Näst sista stoppet för den här gången. Tänk vad tiden går fort.

Vi hade inte så höga förhoppningar på det här stället. I lonley planet boken står det mycket om surfing och fina stränder men sen fanns det oxå en liten ruta som talade om att det var väldigt muslimskt och att de är lite halft om halft stt man borde bada med bikini på stranden osv.

Vi gav det ändå en chans ! Och de va tur för vi gillade det. Stannade i 6 nätter .

Vi bodde precis på stranden och hade gratis tillgång till solstolar så vi passade på att bättra på brännan lite. Här utanför var det heller inte så mycket muslimer som lite längre bort på stranden. Vi gick förbi där en gång och jag förstår verkligen varför den där rutan fanns där för att varna i boken. Jag hade shorts och linne på mig och ändå stirrade alla män på mig som om jag var dum i huvudet. Alla kvinnor som badade hade långärmat och långbyxor och de som inte badade hade burka. Vi höll oss borta därifrån de andra dagarna. Så tråkigt när religon påverkar så mycket.

En del hundar tycker man synd om för att de lever såhär, utan människor som matar och tar hand om dom. Men här och där kommer undantagen. Hundar som njuter av att få springa runt fritt på stranden hela dagarna. Bada och ligga i skuggan. Leka och jaga fåglar. När man ser det så blir man ganska glad ändå.

Till vår lycka så fanns det ett volleybollnät på stranden. Vi har inte spelat något alls tror jag men nu var det äntligen dags! Och vi var inte de ända som var sugna. Vi blev ett helt gäng tillslut. Otroligt vad sport kan förena folk. Vi spelade i säkert 2 timmar tillsammans och hade väldigt roligt. Jag var lång tid den ända tjejen och så fort jag fick in ett slag så skrek lankeserna woow och applåderade. Tror inte de är vana vid tjejer som spelar.
Men kul hade vi.

En dag åkte vi på safari oxå. Vi såg långt ifrån så många elefanter som sist. Men de är kul att komma ut i naturen ändå. Är så annorlunda från vår natur hemma.

Eftersom Arugam bay ligger på den östra sidan så går solen ner in mot landet. Så för att se solnedgången lite finare så åkte vi till ett litet berg som hette elefant rock för att komma upp lite.
Vi har hört att man kan se elefanter därifrån om man spanar ordentligt men jag hade ingen tur med kikaren. Men när vi satt i tuktuken därifrån så såg vi en springa över vägen. En sån vill man inte krocka med kan jag säga!

Som sagt går tiden fort när man har kul. Igår tog vi en taxi hit till Mirissa för våra sista dagar i Sri Lanka. På vägen hit träffade vi oxå mr elefant som skulle över vägen.

Nu bor vi på samma ställe som sist här i Mirissa men imorgon ska vi checka in på ett lite lyxigare ställe med pool. Inge synd om oss.
Vi har oxå sett och hört att våren börjar titta fram hemma och de längtar vi efter. Puss å kram !

Dagen efter vi besteg de två bergen i Sigirya tog vi ännu en taxi och siktet var på kusten, Nilaveli. Men den här gången var det en annorlunda taxi.

Vi åkte en likadan som vi åkte på safari i! Fast i två timmar, det fläktade väldigt bra!

Vi hade läst att det skulle vara väldigt fina stränder och fint vatten i Nilaveli. När vi kom dit så märkte vi att det var sant, väldigt fint! Fast det var väldigt glesbyggt, på gott och ont. Det bra är ju att det inte är så utvecklat och det inte är mycket turister men det är svårare att hitta bra boende och restauranger. Men med facit i handen så blev det bra för vi bodde billigt precis vid stranden och restaurangen där vi bodde hade okej mat. Stranden var i stort sett tom om man jämför med andra ställen vi varit på.

En dag åkte jag och Agnes ut till Pigeon Island en ö bara en kilometer utanför kusten, för att dyka medan de andra tre bättrade på brännan.

Det var ett trevligt dyk vi gjorde, fina koraller en del småfisk och två bläckfiskar såg vi.

Efter dyket gick vi upp på ön och snorklade från stranden, det var även här väldigt fina koraller och bra snorkling över lag. Men vi såg faktiskt också minst fyra hajar! Vi såg dom flera gånger men vi tror det var samma fyra som simmade runt och fram och tillbaka. Har aldrig upplevt hajar så tydligt när vi snorklat förut. Väldigt coolt! Den största var kanske 1,5 meter, men mycket tjockare än dom vi sett förut.

Här är två av dom ⬆️⬆️

Hela ön, som bara var 200 meter lång var ett fint naturreservat med väldigt fint vatten och korallstränder.

Nästa ställe är: ARUGAM BAY!

Tåget från Ella till Kandy gick på en räls uppe bland bergen, totalt var det 16 mil och det tog 7 timmar. Det var förståeligt med tanke på att den slingrade sig bland tefält och bergstoppar med raviner som var hundratals meter djupa. Fantastiska vyer att kolla ut på genom fönstret. Vi hade bokat platser i observation class vilket innebar att det var ett stort panoramafönster bakåt.

I Kandy stannade vi bara en natt men innan vi åkte morgonen därpå besökte vi ett tempel, ett tempel där det sägs att buddahs tand ligger. Man fick aldrig se tanden men det var lite intressant att se hur allt såg ut inuti ett buddistiskt tempel, mycket konst och sådant. Det roliga var att man var tvungen att täcka axlar och knän men dom där männen kunde klä sig som kvinnor och det var okej.

Efter det gick vi till ett shoppingcenter och åt en tidig lunch på Burger King innan vi tog en taxi till Sigiriya.

Den här stor stenen heter The Lion Rock och ligger mitt i Sri Lanka. Förr i tiden så hade dom ett fort högst uppe på berget, nu var det bara ruiner kvar, men det var ändå coolt. Stenen är så brant och hög på alla sidor så förr i tiden var det ett bra ställe om man inte ville bli anfallen. Nu gick det trappor längs sidan.

Väl uppe på berget var det en otroligt fin 360° vy.

Dom hade till och med ett flertal pooler/vattenuppsamlingar. Det här var den största

En vaktpost ungefär 70 meter över marken, ganska säker på att detta staket inte fanns då.

När vi kom ner så tog vi lunch och efter någon timme gick vi upp för det här berget, som låg strax norr om The Lion Rock

Från det berget hade man en fin utsikt över The Lion Rock

När vi hade gått omkring på den enorma platå som var på toppen satte vi oss och tog det lugnt i skuggan och njöt av utsikten. Vi var lite trötta efter att ha gått upp för två berg i 35°C. Men det var helt klart värt det!

Efter vår morgonsafari så hoppade vi in i en taxi igen. Det är snabba puckar nu;)

2 timmar tog det till Ella. Sista biten var det serpentinvägar upp för bergen. Ella ligger 1040 m över havet.
Återigen var vi glada att vi inte satt på en buss. Den här taxichauffören körde ganska lugnt i kurvorna så de kändes ganska lugnt. Men om man hade kommit lite utanför vägen så hade man hamnat längst ner i dalen.

Vi tog ett boende ganska nära "city" så stt vi skulle ha gångavstånd till alla restauranger.
När vi sen skulle äta lunch blev vi förvånade över hur bra utbudet var. Riktigt bra och mysiga ställen att hänga på.

Vi har bokat ett tåg den 25e härifrån till Kandy. Den sträckan ska vara en väldigt fin sträcka att åka med tåg. Mycket natur och teodlingar.
Det tar ungefär 6 timmar att åka.
Det betyder att vi fick tre nätter här.
Första heldagen så gick vi upp på ett berg som hette Little Adams Peak.
Det var en mysig prommis upp bland tefälten och sen en riktigt brant uppstigning på slutet. Tur för oss att luften är lite tunnare och att de är lite svalare.

På vägen upp såg man hur bilvägarna sicksackar sig upp ordentligt.

Väldigt fin utsikt när vi kom upp!

Om man kollar noga ser man en liten prick som jobbar på att komma upp till toppen.

På ett ställe på vägen upp låg det ett litet skjul som sålde kokosnötter. Han hade en liten tvist. Han tog kokosvatten och blandade det passionsfrukt och serverade det i nöten. Sååå gott!!

Dagen därpå var det tefabrik som stod på listan.
Tefabriken låg ganska nära Little Adams peak så vi gick förbi alla starka kvinnor som plockade teblad på vägen dit. Ja det var bara kvinnor, såg inte en ända man.

På vägen ner mötte vi en del kvinnor som hade packat sina säckar fulla och var påväg upp till tefarbriken. Det bar en säck hängandes från huvudet och en på huvudet. Såg väldigt tungt ut.

Vi fick en liten rundvandring inne på tefabriken men det gick relativt fort. Vi fick se från de nyplockade blöta bladen, genom två olika torkningsmaskiner och sen sorteringsmaskiner.

Det gick som sagt väldigt fort och vår "guide" sa inte mer än hon var tvungen till.

På den här fabriken gjorde de bara grönt te som vi fick smaka på när rundvandringen var klar.

Vi fick lära oss att det finns många fördelar med att dricka grönt te!

Fin miljö runtomkring.

Nu ska vi packa ihop det sista och gå till tåget.
Vi hörs snart igen !!

Ciaooooo❤️❤️❤️

Hallå HALLÅÅ! Taxi från Mirissa hit tog ca 2 timmar.
Det var en minst sagt intressant åktur. De har ett väldigt aggressivt körsätt här. De chansar och kör om i kurvorna men tutar högt så att eventuell mottrafik ska höra att man kommer. Ibland så känns det som att de gasar på extra i kurvorna och högerregeln finns det inget som heter. Störst går först är de snarare som gäller.
Vi åkte förbi en lokalbuss som precis hade åkt rakt fram i en kurva och hamnat i diket. Alla verkade vara okej för de stod utanför och fotade men jag tror att vi kommer undvika buss hädanefter.

Taxichauffören tog oss till hans kompis hotell som vi tillslut valde att stanna på. De hade trots allt helt okej rum och låg inte alltför långt bort från parken såg vi efter en liten rundtur.
Klockan var bara 1 när vi kom fram så vi hann anordna en jeep att åka med till nationalparken till kl 3.
En otroligt bekväm bil med 6 stora fåtöljer på flaket.

Vi var så taggade på stt åka in i parken! Ingen av oss har varit på safari innan. Tänk själva, vilda elefanter??!!

Tog inte lång tid innan vi såg en ensam långt bort på en äng. Vi stannade inte så länge för den gick bort från oss. Vi åkte vidare och mötte en till ensam elefant. Den var mitt på vägen. Vår chaufför stannade och la i backen väldigt fort.
Tydligen så är det parningssäsong så hanarna ger sig iväg ensamma och ibland så kan de vara aggressiva mot jeeparna under den perioden. Verkade som vår kille hade varit med om att en elefant gjorde något med jeepen bara samma morgon. Han hade väldigt stor respekt och väntade länge innan vi åkte förbi. Släppte förbi några andra att åka först så att vi slapp.

Vi åkte vidare till det stora vattenhålet och där svärmade det av elefanter. Stora som små.

Vi såg flera elefantbebisar. Den här trodde vår guide var ca 4 månader gammal. Den sprang efter mamman och dia.

Vi tappade räkningen på alla elefanter vi såg.

Trip trap trull.

Vi såg fler djur än elefanter. Flera fina fåglar, krokodiler, jakaler, vattenbufflar och påfåglar.

Vi var mycket nöjda men vi hade ändå ett sug efter att få se leopard så vi bokade ett morgonsafari oxå.
Vi hade tyvärr inte sån tur. Vi kunde bara hitta spår efter den.

Även fast vi letade efter leopard så fick vi se allt som vi såg dagen innan oxå.

Den här nationalparken har ett staket runt hela parken så att elefanterna inte ska vandra ut i byarna och så att boskap inte ska vandra in.

Djuren här verkade ha det väldigt bra. Kändes kul stt se dom i deras rätta miljö. Speciellt efter att ha sett alla stackars elefanterna i Thailand som får stå ut med turistridningar varken dag.

​Man tänker att de ska vara lätt att se elefanter. Men de här känns ändå väldigt bra kamouflerade. På lite längre avstånd är de lätt att missta dom äta stora stenbumlingar. TYcker men ser en antydan till det på den här bilden.

Vi säger tack till alla elefanter och ger oss vidare till Ella.

Ses där!
Ciaooooo❣️❣️🐘🐘🐘🐘

Mirissa har mer att erbjuda än blåval måste vi ändå säga. En strand med massor av mysiga resturanger med borden direkt på stranden, stora surfvågor, lite lugnare ställen där man kan ta de lugnt och bada, solnedgångar och massa mer:)

Ca 20 min prommis bort låg en liten bukt som var omringad av stora stenar ute på djupet som bröt vågorna så här var det lite lugnare. Det hette turtle bay och vi förstår varför. Tappade räkningen på alla som kom upp för att andas.

Här kryllade det oxå av perfekta hängmattspalmer.

Anton och Micke var surfsugna så de hyrde varsin bräda och gav sig ut för att testa vågorna. De stog inte upp så många gånger men bra träning fick de iallafall! Anton såg oxå tre sköldpaddor medans han var ute. Dock så var de lite skrajja att stoppa ner fötterna och sitta upp på brädan, dagen innan hade det varit en hajattack i Australien som spökade i huvudet.

Sri Lanka fortsätter att bjuda på sig själv och vi fortsätter att njuta. Imorgon har vi bokat en taxi till Udawalawe och där ska vi på SAFARI!!!
Alla elefanter nu kommmer viiiiii!!!!

Hallå hallå !
Nu har jag legat lite på latsidan med bloggen. Legat mindre på latsidan i verkligheten.
Vi har hunnit med mycket. De senaste tre dagarna känns som en vecka för vi har hunnit med så mycket! Men jag ska ta allt i rätt ordning, och förmodligen flera inlägg.
Från Unawatuna till Mirissa så tänkte vi ta lokslbussen. Vi har sett den åka förbi lite då och då under hela dagarna när vi har varit här så vi packade ihop och gick ner till vägen för att hitta en busstation. Även om de verkade som att man kunde vinka in bussen lite var som.
Vi hittade en bara 150m från vårt rum och bussen kom inte många minuter efter.

Vi fick betala dubbelt pris för att vi hade så stora väskor. 6kr istället för 3kr. Det var överkomligt tyckte vi.

Tog inte mer än en timme innan vi var framme. Vi hittade snabbt rum nära stranden. Med ac tillockmed. Lyx.
Innan vi gick ner till stranden så tog vi oss till hamnen för att boka in oss på en båt morgonen efter för att spana valar. Vi hade läst på lite innan så vi ville inte boka med vem som helst. Många som har valturer här kan inte så mycket om valar och för att få kunder att boka med dom så har de garanti att man får se val annars ger de tillbaka pengarna. Då blir de ofta att de stressar en och samma val, ofta fler båtar tillsammans och ibland tillockmed krockar in i valarna. Det ville inte vi bidra med så vi bokade med ett företag som var lite dyrare men som respekterade valarna och inte hängde på när de andra hetsar. Väl ute på vattnet märktes det väl. Kände mig så nöjd att jag inte satt på en utav de båtarna som jagade fram. Man märkte också att när de hade sett den en gång så började de åka tillbaka. Skönt för oss.

Vi fick se 2 stycken blåvalar. Den kom upp flera gånger och sprutade vatten, tog några andetag och sen dök ner igen.

Det här var första tecknet på att vi hade hittat rätt. Vattensprutet kommer upp nästan 10 m över ytan. När vi sen kom närmre var det helt otroligt. Svårt för bilderna att visa hur sjukt stora det här djuren är.

De känns nästan som om bilderna föreställer delfiner när det inte finns något att jämföra med. Men dessa djur var ca 20 meter långa. Den största blåvalen de har vägt vägde ungefär 180 ton. Tungan väger ungefär 3 ton, det är nästan lika mycket som en normalstor elefant.(som vi ska kolla efter snart)

Kalvarna växer ca 4 kg i timmen den första perioden.

Vi var mycket nöjda på vägen tillbaka. Kl var bara 11 när vi kom tillbaka till land så vi hade hela dagen på oss att strandhänga!
Kommer lite bilder från det i nästa inlägg:)
Ciaooooo

Hallå!!
Idag har vi besökt Galle fort. Det är ett fort byggt av Portugiser när de hade en koloni här för längesedan.
Det var som en stor mur runt allt och en välskyddad by i mitten. Det var en väldigt europeisk känsla här. Kullersten och välstädade gator.

Det tog ca 1.5 h att gå runt fortet.

Runt en stor del av fortet så var det stränder. Vi var väldigt badsugna. Många lankeser som badade här. Jag blir så glad när jag ser att de oxå njuter av att vara på stranden och badar och leker med varandra. Många länder vi har varit i så sitter lokalbefolkningen bara inomhus för att de är rädda att få färg av solen.

På vägen hem från fortet så stannade vi vid några stånd och köpte lite frukt och te med oss hem.

På eftermiddagen gick vi ca tio min för att komma till en strand där det inte var lika höga vågor. Det var lite stenigt där men var ändå kul med omväxling. Det var på grund av de lugnare vattnet som vi fick syn på sköldpaddorna i viken när de kom upp för att andas. De var riktigt nära stranden, var en liten miss att vi inte hade något cyklop med oss.. men vi såg de ganska bra från land.

På kvällen så köpte vi öl som är härifrån och satte oss på vår balkong och njöt av kvällssolen.
Det fanns bara ett ställe vi kunde köpa öl på och det var bakom galler.. jag undrar om de har haft problem med alkoholism här och det är därför det har så

Imorgon ska vi åka lokalbussen till Mirissa och se om vi kan få se blåval där. Det ska vara ett av de bästa ställen i världen att se dom. Håll tummarna!!

Vi var ju tvungna att kolla in stränderna nu när vi ska stanna här och ta de lite lugnt. Första doppet blev på stranden precis nedanför oss. Tar ca 5 min att gå.

Det var helt perfekt tid när vi kom till stranden på eftermiddagen första dagen. Solen var helt ljummen och härlig.

Idag har vi besökt två st nya stränder!
En strand gick vi endast till för att där har vi läst och sett bilder på en palmgunga. Men när vi kom dit så var den upprullad i trädet och när vi försökte få ner den så ropades de på oss stt vi borde icke. Frågade inte riktigt varför men kändes bäst att lyssna. Jag var nog mest besviken men finns inget att göra. Var väldigt fint runtomkring ändå!

Vi tog en tultuk vidare till ett ställe som hette djungel stranden. Vi blev släppta på en asfalterad väg men behövde gå igenom skogen för att komma ner. Vi gick ner och kikade men vattnet såg mycket grumligare ut än på våran strand så vi vände faktiskt direkt och åkte tillbaka.

Badade resten av dagen på våran strand.

Imorgon ska vi åka iväg till Galle igen. Där ligger det ett fort som vi tänkt kolla in.
Ett portugisiskt fort.

Ska bli spännande.
Vi hörs imorgon ciaooooo :)

Yo yo!

Dags att lämna Negombo!
Vi har bokat en taxi som ska ta oss till Colombo och en stor tågstation så vi kan ta oss ner till Galle kl 8 på morgonen.
Så vi gick upp tidigt och åt frukost och sen bar der av.
Är buddistiskt nyår i Sri lanka men i Negombo är det mest kristna som bor så här har det firats mer påsk än nyår. Så när vi åkte så var det väldigt lite trafik.
Det hade nog gått fort ändå för det var en jättefin motorväg som gick hela vägen fram. Det hade vi inte förväntat oss.

Väl framme vid tågstationen var det baraa att hålla tummarna att tågen skulle gå. Och det funka! 10.30 skulle vårt tåg mot Galle ge sig av.
Det gjorde det inte.. men det går vi in på snart.

Tågstationen var full med folk och väldigt rörig. Vi fick stå en liten stund för att få biljetter. Man kan säga att de som sålde biljetter inte var så effektiva. Det tog lång tid för varje kund. Men tillslut kom vi fram och fick tag på 2:a klass biljetter. 180 rupies st. Ca 10kr.

Fanns inte så mycket att kolla på runt stationen. Jag Hugo och Micke tog ett varv och köpte lite äpplen men sen fick vi sitta och vänta på perongen.

Var ganska intressant att sitta där och kolla när tågen kom och folk pressade in sig. Skickade in de små barnen genom fönstren för att paxa platser. Vissa tåg var riktigt fulla. Vi pratade också med två st västerländska som oxå stod och väntade på vårt tåg. Det hade missat de tidigare tåget pga att det var så fullt.
20 minuter innan avgång började folk sätta på sig sina väskor och gå fram mot perongen. Vi var snabba efter. Vi ställde oss ganska brett så att det skulle va större chans att någon av oss skulle få en dörr framför sig. Men så fick vi stå i ca 40 minuter innan det ens kom ett tåg. När tåget väl rullade in på perongen så stannade det så att sista vagnen precis åkte förbi oss.
Nu var det springtävling fram till närmsta dörr. Vi lyckades väldigt bra. Anton hann först och packade platser till oss alla. Sen när tåget började rulla så märkte vi att det var i princip tomt på tåget. De flesta var även resande som oss själva. Vi började fråga runt om de här tåget verkligen gick dit vi skulle och fick kontakt med en äldre man som bara fnissade åt oss. Vi satt alltså på ett tåg som gick åt fel håll. Ett tåg som gick tillbaka dit vi åkte ifrån imorse.
Han rådgav oss att gå av vid nästa station och vänta där.
Tur för oss var det att den bara var 2 min bort. Och när vi kom av där stod vårt tåg inne här. Så vi hann precis springa över och på innan det rulla vidare. Tåget vi hoppade på var i princip tomt så vi fick även här sittplatser allihop. När vi sen kom fram till tågstationen vi åkt ifrån så forsade det in folk. Sjukt mycket folk.

Man fick nästan dåligt samvete över att sitta ner när folk stod som de gjorde. Och för att göra saken bättre så tvingade säljare sig fram i massorna. Ju längre ner vi kom desto luftigare blev det men det fanns aldrig en ledig sittplats.

Vi var väldigt glada över att ha tagit fel tåg i slutändan. Annars hade vi aldrig fått sitta.

Vi hade pratat och kommit överens om att vi skulle bo på ett ställe som heter Unawatuna. Det låg ca 3km från tågstationen. Tuk Tuk distans!

Vi fick inte plats alla i en. Det är ganska små Tuk Tuks här. Det är typ som en moppe som de har byggt ett skal på. Ett hjul fram och två bak. Känns ibland som om de skulle kunna välta. Det kör ganska hetsigt här. Men de har nog mer koll än man tror. Det hoppas vi iallafall!

Under ratten så finns det en liten flaskhållare som vi tror att de har för att ha med sig extravatten eller bensin men det ser ju inte så bra ut ..

Tuktuk chaufförerna visade oss lite olika hotell men de var stängda eller fulla så tillslut så bad vi dom att köra oss till ett hotell som vi hade sett hade lediga rum på agoda och sen gick vi runt därifrån och frågade på de närliggande gästhusen.
Vi gick in bakom ett annat hostel och upp för en lång trappa. Där låg ett stort gult hus som är omringat av palmer och 100 blomkrukor. Första som vi träffade var en gammal kvinna som såg väldigt glad ut över att se oss. Hon hämtade sin man och visade oss deras ända två rum.

Helt ok standard med en balkong som ser ut över havet. Vi betalar 15 000 rp för alla i tre nätter = 880kr .