Tuktuk är namnet på den lilla byn vi bor i på Samosir ön.
Den är så liten att man lätt går runt den, Samosir ön är däremot inte så liten. Ca 5 h med moppe om man vill runt hela. Var väl lite lockande att ta moppe men vi kände att efter tiden i Thailand har varit lite slöa, vi har mest umgåtts och ätit och druckit gott. Så det var dags för lite action! Varför inte cykla! Inte runt hela ön men så långt vi orkar. Så vi hyrde cyklar för hela dagen för 20kr var, det tyckte vi var värt.

Vi cyklade runt hela Tuk Tuk och sen vidare söderut.
Vägarna går uppför och nedför hela tiden, väldigt rolig väg att cykla faktiskt. Älskar det partierna som går lite lite ner hela tiden så man bara rullar.. mindre roligt på vägen tillbaka hah

Så härliga berg som man hela tiden har som utsikt. Allt det här är ju ett vulkanområde så jag antar att bergen är oaktiva vulkaner. Häftigt.

Det är mycket svalare här eftersom vi är lite högre upp så verkligen perfekt väder att cykla i. Även om man fortfarande svettas en hel del.

Längs vägen fick vi träffa på många såna här sötnosar. Tyvärr är det inte så vana vid människor så är väldigt skygga mot oss.. men härliga att titta på iallafall!

Efter den värsta mördarbacken för dagen så började vi prata om hur högt vi skulle kunna vara. Sjön ligger ju redan en bit över havsytan och sen var vi påväg upp i bergen. Vi kollade på en app som heter Snapchat, vet inte hur exakt den är men den sa såhär .

Var ändå rätt trevligt däruppe på toppen. Ett litet hus där vi hade vattenpaus. Perfekt!

Här är ett rätt häftigt träd vi åkte förbi. Tror att frukten som växer där heter stjärnfrukt men tror faktiskt aldrig jag har ätit den. Har ni?? Är det ens stjärnfrukt ?

Något som var trevligt förutom den vackra naturen vi cyklade förbi så är det verkligen människorna. Gud så goa! Alla lyser nästan upp när de ser en. Speciellt alla barn. De ropar och vinkar och gör high 5. Man känner sig nästan som en kändis när man cyklar runt. Det var så så sätt oxå skönt att vi cyklade istället för att åka moppe. Man kunde hejja tillbaka till alla och prata med barnen och människorna. Även om det är på fåordig engelska så känns det mysigt.

Så mycket som är annourlunda. Vi gick förbi två män som höll på stt mura övervåningen på ett hus och för att få upp all tegelsten från högen på vägen så stod en på taket och tog emot och den andra på marken och kastade. Två i taget. De hade verkligen snits på det. Kasta två ta emot två. Helt otroligt!

Vi ska bege oss vidare härifrån imorgon redan men det här stället har redan gett ett väldigt starkt intryck på oss. Ett ljuvligt lugn och en mycket vänlig atmosfär!

Gräset är såå grönt att de ser overkligt ut.

Tillbaka från vår långa cykeltur var vi värda ett dopp!

Trampolin och en gunga finns precis utanför dörren.
Var väldigt skönt att bada i sötvatten för en gångs skull. Var ganska längesen faktiskt:p

Sen blev det lite avslappning på balkongen och sen middag till en härlig utsikt :)

Imorgon så ska vi försöka ta oss till kusten. Till en stad som heter Sinkil. Det är lite lika lätt att ta sig här som i Thailand så just nu ser de ut som att vi åker public buss och får byta två gånger innan vi kommer fram. Så det blir nog ett litet äventyr i sig. Lär ta hela dagen iallafall. Men det är ju själva resan som är målet ibland. Vi får se hur det går! Hoppas att vi kommer fram så vi kan ta båten på söndag morgon till nån av öarna och njuta av lite indonesiska stränder och snorkling🇮🇩🌴

Helooo gänget!!

Nu har vi kommit fram och hittat någonstans att bo!
24 timmar senare hehe.
Vårt flyg gick kl 22 på kvällen men vi behövde checka ut kl 2. Så hela dagen blev som en lång väntan, vi kände att vi orkade inte släpa med alla väskor och saker så det blev massa kortspel och sånt. Vi åkte i god tid till flygplatsen och fick checka in allra först av alla! Vi fick även hjälp att skriva ut vår utresebiljett ur Indonesien tillbaka till Thailand. De var ovanligt trevliga faktiskt!
Sen var det 1,5h flyg till Singapore och sen var det 10 h väntan där -.-
Det var skönt att de var mitt i natten så det var bara att försöka hitta någonstans att slå läger på och sova så gott vi kan. Så det var det vi gjorde:)

Alla pigga å glada !

Mitt i natten blev vi dock väckta av säkerhetsvakter med stora vapen som ville kontrollera våra pass och boardingkort. Allt var ju okej men kändes ändå lite läskigt. Kanske har något att göra med vad som hände på kuala lumpurs flygplats i dagarna. Så ändå bra på ett sätt.
Sen kl 10 på morgonen så blev det 1,5 h flyg igen till Medan. Äntligen framme!

Och under flygtiden och mellanlandningen har vi hunnit prata ihop oss lite om vart vi ska och vad vi ska göra.

Planen är; Lake Tabo --> Banyak Islands--> pulau Weh ---> bukkit lavang och sen tillbaka till medan och sen tillbaka till Phuket och träffa Mami och Paputt
Ska förklara mer om varje ställe när vi åker dit:)

Från flygplatsen så tog vi faktiskt en taxi hit till Lake tabo. De tog 4-5 timmar. Kostade inte ens 500kr. Tyckte nästan synd om honom för tror stt han skulle tillbaka:p

Vägarna här är verkligen inte de bästa på flera ställen. Flera gånger känns det så smala så att det ser ut som en cykelväg. Var väldigt fin djungel vi åkte igenom. Risfält, palmer, kyrkor och moskéer om och vartannat.

När vi kom fram hade vi siktet på ön samosir som ligger mitt i sjön, blev en mysig färja ut.

Samosir är en utav de första ställen i Indonesien som ursprungsbefolkning rotade sig så de flesta som bor där är från den här batok klanen.
Har läst massa spännande saker om dom, men en sak är att det älskar musik och mycket riktigt så var det musik på högsta volym på båten. Väldigt härligt. Och när vi kom fram till vårt guesthouse så är det fullt med trummor och guitarrer!

Imorgon ska vi hyra cyklar och åka runt och upptäcka och se vad den här ön har att erbjuda för underbara vyer.

Nu ska vi sovaaaaa✌🏼✌🏼 godnatt godnatt sov som en katt 😌😌

Hallå hallå!
Glömde skriva med i förra inlägget att vi på dagen hade varit på ett ställe som hette surfhouse. Där hade de en flowride eller va de kallade de.
Det var iallafall en maskin som sprutade ut vatten i ett väldigt tryck och så fick man surfa på det.

Såg väldigt lätt ut när andra gjorde det. De som jobbade där hoppade och gjorde massa trix men man själv klarade knappt av att stå :p man gjorde ju ett par snygga vurpor...

Men roligt var det iallafall! Får man träna några gånger så ;)

På kvällen kände vi för lite avslappning så vi gick allihopa och tog fotmassage. Vi var 7 st, så var lite svårt att hitta ett ställe som vi hade plats brevid varandra men precis vid vår villa så gick vi förbi ett ställe som alla var lediga på så vi gick in där. De blev så till sig när hela salongen blev fullsatt samtidigt för de låg lite bakom de stora turistgatorna. De skrattade och pratade och deras chef gick ut och fotade allihopa. Och vi skrattade lika mycket. En utav oss är 196 cm lång och de tyckte de var väldigt roligt och de skrattade så de storknade, de gjorde vi oxå. Var avslappnande och underhållande samtidigt!

Dagen efter lämnade de och det var bara jag Anton och Jakob igen. Jakob har precis tagit sitt dykcert och var taggad på att dyka men hade inte blivit av under veckan för att alla hade inte cert osv men vi tog saken i egna händer och åkte ut till Raya yai och Raya noi för lite dykning!

Vi hamna på en jättehärlig båt dom vi fick frukost, lunch pch typ mellis på. Maten var ändå över förväntan:) friterad banan och pannkakor till efterrätt 😌

Dykningen var inte den bästa. Revet var väldigt dött och sikten var inte så bra för de har precis varit fullmoon och då styrs vattnet upp ordentligt.

Men vi hittade en del spännande nudibraches. De brukade se mantas till och från här men svårt att se när man inte ser längre än 7 m:p men var ändå kul att dyka tillsammans med Jakob och han fick se sin första muräna och barracuda Stim med mera så det var ändå en väldigt bra dag. Varje dag under ytan är en väl spenderad dag!
Jag gjorde dock en miss och använde min dykdator på fridykningsmode så den trodde att jag höll andan i 39 min och låste mig ute i 48h så jag fick lita på Antons dator under resten av dyken😅 men de gick bra ändå!

Väl spenderad alla hjärtans dag! ❤❤

Nu har jag och Anton precis packat ihop våra grejer för att strax ge oss av mot flygplatsen och flyga till Indonesien!
Vi flyger till en ö på västra sidan som heter Sumatra.
Vi har inte riktigt planerat vart vi ska på ön än. Vet ungefär vad vi vill göra men inte riktigt i vilken ordning.
Men vi har 10h på oss i Singapore att bestämma oss på.
Har en bok av lonley planet om Indonesien och de är tur för vi har märkt att det är väldigt svårt att hitta information om det på internet. Verkar faktiskt inte vara så poppis bland turister att åka dit så vi hoppas på att det är ett orört paradis. Det återstår att se, men vi håller tummarna!

Vi fortsätter söka efter paradisöar 🌴🌴

Nu har vi haft ganska bra med tid här i Phuket. Känns som vi har varit här väldigt länge.

Jakob som jobbar här har haft semester här och vi har även haft besök från Sverige i några dagar.

Innan blekfisarna från sveariket kom så turistade vi lite med Jakob. Han visade oss upp till Big Buddha som låg högst upp på ett av öns stora berg.
Vi gick upp för att få lite motion. Det tog ca 1.5 timme. Backarna var väldigt branta och de var ganska varmt.

Men värt mödan när vi kom upp:)

Försök läsa dethär ordet om ni kan ;)

Sen på kvällen spelade vi en av de sjukaste minigolfbanorna vi har sett. Alltihopa var byggt som en dinosauriepark med grottor, floder och vulkaner.
(Jag vann såklart)

Grabbarna var inte så glada över min "tur".

Några utav dagarna unnade vi oss att äta på hotelfrukosten som serveras på Jakobs hotell.
Man kan säga att den här veckan har varit en liten paus från backpackerlivet. För resten av veckan så skulle vi oxå bo i en villa som vi hyrt tillsammans:)

Vi hade rummet precis framför poolen det var väldigt lyxigt.
Mojito och solnedgång på det

Och lite beerpong:)

En dag åkte vi iväg till en strand som heter Freedom Beach. Dit var det lättast att ta sig med båt så de va de vi gjorde!

Och lyckan när det fanns ett volleyboll nät. Vi fick genast sällskap oxå. Blev riktigt många som ville spela. Kul!

Grabbarna grus:)

Sen blev det mer pool och drinkar :)

Vi har verkligen tyckt att det varit sån lyx att bo så bra med poolen bara en kullerbytta från uteplatsen så det är mest där vi har hängt. Umgåtts och badat i poolen. Gått ut och ätit gott. Vi alla har ju inte sett varandra på jag vet inte hur länge. Har varit riktigt najs med lite Reunion☺️

Idag så åkte sverigegänget vidare och vi checkade ut från villan. Tillbaka till vårt lilla rum i karon.
Blev ingen dykning i veckan så vi har bokat en tur tillsammans med Jakob imorgon. Så vi ska vara ute till havs hela dagen. Ska bli så kul!! Blir Jakobs första dyk efter hans open water kurs 🤙🏽🤙🏽

Sen har vi oxå bokat biljett till Medan. En stad på Indonesiens ö Sumatra där vi hade tänkt spendera de nästa tre veckorna innan vi får finbesök igen ❤

Helloo !!

Vi fick lite väginstruktioner av vår dykinstruktör som vi råka springa in i på kvällen när vi kollade på solnedgången. Så nu hittade vi äntligen till utkikspunkten!!

Vi kom upp hyfsat tidigt( var lite dimmigt på morgonen). Men kl halv 10 så hade vi kommit upp till toppen. Som jag har sagt innan så vill man helst se stranden tidigt eller sent så man undviker alla speedboats lite.

Vägen upp till utkiksplatsen var verkligen inte skyltad och på många ställen såg man knappt att det var en stig. Det var lite roligt ändå, kändes som man fick gå igenom "riktig" djungel till ett ställe som inte så många turister kommer till. Vilket känns svårt att hitta i Thailand.

Palmer och bambuträd om vartannat. Watch out for falling coconuts :p

Vi hade en pinne som vi viftade med framför pss för att få bort att spindelväv.. :p

Var ändå värt mödan när vi kom upp :)

Precis i lagom tid:) vi började gå ner igen när vi såg att det började komma in båtar. Väl nere på stranden så möttes vi av getter. Vi hade sett några djur som klättrade på stenarna lite längre bort innan men då var de så långt bort att man inte kunde se var det var för djur. Men getter var det alltså. Klättrade getter dessutom.

Blev ju alldeles nervös när den här lillen skulle klättra på de smalaste ställerna han kunde hitta!

Vi gick och åt frukost/lunch och använde resturangens wi-fi i väntan på att det skulle klarna upp men det gjorde det aldrig så vi tog det lugnt på vår veranda. Läste bok knöt armband. Antons lyckades få upp hängmattan så där hängde han tills det var dags för middag.

Dagens middag fick hoppa över till turistsidan så vi kunde äta middag precis intill det turkosa vattnet .

Man kan ju inte klaga på utsikten, och verkligen inte på maten heller. Kostade ju de dubbla av vad de kostar annars så det var ju tur att de kändes extra gott då oxå ;)
Sen blev det solnedgång på berget, och även om solen gick ner bakom berget så att man inte såg den gå ner i havet så är det verkligen bland de vackraste solnedgångarna jag sett. Röd himmel i turkost hav. Oslagbart!

Dröm!

Den här ön är helt fantastisk och jag hoppas verkligen att jag får komma hit igen. Kanske tillockmed ganska snart ..... ;)

De sista dagarna vi hade kvar här nu innan vi skulle tillbaka till Phuket tänkte vi att vi måste ju faktiskt ge oss ut och snorkla lite. Är ju det folk åker på hit på dagstur för att göra. Planen var att gå runt ön och snorkla på lite olika ställen meeen vi fastnade i tuk bay. Dit kom det knappt några dagsturister alls. Vi kunde hänga upp våran hängmatta och njuta av utsikten. Av blått hav. Utan 1000 kineser som det ser ut på andra sidan.

Här kände vi oss oxå lite mer lugna att vara i vattnet samtidigt för de fanns i princip inga andra på stranden. Eller berget där vi hade slagit läger.

Hur vackert ???!

Anton visar upp sina skillssss!!!!

Den här hängde vi på och hoppade lite ifrån. Det är egentligen inte det den är till för.

Det finns ingen riktig pir eller hamn där de stora båtarna kan lägga till så all mat och alla varor kommer in till den här flotten. Lassar av allt på flotten. Sen dras flotten in med ett snöre och sen måste allt bäras upp på en traktor för stt köras in till byn.

En liten förklaring till varför maten och vattnet är lite dyrare här. Förvånandsvärt lite dyrare med tanke på allt jobb de gör men ändå lite dyrare.

Jag gillar när öar har såna. Perfekt ställe att pausa snorklingen på och bara njuta av utsikten.

Är de en val? Haj?? Neej de är bara en Anton 😂😂

När vattnet var så stilla. Ingen ström att krämpa mot så passade vi på att öva lite fridykning.

Vi kom båda ner på över sex meter utan fenor. Och det kändes ändå ganska lätt. Jag kommer ihåg när jag var liten och 3 meters poolen var omöjlig att nå botten på.
Så känner mig lite stolt faktiskt ;)

Men allt de roliga har ett slut.
På fredagseftermiddagen var det dags för oss att bege oss tillbaka till Phuket. Kändes lite tråkigt att lämna men vi har ju massa roligt framför oss ändå. På tisdag kommer Henrik och mimi hit och Jakob har semester så då ska vi umgås och ta igen för den tid vi varit ifrån varandra:)

Vår första dag här i Phuket har varit en skön dag:) vi kom upp tidigt imorse och jag gjorde yoga på stranden medans Anton sprang i sanden.
Dagens yoga för mig handlade om avslappning så när jag var klar var jag avslappnad och nere i varv och Anton var helt genomsvettig!

Jag snorklade lite för länge igår så min rygg ville vila från solen idag så vi tog en lokalbuss till ett köpcentrum i Phuket town.

I köpcentret unnade vi oss varsin dunderglass och så köpte vi en lonley planet bok om Indonesien. Så nu kan vi börja planera lite där oxå :)

Anton hade ju redan sprungit idag men efter den glassen kände jag att jag oxå behövde röra på fläsket. Sprang samma runda som anton gjorde imorse. Var som att jag hade tagit en dusch i svett när jag var klar.. bläää

Men mycket skönt!

Nu ska vi gå ut och äta på samma resturang som igår.
Där tog vi tre rätter och varsin förrätt + dricka och det kostade 280 baht för allt- ca 70 kr. Det är rätt bra för våra plånböcker efter middagarna på ön.

Nu är vi vrålhungriga och så ska de bli kul att se Jakob igen:)

Ciaooooooooo

Heloo nu efter några dagars pluggande och övande så är vi äntligen Rescue dykare!
Känns jättebra!
Även fast vi mest har övat mycket på ytan så känns det som att man verkligen har utvecklats och man har fått ett helt annat tänk på dykningen.

Har inte haft med mig kameran något på kursen för vi ville verkligen fokusera på vad vi skulle göra på kursen.

Första dagen övade vi mest på ytan och 2-3 meters djup. Då övade vi på att närma sig dykare i panik på ytan och under vattnet, att bogsera en medvetslös dykare och massa mer som kommer ta hela dagen om ska beskriva ;)
Andra dagen så var det lite mer under vattnet och vi övade på situationer som var sekvenser av skarpt läge. Tex medvetslösa dykare under vattnet och saknade dykare under vattnet.

Dykshopen som vi gjorde med var lite utav en finsk klubb. Alla som jobbade där utom en var från Finland. Vår dykledare Lasse och sen en som gjorde kursen med oss, Jasse. Lasse å Jasse!

Andra dagen när vi övade på att ta upp medvetslösa dykare så hade de oxå med fler så våra övningar blev lite mer på riktigt:)

Vi gjorde detta på morgonen och sen skulle vi skriva provet och efter det skriftliga provet så var det tags för den slutgiltiga sekvensen.

Då var vi kanske 8-9 st som skulle dyka tillsammans. Vanligtvis är man inte så många under ett dyk men vår scen var att vi dök med en divemaster som precis hade tagit examen och inte var så noga med säkerheten.
Och sen skulle vi lösa problemen som uppstod under dyket.

De riktigt jävlades med oss. Glömde sätta på tanken, tog av sig fenor och mask och fick kramp hit och dit:p efter 14 min så var det oxå 2 dykare som "försvann".

Var mycket spännande och jag kommer tänka mycket mer på säkerheten hos andra och även hos mig själv än vad jag gjort innan. Och oxå känna trygghet i det!
Nu är vi taggade på divemaster, det är dock en lite längre kurs så vi får se om vi har ro att stanna på ett å samma ställe så länge ;) men de tror jag att vi har när vi har hittat rätt ställe!

Igår hade vi en sorts avslutningsmiddag. Inte bara för att vi var klara med kursen utan för att de var våran instruktörs sista dag. Blev lite senare än vanligt men imorse kunde vi sova ut så det gjorde ju inget ;)

Idag har vi gått runt och utforskat lite, letat efter en utkikspunkt som vi inte hittat meeeen nu tror jag att vi vet vart den ligger så imorgon kommer vi igen !

Inga stora vägar på den här ön inte.

Vår lilla bungalow igen. Den är ganska trevlig faktiskt.

På ön så har det kossor och vattenbufflar som betar omkring och idag när de var varmast så bestämde de att de var skönast att ligga mest under vattnet.
Såg så roligt ut, så lite som möjligt ovanför vattenytan.
Efter vår promenad så var det vår tur :)

De börjar minska med folk men är fortfarande ganska mycket båtar här om dagarna.
Är mysigast på morgonen och eftermiddagen.

Blev middag till samma utsikt:)

Natti nattiiiiiiiiiiiiii ❤❤❤

Nu efter lite velande är vi äntligen iväg!
Vårt mål var att hitta någonstans att göra vår Rescue men den kursen är mycket dyrare än vad vi trodde. Vi får betala lika mycket för den som vi gjorde för vår open water och advanced tillsammans. Därför kollade vi upp massor med andra ställen att göra den på ifall de skulle bli billigare men de slutade med att vi åker ut till Raya för stt göra den där. Även om det är lite dyrare så är de smidigast så. Och vi gillar att leva ö-liv så de känns ändå ganska bra.

Sista kvällen i Phuket så hängde vi upp hängmattan i ett träd i strandkanten och hängde och sen yogade jag i solnedgången. Jättemysigt!

På vägen hem köpte vi massa passionsfrukt och sen njöt vi av vår sista natt i vårt fräscha rum med AC!

Sen bar det av mot Raya! Vi skulle bli upphämtade mellan 8.10-8.20 men som vanligt så är inget i tid och vi blev hämtade ca 20 min sent och sen för att de vill att man ska handla osv så blev vi körda till ett kontor med en affär och där fick vi oxå vänta ca en 30 min. Sen försökte de samla ihop trupperna och ge oss iväg. Vi hade bara köpt en one way ticket men de flesta andra (kineser) skulle dit på en dags tur och att se en thai som inte är så bra på engelska försöka förklara hur dagen skulle se ut för ett gäng kineser som är ännu sämre var intressant ;)

Lite mer väntan innan de fick ihop alla på båtarna och 30 minuter med en snaaabbb båt så var vi framme i paradiset.

Vattnet var helt kristallklart när vi gick av på bryggan. Såg helt fantastiskt ut :) det är dock kinesiskt nyår så det var mycket folk!
Vi hade bokat en bungalow från fastlandet. Vi hade ingen aning hur den här ön skulle vara om det ens fanns några hotell. Fanns väldigt lite information på Google och i lonley planets bok. Men den bungalowen känns helt okej:)

Är väldigt trevlig veranda och trädgård utanför:) innanför är den väldigt basic :p vi tog en prommis för stt kolls in stränderna runt om ön. Och på vägen är det verkligen supervackert! Massor med palmer och grönt :)

Det finns ett resort på ön som kostar ca 10 000 thb per natt ( ca 2500kr) det är 5stjärnigt och varje bungalow har en egen infinitypool. Man sneglade ju in lite och drömde sig bort när man gick förbi!

Nu blir det inte så mycket mer utforskande för oss på några dagar. Idag började vi en första hjälpen kurs som vi måste slutföra innan vi börjar vår Rescue imorgon. Så idag har vi lekt med mini Anne;)

Är mycket repetion för oss men det är bra med repetion för det är mer än tre år sedan vi gjorde det sist.
Och imorgon får vi gå i vattnet och se hur vi ska göra för att applicera det vi lärt oss där, ska bli väldigt intressant!
Har ingen aning om vad vi borde förvänta oss, vi får se helt enkelt! Ska bli spännande.

Hallå gänget nu har vi landat i Thailand! Eller vi landade nästan för en vecka sedan 😅
Vi flög hit med Singapore airlines. Vi mellanlandade i Singapore i en timme innan vi flög vidare till Phuket.

Singapore var ganska lyxigt flyg och vi fick tre måltider och det var öppen bar hela vägen! Singapore sling åt folket hah

Väl framme i Phuket så träffade vi Jakob. En utav Antons barndomsvänner som jobbar på ett vinghotell här.

Han har visat oss runt lite men han måste jobba väldigt mycket. Han har fått en vecka ledigt i feb och då ska vi hitta på lite mer!

Jag och Anton har mest tagit det lugnt det här dagarna och jag har redan hunnit vara sjuk. Men vi har haft ett bra rum så det har varit väldigt bekvämt ändå.

Har även lyckats få väldigt ont i ryggen och nacken utav sängen vilket jag tycker är väldigt ironiskt efter att ha sovit på en kass madrass i bakluckan på en bil i 4 månader så är de nu jag får ont?? Som tur är så är de inte så dyrt med massage!

En coconutshake inuti en coconut!!

Det har oxå regnat lite de här dagarna sålde har inte gjort så mycket att vi fått ligga inne på rummet. Men de är ändå väldigt fint när det regnar. Allt blir så grönt och rent på ett sätt, och de är väl de närmsta man kommer lite friskare luft, precis efter det regnat.

Har inte haft det dåligt varje dag och även om Phuket är väldigt turistigt så har det fortfarande vackra stränder och klart vatten. Åker man tuktuk en bit bort till stranden där de lite finare hotellen direkt avgränsar stranden så är det betydligt mindre folk.

När vi inte har hängt på stranden så har vi hängt vid poolen på Jakobs hotell. De hotellet är barnvänligt så de var ju bra för oss.

Vi bor i det lila rummet! Är egentligen bara betongblock under ett plåttak men känns ändå ganska fräscht:)

Men nu mår jag mycket bättre och vi vill hinna göra vår rescueutbildning i dykningen innan vi ska tillbaka hit och hänga. Så vi har kollat på att åka och göra den på en ö som heter raya noi, även kallat racha öarna. Det är en väldigt liten ö och är lite svårt att få information om den. Men jag tror att vi kan åka ut dit och hitta någonstans att bo! Håll tummarna!

Från Sydney körde jag och Anton raka vägen upp till surfers paradise.
Våran bil är registrerad i Queensland så därför måste vi sälja den där. Innan man säljer den måste den också gå igenom något som heter RWC som är ett road worthy certificate, typ som en besiktning hemma.
När vi var hos en mekaniker i Rockhampton så sa han att han aldrig skulle godkänna våran bil, speciellt eftersom de är något fel på styrningen så ratten rycker lite när man kör.

Så vi var förbereda på att bilen inte skulle gå igenom och att vi kanske tillomed skulle bli tvungna att skrota bilen.. men vi gav de ändå ett försök. Vi gick till samma mekaniker som godkände vår bil innan vi köpte den. Det skulle vara vår bästa chans, han godkände den ändå med ett ryck i ratten innan. ( även om de blivit mycket värre nu)

Vi lämnade bilen hos honom en timme och när vi kom tillbaka var vi verkligen inställda på det värsta.
Men de första han sa när vi kom var att de inte var så farligt och att han absolut kunde skriva ett certifikat till oss!
Vi bara stod där och tog pappret så fort vi kunde och gick.
Känns konstigt att de kan vara så olika !
Men fort upp med en annons och vi fick svar samma kväll och vi bestämde möte dagen efter och de var vår sista natt i bilen.

Blev lite stressstädning då på kvällen och morgonen :p

Vi har ju samlat på oss massa saker! Man tänker att äsch de där tar ju så lite plats men sen när man lägger ihop det så bara väller det över!

Rollade hela bilen med klisterroll för att vi inte hade tillgång till nån damsugare.. och de blev faktiskt väldigt fint om jag får säga det själv !

Sen åkte vi in till Brisbane för att möta köparna. De var ett engelsk par som precis hade flyttat hit och skulle leta jobb.

Allt gick bra när vi träffade dom och de tog inte så lång tid för dom att bestämma sig att de ville köpa bilen. De lyckades pruta ner den till 2500$ istället för 2700$ men det var vi mer än nöjda med!

Fick dock lite separationsångest! Vi har haft mycket roligt med den bilen. Känndes inte riktigt rätt att lämna den på parkeringen med dom och gå iväg med resten av våra saker i en kundvagn hah.

Men det är bra nu ska det hända massa nya roliga saker. Imorgon flyger vi till Thailand igen ☀️

Men innan jag landar i det ska jag vara lite nostalgisk ;)

Dag 1. Nyanlända och överlyckliga. Lite bleka också kanske hah

Ny lägenhet, ny bil

Tog några dagar innan jag körde bilen. Var väldigt nervös för vänstertrafiken och jag tror faktiskt jag fick kämpa hårdast med att hålla vänster :p hoppas att det inte blir lika jobbigt när jag kommer hem ;)

Ellen och Anton däremot körde från dag 1 ! Imponerande om ni frågar mig

Första natten i bilen:p ingen madrass inga saker. Jämfört med hur bilen såg ut ett par gånger ser de här så löjligt tomt ut hah

Dock nog en av de finaste campingarna vi haft men första parkett till floden och solnedgången.

Här börjar det se liite bättre ut ;)

Oh fin times hahha

En dag fick vi besök av den här krabaten som vi hittade vandrande längs stora bilvägen ..

När vi kände att vi ville vara i Byron och mysa lite extra med varandra :)
Vi kom hit för vi skulle sola och bada, slutade med att vi alla köpte tjocktröja och mössor Hahah

När vi sen trodde att allt vi samlat på oss i lägenheten LÄTT skulle få plats i bilen

Off we go :)

En av typ 10 rensningar till 2nd hand affären vinnies 😅

När vi trodde att vi kunde sova såhär tight utan att värmen skulle ta dö på oss.

Här har vi något på spåren!

Oh yes! Äntligen hittade vi våran lösning!
Blivit väldigt inspirerade till att köpa en stor bil hemma och bygga om den på riktigt och luffa runt i Svea och Europa:) man skulle kunna göra så bra och fint om man hade lite mer tid och lite mer utrymme att göra nått på !

Här var nog nån glad för att acn fortfarande funkade kan jag misstänka /)

Varit med oss i vått och torrt, i nöd och lust hah
Ensamma och tillsammas

De är dags för både den och oss att flyga vidare mot nya saker nu.

Dags för oss att säga hejdå till Australien. Och en del av mig vill bara dra så fort jag kan för de ligger sååå efter Sverige med många saker, sånt som kan reta gallfeber på en. Men samtidigt är jag kär i stämningen. Alla som hälsar och kallar en för darling och honey, det faktumet att alla som hoppar av bussen ropar tack till chauffören. Även om det är ytligt som en del säger så skapar det något.

Och att vi har fått chansen att komma hit och jobba. Hur fantastiskt är inte det. Och jah kan säga att den här resan har varit den bästa språklektionen i mitt liv. Så säker som jag har, som vi har blivit på engelska hade jag knappt kunnat tänka mig! Mer språk åt folket!
Mer aussies åt folket ;)

Nu har vi iallafall tagit en sista acaibowl vid floden, tagit ett sista dopp i Southbank druckit en sista av vår favoritöl här, självklart med grainwaves på sidan av. Imorgon kl 5.30 ska vi ta en taxi till flygplatsen.
Har varit ett nöje att få vara här i nästan ett helt år!
Men nu lämnar vi down under bakom oss för denna gång

Bye bye Australien!! See ya later mateeee

Hade inte varit desamma utan er ❤❤❤❤​

Efter vår långa promenad var vi välförtjänta en paus i skuggan! Vi gick vidare till bonatic gardens och slog läger under ett träd.

Här slocknade vi alla tror jag! Inte så konstigt när det är så varmt kanske, gudomligt skönt var det iallafall!
Efter en timme eller så när alla började piggna till lite så bestämde vi oss för att gå ut och äta ikväll så det var dags att jaga rätt på en restaurang.
Vi åkte till China town och strosa runt lite

Var roligt stt gå runt och kolla men var kanske lite rörigt så vi gick ner till darling harbour istället.
Där hittade vi en finare italiensk resturang med mycket mer harmonisk stämning precis vid vattnet, vi alla var mycket nöjda med maten! Till förrätt så åt vi alla vitlöksbröd och när Anton skulle beställa mer bröd så fick vi mer öl.. man kan säga att servitriserna inte var de mest uppmärksamma men vem klagar på lite extra öl ellerhur😉
Tog faktiskt inga bilder därifrån utav vi bara njöt av nuet med god mat och gott sällskap!

Dagen efter var det dags för oss att packa ihop och bege oss till den fina lilla lägenheten i Bronte som Anna hade hyrt!

Lämna tillbaka den härliga jucyn och lämna campinglivet bakom oss.

Erik är så hurtig så han lastade in en cykel i bilen, lämnade av oss så vi kunde checka in i lägenheten, åkte och lämnade bilen och sedan cyklade tillbaka i hettan. Är inte exakt säker på hur långt det var men över en mil iallafall i över 30 graders hetta.. slå det om ni kan ;)

Under tiden så checkade vi in. Och Gud så fin lägenhet!
Lite liten då den först var tänkt för 2 personer men hade en bäddsoffa i vardagsrummet. Vi fick klämma in oss fem st:) känns så lyxigt för mig och Anton så fort vi får sova i en riktig säng. Och nu efter två veckor njöt säkert resten också!

Jag Anton och Kalle hade som ett pjamasparty i vardagsrummet.

Pjamarsparty på kvällen och yogastudio på dagen:)

Var fler än bara jag Kalle och Anton som ville vara med och parta första natten.
Vi låg alla och tog de lugnt i sängarna när Anna säger att hon såg något stort krypa på golvet.
Grabbarna ligger lugnt kvar. Coola som dom är ;) men jag hoppar upp och ska kolla. Och mycket riktigt så är det en stor huntsman spindel som har krupit upp i sängen.
Åh vad jag är glad att Anna såg den så att vi kunde fånga den! Anton tog en bunke med en tallrik över och sen gick vi ut långt på gatan för att befria den.. usch usch usch

Nästan lika stor som en hand .. uuhh

Så mysig uteplats, ganska liten men det hade verkligen gjort det bästa av det. 5 plus

Vi hade planerat att gå ner på stranden för att bada och spela volleyboll men på nått vänster så hade inte bollen kommit med från campingen. Vi hade sett fram emot stt spela så mycket så Anton, som sin far, tog fram cykeln och cyklade och köpte ny boll för att rädda dagen!

När vi kom ner till stranden och Anton kom tillbaka med den nya bollen så var den lite för hårt pumpad..

Erik som hade uppfattat att bollen bara kostade 40 spänn och inte 40 dollar skulle lösa problemet genom att sticka in en peang för att släpp ut lite luft. Problemet var bara att hela förslutningen åkte in i bollen och bollen var kaputt efter det:p
- 40 spänn, jag köper en ny boll.
- 40 dollar, inte spänn
-40 DOLLARRRR ?!

Vi alla fick oss ett gott skratt och fick skjuta upp volleyboll spelandet lite hahh

Erik cyklade också och köpte en ny boll:p
Så dagen efter hade vi mycket kul med våran nya fräsiga boll🏐🏐

Våran bräda var med nere på stranden och sen fanns det en till lång bräda och en liten bodybräda som vi testade på stranden:)

Som jag skrev på min instagram! Friskt vågat hälften vunnet:)

Vi gav oss ut iallafall och även om det var den lilla brädan som lyckades fånga flest vågor så hade vi alla superkul :)

Morgonen efter blev det en tidig prommis längs kusten till Bondi beach!

Väldigt vacker promenad med havet på ena sidan och sen den vackra stenformationerna på andra.
Och när vi kom fram såklart.. volleybooooollllll

Efter det hade vi all nog sand överallt och det var ett ljuvligt dopp som väntade!

Väl hemma sen blev det en brunch och sen tog vi alla det lugnt för att komma undan den värsta solen.

När vi kom ner till stranden sen så fick vi bevittna något väldigt spännande . Tre badare hade följt med strömmen ut och kunde inte ta sig tillbaka så livräddarna på stranden fick rycka in och de var verkligen jätteduktiga. De sprang ut med sin långa och tjocka bräda som såg stadig ut för att hjälpa till att paddla in dom. Och allt gick bra men man såg verkligen hur de tillsammans fick kämpa mot strömmarna.. det gäller att verkligen ha respekt för havet.

Lite ironiskt var det ändå för dagen innan hade det haft en vattenskoter till hands för att hjälpa till om nån behövde. Men inte idag. Idag fanns det bara människokraft, men det gick det med som tur är!

Sen var den plötsligt här.. vår sista middag tillsammans. Hur kan tiden gå så fort??

Vi gjorde en riktigt god linsbolognaise :) supergod kan varmt rekommenderas !
Och skålade med kylt rosevin på vår fina uteplats för en fantastisk resa tillsammans!❤

Från undervattenslivet på dykbåten i Cairns ända hit. Tänk va! Vad vi kan!
Har verkligen varit speciellt att få visa er vår undervattensvärld i barriärrevet och fått chansen att dyka där tillsammans, och att få dela vår stad Brisbane, där vi hade vår första lägenhet tillsammans, mer er! Verkligen speciellt :)

Men än var vi faktiskt inte klara! Simning i brontes saltvattens pool stod på morgonscemat dagen efter !

Anna och Erik simmade tappert utan glasögon men jag tål inte att få saltvatten i ögonen, jag vill kunna kolla under vattnet utan att det svider... min lösning såg rätt rolig ut fick jag höra

Poolen ligger fantastiskt fint.

Sen var det hem å packa. Jag och Anton blev bortskämda med en hel väska att skicka hem saker i och det var verkligen tur för jisses vad man samlar på sig saker när man har någonstans att förvara dom!

Utcheckning vid 11 och vi raka vägen ner på stranden för bad och volleyboll!

Märkbart mer människor nu när det är helg.

Bad och volleboll bad å volleyboll. Lunchpaus

Fick bord på en urgullig resturang som hade allt på menyn. Supergott!!

Men allt roligt har ett slut, vi hann med en till volleyboll match innan det var dags att försöka lassa in all packning och alla i bilen. Var tänkt att gänget skulle ta buss och tåg till flygplatsen men sen fick jag och Anton en camping som låg nära så så tänkte vi om.
Och det gick faktiskt bättre än förväntat, allt går om man bara vill!!

👍🏽👍🏽 Kalle lyckades tillochmed somna på vägen så kan inte varit så okevämt ;)

Många kramar senare!

Blev verkligen så tomt efter de åkte. Man hade liksom vant sig vid att ha dom runt sig nu..
Kändes lite sorgligt faktiskt. Så nära men så långt borta på samma gång..

Wihooo!!!
Tack gänget för härliga veckor tillsammans ❣️❣️❣️❣️