Jag vet knappt hur jag ska sammanfatta de senaste dagarna. Det har varit fyra dagar sedan jag kom hem från USA men så mycket har hänt.

🎈 vi har fått tillträde till lägenheten och börjar flytta in saker
🎈 jag och Abbe har flyttstädat stugan vi bodde i innan
🎈 vi har firat min fina mamma som fyllt år 💕
🎈jag har påbörjat renovering av köket först med Annelie och sen Amanda

Och detta är bara de större sakerna, annars har jag försökt vända tillbaka dygnet, då jag var så jetlaggad de första dagarna. Jag har ätit middag med Albins familj, spelat beerpong och druckit öl i näs, lunchat på stan med Amanda och mamma och varit en sväng på Toftamöbler. Ja lite av allt!
Känns så skönt att vara hemma bland alla fina människor på min favorit ö.

Imorgon bär det redan av från ön igen, nu med Lovisa på endags-tripp till Kalmar och IKEA! Vi har fått lånat min pappas lilla buss och är redo för shopping. Så fort jag börjat fått in lilla möbler eller kommit någonstans med renoveringen ska ni få bilder!

Här har ni bilder från dagen, min favoritsallad från fiket som är så god och en bild från dagens promenad i näs.

Åh jag älskar verkligen fina höstdagar som denna!

Hej finisar!
Hemma i näs, med min familj i soffan, framför skavlan med god mat. Då mår man.
Jag måste säga att citatet "borta bra men hemma bäst" passar väldigt bra in på vad jag känner just nu. Det är så himla roligt att vara utomlands och upptäcka nya platser men det är något så härligt med att få komma hem igen. Jag är riktig glad att jag kan landa och känna att jag mår så himla bra när jag är hemma för det är så det ska kännas.

Gårdagen spenderades med cirka trettioen vakna timmar innan jag landade hemma i sängen hemma i näs. Timmarna i Stockholm spenderade vi tillsammans med Moa & Viktor som vi bodde tillsammans med i Oslo och vi har inte hängt sedan alla flyttade hem i slutet på juni så det var riktigt kul att catcha up lite och bara dricka lite vin, äta gott och hänga på caféer.
Väl hemma möttes jag av mina fina mamma och fina vänner Clara, Annelie och Amanda som stod med a4-pepper där det stod "välkomna hem Agnes och Albin" så himla söta ❤ blev så rörd att jag fick tårar i ögonen. Fina fina ❤

Jag lyckades få ihop fyra timmar sömn innan jag begav mig till banken för att skriva på de sista papperna ang. lägenhetsköpet!

Och kl 13.00 FICK JAG NYCKLARNA TILL LÄGENHETEN. Numera är jag lägenhetsägare!! GAH. Är i ett sjukt lyckorus. Vilken bra dag!!

(Lånade de två sista bilderna av fina Moa)

Nu sitter vi på Los Angeles flygplats och inväntar vårt flyg tillbaka till Sverige. Känns helt sjukt att vi landar imorgon klockan 10 i Svensktid, vilket blir cirka 01 på natten för oss. Jag lär ju totalt däcka på kvällsbåten hem till Gotland för då har vi varit uppe i ett dygn och det har jag faktiskt aldrig varit förut haha. Jag hoppas verkligen jag slocknar några timmar på flyget så tiden går fortare.

Jag är extremt flygrädd och att sitta uppe i luften i 11 timmar känns fruktansvärt. Jag vet att alla säger att flygning är det säkraste sättet att resa på men mitt kontrollbehov tycker inte om att lämna över allt ansvar till någon jag inte känner.
Min hypokondriskasida blir stressad av maten för att jag är rädd att det ska vara något jag inte tål och pga att jag är klaustrofobisk hatar jag att känna mig instängd i ett litet plan i luften. Efter att läsa detta själv är till och med jag förvånad att jag sätter mig på flygplan. Måste säga att jag är lite stolt över mig själv som inte låter mina jobbiga tankar styra.

Nu lite sushi före påstigning!

Så är vi här, på sista dagen innan hemfärd.
Alltså vilken fin dag det blev, ett perfekt avslut på en fantastisk resa. Jag och Abbe har verkligen haft det så bra. (Sen har vi gått varandra på nerverna också förstås. Haha)
Vi har hamnat i fel delar av Los Angeles, festat med mexikanare i San Francisco, roadtrippat med fina Isabelle, ätit god mat, sett fina platser och träffat trevliga människor. Jag är verkligen så nöjd och glad över att denna resa blev så bra som den blev fast jag inte haft så här lite pengar på länge så var det värt det och jag kan lugnt säga att jag ska hit igen!

Den här dagen spenderade vi på stranden vid Santa Monica med varsin färdigsallad och bra bok. Det var sådär perfekt varmt och mysigt att höra på vågorna. (Svårt att se att man imorgon är i kylan igen.)

När klockan började närma sig fyra bestämde vi oss för att ta en liten fika på the cheesecake factory med en liten kycklingrätt och en Smores cheesecake att dela på. YUMMY!
Vi åkte tillbaka till hotellet som tog närmare två timmar (tar egentligen 45 minuter) pga en sjuk trafik. Vi packade ihop alla våra saker och ja, inte ens en lite mascara till hade jag fått plats med alltså. Mina väskor är PROPPfulla.
Vi avslutade denna resa men något otroligt amerikanskt -> varsin burgare på in n out och nu kan jag säga att jag är mätt på skräpmat för resten av året. Hem till sallad och husmanskost!

Något (läs mycket) nervös är jag över att jag imorgon ska sätta mig på det där jobbiga flygplanet som jag ska sitta på i ELVA långa timmar. Klaustrofobisk och flygrädd. Jag kan lugnt säga att jag längtar tills vi är tryggt framme på land igen.

Kram på er 💕

Något man inte kan missa är ju att fotografera den obligatoriska Hollywood-skylten. Så det var vad vi började dagen med igår. Vi tog en uber upp till en liten park som ligger precis vid skylten.
Sedan insåg vi att det fanns noll wi-fi och vi hade inte en susning om hur vi skulle ta oss tillbaka - så vi började gå. Och gå. Och gå.

Efter säkert två-tre timmar gång ner för berget bland alla lyxvillor hamnade vi till slut nere på Hollywood blvd- dvs Walk of fame så vi tog en sista fika på mels dinner, som har otroligt goda milkshakes och efterrätter så traskade vi runt en stund bland butikerna. Klockan tickade på fort och plötsligt var de dags att bege sig mot Pasadena för att träffa Isabelle.hon ska nämligen flyga pga jobbet till new york idag, så igår var vår sista kväll tillsammans eftersom vi flyger hem imorgon. (sjuk!)

Vi testade på att äta något alla amerikanare påstår att man måste testa dvs - chicken n waffles så vi beslöt oss för att mötas på roscoe's som är restaurangen som började med detta.
På tallriken var det alltså en friterad kycklingfilé, en våffla som smakade kanel med smör på och en liten skål med lönnsirap. Tro det eller ej, de va gott men så mäktigt att det räcker med att ha ätit en gång i sitt liv. Haha.

Vi traskade vidare och tog en öl och lyssnade på livemusik och avslutade sedan kvällen med att promenera runt bland barerna i hennes kvarter. Känns himla sorgligt att inte veta när vi ses nästa gång men jag är så glad att vi kunnat hängt så mycket med Isabelle och att jag fått lära känna en så härlig människa mer 💕

Vilken söndag! Sista söndagen i USA (för denna gång) blev så himla himla bra.

Vi hade bestämt att försöka åka till stranden innan rusningstrafiken så runt kl 8.00 men när klockan slog halv åtta och det var dimma och molnigt kändes det inte så lockande. Vi snoozade vidare en timme och fick se en klar himmel och strålande sol. Isabelle plockade upp oss runt kl 10 så begav vi oss mot Malibu. Vi la oss på en strand mellan Malibu och Santa Monica och solade, lekte i vågorna som små barn och bara hade det trevligt.

Runt kl två åkte vi vidare mot ett frozen youghurt-café, fikade och åkte sedan mot Isabelles drönar-kompis Trent. Vi fick se när han och hans kompisar flög drönare när man kunde ha på sig brillor så de kändes som man såg allt från drönarensperspektiv.

Efteråt käkade vi tillsammans med honom på en resturang som heter Hugos, han visade oss även ett inspelningställe där många filmer spelats in med lite countrytema mitt mellan bergen och sen åkte vi upp till toppen på ett av bergen där man kunde se ut över hela LA. Så vackert! Men eftersom det var mörkt var det tyvärr svårt att få bild på detta.

Jag tyckte de va lite kul att lista upp restauranger jag käkat på här i USA och tipsa om de jag tyckt om. Så jag fortsätter listan i detta inlägg. Mina förra tips hittar ni HÄR
(Eftersom jag och Abbe reser på en begränsad budget är de mest restauranger som inte är för dyra)

Resturangtips:

Först och främst har vi dominos som finns lite överallt men som ursprungligen är från USA. Det är en pizzeria som (iallafall på den pizzerian vi var på) hade sååå goda pizzor. De bästa var även deras kanelbullesnurror. De måste ni testa!

🏝🏝🏝/5

Chilis har vi näst på tur som är en resturang kedja med allt möjligt från hamburgare, till kyckling, mexikanskt, fisk osv. Riktigt gott! Rekommenderar starkt deras hamburgare. Så goda!
(Maten är ändå prisvärd och du kan få mycket för pengarna)

🏝🏝🏝🏝/5

Next up har vi chipotle som är en mexikansk grill som funkar lite som subway. Man får peka och välja vad de ska lägga på. Om man vill ha sallad/burrito/tacos osv

Gott, billigt och det går fort!
🏝🏝/5

Så har vi panda express som är en asiatisk snabbmatskedja med suveränt god mat för ett skapligt pris. Man får SÅ mycket mat framförallt.
Rekommenderar starkt deras orange chicken.

🏝🏝🏝/5

Slutligen har vi mel's dinner som är ett riktigt amerikanskt typ 50-talshak med jukeboxar på borden och gullig inredning. Känns som man är med i en gammal film!

Riktigt goda milkshakes och efterrätter! Annars har de klassiska menyn med hamburgare, mackor, kyckling osv.

Hej darlings!
Jag insåg att jag totalt missade att skriva ett inlägg om Gårkvällen. Vi var hemma hos Isabelle och beslöt oss för att gemensamt få ihop alla hennes möbler, dvs. En säng, matbord + tre stolar och en stor hylla. Klarade vi det? JA! Utan hammare fest med fläderblomssaft flaskor som verktyg fick vi tillslut ihop allt (och ja vi hade en skruvdragare också.) som tack för att vi hjälpt till bjöd hon oss på KFC som är en snabbmats-hak som serverar serverad friterad kyckling med tillbehör. Enkelt men väldigt gott!!

Vi drack lite öl och åt lite kakor och bara pratade och myste i hennes nya lägenhet och snabbt gick klockan in på småtimmarna och då ubrade jag och Abbe oss tillbaka till hotellet.

Idag har det varit runt 35 grader och jag försökte sitta ute och plugga lite till Högskoleprovet men det var lättare sagt än gjort. Jag svettades till och med över ögonlocken så varmt var det!
Jag åt en lunch inne på hotellrummet och sen gick jag och Abbe en promenad till lite butiker som finns en bit bort.
Isabelle hämtade upp oss runt kl fem så åkte vi och käkade mexikansk middag och sen vidare mot en bokhandel som var superstor med en fikadel där vi tog en kaffe och bara myste. (En annorlunda lördagskväll eller hur??) men snabbt ändrade sig moodet och vi hamnade på en bar med varsin öl.

En bra kväll med andra ord!

Idag hörrni, är det säkerligen runt 35 grader varmt. Det är heeelt sjukt. det är nästan så att man längtar till kalla Sveriges klimat för att man knappt orkar gå ut.
Men Vi, smarta som vi är, tyckte vi skulle ta vara på den värmen och vara utomhus ändå. Eftersom vi båda två vill hålla lite i våra pengar beslöt vi oss för att ta oss till en park som ligger cirka tio minuter med bil från vårt hotell. Vi kom fram till en gräsplätt med lite bänkar och allt kändes väldigt tråkigt, tills vi såg en liten väg upp i berget och där var det bra mycket finare utsikt! Se liksom! Blev lite besviken på mig själv som glömde systemkameran hemma men bilderna med mobil blev rätt bra ändå. Visst är det vackert?

Vi tänkte att de skulle va mysigt att gå hem från parken som var en promenad på cirka 6 kilometer men tro mig, i 35 graders värme var denna promenad allt annat än mysig. Det var skönt att känna att man rört lite på sig iallafall :)

Hej på er solstrålar!
Nu har vi precis vaknat (alldeles försent för min smak) klockan är närmare tolv på dagen och vad har vi på schemat?
Ja, inte så mycket egentligen. Jag vill carpa så mycket sol jag kan de sista dagarna här för jag vet att hemma väntar inte 30 grader värme och strålande sol. Jag vill även lyckas ta mig närmare Hollywood-skylten och få en bild på den förutom det vill jag bara njuta av att vara här. Det som är tråkigt med just vårt hotell här och att vi är i pasedena är att vi inte har en pool och det är inte nära till vattnet så att lägga sig och sola är inte lika enkelt. Vi har ju en park nära men visst är det skönare att sola när man kan bada i mellan åt? Nej, inte ska jag klaga. Vi får lösa det på bästa vis :)

Idag tror jag att vi ska möta upp Isabelle igen och hjälpa henne med hennes möbler som kommer idag och ikväll dricka lite i hennes nya lägga och sedan se om vi hittar någon mysig bar och sätta oss vid sen får vi se hur kvällen slutar!