader varmt och strålande sol. Det började kännas så vi behövde svalka oss ännu mer än vårt dopp. Som trots den extrema värmen i luften bara var 21 grader varmt.
Vi satte oss på ett café och Anna bjöd oss på härliga iskalla acaibowls.

Jag hade aldrig hört talas om acai innan jag kom hit men jag antar att de har kommit till Sverige nu också.

Acai är ett bär som innehåller massor med bra saker som man gör en typ smoothie på och garnerar med frukt och granola. Om ni googlar får ni en mycket mer utförlig förklaring:p men gott är der iallafall!

Oxå så otroligt fräscht och uppfriskande.

Snabbvisit var det. Tillbaka mot storstan !
Vi tog oss en närmre till på operahuset och gick in och läste lite om hur det gick att bygga och lite bilder på det.
Erik lärde oss att det var en dansk arkitekt som var med i leken men han har faktiskt aldrig sett byggnaden där den står idag. Bara på deras ritningar. De hade hamnat i nån sorts konflikt så han hade lämnat projektet..
han dog för några år sedan, hann aldrig beundra de vackra resultatet.

Något som oxå är otroligt fascinerande är att hela byggnaden är täckt med kakel. Tänk de som pysslade med det pusslet.. herregud !!

( vet inte vad bloggsidan har gjort men det laggar något så otroligt så jag fortsätteri nästa inlägg, men jag gör det imorgon för nu ska jag sova. Blir dubbelt så frustrerande att bråka med en app när man är trött:p sååååå ----FORTSÄTTNING FÖLJERRRRRRR !! )

Hello I'm back!
Det verkar vara något fel på bloggappen idag så den vill inte riktigt som jag vill men jag fortsätter här och hoppas att det inte blir för rörigt..

Vi gick upp tidigt på morgonen för att vara där bland de första så vi skulle slippa stå i kö. Och de var helt tomt. Jätteskönt så vi bara gick fram och kunde åka. Vi åkte de branta tåget ner i dalen och där nere så fanns det en liten regnskogspromenad som vi gick.

Efter en liten stund blev det paus här :)

Vi fick lära oss två nya spel. Det var Anna och Kalle som drog fram de ur rockärmen. Svårt att förklara reglerna såhär men vi fick oss ett antal goda skratt!

Sällskap :)
När vi hade kommit upp med linbanan igen bestämde vi oss för att åka till grannstaden för lunch och vi hamnade på en mysig uteservering med supergod mat. Känns så lyxigt att gå ut att äta lunch. Och vi behövde en paus i skuggan. Vi hade läst innan att man kanske behöver en extra tröja för att det kan bli kallt här uppe. Det var ingenting vi upplevde, snarare tvärtom!

Vi begav oss vidare till en utkiksplats, väl där började det regna..

Wonderfullll.
Det fanns ett aboriginalcentre precis där som vi ändå ville kolla in så det blev lite hide away för regnet.

Eftersom att det regnade när vi var på utkiksplatsen så åkte vi dit morgonen efter också för att kunna kolla in det ordentligt.

Anledningen till att blue mountains heter så är är alla eucaluptusträden i dalen avdunstar någons slags olja som på håll ser ut som ett blått sken.

Och här har vi de tre systrarna!
De kallas så för att enligt en aboriginsk skröna så var den en gång tre jungfruar som behövde komma iväg och gömma sig ifrån sina friare. Så de sökte hjälp hos en trollkarl som skulle förvandla dom till sten tills faran var över. Men trollkarlen dog i ett slag så kunde aldrig förvandla de tillbaka utan de står där än idag.

Vi gick ner för en trappa som hette the giant stairway. Mycket passande namn.
Och kom ner på en platå på den första "systern"

Helt fantastiska vyer:)

➡️➡️SYDNEYYY

Jisses vad jag ligger efter med bloggandet! Har haft för mycket kul för oss för att få ro att ligga oss pyssla med bilder och blogga.

Igår lämnade vi av Anna Erik och Kalle på flygplatsen i Sydney så nu ska jag ta itu med allt jag missat!

Vi hade en dag kvar i port Macquarie efter förra blogginlägget och på den så besökte vi ett koala sjukhus där de tar hand om vilda koalor som skadat sig för att sedan kunna släppa ut dom i de vilda.

De hade några som hade skadat sig så mycket att de inte kunde släppas ut igen med de verkade ändå glada där. De stod på beskrivningen av en koala som hade blivit blind att "as long as the food keeps coming, he's a happy koala"

😍

När vi var påväg tillbaka till campingen så stannade vi på en strand på vägen. För att ta ett dopp och oxå äta lunch. När vi hade den stora camperbussen så hade vi ju kylskåp ovh allt med oss. Supersmidigt!

Sen blev det lite beachvolleyboll! Eller en version av det isllafall!

Vi hade fått sällskap på campingen utav två barn och de va jätteroligt men vi kände att för att spela ut vår fulla talang(😅) så måste vi nog spela själva och ingen utav oss skulle någonsin ha mage att säga att dom inte fick vara med, så beachvolley IT is!

Blev en del snygga bollar ;)
Innan det blev dags att bege sig tillbaka så blev det kängurusightsing! Och vi fick syn på en del, mest på håll men ändå!!

Och vår djursightsing slutade inte där utan när vi kom hem så satt den en koala i trädet på våran camping 🐨

Där uppe sitter den lilla klumpen och sover :)

Här har vi vårt sarongcamp.

De var svårt att fånga med kameran men vi hade det väldigt mysigt med en sarong som duk och ljusslinga på bordet:)

Den här kvällen gjorde vi en sötpotatis, lime och chilisoppa med avokado och tortillachips på sidan som man skulle strö över. Supergott !!

Underbart att laga mat vid bilen och slippa campingkök!

Nu är det dags för oss att utforska blue mountain!!
Det tog nästan 7 timmar att köra så vi var tvungna att stanna och fika.

Det här var i coffs harbour så är nog påväg till port Macquarie och inte därifrån men lägger ändå upp den här för hur underbar fikapaus är inte detta??

Sen kom vi tillslut fram!! Och utsikten var helt fantastisk!
Det var dock lite mer turistigt än vad vi trodde. Vi hade nog tänkt oss lite mer vandring men det fanns två linbanor. En som gick rakt över ett stup med glasgolv så man kunde se hur högt man var och en som gick nedför över kanten. Det fanns också en tågräls som de hävdade är den brantaste i världen.

Och nu vill inte appen att jag lägger upp fler bilder i samma inlägg så jag börjar på ett nytt!!

Tiden flyger iväg när man har roligt. Vi har mycket för oss känns det som, vi hinner inte kolla särskilt mycket på bilder och på kvällarna som brukar vara min bloggtid så blir det kortspel och massor med snack!

Efter en kort biltur från Cabarita så var vi framme i Byron bay

Var lite molnigt och kom skurar lite då och då men vi tog upp vårt nyinköpta, från Ikea i brisbane, partytält!!
Vi satt och åt en långlunch och sen kom jag på att jag glömt mina nya solglajjor i cabarita så de blev en biltur dit för mig medans Anton och gänget gick in till staden.

Min biltur till cabarita kom egentligen ganska lägligt för bilen hade precis dött på incheckningen till campingen så jag å Anton fick rulla den till våran plats...
De var som tur bara batteriet som hade dött.. fanns inget bra ställe att parkera när vi skulle checka in så jag satt kvar i förarsätet på bilen medans Anton och Anna gick in. De är ju bara det att när jag sitter kvar i bilen, även fast jag har stängt av bilen så lyser alla lysen utanpå bilen tills förardörren har öppnats och stängts..

Incheckningen tog tid och där satt jag med tända lampor.. jag borde ju ha tänkt på detta eftersom att sist vi var och campa i Byron så hände samma sak..

Vi strosa runt i stan och kollade i alla mysiga affärer och Kalle köpte en frozen yougurt och var 2 gram ifrån att gissa rätt vikt och få den gratis!

Blev en härlig eftermiddag och de klarnade upp lite mot kvällen. Mysig middag på ett thaihak som vi blivit tipsade om av vårat alldeles egna byronproffs Ellen ☮️

Dagen efter var det andra puckar. Nu skulle vi hinna göra Byron på en dag.
Vi åkte in till stranden kl 9 för att få en parkeringsplats och sen åt vi frukost där. Blev inte riktigt vid strandkanten som vi hade tänkt oss på grund av Byrons beachs marknad som hade brett ut sig.

De gjorde ju inget för oss de var bara mysigt att strosa igenom på vägen.
Anna köpte en väldigt smart sak! Det var en dam som handsydde ihop tunna frottéhanddukar och saronger så att de var sarong på ena sidan och handduk på andra. Så himla smart!!
Har aldrig sett något liknade.

Var i övrigt väldigt mycket fina och välgjorda hantverk på marknaden. Mycket fint att se!

Vi tog oss igenom det tillslut.. tog lite längre än vi tänkt men det var ju bara roligt! Vi tog oss ner på stranden och började gå mot den delen på stranden som heter the pass där de flesta surfarna håller till. Där finns det en liten utkikspunkt att klättra upp på.

Men de var högt tidvatten och vissa ville inte bli blöta om fötterna :p

Här står vi och kikar på surfarna, helt imponerade av hur många dom är och att de klarar av att vejja(?) för varandra, och oxå på hur bredd ålder de var på dom. Allt från 10 till säkert 50-60.
Vissa barn såg man ju på att de verkligen har växt upp i vattnet. Hur de lärt sig surfa innan de lär sig cykla nästan.

En draködla som oxå njöt av utsikten

Vi hade oxå utsikt över fyren som var vårt mål!

Nästan där!!

Vi gick längs kusten förbi en liten strand som heter wategos beach tror jag som var en liten strand som jag och Anton faktiskt helt har missat när vi varit här förut. Och på vägen ner till den stranden så fick vi se lite delfiner oxå :)

Vi sparade badet tills vi kom ner igen. Nu var vi inställda på fyren!

Lika vackert som vanligt här uppe!
Den här gången så fikade vi faktiskt i caféet här uppe oxå med denna fantastiska utsikt!
Delfiner och surfare små som myror där nere.

Denna dag bjöd verkligen på många trappsteg. Och oxå härliga utsikter.

Här kan man skymta delfinerna.

Efter en sån lång prommis i denna hetta så var vi verkligen värda ett dopp!

Fortsatt promenad längs stranden och kusten så måste man vara försiktig så att man inte bränner sig!

Många steg och några dopp senare så var vi inne i stan igen och kollade runt lite i affärerna igen och handlade lite smått och gott:)
Till middag blev det favorit i repris på thairestaurangen:) efter det en mysig prommis ned till stranden för att kika på solnedgången:)

När solen gått ner så var det ett band som spela och efter det en eldshow🔥
Sen var det godnatt för oss för vi skulle upp tidigt för att åka 6 timmar till port Macquarie där vi är nu :)

Vi kom hit på eftermiddagen och då satte vi upp vårat lilla camp och kollade på närmsta stranden men sen tog vi det bara lugnt och skönt :) lagade middag och gick och la oss ganska tidigt. Vi är väldigt nöjda med vår camping här för att vi har en otroligt fin gräsmatta att stå på! Inte ett sandkorn i sikte !

Dagen därpå blev det en till dag med mycket gående. Finns så mycket stt se!

Blev över en mils promenad tror jag!

Men det var härligt vi gick längs med stranden hela vägen:)

Här i vattnen så finns det en manet som heter bluebottle manet och ibland så spolas den upp på stranden och den blir nästan som en ballong.
Jag Hr aldrig vågat röra den eftersom jag vet att den bränns men då såg vi att flera barn roade sig med att springa och stampa på dom så att de gav ifrån sig ett smällande ljud.
De är så de blir när man växer upp längs kusten i Australien. Stranden blir ens lekplats.

Stränderna är oändliga

När vi var uppe vid denna fyr så fick vi syn på den störta delfinflocken vi någonsin sett tror jag. Säker en 40 st tror jag!

De här var lite roliga också för de hoppade och hade sig!

På vår promenad så kommer vi bara till nya stränder. De tar liksom aldrig slut.

Tillslut vände vi iallafall. Så vi skulle hinna vara på campingen lite, nu när vi trivdes så bra:)

Vi kom på att vi kunde ju ställa upp bilarna och spänna upp ett spännband och så vips hade vi en volleybollplan!

Nu ska vi sova och de är väl nu ni börjar komma igång där hemma.

Ha en fantastisk dag! Så säger vi godnatt 🌚

Nyårsafton började här med en lugn morgon på campingen. Vi försökte gömma oss undan den värsta solen och hettan. Man känner verkligen att sommaren har kommit till Brisbane med 36 grader varmt.
Vi gömde oss under bakluckan till den stora camperbilen.

Sen bar det av in till stan :)
Vi gick runt och kikade runt och sen tog vi båten som går på floden genom stan till Southbank.

I Southbank så var det organiserat så att det skulle vara en fyverkerishow kl 20.30 och kl 00.00.
De var folk som i princip campade där redan kl 5 när vi kom dit. Var helt proppat! Är egentligen inte så konstigt eftersom man inte får smälla egna.

Vi var verkligen mitt i smeten.

Egentligen inte bästa stället att ta ett gruppfoto på. Vi skapade stopp hah

Vi hade läst att det skulle finnas lite matvagnar uppställda och lite festivalfeeling men fanns ett stånd med friterat och ett stånd med slush så vi kände för att gå på en resturang istället.
Vi fick bord på vapiano och det blev pizza för hela gänget 😁

Vi bestämde oss oxå för att kolla på fyrverkerierna kl 20.30 och sen åka tillbaka till campingen för tolvslaget.

Vi var nöjda över fe fina fyrverkerierna!

Gott nyttt år till er alla därhemma. Vi saknar er alla och 2017 blir året där vi kommer hem och får träffa er alla igen 👏🏽😁

Väl på campingen så spelade vi lite gin tillsammans och sen när klockan sen slog över så dansade vi med tomtebloss och skumpa🍾

Dagen efter bar det av nedåt kusten.
Blev tipsad av en kollega på Ikea den första tiden vi bodde här att åka till en park för att i den parken brukar det samlas flockar av kängurus.
Vet inte om vi kom till rätt park men vi kom till ett slags naturreservat.

Klockan var nog precis mitt på dagen när vi kom fram så solen stod mitt på himlen och våra skuggor var näst intill obefintliga.

Inga kängurus så långt ögat nådde men massor med kängurubajs. Antagligen låg dom och chillade i skuggan eftersom de var runt 35 grader, säkert varmare i solen.
Vi gav oss ändå på att gå in på en stig och vi fick gå en bit men de var det värt! Vi fick se säkert 10 kangurus och 4 koalor!

Så vi var verkligen nöjda. Vi hade varit och letat koalor i Daisy hill koala sanctuary tidigare och inte sett några vilda, så idag lämnade vi parken mycket nöjda!!

Här är våra söta vänner!
Helt otroligt hur de kan sova sådär! Fastkilade och snarkandes uppe i topparna.
De här djuren vill man ju verkligen ha kvar. Hur mysigt som helst att gå och spana på dom uppe i träden.

Kangaroos fick vi också se tillslut!

Blev en lyckad tur! Sen fortsatte vi segla ner längs kusten och kom tillslut fram till Canarita beach där vi ska stanna för natten.

Vi kom fram i tid så vi kunde sätta upp vårat lilla camp och gå ner till Stranden och ta ett kvällsdopp och äta middag i lugn och ro. Vi lagade ett köttfärssåsvariant fast med röda linser istället för kött och det blev jättegott. De kan jag rekommendera till mina köttätare där hemma ! ;)

Idag har vi varit och utforskat närområdet här.
Gått längs stranden och upp på utkikspunkten.

Bollspel och kroppssufing i vågorna blev de en del av 🌞

Sen fortsatte vi prommisen:)

Alltid ett öga ut mot vattnet. And IT paid off!
DELFINOS🐬🐬🐬🐬🐬🐬

De hängde runt udden och verkade leka lite i vågorna.

Håll balansen!

En mycket fin dag och imorgon bär det av till Byron bay!!

CHER UP 💟SLOW DOWN☮️ CHILLOUT

Hello gänget!
Nu här gänget på den sidan klotet gjort massa kul :)
Ja nu är vi ett gäng här ! De känns kul att vara tillsammans.
Haromdagen så tog vi båten ut till vår lilla pärla Stradbroke Island.

Bilfärjan var fullbokad men vi lyckades komma med en annan båt och sen tog vi bussen på ön.

Målet med dagen var att få se mycket djur.
Högst upp på listan stod delfiner, jag och Anton har sett delfiner varje gång vi har varit där så vi hoppades verkligen att straddie skulle leva upp till våra förväntningar.

Kepsgrabbarna 🤠

Väl framme fick vi skynda oss av båten så vi skulle hinna med bussen. Var väldigt mycket folk.. alla australiensare verkar ha semester nu.

Vi kom fram till north George Walk vid point lookout och det första vi fick syn på var två leopardhajar som simmade runt utanför alla surfare. Väldigt mäktigt!

Man ser inte hajarna på bilderna vi tog. De såg mest ut som svarta klumpar. Man måste komma närmre för att kameran ska kunna fånga det.

(De är inte de två stora svarta klumparna;))

Här är vi på span!

Något som vi fick se som vi fångade på bild var sköldpaddor!

Tillslut tappade vi nog alla räkningen på hur många sköldpaddor vi såg. Stora som små.

Blir alltid så glad när jag kommer ut till straddie. Så fort man kliver iland så blir man bara helt översköljd med lugn. Man hör tystnad. Man hör havet. Man hör djuren.
De är något speciellt med atmosfären där ute.

Och så blir jag så glad när man får se alla dessa djur som bara är här tillsammans med oss. Som ligger och vilar i skuggan eller simmar förbi ute i havet. Man kommer nära naturen på något sätt.

På vägen ut mot klipporna så fick vi syn på två kangurus som vilade sig i skuggan. Kan ni se dom?

De brydde sig inte mycket om oss. De bara låg där. Vi fortsatte ut till klippan för att vi skulle spana efter delfiner. Behövde inte sitta särskilt länge.. kanske 15-30 min max innan vi sig första flocken. Och sen kom det bara fler å fler.

Lite tålamod och en kikare var receptet.

Först hängde alla så långt bort men sen kom det lite närmre. Vi fick se säkert 4 flockar med minst 15 i varje. Helt magiskt.

Sen var det Anton och Annas tur att leka delfiner.

Stranden vi gick ner och bada på var helt fantastiskt. Lite mindre än de stora surfstränderna och mindre vågor .

❤❤
Vattnet var 24 grader och de var ganska stor skillnad från våra 28 vi hade när vi dök i Cairns.

Mer än redo att gå ner och svalka sig!

De små vågorna slukar Anton hah

Snö eller hav? Det är frågan!

Somliga blev trötta av promenad och värme. Erik hittade en bra plats för en liten tupplur :)

Tiden går fort när man har roligt. De blev dags att röra oss mot fastlandet. Vi hade bestämt att vi skulle gå till eat street och äta. Där blev det oxå att vi mötte upp en kompis från dykbåten och åt middag tillsammans.

Blev en härlig middag i skymning. Mycket mysigt och mycket gott 👌🏼

Efter dykningen så måste man vänta 24 h innan man flyger så vi tog en extra dag i Cairns.
Hyrde bil och tog oss till vattenfallen runt om.
De blev Josefine falls och Milla millaa falls :) vi hade varit där förut men tänkte att de skulle vara kul att åka dit tillsammans ändå.

Kalle Anton och Anna är den tappra trion som gav sig ända ut till fallet. Jag och Erik beskådade de från avstånd.

På vår vattenfallstur så åkte vi förbi ett ställe som de stod skyltat. Garanterad platapus viewing. Alltså att man var garanterad att se vilda näbbdjur om man stanna där. Så det gjorde vi!

Här står vi och sparar, redo med kameror.
En utav reglerna när man stod där nära kanten men de var lättare sagt än gjort hah vi fick en del goda skratt där.

Men vi såg dom flera gånger. De var ganska snabba ner igen så man fick ingen ordentlig titt på dom men man kunde skymta deras roliga näbbar när de kom upp för luft.
Vi alla trodde nog att de skulle vara större än var de var. Dem vi såg var väl Max 40 cm från näbbspetsen till svansspetsen. Små och söta

Man får tänka sig att vid plasken eller ringarna är där all action hände, och som ni ser var det inte så mycket action..

Sen kom Brisbane dagen. Dags stt säga adjö till Cairns för denna gång. Kändes nästan lite hemma där.
Och jag och Anton har ju varit helt överlyckliga över att sova i en riktig säng och inte på en madrass.
Men nu är de tillbaka till verkligheten och i backluckan !

Hejdåååååååå

Nya äventyr på g! Anna, Erik och Kalle har hyrt en riktig campervan att ha längs kusten..
den får våran att se ut som en liten skrutt.

Idag i brisbane har vi också bara kört på.
Direkt från flygplatsen till bilen, ochcampingen, och sen till Ikea. Daisy hill koala park i hopp om att se vilda koalorna. Inga vilda koalor men massa kangurusa:)

Idag ska vi åka till vår favoritö här i brisbane :) north stradbroke ! 🌴👏🏽

Hallå gänget! Här, precis som hemma säkert, är det fullt upp. Vi kör på i fullt tempo för att hinna med så mycket som möjligt tillsammans.
Igår kväll kom vi tillbaka från våran dyktrip som har varit helt fantastisk!
Kändes väldigt härligt att komm tillbaka och ha revet som utsikt igen.

Erik njuter oxå av utsikten ;)

Har blivit väääldigt mycket vattenaktiviteter.
4 dyk och 4 snorklingsturer om dagen.
Har varit helt underbart för mig och Anton att slippa diska och städa mellan dyken och bara kunnat ligga uppe på däck och slappa.

Här var det frukost uppe i morgonsolen.

Juletider då blir de jultema under ytan också!

Kalle och Anna blev klara med sitt open water certifikat andra dagen så efter det kunde vi dyka tillsammans:)

👦🏼👵🏼👱🏽👴🏼

En svävande Anton

Här är snorkel Erik.
Snorklade varje gång vi var nere och dök och flera gånger vinkade vi till varann. Vi kanske 10 m ner och han uppe på ytan.

Jag sa till Erik att om han kommer ner och dyker med oss så kommer jag äta fisk, tur för mig så höll han sig på ytan. Samma erbjudande kvarstår för er Mami och Papi ;)

Här kom jag i först och bara låg och guppade i väntan på resten av mina buddies. Båten var mysig och hade ett bra däck att hoppa i ifrån längst bak.

Vi alla har fått se så mycket spännande under vattnet.

En Scorpion eller stenfisk, kom inte fram till vilket men denna vill man inte trampa på eller röra då den är giftig.

En leopardhaj eller zebrahaj som den också kallas. Knasigt tycker jag hur en leopardprickig haj kan döpas till zebrahaj???
Mellan 1.5-2 m lång, den vi såg

Massor med sköldpaddor! Även en väldigt speciell sköldpadda.

Alla turer på revet funkar så att de olika företagen äger olika bojlinor ute på revet. Så tex så på divers den där jag och Anton jobbade på båten så har de några stycken bojlinor som de växlar mellan. Så jag och Anton dök ibland på samma ställe flera gånger.

Samma sak gäller PRO dive som vi var på nu.
När vi var på divers den och jobbade så fick vi höra rykten om att PRO dive hade adressen hem till en dinosaurie till sköldpadda. Mr Brian!

Och mycket riktigt!

Sista dyket på eftermiddagen så fick vi se på en karta i vilken grotta på revet som mr Brian brukar sova i, och fick lite i uppgift att hitta den så att vi skulle kunna hitta dit ikväll på det kolsvarta nattdyket.

De dyket var första dyket för Anna och Kalle efter deras dukkurs. Första dyket som certifierade dykare. Och första dyket tillsammans med mig och Anton.

Vi hittade grottan tillsammans och vi hittade även en liten tunnel att simma igenom.
När jag först signalerade att vi skulle simma igenom eller runt så svarade Kalle direkt att vi skulle igenom och Anna signalerade att vi skulle simma runt men sen ändrade hon sig och de blev att vi simmade igenom !

De är inte alla som har gjort de på sitt första certifierade dyk!

Men de gick ju galant! Superbra!

Har varit så kul att dyka tillsammans och få visa Anna och Kalle undervattensvärlden, och nu ha det som ett gemensamt intresse. Vi har suttit och pratat mycket om fiskar och bläddrat i böcker om tropiska fiskar och sånt som de hade på båten.

Här är min utrustning redo. Jag och Anton fick lysrör så vi skulle kunna se i vattnet vilka som hörde till vilka. Jag och Anton blev gul å blå, team SWEDEEEN:)

På nattdyket iallafall.. så lyckades vi alla hitta Brian !!!
Och de som är så speciellt med honom är ju att han är så sjukt stor! Ca 1,5x1 så svårt att se i vattnet. Men största paddan vi har sett iallafall.

Och vi alla hittade honom under nattdyket!

När vi var framme så var det även en stor muräna som var ute och simmade. Han simmade mellan stenarna under oss och sen in under halsen på sovande sköldpaddan. Verkligen märkligt.
En tjej vi dök med lyckades fånga en skymt av de med sin kamera men de är så svårt att få bra bilder på natten.

Dagen efter fick vi dyka tillsammans hela dagen :)
Sista dyket var helt fantastiskt med så mycket färger å liv!

Här tar Kalle ett stort kliv ner i djupet

Här är vi alla påväg ner. Jag bakom kameran, Erik uppe vid ytan och resten mittemellan!
På en gång när vi kom ner så mötte vi en stingray:)
Sen snirklade vi runt och fick se stora stim av färgglada fiskar, giant wrasse, humphead parrotfish, whitetip haj, myräna och mer stingrays :)

Här hänger vi under båten och gör vårat saftystop.

Flera magiska dagar på båten som ni ser. Blir inte så mycket text så jag hoppas att bilderna talar lite för sig själva.

Imorgon bär det av till Brisbane igen för nyårsfirande. Kl står på 5 imorgon bitti. Wihoooooo